2015. május 30.
Kenneth Hagin: A SZÍV ÉS A SZÁJ
Mert szívvel hiszünk a megigazulásra, szájjal teszünk
pedig vallást az üdvösségre.
- Róma 10,10.
Az ember mindig szívvel hisz, és szájjal tesz vallást az
üdvösségre. Amikor hiszel valamit a szívedben és megvallod a száddal, akkor az
valósággá válik számodra.
A hit általi megvallások teremtenek valóságokat!
A Zsidó 9,12 például azt mondja: “És nem bakok és tulkok
vére által, hanem az Ő tulajdon vére által ment be egyszer s mindenkorra a
szentélybe, örök váltságot szerezve.” Jézusnak sohasem kell ezt újra megtennie;
megtette egyszer és mindenkorra. A Róma 10,10 pedig elmondja nekünk, hogyan
kaphatjuk meg ennek az üdvösségnek a valóságát: hisszük a szívünkkel — a belső
emberrel — a szánkkal pedig vallást teszünk róla.
Olykor, ha az Írásokban olvasod ezeket: „Krisztusban”,
„Őbenne” és „Akiben”, talán nem úgy látod, mintha valóság lenne, amit az
igeversek állítanak. De ha elkezded megvallani (mert valóban hiszed Isten
Igéjét a szívedben): “ez már az enyém, ez már megvan”, akkor valóságossá válik
a számodra. A szellemi világban ez már valóságos. Te viszont azt akarod, hogy a
fizikai világban is valóságos legyen, ahol most élsz.
Megvallás: A szívemmel hiszem Isten Igéjét, a számmal
pedig megvallást teszek ígéreteiről és rendeleteiről. Hitem megvallásai
teremtik meg ezeknek az ígéreteknek és rendeléseknek a valóságát az életemben.
Az vagyok, amit Isten mond rólam, most! Birtokolom mindazt, amit Isten mond,
hogy az enyém, most!
/Kenneth Hagin Hitünk tápláléka napi adagokban/
2015. május 29.
Ige: Állampolgárként kell viselkedni.
„Arra
ügyeljetek, hogy a ti mennyei polgárságban való forgolódásotok a Krisztus
örömüzenetéhez méltó legyen* Hogy akár odamenvén és látván titeket, akár
távol lévén, azt halljam dolgaitok felől, hogy megálltok erősen egy Szellemben,
egy akarattal, egy szívvel, és egyetértően viaskodván, hogy bajtársian együtt küzdötök az evangélium, az
örömüzenet hitéért** (Fil. 1,27)
*Viselkedik (politeuomai): - állampolgárként viselkedik. Amely
városnak, vagy államnak a polgára, annak megfelelően viselkedik, olyan
életmódot folytat.
**És így folytatódik a kijelentés: „Mert a mi országunk mennyekben van, vagyis: „nekünk a polgárjogunk” /
= magatartásunkat meghatározó eredetünk és hovatartozásunk / a mennyekben van. Honnét a megtartó,
üdvözítő Úr Jézus Krisztust is várjuk” Hát: „Legyetek én követőim, azaz együttkövetőim, vagyis akik velem együtt
követik Jézust, atyámfiai, testvéreim. És figyeljetek azokra, akik úgy élnek,
amiképpen mi néktek példát adtunk. Mert sokan élnek másképpen, akikről sokszor
mondtam néktek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének,
azaz kínoszlopának ellenségei. Kiknek végük veszedelem, romlás, pusztulás.
Kiknek Istenük az ő hasuk, és akiknek dicsőségük az ő gyalázatukban van, mert
azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk. kik mindig a földiekkel, a földi
dolgokkal törődnek” (Fil.
3.20; 17-19)
Timóteust így buzdítja Pál apostol: „Te azért vállald velem együtt a munkának terhét: a nehézségeket, nehéz helyzeteket tűrd és viseld, és szenvedd el,
mint a Jézus Krisztus jó vitéze, bátor, becsületes katonája, harcosa. Egy
harcos sem elegyedik, bonyolódik, gabalyodik, keveredik,
bocsátkozik bele a földi élet ügyes-bajos
dolgaiba, a földi
élet ügyeibe, gondjaiba, a világi dolgokba. Hogy tessék,
és örömöt okozzon annak,
aki őt harcossá avatta, harcosává
választotta. Ha pedig küzd,
harcol is valaki, nem koronáztatik meg, nem részesül győzelmi
díjban, ha nem szabályosan küzd,
és harcol” (2 Tim. 2,3-5).
Ha engedelmes leszel, akkor azt ígéri az Úr:
„És vezérel téged az Úr szüntelen,
megelégíti lelkedet nagy szárazságban is, és csontjaidat megerősíti, és olyan
leszel, mint a megöntözött kert, és mint vízforrás, amelynek vize el nem fogy” (Ésa.
58,11)
A megtérésről.
A megtérés, a
halálból az életre visszatérés útja az, hogy a gyülekezet visszamegy az
egyházat létrehozó tiszta apostoli üzenethez. /Jubileum/
Joseph Prince: Jézus előtted jár
10,4 Amikor a maga juhait
mind kivezeti, előttük jár, és a juhok követik… (János)
Láttál már libapásztort?
Úgy tereli a libákat, hogy utánuk megy, igaz? Na és a juhok pásztora?. A
juhpásztor a nyáj előtt jár, a juhok pedig követik őt.
Jézus a mi pásztorunk, mi
pedig az Ő nyája vagyunk. Ő nem űz, vagy hajt minket, hanem vezet. A
törvénykező emberek hajtanak másokat. Jézus vezet. Ő előttünk megy. Nem olyan,
mint az őrmester, aki azt mondja: „Emberek, keljenek át a tavon! Majd én
hátulról fedezem magukat” – mert gyanítja, hogy a vízben hemzsegnek a
krokodilok. Jézus nem ilyen vezető. Ő előttünk megy.
Az Ószövetségben Jézus
kivezette Izrael fiait az egyiptomi fogságból. Tudod, hogyan jelent meg nekik
akkortájt? Nappal felhőoszlop, éjszaka pedig tűzoszlop formájában. Mindig
előttük volt. A felhőoszlop elárnyékolta a forró sivatagi napot, és hűsítette
őket nappal. Éjszaka, amikor a sivatagban nagyon hideg van, a tűzoszlop meleget
adott, és világított számukra. Akár tűzoszlop, akár felhőoszlop formájában, de
mindenképpen előttük járt.
