2018. augusztus 28.
2018. augusztus 23.
Jób könyve 4. fejezet: Amit vet az ember, azt aratja is; (héberrel és kapcsolódó igékkel) Fordította dr Gyenis Jánosné
Jób. 4,1 És megszólalt a témáni Elifáz, és
monda:
Jób. 4,2 Tán bosszantásnak veszed, ha megkíséreljük
a választ? De ki
tudja itt magába fojtani a szót, ki tarthatja fel az elgondolt beszédet?31
Jób. 4,3 Ímé sokakat oktattál, buzdítottál, figyelmeztettél, tanítottál, korrigáltál, bátorítottál, és a megfáradt, ernyedt,
erőtlen kezeket megerősítetted, támogattad és a hanyatló karoknak újra erőt adtál;
Jób. 4,4 A tántorgót, a botladozót
a te beszédeid talpra állították, az ingadozókat állhatatosakká tették, és buzdító
szavad a támolygó támasza volt. A
reszkető és roskadozó térdeket megerősítetted, az ingadozók térdét
megszilárdítottad.32
Jób. 4,5 Most, hogy rád jött a sor gyengének, erőtlennek bizonyulsz, és türelmedet
veszted; hogy téged
sújt a csapás megrettentél, és összezavarodtál?33
Jób.
4,6 Nem ad
bizodalmat a te istenfélelmed?
S nem reménységed-e a te feddhetetlen
utad, és igazságos életed? Hová lett istenfélelmed, kitartásod, béketűrésed, türelmed?
Jób.
4,7 Gondold meg kérlek,
ki az aki szerencsétlen sorsú
lett, vagy elpusztult, meghalt aki tiszta, ártatlan, hibátlan, bűntelen, romlatlan?
És hol töröltettek el az igazak?34
Jób.
4,8 Amint én láttam és megértettem, akik
hiábavalóságot, hazugságot,
igazságtalanságot szántanak
és gonoszságot, értéktelen, káros,
ártalmas dolgot vetnek, azok aratnak veszedelmet, bajt, vészt, fájdalmakat,
gyötrelmet, szenvedést,
gyötrődést.35
Jób. 4,10 Az oroszlán ordítása, a
sakál üvöltése, és az oroszlán-kölykök fogai megsemmisülnek, kitöretnek”
Jób. 4,11 Mint nőstény oroszlán, ha nem talál prédát. Mind
elpusztulnak, s kölykeik éhen halnak.
Jób. 4,12 Titokzatos szó jutott, lopakodott hozzám, de csak suttogást fogott fel belőle a fülem. Egy elrejtett ige mondatott,
melyből tanultam valamit.
Jób. 4,13 Mikor éjjeli látomáson
töprengtem éppen, s
mély álomba zuhantam hirtelen.
Jób. 4,14 Félelem szállt rám, és
rettegés, és reszketés fogott el engem, és rettegés töltötte el egész testemet.
Jób. 4,15 Szellő suhant el az arcom
előtt, valami lehelet suhant át arcomon, és
az égnek állt minden hajszálam.
Jób. 4,16 Csendben megállt előttem, de arcát nem vehettem ki. Egy alak van a szemem előtt, és mintegy gyenge szellő szavát hallom:
Jób. 4,17 Az esendő ember feddhetetlen, kifogástalan,
tökéletes lehet-e Isten
szemében? Vajon megállhat-e Isten előtt?
Számára lehet-e valaki elfogadható?37
Jób. 4,18 Ímé az ő szolgáiban sem
bízhatik és az ő angyalaiban,
az ő küldötteiben, hírvivő követeiben is észrevesz, és talál hibát, hamisságot, kivetnivalót.38
Jób. 4,19 Mennyivel inkább a
sárházak lakosaiban, akiknek fundamentumuk, alapjuk a porban van, és könnyebben szétnyomhatók a
molynál?39
Jób. 4,20 Reggeltől estig
gyötrődnek, és észrevétlen
elpusztulnak, megsemmisülnek teljesen.
Jób. 4,21 Ha kiszakíttatik belőlük
sátoruk kötele, és összeomlik sátruk nem
halnak-e meg, nem pusztulnak-e, és nem
vesznek-e el, és pedig bölcsesség nélkül?40
31 Ki volt
Elifáz? És ki az ő istene: „Elifáz déli,
azaz pogány származású, ahogy ezt a Józsué könyvben kijelenti a Szent Szellem:
„a déli vidéken, a Khittheus, Emoreus,
Kananeus, Perizeus, Khivveus és Jebuzeusok földje” (Józs.
