2014. december 30.
Jézus hálát adok nagy kegyelmedért
„Hálát adok néked, én Uram, a népek között,
és zengedezek néked a nemzetek között. Mert nagy az egekig a te kegyelmed, és a
felhőkig a te hűséged” (Zsolt. 57,10-11)
Guti Tünde: ÉVÉRTÉKELŐ
Ha egész évben nem törődtem a szegényekkel, és
karácsonykor akarom ezt bepótolni kamerák előtt, akkor nem a szeretet vezérel
ebben.
Ha egész évben sajnáltam adni a feleslegemből az
útszéli hajléktalanoknak, és ezt most karácsonyi címlap sztoriként felajánlva
megteszem, nem a szeretet az indítékom.
Ha egész évben önmagam körül forgolódtam, és
karácsonykor - másokat utánozva, mert így illik - vaku villogások
között szóba elegyedek a nincstelenekkel, nem a szeretet késztetett.
Ha egész évben visszatartottam a mosolyt és a jó szót,
az érdeklődést és a megértést azoktól az emberektől, akik a társadalom
perifériájára kerültek, és karácsony körül - némi állami támogatásban
reménykedve - tele leszek ötletekkel, hogyan segíthetek a kisebbségnek kitörni
az elszigeteltségből, akkor nem valószínű, hogy a szeretet ösztönzött erre.
Isten utálja a képmutatást. Bántja orrát az idegen
áldozat füstje. Csakis jó illatú áldozatot fogad el, ami tiszta szívből,
őszinte odaszánásból és nem számító dicsőségvágyból fakad.
Ez most szólhat nekem is, de szólhat hozzád is.
"Te pedig amikor alamizsnát
osztogatsz, ne tudja a te bal kezed, mit cselekszik a te jobb kezed! Hogy a te
alamizsnád titkon legyen, és a te Atyád, aki titkon néz, megfizet néked nyilván."
Máté 6:34.
"Aki könyörül a nincstelenen, az
Úrnak ad kölcsön." Példabeszédek 19:17.
http://www.gutitunde.eoldal.hu/cikkek/blog/evertekelo.html
2014. december 29.
1 Péter levél 3. fejezet: A hívők kötelességei egymás iránt (szerkesztett)
1 Pét. 3,1 Hasonlóképpen az asszonyok engedelmeskedjenek [(hüpotasszó):
rendeljék alá magukat] az ő
férjüknek, hogy ha némelyek nem engedelmeskednének is [(apeitheó): engedetlenek, nem fogadnak szót, rábeszélhetetlenek, makacsul
visszautasítanak minden meggyőzési kísérletet, és nem hisznek]
az igének, [nem
fogadnák is be a (logoszt): az igét], feleségük magaviselete [(anasztrophé):
életvitele, magatartása, viselkedése]
által ige nélkül is megnyeressenek, [(kerdainó) meggyőzettessenek, hogy őket az
asszonyok élete beszéd nélkül is megnyerje].
1 Pét. 3,2 Szemlélvén, és [(epopteuó): megfigyelve] a ti istenfélő
feddhetetlen [(hagnosz): tökéletes,
hibátlan, tiszta, Istenhez méltó, szent] életeteket [(anasztrophé): magatartásotokat, viselkedéseteket].
1 Pét. 3,3 Akiknek ékessége ne legyen külsőséges, [nem koszmosz)
evilág szerinti] hajfonogatásból és
aranynak felrakásából vagy öltözékek felvevéséből, mint [fodorított haj, arany karperec vagy fényes öltözetből] való. [Más fordítás: Ne a külső dísz legyen a ti ékességetek, ne
a hajfonogatás, arany ékszerek felrakása vagy különféle ruhák felöltése; ne törődjetek a
külső ékességgel].
1 Pét. 3,4 Hanem a szívnek elrejtett embere [a rejtett belső ember ékesítsen benneteket], a szelíd [(prausz):
jóindulatú, barátságos, higgadt] és csendes [(hészükhiosz): békés, nyugodt, a helyét
megtartó, egy helyben maradó]
szellem romolhatatlanságával, [el nem múló díszével, a maga romolhatatlan valóságában]. Ami
igen becses [(polütelész): rendkívül
drága, nagyon értékes] az Isten előtt. [Más fordítás: Hanem
ami a szívben rejtőző, múlhatatlan ékszer: a szerény és nyugodt természet. Ez
értékes Isten szemében].
