2014. január 9.

János evangélium 18. fejezet: Jézus elfogatása (göröggel és kapcsolódó igékkel)

Ján. 18,1 Mikor ezeket mondta vala Jézus, kiméne az ő tanítványaival együtt túl a Kedron [Jelentése: zavaros, piszkos, sötét, fekete; téli patak, fekete patak. A Kidronon való átkelés a város elhagyásának számított] patakán, ahol egy kert vala, amelybe bemenének ő és az ő tanítványai*

*Egy prófétai előképben Dávid üldözésén keresztül így mutatja ezt be a Szent Szellem: „És az egész föld népe nagy jajgatással sír vala, mikor az egész nép elméne. A király azért általméne a Kedron patakán, és a nép mind átméne az útra, a puszta felé (2 Sám. 15,23).

Ján. 18,2 Ismeré pedig azt a helyet Júdás is, aki őt elárulja [aki Őt kiszolgáltatta, aki átadta] vala; mivelhogy gyakorta ott gyűlt egybe Jézus az ő tanítványaival*

*Mátén keresztül jelenti ki a Szent Szellem, a kert nevét:Akkor elméne Jézus velük egy helyre, amelyet Gecsemánénak hívtak [jelentése: olajütő, olajprés], és monda a tanítványoknak: Üljetek le itt, míg elmegyek, és amott imádkozom” (Mát. 26,36).

Sokszor tartózkodott itt az Úr Jézus a tanítványaival „Tanít vala pedig naponta a templomban; éjszakára pedig kimenvén, a hegyen vala [(aulidzomai): a hegyen tölti az éjszakát, és ott tartózkodott], mely Olajfák hegyének neveztetik” (Luk. 21,37).

Ján. 18,3 Júdás azért magához vevén a katonai csapatot, és a papi fejedelmektől és a farizeusoktól [küldött templomi] szolgákat, oda méne [Jézushoz] fáklyákkal, lámpásokkal és fegyverekkel*

*Márk így számol be az eseményekről: „És mindjárt még mikor ő szól vala, eljöve Júdás, egy a tizenkettő közül, és vele együtt nagy sokaság [nagy tömeg], fegyverekkel [szablyákkal; kardokkal] és botokkal [dorongokkal], a főpapoktól [a papi fejedelmektől], az írástudóktól és a vénektől” (Márk. 14,43).

Lukács beszámolója ad hírt arról, hogy Judás csókkal árulja el mesterét: „És mikor még beszél, ímé sokaság [egy tömeg] jöve, melynek az méne előtte, aki Júdásnak neveztetik, egy a tizenkettő közül: és közelgete Jézushoz [és Jézushoz lépett], hogy őt megcsókolja” (Luk. 22,47).

Péter apostol így beszél a tanítványokhoz Judásról, az Úr Jézus mennybemenetele után: „Atyámfiai [testvéreim], férfiak, szükség volt betelni [beteljesedni] annak az írásnak, melyet megjövendölt [előre megmondott, kinyilatkoztatott] a Szent Szellem Dávid szája által Júdás felől, ki vezetőjük lőn azoknak, akik megfogták [elfogták] Jézust. Mert mi közénk számláltatott [közénk tartozott], és elnyerte ennek a szolgálatnak az osztályrészét [a mi szolgálatunk részese volt]. (Más fordítási lehetőség: Ez a szolgálat jutott neki örökségül) (Csel. 1,16-17).

És a prófécia így hangzik: „Még az én jóakaróm (a legjobb barátom) is, akiben (meg)bíztam, aki kenyeremet ette (aki velem együtt evett), fölemelte sarkát ellenem (az is ellenem támadt)” (Zsolt. 41,10).

Péter apostol ezekre a próféciákra hivatkozik: „Legyen az ő palotájuk puszta (legyen pusztává szállásuk), és az ő hajlékukban ne legyen lakos (sátraiknak ne legyen lakója)” (Zsolt. 69,26)

Uram: „Állíts fölibe gonoszt, és vádló álljon az ő jobb keze felől. Mikor törvénykezik, mint gonosz jöjjön ki (a törvénykezésből bűnösként kerüljön ki); még az imádsága is bűnné legyen. Életének napjai kevesek legyenek (kevés ideig éljen), és a hivatalát más foglalja el (tisztségét más kapja meg). Fiai legyenek árvákká, a felesége pedig özveggyé. És bujdossanak az ő fiai és kolduljanak (szüntelenül bolyongjanak és kéregessenek), és elpusztult helyeiktől távol keressenek eledelt (és a romok között keresgéljenek). Foglalja le minden jószágát (mindenét) az uzsorás (a hitelező), és idegenek ragadozzák el szerzeményét (idegenek fosszák meg szerzeményétől).

Ne legyen néki, aki kegyelmet mutasson iránta (senki se maradjon hűséges hozzá), és ne legyen, aki könyörüljön az ő árváin! Vesszen ki az ő maradéka (irtsák ki az utódait); a második nemzedékben töröltessék el a nevük (már a következő nemzedék feledje el nevüket)! Atyáinak álnoksága emlékezetben legyen az Úr előtt (még ősei bűnére is emlékezzék az ÚR), és anyjának bűne el ne töröltessék (és anyjának vétkét se felejtse el)! Mindenkor az Úr előtt legyenek, és emlékezetük is vesszen ki e földről (emléküket pedig irtsa ki a földről), Amiatt, hogy nem gondolt arra, hogy kegyelmet gyakoroljon (hogy másokkal szeretettel bánjon) és üldözte a szegény és nyomorult embert, és a megkeseredett szívűt, hogy megölje (hanem a nyomorult és szegény embert, a megtört szívűt halálba kergette). Mivelhogy szerette az átkot, azért érte el őt; és mivel nem volt kedve az áldáshoz, azért távozék az el ő tőle (és maradjon is távol tőle). Úgy öltözte fel (úgy vette magára) az átkot, mint a ruháját, azért ment beléje, mint a víz, és az ő csontjaiba, mint az olaj. Legyen az néki palástul, amelybe beburkolódzik (az legyen ruhája, amely befedi), és övül, amellyel mindenkor övezze magát (melyet állandóan viseljen). Ez legyen jutalmuk az Úrtól az én vádolóimnak, és akik rosszat beszélnek az én lelkemre (vagyis rólam).

De te, én Uram, Istenem, bánj velem (és tégy jót velem) a te nevedért; mivelhogy jó a te kegyelmed, szabadíts meg engem (jóságos szereteteddel ments meg engem)!” (Zsolt. 109,6-21).

Ján. 18,4 Jézus azért tudván [és ismerve] mindazt, ami reá következendő vala, előre méne, [eléjük ment] és monda azoknak: Kit kerestek?
Ján. 18,5 Felelének néki: A názáreti Jézust. Monda nékik Jézus: Én vagyok. Ott állt pedig ő velük Júdás is, aki elárulta [kiszolgáltatta, átadta] őt.

Ján. 18,6 Mikor azért azt mondá nékik, hogy: Én vagyok; hátra vonulának [visszatántorodtak; hátra hőköltek] és földre esének [földre zuhantak]*

*A testi ember, amikor találkozik a természetfölöttivel, elzuhan: A mennyből jövő szózatot hallva: És a tanítványok amint ezt hallák, arcra esének [arcra borultak] és igen megrémülnek [és nagyon és roppant megijedtek, megrettentek, és nagy félelem fogta el őket]” (Mát. 17,6).

Ezékiel szintén nem tudott megállni a lábán: „Mint amilyen a szivárvány, mely a felhőben szokott lenni esős időben, olyan vala a fényesség (a fényözön) köröskörül. Ilyen vala az Úr dicsőségének formája (és látványa), és látám, és orcámra esém, és hallám egy szólónak szavát” (Ezék. 1,28).

Pál apostol - aki korábban Saul volt - bizonyságtétele: „És amint méne, lőn, hogy közelgete Damaskushoz, és nagy hirtelenséggel fény sugárzá őt körül a mennyből: És ő leesvén a földre, halla szózatot, mely ezt mondja vala néki: Saul, Saul, mit kergetsz (miért üldözöl) engem? És monda: Kicsoda vagy, Uram? Az Úr pedig monda: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz (akit te üldözöl): nehéz néked az ösztöke ellen rúgódoznod” (Csel. 9,3).

