László Boda
2016. július 28.
2016. július 25.
Zsoltár 47. Az egész föld Királya az Isten; (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt.
47,1
Az éneklőmesternek, [(nácaḥ):
A karmesternek] a Kóráh
[jelentése: fogolymadár, kiáltó,
felszólító] fiainak zsoltára [mizəmôr: éneke]*
*És így
folytatódik a kijelentés: „Dávid és a sereg fővezérei a szolgálatra
kijelölék az Asáf (jelentése: gyűjtő),
Hémán (jelentése: hűséges, megbízható, hívő; szerencsét jelentő) és Jédutun (jelentése: dicséret, aki
magasztal, magasztaló kórus; bizonyságtevő; dicséretre méltó) fiait, hogy prófétáljanak citerákkal,
lantokkal és cimbalmokkal” (1 Krón. 25,1).
Ők
ajtónállók voltak, akik az ő beosztásuk szerint szolgáltak: Az ajtónállók (kapuőrök) rendje (beosztása) ez: A Kóriták közül
Meselémiás, (jelentése: Isten által helyreállított; akit az Úr barátjának
tekint) a Kóré (jelentése: fogolymadár, kiáltó, felszólító) fia, aki az Asáf (jelentése: gyűjtő) fiai közül való volt” (1 Krón. 26,1).
És ők dicsérték
folyamatosan az Urat. „A Kéhátiták
(jelentése: gyülekezet) fiai közül és a
Kóriták fiai közül való Léviták pedig felállának, hogy az Urat, (jəhóváh): Jahvet, az Örökkévalót), Izráel Istenét nagy felszóval (egyre
hangosabban) dícsérjék” (2 Krón. 20.19).
Zsolt.
47,2
Ti népek mind tapsoljatok, harsogjatok [(rúʿa rinnáh qól qôl): harsogó hangon,
örömkiáltással ujjongjatok]; Istennek vígságos szóval [a győzelem szavával ujjongjatok]*
*Dávid újra- és újra arra buzdít minden
embert: Vígan
énekelj az Úrnak te egész föld; (Ujjongjatok az
ÚR előtt az egész földön)! Harsanjatok
fel, örvendezzetek és zengedezzetek (Örvendezve vigadjatok, zsoltárt
énekeljetek)! Zengedezzetek az Úrnak
hárfával, és hangos énekléssel, és (hárfakísérettel zengő éneket)! Trombitákkal (harsonákkal) és kürtzengéssel vigadozzatok, és
(ujjongjatok) a király, az Úr előtt!” (Zsolt. 98,1-6).
„Dicsérjétek az
Urat, hívjátok segítségül az ő nevét, hirdessétek minden népek között az ő nagy
dolgait. Énekeljetek, zengjetek
zsoltárt neki, emlegessétek minden csodáját! Keressétek az Urat és az ő erősségét;
keressétek az ő orcáját szüntelen” (1 Krón. 16,8-11).
„Magasztaljátok
az Urat, hívjátok segítségül az ő nevét, hirdessétek a népek között az ő
cselekedeteit! Énekeljetek néki, zengedezzetek néki, beszéljétek el minden ő
csodatételét. Dicsekedjetek az ő
szent nevével; örvendezzen azoknak a szívük, akik keresik az Urat”
(Zsolt. 105,1-3).
Zsolt.
47,3
Mert az Úr [jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló]
felséges,
[(ʿeləjôn): magasságos ] rettenetes [(járé'): tiszteletreméltó, csodálatos]; nagy
[(gəḏóláh
gáḏôl): hatalmas, erős]
király az egész földön [minden ország
felett]*
*Az Ő: „Kezében
vannak a föld mélységei, a hegyek ormai is az övéi. Övé a tenger, hiszen ő
alkotta, a szárazföldet is az ő keze formálta” (Zsolt. 95,4-5).
Zsolt.
47,4
Alánk veti a népeket, a nemzeteket lábaink alá. [Más
fordítás: (dibbér): megszólítja a (ʿam): népeket általunk, és a (lə'ôm lə'óm): nemzeteket (reḡel): meghódoltatja]*
*És így folytatódik a prófécia: „Összetöröm őket, hogy fel sem
kelhetnek; lábaim elé hullanak. [Héber szerint: (mḥc): megrázom őket (jáḵôl
jáḵól) míg nem lesznek képesek (qúm):
felállni, és szilárdan állva maradni. (reḡel):
nyomukban leszek, és követem őket, (náp̄al): míg meg nem hajtják, és
földre nem vetik magukat]” (Zsolt. 18,39).
„Az idegenek [fiai] elepedtek
[(náḇél):
elgyengültek, elerőtlenedtek, ellankadtak félelmükben, és erejüket vesztették],
és reszketve [remegve] jönnek elő zárt helyeikből [(misəgereṯ):
rejtekükből, váraikból, bástyáikból]” (Zsolt. 18,46).
