Zsolt 2,1 Miért háborognak, dühösködnek, tombolnak, agyarkodnak, dühöngnek,
zúgolódnak, morognak, és miért fennhéjázók a pogányok, a nemzetek? A népek
miért kovácsolnak, és miért gondolnak, terveznek hiú, céltalan, sikertelen, üres,
hiábavaló, semmit érő, haszontalan terveket?*
*Hiszen: „Népek
háborognak, országok inognak, ha az ÚR mennydörög, megretten a föld” (Zsolt. 46,7).
„Semmivé teszi az ÚR a nemzetek tervét, meghiúsítja a
népek szándékait” (Zsolt. 33,10).
„Ha rosszat forralnak ellened, és cselt szőnek, nem
mennek semmire, mert megfutamítod őket, célba veszed íjaddal” (Zsolt. 21,12-13).
És: „Oda lesz Egyiptom bátorsága, tanácstalanná
teszem. Kérdezgetik majd a bálványokat és a szellemeket, a halottidézőket és a
jövendőmondókat. És adom az egyiptomiakat kemény úrnak kezébe, és kegyetlen
király uralkodik rajtok, szól az Úr, a seregeknek Ura” (Ésa. 19,3-4).
És mindez azért
történik: „Mert bár az Istent
megismerték, mindazáltal nem mint Istent
dicsőítették őt, sem néki hálákat nem adtak; hanem az ő okoskodásaikban hiábavalókká
lettek, belevesztek üressé
gondolataikba, és az ő balgatag, érteni nem akaró, oktalan szívük sötétségbe
borult, megvakult (Róm. 1,21).
A nemzetek az Úr és az
Ő népe ellen háborognak, és terveket szőnek az Úr munkájának megakadályozására.
És hogy az Úr hogyan harcol, azt egy prófécián keresztül mutatja be az Ige.
Példát adva Krisztus népének: „És lőn,
hogy meghallották a mi ellenségeink, hogy megtudtuk az ő szándékukat, és hogy
Isten semmivé tette az ő tanácsukat: megtérénk mi mindnyájan a kőfalhoz, kiki
az ő munkájához; Attól a naptól fogva legényeimnek csak a fele végezte a
munkát, a másik fele dárdával, pajzzsal, íjjal és páncéllal volt
fölfegyverkezve. A vezetők pedig ügyeltek Júda egész népére. A kőfal építői, a
teherhordók és a rakodók egyik kezükkel a munkát végezték, a másikkal pedig a
kopját tartották. Mindegyik építőnek a derekára volt kötve a kardja, úgy
építettek. A kürtös pedig mellettem volt. Akkor ezt mondtam az előkelőknek, az
elöljáróknak és a nép többi részének: A munka sok, és nagy területen folyik, és
mi a kőfalon elszéledve, messze vagyunk egymástól. Ezért bárhol vagytok, ha a
kürt hangját halljátok, gyűljetek ide hozzánk. Istenünk harcol értünk! Így
végeztük a munkát, miközben az emberek fele dárdával volt fölfegyverkezve,
hajnalhasadástól a csillagok feljöttéig” (Nehem.
4,15-21).
A fegyvereket, és a harcot
így mutatja be a Szent Szellem. Amikor az apostoloknak megtiltották, hogy a
Jézusban való hitet hirdessék, a gyülekezet így harcolt: „Ezek pedig mikor hallották, egy szívvel-lélekkel, közös akarattal
felemelék szavukat az Istenhez, és mondának: Urunk, te vagy az Isten, ki
teremtetted a mennyet és a földet, a tengert és minden azokban levő dolgot. Ki
Dávidnak, a te szolgádnak szája által ezt mondottad: Miért zúgolódtak, és
zúdultak fel a pogányok, és gondoltak a népek, és nemzetek hiábavalókat? Felkeltek
a földnek királyai, és a fejedelmek egybegyűltek, és megegyeztek az Úr ellen és
az ő Krisztusa, az Ő Felkentje ellen. Mert bizony egybegyűltek a te szent Fiad,
a te szent Szolgád, a Jézus ellen, akit felkentél, és megegyezett Heródes és
Poncius Pilátus a pogányokkal, a nemzetekkel és Izráel népével, Hogy
véghezvigyék, hogy végrehajtsák, amikről a te kezed és a te akaratod eleve
elrendelte volt, hogy megtörténjenek. Most azért, Urunk, tekints az ő
fenyegetéseikre: és adjad a te szolgáidnak, hogy teljes bátorsággal szólják a
te beszédedet, hogy hirdessék igédet, a te kezedet kinyújtván gyógyításra; és
hogy jelek és csodák történjenek a te szent Fiadnak, a te szent Szolgádnak, a
Jézusnak neve által. És minekutána könyörögtek, megmozdula a hely, ahol egybegyűltek;
és betelének mindnyájan Szent Szellemmel, és az Isten beszédét, igéjét
bátorsággal hirdették vala” (Csel.