Saul, aki később Pál, üldözte a keresztényeket, és: „Egyszer éppen ilyen ügyben utaztam a főpapok felhatalmazásával és megbízásával Damaszkusz felé. Déltájban az úton láttam, ó király, amint a mennyből a nap fényénél is ragyogóbb világosság sugároz körül engem és útitársaimat. Mikor pedig mindnyájan a földre estünk, egy hangot hallottam, amely így szólt hozzám héber nyelven: Saul, Saul, miért üldözöl engem? Nehéz neked az ösztöke ellen rugódoznod. Erre ezt kérdeztem: Ki vagy, Uram? Az Úr pedig így válaszolt: Én vagyok Jézus, akit te üldözöl” (Csel. 26.12-15).

Ján. 18,7 Ismét megkérdezé azért őket: Kit kerestek? És azok mondának: A názáreti Jézust.

Ján. 18,8 Felele Jézus: Mondtam néktek, hogy én vagyok az. Azért, ha engem kerestek, ezeket bocsássátok el, [és hagyjátok elmenni].

Ján. 18,9 Hogy beteljesüljön a beszéd [(logosz): az ige], amelyet mondott: Azok közül, akiket nékem adtál, senkit sem vesztettem el*

*És mert az Atya és az Úr Jézus egy, ezért jelenti ki:Az pedig az Atyának akarata, aki elküldött engem, hogy amit nékem adott, abból semmit el ne veszítsek, hanem feltámaszszam azt az utolsó napon” (Ján. 6,39).

Ján. 18,10 Simon Péter [jelentése: meghallgatott kődarab] pedig, akinek szablyája [vagy kardja] vala, kirántá azt, és megüté a főpap (rab)szolgáját, és levágá [vagyis lecsapta] annak jobb fülét. A szolga neve pedig Málkus [jelentése: tanácsadó, király, ragyogás] vala.

Ján. 18,11 Monda azért Jézus Péternek: Tedd hüvelyébe a te szablyádat [a te kardodat]; avagy nem kell-é kiinnom a pohárt [vagyis a kehelyt], amelyet az Atya adott nékem?*

*Máté beszámolója így hangzik:És ímé egyik azok közül, akik a Jézussal valának, kinyújtván kezét [és kardjához kapott], szablyáját [vagyis kardját kihúzta], és kirántá, és a főpap (rab)szolgáját megcsapván [rásújtott a főpap rabszolgájára], és levágá [leszelte] annak egyik fülét. Akkor monda néki Jézus: Tedd helyére szablyádat [vagyis kardodat]; mert akik fegyvert [vagy kardot] fognak, fegyverrel kell veszniük [és fegyver által pusztul el; Mert mindaz, aki kardot ragad, kard által vész el]” (Mát. 26,51-52).

Lukács is beszámol a történtekről: És közülük valaki megvágá a főpap szolgáját [vagyis egyikük oda is csapott a főpap szolgájára], és levágá annak jobb fülét. Felelvén pedig Jézus, monda: (Hagyjátok abba)! Elég eddig. És illetvén (és megérintve) annak fülét, meggyógyítá azt. (Luk. 22,50-51).

Ján. 18,12 A [katonai] csapat azért és az ezredes és a zsidók [vagyis a júdeaiak] szolgái [a templomszolgák, a templomőrök] megfogák Jézust, és megkötözék őt,

Ján. 18,13 És vivék őt először Annáshoz; mert ipa [apósa] vala ez Kajafásnak, aki abban az esztendőben főpap vala.

Ján. 18,14 Kajafás pedig az vala, aki tanácsolta vala a zsidóknak [vagyis a júdeaiaknak], hogy jobb [és hasznosabb], hogy egy ember veszszen el [és haljon meg] a népért*

*Az Úr Jézus felkészíti tanítványait arra, ami vele történni fog:Tudjátok, hogy két nap múlva a húsvét [vagyis a pászkabárány] ünnepe lészen, és az embernek Fia elárultatik [kiszolgáltatják majd és átadatik ellenségeinek], hogy megfeszíttessék. A főpapok pedig már készülnek az Úr Jézus elfogására: Akkor egybegyűlnek a főpapok, az írástudók [és törvénymagyarázók] és a nép vénei a főpap házába [vagyis palotájába], akit Kajafásnak [jelentése: kőfaragó; elnyomás] hívtak, És tanácsot tartának [tervet készítettek, és megegyeztek abban], hogy Jézust álnoksággal megfogják [vagyis csellel, cselvetéssel csapdába csalják, és elfogják] és megöljék. De azt mondják vala: Ne az ünnepen: hogy zendülés ne legyen [és nehogy zavargás törjön ki] a nép között [nehogy fellázadjon a nép]” (Mát. 26,2-5).

 Ezeknek a papi fejedelmeknek idejében: „Annás és Kajafás főpapsága alatt lőn [szólt] az Úrnak [Istennek] szava [(rémája): Isten kijelentése, Igéje] Jánoshoz, a Zakariás fiához a pusztában [a magányos, elhagyatott sivatagban]” (Luk. 3,2).

 Ezek a főpapok voltak azok, akik minden áron meg akarták ölni Krisztust: „Akkor egybegyűlnek a főpapok, az írástudók [törvénymagyarázók] és a nép vénei a főpap házába [palotájában], akit Kajafásnak hívtak, és tanácsot tartának [tervet készítettek, és megegyeztek abban], hogy Jézust álnoksággal megfogják [csellel, cselvetéssel csapdába csalják, elfogják] és megöljék” (Mát. 26,3-4).

Az Úr Jézus elfogása után ezekhez a vallási vezetőkhöz vitték az Urat, és ők ítélték el Őt: „Először Annáshoz vitték, ez ugyanis apósa volt Kajafásnak, aki főpap volt abban az esztendőben. Kajafás volt az, aki azt tanácsolta a zsidóknak, hogy jobb, ha egy ember hal meg a népért. Annás ezután elküldte őt megkötözve Kajafáshoz, a főpaphoz” (Ján. 18,13-14.24.)

És: „akik elfogták a foglyul ejtett Jézust, vivék Kajafáshoz, a főpaphoz, ahol az írástudók és a vének egybegyűltek vala(Mát. 26,57).

És a főpapok nem változtak, ugyanúgy el akarták pusztítan az Úr Jézus tanítványait, ahogyan Őt: „Lőn pedig, hogy másnapra egybegyűlnek azoknak fejei, vénei és írástudói [a törvénytanítók, és a jeruzsálemi elöljárók] Jeruzsálembe. És Annás [jelentése: alázatos], a főpap, és Kajafás [jelentése: kőfaragó; elnyomás] és János [jelentése: Jahve kegyelmes] és Sándor [jelentése: férfit legyőző], és akik csak főpapi nemzetségbeliek [főpapi származásúak] valának. És mikor őket a középre állaták, tudakozzák [kikérdezték, vallatták őket, és így faggatóztak] vala: Micsoda hatalommal, vagy micsoda név által [vagy kinek a nevében] cselekedtétek ti ezt” (Csel. 4,5-7).

Az Úr ellen kiküldött csapat: „pedig megfogván [vagyis akik elfogták a foglyul ejtett] Jézust, vivék Kajafáshoz, a főpaphoz, ahol az írástudók és a vének egybegyűltek vala. A főpapok pedig és a vének és az egész (nagy)tanács [a Szanhedrin] hamis bizonyságot keresnek vala [és igyekeztek hamis tanúvallomásra szert tenni] Jézus ellen, hogy megölhessék [és hogy halálra ítélhessék, és adhassák] Őt; És nem találnak. És noha sok hamis tanú jött vala elő, még sem találnak. Utoljára pedig előjövén két hamis tanú, [akik azt állították] Mondván: Ez azt mondta: Leronthatom [mert hatalmam van arra, hogy leromboljam] az Isten templomát, és három nap alatt felépíthetem [és három nap alatt felépítsem] azt. És fölkelvén [és erre fölállt] a főpap, monda néki: Semmit sem felelsz-é? Micsoda tanúbizonyságot tesznek ezek ellened. [miért nem felelsz semmit arra, amivel ezek vádolnak]? Jézus pedig hallgat vala. És felelvén a főpap, monda néki: Az élő Istenre [esküvéssel] kényszerítelek téged [és az élő Isten nevében megesketlek, és parancsolom], hogy mondd meg nékünk, ha te vagy-é a Krisztus [a Messiás], az Istennek Fia? Monda néki Jézus: Te mondád. [Én Vagyok]. Sőt mondom néktek: Mostantól fogva meglátjátok az embernek Fiát ülni az Istennek hatalmas jobbján [az Isten erejének jobbján], és eljőni az égnek felhőiben. Ekkor a főpap megszaggatá a maga (felső)ruháit [a köpenyét], és monda: Káromlást szólott [Istent káromolta; és ez az ember Istent gyalázta]. Mi szükségünk van még bizonyságokra?  [Több tanúra nincs is szükségünk]. Ímé most hallottátok az ő káromlását [amit Isten ellen mondott]. Mit gondoltok [mi az ítéletetek; mi a véleményetek]? Azok pedig felelvén mondának: Méltó a halálra. [Bűnös, halált érdemel]” (Mát. 26,57.59-67).