Mert: „Az [('él): erős, hatalmas]
Isten, aki elégtételt adott nekem, és
népeket hajlít [(náṯan): rendel, vet] alám [aki a népeket meghódoltatta
előttem]. (Zsolt. 18,48).
És az ige Salamon királyt,
mint az Úr Jézus előképét mutatja be: „És uralkodó vala minden király felett az
Eufrátes (jelentése: nagyon széles, túláradó; termékenység) folyóvíztől a
Filiszteusok (jelentése: idegen, vándor, kivándorolt) földéig és az Égyiptom (jelentése: lezárás, bezárás, körülkerítés,
beszűkülés, szorongatás, fogság) határáig” (2
Krón. 9,26).
Zsolt.
47,5
Kiválasztja nékünk örökségünket, Jákób [jelentése: aki a másik helyére lép] dicsőségét, [büszkeségét] akit szeret, és akiben [('áhéḇ 'áhaḇ): gyönyörködik]. Szela*
*És az Evangélium
jelenti ki, hogy ki Jákob dicsősége: „Jézus miután alámeritkezett, azonnal kijöve
a vízből; és ímé az egek megnyilatkozának néki, és ő, vagyis János látá az
Istennek Szellemét alájőni mintegy galambot és Őreá szállani. És ímé az égből
szózat hallatszott, és egy égi hang ezt mondja vala: Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm,
akiben kedvem telik, akiben én megengeszteltettem” (Mát. 3,16-17).
Zsolt.
47,6
Felvonul [(ʿáláh): fölmegy,
fölemelkedik, fölszáll]
Isten
[('ĕlóhím)]
harsona-szónál, [(tərúʿáh: örömrivalgással,
örömkiáltással, ujjongás] és kürtzengés közt az Úr*
*Dávid így prófétál
az Úrról: „Felmentél a magasságba, foglyokat vezettél, adományokat fogadtál
emberekben: még a pártütők is ide jönnek lakni, oh Uram Isten! (Más fordítás: Fölmentél a magas hegyre, foglyokat
ejtettél, - embereket kaptál ajándékul, mégpedig lázadókat. Most már ott laksz,
Uram Isten” (Zsolt. 68,19).
És Pál apostol így folytatja
a megvalósult próféciát: „Fölmenvén a
magasságba foglyokat vitt magával fogva, és adott ajándékokat az embereknek. Az
pedig, hogy fölment, mit jelentene mást, mint hogy előbb le is szállott erre a
földre. Aki leszállott vala, ugyanaz, aki fel is ment, feljebb minden egeknél,
azaz felemelkedett az egek fölé, hogy mindeneket, a mindenséget betöltse, teljessé tegye” (Eféz. 4,8-10).
Agur pedig így prófétál: „Kicsoda ment fel az égbe, hogy onnan
leszállott volna? Kicsoda fogta össze a szelet az ő markába? Kicsoda kötötte a
vizet az ő köntösébe? Ki állapította meg a földnek minden határit? Kicsoda
ennek neve? Avagy kicsoda ennek fiának neve, ha tudod? (Más fordítás: Ki ment fel az égbe, és ki szállott le
onnan? Ki szedte össze markába a szelet, ki kötötte köntösébe a vizet? Ki
határozta meg az egész föld határát? Talán tudod, hogy mi a neve, vagy mi a
fiának a neve)?” (Péld. 30,3-4).
Az Úr Jézus válasza: „És senki sem ment fel a mennybe, hanemha
az, aki a mennyből szállott alá, az embernek Fia, aki a mennyben van” (Ján.
3,13).
Amikor arról beszél az Úr
Jézus, hogy Ő a mennyből leszállt kenyér: „Tudván
pedig Jézus ő magában, hogy e miatt zúgolódnak az ő tanítványai, monda nékik:
Titeket ez megbotránkoztat? Hát ha meglátjátok az embernek Fiát felszállani,
felmenni oda, ahol előzőleg vala?!” (Ján. 6,61-62).
Az apostol megerősíti a
kijelentést: „Mert nem kézzel csinált,
nem emberkéz alkotta szentélybe, az
igazinak csak másolatába, azaz az igazi képmásába ment be Krisztus, hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe előtt
megjelenjék érettünk” (Zsid. 9,24).
És Pál apostolon keresztül nyer kijelentést, hogy
ki jött el hústestben: „És minden versengés nélkül, közismerten,
elismerten, bevallottan, és valóban nagy a kegyességnek eme titka: Isten, aki
megjelent, aki láthatóvá, nyilvánvalóvá, ismertté vált, és megmutatkozott
hústestben, igaznak bizonyult szellemben. Megláttatott, megjelent,
megmutatkozott az angyaloknak. Hirdettetett a pogányok, vagyis a népek,
nemzetek közt, hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe” (1
Tim. 3,16).
Zsolt.
47,7
Énekeljetek [zengjetek dicséretet]
Istennek, énekeljetek [zengjetek],
énekeljetek [zengjetek, dicséretet]
királyunknak, énekeljetek [zengjetek,
dicséretet]!
Zsolt.
