Zsolt. 24,1 Dávid zsoltára, dicsőítése a szombat első napján. Az Úré, Jahvéé az Örökkévalóé a föld és minden gazdagsága; a
termékeny föld és a rajta lakók.325
Zsolt. 24,3 Kicsoda megy fel, ki emelkedik fel az Úr, Jahve az Örökkévaló hegyére? És kicsoda áll meg szilárdan
az ő szent lakóhelyén?327
Zsolt. 24,4 Az ártatlan kezű és tiszta szívű, aki nem vágyik, és sóvárog hiábavalóságra, gonoszságra és nem esküszik
meg csalárdságra. Akinek az esze nem csaláson,
becsapáson, félrevezetésen jár, és nem esküszik hamisan.328
Zsolt. 24,5 Áldást nyer az Úrtól, - megajándékozza,
körbeveszi Jahve az Örökkévaló jóléttel - és megigazulást az üdvösség Istenétől, a megmentő, szabadító Istentől.
Zsolt. 24,6 Ilyen az őt keresők nemzetsége, a Jákób nemzetsége, az a nemzedék,
amely hozzá folyamodik. Akik az ő orcáját, az ő jelenlétét keresik. Szela.329
Zsolt. 24,7
Ti eredeti kapuk emelkedjetek fel, emelkedjetek fel, örökkévalóság kapui, hadd jöjjön
be, és vezesse be a népet a dicsőség fenséges királya.330
Zsolt. 24,8 Kicsoda ez a dicsőség királya? Jahve az Örökkévaló, az az Úr, aki hatalmas, verhetetlen a harcban.331
Zsolt. 24,9 Ti eredeti kapuk, emelkedjetek fel!
Emelkedjetek fel örökkévalóság kapui, hadd jöjjön be, és vezesse be a népet a
dicsőség fenséges királya.
Zsolt. 24,10 Kicsoda ez a dicsőség királya? A seregek Ura, ő a dicsőség királya.
Szela.332
325 És így
folytatódik a kijelentés: „Mert nagy Isten az Úr, Jahve az
Örökkévaló, és nagy király minden isten fölött.
Akinek kezében vannak a földnek mélységei, és a hegyeknek magasságai is
az övéi. Akié a tenger, és ő alkotta is azt, és a szárazföldet is az ő kezei
formálták” (Zsolt. 95,3-5). És Pál apostol bizonyságtétele: „Mert az Úré a föld és annak teljessége, és minden gazdagsága, és
minden, ami azt betölti” (1 Kor. 10,26). Az Úr kijelentése: „Ha megéhezném, nem mondanám meg néked, mert
enyém e világ és ennek mindene” (Zsolt.
50,12) És Dávid válasza: „Tieid az egek, a föld is a Tied: e világot
minden benne valóval te fundáltad, Te hoztad létre a földkerekséget és azt, ami
betölti” (Zsolt. 89,12).
326 És így
folytatja megvallását Dávid: „Szilárd alapokra
helyezte a földet, hogy soha meg ne inogjon. Vízáradattal,
mint egy ruhával borítottad be azt, a hegyek felett is vizek állottak vala. Egy
kiáltásodtól eloszlának, és mennydörgésednek szavától szétriadának. Hegyek
emelkedének fel és völgyek szállának alá arra a helyre, amelyet fundáltál
nékik. Határt vetettél, amelyet át nem hágnak, nem térnek vissza a földnek
elborítására” (Zsolt. 104,5-7).