Amíg az izraeliták
követték Őt, semmi miatt sem kellett aggódniuk. Jézus betöltötte a
szükségeiket. Vizet adott nekik, amikor szomjasak voltak, és mennyei kenyeret
valamint húst adott nekik, amikor éhesek voltak. A ruhájuk nem használódott el,
és a lábuk sem dagadt fel. Pusztai vándorlásuk 40 éve alatt egészségben
megtartotta őket.
Szeretett testvérem, Jézus
csak azt akarja, hogy kövesd Őt. Amíg hagyod, hogy vezessen, Ő minden
szükségedről gondoskodni fog. Ő a te gondoskodásod, gyógyítód, tanácsadód,
bölcsességed, megigazulásod és megszentelődésed… Mindened Ő, amire szükséged
van!
Joseph Prince
Magyar fordítás:
ahitatok.hu
http://www.ahitatok.hu/joseph-prince/261-jezus-elotted-jar.html
Sherree G. Funk: HOSSZANTARTÓ, HŰSÍTŐ ITAL
Jn 4,5-15.
5 Eljutott Samária egyik városához, amelynek Sikár volt a neve. Ez
közel volt ahhoz a birtokhoz, amelyet Jákób adott fiának, Józsefnek. 6
Ott volt Jákób forrása. Jézus akkor az úttól elfáradva leült a
forrásnál; az idő délfelé járt. 7 Egy samáriai asszony jött vizet
meríteni. Jézus így szólt hozzá: "Adj innom!" 8 Tanítványai ugyanis
elmentek a városba, hogy ennivalót vegyenek. 9 A samáriai asszony ezt
mondta: "Hogyan? Te zsidó létedre tőlem kérsz inni, mikor én samáriai
vagyok?" Mert a zsidók nem érintkeztek a samáriaiakkal. 10 Jézus így
válaszolt: "Ha ismernéd az Isten ajándékát, és hogy ki az, aki így szól
hozzád: Adj innom! te kértél volna tőle, és ő adott volna neked élő
vizet." 11 Az asszony így szólt hozzá: "Uram, merítő edényed sincs, a
kút is mély: honnan vennéd az élő vizet? 12 Talán nagyobb vagy te
atyánknál, Jákóbnál, aki ezt a kutat adta nekünk, és aki maga is ebből
ivott, sőt fiai és jószágai is?" 13 Jézus így válaszolt neki: "Aki ebből
a vízből iszik, ismét megszomjazik, 14 de aki abból a vízből iszik,
amelyet én adok neki, soha többé meg nem szomjazik, mert örök életre
buzgó víz forrásává lesz benne." 15 Az asszony erre ezt mondta: "Uram,
add nekem azt a vizet, hogy ne szomjazzam meg, és ne kelljen idejárnom
meríteni."
HOSSZANTARTÓ, HŰSÍTŐ ITAL
Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék! Aki hisz énbennem, annak
belsejéből élő víz folyamai ömlenek! (Jn 7,37-38)
Minden tavasszal szeretem nézni, ahogy a verandámat elborítják a színes
virágok: korall-petúnia, kék-lobélia, és a poros-molnárka. Legszebbek,
amikor éppen kiültetem az előnevelt palántákat. Két hétig ezután minden
nap öntözöm őket, és örülök az esős napoknak, amikor Isten végzi el ezt
a munkát helyettem. Később, gyakran elfelejtem meglocsolni őket. Néhány
száraz nap után a virágok kókadozni kezdenek. Ilyenkor a legrosszabbtól
tartok. De hálás vagyok, ha a föld még nem száradt ki teljesen, és
öntözés után láthatom, amint újjáélednek.
Eszembe jut, hogy nekem is szükségem van Isten igéjének élő vizére. Ha
megfeledkezem a bibliaolvasásról és az imádkozásról, hamarosan elhervadok. Az élet nehézségei úgy elboríthatnak, mint ahogy a növényeket a nap heve kitikkasztja.
A Krisztusban hívő embereknek kiapadhatatlan vízforrás áll rendelkezésükre. Jézus megígérte, ha hozzá térünk és hiszünk benne, élő víznek folyamai áradnak majd belőlünk. Amikor időt szakítok a reggelenkénti bibliaolvasásra, erősebbnek érzem magam, és jobban el tudom viselni a nap megpróbáltatásait.
Hervadó virágaim láttán
azonnal futok a locsolóért. De egy pillanatra megállok ilyenkor, és arra gondolok:
vajon fordultam-e mostanában Jézus Krisztushoz üde, frissítő vízért?
Imádság: Urunk, frissíts fel minket igéd éltető vizével, hogy növekedhessünk, és erőt nyerjünk benned. Ámen.
A növénynek vízre, az embernek szellemi táplálékra van szüksége.
Imádság: Urunk, frissíts fel minket igéd éltető vizével, hogy növekedhessünk, és erőt nyerjünk benned. Ámen.
A növénynek vízre, az embernek szellemi táplálékra van szüksége.
Sherree G. Funk (Pennsylvania, USA)
http://csendespercek.hu
Guti Tünde: ÚTMUTATÁSOK
„Gyönyörködöm a Te beszédedben, mint aki nagy nyereséget talált.”
Zsoltárok 119:162.
Hogyan tudott gyönyörködni a törvényben a zsoltáros? Úgy, hogy felismerte
benne Isten gondoskodó szeretetét, atyai irgalmát, jóságát és jogosságát.
Kegyelmét és elvárásait. Szentségének, nagyságának és hűségének ámulatba ejtő
csodáját. Bölcsességének kikutathatatlan mélységeit.
Mert a törvény tanács és útmutatás. Mindazok számára áldás, élet és tökéletes
szabadság, akik radikálisan leszámolnak az egójukkal, hogy Krisztusban
maradjanak, ahogy a szőlővessző a szőlőtőkéből él.
Sosem emberi szabályokról, sosem a vének hagyományáról vagy a
körülmetélkedésről beszélünk, ha szóba kerül a törvény, hanem az Úr minden
emberi értelmet felülhaladó, bölcs elgondolásairól, melyekben elénk tárta a
Vele való együttjárás és a szeretetteljes emberi kapcsolatok feltételeit.