47,8
Mert az egész föld királya az Isten: énekeljetek bölcsességgel. [Más fordítás: zengjetek
neki éneket; zendítsetek hát ünnepi
dalra]*
*Dávid így prófétál
az Úrról: „Felmentél a magasságba, foglyokat vezettél, adományokat fogadtál
emberekben: még a pártütők is ide jönnek lakni, oh Uram Isten! (Más fordítás: Fölmentél a magas hegyre, foglyokat
ejtettél, - embereket kaptál ajándékul, mégpedig lázadókat. Most már ott laksz,
Uram Isten” (Zsolt. 68,19).
És Pál apostol így folytatja
a megvalósult próféciát: „Fölmenvén a
magasságba foglyokat vitt magával fogva, és adott ajándékokat az embereknek. Az
pedig, hogy fölment, mit jelentene mást, mint hogy előbb le is szállott erre a
földre. Aki leszállott vala, ugyanaz, aki fel is ment, feljebb minden egeknél,
azaz felemelkedett az egek fölé, hogy mindeneket, a mindenséget betöltse, teljessé tegye” (Eféz. 4,8-10).
Agur pedig így prófétál: „Kicsoda ment fel az égbe, hogy onnan
leszállott volna? Kicsoda fogta össze a szelet az ő markába? Kicsoda kötötte a
vizet az ő köntösébe? Ki állapította meg a földnek minden határit? Kicsoda
ennek neve? Avagy kicsoda ennek fiának neve, ha tudod? (Más fordítás: Ki ment fel az égbe, és ki szállott le
onnan? Ki szedte össze markába a szelet, ki kötötte köntösébe a vizet? Ki
határozta meg az egész föld határát? Talán tudod, hogy mi a neve, vagy mi a
fiának a neve)?” (Péld. 30,3-4).
Az Úr Jézus válasza: „És senki sem ment fel a mennybe, hanemha
az, aki a mennyből szállott alá, az embernek Fia, aki a mennyben van” (Ján.
3,13).
Amikor arról beszél az Úr
Jézus, hogy Ő a mennyből leszállt kenyér: „Tudván
pedig Jézus ő magában, hogy e miatt zúgolódnak az ő tanítványai, monda nékik:
Titeket ez megbotránkoztat? Hát ha meglátjátok az embernek Fiát felszállani,
felmenni oda, ahol előzőleg vala?!” (Ján. 6,61-62).
Az apostol megerősíti a
kijelentést: „Mert nem kézzel csinált,
nem emberkéz alkotta szentélybe, az
igazinak csak másolatába, azaz az igazi képmásába ment be Krisztus, hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe előtt
megjelenjék érettünk” (Zsid. 9,24).
És Pál apostolon keresztül nyer kijelentést, hogy
ki jött el hústestben: „És minden versengés nélkül, közismerten,
elismerten, bevallottan, és valóban nagy a kegyességnek eme titka: Isten, aki
megjelent, aki láthatóvá, nyilvánvalóvá, ismertté vált, és megmutatkozott
hústestben, igaznak bizonyult szellemben. Megláttatott, megjelent,
megmutatkozott az angyaloknak. Hirdettetett a pogányok, vagyis a népek,
nemzetek közt, hittek benne a világon, felvitetett dicsőségbe” (1
Tim. 3,16).
Zsolt. 47,9 Isten [('ĕlóhím málaḵ): királyként] uralkodik a nemzetek fölött; Isten ott ül az ő
szentségének trónján*
*És Dávid így
dicsőíti az örökkévaló királyt: „Az Úr király mindenha és mindörökké
[Jehova az Örökkévaló uralkodik időtlen időkig, az
örökkévalóságon át]; a pogányok, vagyis a
[népek nemzetek] kivesznek
[eltűnnek] az ő földjéről, az Ő
[országából]” (Zsolt. 10,16).
Mózes hitvallása: „Az Úr uralkodik mind örökkön örökké” (2 Móz. 15,18)
A Krisztusról így hangzik a
bizonyságtétel: „A te királyi széked
[a te trónod] óh Isten örökkön örökké
[megáll, és megmarad]. Igazságnak [(euthütész): egyenesség,
igazságosság, jogosságnak] pálcája [(rabdosz):
jogara] a te országodnak [(baszileia):
királyságodnak, birodalmadnak, uralmadnak, és a te királyi hatalmadnak] pálcája [(rabdosz): jogara” (Zsid.
1,8).
Pál apostol is az örökkévaló
királyt dicsőíti: „Az örökkévaló
királynak pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs Istennek tisztesség
és dicsőség örökkön örökké! Ámen” (1
Tim. 1,17).
Zsolt. 47,10 Népek fejedelmei gyülekeztek össze, mert Istené a
földnek pajzsai, magasságos ő, igen. [Héber szerint: A népek (náḏíḇ): készségesen, önként, szabad akaratból ('sp̄) gyülekeznek össze, mint Ábrahám Istenének népe, mert Istené a földnek pajzsai. Ő (ʿáláh): fölmagasztaltatik (mə'óḏ): nagyon]*
*És folytatódik a
prófécia: „Hatalom és fenség az övé, aki békességet szerez az ő magasságaiban” (Jób. 25,2).