Ő: „Aki teremtette az egeket bölcsességgel;
mert örökkévaló az ő kegyelme, mert
örökké tart szeretete. Aki kiterjesztette a földet a vizek fölé; mert
örökkévaló az ő kegyelme, mert örökké tart szeretete” (Zsolt. 136,5-6). Jeremiás bizonyságtétele: „Ő teremtette a földet az ő erejével, ő alkotta, és szilárdította meg a világot az ő bölcsességével, és ő feszítette ki az
egeket az ő értelmével” (Jer. 10,12). És
ismét: „Az Úr ereje alkotta a földet, az
ő bölcsessége szilárdította meg a világot, az ő értelme feszítette ki az eget” (Jer. 51,15). Nehémiás megvallása
a Teremtőről: „Te vagy egyedül az Úr! Te
teremtetted az eget, az egeknek egeit
és minden seregüket, a földet és mindent, ami rajta van, a tengereket minden
bennük valókkal együtt; és te adsz életet mindnyájuknak, és az égnek serege
előtted borul le” (Nehem. 9,6). Ézsaiáson keresztül szól az Úr: „Így szól az Úr, Jahve az
Örökkévaló,
megváltód és alkotód,
aki az anyaméhben formált. Én vagyok az Úr, aki mindent cselekszem. Én, az Úr, Jahve az
Örökkévaló alkottam mindent.
Egyedül feszítettem ki az eget, magam tettem szilárddá a földet” (Ésa. 44,24). És az
Újszövetség kijelentése a Teremtőről: „Kezdetben már vala az Ige, és az Ige vala az Istenben, és Isten
maga vala az Ige. Eredetileg Ő az Isten. A mindenség Őáltala lett, Ő általa
teremtetett, rajta keresztül támadt, és általa jött létre, és nála nélkül, Tőle
különválasztva semmi sem lett,
ami lett, ami létrejött, s egyetlen létező sem lett Őnélküle”
(Ján. 1,1-3). És hogy ki a Teremtő, arról így tesz
bizonyságot a Szent Szellem: „Kezdetben teremté
Isten az eget és a földet” (1 Móz. 1,1). De ezt csak: „Hit
által értjük meg, hogy a világ Isten beszéde megnyilatkozása,
kijelentése által teremtetett, hogy a világokat Isten szava alkotta,
hogy ami látható, a láthatatlanból és nem a jelenségek világából állott
elő” (Zsid. 11,3). Mert: „Az
Úr igéje alkotta az eget,és egész
seregét szájának lehelete. Mert ő szólt és meglett, ő parancsolt és
előállott” (Zsolt. 33,6.9). Pál
apostol bizonyságtétele: „Mert Őbenne teremtetett minden, ami van a
mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek trónusok,
akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok; mindenek Ő
általa és Ő reá nézve teremttettek. És Ő előbb volt mindennél, és minden Őbenne
áll fenn” (Kol. 1,15-17). A
feltámadott dicsőség Urának kijelentése Önmagáról: „…: Ezt mondja az Ámen, a
hű és igaz bizonyság, a teremtett világ eredete” (Jel. 3,14).
ki lehet sátradnak
vendége? Kicsoda tartózkodhat,
időzhet és lakozhat jövevényként sátorodban, a te hajlékodban? Kicsoda nyugszik
meg, és ki élhet veled szent hegyeden?” (Zsolt. 15,1). És így prófétál az
Úr lakóhelyéről: „Mert a Siont
választotta ki az Úr, azt szerette meg magának lakhelyül: Ez lesz nyugovóhelyem örökre; itt lakozom,
mert ezt szeretem” (Zsolt. 132,13-14).
És így könyörög az Úrhoz, megvallva könyörgése okát is: „Egyet kérek az Úrtól, azért esedezem: hogy lakhassam az Úr házában
életemnek minden idejében; hogy nézhessem az Úrnak szépségét és
gyönyörködhessem az ő templomában. Bizony elrejt engem az ő hajlékába a veszedelem
napján; eltakar engem sátrának rejtekében, sziklára emel fel engem. Mert te
vagy az én menedékem, s erős tornyom az ellenség ellen. Hadd lakozzam a te
sátorodban mindörökké; hadd meneküljek a te szárnyaid árnyéka alá!” Mert: „Boldogok, akik lakoznak a te házadban, és
dicsérhetnek téged szüntelen!” (Zsolt.