Márk további részleteket közölve mondja el a történteket:  „És vivék Jézust a főpaphoz. És oda gyűlnek mindnyájan a főpapok, a vének és az írástudók. Péter pedig távolról követé őt, be egészen a főpap (palotájának) udvaráig: és ott üle a szolgákkal, és melegszik vala a tűznél. A főpapok pedig és az egész tanács (az egész nagytanáccsal együtt) bizonyságot (és bizonyítékot) keresnek vala Jézus ellen, hogy megölhessék (vagyis hogy halálra adhassák) őt; de nem találnak vala. Mert sokan tesznek vala ugyan hamis tanúbizonyságot (hamis tanúvallomást) ellene, de a bizonyságtételek (a vallomások azonban) nem valának megegyezők. És némelyek fölkelének és hamis tanúbizonyságot tőnek ellene, mondván (Más fordítás: Ekkor előálltak néhányan, és ezt a hamis vallomást tették ellene): Mi hallottuk, mikor ezt mondá: Én lerontom (és lerombolom) ezt a kézzel csinált (és alkotott) templomot, és három nap alatt mást építek, (olyat) amely nem (emberi) kézzel csináltatott (és alkottatott). De még így sem vala egyező az ő bizonyságtételük (az ő vallomásuk). Akkor a főpap odaállván a középre, megkérdé Jézust, mondván: Semmit sem felelsz-é (arra, amit ezek ellened vallanak)? Miféle bizonyságot tesznek ezek te ellened? Ő pedig hallgat vala, és semmit sem felele. Ismét megkérdezé őt a főpap, és monda néki: Te vagy-é a Krisztus, az áldott Isten Fia? Jézus pedig monda: Én vagyok. És meglátjátok majd az embernek Fiát ülni a hatalomnak (a Hatalmasnak) jobbján, és eljőni az ég felhőiben. A főpap pedig (erre) megszaggatván ruháit, monda: Mi szükségünk van még tanúkra? Hallátok az istenkáromlást. Mi tetszik (mi a véleményetek) néktek? Azok pedig halálra méltónak ítélték őt mindnyájan. És kezdék őt némelyek köpdösni, és az ő orcáját elfedni (és betakarni), és őt öklözni (ütlegelni), és mondani néki: (most) prófétálj! A szolgák pedig arcul csapdossák (és verték) vala őt” (Márk. 14,53-65).

Lukács bizonyságtételében is több részlet tárul elénk: „Megfogván azért őt, elvezeték, és elvivék (vagyis miután pedig elfogták őt, elvitték és bekísérték) a főpap házába. Péter pedig követi vala távol. És azok a férfiak, akik fogva tartják (és őrizték) Jézust, csúfolják (és gúnyolták) vala, vervén őt. És szemeit betakarván, arcul csapdossák őt, és kérdezik őt, mondván: Prófétáld meg ki az, aki téged ver (ki ütött meg téged)? És sok egyéb dolgot mondának néki, szidalmazván őt (és sok más szidalmat is szórtak reá). És amint nappal lett, egybegyűlt a nép véneinek tanácsa, főpapok és írástudók: és vivék (és bekísértették) őt az ő gyülekezetükbe (a nagytanácsba), Mondván: Ha te vagy a Krisztus, mondd meg nékünk. Monda pedig nékik: Ha (meg)mondom néktek, nem hiszitek: De ha kérdezlek is, nem feleltek nékem, sem el nem bocsátotok. (De) mostantól fogva ül az embernek Fia az Isten hatalmának jobbja felől. Mondának pedig mindnyájan: Te vagy tehát az Isten Fia? Ő pedig monda nékik: Ti mondjátok, hogy én vagyok! Azok pedig mondának: Mi szükségünk van még bizonyságra (és tanúvallomásra)? Hiszen mi magunk hallottuk az ő (saját) szájából(Luk. 22,54.63-71).

Ő volt az, aki így jövendölt: „Ha ekképpen (és egyszerűen csak) hagyjuk őt, mindenki hinni fog ő benne: és eljőnek majd a rómaiak és elveszik tőlünk mind e helyet, mind e népet. Egy pedig ő közülük, Kajafás, aki főpap vala abban az esztendőben, monda nékik: Ti semmit sem tudtok (és semmit nem értetek). Meg sem gondoljátok (és azt sem veszitek fontolóra), hogy jobb nékünk, hogy egy ember haljon meg a népért, és az egész nép el ne vesszen. Ezt pedig nem magától mondta: hanem mivelhogy abban az esztendőben főpap vala, jövendőt monda, hogy Jézus meg fog halni a népért; És nemcsak a népért, hanem azért is, hogy az Istennek elszéledt (és szétszóródott) gyermekeit egybegyűjtse” (Ján. 11,48-52).

Ján. 18,15 Simon Péter pedig, és egy másik tanítvány követi vala Jézust. Ez a tanítvány pedig ismerős vala a főpappal, és beméne Jézussal együtt a főpap udvarába [palotájába],

Ján. 18,16 Péter pedig kívül áll vala az ajtónál. Kiméne azért ama másik tanítvány, aki a főpappal ismerős vala, és szóla az ajtóőrzőnek, [az ajtót őrző leánynak] és bevivé Pétert.

Ján. 18,17 Szóla azért Péterhez az ajtóőrző (rabszolga)leány: Nemde, te is ez ember tanítványai közül való vagy? Monda ő: Nem vagyok.

Ján. 18,18 A szolgák pedig és a poroszlók [vagyis a templomőrök] ott állnak vala, szítván a tüzet [a parazsat élesztgetve ácsorogtak], mivelhogy hűvös vala, és melegszenek vala. Ott áll vala pedig Péter is ő velük együtt, és melegszik vala*

*Lukács bizonyságtétele a történtekről: „Megfogván [és megragadva] azért őt, elvezeték, és elvivék [vagyis Jézust bekísérték] a főpap házába. Péter pedig követi vala távol [messziről]. És mikor tüzet gerjesztettek [tüzet gyújtottak] az udvar közepén, és ők együtt leültek [és körülülték], Péter is leült ővelük [és leült közéjük]” (Luk. 22,54-55).

Ján. 18,19 A főpap azért [vallatta], és kérdezé Jézust az ő tanítványai felől, és az ő tudománya [(didakhé): tanítása, és tevékenysége] felől.

Ján. 18,20 Felele néki Jézus: Én nyilván [nyilvánosan, és nyíltan] szólottam a világnak, én mindenkor tanítottam a zsinagógában és a templomban, ahol a zsidók mindenünnen [és mindenkor] összegyülekeznek; és titkon semmit sem szólottam.

Ján. 18,21 Mit kérdesz engem? Kérdezd azokat, akik hallották, mit szóltam nékik: ímé ők tudják, amiket nékik szólottam*

*És hogy kit vallattak a papi fejedelmek, arról így prófétál Ézsaiás: „Mert így szól az Úr, aki az egeket teremté; Ő az Isten, aki alkotá a földet és teremté azt és megerősíté; nem hiába teremté (formálta, és megszilárdította) azt, hanem lakásul alkotá (vagyis lakóhelynek formálta): Én vagyok az Úr és több nincsen (Én vagyok az ÚR, nincs más)! Nem titkon (és nem rejtélyesen) szóltam, a sötétség földének helyén; nem mondtam Jákób magvának: hiába (vagy hiábavaló dolgokban) keressetek engem! Én, az Úr, igazságot szólok, és megjelentem, amik igazak (és a valóságot jelentem ki)” (Ésa. 45,18-19).

Péter apostol bizonyságot tesz arról, hogy az Úr szótlanul tűrte, hogy szidalmazzák és gyalázzák: „Aki szidalmaztatván (becsmérelve, ócsárolva, gyalázva), viszont nem szidalmazott (és a szidalmat nem viszonozta), szenvedvén nem fenyegetőzött; hanem hagyta az igazságosan ítélőre (hanem átadta ügyét az igazságosan ítélőnek)” (1Pét 2,23).