1 Pét. 3,5
Mert így ékesítették [így díszítették]
magukat hajdan ama szent asszonyok is, akik Istenben reménykedtek, és [bíztak] engedelmeskedvén [és alárendelve magukat] az ő férjüknek.
1 Pét. 3,6 Miként Sára »jelentése: hercegnő« [(hüpakúó): figyelmesen hallgatott, és alkalmazkodva] engedelmeskedett Ábrahámnak [jelentése: sokaság atyja], úrnak nevezvén őt. Akinek gyermekei
lettetek, ha jót [(agathopoieó):
hasznosat] cselekedtek, és semmiféle félelemtől [(ptoészisz): ijesztéstől, rettentéstől, megfélemlítéstől,
fenyegetéstől] nem rettegtek, és nem [(phobeó phobeomai): rémültök meg, nem riadtok vissza] és [szenvedélyek fel
nem kavarnak titeket].
1 Pét. 3,7
A férfiak hasonlóképen, [szintén]
együtt lakjanak [együtt éljenek] értelmes módon [megértéssel, az ismeretnek megfelelően]
feleségükkel, az asszonyi nemnek, mint gyöngébb edénynek, [mint gyengébb félnek] tisztességet tévén [megadván nékik a tiszteletet, és részesítsétek őket megbecsülésben], mint akik örökös társaik az
élet kegyelmében. Hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak [hogy közös
imádságaitoknak ne legyen akadálya].
1 Pét. 3,8 Végezetre
mindnyájan legyetek egyértelműek [homophrón): egyetértők, azonos gondolkodásúak, egy
törekvésűek, egyszándékúak, ugyanazzal a céllal], rokonérzelműek, [szümpathész): együttérzők] atyafi szeretők [(philadelphosz): testvéreket kedvelő, testvérként szeretők], irgalmasak, [(euszplagkhnosz): könyörületesek, a másik iránt
részvétet, szánalmat érzők] kegyesek [(philophrón): szeretetteljesek, barátságosak, jóindulatúak, jóságosak].
1 Pét. 3,9 Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, [(apodidómi kakosz): nem viszonozva a rossz, káros, ártalmas dolgokat, sérelmeket, vagyis a rosszat rosszal] avagy szidalommal (loidoria): szidalmazással, gyalázással, becsmérléssel] a szidalomért; [szidalmazásért, gyalázkodásért, becsmérlésért]. Sőt ellenkezőleg áldást mondván,
vagyis [(eulogeó):
kimondott
szóval üdvhozó erőt közvetíteni, Isten kegyelmébe ajánlva] tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást örököljetek.
1 Pét. 3,10 Mert aki akarja az életet szeretni, [(theló etheló): aki
szeretne örülni az életnek], és jó [(agathosz): szerencsés, boldog] napokat látni, tiltsa meg [(pauó): fékezze meg, és tartsa vissza]
nyelvét a gonosztól, a [(kakosz):
rossz, káros, ártalmas beszédtől] és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot [(dolosz): ravaszságot,
csalárdságot, az óvja ajkát a hamis
szótól].
1 Pét. 3,11 Forduljon el [(ekklinó): kerülje
el, tartózkodjon tőle, térjen ki az útjából, hajoljon el] a gonosztól, attól, ami [(kakosz): rossz, káros, ártalmas]
és cselekedjék jót, azt ami [(agathosz): hasznos,
kedvező, szerencsés]. Keresse [(dzéteó): sőt fusson
utána, és
járjon utána, törekedjen rá, kutassa,] a békességet, vagyis [(eiréné) azt az állapotot, amelyben minden a maga
helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség;
boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában], és kövesse [(diókó): törekedjen rá, és gyakorolja]
azt.
1 Pét. 3,12 Mert az Úr szemei [(proszópon): jelenléte] az igazakon [megigazultakon] vannak, és az ő fülei azoknak könyörgésein; [és füle az ő könyörgésükre figyel] az Úr
orcája pedig a gonoszt [(kakosz):
rossz, káros, ártalmas, értéktelen,
hitvány] cselekvőkön.