4,24-30).
Zsolt 2,2 A föld királyai fölkelnek, összegyűlnek; nagyjai, a
fejedelmek összeesküsznek* és együtt tanácskoznak az Úr ellen és Fölkentje
- Krisztusa – ellen**
*Összeesküsznek (szünagó): - együvé vezet, azaz
összegyűjt, vagy összehív; felhalmoz, összeszed, begyűjt; vendégül lát,
befogad; passzív alak: összegyűlik, összeverődik; tartózkodik valahol;
**És a hívők
így kiáltanak az Úrhoz, betöltve a próféciát: „Istenem, ne maradj csendben, ne
hallgass, és ne légy tétlen, Istenem! Hiszen háborognak ellenségeid, gyűlölőid
fenn hordják fejüket. Néped ellen titkon ármányt szőnek, tanácskoznak védenceid
ellen. Ezt mondják: Jertek, veszessük el őket, hogy ne legyenek nemzet, hogy ne
emlegessék többé Izráel nevét! Mert egyetértésben tanácskoznak, szövetséget
kötnek ellened” (Zsolt. 83,2-6).
Az egybegyűltekről és
az Úr ellenségeiről így ad hírt az Evangélium: „Akkor egybegyűlnek a főpapok, az írástudók és a nép vénei a főpap
házába, akit Kajafásnak hívtak, És
tanácsot tartanak, hogy Jézust álnoksággal megfogják és megöljék” (Mát. 26,3-4).
Már amikor az Úr Jézust
Isten felkente hatalommal és erővel, az Ő Szent Szellemével, beteljesült a
prófécia, amely így hangzott: „Amikor
meghallották a filiszteusok, hogy Dávidot Izráel királyává kenték, fölvonultak
a filiszteusok mind, hogy megkeressék Dávidot. Meghallotta ezt Dávid, és
levonult a sziklavárhoz. A filiszteusok megérkeztek, és ellepték a
Refaim-völgyet. Akkor megkérdezte
Dávid az Urat: Fölvonuljak-e a filiszteusok ellen? Kezembe adod-e őket? Az ÚR
ezt felelte Dávidnak: Vonulj föl, mert kezedbe fogom adni a filiszteusokat!
Elérkezék azért Dávid Baál Perázimba, és megveré ott őket Dávid, és monda:
Szétszórta az Úr ellenségimet előttem, mint a víz szokott eloszlani; azért
nevezé azt a helyet Baál Perázimnak. Később ismét fölvonultak a filiszteusok,
és ellepték a Refáim-völgyet. Ekkor Dávid megkérdezte az Urat, ő pedig ezt
felelte: Ne szembe vonulj ellenük, hanem kerülj a hátuk mögé, és a szederfák
felől vonulj ellenük. Majd ha lépések
neszét hallod a szederfák teteje
felől, akkor törj rájuk, mert akkor előtted megy az ÚR, hogy megverje a
filiszteusok táborát. És úgy cselekedék Dávid, amint megparancsolta vala néki
az Úr: és vágta a Filiszteusokat Gibeától fogva, mind addig, míg Gézerbe
mennél” (2 Sám. 5,17-20.22-25) .
János apostol ezt így
látta látomásában, azt is kijelentve, hogy ki áll az Úr Jézus és az Ő népe
elleni harc élén: „És látám, hogy a
fenevad és a föld királyai és az ő seregeik egybegyűltek, hogy hadakozzanak az
ellen, aki a lovon ül vala és az ő serege ellen” (Jel. 19,19).
