1 Tim. 1,1 Pál, Jézus Krisztus kiküldött apostola a mi megtartó, üdvözítő,
megmentő, megszabadító Istenünknek,
Jézus Krisztusnak a mi elváró reménységünknek
rendelése szerint, és felhatalmazása alapján írja e
levelet.
1 Tim. 1,2 Timóteusnak, az én igaz, édes és szeretett fiamnak
a hitben: Kegyelem, irgalmasság és békesség* vagyis: az az állapot, amelyben
minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való
mentesség; boldogság, boldogulás Istentől,
a mi Atyánktól, Krisztus Jézustól, a mi Urunktól**
*Békesség (eiréné): a héber salom (A héb. szótő ’tökéletes,
sértetlen’ jelentésű) megfelelőjeként, az az állapot, amelyben minden a maga
helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker, a veszély érzetétől
való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség
vonatkozásában. A fogalom egzisztenciális jellegéből következik, hogy
kifejezetten csak szellemi értelemben vett békéről a B úgyszólván sehol nem
beszél.
**Hogy ki volt Timóteus
arról így tesz bizonyságot Isten Igéje. Pál apostol útja során: „Juta
pedig Derbébe és Listrába: És ímé vala ott egy Timótheus nevű tanítvány, egy
hívő zsidóasszonynak, de görög atyának fia; Kiről jó bizonyságot tesznek, és dicsérőleg szólnak vala a Listrában és Ikóniumban levő
atyafiak. Ezt Pál magával akará vinni; és vévén, körülmetélé őt a zsidókért,
kik azokon a helyeken valának: mert ismerték mindnyájan az ő atyját, hogy görög
volt” (Csel.
16,1-3).
1 Tim. 1,3 Amiképpen Macedóniába menetelemkor kértelek, és bátorítottalak
téged, hogy maradj Efézusban azért, hogy figyelmeztess egyeseket, ne tanítsanak
más tudományt, hamis tanítást, és
ne hirdessenek tévtanokat,
1 Tim. 1,4 Se mesékkel és
mondákkal, mítoszokkal, vagy hitregékkel, és vége-hossza nélkül való nemzetségi táblázatokkal ne
foglalkozzanak, se ne figyeljenek mesékre és céltalan, végnélküli
nemzedéksorozatokra, amelyek inkább versengéseket támasztanak, és vitákra vezetnek, mint Istenben
való épülést, mint az Isten üdvözítő
tervének megvalósítását a hit által*
*És így folytatódik a
figyelmeztetés minden Istent szerető és Istent tisztelő emberhez, (hiszen
Timóteus jelentése: Isten szerető és tisztelő): „Ha valaki
másképpen tanít, tévtanokat hirdet, és nem követi a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédeit és az Istenfélő, és tisztelő, hívő élet szerint
való tudományt, Az felfuvalkodott, aki semmit sem
tud és semmit sem ért. Hanem vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből származik
irigység, viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások. Megbomlott elméjű és az igazságtól megfosztott embereknek hiábavaló
torzsalkodásai, akik az istenfélelmet a nyerészkedés eszközének tekintik.
Azoktól, akik ilyenek, eltávozzál. Óh
Timótheus, őrizd meg, a rád bízott kincset, elfordulván a
hazug
módon ismeretnek nevezett szentségtelen üres beszédektől és a
hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől; Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit
mellől eltévelyedtek. Kegyelem veled! Ámen” (1 Tim. 6,3-6.20-21).
„Ezekre emlékeztesd, kérvén, kérve őket, és bizonyságot
téve az Úr színe előtt, hogy ne vitatkozzanak
haszontalanul, ne folytassanak
haszontalan szóharcot a hallgatóknak romlására. A
szentségtelen üres lármákat pedig kerüld, mert mind nagyobb istentelenségre
növekednek. (Más fordítás: A szentségtörő, üres
fecsegők elől pedig térj ki, mert egyre messzebb mennek az istentelenségben). És az ő beszédük, mint
a rákos fekély úgy, terjed”
(2
Tim. 2,14.16-17).
„És az
igazságtól elfordítják az ő fülöket, de a mesékhez, mondákhoz, mítoszokhoz oda
fordulnak” (2 Tim. 4,4).