Ő az, aki így szól: „Csendesedjetek és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten!
Felmagasztaltatom a nemzetek közt, felmagasztaltatom a földön [(rúm):
magasztalnak a népek, (rúm):
magasztal a föld]” (Zsolt. 46,11)
Imádság:
Úr Jézus! Köszönöm, hogy követésedre hívsz. Menj előttem,
vezess, mutass helyes irányt! Boldog vagyok, hogy követhetlek. Hívj és vonj
magadhoz másokat is!
Ámen
Megvallás.
Hiszem és vallom, hogy
már nem kell félnem az ítélettől, mert Te
vetted el Úr Jézus az én ítéletemet, és Te rontattál meg az én vétkeimért,
békességemnek büntetését Te viselted. (Ésa.53,5) ezért nincsen már semmi kárhoztató ítéletem, mert kicsoda
kárhoztathat engem, hiszen Te meghaltál az én bűneimért, és feltámadtál az én
megigazulásomért. Te Úr Jézus Krisztus, Aki most Isten jobbján vagy, és
esedezel is érettem (Róm.8,1.34) én pedig dicsőítlek és magasztallak szüntelen.
Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól
Amikor imádkozunk, ugyanazon a talajon állunk, és
ugyanazokkal a jogokkal rendelkezünk, mint Pál, János, Jakab vagy akár Péter. A
legnagyobb szentekkel vagyunk egy sorban. A nekik szóló ígéret nekünk szóló
ígéret is. Ugyanahhoz az Úrhoz imádkoztak, akihez mi is imádkozunk.
Ugyanazokkal a kiváltságokkal rendelkezünk, mint ők. Istennek nincsenek
kedvencei..., vagyis hogy MINDNYÁJAN kedvencei vagyunk! Nekik ugyanaz a kulcsuk
volt az ajtóhoz, mint nekünk - Jézus Krisztus neve. Szabadon jöhetünk a
bejárati ajtóhoz és beléphetünk, kopogtatás nélkül, anélkül, hogy a portás
bejelentene minket. Nincs szükségünk angyalokra vagy szentekre, hogy bevezessenek
minket Isten jelenlétébe. Fiak vagyunk és örökösök - minden jogunk megvan arra,
hogy szabadon belépjünk Atyánk házába. Ez igazán nagyszerű ok az imádkozásra!
Azért imádkozhatunk, mert ez valakinek, Jézus Krisztusnak nagyon sokba került.
„közel kerültetek a Krisztus vére által” (Efézus 2:13). Micsoda ár azért, hogy
imádkozhassunk! „Járuljunk azért bátran a kegyelem trónusához, hogy irgalmat
nyerjünk és kegyelmet találjunk, amikor szükségünk van rá” (Zsidó 4:16). Ez a
lényege az imának. „Mivel teljes bizodalmunk van a szentélybe való bemenetelhez
Jézus Krisztus vére által, azon az új és élő úton, amelyet ő nyitott meg
előttünk a kárpit, vagyis az ő teste által... Járuljunk azért oda igaz szívvel
és teljes hittel” (Zsidó 10:19-22). Isten áldjon benneteket!
REINHARD BONNKE
2016. július 18.
Zsolt 46 Isten védő hatalmának dicsőítése; (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt 46,1 Az éneklőmesternek, [(nácaḥ): A karmesternek] a Kóráh [jelentése: kopasz, tarfejű; jégeső, hideg]
fiainak éneke, a halamothra. [(ʿălámôṯ):
magas hangra;]*
*És így folytatódik a kijelentés: „Dávid és a sereg fővezérei a szolgálatra kijelölék az Asáf (jelentése:
gyűjtő), Hémán (jelentése: hűséges, megbízható, hívő;
szerencsét jelentő) és Jédutun (jelentése: dicséret, aki magasztal,
magasztaló kórus; bizonyságtevő; dicséretre méltó) fiait, hogy prófétáljanak citerákkal, lantokkal és cimbalmokkal” (1
Krón. 25,1).
Ők ajtónállók voltak, akik az ő beosztásuk szerint
szolgáltak: Az ajtónállók (kapuőrök) rendje (beosztása) ez: A Kóriták közül
Meselémiás, (jelentése: Isten által helyreállított; akit az Úr barátjának
tekint) a Kóré (jelentése: fogolymadár, kiáltó, felszólító) fia, aki az Asáf (jelentése: gyűjtő) fiai közül való volt” (1 Krón. 26,1).
És ők dicsérték folyamatosan az Urat. „A Kéhátiták (jelentése: gyülekezet) fiai közül és a Kóriták fiai közül való Léviták pedig felállának, hogy az Urat, (jəhóváh): Jahvet, az Örökkévalót), Izráel Istenét nagy felszóval (egyre
hangosabban) dícsérjék” (2 Krón. 20.19).