„És megharagudtak a pogányok, és eljött a te haragod,
és a halottak ideje, hogy megítéltessenek, és jutalmat adj a te szolgáidnak, a
prófétáknak és a szenteknek, és akik a te nevedet félik, kicsinyeknek és
nagyoknak; és elpusztítsd azokat, akik a földet pusztítják” (Jel. 11,18).
A hűséges szentek
jutalma: „Ti vagytok pedig azok, kik
megmaradtatok én velem az én kísérteteimben; Én azért adok néktek, miképpen az
én Atyám adott nékem, országot, Hogy egyetek és igyatok az én asztalomon az én
országomban, és üljetek királyi székeken, ítélvén az Izráelnek tizenkét
nemzetségét” (Luk. 22,28-30).
És megítéltetnek a
halottak - a pogányok, - s az ítélet pedig örök élet: „Titeket is megelevenített, akik holtak valátok a ti vétkeitek és
bűneitek miatt” (Eféz. 2,1).
„És titeket, kik holtak valátok a bűnökben és a ti
hústesteteknek körülmetéletlenségében, megelevenített együtt Ő vele,
megbocsátván minden bűnötöket” (Kol.
2,13)
Zsolt 2,3 „Törjük össze, szaggassuk le bilincsüket, tépjük
szét, dobjuk le magunkról; szakítsuk széjjel rabláncukat* köteleiket, igájukat!**
*Rabláncukat (dzügosz): - összekapcsolás, vagyis
(átvitt értelemben) szolgaság (törvény vagy kötelezettség felé); - továbbá (szó
szerint) a mérleg karja (amely összekapcsolja a mérleg serpenyőit). Mérleg, iga.
**Azt mondja az Úr,
az Ő népéről: „Jaj nékem az én romlásom miatt, gyógyíthatatlan az én
sebem! De azt mondom mégis: Bizony ilyen az én vereségem, és szenvedem azt!
Sátorom elpusztíttatott, köteleim mind elszakadoztak, fiaim elszakadtak tőlem
és oda vannak ők; nincs többé, aki kifeszítse sátoromat, és felvonja
kárpitjaimat! Mert oktalanok voltak a pásztorok, és nem keresték az Urat; ezért
nem lettek szerencsésekké, és minden nyájuk szétszóratott” (Jer. 10,19-21).
Zsolt 2,4 Aki a mennyekben lakik, az mosolyog rajtuk, és
kineveti megcsúfolja, kigúnyolja őket az Úr*
*A gonoszokról így
szól az Úr: „Fondorkodik a gonosz az igaz ellen, és fogait
csikorgatja rá: Az Úr neveti őt, mert látja, hogy eljő az ő napja” (Zsolt. 37,12-13).
Én … a ti nyomorúságtokon, a ti bajotokon nevetek, megcsúfollak,
kigúnyollak, mikor eljő az, amitől féltek, amitől rettegtek” (Péld. 1,26).
A hívő imája a gonosz és
csapata ellen: „Hiszen te vagy, Uram, a Seregek Istene,
Izráel Istene! Ébredj föl, büntesd meg e népeket, ne kegyelmezz az alávaló
gonoszoknak! (Szela.) Esténként visszatérnek, morognak, mint a kutyák,
csatangolnak a városban. Szájuk tajtékzik, ajkuk között mintha kardok volnának.
Azt gondolják, nem hallja őket senki. De te, Uram, nevetsz rajtuk, csúffá
teszed e népeket.” (Zsolt. 59,6-9).
Zsolt 2,5 De egyszer majd izzó haraggal fordul feléjük, és kemény szót
intéz hozzájuk. [Más
fordítás: Majd szól nékik és
megrettenti, megháborítja,
szétzavarja őket gerjedelmében,
búsulásában, és bosszúságában*
*És a
következmény: „Nemzetek zajongnak, országok mozognak; kiereszti
hangját, megszeppen a föld” (Zsolt.
46,7).