27,4-5; 61,4; 84,5). És buzdít arra, hogy: „Magasztaljátok az Urat, a mi Istenünket, és boruljatok le az ő szent
hegyén; mert szent az Úr, a mi Istenünk!” (Zsolt.
99,9). [Dávid hol a templom, hol
pedig a sátor oltalmáról prófétál, azt mondva, hogy: a templom, a sátor (vagyis
a Krisztus teste) - menedékhely, ahol a hívő ember az Úr uralma alatt és
egyúttal az Úr oltalma alatt áll]
328 A Szent Szellem figyelmeztetése: „Minden féltett dolognál jobban őrizd, és óvd meg szívedet, mert abból indul ki minden
élet. Vesd el tőled a száj hamisságát, és
tartsd távol szádtól a csalárdságot, és
az ajkak álnokságát távoztasd el magadtól” (Péld. 4,23-24). „Mert a szívből származnak a gonosz
gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis
tanúbizonyságok, és tanúskodások,
Istenkáromlások” (Mát. 15,19). Ezért kéri Dávid, hogy: „Tiszta
szívet teremts bennem, oh Isten, és az erős szellemet újítsd meg bennem” (Zsolt. 51,12). Bizony: „Uram, kicsoda tartózkodhat sátorodban, ki lehet sátradnak vendége, kicsoda lakozhat, és tartózkodhat szent hegyeden? Aki
tökéletességben jár, aki
feddhetetlenül él, igazságot
cselekszik, és törekszik az igazságra,
és igazat szól az ő szívében” (Zsolt.
15,1-2). „És senkit sem
nyomorgat, nem kegyetlenkedik senkivel,
zálogot nem vesz, nem rabol el semmit, kenyerét az éhezőnek adja és a
mezítelent ruhával befödi; A szegényre nem veti rá kezét, tartózkodik az
álnokságtól, uzsorát és kamatot nem vesz, törvényeim szerint cselekszik,
parancsolataimban jár …” (Ezék. 18,16-17). „Aki szereti a
szívnek tisztaságát, beszéde kedvesség, és
jóindulattal beszél: annak barátja a
király” (Péld. 22,11). „És látják majd az ő orcáját, és az ő
neve homlokukon lesz” (Jel. 22,4). Az
Úr Jézus megerősíti a kijelentést: „Boldogok,
akiknek szívük tiszta, érintetlen, vegyítetlen, őszinte, akik
tisztaszívűek. Akiknek szívében nincs idegen anyag, mert ők az Istent
meglátják, mert Isten megjelenik, megmutatkozik nekik” (Mát. 5,8).
329 Dávid
megvallása: „Helyetted mondja a
szívem: Az én orcámat, az én jelenlétemet
keressétek! A te orcádat, a Te jelenlétedet keresem, oh Uram!” (Zsolt. 2,8).
Dávid tanácsa: „Kívánjátok az
Urat és az ő erejét; keressétek az ő orcáját, az Ő jelenlétét szüntelen”
(Zsolt. 105,4).
330 Ő
jelent meg Ábrahámnak: „…A dicsőségnek, a
fénynek, és ragyogásnak Istene megjelenék a mi atyánknak, Ábrahámnak mikor
Mezopotámiában vala, minekelőtte Háránban lakott” (Csel. 7,2). Aki nem más, mint: „… a dicsőség
Ura a mi Jézus Krisztusunk…” (Jak. 2,1). A Szent Szellem kijelentése arról, hogy kik mehetnek
be vele együtt: 1. csak a megigazultak mehetnek be:
„Nyissátok meg nékem az igazságnak, a
megigazulásnak kapuit, hogy bemenjek
azokon és dicsérjem az Urat, és hálát adjak! Ez az Úr kapuja: megigazultak
mehetnek be rajta” (Zsolt.