Aki Krisztusban van, az nem csal, nem öl vagy lop, nem házasságtörő, nem
tesz rosszat embertársainak, mert Krisztus törvénye, azaz a „királyi törvény”
él a szívében, ami az élet szellemének törvénye (Róma 8:2.) és a szabadság
tökéletes törvénye (Jakab 1:25.)
„Ha ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint: Szeresd
felebarátodat, mint önmagadat, jól cselekesztek.” Jakab 2:8.
Az Atya és Jézus üzenete, elvárása egy és ugyanaz. Emlékezzünk a Hegyi
Beszédre, ami mindent tartalmaz, ami jellemünk átformálódásához és
életvitelünkhöz szükséges. Mit tanított Jézus? Milyen útmutatást (eligazítást,
rendelkezést) hirdetett? Csupa olyan Igéket, amiket Isten már elmondott
Izraelnek. Nézzünk meg néhányat:
„Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják
az Istent.” Máté 5:8.
„Én pedig azt mondom néktek, hogy valaki
asszonyra tekint gonosz kívánságnak okáért, immár paráználkodott azzal az ő
szívében. Ha pedig a te jobb szemed megbotránkoztat téged, vájd ki azt és vesd
el magadtól; mert jobb néked, hogy egy vesszen el a te tagjaid közül, semhogy
egész tested a gyehennára vettessék. És ha a te jobb kezed botránkoztat meg
téged, vágd le azt és vesd el magadtól; mert jobb néked, hogy egy vesszen el a
te tagjaid közül, semhogy egész tested a gyehennára vettessék.” Máté 5:28-30.
„A ki tőled kér, adj néki; és a ki tőled
kölcsön akar kérni, el ne fordulj attól. Hallottátok, hogy megmondatott:
Szeresd felebarátodat és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt mondom néktek:
Szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, a kik titeket átkoznak, jót
tegyetek azokkal, a kik titeket gyűlölnek, és imádkozzatok azokért, a kik háborgatnak
és kergetnek titeket.” Máté 5:42-44.
Annyi a különbség, hogy míg a mózesi törvényt emberi erőből szinte
lehetetlen volt tökéletesen megtartani, a „királyi törvényt” Krisztusban és
Krisztus Lelke által igen.
Erről szól az újjászületés. Mert ami Ádámban lehetetlen volt, mert holtak
voltunk a bűn miatt, az Jézus Krisztusban lehetséges, a belénk vetett, és a
Szentlélek által életre keltett, romolhatatlan Igemag által.
Ez az új teremtés, az emberben megjelenő krisztusi természet csodája.
„Aki Krisztusban van, új teremtés az. A régiek elmúltak, íme újjá lett
minden.”
II. Kor. 5:17.
Isten emberi ésszel fel nem fogható munkája a szívekben, a golgotai kereszt
és a Szentlélek kitöltésének titka.
2015. április 23.
Guti Tünde
http://www.gutitunde.eoldal.hu/cikkek/egyeb-irasaim/utmutatasok.html
2015. május 28.
1 Timóteus levél 5. fejezet: A különböző korú hívők útbaigazításának módjáról; (göröggel és kapcsolódó igékkel)
1 Tim. 5,1 Az idősb embert [(preszbüterosz): elöljárókat, véneket, presbitereket; / a görög
szöveg nem tartalmazza az ember szót] ne dorgáld meg [(mé
epiplésszó) nehogy megfedd, vagy korhold, ne tégy szemrehányást neki],
hanem intsed [(alla parakaleó): bátorítsd, buzdítsd] mint
atyádat; az ifjabbakat [(neosz): újakat], mint
atyádfiait [mint testvéreket]*
*És Titusznak (jelentése: tiszteletreméltó, tisztelt; ápoló, dajka) arról
ír az apostol, hogy a véneket / előljárókat mire kell buzdítani: „Hogy a vén emberek [(preszbütész):
vének, presbiterek; / a görög
szöveg nem tartalmazza az ember szót] józanok [higgadtak, megfontoltak, körültekintőek, óvatosak,
őrködők, okosok] legyenek,
tisztességesek, [(szemnosz): megfontoltak, becsületesek,
tisztelhetők, és tiszteletreméltók, bölcsek, és úgy kövessék az egészséges
tanítást]. Mértékletesek [(szóphrón):
fegyelmezettek, épeszüek, egészségesek] a
hitben, [(agapé): az Isten szerinti] szeretetben, tűrésben [(hüpomoné): türelemben, kitartásban,
állhatatosságban] épek [(hügiainó):
romlatlanok, a tanhoz hű, igaz tanításban]” (Tit. 2,2).
És hogy kiket nevez az Írás vénnek / presbiternek arról az
apostolok így írnak: „A köztetek lévő presbitereket (preszbüterosz):
vén – vagyis Krisztusban érettkorú – elöljáró) kérem én, a presbitertárs
(mint magam is vén / vagyis
Krisztusban érettkorú / elöljáró), és a Krisztus szenvedésének tanúja, és a
megjelenendő (leleplezendő, jövőben föltáruló, és megnyilvánuló) dicsőségnek (is) részese; (1 Pét 5:1).
Ugyanígy János apostol is presbiternek nevezi magát a
leveleiben: „A presbiter (preszbüterosz: vén – vagyis
Krisztusban érettkorú – elöljáró) a kiválasztott asszonynak (küria: úrnőnek) és az ő gyermekeinek (teknon: előhozottainak, születetett gyermekeinek) akiket én igazán szeretek, és nem csak én, hanem mindenki, aki
megismerte az igazságot (a valóságot).
Az igazságért (alétheia: valóság, Isten Igéje), amely megmarad (és maradandó, állandó) bennünk, és velünk (és mienk) lesz mindörökké. Kegyelem, irgalom, békesség
legyen veletek az Atya Istentől, és az Úr Jézus Krisztustól az Atyának Fiától
igazsággal és szeretettel. Felettébb örültem, hogy
olyanokat találtam gyermekeid (teknon:
előhozottaid, születetett
gyermekeid) között, akik
igazságban (alétheia: valóságban, Isten Igéjében) járnak, amint parancsolatot vettünk az
Atyától” (2 Ján. 1,1-4).
„Én, a
presbiter (preszbüterosz:
vén – vagyis Krisztusban érettkorú – elöljáró), a szeretett Gájusznak, akit igazán szeretek” (3 Ján.1,1).