„Mert haragszik az Úr minden népekre, és megbúsult minden ő seregükre.
Megátkozá, halálra adta őket” (Ésa. 34,2).
És János apostol látja a
dicsőség Urát, aki halálra adja a népeket, hogy Őbenne feltámadhassanak: „És
vérrel hintett ruhába vala öltöztetve és a neve Isten igéjének neveztetik. És
az ő szájából éles kard jő vala ki, hogy azzal verje a pogányokat; és ő fogja
azokat legeltetni vasvesszővel; és ő nyomja a mindenható Isten haragja hevének
borsajtóját. És az ő ruháján és tomporán oda vala írva az ő neve: királyoknak
Királya, és uraknak Ura” (Jel. 19, 13.15-16).
„És a földnek királyai és a fejedelmek és a gazdagok és a vezérek és a
hatalmasak, és minden szolga és minden szabad, elrejték magukat a barlangokba
és a hegyeknek kőszikláiba. És mondának a hegyeknek és a kőszikláknak: Essetek
mi reánk és rejtsetek el minket annak színe elől, aki a királyiszékben ül, és a
Bárány haragjától. Mert eljött az ő haragjának ama nagy napja; és ki állhat
meg?” (Jel. 6,15-17).
Az Úr Jézus megy a Golgotára, hogy megváltsa a
céltévesztett embert, és ezt mondja: „Akkor kezdik mondani a hegyeknek:
Essetek mi reánk; és a halmoknak: Borítsatok el minket! Mert ha a zöldellő fán
ezt művelik, mi esik a száraz fán?” (Luk.
23,30-31).
Zsolt 2,6 Én szenteltem fel, én választottam, rendeltem Királyomat a Sionon, szent
hegyemen*
*És így folytatja a
Király, a Krisztus: „Tudjátok meg hát, hogy kedveltjévé választott az
Úr, kinek kedves vagyok; meghallja az Úr, ha hozzá kiáltok” (Zsolt. 4,4).
Zsolt 2,7 Az Úr végzését, dekrétumát, parancsszavát kihirdetem: Ő így
szólt hozzám: „A Fiam vagy, ma adtam neked életet. Ma nemzettelek téged*
*És így folytatja a
Király, a Krisztus: „Tudjátok meg hát, hogy kedveltjévé választott az
Úr, kinek kedves vagyok; meghallja az Úr, ha hozzá kiáltok” (Zsolt. 4,4).
Zsolt 2,8 Kérd tőlem, és örökségül adom neked a pogányokat, a népeket,
és nemzeteket birtokodul, a föld határait* a földkerekséget**
*És így folytatja a
Király, a Krisztus: „Tudjátok meg hát, hogy kedveltjévé választott az
Úr, kinek kedves vagyok; meghallja az Úr, ha hozzá kiáltok” (Zsolt. 4,4).
Zsolt 2,9 Vasvesszővel* verheted** őket, és mint a cserépedényt*** összetörheted.**** [Más fordítás:
királyi pálcáddal erősen, szilárdan
kormányozd őket]*****
*Vasvessző
jelentései: (rabdó szidéreosz; szidérúsz));
BOT; a királyi pálca; Vessző, bot, vándorbot, pásztorbot; királyi
pálca, ami vasból készült. A vas képletesen: erős, szilárd,
rendíthetetlen.
**Verheted
(poimainó): - 1) pásztorként felügyel, (állatokat) őriz, legeltet. 2) jóllakat,
dédelget. - pásztorként felügyel
(átvitt értelemben: felvigyázó). Táplál (marhát), vezet (uralkodik). Legeltet,
nyájat őriz; óv, oltalmaz, gondoz.
Valahova visszavisz, visszaszállít; vezet;
gondoz; táplál; óv; őriz; legeltet (juhnyájat).
***Cserép (kerameusz):- fazekas. KJV: fazekas.
Cserépedény készítő. Cserépedényt (szkeuosz): - egy edény.
