II. rész. Központi igazság: ha a nyelvünket alárendeljük a
Szent Szellemnek, hogy más nyelveken szóljunk, akkor óriási lépést teszünk
afelé, hogy minden tagunkat Istennek odaszánjuk.
1kor14,28
Ézs28,11-12
1kor14,15-17
Jak3,8
Túl kevés keresztény ismerte fel ma azt a lehetőséget, hogy
a Szent Szellem által hatalmat és erőt kaptunk itt a földön. További öt okot
fogunk tanulmányozni, és arra keressük a választ, hogy miért kellene minden
hívőnek Szent Szellemmel betöltekeznie és nyelveken szólnia.
6. ok : A nyelveken szólás megőriz minket a világ
szennyétől. 1Kor14,28: Ha pedig nincsen magyarázó, hallgasson a gyülekezetben;
hanem magának szóljon és az Istennek.
Ez az egyik lehetséges útja annak, hogy az istentelen,
közönséges, durva szavak szennyétől megőrizzen minket, akár dolgozunk, akár
nyilvános helyen vagyunk. A fenti Igében vedd észre, hogy saját magunkhoz is
beszélhetünk nyelveken. Ez különbözik a gyülekezeti alkalmaktól, amivel
kapcsolatban Pál azt mondja: „Ha valaki nyelveken szól, kettő vagy legfeljebb
három legyen, mégpedig egymás után; és egy magyarázza meg:
1Kor 14:28 Ha pedig nincsen magyarázó, hallgasson a
gyülekezetben; hanem magának szóljon és az Istennek.” 1kor14,27-28.
Ha a gyülekezetben tesszük, akkor ez rendjén való, nem
fogunk senkit zavarni. Azonban például egy borbély üzletben, amikor az emberek
közönséges tréfákat mondanak egymásnak, csak ülök, és beszélek magamhoz és
Istenhez nyelveken. Kocsiban, buszon, repülőn vagy akár a munkahelyünkön is
beszélhetünk magunkhoz és Istenhez is, ezáltal őrizzük meg magunkat a világ
szennyétől.
7.ok: A nyelveken ima képessé tesz minket arra, hogy azért
imádkozzunk, amit nem ismerünk.
A 7. ok, ami miatt minden hívőnek nyelveken kellene
beszélnie, hogy olyan dolgokért imádkozunk, amiről senki nem gondolja, hogy
imádkozni kellene, sőt, lehet, hogy nem is tud róla senki.
Már tudjuk, hogy a Szent Szellem segít nekünk az
imádkozásban azért, „amit nem tudunk, hogyan imádkozzunk, ahogyan kellene.”
Ráadásul a Szent Szellem, aki mindent ismer és mindent tud, képes imádkozni
rajtunk keresztül olyasmiért, amiről természetes értelmünkkel semmit sem
tudunk.
1956-ban a feleségemmel Kaliforniában voltunk. Egyik éjszaka
hirtelen felriadtam. Olyan volt, mintha valaki a kezét rám helyezte volna.
Azonnal felültem az ágyban, a szívem vadul vert.
„Uram, mi a baj?” - kérdeztem. „Tudom, hogy valahol, valami
rosszul megy. Szent Szellem, aki bennem vagy, te ismersz mindent, mindenütt ott
vagy, ahogy bennem is. Akármi is legyen ez a dolog, kérlek, adj szót a számba.”
Körülbelül 1 órán keresztül imádkoztam nyelveken, majd
elkezdtem nevetni és énekelni nyelveken. (Amikor így imádkozol, mindig folytasd
az imát addig, míg el nem kezdesz dicsérni. Ekkor tudni fogod, akármiért is
imádkoztál, megvan a válasz.)
Tudtam, hogy amiért imádkoztam, az megtörtént. Megkaptam a
választ, és gyorsan elaludtam.
Álmodtam, és álmomban láttam az öcsémet, aki súlyos beteg
lett Louisianában. Kórházba kellett vinni, annyira beteg volt. Álmomban az
orvos kijött egy kórházi szobából, behúzta maga mögött az ajtót, és azt mondta,
hogy az öcsém halott.