1 Tim. 5,2 Az idősebb asszonyokat [(preszbüterosz):
a női elöljárókat, véneket, presbitereket], mint anyákat; az ifjabbakat, az [(neosz):
újakat],
mint nőtestvéreidet, teljes tisztasággal [teljes szentséggel]*
*És hogy kikről beszél az apostol azt az Úr jézus
kijelentése világítja meg: „Jövének
pedig hozzá az ő anyja és atyjafiai, vagyis testvérei, de nem tudtak
hozzá, vagyis Jézushoz jutni a sokaság miatt. És tudtára adák néki,
mondván: A te anyád és atyádfiai, a te testvéreid
künn
állnak, téged akarván látni. Ő pedig felelvén, monda nékik: Az én anyám és az én atyámfiai, az én testvéreim ezek, akik az Isten beszédét, az Isten igéjét hallgatják, és megtartják, és megcselekszik azt” (Luk. 8,19-21).
1
Tim. 5,3
Az özvegyasszonyokat, akik valóban özvegyek, [akik valóban egyedül élnek] tiszteld.
1 Tim. 5,4 Ha pedig valamely özvegyasszonynak
gyermekei vagy unokái vannak, tanulják meg, hogy első sorban a maguk háza iránt
legyenek istenfélők, és adják meg szüleiknek a viszont tartozást; mert ez szép
és kedves dolog Isten előtt. [Más fordítás: De ha valamely özvegyasszonynak gyermekei
vagy unokái, vagyis leszármazottai vannak (manthanó
próton oikosz euszebeó): értsék meg, hogy először saját házukban legyenek
Isten tisztelők, és tanítsák
meg először a saját házukat az Isten tiszteletére, és arra, hogy szüleiknek
viszontgondoskodással fizessenek].
1
Tim. 5,5
A valóban özvegy és magára hagyatott [(monoó): és egyedül maradt] asszony pedig
reménységét az Istenben veti, és [bízzék
az Istenben],
és foglalatos [és kitart] a könyörgésekben
és imádságokban éjjel és nappal, vagyis [imádkozzék
kitartóan és könyörögjön éjjel-nappal].
1 Tim. 5,6 A bujálkodó pedig élvén megholt [(szpatalaó):
felelőtlenül tékozló életet él, bár él, halott]*
*Ahogyan Anna, aki a templomban volt: „És vala ott egy
prófétaasszony, Anna, a Fánuel leánya, az Áser nemzetségéből, - törzséből -
való. Ez sok időt élt, és már igen öreg, előrehaladott, élemedett korú volt,
miután az ő szüzességétől fogva hét esztendeig élt férjével, vagyis aki csak
hét évig élt férjével hajadonkora után, És ez mintegy nyolcvannégy esztendős
özvegy vala, aki nem távozék el a templomból, hanem böjtölésekkel és
imádkozásokkal szolgál vala éjjel és nappal” (Luk. 2,36-37).
1 Tim. 5,7 És ezeket hirdesd, [és ezeket kösd szívükre] hogy
feddhetetlenek legyenek. [Más fordítás: És ezt az (paraggelló): üzenetet
add át (hina): azért, hogy (anepiléptosz anepilémptosz): ne
legyenek támadásnak kitéve, hogy támadhatatlanok legyenek].
1 Tim. 5,8 Ha pedig valaki az övéiről és főképpen
az ő háza népéről gondot nem visel: a hitet megtagadta, és rosszabb a
hitetlennél [a pogánynál]. [Más fordítás: Mert
valaki a (idiosz):
sajátjairól, (maliszta): elsősorban és különösen a (oikeiosz) házához tartozókról (ú úk úkh): nem (pronoeó): gondoskodik (pisztisz arneomai): hitet megtagadta,
és a hitelességét elvesztette. (kai):
Így aztán (kheirón): rosszabb,
károsabb a (apisztosz): hitetlennél]*
*És az apostolon keresztül így szól az Úr minden kor hívőihez: „Annakokáért míg időnk, és alkalmunk van,
cselekedjünk jót, és jó dolgokat mindenekkel, kiváltképpen, és
leginkább pedig a mi hitünknek cselédeivel. [Más fordítás: Következőleg, amint
alkalmunk adódik rá, munkáljuk mindenki irányában a jót, de leginkább azokkal,
akik hitünk családjához tartoznak, vagyis
hittestvéreinkkel]”
(Gal. 6,10).
„Mert Istennek
ugyanis az az akarata, hogy jót cselekedvén, feddhetetlen élettel, elnémítsátok
a balgatag, esztelen, oktalan, értelmetlen emberek tudatlanságát” (1 Pét. 2,15).
És mert: „Erről
ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni
fogjátok [(agapé): Vagyis arról ismerik meg, hogy az én tanítványaim vagytok, hogy Isten szerinti
szeretettel szeretitek és megbecsülitek egymást, függetlenül attól, hogy a
másik ezt bármivel kiérdemelte volna]” (Ján.
13,35).
1 Tim. 5,9 Özvegyasszonyul hatvan éven alul levő
meg ne választassék; egy férj felesége lett légyen [(khéra): özvegyként
hatvan évesnél (elasszón elattón):
fiatalabb (katalegó) ki ne jelöltessék ki ne választassék, egy férfiévé (ginomai)
váljon, / egy férfivé váljon],
1 Tim. 5,10 Akinek jó cselekedetekről bizonysága
van [aki
mellett nemes tettek tesznek tanúságot]; ha gyermeket nevelt, ha vendéglátó
volt [idegeneket
megvendégelt],
ha a szentek lábait mosta, ha a nyomorultakon segített [szorongatottakat,
bajba jutottakat megsegített], ha
minden jó cselekedetben foglalatos vala [minden jó munkának nyomában volt; és minden jóban buzgólkodott]. »Más fordítás: Aki (kalosz): bátor, becsületes, hasznos,
minden várakozást kielégítő, tökéletes, akinek (ergon en): teljesítménye,
alkotása eredménye (martüreó): magán hordozza bizonyságtétele hitelességének jelét.