12,8). Ellenük is harcolt Józsué: „Azután pedig alámenének a Júda fiai, hogy
harcoljanak a hegységen, a déli tartományban és a lapályon lakó Kananeus ellen” (Bír. 1,9). Ézsaú leszármazottja: „Ezek Ézsaú fiainak nevei: Elifáz, Adának Ézsaú feleségének fia…” (1
Móz. 36,10). Ézsaú pedi
Ádám leszármazottja, azaz testi ember
„Ézsaú pedig az Edóm” (1 Móz. 36,8). És
nevének jelentése szerint bálványimádó, hiszen az ő istene „színarany”
32 Ezzel Jób
beteljesítette ezt az igét: „Erősítsétek a lankadt kezeket, és
szilárdítsátok a tántorgó térdeket. Tegyétek
erőssé a roskadozó térdeket” (Ésa. 35,3).
33 A „barátok” igét
idézve mondják: „Ha lágyan viselted magadat, ha gyenge vagy, ha elveszíted bátorságodat a nyomorúságnak és gyötrelemnek idején: kevés a te erőd” (Péld.
24,10).
34
Hiszen meg is van írva: „Az Úr irányítja annak az embernek a
lépteit, akinek az útja tetszik neki. Ha elesik, nem terül el, és
nem marad fekve, mert az Úr támogatja
kezével” (Zsolt. 37,23-24). Ezért: „ha hétszer elesik is az igaz, mégis felkél; az istentelenek, az Isten nélkül élők pedig elbuknak a bajban
és csak egy nyavalyával is elvesznek” (Péld. 24,16). Mert: „Nem
éri az igazat semmi veszedelem, de az istentelenek, az Isten nélkül élők élete bajjal lesz tele” (Péld. 12,20).
35 Meg van írva, hogy: „Az
istentelen, az Isten nélkül élő
munkál hamis keresményt; a megigazulást szerzőnek pedig jutalma valóságos, és
igaz bérhez jut az, aki igazságot, a valóságot, az Igét veti” (Péld. 11,18). Mert: „Aki vet hazugságot, arat nyomorúságot, bajt,
csapást, katasztrófát; és gőgjének, kevélységének vesszeje megtöretik, és
megsemmisül. Az irgalmas szemű ember megáldatik, mert adott az ő kenyeréből a
szegénynek, a nincstelennek” (Péld. 22,8-9). Mert azt mondja az Úr: „Istentelenséget szántottatok, álnokságot
arattatok. Eszitek a hazugság gyümölcsét, mert bíztál a te utadban, a magad
tetteiben …” (Hós. 10,13). És ismét: „Esznek azért az ő útjuknak gyümölcséből, és eszik tetteik gyümölcsét,
és az ő tanácsukkal laknak jól, és megelégednek” (Péld. 1,31). És az apostol kifejti a próféciák
értelmét: „Ne áltassátok magatokat!
Istent nem lehet becsapni! Azt fogja az ember aratni, amit vetett. Mert aki vet az ő hústestének, a hústestből arat veszedelmet, pusztulást. Saját húsából fog romlást aratni…” (Gal.
6,7-8).
37 Az apostolon keresztül
érkezik a válasz:
„Nincsen igaz, és igazságos, vagy
megigazult ember egy sem” (Róm.
3,10). Dávid így szól Istenhez: „Ne szállj perbe a te szolgáddal, mert egy élő sem igaz előtted!” (Zsolt. 143,2). És a Prédikátoron keresztül
megerősítést nyer a kijelentés: „Mert
nincs egy igaz ember is a földön, aki jót cselekednék, és nem vétkeznék” (Préd. 7,20). Bizony: „Ki mondhatná azt: megtisztítottam szívemet, tiszta vagyok az én
vétkemtől?” (Péld.
20,9).
38 És Elifáz
így folytatja beszédét: „Micsoda a halandó, hogy tiszta lehetne, és
hogy igaz volna, aki asszonytól születik? Ímé, még az ő szentjeiben sem bízhat,
az egek sem tiszták az ő szemében: Mennyivel kevésbé az utálatos és a
megromlott ember, aki úgy nyeli a hamisságot, mint a vizet?!” (Jób.
15,14-16).
39
Péter apostolon keresztül világítja meg a Szent Szellem, hogy kikről beszél
Elifáz: „Méltónak és helyesnek, sőt kötelességemnek és igazságos dolognak
tartom, hogy amíg ebben a földi porsátorban lakom, emlékeztetés által
ébresztgesselek titeket, és buzdítsalak, ösztönözzelek benneteket. Mint aki
tudom és biztos vagyok abban, hogy hamar leteszem porsátoromat, hogy közel van
sátram lebontása, amiképpen a mi Urunk Jézus Krisztus is megjelentette,
világossá tette, és tudtomra adta nékem” (2 Pét. 1,13-14). Pál apostolon
keresztül folytatódik a kijelentés: Hiszen: „…tudjuk, és tisztában vagyunk
vele, hogy ha e mi földi sátorházunk elbomol, leomlik, leoldódik, összeomlik, megsemmisül,
épületünk, lakásunk, hajlékunk
van Istentől, nem kézzel csinált, nem kézzel épített, alkotott, nem mesterséges, hanem örökkévaló házunk, örök otthonunk, épületünk a mennyben, a legfelső égben. Azért is nyöszörgünk, és nyögünk és fohászkodunk is ebben az eredeti hajlékban, és kívánkozva epekedünk, hogy mennyei lakásunkat
ráhúzhassuk a földire; mert szeretnénk beköltözni mennyei otthonunkba” (2 Kor. 5,1-2).