1 Pét. 3,13 És kicsoda az, aki bántalmaz [árt, gonosszal illet, gonoszul bánik, kárt okoz, bánt, bosszant]
titeket, ha a jónak követői lesztek [ha
buzgón igyekeztek a jóra]?
1 Pét. 3,14 De ha szenvedtek, ha kínlódnotok, kellene is a
megigazulás miatt, boldogok, és a legteljesebb mértékben szerencsések, áldottak
vagytok, és lesztek. Azoktól való félelemből pedig ne féljetek, a tőlük való
félelem meg ne ijesszen benneteket. Ne rettegjetek, félelem, rémület, rettegés,
ne fogjon el benneteket tőlük, se zavarba ne essetek, és nyugtalanná ne tegyen,
ne riadozzatok, ne aggasszon, nyugtalanítson, zaklasson fel benneteket.
1 Pét. 3,15 Az Úr Istent [az
Urat, a Krisztust] pedig szenteljétek meg [(hagiadzó): tekintsétek szentnek] a ti
szívetekben [a bensőtökben]. Mindig
készek legyetek megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek a bennetek levő
reménységről [aki
csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek], szelídséggel [(prautész):
barátsággal, higgadtsággal] és
félelemmel [tisztelettudóan].
1 Pét. 3,16 Jó lelkiismeretetek [(szüneidészisz): szellemi együttészlelésetek] lévén; hogy amiben rágalmaznak [hamisan vádolnak, sértegetnek] titeket,
mint gonosztevőket, [(kakopoiosz): ártalmas, kárt okozókat] megszégyenüljenek, akik gyalázzák [becsmérlik] a ti Krisztusban való jó
élteteket [(anasztrophé): életmódotokat].
1 Pét. 3,17 Mert jobb, [(kreittón): hasznosabb] ha jót cselekedve szenvedtek, [jó tetteitekért (paszkhó): kellemetlenségeket, fájdalmakat kell átélni,
megtapasztalni, elviselni, eltűrni], hogysem gonoszt cselekedve, és
[(kakopoieó): ártva, bajt / kárt okozva].
1 Pét. 3,18 Mert Krisztus [(kai): ugyanis] szenvedett [(paszkhó): átélte, megtapasztalta, elviselte, eltűrte a fájdalmat] egyszer a bűnökért [(hamartia):
céltévesztésért], mint igaz [(dikaiosz):
megigazult] a nem igazakért,
az [(adikosz): engedetlen,
hűtlen, hitetlenek helyett. (hina):
Azért] hogy minket Istenhez
vezéreljen [azért hogy minket
Istenhez való (proszagó): csatlakozásra bírjon]. Megölettetvén ugyan (hús)test szerint, [(thanatoó):
kiszolgáltatva a halálnak, halálra adva,
és ítélve ölte meg őt a hús
ember] de megeleveníttetvén Szellem
szerint [dzóopoieó: de megelevenedett, életre
kelt (pneuma) a Szellem].
1 Pét.3,19 Amelyben elmenvén, a tömlöcben lévő [(phülaké): őrizet alatt sínylődő] szellemeknek [(kai): akkor] prédikált [(kérüsszó): hirdette nekik az igét, az
evangéliumot].
1 Pét. 3,20 Amelyek engedetlenek [nem
meggyőzhető hitetlenek] voltak egykor, mikor egyszer várt az Isten
béketűrése [amikor az Isten türelmesen
várakozott] a Noé [jelentése: megnyugvás, pihenés, vigasztalás]
napjaiban. A bárka készítésekor, [míg a
bárka föl nem épült], amelyben kevés, azaz nyolc élet tartatott [(diaszódzó):
mentetett, őriztetett, menekült, és
maradt] meg víz által [(dia): víz útján, vízen keresztül].
1 Pét. 3,21 Ami minket és titeket]
is [ugyanígy] megtart [(szódzó)
megment, megszabadít, megoltalmaz, üdvözít, biztonságba helyez] most
képmás gyanánt, [(baptiszma)antitüpon): a bemerítés
képmásaként, a Szellemben való
bemerítés által]. Ami nem a [hús]test
szennyének [(rüposz): romlottságának,
istentelenségének] lemosása [(apotheszisz): letevése, eltávolítása], hanem jó lelkiismeret [szüneidészisz: jó szellemi együttészlelés] keresése Istenben, a Jézus Krisztus
feltámadása által, [Jézus Krisztus feltámadásán keresztül].