A szanhedrin azért állított elő tanukat, nem átalva hamis bizonyítékokat keresni, mert azt a látszatot akarták kelteni, mintha a törvény értelmében akarnának cselekedni. A törvény azonban így hangzott: „Csak két vagy három tanú vallomása alapján szabad valakit halálra ítélni; egy tanú vallomása alapján nem szabad. Ne álljon elő (mert nem lehet elég) egy tanú senki ellen semmiféle hamisság (és vétek) és semmiféle bűn miatt; akármilyen bűnben vétkes valaki, két tanú szavára vagy három tanú szavára álljon a dolog (és lehet érvényes egy ügy)” (5 Móz. 17,6; 19,15).

Dávid ezt már megprófétálta: „Erőszakos (és hamis) tanúk állnak elő; azt kérdezik tőlem (és olyanról faggatnak), amiről nem tudok. Jóért rosszal fizetnek meg nékem, megrabolják lelkemet (és életemre törnek)” (Zsolt. 35,11-12).

Ezek is hamis tanúk voltak, akik nem értették sem azt, amit mondtak, sem azt, amit bizonygattak, hiszen amiről ők beszéltek, az így történt: „Felelének azért a zsidók és mondának néki: Micsoda jelt mutatsz nékünk, hogy ezeket cselekszed? Felele Jézus és monda nékik: Rontsátok (és romboljátok) le (ezt) a templomot, és három nap alatt megépítem azt. Mondának azért a zsidók: Negyvenhat esztendeig épült ez a templom, és te három nap alatt megépíted azt? Ő pedig az ő testének (szóma: lényének, erejének, teljes valójának) templomáról szól vala” (Ján. 2,18-20).

Az Úr Jézust azért nevezték Isten káromlónak, mert Ő volt Isten Fia, és ezért már halálra lehetett ítélni: „Izráel fiainak pedig szólj, ezt mondván: Ha valaki az ő Istenét átkozza, viselje az ő bűnének terhét (mert annak bűnhődnie kell vétkéért). És aki szidalmazza (vagy káromolja) az Úrnak nevét, halállal lakoljon, (irgalom nélkül) kövezze azt agyon az egész gyülekezet (az egész közösség); akár jövevény, akár bennszülött, ha szidalmazza (vagy káromolja) az Úrnak nevét, halállal lakoljon (mert meg kell halnia)” (3 Móz. 24,15-16).

Dávid így prófétált az Evangéliumban leírt eseményekről: „Ne adj át engem szorongatóim kívánságának, mert hamis tanúk támadnak ellenem, és erőszakot lihegnek. (Más fordítás: Ne dobj oda ellenségeim indulatának, mert hamis tanúk támadtak rám, bosszút lihegnek)” (Zsolt. 27,12).

„Mert a gonosznak szája és az álnokságnak szája felnyílt (és bűnösök és alattomosok tátották fel szájukat) ellenem, hazug nyelvvel beszélnek énvelem. És körülvesznek engem gyűlölséges beszédekkel (és gyűlölködő szavakkal), és ostromolnak engem (és harcolnak ellenem) ok nélkül. Szeretetemért ellenkeznek velem (és szeretetemre vádaskodással felelnek), én pedig imádkozom” (Zsolt. 109,2-4).

„De tőrt vetnek, akik életemre törnek, és akik bajomra törnek (akik vesztemet akarják); hitványságokat beszélnek, és csalárdságot koholnak mindennap (arról beszélnek, hogyan ártsanak nekem, és csalárd terveken gondolkoznak mindennap). De én meg sem hallom, mintha süket volnék, olyan vagyok, mint egy néma, aki nem nyitja ki száját. Olyan vagyok, mint aki nem hall, és szájában nincs ellenvetés” (Zsolt. 38,13-15).

Ézsaiás is megprófétálta ezeket az eseményeket: „Az Úr Isten (az én Uram, az ÚR) megnyitotta fülemet, és én nem voltam engedetlen, hátra nem fordultam (és nem hátráltam meg). Hátamat odaadám a verőknek (és hagytam, hogy verjék a hátamat), és orcámat a szaggatóknak (hogy tépjék a szakállamat), képemet (vagyis arcomat) nem födöztem (és nem takartam) be a gyalázás és köpdösés előtt. És az Úr Isten (az én Uram, az ÚR) megsegít engemet, azért nem szégyenülök meg (és nem maradok gyalázatban), ezért olyanná tettem képemet (az arcomat), mint a kova(kő), és tudtam, hogy szégyent nem vallok. Közel van, aki engem megigazít (és aki igazságot ad nekem), ki perel én velem (ki mer perbe szállni velem)? Álljunk együtt elő! Kicsoda peresem (ki az én vádlóm)? közelegjen hozzám (lépjen ide)! Ímé, az Úr Isten (az én Uram, az ÚR) megsegít engem, kicsoda kárhoztatna engem (ki mer bűnösnek mondani)? Ímé, mindnyájan, mint a ruha megavulnak (és szétmállanak), moly emészti (és rágja) meg őket! Ki féli közületek az Urat? És ki hallgat az ő szolgája szavára? Ő, aki sötétségben jár és nincs fényesség néki (és nem ragyog rá fény), bízzék az Úr nevében, és támaszkodjék Istenhez! Ímé, ti mind, akik tüzet gyújtotok, felövezvén magatokat tüzes nyilakkal, vettessetek tüzeteknek lángjába és a tüzes nyilakba, amelyeket meggyújtottatok! Kezemből jő ez rátok; fájdalomban fogtok feküdni (Más fordítás: De mindnyájan, akik tüzet szítotok, gyújtónyilakat gyártotok, saját tüzetek lángjába kerültök, nyilaitok tüzébe, melyeket gyújtottatok! Az én kezem teszi ezt veletek, kínok közé kell jutnotok)!” (Ésa. 50,5-11).

Ján. 18,22 Mikor pedig ő ezeket mondja vala, egy a poroszlók [törvényszolgák] közül, aki ott áll vala, arczul üté Jézust, mondván: így felelsz-é a főpapnak?

Ján. 18,23 Felele néki Jézus: Ha [helytelenül, vagy] gonoszul szóltam, tégy bizonyságot a gonoszságról; ha pedig jól [és tisztességesen], miért versz engem*

*Az Úr Jézus kijelentése a bántalmazókkal kapcsolatos viselkedésről: „… Ne álljatok ellene a gonosznak (a gonoszságnak) [ne szálljatok szembe (ne harcoljatok ellene; ne helyezkedjetek szembe vele)], hanem aki arcul üt téged jobb felől [és megüti a jobb arcodat], fordítsd felé [és annak tartsd oda] a másik orcádat is” (Mát. 5,39).

 Az Úr Jézus kijelentése arról a „másik” arcról, amit oda kell fordítani a bántalmazó felé: „Áldjátok azokat (ajánld Isten kegyelmébe, és üdvözítő erőt közvetíts felé, vagyis az Evangéliumot), akik titeket átkoznak, és imádkozzatok azokért, akik titeket háborgatnak (és bántalmaznak). Aki egyik arcodat megüti, fordítsd (és tartsd oda) néki a másikat is (vagyis a Krisztusit); és attól, aki felső ruhádat elveszi, ne vond meg alsó ruhádat se” (Luk. 6,28-29).

És Péter apostolon keresztül folytatódik a kijelentés: „Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást (üdvhozó erőt) mondván, tudva, hogy arra hívattatok el, hogy áldást (üdvösséget) örököljetek” (1 Pét. 3,9).

Ján. 18,24 Elküldé őt Annás megkötözve Kajafáshoz, a főpaphoz*

*Már húsvét előtt: „… egybegyűlnek a főpapok, az írástudók [és törvénymagyarázók] és a nép vénei a főpap házába [vagyis palotájába], akit Kajafásnak [jelentése: kőfaragó; elnyomás] hívtak, És tanácsot tartának [tervet készítettek, és megegyeztek abban], hogy Jézust álnoksággal megfogják [vagyis csellel, cselvetéssel csapdába csalják, és elfogják] és megöljék. De azt mondják vala: Ne az ünnepen: hogy zendülés ne legyen [és nehogy zavargás törjön ki] a nép között [nehogy fellázadjon a nép]” (Mát. 26,2-5).

És miután az Úr Jézust elfogták, és Annás kihallgatta: „Vivék [elvezették] Jézust a főpaphoz. És oda gyűlnek [összeültek] mindnyájan a főpapok [papi fejedelmek], a vének és az írástudók” (Márk. 14,53).

Ján. 18,25 Simon Péter pedig ott áll vala és melegszik vala. Mondának azért néki: Nemde, te is ennek a tanítványai közül való vagy? Megtagadá ő, és monda: Nem vagyok.