Ugyanis mindenki meghal, mindenkinek lebomlik a hústeste, azaz a „háza” akár
gazdag, akár bölcs: „Akik gazdagságukban
bíznak, és nagy vagyonukkal dicsekszenek? Hiszen senki sem válthatja meg magát,
nem adhat magáért váltságdíjat Istennek. Mert olyan drága az élet váltsága,
hogy végképp le kell tennie róla, Még ha örökké élne is, és nem látná meg a
sírgödröt. De meglátja! A bölcsek is meghalnak; együtt vész el bolond és ostoba, és gazdagságukat másoknak hagyják. Azt képzelik, az ő házuk örökkévaló, hogy házuk örökké megmarad,
lakóhelyeik nemzedékről-nemzedékre szállnak, nevüket hangoztatják a földön, és
földeket neveznek el róluk. De a gazdag ember sem marad meg, hasonlók az
állatokhoz, amelyek kimúlnak” (Zsolt.
49,7-13). Erről így
tesz bizonyságot Isten Igéje: „És
formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az ő
orrába életnek leheletét, Isten életet adó erejét. Így lőn az ember élőlénnyé”
(1 Móz. 2,7). Amikor az ember a sátán szavát fogadta be Isten Igéje
helyett, a következményekről ezt mondja az Úr: „Arcod verejtékével eszed a te kenyeredet, míglen visszatérsz a földbe,
mert abból vétettél: mert bizony por vagy te és vissza fogsz térni a porba” (1
Móz.3,19).
40
A próféta így panaszkodik: „ Azt gondoltam, hogy nem látom többé az Urat
az élők földjén, nem láthatok többé embert a világ lakói között. Porsátorom
lerontatik, és elmegy tőlem, mint a pásztor hajléka! Összehajtám, mint a takács
életemet; hiszen levágott a fonalról engem; reggeltől estig végzesz velem!” (Ésa.
38,11-12)
https://www.facebook.com/CfaNHungary/photos/a.170196299813749/1038348132998557/?type=3&theater
A CHRIST FOR ALL NATIONS NYILATKOZATA:
Évek óta érkeztek hozzánk meghívások magyar egyházak vezetőitől, hogy tartsunk egy evangélizációs kampányt és Tűz konferenciát Magyarországon. Végül meghallottuk az Úr hangját, aki azt mondta: „MOST JÖTT EL AZ IDEJE!”
Ezért augusztus 24 és 26. között egy nagyszabású CfaN Tűz konferenciát tartunk a Budapest Arénában. Hisszük, hogy ez a hétvége az Istentől való meglátogatás ideje lesz sok ezer ember számára, akiket megérint és betölt a Szent Szellem! Magyarországot pedig megrázza Isten ereje!
Daniel Kolenda evangélista, Reinhard Bonnke utódja lesz a rendezvény házigazdája. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy vele együtt Budapesten lesz korunk néhány másik vezető evangélistája: Todd White, Ben Fitzgerald, Eric Gilmour, Peter Vandenberg, Jean-Luc Trachsel és Russell K. Benson. Nagyszerű magyar dicsőítők és zenészek vezetnek minket Isten jelenlétébe, és őket egészíti ki saját CfaN csapatunk Charles Ciepiel, valamint Daniel Hagen vezetésével. Bővebb tájékoztatásért látogassatok el a weboldalunkra:hu.cfan.org.
A Tűz konferencia célja felkészíteni és kiképezni a hívőket az evangélizálásra, és a szívükben fellobbantani a tüzet a Szent Szellem szeretetére! A konferencia pénteken 18 órakor kezdődik, és folytatódik szombaton és vasárnap napközben 10:00-16:30 között. Isten felkent Igéjét fogjuk hirdetni, és a végén minden résztvevőért egyenként fogunk imádkozni kézrátétellel, hogy vegyék a menny tüzét.
Nagy örömmel látjuk a magyar egyházak aktív részvételét a szervezésben. Sok pünkösdi és karizmatikus felekezet és mozgalom vezetője vesz részt a szervezőbizottság munkájában, akik több száz helyi gyülekezetet képviselnek. Ezek a vezetők hónapok óta rendszeresen találkoznak, hogy a rendezvénnyel kapcsolatos különböző feladatokat előkészítsék. Nagyon örülünk annak is, hogy hagyományos egyházakból való vezetők egy asztalnál ülnek új gyülekezetek és ifjúsági mozgalmak vezetőivel szeretetben és kölcsönös tiszteletben.