„Mert van sok engedetlen, hiába való beszédű
és csaló, akik fecsegők és ámítók, kiváltképpen a körülmetélkedésből valók. Ezért ne
foglalkozzanak zsidó mondákkal, és az igazságot megvető emberek
parancsolataival” (Tit.
1,10.14).
De: „A balgatag, és ostoba vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való tudakozásokat, a nemzetségtáblázatokkal kapcsolatos kérdéseket, és a viszálykodásokat, és a törvény
felől való, és a törvényeskedő harcokat
kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók” (Tit. 3,9).
„A szentségtelen és szentségtörő vénasszonyos meséket pedig eltávoztasd, utasítsd el. Inkább gyakorold magadat az Istenfélő,
hívő életben” (1
Tim. 4,7).
És: „… azokat szóljad, hirdesd, amik az egészséges tudományhoz illenek, ami egyezik az
egészséges tanítással” (Tit. 2,1).
1 Tim. 1,5 A parancsolatnak vége, célja, csúcspontja, végcélja, megvalósulása, beteljesedése, és eredménye
pedig a tiszta, őszinte, romlatlan,
becsületes szívből, a bensőből, és jó lelkiismeretből és igaz, képmutatás, kétszínűség
és tettetés nélküli, őszinte hitből
fakadó Isten szerinti szeretet*
*Az Úr Jézus kijelentése: „Boldogok, szerencsések, és a gondoktól és
bajoktól mentes az életük, akiknek szívük tiszta, érintetlen, vegyítetlen, őszinte; Amibe nincs idegen anyag: mert ők az
Istent meglátják, észreveszik, felfogják, mert megjelenik, megmutatkozik nekik” (Mát. 5,8).
Ezért
figyelmeztet a Szent Szellem: „Minden
féltett dolognál jobban őrizd meg
szívedet, mert abból indul ki minden élet. Vesd el tőled a száj hamisságát, tartsd távol szádtól a csalárdságot, és az ajkak álnokságát távoztasd el magadtól, és távolítsd el ajkadról a hamisságot” (Péld. 4,23-24).
„Mert a szívből származnak a gonosz
gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis
tanúbizonyságok, hamis tanúskodások, istenkáromlások” (Mát. 15,19).
Ezért kéri
Dávid, hogy: „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és az erős szellemet újítsd
meg bennem” (Zsolt. 51,12).
Mert: „Kicsoda megy fel az Úr hegyére, Isten
jelenlétébe? És kicsoda állhat meg az ő szent helyén? Az ártatlan kezű és tiszta szívű, aki nem
sóvárog hiábavalóságra, és nem esküszik meg csalárdságra, és nem
esküszik hamisan. Áldást nyer az ilyen az Úrtól, és megigazulást az üdvösség
Istenétől” (Zsolt. 24,3-5).
Bizony: „Uram, kicsoda tartózkodhat sátorodban, kicsoda lakozhat szent hegyeden? Aki
tökéletességben jár, feddhetetlenül él, törekszik a megigazulásra, és igazat
szól az ő szívében” (Zsolt. 15,1-2)
Mert
az: „Aki szereti a szívnek tisztaságát,
beszéde kedvesség, és jóindulattal beszél: annak barátja a király” (Péld. 22,11).
„És látják majd az ő orcáját; és az ő neve homlokukon lesz” (Jel. 22,4).
„Mert Krisztus Jézusban… semmi sem használ, csak az Isten szerinti szeretet által munkálkodó hit” (Gal. 5,6).
Mert:
„A gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket elfedez, befed, betakar, elrejt,
eltitkol a szeretet” (Péld.
10,12).
1 Tim. 1,6 Melyektől némelyek elfordulva, és eltévelyedve, hiábavaló
beszédre, üres fecsegésre adták
magukat: [Más fordítás: Ezeket
azonban némelyek elhibázták és letértek az útról, hogy hiábavalóságokat
fecsegjenek]*
*És ezt: „A Szellem pedig nyilván és világosan mondja,
hogy az utolsó időben némelyek elszakadnak a hittől, hitető és megtévesztő
szellemekre, és gonosz ördögi szellemek, démonok tanításaira figyelmezvén és
azokat hallgatva. Hazug beszédűeknek képmutatása által, olyanokra, akik
képmutató módon hazugságot hirdetnek, kik meg vannak bélyegezve a saját
lelkiismeretükben” (1 Tim. 4,1).
