Zsolt. 30,1 Dávid [jelentése: szeretett, szerető; összekötő, egyesítő;
főember] zsoltára. Templom [(ḥănukkáh): felszentelési]
ének.
Zsolt. 30,2 Magasztallak, és [dicsőítlek] Uram [(jəhóváh): Jahve, Örökkévaló], hogy [(dáláh): megszabadítottál],
és felemeltél engem, és nem engedted, hogy ellenségeim
örüljenek [ujjongjanak, örvendezzenek] rajtam [a bajomon].
Zsolt. 30,3 Uram, Istenem, [(jəhóváh):
Jahve, Örökkévaló
'ĕlóhím] hozzád kiáltottam [(šávaʿ): segítségért], és te meggyógyítottál, és [(ráp̄áh ráp̄á'): helyreállítottál] engem!*
*Mert megígérte az
Úr, hogy: „Ha a te Uradnak Istenednek [(jəhóváh ĕlóhím): Jahve, Örökkévaló
Istenednek] szavára hűségesen, és
(engedelmesen) hallgatsz és azt
cselekszed, ami kedves az ő szemei előtt (amit ő helyesnek tart). és figyelmezel az ő parancsolataira és
megtartod minden rendelését: egyet sem (śím
śúm): helyezhetnek) reád ama
betegségek (és bajok) közül,
amelyeket Égyiptomra (śím śúm): helyeznek), mert én vagyok az Úr, [(jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] a te gyógyítód” (2
Móz. 15,26).
Mert: „Közel van az Úr a megtört szívekhez, és megsegíti a sebzett lelkeket” (Zsolt. 34,19).
És: „Meggyógyítja a megtört szívűeket, és bekötözi sebeiket”
(Zsolt. 147,3).
Mert: „(Ő) az, aki megbocsátja minden bűnödet,
meggyógyítja minden betegségedet”
(Zsolt. 103,3).
Zsolt. 30,4 Uram, felhoztad a Seolból az én lelkemet, [kihoztál engem a holtak hazájából]
fölélesztettél [megelevenítettél, kiszabadítottál] a sírba szállók, a [sírgödörbe menők] közül [életben tartottál, nem roskadtam a sírba]*
*És így folytatja Dávid:
„Mert nem hagysz
engem a Seolban, vagyis [a holtak hazájában]; nem
engeded, hogy a te szented rothadást [romlást bomlást, pusztulást,
enyészetet] lásson [nem engeded, hogy híved leszálljon a
sírba, és meglássa a sírt] (Zsolt. 16,10)
Mert bizony: „Lenyúlt a magasból és felvett engem; kivont [kihúzott] engem nagy vizekből. [Más fordítás:
Kinyújtotta kezét a magasból és felém nyúlt, és kimentett a vizek mélyéről]. Megszabadított [(nácal): megmentett, kiragadott,
megvédett] engem az én erős [(ʿaz): hatalmas, kemény,
kegyetlen, ádáz] ellenségemtől, s az én gyűlölőimtől, akik hatalmasabbak [erősebbek] voltak nálamnál. Rám jöttek [(qáḏam): rám rontottak, és
megtámadtak, megrohantak engem] veszedelmem
[('êḏ):
szerencsétlenségem, nyomorúságom] napján;
de az Úr [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló védelmemre kelt, Ő] volt az én támaszom [és oltalmam]. És kivitt [kivezetett] engem tágas helyre [tágas térre a
szabadba, tágas mezőre]; kiragadott
[szabadulást hozott; megmentett; megszabadított] engem, mert kedvét leli [mert gyönyörködik] bennem [mert szeretett; mert jómat kívánja énnékem]” (Zsolt. 18,17-20).
És kivont engem a pusztulás gödréből, a sáros
fertőből, és sziklára állította fel lábamat, megerősítvén lépteimet” (Zsolt. 40,3).
„Mert jobb keze felől áll a szegénynek, hogy
megszabadítsa azoktól, akik elítélik őt”
„Hiszen annyira szeretsz engem, hogy a sír
mélyéből is kimentettél” És: megszabadítottál
engemet a haláltól, szemeimet a könnyhullatástól és lábamat az eséstől (Zsolt. 109,31; 86,13; 116.8).