A konferencia mellett két evangélizációs estét is tartunk VAKMERŐ SZERETET - Ideje hazatérned! címmel. A címet a Tékozló Atya története ihlette (nem elírás, tudatosan hívjuk így!), aki vakmerő, szinte tékozló szeretettel szerette a fiát. Daniel Kolenda írt egy nagyszerű, lélekmentéstől átitatott brosúrát erről "Vakmerő Szeretet" címmel. Azt szeretnénk, ha minden tékozló fiú és lány Budapesten meghallaná a menny hívását és hazatérne, hogy átélje az Atya ölelését, és elnyerné az üdvösségét, gyógyulását és szabadulását. Az evangelizációig hátralevő hetekben 500 000 brosúrát osztunk szét ingyenesen Budapesten és környékén, egyrészt mint MAGOT az aratáshoz, másrészt mint egy különleges MEGHÍVÓT az Arénába az evangelizációs kampányra.
Hónapok óta hívjuk imára a magyar és külföldi gyülekezeteket világszerte, akik az imahálózatunkhoz tartoznak - és MOST téged is erre hívunk! Kérünk, hogy állj mellénk közbenjáró imádságban! Hisszük, hogy egy európai városban az áttörés sok másik európai városban is áttörést idéz elő. Amikor Budapestért imádkozol, a saját városodért könyörögsz. Sőt, valójában Isten szívéből és akaratából imádkozol, mivel az Ő legmélyebb vágya, hogy az emberek megtérjenek.
Maradj velünk, és ha teheted, csatlakozz a helyszínen ehhez a történelmi eseményhez! A Tűz konferenciával kapcsolatos minden tájékoztatást megtalálsz a hu.cfan.org oldalon.
Évek óta érkeztek hozzánk meghívások magyar egyházak vezetőitől, hogy tartsunk egy evangélizációs kampányt és Tűz konferenciát Magyarországon. Végül meghallottuk az Úr hangját, aki azt mondta: „MOST JÖTT EL AZ IDEJE!”
Ezért augusztus 24 és 26. között egy nagyszabású CfaN Tűz konferenciát tartunk a Budapest Arénában. Hisszük, hogy ez a hétvége az Istentől való meglátogatás ideje lesz sok ezer ember számára, akiket megérint és betölt a Szent Szellem! Magyarországot pedig megrázza Isten ereje!
Daniel Kolenda evangélista, Reinhard Bonnke utódja lesz a rendezvény házigazdája. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy vele együtt Budapesten lesz korunk néhány másik vezető evangélistája: Todd White, Ben Fitzgerald, Eric Gilmour, Peter Vandenberg, Jean-Luc Trachsel és Russell K. Benson. Nagyszerű magyar dicsőítők és zenészek vezetnek minket Isten jelenlétébe, és őket egészíti ki saját CfaN csapatunk Charles Ciepiel, valamint Daniel Hagen vezetésével. Bővebb tájékoztatásért látogassatok el a weboldalunkra:hu.cfan.org.
A Tűz konferencia célja felkészíteni és kiképezni a hívőket az evangélizálásra, és a szívükben fellobbantani a tüzet a Szent Szellem szeretetére! A konferencia pénteken 18 órakor kezdődik, és folytatódik szombaton és vasárnap napközben 10:00-16:30 között. Isten felkent Igéjét fogjuk hirdetni, és a végén minden résztvevőért egyenként fogunk imádkozni kézrátétellel, hogy vegyék a menny tüzét.
Nagy örömmel látjuk a magyar egyházak aktív részvételét a szervezésben. Sok pünkösdi és karizmatikus felekezet és mozgalom vezetője vesz részt a szervezőbizottság munkájában, akik több száz helyi gyülekezetet képviselnek. Ezek a vezetők hónapok óta rendszeresen találkoznak, hogy a rendezvénnyel kapcsolatos különböző feladatokat előkészítsék. Nagyon örülünk annak is, hogy hagyományos egyházakból való vezetők egy asztalnál ülnek új gyülekezetek és ifjúsági mozgalmak vezetőivel szeretetben és kölcsönös tiszteletben.
A konferencia mellett két evangélizációs estét is tartunk VAKMERŐ SZERETET - Ideje hazatérned! címmel. A címet a Tékozló Atya története ihlette (nem elírás, tudatosan hívjuk így!), aki vakmerő, szinte tékozló szeretettel szerette a fiát. Daniel Kolenda írt egy nagyszerű, lélekmentéstől átitatott brosúrát erről "Vakmerő Szeretet" címmel. Azt szeretnénk, ha minden tékozló fiú és lány Budapesten meghallaná a menny hívását és hazatérne, hogy átélje az Atya ölelését, és elnyerné az üdvösségét, gyógyulását és szabadulását. Az evangelizációig hátralevő hetekben 500 000 brosúrát osztunk szét ingyenesen Budapesten és környékén, egyrészt mint MAGOT az aratáshoz, másrészt mint egy különleges MEGHÍVÓT az Arénába az evangelizációs kampányra.