****Összetörheted
(szüntribó): - teljesen összetör, azaz összezúz (szó szerint vagy
képletesen). (darabokra) tör, szilánkokra tör (+ megtört (töredelmes) szívű),
zúz(-ódik). Megsemmisít; megtör. VISEL, hord. Cserépedényt, összetörheted: más lehetséges fordítás: ahogyan a fazekas az edényt alakítja; vagy:
széttöri. (Lásd: Jeremiás prófétát elküldi az Úr
a fazekas házába: „Lemenék azért a
fazekas házába, és ímé ő edényt készít vala a korongon. És elromla az edény,
amelyet ő készít vala és amely, mint agyag volt a fazekas kezében, és azonnal
más edényt készíte belőle, amint a fazekas jobbnak látta megkészíteni” (Jer. 18,3-4).
*****Dávid így prófétál
Izráel Királyáról: „Üldözöm ellenségeimet és elérem őket, és nem térek vissza, míg meg nem
semmisültek. [Héber szerint: Követem őket, és a nyomukban vagyok, míg meg nem szerzem, míg birtokba nem veszem őket, nem
hagyom abba, míg be nem fejezem, el nem
készülök, be nem végzem, míg vissza nem hozom,
helyre nem állítom, meg nem újítom őket]. Összetöröm őket, hogy fel sem kelhetnek;
lábaim elé hullanak. [Héber szerint: megrázom őket, míg nem lesznek képesek
felállni, és szilárdan állva maradni. nyomukban leszek, és követem őket, míg
meg nem hajtják, és földre nem vetik magukat]. Mert Te öveztél Te ruháztál fel engem erővel, hatalommal, bátorsággal
a harcra, a küzdelemre, és győzelemre. alám görbesztetted meghódoltattad,
térdre kényszerítetted az ellenem felkelőket, támadóimat, ellenfeleimet, az
ellenem állókat. És megadtad, hogy ellenségeim meghátráltak, és megfutamítottad, megszalasztottad ellenségeimet és az én gyűlölőimet elpusztíthattam. Elleneimmel
hátat fordíttattál nekem, és elnémíttattad” (Zsolt. 18,38-41).
„Bizony
a király bízik az Úrban, és nem inog meg, mert vele a Magasságosnak kegyelme.
Megtalálja kezed minden ellenségedet; jobbod megtalálja gyűlölőidet” (Zsolt.
21,8-9).
Mert: „Az Úr van jobbodon: királyokat zúz össze
haragja napján” (Zsolt. 110,5).
Ézsaiás pedig azt mondja Róla: „Az ÚR félelme
lesz a gyönyörűsége. Nem a látszat után ítél, és nem hallomás után dönt, hanem
igazságosan ítél a nincstelenek ügyében, és méltányosan dönt az ország
szegényeinek dolgában. Megveri a földet szájának botjával, ajka leheletével
megöli a bűnöst. Igazság lesz derekának öve, csípőjének öve pedig a hűség” (Ésa.
11,3-5).
Amikor a sárkány, az ősi kígyó levettetik akkor: „…álla
az a sárkány a szülő asszony elé, hogy mikor szül, annak fiát megegye. És szüle
fiú-magzatot, aki vasvesszővel legeltet minden nemzetet; és ragadtaték annak
fia Istenhez és az ő királyiszékéhez” (Jel. 12,4-5).
De visszajön a győzedelmes hadvezér, azokkal
együtt, akik elragadtattak Isten trónjához, s ezt így látja elragadtatásban
János apostol: „És látám, hogy az ég megnyílt, és ímé vala egy fehér
ló, és aki azon ül vala, hivatik vala Hívnek és Igaznak, és igazságosan ítél és
hadakozik. És az ő szemei olyanok, mint a tűzláng; és az ő fején sok korona; az
ő neve fel vala írva, amit senki nem tud, csak ő maga. És vérrel hintett ruhába
vala öltöztetve és a neve Isten Igéjének
neveztetik. És mennyei seregek követik vala őt fehér lovakon, fehér és
tiszta gyolcsba öltözve. És az ő szájából éles kard jő vala ki, hogy azzal
verje a pogányokat; és ő fogja azokat legeltetni vasvesszővel… És az ő ruháján
és tomporán oda vala írva az ő neve: királyoknak Királya, és uraknak Ura” (Jel. 19,11-16).