Zsolt.
46,2 Isten a mi
oltalmunk és erősségünk, Ő a [(maḥəseh maḥaseh): menedékünk, védelmünk]! Igen bizonyos [(ʿôz
ʿóz): stabil, megbízható] segítség, és [(mə'óḏ mácá'): elegendő erő]
a nyomorúságban. [Más fordítás: A
mi Istenünk oltalom és erő; a ránk zúdult számos bajban ő a mi segítőnk]*
*És így folytatja megvallását,
és próféciáját Dávid: „És lesz az Úr nyomorultak [elnyomottak, szegények, összetörtek] kővára, [biztos
menedéke], kővár a szükség [a
nyomorúság, szorongatás, és
veszedelem]
idején,
és [alkalmas időben segítője]” (Zsolt. 9,10).
„Az Úr [(jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló] az én [Uram], kősziklám, [(selaʿ):
kőszálam, szirtem, és erős] kőváram. [(məcúḏáh mácúḏ): erődöm, oltalmam] és [hatalmas]
szabadítóm, [megmentőm]. Az én [('él):
erős, hatalmas] Istenem, az én kősziklám, [erősségem,
segítőm, oltalmam] Őbenne bízom: [(ḥásah): hozzá menekülök, nála keresek oltalmat, és menedéket, Ő véd meg engem, Ő
az, aki (pálaṭ): megment,
megszabadít, biztonságba helyez]. Az én védőpajzsom, [oltalmazóm] üdvösségem szarva, [üdvösségem záloga, Ő a (jéšaʿ ješa qeren): szabadítás, segítség, szabadulás, biztonság,
jólét, erő, hatalom, dicsőség]. Menedékem [akit
magasztalok, mentsváram, az én felmagasztaltatásom, fellegváram, pártfogóm, aki
fölemel engem, Őbenne van minden erőm, ő vezet a győzelemre, Ő a
rejtekhelyem, magasan fönn, a hegyeken]” (Zsolt. 18,3)
Mert: „Az igazak
segedelme pedig az Úrtól van; Ő az ő erősségük a háborúság idején. Megvédi őket
az Úr és megszabadítja őket; megszabadítja őket a gonoszoktól és megsegíti
őket, mert ő benne bíznak” (Zsolt.
37,39-40)
Mert: „Hajlék az
örökkévaló Isten, alant vannak örökkévaló karjai; elűzi előled az ellenséget,
és ezt mondja: Pusztítsd!” (5 Móz. 33,27)
„Az Isten az én
erősségem, ő benne bízom én. Paizsom nékem ő s üdvösségemnek szarva, erősségem
és oltalmam. Az én üdvözítőm, ki megszabadítasz az erőszakosságtól. Az Úrhoz
kiáltok, aki dicséretreméltó; És megszabadulok ellenségeimtől” (2 Sám. 22,3-4).
Mert: „Te vagy oltalmam, te mentesz meg veszedelemtől;
végy körül engem a szabadulás örömével!
S az Úr válasza: Bölccsé teszlek
és megtanítlak téged az útra, amelyen járj; szemeimmel tanácsollak téged” (Zsolt. 32,7-8)
A hit válasza: „Azt
mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem ő benne bízom!” (Zsolt. 91,2).
Ezért: „Ha tábor fog körül, nem fél szívem [(maḥăneh):
ha hadsereg áll is velem szemben,és ha
egy egész tábor jön is ellenem, szívem akkor sem remeg, és nem ijed meg];
habár had támad reám [és ha harcra kelnek
ellenem, ha háború tör is rám] mégis ő benne bízom én [(báṭaḥ)
bizakodom; reménykedem]” (Zsolt. 27,3).
Bizony: „Nem félek [nem ijedek, rémülök, riadok
meg] sok ezernyi néptől sem, amely
köröskörül felállott ellenem, és (ha ellenségesen körülvesznek, rám törnek,
mindenfelől megkörnyékeznek)” (Zsolt 3,7).
„Bizony elrejt [(cáp̄an): megóv, megvéd, megőriz]
engem az ő hajlékában [(sóḵ): sátrában] a veszedelem napján, a [(ráʿ jôm): veszélyes, gonosz
napon]; eltakar engem sátrának rejtekében, [sátra mélyén] sziklára emel fel [(cur cúr): magas kősziklára helyez] engem”
(Zsolt. 27,5).
Zsolt. 46,3 Azért nem félünk, [(járé'):
nem aggódunk, nem reszketünk, és nem rémülünk meg] ha elváltoznék [ha megindul, ha megrendül] is a föld, ha hegyek [(môṭ): rázkódnának,
reszketnének, remegnének, támolyognának, tántorognának], és omlanának is a
tenger közepébe [a tenger mélyébe]*
*És azért nem félünk, mert az Úr így szól az
övéihez: „Mert a hegyek eltávoznak, és a halmok megrendülnek; de az
én irgalmasságom tőled el nem távozik, és békességem szövetsége meg nem rendül,
így szól könyörülő Urad” (Ésa. 54,10).