Hónapok óta hívjuk imára a magyar és külföldi gyülekezeteket világszerte, akik az imahálózatunkhoz tartoznak - és MOST téged is erre hívunk! Kérünk, hogy állj mellénk közbenjáró imádságban! Hisszük, hogy egy európai városban az áttörés sok másik európai városban is áttörést idéz elő. Amikor Budapestért imádkozol, a saját városodért könyörögsz. Sőt, valójában Isten szívéből és akaratából imádkozol, mivel az Ő legmélyebb vágya, hogy az emberek megtérjenek.
Maradj velünk, és ha teheted, csatlakozz a helyszínen ehhez a történelmi eseményhez! A Tűz konferenciával kapcsolatos minden tájékoztatást megtalálsz a hu.cfan.org oldalon.
Brazzaville, Kongó – 4. nap
Brazzaville, Kongó – 4. nap
https://www.facebook.com/CfaNHungary/videos/224101815114303/?hc_ref=ARTWl7sb1Em6UZaSpJYcR4byQoOxkO6NgGupT11qqhTqjOOl5XWvjaBMaPhKGCa48LM&fref=nf&__xts__[0]=68.ARBvklz16IT6ghhr9AjIiJJQzQC0nTxT0fxOuEMxmshfwNpeMdMu-aqMqxk-8TSO0w_s1fc86EdLeQRYorcF2L46jwUHzVSkWvEOlF9PF8tHDuDs4WBEvx0QyLtZ3i4AJmd-qO2dyHkg&__tn__=kC-R
www.hu.cfan.org
CFAN Tűz konferencia
https://www.facebook.com/events/242244023013029/
Az Úr ígérete.
„Gyermekeid és a téged megépítők /
téged építők / építőid elősietnek;
rombolóid / akik téged tönkretettek, és
akik pusztulásodra voltak, eltávoznak tőled”
(Ésa. 49,17)
Imádság:
Uram!
A szívemet te már megnyitottad, én pedig átadtam neked.
Tölts be engem újra és újra önmagaddal. Ámen
Mit mond rólad Isten?
Élettel teli, élénk vagy
„De Isten, gazdag lévén irgalomban, az ő nagy
szeretetéért, amellyel minket
szeretett, minket is…
életre keltett a Krisztussal együtt”
(Ef. 2,4-5)
Ima
Magasztallak Úr Jézus
Krisztus, mert a Te beszéded élet és Szellem, amelynek hallásából származott,
és folyamatosan növekedik az én hitem.
Az Úr tanácsa.
„Szerelmes Fiam, az
én szavaimra ügyelj, és hajtsad füledet az én szavaimra, igéimre. Ne téveszd szemed elől, tartsd meg és óvjad ezeket a te elmédben, és őrizd meg azokat szíved mélyén. Mert virágzó, sikeres életet adnak
azoknak, akik megtalálják és megszerzik, és gyógyulást, egészséget, és megújulást egész hústestüknek”
(Péld. 4,20-22)
2018. augusztus 15.
Jób 3. fejezet: Jób panasza. (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Jób. 3,1 Ezután megnyitja Jób az ő
száját, és megszólalva megátkozá az ő születése napját.
Jób. 3,2 És szóla Jób, és monda:21
Jób. 3,3 Vesszen el az a nap,
amelyen születtem, amikor világra jöttem, és az az éjszaka, amelyen azt
mondták: fiú fogantatott.22
Jób. 3,4 Az a nap legyen sötétség,
ne törődjék azzal az Isten onnét felül, és napfény azon ne világítson.
Jób. 3,5 Így követelje vissza azt a napot,
vegye birtokba,
és tartsa azt fogva az őssötétség
és a halál árnyéka, a mélységes sötétség.
Borítsa éjszaka és sűrű sötétség, nehezedjenek rá gomolygó fellegek, tartsa
rettegésben nappali sötétség.
Jób.
3,6 Az az éjszaka! Sötét förgeteg vegye ez éjjelt birtokába, az év napjai közé be ne
tudják, s a hónapokhoz ne számítsák.
Jób. 3,7 Az az éjszaka! Legyen az szomorúság, bánat, és fájdalom!
Legyen az magtalan, terméketlen, meddő. Ne legyen örvendezés ujjongás, örömkiáltás azon.
Jób.
3,8 Átkozzák
el, és rontsák meg, akik képesek átok alá helyezni a nappalt,
akik készek felkelteni, és felingerelni
a Leviatánt.