(ei):
Ha (teknotropheó):
gyermeket nevelt / táplált, gondját
viselte. (ei): Ha (xenodokheó): vendégszerető, és
idegeneket vendégszeretően fogadó, vendégül látó volt. (ei): Ha (hagiosz):
az Isten számára lefoglalt, a világ szennyétől elkülönült szentek (púsz) lábait (niptó) megtisztította. (ei):
Ha a (thlibó) szorongatottaknak, zaklatottaknak (eparkeó): segítségére
sietett, tehermentesítette őket. (ei): Ha (pasz pasza pan): minden (agathosz):
hasznos, (ergon): tevékenység, feladat, cselekedet a (epakolútheó):
nyomában jár, nyomon követi őt«*
*És erre buzdítja is a
szenteket az apostol: „A szentek szükségeire adakozók legyetek; a vendégszeretetet
gyakoroljátok. (Más fordítás: A szentekkel
vállaljatok közösséget szükségeikben. Legyetek a vendégszeretetre alkalmat keresők,
vagyis nem csak ismerőseiteket vendégeljétek meg, hanem az ismeretlen, idegen
embereket, jövevényeket is fogadjátok be közösségetekbe)” (Róm. 12,13).
Cselekedjetek úgy, ahogyan Ábrahám is,
aki a sátra bejáratánál ülve: „felemelé
az ő szemeit, és látá, hogy ímé három férfiú áll ő előtte. És látván, eléjük
siete a sátor ajtajából, és földig meghajtá magát. És monda: Jó Uram, ha kedves
vagyok te előtted, kérlek, ne kerüld el a te szolgádat. Hadd hozzanak, kérlek,
egy kevés vizet, és mossátok meg a ti lábaitokat, és dőljetek le a fa alatt. Én
pedig hozok egy falat kenyeret, hogy erősítsétek meg a ti szíveteket, azután
menjetek tovább, mert azért tértetek be a ti szolgátokhoz. És mondának:
Cselekedjél, amint szólál. És besiete Ábrahám a sátorba Sárához, és monda:
Siess, gyúrj meg három mérték lisztlángot, és csinálj pogácsát. A baromhoz is
elfuta Ábrahám, és hoza egy gyenge kövér borjút, és adá a szolgának, az pedig
siete azt elkészíteni. És vőn vajat és tejet, és a borjút, melyet elkészített
vala, és eléjük tevé: és ő mellettük áll vala a fa alatt, azok pedig evének” (1 Móz. 18,2-8).
1
Tim. 5,11
A fiatalabb özvegyasszonyokat pedig mellőzd [utasítsd el]; mert ha
gerjedeznek Krisztus ellenére [mert ha a
Krisztus ellenére túlteng bennük az indulat], férjhez
akarnak menni. [Más fordítás: Az (neosz): új, friss, fiatal, tapasztalatlan (khéra) özvegyeket, akiknek a férje
meghalt (paraiteomai): mellőzd, (gar hotan): ugyanis valahányszor (katasztréniaó) Krisztus ellenére kívánságra
gerjednek, (gameó theló etheló)
házasodni akarnak]*
*És így folytatja az apostol: „Azt ugyanis, aki egyszer
már részesült a világosságban, megízlelte a mennyei ajándékot, megkapta a Szent
Szellemet,
felfogta az Isten tanítását, és megtapasztalta
az eljövendő élet erőit, aztán mégis elpártol, lehetetlen újra megtérésre
indítani. Hiszen ha rajta áll, újra megfeszíti az Isten Fiát, és csúfot űz
belőle” (Zsid. 6,4-6).
1 Tim. 5,12 Ezeknek ítélete megvan, [(krima ekhó):
döntésüket, választásukat viselik],
mivelhogy az első [a (prótosz): kezdeti] hitet
megvetették [(atheteó): megtagadták].
1 Tim. 5,13 Egyszersmind pedig dologkerülők lévén,
megtanulják a házról-házra való járogatást; sőt nemcsak dologkerülők, hanem
fecsegők is és más dolgába avatkozók, olyanokat szólván, amiket nem kellene. [Más fordítás: (hama): Ugyanakkor (de):
viszont (argosz): lusta, tétlen,
henyélő, hasznavehetetlen, haszontalan, eredménytelenek lévén (manthanó): megtanulják, és hozzászoknak
arra, hogy (oikia): házról házra (perierkhomai): járjanak. (de): Mégpedig (monon): egyedül csak azért, hogy (argosz) hivalkodó, tétlen, kárba veszett,
haszontalan (phlüarosz) pletykákat,
ostoba, hiábavaló dolgokat (laleó)
beszéljenek. (kai): Ugyanis ezek (periergosz): fontoskodó, tolakodó,
minden lében kanál, kíváncsi, más dolgába avatkozók, kik
azt beszélik, amit (mé):
nem (dei): kellene]*
*Erről
ír az apostol a tessalonikai gyülekezetnek is: „Mert halljuk,
hogy némelyek rendetlenül élnek. [Ez olyan emberre vonatkozik, aki
nem rendezetten, céltudatosan él, hanem véletlenszerűen, rendetlenül,
felelőtlenül, vagyis felelőtlen életmódot folytatnak] közületek, akik semmit nem
dolgoznak, hanem nyughatatlankodnak [hanem kerülik a munkát; mások dolgába avatkoznak;
haszontalan dolgokat művelnek]. Az
ilyeneknek azonban rendeljük [és megparancsoljuk; meghagyjuk] és kérjük [figyelmeztetjük; és sürgetjük
őket az Úr Jézus Krisztus nevében; és rimánkodunk is, (parakaleó): kérleljük az életmódjával, és viselkedésével
kapcsolatban] őket a mi Urunk Jézus
Krisztusra, [hogy ne másokkal foglalkozzanak, hanem maradjanak nyugton,
dolgozzanak, és a maguk keresetéből éljenek] hogy csendesen munkálkodva, a maguk kenyerét egyék” (2 Thess. 3,11-12).
1 Tim. 5,14 Akarom tehát, és azt [(búlomai) tanácsolom],
hogy az [(neosz) újjak], a fiatalabbak
férjhez menjenek, vagyis [(gameó):
kössenek házasságot], gyermekeket szüljenek, háztartást
vigyenek [(oikodeszpoteó): egy
házat vezessenek], és
semminemű [(médeisz) semmiféle] alkalmat
[(aphormé): okot,
ürügyet] se
adjanak az ellenségnek, az [(antikeimai):
ellenszegülőknek, ellenfeleinknek] a szidalmazásra [(loidoria): a gyalázkodásra, becsmérlésre, a rossz
véleményre]*
*Pál apostol ezt tanácsolja
Titusznak, akit egy város házainak – kihívott közösségeinek – elöljárójává
kentek fel az apostolok: „Egészséges [(hügiész):
józan, romlatlan], feddhetetlen beszédet [(logosz
akatagnósztosz): feddhetetlen, kifogástalan, el nem ítélhető,
megtámadhatatlan, megcáfolhatatlan Igéket mondj].