1 Tim. 1,7 Kik törvénytanítók akarván lenni, akik abban tetszelegnek, hogy ők a
törvén magyarázói, holott nem értik, sem amiket fecsegnek, sem
amiket csökönyösen erősítgetnek,
bizonygatnak, vagy amikről vitatkoznak.
1 Tim. 1,8 Tudjuk pedig, és tisztában
vagyunk vele, hogy a törvény jó, hasznos, előnyös, ha valaki törvényszerűen, a törvénnyel összhangban, a törvénynek
megfelelően él vele, és alkalmazza,
1 Tim. 1,9 Tudván azt, és tisztában
vagyunk azzal is, hogy a törvény nem az igazért van - nem a megigazult ellen van, mert nem az igaz emberek számára szoktak
törvényt kiszabni. - Hanem a törvénytaposókért, és engedetlenekért, akik nem
helyezik alá magukat, akaratosak, konokok, dacosak. Az istentelenekért, az Isten nélkül élőkért, akik ezért
gátlástalanok, és tisztességtelenek is, és bűnösökért, a céltévesztettekért, a
szentségtelenekért és a
szentségtörőkért, a lázadókért, az atya- és anyagyilkosokért, emberölőkért.
1 Tim. 1,10 Paráznákért, férfi prostituáltakért, férfi
fertőztetőkért homoszexuálisokért, emberrablókért, a leigázó, rabszolgává
tevőkért, hazugokért, hamisítókért, hamisan esküvőkért, a
hamis hitűekért, esküszegőkért, hamis tanúkért, és csak ami az egészséges
tudománnyal ellenkezik, azzal szemben áll, szembehelyezkedik.
1 Tim. 1,11 A boldog és boldogító Isten
dicsőségének, fényességének, ragyogásának Evangéliuma,
az Ő dicsőségéről szóló evangélium,
örömüzenet szerint, mely reám
bízatott, amelyre én kaptam megbízást*
*És a
kijelentés folytatódik: „Micsoda tehát a törvény? A bűnök
okáért adatott, a törvényszegések a törvény áthágások miatt toldották meg vele az ígéretet, amíg eljő a Mag,
akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén angyalok által, közbenjáró kezében.
[Más fordítás: Angyalok által lett érvényes, angyalok által adták parancsba, közvetítő révén, közbenjáró kezén át]” (Gal. 3,19).
Tehát: „A törvény
pedig bejött,és azért csúszott be a
kegyelem mellett, hogy a bűn, a félre-csúszás, botlás és elhajlás megnövekedjék, fokozódjék, bőséges legyen, hogy vele szaporodjék a bukás, hogy
megsokasítsa az elesést. De ahol
megnövekedik, és
elhatalmasodik, megsokasodik
a bűn, a céltévesztés ott azt messze felülmúlva
a kegyelem sokkal inkább bővölködik, és még
bőségesebben kiárad” (Róm. 5,20).
A
törvény nem mindenkire vonatkozik, mert akik nem a hústest, hanem a Szellem szerint élnek: Az ilyenek ellen nincs törvény” (Gal. 5,23).
1 Tim. 1,12 És hálát adok annak, aki engem megerősített, - aki
erőt adott nekem, és hatalommal felruházott, - a Krisztus Jézusnak, a mi
Urunknak, hogy engem hűségesnek, és megbízhatónak tartott, rendelvén a szolgálatára,
1 Tim. 1,13 Ki előbb istenkáromló, szitkozódó, és az övéit üldöző
és erőszakoskodó, kevély, gőgös, önhitt, elbizakodott, önkényes, féktelen valék.
De könyörült rajtam és mégis
irgalmat nyertem, mert tudatlanul cselekedtem. Tájékozatlan voltam, és nem
értettem, ezért hitetlenségben, és engedetlenségben voltam.
1 Tim. 1,14 Szerfelett megsokasodott és bőségesen kiáradt rám, és túláradt rajtam pedig Istennek a mi
Urunknak kegyelme hittel és Isten
szerinti szeretettel.
