2016. január 2.

Ige: Az Úr Jézus példázatokban hirdet az igét, hogy megérthessék:

 „És sok példázatban hirdeti vala nékik az igét a [logoszt]: Isten üzenetét, úgy amint megérthetik, ahogy felfoghatják vala” 

Példázat nélkül pedig nem szól, és nem tanít vala nékik; maguk közt azonban, amikor egyedül voltak, a tanítványoknak mindent megmagyaráz és kifejt vala (Márk. 4,33-34)**

[Más fordítás: Még sok hasonló példázattal prédikált nekik, ameddig csak figyelni tudtak rá, hogy képesek legyenek megérteni]*

*És az Úr Jézus azért beszélt példázatokban:  „Hogy beteljesedjék a kijelentés, amit a próféta szólott, mondván: Megnyitom az én számat példázatokra, vagyis példabeszédekre. És kitárom, amik e világ, a teremtett világ alapítása, vagyis ledobása, levetése, / Isten színe elől való elvetése / óta rejtve valának. 

[Más fordítás: Példázatokra nyitom ajkamat, elmondom, ami a világ levettetése óta rejtve volt]. (Mát. 4,35)

A prófécia így hangzik a továbbiakban, de már az Úr Jézusról: „… Figyelj én népem az én tanításomra; hajtsátok füleiteket számnak beszédeire. Megnyitom az én számat példabeszédre; rejtett dolgokat szólok a régi időből, és ősrégi titkokat akarok hirdetni” (Zsolt. 78,1-2)

„Az én szájam bölcsességet beszél, szívemnek elmélkedése tudomány, szívemnek gondolatai értelmesek. Példabeszédre hajtom fülemet, és példázatra figyel fülem, hárfaszóval nyitom meg mesémet, és hárfakísérettel adom elő talányomat” (Zsolt. 49,4-5) .


**A Szent Szellem kitöltetése előtt az Úr Jézus ezt mondta tanítványainak: „Még sok mondani valóm van hozzátok, de most el nem hordozhatjátok” (Ján. 16,12).

És azért nem hordozhatták el, mert a Szent Szellemmel való beteljesedés előtt még a „hús” szerint gondolkodik az ember: „Mert a hústest szerint valók a hústest dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira. Mert a hústestnek gondolata halál; a Szellem gondolata pedig élet és békesség. Mert a hústest gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik, mert nem is teheti” (Róm. 8,5-8).

Ezért: „Érzéki / hústesti, vagyis természeti / ember pedig nem foghatja meg az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki; meg sem értheti, mivelhogy szellemiképpen ítéltetnek meg” (1 Kor. 2,14) .

Az Úr parancsa így hangzott:

„Tartsátok, és őrizzétek meg azért az én rendeletimet, döntéseimet, és végzéseimet, amelyeket HA MEGCSELEKSZIK AZ EMBER, ÉL AZOK ÁLTAL. Én vagyok az Úr!” (3 Móz. 18,5)


                   És az apostol idézi a törvényt:


„Mert Mózes a törvényből való, a törvényből eredő igazságról, azaz MEGIGAZULÁSRÓL azt írja, hogy AKI AZOKAT cselekszi, megtartja, betölti, TELJESÍTI, ÉL AZOK ÁLTAL” (Róm. 10,5)



Jeremiás próféta így szól a hamis pásztorokról.

„Elveszett, és pusztuló juhnyáj volt az én népem. Pásztorai félrevezették őket, a hegyeken tévútra terelték. Idegen istenekhez vezették őket és a hegyekben bujdostatták őket. Hegyről halomra jártak, elfelejtkeztek az ő legelőjükről, és tanyájukról. Aki csak rájuk talált, pusztította őket, és az ő ellenségeik ezt mondták: Nem vétkeztünk. És azt gondolták, hogy nem fognak bűnhődni, pedig vétettek az Úr ellen, Aki az ő igazi hajlékuk, és atyáiknak reménysége volt” (Jer. 50,6-7)



Az én Uramnak gondja van azokra, akik az Ő kegyelmében bíznak:

 én is szerencsétlen, elnyomott és szűkölködő, rászoruló vagyok, és az én uram gondoskodik rólam. Ezért vallom meg, hogy: Te vagy segítségem, segítőm, szabadítóm, megmentőm, gyámolítóm, támogatóm, aki biztonságba helyez, ne késsél, ne maradj el, Ó Istenem!”  (Zsolt. 40,18)



Amaro Del - Szívem tágra nyitom

Péld 30,6


"Ne tegyél hozzá és el ne vegyél belőle, hogy hazugnak ne találtassál”


Megvallás.

Szeretem az Urat, az én Istenemet teljes szívemből, teljes lényemmel, és teljes erőmből” (5 Móz. 6,4-5


Így teljesítve a királyi törvényt. (Jak 2,8)


KIÉ VAGYOK KRISZTUSBAN?