Ján. 18,26 Monda egy a főpap szolgái közül, rokona annak, akinek a fülét Péter levágta: Nem láttalak-e én téged ő vele együtt a kertben?

Ján. 18,27 Ismét megtagadá azért Péter; és a kakas azonnal megszólala*

*Máté bizonyságtétele: „Péter pedig [ez alatt] künn [vagyis kívül] ül [kívül tartózkodik] vala az udvaron, és hozzá menvén egy szolgálóleány, monda: Te is a Galileabeli Jézussal valál. Ő pedig mindenkinek hallatára megtagadá, mondván: Nem tudom [és nem is értem], mit beszélsz [és mit mondasz]. Mikor pedig kiméne a tornácra [és a kapuba] meglátá őt egy másik szolgálóleány, és monda az ott levőknek: Ez is a názáreti Jézussal vala. És ismét megtagadá [mégpedig] esküvéssel [is megerősítette], hogy: Nem is ismerem ezt az embert. Kevés idő múlva pedig az ott álldogálók menének hozzá, és mondának Péternek: Bizony te is közülük való vagy; hiszen a te beszéded [a kiejtésed; a tájszólásod] is elárul téged. Ekkor átkozódni és esküdözni kezde [és elkezdett átok alatt esküt tenni], hogy: Nem ismerem ezt az embert. És a kakas azonnal [és nyomban] megszólalt. És megemlékezék Péter a Jézus beszédéről [(réma): kijelentéséről, Igéjéről, amit Jézus korábban mondott neki], ki ezt mondotta vala néki: Mielőtt a kakas szólana, háromszor megtagadsz engem [és háromszor fogod letagadni, hogy ismersz engem]; és kimenvén onnan, keservesen síra [zokogott; és keserves sírásra fakadt]” (Mát. 26,69-75).

Márk újabb részleteket tár elénk: „Amint pedig Péter lent vala az udvarban, odajöve egy a főpap szolgálói közül; És meglátván Pétert, amint melegszik vala, rátekintvén, monda: Te is a Názáreti Jézussal valál! Ő pedig megtagadá, mondván: Nem ismerem, s nem is értem, mit mondasz. És kiméne a tornácra [az előcsarnokba]; és a kakas megszólala. A szolgáló pedig meglátva őt, kezdé ismét mondani az ott állóknak: Ez közülük való. Ő pedig ismét megtagadá. De kevés idő múlva az ott állók ismét mondják vala Péternek: Bizony közülük való vagy; mert Galileabeli is vagy, és a beszéded is hasonló [és a beszéded is elárul téged]. Ő pedig kezde átkozódni és esküdözni, hogy: Nem ismerem azt az embert, akiről beszéltek. És másodszor szóla a kakas. És Péternek eszébe juta a beszéd [(réma): kijelentés], amelyet néki Jézus mondott vala, hogy mielőtt a kakas kétszer szólana, háromszor megtagadsz engem. És sírva fakada” (Márk. 14,66-72).

Lukács így írja le a történteket, kijelentve azt is, hogy mi a következménye, ha az Úr követője a gonoszok közé ülve, az ő tüzüknél melegszik:És mikor tüzet gerjesztettek (vagyis tüzet raktak) az udvar közepén, és ők együtt leültek (és körülülték), Péter is leült ővelük (vagyis közéjük ült). (Amint ott ült a tűz világánál), meglátván őt egy szolgálóleány, amint a világosságnál ült, szemeit reá vetvén (szemügyre vette), és monda: Ez is ő vele vala! Ő pedig megtagadá őt, mondván: Asszony, nem ismerem őt! És egy kevéssel azután más látván (meg) őt, monda: Te is azok közül való vagy! Péter pedig monda: Ember, nem vagyok! És úgy egy óra múlva más valaki erősíti (és bizonygatta), mondván: Bizony ez is vele vala: mert Galileából való (ő) is. Monda pedig Péter: Ember, nem tudom, mit mondasz! És azonnal, mikor ő még beszélt, megszólalt a kakas. És hátra fordulván az Úr, tekinte Péterre. És megemlékezék Péter az Úr szaváról, amint néki mondta: (Ma) mielőtt a kakas szól, háromszor megtagadsz engem. És kimenvén Péter, keservesen síra” (Luk. 22,55-62).

Előzőleg az Úr Jézus így figyelmeztette Pétert: „Monda pedig az Úr: Simon! Simon! ímé a sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát; De én imádkoztam (és könyörögtem) érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited: te azért idővel megtérvén, a te atyádfiait erősítsed. Ő pedig monda néki: Uram, te veled kész vagyok mind tömlöcre, mind halálra menni! És ő monda: Mondom néked Péter: Ma nem szól addig a kakas, míg te háromszor meg nem tagadod, hogy ismersz engem” (Luk. 22,31-34).

 Az Úr Jézus búcsúzik a tanítványaitól, kijelentve, hogy most még nem követhetik, de Péter így válaszol: „… Uram, miért nem mehetek most utánad? Az életemet adom éretted! Felele néki Jézus: Az életedet adod érettem? Bizony, bizony mondom néked, nem szól addig a kakas, mígnem háromszor megtagadsz engem” (Ján. 13,37-38).

Ezért így figyelmeztet Isten igéje: „Azért aki azt hiszi, [gondolja; úgy véli] hogy áll, meglássa, [vigyázzon; ügyeljen] hogy el ne essék” (1 Kor. 10,12).

Ján. 18,28 Vivék azért Jézust Kajafástól a törvényházba [a pretóriumba, vagyis a helytartóságra]. Vala pedig reggel. És ők nem menének be a törvényházba [vagyis a helytartóságra], hogy meg ne fertőztessenek [hogy ne legyenek tisztátalanokká], hanem hogy megehessék a husvétibárányt [a húsvéti vacsorát, a húsvéti pászkát]*

*Máté így ad hírt a történtekről: „Mikor pedig [megvirradt, és kora] reggel lőn, tanácsot tartának mind a főpapok [vagyis az összes papi fejedelmek] és a nép vénei [és azt a határozatot hozták] Jézus ellen, hogy őt megöljék [vagyis hogy halálra juttatják; és kimondották, hogy halálra adják őt]. És megkötözvén őt, elvivék [elvezették, és elhurcolták], és átadák őt Poncius [jelentése: áthidalt, hidat vert] Pilátusnak, [jelentése: hajítódárdával ellátott; a felfegyverzett, tömören összepréselt, azaz: szilárd] a helytartónak(Mát. 27,1-2).

Dávid próféciája a zsidó nép vezetőiről, és Isten Fiáról: „A föld királyai fölkelnek, [felkerekednek; összegyűlnek; fölállnak], nagyjai [a fejedelmek] összeesküsznek [együtt tanácskoznak; egybegyűlnek] az Úr ellen és Fölkentje [Krisztusa] ellen (Zsolt 2,2).

Már Dávid így prófétált erről: „Megátalkodottak gonosz szándékukban (eltökélték magukat a gonosztettre); megegyeztek, hogy tőrt vetnek titkon, mondják: ki látja őket? Álnokságokat koholnak (és terveznek, titokban tartják tervüket, és); a kikoholt tervet végrehatják; mindenikük keble és szíve kikutathatatlan (mert kifürkészhetetlen az ember belseje és szíve)” (Zsolt. 64,6-7).

 Pál apostol bizonyságtétele arról, hogy mindez miért történt: „Mert azt, aki bűnt [(hamartia): céltévesztést] nem ismert, bűnné [(hamartia): céltévesztéssé] tette értünk [és helyettünk], hogy mi Isten igazsága [igazságossága] legyünk Őbenne [azaz: hogy általa megigazultak legyünk Istenben]” (2 Kor. 5,21).

Ján. 18,29 Kiméne azért Pilátus ő hozzájuk, és monda: Micsoda vádat hoztok fel [milyen vádat emeltek] ez ember ellen?

Ján. 18,30 Felelének és mondának néki: Ha gonosztevő [(kakopoiosz): bűnös, ártalmas, kárt okozó] nem volna ez, nem adtuk volna őt a te kezedbe.

Ján. 18,31 Monda azért nékik Pilátus: Vigyétek el őt ti, és ítéljétek meg őt a ti törvényeitek szerint. Mondának azért néki a zsidók [a júdeaiak]: Nékünk senkit sem szabad [senkit sincs jogunk] megölnünk;

Ján. 18,32 Hogy beteljesedjék a Jézus szava [(logosza): igéje], amelyet monda, amikor jelenti vala, hogy milyen halállal kell majd meghalnia.

Ján. 18,33 Ismét beméne azért Pilátus a törvényházba [a helytartóságra, a pretóriumba], és szólítja vala Jézust, és monda néki: Te vagy a Zsidók királya?