Dávid próféciája az Úr
megjelenéséről: „Megindult, megrendült [(gáʿaš):
megingott, reszketett, rengett és
rázkódott] a föld, s a
hegyek fundamentumai [alapjai] inogtak [megrendültek,
megremegtek, megrázkódtak és ingadoztak], és megindultak [(ráḡaz):
kimozdultak, rázkódtak, remegtek lángoló haragjától], mert haragra gyúlt” (Zsolt. 18,8).
Bizony az Úr: „Tekintetétől
reszket a föld, érintésétől füstölögnek a hegyek” (Zsolt. 104,32)
Mert Ő az: „Aki
hegyeket mozdít tova, hogy észre se veszik, és megfordítja őket haragjában. Aki
kirengeti helyéből a földet, úgy hogy oszlopai megrepedeznek” (Jób. 9,5-6)
„Megvilágosítják az
ő villámai a világot; látja és megretten a föld. A hegyek, mint a viasz
megolvadnak az Úr előtt, az egész földnek Ura előtt” (Zsolt. 97,4-5)
Jeremiás megvallása: „Látom a hegyeket: ímé
megrendülnek, és reszketnek; és a halmok, mind inognak! (Jer. 4,24).
És az Evangélium bizonyságtétele a prófécia
beteljesüléséről: az Úr Jézus haláláról, és Szellemének kibocsátásáról: „Hat órától kezdve pedig sötétség lőn mind az
egész földön, kilenc óráig... és meghomályosodék a nap... Jézus pedig ismét
nagy fennszóval kiáltván, kiadá Szellemét. És ímé a templom kárpitja fölétől
aljáig ketté hasada; és a föld megindula, és a kősziklák megrepedezének” (Mát. 27,45.50-51).
Zsolt.46,4 Zúghatnak, tajtékozhatnak
hullámai; hegyek [(ráʿaš): remeghetnek, rázkódhatnak],
és rendülhetnek meg
háborgásától [(ga'ăváh): fennhéjázásától, zajongása,
háborgása miatt]; Szela. »Más fordítás: Ha háborognak
és tajtékoznak is vizei, és tombolásától, viharától megrendülnek a hegyek«*
*És így folytatja Dávid: „A folyóvizek és a (folyamok) Uram, a folyóvizek (hangosan) zúgnak, és (zúgva morajlanak a folyamok) a folyóvizek hullámokat hánynak”
(Zsolt. 93,3).
De: „Te uralkodol a
(dühöngő) tengernek kevélységén; mikor az
ő habjai felemelkednek, (ha hullámai tornyosulnak) te csendesíted le azokat”
(Zsolt. 89.10).
És így szólsz: „És
(megrettennek), és megremegnek előttem a
tenger halai és az ég madarai és a mező vadai és a földön csúszó-mászó
mindenféle állatok és minden ember a föld színén; és (leomlanak) leszakadnak a hegyek, és leesnek (lezuhannak)
a meredek kősziklák, és minden fal a
földre hull” (Ezék. 38,20).
Ezért így Dicséri az Urat Dávid: „Oh Isten, milyen drága a te kegyelmed [(ḥeseḏ): a te szereteted];
az embernek fiai a te szárnyaidnak
árnyékába menekülnek [és menedéket (cél ḥásah): védelmet találnak
szárnyad árnyékában]” (Zsolt. 36,8).
Zsolt.
46,5
Forrásainak árja [(náhár
peleḡ): folyójának vízfolyása] megörvendezteti Isten városát, a
Felségesnek szent hajlékait*
*És ez a víz a trón alól árad ki, és: „… a keleti tájékra folyik ki, és a
lapácra megyen alá, (a pusztán
folyik keresztül) és a tengerbe megyen
be, a tengerbe szakad, és meggyógyul a víz”
(Ezék. 47,8).
Bizony: „Dicsőséges dolgokat beszélnek felőled, te
Istennek városa! Szela” (Zsolt. 87,3).
„meghajolva (járulnak eléd), és mennek hozzád a
téged nyomorgatók fiai, és leborulnak lábad talpainál minden megutálóid,
(mind, akik megvetettek) és neveznek
téged az Úr városának, Izráel Szentje Sionának” (Ésa. 60,14).
És így folytatja Dávid: „Egyet
kérek az Úrtól, azért esedezem: hogy lakhassam az Úr házában életemnek minden
idejében; hogy nézhessem az Úrnak szépségét (láthassam, milyen jóságos az
ÚR) és gyönyörködhessem az ő templomában.
Bizony elrejt (megóv) engem az ő
hajlékába (az ő sátrában) a
veszedelem napján; eltakar (elrejt) engem
sátrának rejtekében, (sátra mélyén) sziklára
emel fel engem (magas kősziklára helyez engem)” (Zsolt. 27,4-5).