Jób. 3,9 Sötétüljenek el annak
alkonyatán, és az
ő estjének csillagai;
várja a világosságot, de az ne legyen, és ne lássa a hajnalnak pírját, a hajnal
sugarait és a hajnal
hasadását, és ne láthassa meg, hogy a tavasz kinyitja szemét.
Jób. 3,10 Mert nem zárta be az én
anyám méhének ajtait, az
engem hordozó méhnek kapuját, és nem rejtette el szemeim elől a nyomorúságot,
a szenvedést, kínt, fájdalmat és
gyötrődést.
Jób.
3,11 Hogy nem pusztultam el már az anyaméhben! Miért nem pusztultam el mindjárt, amikor
kijöttem a méhből; Vagy miért nem haltam meg, mikor megszülettem.23
Jób.
3,13 Mert most csöndben feküdném és nyugodnám, és békén lennék, aludnám,
és akkor nyugton pihenhetnék - és békességem volna.
Jób. 3,14 Királyokkal és az ország
tanácsosaival, akik maguknak elhagyatott helyeken kőhalmokat építenek.
Jób. 3,15 Vagy fejedelmekkel, akiknek aranyuk van, akik
ezüsttel töltik meg házaikat.
Jób.
3,16 Vagy mért nem lettem olyan, mint az idétlen gyermek, vagy mint
az elvetélt magzat, vagy holtan született koraszülött. Mint a napvilágot sem
látott kisdedek, mint a magzat, amely fényt sose látott?25
Jób.
3,17 Ott
felhagynak a gonoszok a tombolással, szenvedélyükkel, dühükkel, haragjukkal, és pihennek az erőben
megfogyottak, és az elfáradtak nyugalmat találnak.
Jób.
3,18 Együtt
pihennek ott mind
bántódás nélkül, akik hajdan foglyok voltak, nem hallják többé az elnyomónak, a
szorongatónak szavát.
Jób.
3,19 A fiatal,
és jelentéktelen
és idős, tekintélyes, hatalmas, előkelő, nemes, büszke, gőgös, ott
egyenlő. A rabszolga megszabadul urától; Együtt van ott kicsiny és nagy egyaránt, s a szolga már nem függ
urától.
Jób.
3,20 Miért hagyta világra jönni Isten a szenvedőt, s a szomorú
szívűnek miért adott életet?
Jób. 3,21 Akik a halált várják, de
nem jön az, és szorgalmasabban keresik, mint az elrejtett kincset.26
Jób. 3,22 Örülnének nagyon saját
sírhalmuknak, a sírjukat, ha meglelnék, felujjonganának.
Jób. 3,23 Mire való az élet a
férfiúnak, aki útvesztőbe jutott, aki útja vesztett emberré lett, és akinek útja rejtve van, és akit az erős, hatalmas
Isten homályba
burkolt, bekerített
köröskörül és teljesen
körülzárt.27
Jób. 3,25 Mert amitől remegve
remegtem, az jött reám, az történt velem,
és amitől leginkább rettegtem, és féltem,
az esett rajtam, az ért utol engem.29
Jób.
3,26 Nem tudok
megnyugodni, és csendben / nyugton maradva várni, mert zűrzavar, reszketés,
félelem, és nyugtalanság jön rám.30
21
Az üldözött, és ezért szenvedő hústesti ember szava, aki még nem ismeri igazán
az Urat, a szabadító, és gyógyító Istent: „Átkozott az a nap, amelyen születtem;
az a nap, amelyen anyám szült engem, ne legyen áldott! Átkozott ember az, aki
örömhírt vitt az én atyámnak, mondván: Fiúmagzatod született néked, igen
megörvendeztetvén őt. És legyen az az ember olyan, mint azok a városok,
amelyeket elvesztett az Úr és meg nem bánta; és halljon reggel kiáltozást és
jajkiáltást, és harci zajt délben. Hogy nem ölt meg engem az én anyám méhében,
hogy az én anyám nékem koporsóm és sírom lett volna, és méhe örökre terhes
maradt volna, és soha sem szült volna! Miért is jöttem ki az én anyámnak
méhéből, hogy nyomorúságot, és csak gyötrelmet és szenvedést lássak és bánatot,
és hogy napjaim gyalázatban, és szégyenben végződjenek?” (Jer.
20,14-18).
22
A prédikátor is arról beszél, hogy milyen a hústesti – a földi – ember sorsa: „Láttam azt is,
hogy milyen sok elnyomás történik a nap alatt. Láttam az elnyomottak könnyeit,
akiknek nincs vigasztalójuk. Elnyomóik erőszakosan bánnak velük, és nincs
vigasztalójuk. És dicsérem én, és boldogabbaknak tartom a megholtakat, akik
már meghaltak vala, az élők felett, akik még élnek; De mind a kettőnél
boldogabbnak azt, - mert mindkettőjüknél jobb annak - aki még nem lett, aki meg
sem született, aki nem látta azt a gonosz dolgot, amely a nap alatt történik. Amelyeket
elkövetnek a nap alatt” (Préd.