Az Úr Jézusé, a Teremtőé vagyok, mert megváltott a szorongatónak kezéből, és nevemen hívott, megerősítve azt, hogy az Övé vagyok. 
(Zsolt. 107,2; és Ésa. 43,1)


Mai Ige
„Az ima az az ajtó, amelyen át Isten belép a helyzetedbe, de neked kell behívnod Őt!”

www.maiige.hu




2015. december 31.

Elszállnak az évek, véget ér a világ.

BUÉK


Újévi áldás.

1Korintusi levél 5. fejezet: A hústest szerinti cselekedetek következménye (göröggel és kapcsolódó igékkel / revideált)

1 Kor. 5,1 Általában hallatszik köztetek paráznaság,

[Más fordítás: Mindenfelé az a hír járja, és azt beszélik, hogy házassátörés fordul elő közöttetek] méghozzá olyan házasságtörés is, amilyen a pogányok, vagyis a nemzetek között sem említtetik, és még a nemzetek között sem fordul elő, hogy valaki atyjának feleségét elvegye, és hogy apjának feleségével éljen*

*Meg van írva, hogy:  „A te atyád feleségének szemérmét fel ne fedd, a te atyádnak szemérme az” (3 Móz. 18,8)

„Ha valaki az ő atyjának feleségével hál, az ő atyjának szemérmét fedi fel: halállal lakoljanak mindketten; vérük rajtok” (3 Móz. 20,11).

És ismét hangzik a figyelmeztetés: „Ne vegye el senki az ő atyjának feleségét, és az ő atyjának takaróját fel ne takarja!” (5 Móz. 22,30).

Mert: „Átkozott, aki az ő atyjának feleségével hál, mert feltakarja az ő atyjának takaróját! És mondja az egész nép: Ámen!” (5 Móz. 27,20).

Ezért: „… előre mondom néktek, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekesznek, Isten országának örökösei nem lesznek” (Gal. 5,21).

1 Kor. 5,2 És ti fel vagytok fuvalkodva, és még kérkedtek is, és nem keseredtetek meg inkább, és ahelyett, hogy sírnátok, és szomorkodnátok, bánkódnátok, és hogy kivettetnék közületek, kizárnátok, eltávolítottátok, kirekesztettétek volna magatok közül, aki ezt a dolgot cselekedte, aki effélét művelt.

1 Kor. 5,3 Mert én távol lévén ugyan testben, szómában: azaz személyemben, de jelen lévén, vagyis jelenlévő személy vagyok szellemben, már elvégeztem, mintha jelen volnék, már döntöttem, mint jelenlevő hogy azt, aki ekként cselekedett, aki így viselkedett,


1 Kor. 5,4  Ti és az én szellemem a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében egybegyűlvén, vagyis összegyűlve, és egyesülve a mi Urunk Jézus Krisztus hatalmával, és erejével*

*Mert azt mondta az Úr Jézus, hogy: „És néked adom a mennyek országának kulcsait; és amit megkötsz a földön, a mennyekben is kötve lészen; és amit megoldasz a földön, a mennyekben is oldva lészen” (Mát. 16,19).

És ez minden hívőre vonatkozik: „Bizony mondom néktek: Amit megköttök a földön, a mennyben is kötve lészen; és amit megoldotok a földön, a mennyben is oldva lészen” (Mát. 18,18).

A feltétel, és amit megkötni vagy feloldani kell: „Ismét monda azért nékik Jézus: Békesség néktek! Amiként engem küldött vala az Atya, én is akképpen küldelek titeket. Ezt mondván, rájuk lehelt, és így folytatta: „Vegyetek Szent Szellemet! Akiknek megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit pedig megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak” (Ján. 20,21-23).

1 Kor. 5,5 Kiszolgáltatjuk, és átengedjük, átadjuk az ilyent a sátánnak, aki az ellenség, az üldöző, a vádoló, a rátámadón a hústestnek veszedelmére, romlására, megsemmisülésére, pusztulására, vesztére, hogy a szellem megtartassék, és megmeneküljön, kiszabaduljon az Úr Jézusnak ama napján.

1 Kor. 5,6 Nem jó, és nem helyes a ti dicsekedésetek. Avagy nem tudjátok-é, hogy egy kicsiny, egy parányi kovász* az egész tésztát megposhasztja, és erjedésbe hozza**

*Kovász: (dzümé): jelentése: Erjedés; kenyér készítéséhez használt ,,savanyított kenyértészta”(a kenyérdagasztás és szakasztás után a tálban visszamaradt nyers tészta, amelyet kis lágy cipóalakban meghagynak, és amit a következő sütésnél, mint erjesztő anyagot használnak, ami a dagasztott kenyértésztát megkeleszti. Képletesen: magatartás, vagy tanítás, tanítási mód, amely „keleszt”, tovább hat és erjeszt; tehát a meglévőt valamilyen irányban megváltoztatja, akár kedvező, akár kedvezőtlen irányban. A mindent átjáró, megerjesztő tan, eszme, amely lehet vallásos vagy politikai.