1 Tim. 1,15 Igaz beszéd ez, megbízható, és hiteles az Ige és mindenképp teljes
elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy megtartsa, üdvözítse, megmentse, és megszabadítsa a bűnösöket, a célt eltévesztőket, akik közül első és legnagyobb vagyok
én*
*A korinthusi
hívőknek így tesz az apostol bizonyságot Krisztus nélküli életéről: „Mert én a legkisebb
vagyok az apostolok között, aki nem vagyok méltó, hogy apostolnak neveztessem,
mert háborgattam, üldöztem az Isten eklézsiáját, kihívott gyülekezetét” (1 Kor. 15,9).
És mégis: „Nékem, minden szentek között a
legeslegkisebbnek adatott ez a kegyelem, hogy a pogányoknak, a nemzetbelieknek
hirdessem a Krisztus végére mehetetlen, mérhetetlen gazdagságát” (Eféz. 3,8).
A Filippibelieknek is
bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt, amíg a vallást, és nem Krisztust
követte: „Körülmetéltettem nyolcadnapon,
Izráel nemzetségéből, Benjámin törzséből való vagyok, zsidókból való zsidó,
törvény tekintetében törvénytartó farizeus. Buzgóság
tekintetében az egyházat, az eklézsiát üldöző, a törvénybeli igazság tekintetében feddhetetlen voltam. [Más fordítás: Isten kihívott gyülekezetének szenvedélyes
üldözője, s a törvényhez szabott igaz életben kifogástalan voltam]. De
amelyek nékem egykor nyereségek valának, azokat a Krisztusért kárnak, és veszteségnek
ítéltem. [Más
fordítás: Ám amit akkor
előnynek tartottam, azt Krisztusért hátránynak tekintem, és akadálynak tartom]”
(Fil. 3,5-7).
Az apostol minden
gyülekezetben bizonyságot tesz arról, hogy milyen volt Krisztus nélkül: „Mert hallottátok, mint forgolódtam én
egykor a zsidóságban, hogy milyen
volt az én egykori magatartásom a zsidóság körében. Hogy én felette igen
háborgattam, és féktelenül üldöztem az Isten anyaszentegyházát, és pusztítottam
azt. És felülmúltam a zsidóságban, - népem körében - nemzetembeli sok kortársamat
a zsidó hithűségben, szerfelett rajongván atyai hagyományaimért” (Gal.
1,13-14).
„És ezt a
tudományt üldöztem mind halálig. E tanítás
követőit halálra üldöztem, megkötözvén és tömlöcbe vetvén mind férfiakat, mind
asszonyokat. Miképpen a főpap is bizonyságom és tanúm erre nékem, és a véneknek
egész tanácsa; kiktől leveleket is vévén az atyafiakhoz, a testvérekhez,
Damaskusba menék, hogy az odavalókat is megkötözve hozzam Jeruzsálembe, hogy
megkapják büntetésüket” (Csel. 22,4-5).
A római százados előtt is erről beszél: „Az én ifjúságomtól fogva való életemet
tehát, mely kezdetétől az én népem közt Jeruzsálemben folyt le, tudják és ismerik a zsidók mindnyájan. Kik tudják
rólam eleitől fogva - ha bizonyságot akarnak tenni, - hogy én a mi vallásunknak
legszigorúbb felekezete szerint éltem, mint farizeus. Én egykor elhatároztam magamban, hogy ama názáreti Jézus neve ellen sok
ellenséges dolgot kell cselekednem. Mit meg is cselekedtem Jeruzsálemben: és a
szentek közül én sokat börtönbe vettettem, a főpapoktól való felhatalmazást
megnyervén. Sőt mikor megölettetének, szavazatommal hozzájárultam. És minden
zsinagógában gyakorta büntetvén őket, káromlásra kényszerítettem; és felettébb
dühösködvén ellenük, féktelen őrjöngésemben kergettem, üldöztem őket mind az idegen
városokig is” (Csel. 26,4-5.9-11).
És bizony, mielőtt
találkozott az Úr Jézussal: „Saulus pedig
pusztítá az anyaszentegyházat, házról-házra járva, és férfiakat és asszonyokat
elővonszolva, és elhurcolva, tömlöcbe
veti vala őket” (Csel. 8,3).