118,19-20). 2. Az Ige megőrzői:
„Nyissátok fel a kapukat, hogy bevonuljon, hadd jöjjön be az igaz, a megigazult nép, a hűség, a valóság = Ige megőrzője,
mert csak az maradhat hűséges”
(Ésa.
26,2).
331 Mert: „Vitéz harcos az Úr; az ő neve Jehova” (2 Móz. 15,3). Akiről
ilyen megvallást tesz Dávid: „A te karod
hatalommal teljes, a te kezed erős, a te jobbod méltóságos” (Zsolt. 89,14). Akivel
kapcsolatban így bátorítja Krisztus népét az apostol: „Végezetre, atyámfiai, legyetek erősek Isten háborúban győzelmet aratni
képes, vitéz, ellenségeit leuralni képes erejében” (Eféz. 6,10). Akit: „e világ
fejedelmei és vezetői, és uralkodói közül
senki sem ismert fel, egy sem tudta, mert ha felismerték, és ha tudták volna, a
dicsőség Urát soha nem feszítették volna
meg, nem vonták volna kínoszlopra” (1Kor. 2,8). Aki nem más, mint:
a mi Jézus Krisztusunk... Ő a ... dicsőség Ura” (Jak. 2,1).
332 Őhozzá imádkoznak, és neki tesznek
fogadást: „És fogadást tőn, mondván: Seregeknek Ura!”…” (1 Sám. 1,11). Ő szól
az Ő népéhez: „Így szól a Seregek Ura…” (1
Sám. 15,2). Őreá esküszik a népe: „…Él
a Seregek Ura…” (2 Kir. 3,14). Ő
van az Övéivel, és ad felemelkedést: „És
folytonosan emelkedik Dávid; mert a Seregek Ura vala ő vele” (1 Krón. 11,9). Ő választja ki
népe vezetőit: „Én választottalak téged
…” (1 Krón. 17,7). Ő: „…A
Seregek Ura az Izráel Istene…” (1 Krón.
17,24). Ő Jákób Istene, és a mi várunk: „A Seregek Ura velünk van, Jákób Istene a mi várunk. Szela” (Zsolt. 46,8). Ő vezeti harcba népét:
„…a seregek Ura harci sereget számlál”
(Ésa. 13,4). Ő: „száll alá a seregek Ura, hogy hadakozzék a
Sion hegyén és halmán!” (Ésa. 31,4).
Mert: „az Úr, a Seregek Ura az, aki
megérinti a földet…” (Ámós. 9,5). Mikor Ő uralkodik: „elpirul
a hold, és megszégyenül a nap, mikor a seregek Ura uralkodik Sion hegyén és
Jeruzsálemben: s vénei előtt dicsőség lészen” (Ésa. 24,23). Ő a koronánk: „Ama napon a seregek Ura lesz ékes koronája és dicsőséges koszorúja
népe maradékának” (Ésa. 28,5). Ő vizsgálja a szíveket: „És
oh Seregek Ura, igaz bíró, veséknek és szívnek vizsgálója…” (Jer. 11,20). Ő bátorítja, és
erősíti az Ő népét: „Ezt mondja a
Seregeknek Ura: Erősödjenek meg kezeitek, akik hallottátok e napokban e
beszédeket a próféták szájából, akik szóltak, mikor megvetteték a Seregek Ura
házának alapja, hogy megépíttessék a templom” (Zak. 8,9). Őróla tesz
bizonyságot az apostol: „Kik
fölépíttettetek Isten házává az apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a
szegletkő, a sarokkő maga Jézus Krisztus. Ő tartja össze az egész
épületet, belőle nő ki az Úr szent temploma. Akiben ti is együtt és eggyé építtettek
Isten hajlékává a Szellemben” (Eféz. 2,20-22). És megismétli a
Szent Szellem által az apostol: „… Mert ti az élő Istennek temploma vagytok,
amint az Isten mondotta: Lakozom bennük, és közöttük járok; és leszek nékik
Istenük, és ők én népem lesznek” (2 Kor.
6,16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.