Zsolt. 30,5 Zengedezzetek [(zámar)
hangszeren játszva énekeljetek] az Úrnak [(jəhóváh): Jahvénak, az Örökkévalónak], ti hívei [(ḥásíḏ): ti szentjei]! Dicsőítsétek [(jáḏáh): megvallva, és áldva] szent [(qóḏeš): az ő szentsége] emlékezetét*
*És Dávid
újra -és újra arra buzdít, hogy: „Örüljetek igazak az Úrban, és tiszteljétek az ő
szentséges emlékezetét (és
magasztaljátok szent nevét)!” (Zsolt. 97,12).
És ismét: „Örüljetek az Úrban, (ujjongjatok) vigadozzatok ti igazak! Örvendezzetek
mindnyájan ti igaz szívűek!” (Zsolt.
32,11).
„Dicsérjétek az Urat (adjatok hálát az Úrnak) citerával; tízhúrú hárfával zengjetek néki. Énekeljetek néki új éneket,
lantoljatok lelkesen, harsogón. Mert az Úr szava (igéje) igaz, és minden cselekedete hűséges” (Zsolt. 33,1-4).
És az apostolon
keresztül jelenti ki az Úr, hogy kiknek szól ez a buzdítás: „Örüljetek és örvendezzetek az
Úrban mindenkor,
azaz minden időben szüntelenül.
Újra csak azt mondom, örüljetek és örvendjetek!” (Fil. 4,4).
És a Szent Szellem újra- és újra
arra buzdít az apostolon keresztül, hogy:
„… atyámfiai, testvéreim,
örüljetek, és örvendezzetek az
Úrban. Ugyanazokat írni néktek én nem restellem, nekem nincs terhemre, és engem nem fáraszt, tinéktek pedig bátorságos,
sőt szükséges, mert biztonságot jelent,
és titeket megerősít”
(Fil. 3,1).
És azért örüljenek,
mert: „… a Szellem gyümölcse: öröm…” (Gal. 5,22).
Már Dávid így prófétál
róluk: „Az igazak, azaz a megigazultak… örvendeznek és vígadnak
az Isten színe előtt, és ujjongnak örömmel, és vígan örvendeznek” (Zsolt.
68,4).
Hát: „Azonképpen ti is örüljetek, és örüljetek, örvendezzetek együtt velem” (Fil. 2,18).
És ismét: „Mindenkor örüljetek” (1
Thess. 5,16).
Mert: „Veled van Istened, az ÚR, ő erős, és
megsegít. Boldogan örül neked, megújít szeretetével, ujjongva örül neked” (Sof.
3,17).
Ezért:
„Örvendezzetek Istennek, a mi
erősségünknek; ujjongjatok a Jákób Istenének! (Más
fordítás: Vigadjatok a mi erős Istenünk előtt, ujjongjatok Jákób Istene
előtt)!” (Zsolt. 81,2).
Akkor is örüljetek, ha
az Úr Jézus nevéért üldöznek. Hát: „Örüljetek
és örvendezzetek, ujjongjatok,
vigadjatok ilyenkor, mert a ti jutalmatok, a ti kárpótlásotok bőséges, és nagy
fizetség jár nektek a mennyekben: mert így háborgatták, így üldözték,
zaklatták, vádolták a prófétákat, azaz az
Isten nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyeket is, akik
előttetek éltek” (Mát. 5,12).
Örüljetek,
mert: „Tudjuk pedig, hogy azoknak, akik
Istent szeretik, minden javukra van, javukra
válik és szolgál, összedolgozik, együttmunkál, mert minden összejátszik -
minden körülmény, esemény - mint akik az ő végzése szerint hivatalosak, akik az
ő végzése értelmében, és az Ő elhatározása szerint arra hivatottak, hogy
szentek legyenek” (Róm. 8,28).
Dávid
is örvendezésre buzdít: „Örvendezzetek,
és vigadjatok ti igazak az Úrban; a hívekhez,
vagyis a megigazult emberekhez illik
a dicséret” (Zsolt. 33,1).