4,1-3). És így
folytatódik a kijelentés: „Ha száz
gyermeket szül is valaki, és sok esztendeig él, úgy hogy az ő esztendeinek
napja sok, mert magas kort ér meg, de ha nem tudja élvezni javait, és nem lesz
temetése néki, azt mondom, hogy jobb annál az idétlen gyermek, és jobb az
elvetéltnek, mint neki. Mert hiábavalóságra jött, sötétségben megy el, és nevét
sötétség takarja. A napot sem látta, meg sem pillantotta és nem tudta meg
milyen az. Tűrhetőbb ennek állapota, és nyugodtabb sors jutott neki, hogysem amannak” (Préd.
6,3-5). Mert: „… nyomorúságra születik az ember, amint
felfelé szállnak a parázs szikrái” (Jób.
5,7). Dávid így
prófétál a testi – azaz: földi,
céltévesztett – emberről: „A mi
esztendeinknek napjai, a mi életünk
ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük
nyomorúság és hiábavaló fáradság, amely gyorsan tovatűnik, mintha repülnénk” (Zsolt. 90,10). Ők azok: „Akik
sötétségben és a halálnak árnyékában ülnek, megkötöztetvén nyomorúsággal és
vassal; Mert ellenszegültek az Isten beszédének, megvetették a Felséges
döntését” (Zsolt.
107,10-11).
23 Később a szenvedések, és kínok miatt Jób már Istennek tesz
szemrehányást: „Miért is hoztál ki engem anyámnak méhéből? Vajha meghaltam volna, és
szem nem látott volna engem!” (Jób.
10,18).
24 Jób azért beszél így, mert Izráel fiainál az volt a szokás, hogy aki
a magáénak fogadta el az újszülöttet, annak térdén szült a vajúdó nő:
„József pedig Egyiptomban lakozék; mind
ő, mind az ő atyjának háznépe. És éle József száztíz esztendeig. És látá József
Efraimtól harmad ízben való fiait. Manasse fiának Mákhirnak is születtek József
térdén gyermekei” (1 Móz.
50,22). Rákhel
meddő volt, ezért így szólt férjéhez, Jákóbhoz: „… Ímhol az én szolgálóm Bilha, menj be hozzá, hogy szűljön
az én térdeimen, és én is
megépüljek ő általa. És az ő révén nekem
is lesz fiam” (1 Móz. 30,3).
25 A
Prédikátor látva azt a sok nyomorúságot, ami a föli embert éri, így vall: „Ezért boldogabbaknak tartom a halottakat, akik már régen meghaltak, az
élőknél, akik még életben vannak; De mindkettőjüknél jobb annak, aki meg sem
született, mert nem látja azokat a gonosz dolgokat, amelyeket elkövetnek a nap
alatt” (Préd.
4,2-3). És: „Ha valakinek száz gyermeke születik is, ha
sok évig él is, magas kort érve meg, de ha nem tudja élvezni javait, sőt méltó
temetés sem jut neki, akkor azt gondolom, hogy jobb az elvetéltnek, mint neki.
Mert hiábavalóságra jött, sötétségben megy el, és sötétséggel fedeztetik be
neve. A napot sem látta, még meg sem
pillantotta, és nem ismerte és nem tudta meg, milyen az; tűrhetőbb ennek
állapota és nyugodtabb sors jutott neki, hogysem amannak” (Préd. 6,3-5).
26 János apostol is így ír azokról, akik szenvednek:
„Azokban a napokban keresik az emberek a
halált, de nem találják, és vágynak meghalni, de fut előlük a halál”
(Jel.
9,6).
27 És így
folytatja panaszát Jób: „Utamat úgy eltorlaszolta, hogy nem mehetek tovább.
Az én ösvényemre sötétséget vetett, sötétséget borított. Tisztességemből
kivetkőztetett, méltóságomtól, és megbecsülésemtől megfosztott, és fejemnek
koronáját elvevé. Megronta köröskörül, hogy elvesszek, és kitépte reménységemet,
mint a fát letördelé. Felgerjesztette haragját ellenem, és úgy bánt velem, mint
ellenségeivel. Seregei együtt jövének be és utat csinálnak, utat törnek ellenem.
Csapatai együtt támadtak és az én sátorom mellett táboroznak” (Jób.
19,8-12). A próféta is így panaszkodik
Istenre: „Bizony ellenem fordult, ellenem
fordítja kezét minden nap. Elsorvasztotta
húsom és bőröm, összeroncsolta, összetörte csontjaimat. Erősséget épített
ellenem és körülvett, körülbástyázott engem méreggel és fáradsággal. Sötét
helyekre ültetett, vaksötétbe helyezett engem, mint az örökre meghaltakat.