Sőt még más városokba
is elment, hogy börtönbe juttassa az Úr Jézusban hívőket: „Saulus pedig még az Úr
tanítványai elleni fenyegetéstől és öldökléstől lihegve, elmenvén a főpaphoz,
kére ő tőle leveleket Damaskusba a zsinagógákhoz, hogy ha talál némelyeket, kik
ez útnak követői, akár férfiakat, akár asszonyokat, fogva és megkötözve vigye Jeruzsálembe” (Csel. 9,1-2).
1 Tim. 1,16 De azért könyörült rajtam, és azért nyertem irgalmasságot, hogy Jézus Krisztus bennem mutassa meg legelőbb a
teljes, és mindenre elég hosszútűrését,
végtelen türelmét, példa gyanánt azoknak, akik a jövőben hisznek Őbenne és így az
örök életre jutnak*
*Az Úr Jézus kijelentése
jövetele céljáról: „Mert az embernek Fia nem azért
jött, hogy elveszítse az emberek életét, hanem hogy megmentse, és megtartsa” (Luk. 9,56).
„Mert az Emberfia azért jött, hogy megkeresse és
megtartsa az elveszettet” (Luk.
19,10)
1 Tim. 1,17 Az örökkévaló királynak pedig, a halhatatlan,
láthatatlan, egyedül bölcs egy
Istennek, aki birtokolja
a bölcsességet, tisztesség és tisztelet és dicsőség, és fényesség, ragyogás örökkön örökké! Ámen*
*Pál apostol minden gyülekezetben
dicsőíti a mi Istenünket: „Az egyedül bölcs Istennek szóljon a dicséret, imádás a Jézus
Krisztusban által és legyen tisztelet és dicsőség mindörökké! Ámen” (Róm. 16,27).
„az egyedül üdvözítő
Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban: dicsőség, fenség, erő és hatalom öröktől
fogva, most és mindörökké. Ámen” (Júd. 1,25).
„Mert Őtőle, Őáltala és Őreá nézve vannak mindenek. Mert Belőle jött elő, rajta keresztül megy
és Őfelé halad minden, és Beléje torkollik a mindenség. Övé a dicsőség
mindörökké. Ámen” (Róm. 11,36).
„Övé egyedül a halhatatlanság, aki megközelíthetetlen világosságban
lakik, akit az emberek közül senki sem látott, és nem is láthat: övé a
tisztelet és az örökkévaló hatalom. Ámen” (1Tim. 6,16).
Dávid is így énekel Róla: „Nagy az Úr és igen dicséretes, méltó hogy
dicsérjék,
az ő nagysága felfoghatatlan. Nemzedék nemzedéknek dicséri műveidet, s
jelentgeti a te hatalmasságodat, és hirdetik hatalmas
tetteidet.
A te méltóságod dicső fényéről és Fenséged ragyogó
dicsőségéről, és csodálatos dolgaidról elmélkedem. Elmondják, milyen
félelmes hatalmad, én is felsorolom nagy tetteidet. Áradoznak
emlékezve nagy jóságodra, és örvendeznek igazságodnak” (Zsolt. 145,3-6).
1 Tim. 1,18 Ezt a
tanítást adom néked, és kötöm a lelkedre fiam
Timóteus, a rólad való korábbi próféciák
szerint, hogy vitézkedjél azokban ama jó vitézséggel. [Más fordítás: Használd azokat a próféciákat, mint fegyvereket, és e próféciákon állva és azokkal megerősödve harcold végig ezt a küzdelmet, ezt a
szellemi harcot jó stratégiával]*
*És így bátorítja az apostol Timóteust, és minden istenfélő,
Istent tisztelő hívőt: „Mert
igaz ugyan, hogy hústestben élünk, de nem a hús szerint harcolunk, hadakozunk. Mert a mi hadakozásunk fegyverei, a mi harci
fegyvereink nem földiek, nem a
húsból valók, hanem Isten ereje által hatalmasak erősségek
lerontására, amit az ellenség azért épített, hogy Isten megismerését
akadályozza. Velük cáfoljuk meg az érveléseket és minden önhittséget, amely
Isten ismerete ellen lázad, sőt velük szorítunk minden értelmet a Krisztusnak
tartozó hódolatra” (2 Kor. 10,3-5).