Mert: „Világosság támad fel, és fényözön árad az igazra, és a tiszta
szívűekre öröm. Örüljetek ti igazak az Úrban, és magasztaljátok az ő szentséges
emlékezetét, és szent nevét!” (Zsolt. 97,11).
Habakuk is az Úrban
való örömről, és annak okáról prófétál: „Hallám
és reszket a bensőm, a szózatra remegnek ajkaim. Fájdalom járja át csontjaimat, és porladni kezdenek csontjaim,
reszketnek lábaim és reszkető léptekkel járok: hogy nyugtom legyen a nyomorúság
napján, amely feljön a bennünket fosztogató népre, mely megsanyargatja azt.
Mert a fügefa nem fog virágozni, a szőlőkben a szőlőtőkéken nem lészen
gyümölcs, megcsal, és hiányozni fog az olajfa termése, a szántóföldek sem
teremnek eleséget, kivész a juh az akolból, és nem lesz ökör az istállóban. De
én örvendezni, és vigadozni fogok az
Úrban, és vigadok az én szabadító Istenemben” (Hab. 3,16-18).
Ézsaiás is erről
prófétál, és arról, hogy mit tett az Úr velünk: „Örvendezvén örvendezek, és ujjongva
ugrálok örömömben, mert nagy örömöm telik az Úrban, örüljön egész lényem az én
Istenemben, mert víg örömre indít Istenem. Mert az üdvnek, a szabadulásnak,
megmentésnek, biztonságnak, és jólétnek ruháival öltöztetett fel engem, az
igazság, azaz a megigazulás palástjával vett engemet körül. A megigazulás
palástját terítette rám, mint vőlegény, aki pap módon ékíti fel magát, aki
fölteszi fejdíszét, és mint menyasszony, aki felrakja ékességeit, és ékszereit.
Mert mint a föld megtermi csemetéjét, és mint a kert kisarjasztja veteményeit,
akként sarjasztja ki az Úr Isten az igazságot, azaz a megigazulást s a
dicsőséget minden nép előtt, és öröméneket ad minden nép hallatára” (Ésa.
61,10-11).
Zsolt. 30,6 Mert csak pillanatig tart haragja, [bosszankodása] de élethossziglan [egész életen át] jóakarata [kegyelme, jósága]; este bánat száll be hozzánk, és [ha sírunk is], reggelre öröm, és [ujjongás]*
*Ezt tudva kéri Dávid: „Áraszd ránk kegyelmedet reggelenként, hogy vigadjunk és örüljünk egész
életünkben! Vidámíts meg minket a mi nyomorúságunk napjaihoz képest, az
esztendőkhöz képest, amelyekben gonoszt láttunk (ahányban rossz sorsunk volt)” (Zsolt. 90,14-15).
És az Úr
válasza: „Egy rövid szempillantásig
elhagytalak, és nagy irgalmassággal egybegyűjtlek; Búsulásom felbuzdultában
elrejtém orcámat egy pillantásig előled, és örök irgalmassággal könyörülök
rajtad; ezt mondja megváltó Urad” (Ésa.
54,7-8).
A próféta megvallása: „Mert nem zár ki (nem vet el) örökre
az Úr. Sőt, ha megszomorít, meg is vígasztal az ő kegyelmességének gazdagsága
szerint (mert nagyon szeret)” (Siral. 3,31-32).
Zsolt. 30,7 Azt mondtam, és azt [('ámar): gondoltam, azzal dicsekedtem] azért én jó állapotomban [magamban bízva,
a (šaləváh): nyugalom, biztonság, békesség
idején]: Nem rendülhetek [(môṭ): nem inoghatok, és
nem tántorodhatok] meg [(ʿólám ʿôlám)
egész életemben] soha.