Körülkerített, és falat emelt körém hogy ki ne mehessek, és nem juthatok ki.
Nehézzé tette láncomat és súlyos bilincsbe vert. Sőt ha kiáltok és segítségül
hívom is, nem hallja meg imádságomat, elzárkózik imádságom elől. Elkerítette az
én útjaimat terméskővel, faragott kőből emelt falat utjaimra ösvényeimet
elforgatta és járhatatlanná tette” (Siral. 3,3-9).
28 És így
folytatja panaszát: „Orcám a sírástól kivörösödött, szempilláimra a halál
árnyéka szállt” (Jób. 16,16). „Rettegések
fordultak ellenem, és rémület fog el.
Mint vihar űzik el tisztességemet, és szélvész űzi el méltóságomat. Boldogságom
eltűnt, mint a felhő. Mostan azért önmagamért ontja ki magát lelkem;
nyomorúságnak napjai fognak meg engem, fogytán van már a lelkierőm” (Jób.
30,15-16).
29 És így
folytatja Jób: „Rettegések fordultak ellenem, rémület
fog el. Mint vihar, mint szélvész űzik el tisztességemet, boldogságom eltűnt,
mint a felhő” (Jób.
30,15). A gyermekei miatt is állandó félelemben élt: „Eljártak vala pedig az ő fiai egymáshoz és lakomát szoktak tartani
odahaza, mindegyik a maga
napján. Ilyenkor üzentek és
meghívták vala az ő három húgokat is, hogy együtt egyenek és igyanak velük,
hogy ők is részt vegyenek a lakomán. Mikor
pedig a vendégség, a lakoma, napjai
sorra lejártak vala, elkülde értük, és elhívatta őket Jób és megszentelte, megtisztította őket, úgy, hogy korán reggel fölkelt és áldozik vala égőáldozattal
mindnyájuk száma szerint, annyi égőáldozatot mutatott be, ahányan voltak. Mert
ezt mondja, gondolja vala Jób:
Hátha vétkeztek, félreléptek az
én gyermekeim és gonoszt
gondoltak az Isten ellen, és káromolták Istent az ő szívükben, az ő bensőjükben! Így járt el vala Jób minden alkalommal” (Jób.
1,4-5). És amitől félt, az be is
következett: „És ímé hirtelen hatalmas
vihar kerekedett, nagy szél
támadt a puszta felől, a sivatagon túlról keletkező elsöprő erejű hatalmas
orkán, amely megrendíti a ház négy szegletét, úgyhogy az összeomlott, és
rászakadt a fiatalokra és
meghaltak. Csak én magam menekültem meg, és szaladtam el, hogy hírt adjak néked” (Jób.
1,19). Jób megvallása azt bizonyítja,
hogy félelemből mutatott be áldozatot Istennek, mert nem ismerve Őt, nem
istenfélő, hanem Istentől félő volt, azaz vallásos: „Hiszen úgy rettegtem Isten csapásától, és fenségét nem bírom elviselni!”
(Jób. 31,23). Ugyanezt vallja a zsoltáros is, kijelentve, hogy az
Istentől való félelem és rettegés a hústest sajátossága: „Borzong, reszket hústestem a
tőled való félelem miatt, mert rettegek tőled, és félek a te ítéleteidtől” (Zsolt.
119,120). És az Újszövetségben kerül kijelentésre, hogy a hústest miért retteg
Istentől: „Mert a hústest gondolata,
bölcsessége, törekvése, észjárása, gondolatvilága, vágya ellenségeskedés, és
ellenszegülés Istennel szemben; minthogy az Isten törvényének nem
engedelmeskedik, nem veti alá magát, mert nem is teheti, sőt nem is képes rá, mert az természete ellen van. Akik
pedig hús testben vannak, és hústest
szerint élnek, nem lehetnek kedvesek Isten
előtt, és Istennek nem tetszhetnek, de nem is törekednek, hogy örömet okozzanak, vagy hogy
tetszenek” (Róm.
8,7-8). De akik nem vallásosak, hanem hívők, azoknak azt mondja Isten Igéje: „Mert nem félelemnek szellemét adott nékünk
az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak Szellemét” (2
Tim. 1,7).
30
És így folytatja Jób: „Amint a rabszolga kívánja az árnyékot, és eped az árnyék után, és amint a béres
reméli az ő bérét: Úgy részesültem én keserves hónapokban, nyomorúságos
éjszakákkal fizettek ki engem” (Jób.7,2-3). És hogy ez miért van így, arról a prófétán keresztül
érkezik a kijelentés: „Nincs békesség,
így szól az Úr, az Isten nélkül élőknek!” (Ésa.
48,22). „Mert nem porból támad a veszedelem s nem földből sarjad a nyomorúság,
a vész!
Hanem az ember maga szüli a vészt,
melynek szikrái a magasba szállnak” (Jób. 5,6-7)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)