„És aki győz, és aki mindvégig megőrzi az én
cselekedeteimet, annak hatalmat adok a pogányokon; És uralkodik rajtuk
vasvesszővel, mint a fazekas edényei széttöretnek; amiképpen én is vettem az én
Atyámtól” (Jel. 2,26-27).
Zsolt 2,10 Nos,
királyok, térjetek észre, okuljatok, és értsétek meg. Föld urai, bírái, kik a
földet ítélitek hadd
oktassalak, tanítsalak benneteket!
Zsolt 2,11 Szolgáljátok
az Urat félelemmel, rettegéssel, és örüljetek ujjongással,
és reszketve vigadjatok, rettegéssel örvendezzetek neki, ujjongjatok előtte
remegve*
*Isten parancsa: „Hajoljanak meg
előtte mind a királyok, és minden nemzet szolgáljon néki” (Zsolt.
72,11).
A parancs beteljesedéséről
hangzik a prófécia: „Megmentettél engem a
nép pártoskodásaitól; nemzetek fejévé tettél engem; oly nép szolgál nékem, amelyet nem ismertem. Amint hall a fülök,
engedelmeskednek, és idegenek is hízelegnek nékem. Az idegenek elepedtek, és
reszketve jőnek elő zárt helyeikből” (Zsolt.
18,44-46).
Az Úr Jézus kijelentése: „Az én Atyám mindent
átadott nekem, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, az Atyát sem ismeri
senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú akarja kijelenteni” (Mát. 11,27).
A feltámadott Úr bejelenti
tanítványainak, hogy a prófécia Őbenne teljesedett be: „És hozzájuk menvén Jézus, szóla nékik, mondván: Nékem adatott minden
hatalom mennyen és földön” (Mát. 28,18).
És Pál apostol megerősíti a
kijelentést: „És minden nyelv vallja,
hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére” (Fil. 2,11).
Pál apostol megvallása Korinthuszban, és egyben a
Szent Szellem kijelentése: az apostol ezt az igazságot is betöltötte: „És én
erőtlenség, és gyöngeség, félelem, és a félelem miatt elerőtlenedve, és nagy
rettegés, reszketés, és remegés között félve és nagyon elfogódottan
jelentem meg nálatok, és érkeztem meg hozzátok” (1Kor. 2,3).
Zsolt 2,12 Csókoljátok a Fiút* hogy meg ne haragudjék, és el
ne vesszetek az úton, mert hamar felgerjed az ő haragja.** Boldogok*** mindazok, akik ő benne bíznak. [Más
fordítás: Fogadjátok el, és ragadjátok meg a
Fiút, nehogy
fölgerjedjen ellenetek, és hogy el ne pusztuljatok a megigazult útról. Mert hirtelen
fellobban, föllángol felháborodása. De boldogok, akik hozzá menekülnek]****
*Mert Isten így
szólt: „És hang hallatszott a felhőből: „Ez az én
Fiam, akit kiválasztottam, reá hallgassatok!” (Luk. 9,35).
„Az
Úr van jobbodon: királyokat zúz össze haragja napján. Ítéletet tart a népek
fölött, mindenfelé holttestek lesznek, összezúzza sok ország fejét” (Zsolt.
110,5-6).
„Vasvesszővel
kormányozod őket, és mint a cserépedényt megtöröd” (Zsolt 2,9).
**Azonban az Úr
türelme hosszantartó, mert: „De még vár az ÚR, hogy megkegyelmezhessen, még hallgat, hogy
irgalmazhasson. Mert bár ítélő Isten az ÚR, boldogok mindazok, akik benne
reménykednek” (Ésa.
30,18).
***Boldogok: Szerencsések
(Az anyagi jólétet is magában foglalja). A boldogság az Istennel való
közösségből fakad.
****Hát: „Érezzétek
és lássátok meg, hogy jó az Úr! Boldog az az ember, aki Őbenne bízik. Féljétek
az Urat, ti szentjei! Mert akik őt félik, nincs fogyatkozásuk” (Zsolt.
34,9-10).
Mert: „Aki megérti az igét, annak jó dolga
lesz, és boldog az, aki bízik az Úrban” (Péld.
16,20)