Azért hogy az ellenfél [(enantiosz):
az
ellenséges ellenkező] megszégyenüljön [(entrepó):
magába szálljon, elgondolkozzon, megforduljon, / megtérjen /
megfutamodjon], semmi gonoszt [rosszat] sem tudván
rólatok mondani [miután
semmi rossz nem marad neki, amit mondhatna rólatok]” (Tit. 2,8).
Péter apostol
minden krisztusi embert így figyelmeztet, és buzdít: „Magatokat a pogányok közt jól
(tisztességesen, becsületesen) viselvén
(nemesen forgolódjatok /viselkedjetek helyesen / a nemzetek között), hogy amiben rágalmaznak titeket, mint (ártalmas,
kárt okozó) gonosztévőket, a jó cselekedetekből (nemes, jó
tetteitekből), ha látják (azokat), dicsőítsék Istent a meglátogatás napján. Mert úgy
van az Isten akarata, hogy jót cselekedvén (vagyis feddhetetlen élettel),
elnémítsátok (és elhallgattassátok) a
balgatag (esztelen, oktalan ostoba, értetlen) emberek tudatlanságát. Jó lelkiismeretetek (szellem-önismeretetek) lévén; hogy amiben rágalmaznak (és
hamisan vádolnak, sértegetnek, és megrágalmaznak) titeket, mint gonosztevőket, megszégyenüljenek, akik gyalázzák (és
becsmérlik) a ti Krisztusban való jó
élteteket. (életviteleleteket, életvezetéseteket, és magatartásotokat)” (1Pét
2:12.15; 3,16).
1
Tim. 5,15
Mert némelyek már elhajlottak a Sátánhoz (Jelentése: ellenség,
ellenfél, üldöző; vádoló). Feltartóztató; szembenálló; vádoló; rátámadó; ’szembeszegülő’:
ellenkező) [Más fordítás:
Némelyek ugyanis le is tértek már az útról, és visszaszegődtek
a sátánhoz, követve őt].
1 Tim. 5,16 Ha valamely hívő férfinak vagy nőnek
vannak özvegyei, segítse azokat, és ne terheltessék meg a gyülekezet; hogy
azokat segíthesse, akik valóban özvegyek. [Más fordítás: Ha egy (pisztosz):
hívőnek (ekhó): hatalmában van, hogy
(eparkeó): segítségére legyen, és
támogasson egy (khéra): özvegyet, (autosz): ő, (eparkeó): segítse és támogassa azt, (kai): hogy (mé): ne (bareó): terhelje a (ekklészia): kihívottak közösségét (hina): azért, hogy (eparkeó) segítségére lehessen,
támogathassa azokat, akik (ontósz)
valóban, (khéra) özvegyek]*
*Az özvegyekről így tanít a
Szent Szellem: „Azokban a
napokban pedig, mikor a tanítványok szaporodnak [és nőtt a tanítványok száma], támada a görög zsidók közt panaszkodás [vagyis zúgolódás támadt] a héberek [vagyis az arám nyelvet beszélő, és az atyák
hagyományaihoz szilárdan ragaszkodó zsidók] ellen, hogy az ő közülük való
özvegyasszonyok mellőztetnek [és
elhanyagolják őket] a mindennapi szolgálatban [a naponkénti ellátásukban]. Annakokáért a tizenkettő egybegyűjtvén
[vagyis magához hívta] a tanítványok
sokaságát, és mondának: Nem helyes, hogy mi az Isten [(logoszát)] igéjét elhagyjuk [és hogy Isten üzenetének tanítását,
prédikálását, és üzenetének szolgálatát elhanyagoljuk] és az
asztalok körül szolgáljunk. [Más fordítás: Nem Istennek tetsző dolog az, hogy az Isten
igéjét elhanyagolva felszolgáljunk az asztaloknál, a szegények élelmezésénél,
és az adományok szétosztásának munkáját szervezzük].
[Szemeljetek
ki], és válasszatok azért, atyámfiai [testvéreink],
ti közületek [vagyis magatok közül]
hét férfiút, kiknek jó bizonyságuk van, kik Szent Szellemmel és [Istentől
kapott] bölcsességgel teljesek, kiket erre a foglalatosságra [vagyis erre a
szolgálatra, ennek a szükségnek a pótlására] beállítsunk. Mi
pedig [továbbra
is kitartóan, állhatatosan, folyamatosan és állandóan] foglalatosok
maradunk a könyörgésben [az imádkozásban]
és az igehirdetés [(logosz): tanításának, és hirdetésének]
szolgálatában [Más fordítás: Mi pedig arra
fordítjuk minden időnket, hogy imádkozzunk, és Isten üzenetét tanítsuk és
hirdessük]” (Csel. 6,1-4).
1 Tim. 5,17 A jól [(kalósz): helyesen, megfelelően] forgolódó
[szolgálatukat jól betöltő, a vezetésben bevált, vagyis azok
az (preszbüterosz): elöljárók, vének, presbiterek, akik (proisztémi): élenjárnak, mint követendő példakép] kettős
tisztességre méltattassanak, [(diplúsz timé): kétszeres megbecsülésre
legyenek méltók].
Főképpen, akik [kai): mind] a
beszédben [(logosz): az igehirdetésben, kai): mind] a tanításban fáradoznak*
*Pál apostol Epafróditust
(jelentése: kedves, bájos, szeretetreméltó; Afrodité kedveltje; Aphroditének
szánt) hazaküldi, és arra buzdítja a gyülekezetet,
hogy: „Fogadjátok azért őt az
Úrban teljes örömmel, sőt ujjongással, és az ilyeneket megbecsüljétek, mert az
ilyen ember megérdemli, hogy tiszteljétek” (Fil. 2,29).
Mert az Úr Jézus ilyen szolgáit pedig: „És az
ő munkájukért viseltessetek irántuk megkülönböztetett szeretettel, és nagyon becsüljétek őket…” (1
Thess. 5,13).