Ján. 18,34 Felele néki Jézus: Magadtól mondod-é te ezt, vagy mások beszélték néked én felőlem?

Ján. 18,35 Felele Pilátus: Avagy zsidó vagyok-e én? A te néped és a papifejedelmek [a főpapok] adtak téged az én kezembe: mit cselekedtél?

Ján. 18,36 Felele Jézus: Az én országom [és az én királyságom] nem e világból való. Ha e világból való volna az én országom [az én királyságom], az én szolgáim vitézkednének, [és harcolnának] hogy át ne adassam [hogy ne szolgáltassanak ki] a zsidóknak. Ámde az én országom [az én királyságom] nem innen való.

Ján. 18,37 Monda azért néki Pilátus: Király vagy-é hát te csakugyan? Felele Jézus: Te mondod, hogy én király vagyok. Én azért születtem, és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról [vagyis valóságról]. Mindaz, aki az igazságból [a valóságból] való, hallgat az én szómra [az én hangomra].

Ján. 18,38 Monda néki Pilátus: Micsoda az igazság [a valóság]? És amint ezt mondá, újra kiméne a zsidókhoz, és monda nékik: Én nem találok benne semmi bűnt [semmi okot nem találok benne a vádolásra]*

*Máté bizonyságtétele így hangzik: „Jézus pedig ott álla a [római] helytartó [Pilátus] előtt; és kérdezé Őt a helytartó, mondván: Te vagy-é a zsidók királya? Jézus pedig monda néki: Te mondod. És mikor vádolák Őt a főpapok [vagyis a papi fejedelmek] és a vének, [vádjaikra] semmit sem felele. Akkor monda néki Pilátus: Nem hallod-é, mily sok tanúbizonyságot [vagyis tanúvallomást] tesznek ellened [hogy mennyi mindennel vádolnak]? És nem felele néki egyetlen szóra [és egyetlen vádra] sem, úgy hogy a helytartó igen [sőt szerfölött] elcsodálkozék [és nagyon meglepődött]” (Mát. 27,11-14).

Lukács további részleteket közöl a történtekről: „És (így) kezdék őt vádolni, mondván: Úgy találtuk (és megállapítottuk), hogy ez a népet félrevezeti, és (ellenzi és) tiltja a császár adójának fizetését, mivelhogy ő magát ama király Krisztusnak mondja (és azt állítja magáról, hogy ő a felkent király). Pilátus pedig megkérdé őt, mondván: Te vagy-é a zsidók királya? És ő felelvén néki, monda: Te mondod! Monda pedig Pilátus a főpapoknak és a sokaságnak: Semmi bűnt nem találok ez emberben. De azok erősködének, mondván: A népet felzendíti (fellázítja tanításával), tanítván az egész Júdeában, elkezdve Galileától mind idáig. Pilátus pedig Galileát hallván, megkérdé, vajon galileai (Galileából való) ember-é ő? És mikor megtudta, hogy ő a Heródes hatósága alá tartozik, Heródeshez küldé őt, mivelhogy az is Jeruzsálemben vala (tartózkodott) azokban a napokban. Heródes pedig Jézust látván igen megörült: mert sok időtől fogva kívánta őt látni, mivelhogy sokat hallott ő felőle, és reménylé, hogy majd valami csodát lát, melyet ő tesz. Kérdezé pedig őt (hosszasan) sok beszéddel; de ő (Jézus) semmit nem felele néki. Ott állnak vala pedig a főpapok és az írástudók, teljes igyekezettel (hevesen) vádolván őt. Heródes pedig az ő katonáival egybe semminek állítván és kicsúfolván (katonai kíséretével együtt megvetően bánt vele, kigúnyolta) őt, minekutána felöltöztette fényes ruhába, visszaküldi Pilátushoz. És az napon lőnek barátok egymással Pilátus és Heródes; mert az előtt ellenségeskedésben valának egymással. Pilátus pedig a főpapokat, főembereket és a népet egybegyűjtvén, Monda nékik: Idehoztátok nékem ez embert, mint aki a népet félrevezeti: és ímé én ti előttetek kivallatván, semmi olyan bűnt nem találtam ez emberben, amivel őt vádoljátok: De még Heródes sem (mert visszaküldte hozzánk); mert titeket ő hozzá igazítalak; és ímé semmi halálra való dolgot nem cselekedett ő. Megfenyítvén azért őt, elbocsátom. (Luk. 23,2-23).

Ján. 18,39 Szokás [(szünétheia): és bevett gyakorlat] pedig az nálatok, hogy elbocsássak [szabadon engedjek] néktek egyet a husvétünnepen [vagyis a pászka ünnepén]: akarjátok-é azért, hogy elbocsássam [szabadon engedjem] néktek a zsidók királyát?

Ján. 18,40 Kiáltának azért viszont mindnyájan, mondván: Nem ezt, hanem Barabbást [az apa, vagy a gazda fia]. Ez a Barabbás pedig tolvaj [rabló, haramia, lator] vala*

*Máté is bizonyságot tesz a történtekről: „Ünnepenként [vagyis a Pászka ünnepének idején] pedig [szokása volt] egy foglyot [vagyis egy rabot] szabadon bocsátani a helytartó/nak, a sokaság [a nép] kedvéért [és kérésére], akit akarának [és akit a tömeg választott]. Vala pedig akkor egy nevezetes [hírhedt] foglyuk [egy bűnöző], akit Barabásnak [jelentése: az atya fia] hívtak. Mikor azért [a tömeg összegyűlt], és egybegyülekeztek, monda nékik Pilátus: Melyiket akarjátok, hogy elbocsássam [szabadon] néktek: Barabást-é, vagy Jézust, akit Krisztusnak hívnak? Mert jól tudja vala [mert észrevette, és tisztában volt vele], hogy irigységből [féltékenységből, rosszindulatból, gyűlöletből] adák Őt kézbe [és szolgáltatták ki neki]. Amint pedig ő az ítélőszékben [vagyis a bírói székben] ül vala, külde ő hozzá a felesége, ezt üzenvén: Ne avatkozzál [és semmivel se ártsd magadat] amaz igaz ember dolgába [és ügyébe]; mert sokat szenvedtem ma álmomban Őmiatta [amikor ma éjjel róla álmodtam]. A főpapok [vagyis a papi fejedelmek] és vének pedig reá beszélék [és rávették, és felbujtották] a sokaságot, [a népet] hogy Barabást kérjék [és követeljék] ki, Jézust pedig veszítsék el [és ítéljék halálra]. Felelvén pedig a helytartó, [és újra megkérdezte őket, és] monda nékik: A kettő [fogoly] közül melyiket akarjátok, hogy elbocsássam [és szabadon engedjem] néktek? Azok pedig mondának: Barabást. Monda nékik Pilátus: Mit cselekedjem hát Jézussal, akit Krisztusnak hívnak? Mindnyájan [ezt kiáltották, és] mondának: Feszíttessék meg! A helytartó pedig [nyomatékosan] monda: Mert mi rosszat cselekedett? Azok pedig még inkább [és még hangosabban, és harsányabban] kiáltoznak [és ordítoztak] vala, mondván: Feszíttessék meg! Pilátus pedig látván, hogy semmi sem használ [hogy semmire sem megy velük], hanem még nagyobb háborúság [és zavargás] támad [sőt a forrongás még nagyobb lesz, és a zajongás mindinkább növekszik, fokozódik; sőt ebből még lázadás is kitörhet], vizet vévén [vagyis vizet hozatott], megmosá kezeit a sokaság előtt, mondván. Ártatlan vagyok ez igaz embernek vérétől [Más fordítás: Ennek az igaz embernek vére ontásában] ti lássátok [ez a ti dolgotok; Ti feleltek érte]! És felelvén az egész nép, monda: Az Ő vére mi rajtunk és a mi magzatainkon [Más fordítás: Az egész nép, az egész tömeg így kiáltott, és zúgta: Szálljon ránk és gyermekeinkre az ő vére. Vére rajtunk és fiainkon]” (Mát. 27,15-25).