Zsolt. 30,8 Uram, jókedvedből erősséget állítottál föl hegyemre; de elrejtéd [elfordítottad
tőlem] orcádat, és [én] megroskadtam [megrendültem;
megháborodtam]. »Héber szerint: (jəhóváh):
Jahve, Örökkévaló! (rácón rácôn): jóindulatod,
kedvezésed idején (ʿôz ʿóz): erőt,
hatalmat, szilárdságot, stabilitást, méltóságot, dicsőséget, adtál és (ʿámaḏ): erősen álltam, mint egy (hárár): hegy, de (sáṯar): elrejtetted (páním):
jelenlétedet, és én (bhl):
összezavarodtam, és megrettentem«*
*És így folytatja
Dávid: „Mindenek te reád néznek, hogy megadjad eledelüket alkalmas időben. Adsz
nékik és ők takarnak; megnyitod kezedet, és megtelnek a te jóvoltoddal. Ha
elrejted, elfordítod orcádat, megháborodnak, megrémülnek; elveszed a
szellemüket kimúlnak és porrá lesznek újra”
(Zsolt. 104,27-29).
Zsolt. 30,9 Hozzád kiáltok [(qárá'):
segítségért] Uram [(jəhóváh): Jahve, Örökkévaló]:
Az én Uramnak irgalmáért könyörgök, és [(ḥánan): kegyelemért,
irgalomért könyörögtem]!
Zsolt. 30,10 „Mit
használ [neked a] vérem, ha sírba [vagyis a sírgödörbe] szállok? Dicsér-e
téged [és hálát
ad-e neked] a por [és aki porrá lett]; hirdeti-é igazságodat [és hűségedet]?” (Zsolt.
30,10). [Héber szerint: (becaʿ): nyereség-e, ha a [(šaḥaṯ):
a sírgödörbe szállok? (jáḏáh):
megvallhat, hálát adhat, ünnepelhet, dicsőíthet-e; áldani fog-e; magasztalhat-e
téged ʿáp̄ár): az elporladt tetem? Hirdeti-e igazságodat (náḡaḏ'ĕmeṯ): és hűségedet]?*
*Ezért így
könyörög Dávid: „Térj vissza [fordulj hozzám] Uram, ments ki engemet [mentsd meg, szabadítsd
ki életemet], segíts
meg engem kegyelmedért (és szabadíts meg, mert irgalmas vagy). Mert nincs emlékezés rólad a halálban, [és a halál után nem emlegetnek téged, a holtak közül ki gondol még rád] a seolban [a koporsóban, a sírban, a holtak országában] kicsoda dicsőít téged [ki ad hálát neked]” (Zsolt. 6,5-6).
„Avagy a holtakkal
teszel-é csodát? Felkelnek-é vajon az árnyak, hogy dicsérjenek (és magasztaljanak) téged? Szela. Beszélik-é a koporsóban a te
kegyelmedet (és beszélik-e a sírban szeretetedet), hűségedet a pusztulás (az enyészet) helyén? Megtudhatják-é (ismerhetik-e) a sötétségben a te csodáidat, és igazságodat a feledékenység földén?”
(Zsolt.
88,11-13).
„Mert nem a sír dicsőít (és nem a holtak
hazájában magasztalnak) Téged, és nem a
halál magasztal (és nem a
halottak dicsőítenek) Téged, hűségedre
nem a sírverembe szállók (reménykedhetnek, és) várnak! Ki él, ki él, csak az dicsőít Téged (csak az magasztalhat
téged), akárcsak most én! Az atya a fiaknak hirdeti (és tanítja) hűségedet” (Ésa. 38,18.19).
„Nem a halottak (a meghaltak) dicsérik az Urat, (sem) nem azok, akik a csend honába tértek
(akik a csendességbe alászállnak), hanem
mi, mi áldjuk az Urat mostantól fogva mindörökké. Dicsérjétek az Urat!” (Zsolt. 115,17-18).
Zsolt. 30,11 Hallgass meg [(šámaʿ):
figyelj rám, törődj velem], Uram [(ḥánan):
kegyelmesen], könyörülj rajtam! Uram, légy segítségem!*
*Dávid nem szűnik meg
kérni és zörgetni, mintegy példát adva nékünk: „Mikor kiáltok, hallgass meg
engem, igazságomnak [(dikaioszüné):
megigazulásomnak] Istene; a nyomorúságban vidámíts meg engemet;
Szorult helyzetemből adj nekem kiutat; a szorongásban tágíts rajtam és halld meg az én imádságomat!”(Zsolt
4,2).