Nem doktor úr – mondtam -, nem halott, az Úr azt mondta
nekem, hogy élni fog, és nem hal meg. Álmomban az orvos nagyon dühös lett rám,
mert kételkedtem az ő szakmai hozzáértésében. Bevitt a szobába, hogy saját
szememmel lássam, hogy az öcsém tényleg halott.
Öcsém arcáról a leplet felhajtva akarta megmutatni, hogy
valóban halott, de az öcsém lélegzett, és nyitva voltak a szemei. Az orvos
megdöbbenve mondta nekem: „miért tudsz te olyan dolgot, amiről én nem tudok? Ő
bizony él!” Láttam az öcsémet, ahogy leszáll az ágyról – és az álomnak vége
lett. Tudtam, hogy ezért imádkoztam.
Három hónappal később, mikor találkoztam az öcsémmel, azt
mondta nekem: „majdnem meghaltam, míg távol voltál.” Mondtam neki, hogy tudok
az egészről, hogy mentővel kellett a kórházba szállítani.
„Honnan tudnál erről?” Elmondtam neki azt a terhet, amit
éreztem az imádságra, amit az a bizonyos álom követett.
„Pontosan ez történt! Elmondták nekem, hogy kb. 40 percig a
kórházi orvos azt gondolta, hogy meghaltam.”
A nyelveken szólás olyan lehetőség arra, hogy imádkozzunk
azokért, amikről természetes szinten nem tudhatunk semmit. A Szent Szellem
azonban ismer mindent.
8. ok. A nyelveken szólás szellemi felfrissülést hoz.
Ézs28,11-12 Ezért dadogó ajakkal és idegen nyelven fog szólni e néphez, Ő, aki
ezt mondá nékik: Ez a nyugalom, hogy nyugtassátok meg a megfáradottat, és ez a
pihenés! És nem akarták hallani!
Mi az a nyugalom, az a felfrissülés, amiről a fenti Ige
szól? A nyelveken szólás.
Néha orvosok frissítő kúrát javasolnak, de én ismerem a
legpihentetőbb kúrát a világon. Gyakran a nyaralásból úgy jössz haza, hogy
néhány napra szükséged van, hogy újra dolgozhass. Nem nagyszerű, hogy ezt a
„pihentető kúrát” mindennap veheted?
„Ez az a pihenés..., ez az a felfrissülés.” Az aggódás,
káosz és a szétesés napjaiban szükségünk van erre a szellemi felfrissülésre.
9. ok. Nyelveken szólás a hálaadásra. 1 Kor14,15-17. Hogy
van hát? Imádkozom a lélekkel, de imádkozom az értelemmel is; énekelek a
lélekkel, de énekelek az értelemmel is. Mert ha lélekkel mondasz áldást, az ott
lévő avatatlan miképpen fog a te hálaadásodra Áment mondani, mikor nem tudja,
mit beszélsz? Mert jóllehet, te szépen mondasz áldást, de más nem épül abból.
Amikor Pál azt mondja, „mert ha lélekkel mondasz áldást, az
ott lévő avatatlan miképpen fog a te hálaadásodra Áment mondani, mikor nem
tudja, mit beszélsz?” Itt azokra utal, akik szellemi dolgokban még tudatlanok.
Ha meghívnál ebédre, és azt mondanád: „kérlek, adj hálát”,
és ekkor nyelveken imádkoznék, nem tudnád, mit mondtam, nem lenne épülésedre.
Pál ezért azt javasolja, hogy ilyen esetekben jobb értelemmel imádkozni. Ha
mégis nyelveken imádkozol, le kell, hogy fordítsd, hogy a tudatlan tudja, mit
is mondtál.
Figyeld meg az Igéből, hogy Pál azt mondja: a nyelveken
szólás a legtökéletesebb módja az imádkozásnak és hálaadásnak. „mert jóllehet,
te szépen mondasz áldást, de más nem épül abból.” Olyan emberek jelenlétében,
akik tudatlanok, Pál azt mondja, hogy imádkozzunk értelemmel, hogy ők
épüljenek, és megértsék, mit is mondasz.
10.ok. nyelveken szólás által a nyelved megzabolázhatod.
Jak3,8. De a nyelvet az emberek közül senki sem szelidítheti meg; fékezhetetlen
gonosz az, halálos méreggel teljes.