**Az Úr Jézus így figyelmezteti az Övéit: „… Vigyázzatok és őrizkedjetek a farizeusok, - vagyis az elkülönülő, elzárkózó, és kiemelkedően vallásos csoportoktól, és a sadduceusoktól, vagyis azoktól a vallási felekezeteketől, akik a vallási és politikai hatalmat összekapcsolják - kovászától. Ők pedig tanakodnak vala maguk között, mondván: Nem hoztunk kenyeret magunkkal. De Jézus észrevette, és így szólt hozzájuk: „Mit tanakodtok azon, kicsinyhitűek, hogy nincs kenyeretek? Még mindig nem értitek? Nem emlékeztek az ötezer ember öt kenyerére, és arra, hogy hány kosár maradékot szedtetek össze? A négyezer ember hét kenyerére sem emlékeztek, és arra sem, hogy hány kosár maradékot szedtetek össze? Miért nem értitek meg, hogy én nem kenyérről beszéltem nektek?! Őrizkedjetek a farizeusok és sadduceusok kovászától! Ekkor értették meg, hogy nem azt mondta, hogy a kenyér kovászától óvakodjanak, hanem a farizeusok és sadduceusok tanításától (Mát. 16,6-12).

És az apostol is erre hívja fel a hívők figyelmét: „Egy parányi kovász az egész tésztát megkeleszti, megposhasztja; megerjeszti” (Gal. 5,9).

„Testvéreim, legyetek állhatatosak, álljatok szilárdan, és tartsátok meg a tudományt, amelyre akár beszédünk, akár levelünk által taníttattatok(2 Thess. 2,15).  

Hogy: „A te ruháid mindenkor legyenek fehérek, és az olaj, vagyis a kenet a te fejedről el ne fogyatkozzék, és nehogy hiányozzék(Préd. 9,10).

1 Kor. 5,7 Tisztítsátok, és takarítsátok el azért valóban a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, aminthogy kovász nélkül valók vagytok. Hiszen mentesek is vagytok a kovásztól, vagyis nem vagytok romlottak, vagy megrontottak, mert a mi húsvéti bárányunk, a mi pászkaáldozatunk, a Krisztus megáldoztatott, vagyis már áldozatot mutatott be érettünk*

*Hiszen visszavásároltattatok: „drága értékes, és becses véren, mint hibátlan, kifogástalan, feddhetetlen, támadhatatlan és szeplőtlen, vagyis folt nélküli, makulátlan, be nem szennyezett, mocsoktalan bárányén, a Krisztusén” (1 Pét. 1,19).

És így folytatja a Szent Szellem Pál apostolon keresztül: „Őbenne van a mi váltságunk, ebben a Szerelmesben lett ugyanis mienk a váltság, a megváltásunk az Ő vére által, az Ő vére árán, az ő vérén keresztül, a bűnöknek, vagyis a félre-csúszások, botlások vagy elhajlások bocsánata eltörlése, és az elesések elengedése az Ő kegyelmének gazdagsága szerint, és kegyelmének gazdag voltához mérten (Eféz. 1,7).

Aki önmagát adta mi érettünk, hogy megváltson, és megszabadítson minket minden hamisságtól, minden gonoszságtól. Hogy a törvény mindenfajta megrontásából megváltson bennünket és tisztítson önmagának kiváltképpen való saját népet, jó cselekedetekre igyekezőt.

[Más fordítás: És megtisztítson minket a maga népévé, amely jó cselekedetre törekszik. Hogy egyedül az ő népe legyünk: olyan nép, amely mindig arra igyekszik, hogy helyesen cselekedjen; és jótettekben buzgolkodó, hogy választott népévé tegyen]” (Tit. 2,14).

1 Kor. 5,8 Azért ne régi kovásszal ünnepeljünk, sem rosszaságnak, becstelenségnek, gyávaságnak, alkalmatlanságnak, és gonoszságnak, vagyis romlottságnak, hitványságnak, vagy rosszindulatnak kovászával, hanem tisztaságnak, őszinteségnek, nyíltszívűségnek és igazságnak, vagyis a valóságnak, azaz Isten Igéjének kovásztalanságában, ami nem romlott, és nem megrontott*

*A Szent Szellem már előre figyelmezteti Krisztus népét: „Semmi kovászost ne egyetek, minden lakóhelyeteken kovásztalan kenyeret egyetek” (2 Móz. 12,20).