1 Pét. 3,22 Aki Istennek jobbján van, felmenvén a mennybe; akinek
alávettettek az angyalok, hatalmasságok és erők [Más
fordítás: Ő Istennek jobbjában
van, felmenvén a legfelső égbe, miután uralma alá vetette az angyalokat,
hatalmasságokat, és erőket (hatalmakat, erősségeket)].
Imádság:
Kegyelmes Istenünk!
Együtt köszönjük meg neked,
Hogy te ma is megszólító Úr
vagy.
Köszönjük neked, hogy a te
szavad
Most a mi közös ajándékunk
lehet,
Amit tőled várhatunk, amit
tőled kapunk.
Tudjuk, hogy te
mindegyikünkhöz szólsz,
Mert egyen-egyenként,
személyes életünkkel is,
És együtt, egy családként is
A tieid, tehozzád tartozó
ember-gyermekeid vagyunk.
Add, hogy szavaid megszólító
üzenete
Így erősítse egyéni hitünket
És a veled megtalált élő
közösségünket.
Ámen
(Hajdú Zoltán Levente)
Viktor János: Üdvösség és kárhozat.
Üdvösség és kárhozat úgy mutatnak egymásra, mint fény és
árnyék.
Az üdvösség azért üdvösség, mert szabadulás a kárhozat
veszedelméből,
a kárhozat azért kárhozat, mert az üdvösség nagy
ajándékát örökre eljátssza.
Krisztus földre jövetelének célja
Krisztus Jézus azért
jött el a világba, hogy a bűnösöket üdvözítse, akik közül az első én
vagyok. (1Tim 1:15)
Jézus a bűnösökért jött erre
a földre. Otthagyta a mennyei dicsőséget, hogy minden bűnös üdvözülhessen, aki
elfogadja a Benne kínált isteni kegyelmet.
Bűnös én? Á, dehogy! Nagyon
sokakban fel sem merül ilyesmi. Van egy-két hibám, de nem vagyok rosszabb másoknál.
Én igazán jó ember vagyok. Sokan ilyeneket gondolnak, vagy nem ritkán még ki is
mondanak magukról. Ezzel szemben Pál apostol mit tart önmagáról? A bűnösök közt
első vagyok én. Mit jelent ez? Azt, hogy kegyelemre szorulok, azt, hogy
Krisztus nélkül elveszett az életem.
Te is így látod? Nincs mit
szépíteni saját helyzetünkön: Jézus Krisztus nélkül elveszett emberek vagyunk,
akármilyen jó embernek is tartjuk magunkat. De Ő azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa a nélküle vesztébe rohanó embert. Téged és engem üdvözíteni jött.
Ehhez szükségünk van bűnösségünk elismerésére, kegyelemre szorultságunk
felismerésére, bűnvallásra és a kegyelem elfogadására.
Ez könnyű vagy nehéz feladat?
Tisztázd magadban, mert üdvösséged függ tőle…
A boldog ember
„Boldog ember
az, aki nem jár a hitetlenek tanácsán, a bűnösök útjára nem áll
és a
csúfolódók székébe nem ül. Hanem az Úr tanításában van gyönyörűsége;
és az ő tanításán elmélkedik nappal és éjjel.”
(Zsoltár 1:1-2)
és az ő tanításán elmélkedik nappal és éjjel.”
(Zsoltár 1:1-2)
Sokan,
sokféleképpen keresik a boldogságot. Általában a pillanatnyi, gyorsan múló
örömökben vélik megtalálni. Nagyon hamar azonban ráébrednek, hogy nem azt
találták, amit kerestek. Az ilyen boldogságkereséseknek rendszerint csalódás,
fájdalom, keserűség a vége. A többször ismétlődő kudarcok pedig idővel
kedvetlenné, boldogtalanná, keserűvé teszik az ember életét.
A Biblia
határozottan tanítja, hogy a boldogság egyedül Istentől származik. Ember csakis
Isten segítségével az Ő útján járva válhat boldoggá. A boldogság ugyanis elsősorban
nem érzés, hanem egy állapot, olyan, mint az egészség. Mivel a boldogság
elsősorban nem érzés (jóllehet vannak érzelmi vetületei is), ezért a
körülményektől független. A boldogság nem attól függ, hogy hol, milyen
körülmények között vagyok, hanem attól, hogy kivel vagyok kapcsolatban.