Ha nyelveken szólsz a Szent Szellemhez és így a nyelvedet
megzabolázod, ez egy óriási lépés afelé, hogy minden tagodat Istennek szánod
oda. Mert ha ezt a legizgágább tagodat képes vagy odaszánni, akkor bármilyen
tagodat képes vagy.
Befejezésképpen szeretnék rámutatni arra, hogy ez a tíz ok
főleg a hívő személyes életével foglalkozik. De van egy nyilvánosságra tartozó
területe is a nyelveken szólásnak.
Először is, mikor az emberek megkapják a Szent Szellemet
nyilvánosan, nyelveken szólnak, ahogy a Szent Szellem adja nekik. Másodszor: a
gyülekezet épül a nyelveken szólás által, amennyiben a gyülekezetben
lefordítják azt.
Pál egyértelműen kijelenti, hogy a prófétálás az embereknek
szól „építésre, felemelésre és vigasztalásra” 1Kor14,3. Ám Pál folytatja:
„nagyobb az, aki prófétál, mint aki nyelveken szóló, kivéve, ha lefordítja.”
1kor14,5. Pál azt állítja, hogy a nyelveken szólás a fordítással együtt egyenlő
a prófétálással. Azaz ha lefordítja a nyelveken szólást, akkor a prófétáló nem
nagyobb.
Hogy illusztráljuk, miről is beszélünk: két 5 forintos
egyenlő egy 10 forintossal. Pál itt azt mondja, hogy a prófétálás egy 10
forintos. Természetes szinten jobb, ha van egy 10 forintosod, mint egy ötösöd
(azaz nyelveken szólás). De ha a nyelveken szólással együtt érkezik a fordítás,
akkor a kettő együtt már egyenlő a prófétálással.
A prófétálás „az embereknek szól építésre, felemelésre,
vigasztalásra.” A prófétálás az nem prédikálás. (Azonban néha a prédikálásnak
része a prófétálás.)
Ha a prófétálás prédikálás lenne, nem kellene felkészülnöd a
prédikálásra. De bizony szükséged van a tanulásra: „tanulj, hogy magadat
kipróbáltnak mutasd Isten számára” 2Tim2,15.
Nincs szükséged külön Igetanulmányozásra, hogy nyelveken
szólj, és lefordítsd. Nincs szükséged az Igetanulmányozásra, hogy prófétálj -
ez a Szent Szellem inspirálására jön. Természetesen, amikor valaki prédikál a
Szent Szellem inspirációja alatt, és olyan dolgokat is mond, amiket soha nem
gondolt volna, hogy kimond – ez a Szent Szellem inspirációja, és prófétálás.
A nyelveken szólás a fordítással együtt építi az Egyházat.
Amikor ez Isten Igéjével együtt jelenik meg, akkor a hitetlent meggyőzi a
nyelveken szólás és fordítás Isten jelenlétének a valóságáról, gyakran Istenhez
fordul, és újjászületik.
Jézus azt mondta: „és ezek a jelek követik azokat, akik
hisznek” Márk 16,17. Ez lehet valakinek a személyes életében, vagy nyilvánosan.
„Betegekre vetik kezüket és azok meggyógyulnak” Márk 16,18
Ez szintén lehet személyes vagy nyilvános.
És egy másik jel: „új nyelveken szólnak” Márk 16,17
Természetesen nem akarjuk, hogy a nyelveken szólás túl
hosszúra nyúljon az istentisztelet alatt fordítás nélkül, mert akkor az emberek
nem tudják, miről is van szó, és nem fognak épülni.
Teljesen rendben van, ha nyelveken imádkozol a
gyülekezetben, mert azért teszed, hogy épülj. Ha bárki felemeli a kezét és
imádkozik az istentisztelet alatt, teljesen rendjén van, ha nyelveken
imádkozik. (Minden esti istentiszteleten én is így teszek, mikor ott állok a
színpadon.)
De amikor a gyülekezet befejezi a nyelveken szólást, én is
befejezem. A gyülekezet nem épülne, ha tovább folytatnám a nyelveken szólást.
Szükséges tudnunk, hogyan is használjuk azt, amink van, hogy a legjobban
épüljünk belőle.
Idézet:
Mrk 16,17: „és ezek a jelek követik azokat akik hisznek...ők
új nyelveken szólnak.”
Fordította: Orbán Tibor