Pál apostol Derbében szolgál, bemutatva a presbiterek
feladatát: „És miután hirdették az
evangéliumot annak a városnak, és sokakat tanítványokká tettek, megtérnek
Listrába, Ikoniumba és Antiókhiába. Erősítve a tanítványokat, és bátorítva
őket, hogy maradjanak meg a hitben, és hogy sok nyomorúságon, és háborúságon
által kell nékünk az Isten országába bemennünk. Miután pedig választottak nékik gyülekezetenként véneket, vagyis
elöljárókat imádkozván böjtölésekkel egybe, ajánlják őket az Úrnak, kiben
hittek vala” (Csel. 14,21-23).
A véneket pedig arra buzdítja, hogy: „Az elöljáró [aki élen járó (mint követendő példa); vezet,
irányít; gondoskodik valakiről] szorgalmatossággal [igyekezettel; buzgóságban;
serénységgel tegye]” (Róm. 12,8).
1 Tim. 5,18 Mert azt mondja az Írás: A nyomtató [(aloaó) cséplő] ökörnek
ne kösd be a száját, [phimoó) ne hallgattatasd el]; és:
Méltó a munkás a maga jutalmára, [(axiosz): megérdemli a maga bérét]*
*És a korintusbeli hívőknek is így ír
az apostol: „Mert a Mózes törvényében meg van írva: Ne kösd fel a nyomtató ökörnek
száját. Ne tégy szájkosarat a nyomtató ökör szájára. Avagy talán az ökrökre
van-e az Istennek gondja? Vajon az ökörről gondoskodik-e így az Isten?” (1 Kor. 9,9)
És ismét: „Nyomtató ökörnek ne kösd be a száját!” (5 Móz. 25,4).
Az Úr Jézus parancsa a minden
korban élő tanítványaihoz: „Ne
szerezzetek se aranyat, se ezüstöt, se rézpénzt az övetekbe, se tarisznyát az
útra, se két felsőruhát, se sarut, se botot, vagy pálcát: mert méltó a munkás a
kenyerére, a táplálékára” (Mt. 10,9-10)
És: „Ugyanazon házban maradjatok pedig, azt evén és iván, amit ők adnak:
mert méltó a munkás az ő jutalmára, az ő bérére…” (Luk. 10,7).
Aki cselekszi az Úr akaratát: „Aki műveli földjét, jóllakik kenyérrel, megelégedik eledellel, de aki
hiábavalóságokat hajszol, és követ, az esztelen, és bolond” (Péld. 12,10.)
Vagyis a rábízott életeket
megfelelően táplálja: „Aki munkálja, és
műveli az ő földjét, megelégedik étellel, és annak elég kenyér jut; aki pedig
hiábavalóságok után futkos, és hiábavalóságokat hajhász, megelégedik
szegénységgel” (Péld. 28,19).
1 Tim. 5,19 Presbiter [(preszbüterosz):
elöljáró, vén] ellen
vádat ne fogadj el, hanem csak két vagy három tanúvallomásra [két vagy három tanú szavára]*
*Már a törvény kimondta, hogy: „Nem lehet elég egy tanú
senkinek a bűne vagy vétke dolgában sem, bármilyen vétket követett is el. Két
vagy három tanú szavával lehet érvényes egy ügy” (5 Móz. 19,15).
De ha igaz a vád,
akkor: „Két tanú vagy három tanú szavára
halállal lakoljon a halálra való; de egy tanú szavára meg ne haljon” (5 Móz. 17,6).
1 Tim. 5,20 A vétkeseket akik [(hamartanó): hibáznak, és eltérnek a helyes iránytól] mindenek
[(enópion) mindenki szeme] előtt
fedd meg, [(elegkhó) kérdezd ki, és ha rábizonyul a hiba, utasítsd rendre] azért hogy a
többiek is megfélemljenek [elrettenjenek,
és
hogy a többiekben is félelem támadjon]*
*Ennek
megvalósítására maga Pál apostol mutat példát: „Mikor pedig
Péter Antiókhiába jött, szemtől szembe ellene állottam, és nyíltan
szembeszálltam vele, mert okot adott rá, és méltó volt a feddésre, mivel panasz
volt rá. Mert mielőtt némelyek oda jöttek Jakabtól, mindig a pogányokkal,
vagyis a nemzetekből valókkal együtt evett; mikor pedig oda jöttek,
félrevonult, visszahúzódott és elkülönítette magát, különvált tőlük, félvén a
körülmetélkedésből valóktól. És vele képmutatóskodtak, kétszínűsködtek a többi
zsidók is, úgyhogy Barnabás szintén elcsábíttatott az ő tettetésük által. De
mikor láttam, hogy nem egyenesen járnak az evangélium igazságához, vagyis
valóságához képest, hogy viselkedésük nem egyezik az evangélium tanításával,
mondék Péternek, azaz Kéfásnak mindnyájuk előtt. Ha te zsidó létedre pogány,
vagyis nemzetbeli módra élsz és nem zsidó módra, nem zsidó szokás szerint,
miként kényszeríted a pogányokat, a nemzetbelieket, hogy zsidó módra éljenek,
és zsidó szokásokat kövessenek” (Gal. 2,11-14).
1 Tim. 5,21 Kérve kérlek az Istenre és Krisztus
Jézusra és a kiválasztott angyalokra, hogy ezeket tartsd meg előítélet (kedvezés) nélkül, semmit sem cselekedvén
részrehajlásból. [Más fordítás: (diamartüromai theosz enópion): esküvel kérlek, és nyomatékosan
figyelmeztetlek Isten, azaz (iészúsz
küriosz): Jézus (Jelentése:
Jahve az üdvösség, a szabadítás; a megváltó; Józsué neve görög formában)
az Úr színe előtt, (kai): és a (eklektosz aggelosz): kiválasztott
hírnökök, követek előtt (hina):
azért, hogy (tauta): ezeket (phülasszó): megőrizd, megtartsd (prokrima): előítélet, elfogultság (khórisz):
nélkül (médeisz): semmit nem (poieó)
téve (proszkliszisz kata):
részrehajlás, és alaptalan kedvezés, vagy előnybe részesítésből].