 Márk bizonyságtételében kerül kijelentésre, hogy kit szimbolizál Barabás, hiszen a sátán az, aki fellázadt Isten ellen, és „embergyilkos” volt kezdettől fogva. Így került a zsidó nép a sátán fogságába: „Ünnepenként pedig egy foglyot szokott vala elbocsátani nékik, akit épen óhajtanak (és akit ők kívántak). Vala pedig (a fogságban) egy Barabás nevű, megkötöztetve ama lázadókkal együtt, akik a LÁZADÁS alkalmával (és idején) GYILKOSSÁGOT követtek vala el. És a sokaság (felmenve Pilátus elé) kiáltván, kezdé kérni Pilátust arra, amit mindenkor megtesz vala nékik. Pilátus pedig felele nékik, mondván: Akarjátok-é, hogy elbocsássam néktek a zsidók királyát? Mert tudja vala, hogy irigységből adták őt kézbe (és szolgáltatták ki Jézust) a főpapok. A főpapok azonban felindítják [felbujtották; fellázították] a sokaságot [a népet], hogy inkább Barabást bocsássa el nékik [hogy inkább Barabás elbocsátását követeljék]. Pilátus pedig felelvén, ismét monda nékik: Mit akartok tehát, hogy cselekedjem ezzel, akit a zsidók királyának mondotok? És azok ismét kiáltanak [(kradzó): hangosan kiált, rikolt, sikít, ordít]: Feszítsd meg őt! Pilátus pedig monda nékik: Mert mi rosszat [mi gonoszat] cselekedett? Azok pedig annál jobban [még hangosabban] kiáltanak [(kradzó): hangosan kiált, rikolt, sikít, ordít] vala: Feszítsd meg őt!” (Márk. 15,6-14).

Lukács így tesz bizonyságot a történtekről: „(Szabadon) kell vala pedig elbocsátania nékik ünnepenként egy foglyot. De felkiálta az egész sokaság, mondván: Vidd el (és öld meg) ezt, és bocsásd el nékünk Barabást! Ki a városban történt LÁZADÁSért és GYILKOSSÁGért vettetett a tömlöcbe (vagyis a börtönbe)” (Luk. 23,17-19).

„Amikor az Úr Jézust Heródes visszaküldi Pilátushoz, akkor: Pilátus pedig a főpapokat, főembereket és a népet egybegyűjtvén, Monda nékik: Idehoztátok nékem ez embert, mint aki a népet félrevezeti: és ímé én ti előttetek kivallatván, semmi olyan bűnt nem találtam ez emberben, amivel őt vádoljátok: De még Heródes sem (mert visszaküldte hozzánk); mert titeket ő hozzá igazítalak; és ímé semmi halálra való dolgot nem cselekedett ő. Megfenyítvén azért őt, elbocsátom. (Szabadon) kell vala pedig elbocsátania nékik ünnepenként egy foglyot. De felkiálta az egész sokaság, mondván: Vidd el (öld meg) ezt, és bocsásd el nékünk Barabást! Ki a városban történt LÁZADÁSért és GYILKOSSÁGért vettetett a tömlöcbe (a börtönbe). Pilátus azért ismét felszólalt, el akarván bocsátani Jézust; De azok ellene kiáltanak, mondván: Feszítsd meg! Feszítsd meg őt! Ő pedig harmadszor is monda nékik: Mert mi gonoszt tett ez? Semmi halálra való bűnt nem találtam ő benne; megfenyítvén azért őt, elbocsátom! Azok pedig nagy fennszóval sürgették, kérvén (hangos kiáltásokkal követelték), hogy megfeszíttessék; és az ő szavuk és a főpapoké erőt vesz vala (és kiáltozásuk győzött). És Pilátus [ekkor úgy döntött, hogy] megítélé, hogy meglegyen, amit kérnek vala [hogy legyen meg a követelésük]. És elbocsátá [és szabadon engedte] nékik azt, aki lázadásért és gyilkosságért vettetett a tömlöcbe, akit kértek vala; Jézust pedig kiszolgáltatá [(paradidómi): átengedte, átadta] az ő akaratuknak” (Luk. 23,20-25).

Dávid próféciája a zsidó nép vezetőiről, és Isten Fiáról: „A föld királyai fölkelnek, [felkerekednek; összegyűlnek; fölállnak] nagyjai [a fejedelmek] összeesküsznek [együtt tanácskoznak; egybegyűlnek] az Úr ellen és Fölkentje [Krisztusa] ellen (Zsolt 2,2).

Még Pilátus kézmosása is szerepel a próféciában: „Ártatlan vagyok, megmosom kezemet…” (Zsolt. 26,6).

És meg van írva, hogy: „Aki igaznak mondja (igaznak nyilvánítja) a bűnöst (a gonosz ártó árulót), és kárhoztatja (törvény előtt felelősségre vonja, bíróság elé idézi, vádolja, és ítéletet mond, vagyis elítéli, és alávaló, tisztátalannak nyilvánítja) az igazat (az ártatlant, a szentet), utálatosság az Úrnak egyaránt mind a kettő” (Péld. 17,15).

És kijelentésre kerül az is, hogy miért üldözik a nemzetek a zsidó népet:Aki igaznak mondja a bűnöst (a gonosz istentelent, vagyis Isten nélkül élőt), azt átkozzák a népek, és kárhoztatják (arra dühösek, és haragszanak) a nemzetek” (Péld. 24,24).

Az Úr Jézus feltámadása és mennybemenetele után Péter – egy béna teljes gyógyulásáról való kihallgatásakor – így tesz bizonyságot a szanhedrin előtt: „Az Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak Istene, a mi atyáinknak Istene megdicsőítette az ő Fiát [paisz: szolgáját], Jézust, kit ti elárulátok [kiszolgáltattatok; átadtatok], és megtagadátok [(arneomai): elutasít, visszautasít] Pilátus előtt, noha ő úgy ítélt, hogy elbocsátja. [Más fordítás: Nem! Isten tette ezt! Ő az Ábrahám, Izsák és Jákób Istene, a mi ősapáinknak Istene. Ő dicsőítette meg szolgáját, Jézust ezzel a gyógyulással. Igen, azt a Jézust, akinek ti a halálát akartátok. Mert Pilátus már elhatározta, hogy felmenti, szabadon engedi, de ti nem akartátok őt]. Ti pedig azt a szentet és igazat megtagadátok és kívánátok, hogy a gyilkos ember bocsáttassék el néktek.

[Más fordítás: Elutasítottátok, megtagadtátok Jézust, a Szentet és az Igazságost. És követeltétek, hogy egy gyilkos embernek adjon kegyelmet a kedvetekért],

Az életnek [(arkhégosz tesz dzóész; az arkhégosz): elsődleges jelentése kezdő, előidéző, okozó, alapító, szerző] fejedelmét pedig megölétek; kit az Isten feltámasztott a halálból, minek mi bizonyságai [tanúi] vagyunk. [Más fordítás: Megöltétek azt, aki az életet adja. Isten azonban feltámasztotta Jézust a halálból. Ennek tanúi vagyunk - a saját szemünkkel láttuk őt]” (Csel. 3,13-15)





Áldjuk együtt Jézus Nevét.

Meghallgat az Úr!

„Tudjátok meg, hogy kedveltjévé választott az Úr, meghallja, ha hozzá kiáltok!” (zsolt 4,4)


Ne maradj egyedül, mert:

„Jobban boldogul kettő, mint egy: fáradozásuknak szép erdménye van” (Préd. 4,9)


Vallástétel

 Ezek a szavak, amelyekkel imádkoztam az Úr színe előtt, legyenek éjjel-nappal Istenünk, az ÚR előtt, hogy pártolja szolgája ügyét, és igazságot szolgáltasson népének, mindig, amikor csak szüksége van rá. Hadd tudja meg a föld minden népe, hogy csak az Úr az Isten, és hogy ő rajta kívül nincsen más. (1Kir 8,59-60)




Ima:

Uram!


„Áldd meg azért kegyelmesen szolgád házát, hogy örökké színed előtt legyen, mert te ígérted ezt, Uram, ó, URam! Mert a te áldásoddal szolgádnak háza örökké áldott lesz!” (2 Sám. 7,29)


Az Úr ígérete

 Amíg csak föld lesz, nem szűnik meg a vetés és az aratás, a hideg és a meleg, a nyár és a tél, a nappal és az éjszaka” (1Móz. 8,22)


Szívemből száll dalom.flv

Az ellenségeink

Keresztény szépségportál

Nem azok az ellenségeink, akik gyűlölnek bennünket, hanem akiket mi gyűlölünk. Anthony de Mello

www.keresztenyszepsegportal.hu


Az Úr szava

Van remény


Csak tartsd szemed előtt és vésd a szívedbe


Ima

Keresztény szemmel


A lét célja

A Tiszáninneni Református Egyházkerület Portálja - www.tirek.hu

Az emberi élet célja, hogy eggyé legyen Istennel. 

http://www.tirek.hu/tartalom/mutat/napiige/lista/


Ő az én királyom.