Azért: „Hogy megítélhessétek, hogy mi a rossz és mi a jó; hogy legyetek tiszták és botlás nélkül valók a Krisztusnak napjára; Teljesek lévén az igazságnak gyümölcsével, melyet Jézus Krisztus teremt az Isten dicsőségére és magasztalására” (Fil. 1,10-11).

1 Kor. 5,9 Azt írtam néktek ama levelemben, hogy ne barátkozzatok romlott emberekkel, vagyis paráznákkal, azaz férfi prostituáltakkal, buja, fajtalan, lányfuttató férfiakkal ne társalkodjatok, és ne barátkozzatok, ne is érintkezzetek, és ne keveredjetek össze többé egy társaságba. Nem szabad kapcsolatot tartani velük*

*Mert: „Hiszen jól tudjátok, hogy egyetlen paráznának, vagyis férfi prostituáltnak, buja, fajtalan, vagy lányfuttató férfinak, tisztátalannak vagy nyerészkedőnek, azaz bálványimádónak sincs öröksége a Krisztus és az Isten országában” (Eféz. 5,5)

. „Ha pedig valaki nem engedelmeskedik a mi levél által való beszédünknek, azt jegyezzétek meg; ne tartsatok vele kapcsolatot, hogy megszégyenüljön” (2 Thess. 3,14).

1 Kor. 5,10 De nem általában, vagyis nem általánosságban írtam, hogy e világ paráznáival, parázna férfiaival, és férfi prostituáltjaival, és
kicsapongóival, vagy csalóival, fösvényeivel, nyerészkedőivel, kapzsijaival, haszonlesőivel, telhetetleneivel, vagy ragadozóival, rablóival; harácsolóival; zsarolóival, vagy bálványimádóival ne keveredjetek össze, mert hiszen így ki kellene e világból mennetek.

1 Kor. 5,11 Most azért azt írom néktek, hogy ne társalkodjatok azzal, és olyannal ne keveredjetek többé egy társaságba, sőt ne is érintkezzetek, ha valaki atyafi létére, vagyis akit bár testvérnek neveznek parázna, vagyis fajtalankodó, parázna férfi, vagy férfi prostituált. Vagy csaló, félrevezető, vagy kapzsi, mohó, telhetetlen, vagy bálványimádó, vagyis kép, vagy istenszobor szolgáló, vagy imádó, vagy szidalmazó, átkozódó, rágalmazó, gyalázkodó, sértegető, becsmérlő, káromkodó, vagy részeges, vagy ragadozó, rabló, zsaroló, kapzsi. Az ilyennel még együtt se egyetek, és ne éljetek közösségben velük*

*Figyelmeztettünk már benneteket, hogy: „Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a kapzsiságot, ami bálványimádás, mert ezek miatt haragszik Isten” (Kol. 3,5-6).
Most pedig: „A mi Urunk Jézus Krisztus nevében pedig, rendeljük néktek atyámfiai, hogy vonjátok el magatokat minden atyafitól, aki rendetlenül él, és nem ama utasítás szerint, amelyet mi tőlünk kapott. Magatok is tudjátok, mimódon kell minket követni; mert nem viseltük magunkat közöttetek rendetlenül” (2 Thess. 3,6-7).

1 Kor. 5,12 Mert mi közöm ahhoz, hiszen nem tartozik rám, hogy a kívülvalókról is ítéletet tegyek, és bíráskodjam, ítélgessem őket. Avagy ti nem a belüllévők fölött tesztek-é ítéletet, azok fölött, akik a közösséghez tartoznak?*

*Hiszen csak: „Csak néktek adatott, mert ti kaptátok meg, hogy az Isten országának, Isten királyságának titkát tudjátok, előttetek tártam fel, hogy megismerjétek. Ama kívül levőknek pedig példázatokban adatnak mindenek.

[Más fordítás: S Ő, Jézus ezt mondta nekik: „Az Isten királyságának titka nektek van szánva, azokhoz a kívülállókhoz minden példázatokban jut el]” (Márk. 4,11)

1 Kor. 5,13 A kívülvalókat pedig majd az Isten ítéli meg, vagyis róluk pedig Isten dönt. Vessétek ki, és távolítsátok el azért a gonoszt, vagyis a tökéletlen, alkalmatlan, haszontalan, semmirekellő, züllötteket magatok közül.



Ha újjá születtél Isten igéje, és Szelleme által, akkor neked mondja az Úr:


 „Csak néked adatott láthatóan tudnod, hogy az Úr az Isten és nincsen kívüle több, és nincs más rajta kívül! Tudd meg azért e mai napon, és vedd szívedre, hogy az Úr az Isten, fent a mennyben, és alant e földön, és nincsen több, és nincs más!” 
(5 Móz. 4,35.39).