1
Tim. 5,22
A kézrátevést el ne hirtelenkedd [kézrátételt (médeisz takheósz): ne hamarkodd el senkinél], se ne légy
részes a más bűneiben, és [(méde koinóneó allotriosz
hamartia): ne vállalj közösséget az idegen céltévesztésével]; tenmagadat tisztán tartsd [(szeautú hagnosz): érintetlenül, szentül őrizd meg]*
*A szolgálatra való felkenést ne
hirtelenkedd el: „[Szemeljetek ki], és válasszatok azért, atyámfiai
[testvéreink], ti közületek [vagyis magatok közül] hét férfiút, kiknek jó bizonyságuk van, kik Szent Szellemmel és [Istentől kapott] bölcsességgel teljesek, kiket erre a foglalatosságra [vagyis erre a
szolgálatra, ennek a szükségnek a pótlására] beállítsunk. És tetszék e beszéd
[(ez a logosz): ez
az Ige, és ez a javaslat] az egész sokaságnak [és az egész gyülekezetnek]: és kiválasztják Istvánt [Jelentése: koszorú, megkoronázott], ki hittel és Szent Szellemmel teljes férfiú vala,
Filepet [Jelentése: aki a lovakat //a testi erőt// kedveli], Prokhórust
[jelentése: kórus vezetője;
körtáncvezető, előtáncos, karvezető; előkészített, a tánc előtt], Nikánórt
[Jelentése: győző, győzedelmes"
férfiakat legyőző, győztes, hódító], Timónt [jelentése: tiszteletre méltó, tisztelt. - értékes],
Párménást [Jelentése: maradandó,
kitartó, állandóság. – állandó,
aki megmarad] és Nikolaust [jelentése: a
nép legyőzője, kényszerítője, zsarnoka; a nép győzelme. - diadalmas a népe
fölött, népét legyőző], ki Antiókhiából [jelentése: bosszúálló, üldöző] való prozelitus vala [vagyis: aki Antiókhiából jött, és felvette a zsidó vallást]; Kiket
állatának az apostolok [vagyis a
kiküldöttek, a követek] elébe; és miután imádkoztak, kezeiket reájuk veték
[vagyis rájuk tették]”
(Csel. 6,3-6).
És ezután, Samariában Filep
hirdeti a Krisztust, és egész Szamária megtért, Ezután jött Péter és János
apostol, és: „Akkor kezeiket reájuk veték
(rájuk tették), és vőnek Szent Szellemet,
(és részesültek a Szent Szellem ajándékában)” (Csel. 8,17).
Így lett a szolgálatra felkenve Pál
apostol, s Barnabás is: „Mikor azért azok
szolgálának az Úrnak és bőjtölének, monda a Szent Szellem: Válaszszátok el
nékem Barnabást és Saulust a munkára, amelyre én őket elhívtam. Akkor, miután
bőjtöltek és imádkoztak, és kezeiket reájok vetették, elbocsáták őket. Ők
annakokáért, miután kibocsáttattak a Szent Szellemtől, lemenének Szeleucziába;
és onnét elevezének Cziprusba” (Csel.
13,2-4).
1
Tim. 5,23
Ne légy tovább vízivó, (ezután ne csak vizet igyál) hanem élj egy
kevés borral, gyomrodra és gyakori gyengélkedésedre való tekintettel. [Más
fordítás:(méketi): ezután
ne csak (hüdropoteó) vizet igyál (alla) hanem (khraomai):
élj egy (oligosz) kevés, (oinosz): borral (szú sztomakhosz): a te gyomrod, és hasad, azaz a te bensőd (püknosz) gyakori (asztheneia) erőtlensége (fizikai vagy szellemi) (dia) miatt]*
*Hiszen azért adja az Úr a bort,
mert: „a bor (felvidítja) megvidámítja
az embernek szívét (bensőjét),
fényesebbé (ragyogóbbá) teszi az
orcát az olajnál; és kenyeret, amely megerősíti a halandónak szívét” (Zsolt. 104,15).
1
Tim. 5,24
Némely embereknek a bűnei nyilvánvalók, előttük mennek az ítéletre; némelyeket
pedig hátul követnek is.[Más fordítás: Van, akinek céltévesztése (prodélosz): mindenki számára világos már a (kriszisz): döntés előtt is, és
van, akinél csak azután derül ki, vagyis a döntést (epakolútheó): követően].
1
Tim. 5,25
Hasonlóképen a jó cselekedetek is nyilvánvalók; és amelyek másképpen vannak,
azok sem titkolhatók el. [Más fordítás: Éppen (hószautósz): így (kalosz): megfelelő, hasznos (ergon): cselekedet is (prodélosz): mindenki számára világos,
nyilvánvaló, de a (allósz): hiába,
alaptalanul (ekhó) történik, azt sem
lehet (krüptó): eltitkolni]*
*És az apostol így
mutatja be a jó, és ami attól különbözik, mert egyiket sem lehet eltitkolni: „Öltözzetek
föl azért, mint az Istennek választottai [(eklektosz): kiválasztott, értékes, kedvencei]. Szentek [(hagiosz): Istennek szentelt, a világtól Isten számára
elkülönített]. És szeretettek [(agapaó): Mert Isten teljesen
összekötötte magát veletek, hogy eggyé legyetek vele]. könyörületes [a nyomorúságban, bajban lévőkkel együttérző] szívet [(szplankhnon): szív: bensőből fakadó érzések], jóságosságot [kedvességet,
gyengédséget], alázatosságot
[szerénységet], szelídséget [(praotész):
jóindulat, barátságosság, higgadtság], hosszútűrést [türelmet]” (Kol. 3,12).
„… és biztatunk, bátorítunk, buzdítunk benneteket, hogy
hiába ne vettétek légyen, hogy ne váljék hiábavalóvá, üressé, haszontalanná az,
hogy elfogadtátok az Isten kegyelmét, Isten jóindulatát, kedvezését, jóindulatú
gondoskodását” (2 Kor. 6,1).
„Eszetekbe juttatom és figyelmetekbe ajánlom,
és meg akarom ismertetni veletek atyámfiai, testvérek, az evangéliumot, melyet
hirdettem néktek. …Amely által üdvözültök is, vagyis elnyeritek az üdvösséget,
amelyen át meg is menekültök, ha megtartjátok, és megőrzitek úgy, aminémű beszéddel (logosszal): IGÉvel hirdettem néktek, hacsak nem hiába, hacsak nem
elhamarkodottan, feleslegesen, és nem csak látszatra lettetek hívőkké, és ha
ragaszkodtok hozzá” (1 Kor.
15,1-2)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)