„Mint a szarvas kívánkozik a folyóvizekre,
úgy kívánkozom én hozzád, oh Isten! Szomjúhozom Istenhez, az élő Istenhez;
mikor mehetek el és jelenhetek meg Isten előtt?” (Zsolt. 42,2-3).
„Mily szerelmetesek a te hajlékaid,
Seregeknek Ura! Kívánkozik, (sóvárog) sőt emésztődik
(eleped) lelkem az Úrnak tornácai után;
szívem és testem ujjongnak az élő Isten felé. A veréb is talál házat, és a
fecske is fészket magának, ahová fiait helyezhesse, - a te oltáraidnál, oh
Seregeknek Ura, én Királyom és én Istenem! Boldogok, akik lakoznak a te
házadban, dicsérhetnek téged szüntelen! Szela” (Zsolt. 84,2-5).
„Mert a nemzeteknek minden istene
bálvány, az Úr pedig egeket alkotott. Ékesség és fenség van előtte; tisztesség
és méltóság az ő szent helyén (erő és ékesség van szentélyében). Adjatok az Úrnak, népeknek nemzetségei: adjatok az Úrnak dicsőséget és
tisztességet (Magasztaljátok az URat! Magasztaljátok az ÚR dicsőségét és
hatalmát)! (Zsolt. 96,5-7).
Zsolt.
46,6 Az Isten ő
közepette van, nem [(môṭ):
támolyog, tántorog], és nem rendül
meg; megsegíti Isten virradatkor [Más fordítás: Isten van
benne, nem inog meg.
Már hajnalban is védelmezi].
Zsolt.
46,7 Nemzetek
zajongnak [(hámáh): nyughatatlankodnak], országok [(maməláḵáh): birodalmak, hatalmak]
mozognak [(môṭ): rázkódnak, tántorognak]; kiereszti hangját,
megszeppen a föld. [Más fordítás: Népek háborognak, országok inognak, birodalmak
megrendülnek, ha az ÚR
mennydörög; megolvad, megretten, megrendül a föld]*
*De: „Miért háborognak [dühösködnek;
tombolnak; agyarkodnak; dühöngnek; zúgolódnak; morognak; miért fennhéjázók] a nemzetek [pogányok]? A népek miért kovácsolnak [gondolnak;
terveznek] hiú [céltalan; sikertelen; üres; hiábavaló; semmit érő; haszontalan] terveket?” (Zsolt 2,1).
„Aki az égben
[mennyekben] lakik, az mosolyog
[nevet] rajtuk, kineveti
[megcsúfolja; kigúnyolja] őket az Úr. De egyszer majd [izzó] haraggal
fordul feléjük, és kemény szót intéz hozzájuk. [Más fordítás: „Majd szól
nékik és megrettenti (megrémíti; megháborítja; szétzavarja) őket gerjedelmében; (búsulásában;
bosszúságában)]” (Zsolt 2,4-5).
És: „Semmivé teszi
az ÚR a nemzetek tervét, meghiúsítja a népek szándékait” (Zsolt. 33,10)
És: „Oda lesz
Egyiptom (jelentése: kettős teher,
dupla nehézség) bátorsága,
tanácstalanná teszem. Kérdezgetik majd a bálványokat és a szellemeket, a
halottidézőket és a jövendőmondókat. És adom az egyiptomiakat kemény úrnak
kezébe, és kegyetlen király uralkodik rajtok, szól az Úr, a seregeknek Ura” (Ésa. 19,3-4).
Zsolt.
46,8 A Seregek
Ura [az erők Ura, (jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] velünk van, Jákób Istene a mi
várunk [(miśəgáḇ): menedékünk, oltalmazónk]. Szela*
*És Dávid így folytatja megvallását: „Az Úr [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] az én [Uram], kősziklám, [(selaʿ):
kőszálam, szirtem, és erős] kőváram. [(məcúḏáh mácúḏ): erődöm, oltalmam] és [hatalmas] szabadítóm, [megmentőm]. Az én [('él):
erős, hatalmas] Istenem, az én kősziklám, [erősségem, segítőm] Őbenne bízom: [(ḥásah): hozzá menekülök,
nála keresek oltalmat, és menedéket, Ő véd meg engem, Ő az, aki (pálaṭ):
megment, megszabadít, biztonságba helyez]. Az én védőpajzsom, [oltalmazóm] üdvösségem szarva, [üdvösségem záloga, Ő a (jéšaʿ ješa qeren): szabadítás,
segítség, szabadulás, biztonság, jólét, erő, hatalom, dicsőség]. Menedékem [akit magasztalok,
mentsváram, az én felmagasztaltatásom, fellegváram, pártfogóm, aki fölemel
engem, Őbenne van minden erőm, ő vezet a győzelemre, Ő a
rejtekhelyem, magasan fönn, a hegyeken]” (Zsolt. 18,3).
Zsolt.