Az
Úr azt is nyilvánvalóvá teszi, hogy milyen fegyvert kell használni: „Mert az Istennek beszéde, igéje élő és ható, aktív, működő
hatékony, élő energia és élesebb és
metszőbb,
áthatóbb, mélyrehatóbb minden kétélű
fegyvernél és kardnál. És elhat és áthatol
a szívnek - a személy egész lényének - és szellemének,
az ízületeknek és a velőknek
megoszlásáig, szétválasztásáig,
és megkülönbözteti a szívnek, a bensőnek
gondolatait, nézeteit,
véleményét, gondolkodását és indulatait, és
szándékait. És nincsen
oly teremtmény, amely nyilvánvaló nem volna, és
nincsen láthatatlan, rejtett, ismeretlen előtte, sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek, lemeztelenített, csupasz, és fedetlen annak szemei előtt, akiről mi beszélünk. Neki kell majd számot adnunk” (Zsid. 4,12-13).
1 Tim. 1,19 Birtokolván, és megtartván a hitet és
jó lelkiismeretet, a szellemi
együttészlelést, melyet némelyek elutasítván a
hit dolgában hajótörést szenvedtek, megfeneklettek, zátonyra futottak, és csak
roncs maradt belőlük, mert elvesztették
a hitet,
1 Tim. 1,20 Kik közül való Himenéus és Alexander kiket átadtam a
sátánnak, hogy megtanulják, hogy ne káromkodjanak. [Más fordítás: így megtanulhatják, hogy többé ne mondjanak gonosz dolgokat, ne
becsméreljék, ne gyalázzák, és ne terjesszenek rágalmakat Isten ellen, és ne
beszéljenek tiszteletlenül Istenről]*
*Az
ilyeneket: „Átadjuk, kiszolgáltatjuk a
sátánnak, a hústestnek veszedelmére,
romlására, pusztulására, vesztére, hogy a szellem megmeneküljön, kiszabaduljon,
és megtartassék az Úr Jézusnak ama napján”
(1 Kor. 5,5).
Te pedig: „A szentségtelen üres lármákat kerüld, mert
mind nagyobb istentelenségre növekednek. (Más
fordítás: A szentségtörő, üres fecsegők elől pedig térj ki, mert egyre
messzebb mennek az istentelenségben). És
az ő beszédük, az ő szavuk, mint a
rákfekély úgy terjed; közülük való Himenéus és Filétus. Akik az igazság mellől,
a valóság, az ige kérdésében eltévelyedtek, azt mondván, hogy a feltámadás, és
az újra talpra állás, a felébredés már megtörtént, és ezzel feldúlják némelyeknek a hitét” (2
Tim. 2,16-18).
„De te, óh Istennek embere, …állhatatosan kövessed az
igazságot, az istentiszteletet, a hitet, a szeretetet, a békességes tűrést, a
szelídséget. Harcold meg a hitnek szép és nemes harcát, nyerd el, és ragadd meg
az örök életet, amelyre hívattattál, és szép vallástétellel vallást tettél sok
bizonyság, sok tanú előtt” (1 Tim. 6,11-12).
„És amiket tőlem hallottál sok bizonyság által és sok tanú
előtt, azokat add át, és bízzad megbízható emberekre, akik másoknak a
tanítására is alkalmasak lesznek. Te azért a munkának terhét hordozzad, és
vállald velem együtt a szenvedést, mint a Jézus Krisztus jó katonája, jó
vitéze. Egy harcos sem elegyedik bele a mindennapi élet dolgaiba, gondjaiba,
hogy tessék annak, aki őt harcossá fogadta, harcosává avatta. Ha pedig küzd
vagy versenyez is valaki, nem koronáztatik meg, és nem nyer koszorút, ha nem
szabályszerűen küzd, vagy ha nem szabályszerűen versenyez” (2
Tim. 2,2-5).
És te: „Meg ne vesd, és el ne hanyagold a
kegyelemnek benned való ajándékát, a benned levő kegyelmi ajándékot, a Szent
Szellemet, amely adatott néked prófétálás által, a presbitérium, a vének
kézrátételével. Ezekről gondoskodjál, ezekkel törődj, és ezekkel foglalkozz,
hogy előhaladásod nyilvánvaló legyen mindenki előtt. Gondot viselj magadról és
a tudományról; maradj meg azokban; mert ezt cselekedvén, mind magadat
megmented, és megtartod, mind a te hallgatóidat” (1 Tim. 4,14-16)