„Uram, figyelmezz szavaimra
(figyelj beszédemre); értsd meg (vedd
észre) az én sóhajtozásomat! Ügyelj az én
kiáltásom szavára (figyelj hangos kiáltozásomra), én Királyom és én Istenem; mert én hozzád imádkozom! Uram, jó reggel
hallgasd meg az én szómat; jó reggel készülök hozzád és vigyázok (Uram,
reggel eléd készülök, és várlak)” (Zsolt. 5,2-4)
Hallgasd meg, Uram, az igazságot
(hallgasd meg igaz ügyemet), vedd észre
könyörgésemet (figyelj esedezésemre), figyelmezzél
(ügyelj) imádságomra, mely nem jő csalárd
ajakról. A te orcádtól (a Te színed elől) jöjjön ki ítéletem, a te szemeid hadd lássanak igazat (Tőled jön
felmentő ítéletem, hiszen látja szemed az igazságot)” (Zsolt. 17,1-2)
„Serkenj föl,
ébredj ítéletemre (kelj védelmemre,
tégy igazságot peremben), oh Uram,
Istenem, az én ügyemért (intézd te az ügyem). Ítélj meg engem, oh Uram, Istenem (igazságod szerint, ne engedd,
hogy kinevessenek), hogy ne örüljenek
rajtam! (Tégy igazságot, igaz voltod szerint! Uram, Istenem, ne
diadalmaskodjanak rajtam)” (Zsolt. 35,23-24)
A próféta pedig már örvendezve
énekel az Úrnak: „Az Úr Isten az én
erősségem (Az ÚR, az én Uram ad nekem erőt), hasonlókká teszi lábaimat a nőstény szarvasokéihoz, és az én magas
helyeimen jártat engemet! Az éneklőmesternek, az én hangszereimmel (a
karmesternek: húros hangszerre)” (Hab. 3,19).
Zsolt. 30,12 Siralmamat vígságra [(misəpéḏ):
gyászomat, panaszomat (máḥôl): örömtáncra] fordítottad és [(háp̄aḵ):
gurulok, hempergek]. Leoldoztad gyászruhámat, körülöveztél örömmel [(śiməḥáh): jókedvvel, vígassággal, és
örömbe öltöztettél]*
*És a szabadításért: „örül az én szívem [az én bensőm] és örvendez [vígad] az én szellemem, [és ujjong a nyelvem]. Hústestem is biztonságban lakozik, és [reménységben pihen, és békében fog majd
nyugodni]” (Zsolt. 16,9).
Miriám is így örül: „Akkor Miriám prófétaasszony, Áronnak nénje dobot vőn kezébe, és
kimennek utána mind az asszonyok dobokkal és táncolva” (2 Móz. 15,20).
Az Úr jelenlétében való öröm: „Dávid pedig teljes erejéből ugrálva táncol
vala az Úr előtt, és gyolcs efódot övedzett magára Dávid” (2 Sám. 6,14.16).
Erre buzdít minden korban élő szentet
Dávid: „Örvendezzen Izráel az ő
teremtőjében: Sionnak fiai örüljenek (örvendezzenek) az ő királyukban! Dicsérjék az ő nevét tánccal (körtáncot járva); dobbal és hárfával zengjenek néki. Mert
kedveli az Úr az ő népét, és (gyönyörködik népében), a szenvedőket (és elnyomottakat) szabadulással dicsőíti meg, és
(győzelemmel ékesíti fel)” (Zsolt. 149,2-4).
Hát: „Vigadozzanak,
és örvendezzenek a szentek dicsőségben; ujjongjanak, és rikoltsanak örömükben,
és örömkiáltást hallassanak nyugvó helyükön” (Zsolt. 149,5)
Zsolt. 30,13 Hogy [az én dicsőségem] zengjen [énekeljen] néked és el ne hallgasson felőled a dicséret: Uram, én Istenem, örökké [hálát adok néked] dicsőítlek téged. [Héber szerint: És én: (zámar): énekelek, zenélve
táncolok néked, nem maradok (dámam): csendben, nem hallgatok el. Uram, én Istenem, örökké (jáḏáh): megvallom, dicsérem, ünnepelem
(káḇóḏ káḇôḏ): dicsőségedet,
fenségedet, pompádat].