46,9 Jöjjetek,
lássátok, az Úr tetteit, aki pusztaságokat [(šammáh): elhagyatott helyeket] szerez [(śím śúm): állít helyre] a földön;*
*És folytatja a próféciát Dávid: „Jöjjetek és lássátok az Isten
dolgait, (Isten tetteit); csodálatosak
az ő cselekedetei az emberek fiain. A tengert szárazzá változtatta, a folyamon
(száraz lábbal) gyalog mentek át: ott
örvendeztünk ő benne, és (ezért örültünk neki). Aki uralkodik az ő hatalmával örökké, szemmel tartja a pogányokat,
(a népeket) hogy az engedetlenek, a (sárar:
makacs, konok, ellenszegülők) fel ne
fuvalkodjanak magukban, (hogy a lázadók ne kelhessenek föl). Szela” (Zsolt. 66,5-7).
„Megkoronázod az esztendőt jóvoltoddal, és a
te nyomdokaidon kövérség (bőség) fakad;
Csepegnek a puszta legelői és (legelők sarjadnak a pusztán) és a halmokat vígság (ujjongás) övezi. A legelők megtelnek juhokkal,
(nyájak lepik el a legelőket), és a
völgyeket gabona borítja; örvendeznek (ujjonganak) és énekelnek” (Zsolt. 65,12-14).
Ézsaiás, és Mikeás is erről az
időről prófétál: „Ki ítéletet tesz (šáp̄aṭ:)
a pogányok (a nemzetek) között, és bíráskodik, és (jḵḥ:
igazságot tesz) sok nép között; és
csinálnak fegyvereikből kapákat, és dárdáikból metszőkéseket, és nép népre
kardot nem emel, és hadakozást többé nem tanul” (Ésa. 2,4).
„És sok népek között ítéletet (šáp̄aṭ:
igazságot) tesz, és megfedd (jḵḥ:
megvéd) erős nemzeteket nagy messze
földig és fegyvereiket kapákká kovácsolják, dárdáikat pedig sarlókká; nép népre
fegyvert nem emel, és hadakozást többé nem tanulnak. És kiki nyugszik az ő
szőlője alatt és fügefája alatt, és senki meg nem rettenti őket, mert a Seregek
Urának (jəhóváh): Jahvénak,
az Örökkévalónak) szája szólott” (Mik. 4,3-4).
Zsolt.
46,10 Hadakat
némít el [megálljt parancsol a hadaknak, (miləḥámáh
šáḇaṯ): háborúkat
szüntet meg] a
föld széléig [(qéceh
qáceh): a föld határáig]; ívet tör, [(qešeṯ šáḇar): íjat tör össze] kopját ront, [(ḥăníṯ qácac): dárdát szálakra hasít] hadi szekereket éget el
tűzben”*
*Mert: „Sálembe (békesség, béke) került
a sátra, lakóhelye a Sionra (jelentése: a harcos vagy a diadalmas Egyház). Ott törte össze a kézív villámait, pajzst, szablyát (a kardot, a
harci eszközöket) és a hadat. Szela” (Zsolt. 76,3-4).
És: „a vitézek harci saruja és a vérbe
fertőztetett öltözet megég, és tűznek eledele lészen. (Más fordítás: Mert minden dübörögve menetelő csizma és
véráztatta köpönyeg elég, és tűz martaléka lesz” (Ésa. 9,5).
„És fát nem hordanak a mezőről, sem az
erdőkről nem vágnak, hanem a fegyverekből tüzelnek, és zsákmányt vetnek
zsákmányolóikban, s prédálóikat elprédálják, ezt mondja az Úr Isten” (Ezék. 39,10).
„És azon
a napon frigyet szerzek (szövetséget kötök javukra) a mezei vadakkal, az égi madarakkal és a föld férgével, (a földön csúszó-mászó állatokkal) és az ívet, kardot és háborút eltörlöm e
földről, és bátorságos lakozást adok nékik (és biztonságban élhetnek)”
(Hós. 2,17)
Zsolt.
46,11
Csendesedjetek és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten! Felmagasztaltatom a
nemzetek közt, felmagasztaltatom a földön [(rúm):
magasztalnak a népek, (rúm):
magasztal a föld].
Zsolt.
46,12 A Seregek
Ura velünk van, Jákób Istene a mi várunk, a [(miśəgáḇ):
menedékünk]! Szela.
Apostoli figyelmeztetés!
„Eszetekbe
juttatom, mint akik egyszer már tisztában voltatok vele,
hogy az Úr, amikor a népet Égyiptom földéből, a ptah szellemének házából,
evilágból kiszabadította; de másodszor már azokat, akik nem hittek, hagyta, hogy tulajdonából elkerüljenek”
(Júd. 1,5)
Nem félek: Az éhség napjaitól.
Mert beteljesült életemben szent igéd, amely szerint az
oroszlánok szűkölködnek és éheznek, de mert én Téged kereslek életem minden
napján, ezért semmi jót sem nélkülözöm, és nincs fogyatkozásom semmiben.
(Zsolt.34,10.11)
Feliratkozás:
Megjegyzések (Atom)
