Amennyiben Istennel szoros kapcsolatom van, boldog leszek, függetlenül attól,
hogy mondjuk éppen viharos az élet körülöttem.
A zsoltárszövegen
keresztül azt értjük meg, hogy a boldogság Isten útjának keresésében van. Akinek
szívét, lelkét, elméjét megtölti Isten igéjének tanítása olyannyira, hogy
éjjel-nappal erről gondolkodik, az boldog ember. Az ilyen ember nem akar
másként élni, csak úgy, ahogyan azt a Szentírásból megértette. Boldog ember az,
aki Isten tanítását és törvényeit minden körülmények között igaznak, jónak és
követendőnek tartja. Nem keres magának más utat, mint amit Isten ad elé. Nem
keresi az emberi megoldásokat, hanem elfogadja és követi Isten tanítását. Azért
boldog, mert azon az úton jár, amit Isten már előre megáldott.
A boldogtalan ember
saját feje után megy, saját megoldásokat keres, és azokat akarja mindenáron
véghezvinni. Keresi önmaga boldogságát, boldogulását saját maga fabrikálta
eszközeivel, ahelyett, hogy elfogadná Isten megoldását saját maga helyzetére.
Vannak, akik azt
gondolják, hogy Isten tanítása, útja kemény, nehezen követhető. „Tanítványai
közül sokan, amikor ezt hallották, így szóltak: Kemény beszéd ez: ki
hallgathatja őt? … Ettől fogva tanítványai közül sokan visszavonultak, és nem
jártak vele többé.” (János 6:60, 66). Ezért inkább keresnek maguknak
könnyebb utakat, módokat. Remélik, hogy így sokkal könnyebben, hamarabb,
valamint kevesebb energiával fognak célba érni. Bagatellizálják Isten
tanítását, s azt mondják: „Nem kell ezt olyan szigorúan venni.” „Ma már más
idők járnak, mint akkor, amikor a Biblia íródott.” stb. Ettől a könnyített
tanítástól várják a boldogulásukat. Bibliai terminológiával élve, ők azok, akik
a széles utat választják a keskeny út helyett (lásd: Máté 7:13-14). A kísérletezés
vége azonban mindig ugyanaz: kudarc.
Az emberi
megoldások nem hozzák, nem hozhatják meg a várva várt eredményt.
A zsoltáros
határozottan tanítja, boldogok csak úgy lehetünk, ha Istenben találjuk meg
legnagyobb örömünket, és egyedül az Úr által kijelölt úton haladunk. Nem
érdemes mással kísérletezgetni, az eredmény biztosan kudarc lesz. Ellenben
biztos a siker, ha Isten útján szorosan haladva éljük az életünket. Aki nagy
távlatokban, hosszútávra tervezi az életét, annak biztosra kell mennie. Isten
azt tanácsolja, hogy válasszuk őt, az ő útját, s boldogok leszünk.
http://reggelidicseret.blogspot.hu/2013/07/a-boldog-ember.html
2014. december 28.
Ige: A hitetlenek reagálása a csodákra.
Miután sok beteg
meggyógyult, és sok démonizált megszabadult, Az Úr Jézus tanítványaival együtt:
„haza térének. És ott ismét egybegyűlt a sokaság, a tömeg, annyira, hogy még nem is ehetnek, mert még evésre sem maradt idejük.
Amint az övéi, a hozzátartozói ezt meghallák, tudomást szereztek erről, és eljövének, hogy megfogják, és erővel elvigyék őt; mert azt mondják vala, hogy magán kívül van, hogy
nincs magánál, extázisban / önkívületben van;
hogy megzavarodott; megháborodott; hogy elvesztette az eszét* (Márk. 3,20-321)
*És
tették ezt azért: „Mert a testvérei sem hittek benne” (Ján. 7,5).
Spurgeon: A csodáról.
A csoda egymaga nem támaszt hitet. Aki nem hisz Istenben
csodák nélkül, az a hitét a csodákra, és nem Istenre alapozza.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)