Mai Ige

Ő az én királyom.
Az Ő birodalma szilárd. Ígérete biztos. Fénye felülmúlhatatlan. Jósága határtalan. Kegyelme örökké tartó. Szeretete sosem változik. Szava betölt. Irgalma elég. Uralma igaz. Igája boldogító és terhe könnyű. Bárcsak leírhatnám Őt neked... de Ő leírhatatlan.
www.maiige.hu


Sziklavár

2014. január 8.

Ige: Isten semmivé teszi a gonoszok tervét.

 „Amikor pedig megszületik vala Jézus a júdeai Betlehemben, Heródes király idejében. ímé napkeletről bölcsek jövének, és érkeztek Jeruzsálembe, és érdeklődtek; kérdezősködtek ezt mondván:

Hol van a zsidók újszülött királya, aki megszületett? Mert láttuk az Ő csillagát, amikor feltűnt napkeleten, és azért jövénk, hogy tisztességet tegyünk néki, hódoljunk neki, hogy leboruljunk előtte, és imádjuk Őt*

Heródes király pedig ezt hallván, megháborodék, megrémült, megrettent, nyugtalanná lett, és felháborodott, és vele együtt az egész Jeruzsálem.

És egybegyűjtve minden főpapot, vagyis a papi fejedelmeket és a nép írástudóit, tudakozódik vala tőlük és faggatta őket, hol kell a Krisztusnak, a Messiásnak megszületnie, vagyis világra jönni?

Azok pedig mondának néki: A júdeai Betlehemben; mert így írta, és így jövendölte vala meg a próféta:

És te Betlehem, Júdának földje, semmiképpen sem vagy legkisebb, legjelentéktelenebb Júda fejedelmi, vezető városai között: mert belőled származik, és belőled támad, és jön majd elő a fejedelem, az Uralkodó, aki legeltetni, pásztorként terelgetni, és kormányozni fogja az én népemet, az Izráelt**

Ekkor Heródes titkon magához hivatván a bölcseket, a mágusokat csillagászokat, a keleti tudósokat, szorgalmatosan megtudakolá tőlük a csillag megjelenésének, feltűnésének idejét, vagyis azt az időt mely óta az a csillag ragyog.

És elküldvén őket Betlehembe, monda nékik: Elmenvén, szorgalmatosan kérdezősködjetek, és gondosan tudakozódjatok, és szerezzetek pontos értesülést a gyermek, vagyis a kisfiú felől, mihelyt pedig megtaláljátok, adjátok tudtomra, és jelentsétek nekem, hogy én is elmenjek, és tisztességet tegyek, és hódoljak néki, hogy imádjam Őt, és leborulhassak előtte.

Ők pedig a király beszédét meghallván, elindulának, és útra keltek. És ímé a csillag, amelyet napkeleten láttak feltűnésekor, előttük megy vala, és vezette őket mindaddig, amíg odaérvén, megálla a hely fölött, ahol a gyermek vala.
És mikor a mágusok meglátták a csillagot, igen nagy örömmel örvendeznek

És bemenvén a házba, ott találák, és meglátták; megpillantották a gyermeket anyjával, Máriával. És leborulván, tisztességet tőnek, hódoltak néki, és imádták Őt, a gyermeket. És kincses ládáikat kinyitva, kincseiket kitárva ajándékokat adának néki, ajándékokat tettek eléje, és áldozatot ajánlottak fel néki: aranyat, tömjént és mirhát (szimbólumai a megpróbált hitnek, imádatnak, és illatos kenetnek)***

És mivel álomban meginttettek, vagyis utasítást, figyelmeztetést, kijelentést kaptak, hogy Heródeshez vissza ne menjenek, más úton térének vissza hazájukba, vagyis tartományukba, országukba. (Mát. 2,1-12)

*Bálám – aki Moáb királyának hívására jött, hogy megátkozza Izráelt – így prófétál a „csillagról”: Annak szózata, aki hallja Istennek beszédét, és aki tudja a Magasságosnak tudományát, és aki látja a Mindenhatónak látását, leborulva, de nyitott szemekkel. Látom őt, de nem most; nézem őt, de nem közel. Csillag származik Jákóbból, és királyi pálca támad Izráelből; és általveri, és összezúzza Moábnak oldalait, és összetöri Sethnek minden fiait” (4 Móz. 24.16-17)

A feltámadott Úr kijelentése a csillagról: „Én Jézus küldöttem az én angyalomat, hogy ezekről bizonyságot tegyen néktek a gyülekezetekben. Én vagyok Dávidnak ama gyökere és ága: ama fényes és hajnali csillag” (Jel. 22,16)


**És ez így lett megírva: „De te, Efratának Betleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között: belőled származik nékem, aki uralkodó az Izráelen; akinek származása eleitől fogva, öröktől fogva van” (Mik. 5,2)

Mert: „Hűséget esküdött az Úr Dávidnak, nem tér el attól: Ágyékod gyümölcsét ültetem székedbe” (Zsolt. 132,11)

És ezt a zsidó nép is tudta: „Nem az írás mondta-e, hogy a Dávid magvából, és Betlehemből, ama városból jön el a Krisztus, ahol Dávid vala?” (Ján. 7,42)


***Így hangzott a prófécia, amely most beteljesedett: „A tevék sokasága elborít, Midján és Éfa tevecsikói, mind Sebából jönnek, aranyat és tömjént hoznak, és az Úr dicséreteit hirdetik. (Ésa. 60,6)

„Boruljanak le előtte a pusztalakók, és nyalják ellenségei a port. Tarsis és a szigetek királyai hozzanak ajándékot; Seba és Szeba királyai adománnyal járuljanak elé. Boruljon le előtte minden király, minden nép őt szolgálja! És éljen ő és adjanak néki Seba aranyából; imádkozzanak érte szüntelen, és áldják őt minden napon” (Zsolt. 72,9-11.15)



Szent az Úr a seregek Ura

21-es ZSOLTÁR.

Reinhard Bonnke: A gyülekezetek

A gyülekezetek nem elitklubok a tökéleteseknek, hanem kórházak a betegeknek, a sérülteknek és a megnyomorítottaknak, ahol azok, akik egy kissé erősebbek, segítik azokat, akik még gyengék. Akik megbocsátást nyertek, megbocsátanak; a meggyógyultak gyógyítanak; a megvigasztaltak vigasztalnak. 


Megigazultam

Aki pedig nem fáradozik, hanem hisz abban, aki megigazítja az istentelent, annak a hite számít igazságnak” (Róm. 4,5)


Ima

 „Adj a te szolgádnak értelmes szívet, hogy… tudjon választást tenni a jó és gonosz között… „(1 Kir. 3,9)


Nagy ereje van az imának!

Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének. (Jakab 5,16)

Azt mondja az Írás, hogy az igaz ember erőteljes imádsága hatalmas dolgokra képes. Az erőteljes, buzgó imádság hittel teli, szeretetteli és teljesen benne van a szívünk. Úgy gondolom, egy imádkozó anya tökéletes példája lehet az erőteljes imádkozásnak.

Ismerek egy édesanyát, aki buzgón imádkozott a fiáért. A fiú belekeveredett egy rosszhírű motoros bandába, és börtönből börtönbe járt. Ahogy az évek múltak egyre lejjebb süllyedt, összetörve ezzel édesanyja szívét. Az anya, azonban továbbra is imádkozott és hitt. Mindent megtett, de úgy tűnt, semmi sem változik. A fiúnak már mindenféle függősége volt. Szinte állandóan kábítószer, vagy alkohol hatása alatt volt, és alig volt néhány józan pillanata.

Egy alkalommal, a húszas évei elején, teljesen elrontott életét látva, elkeseredésében elhatározta, hogy gyógyszerekkel véget vet mindennek. Ahogy a tükörbe nézett, egy halott ember nézett vissza rá. Azonban, amikor be akarta venni a gyógyszereket, hallotta amint egy hang erőteljesen így szól: „Ne tedd!” Egy természetfeletti erő visszatartotta. Nem nagyon volt tudatában, mit tesz, de úgy gondolta mielőtt véget vet az életének, előtte még elmegy gyülekezetbe.
Felpattant a motorjára, és a gyülekezetünkben Lakewood-ban kötött ki egy vasárnap délelőtti istentiszteleten. Bűzlött az alkoholtól, teljesen belőve, nagyra nőtt szakállal, tele tetoválással belépett a gyülekezetbe. Az alkalom már elkezdődött, és egy segítőnk a legelső sorba vezette. A férfi annyira el volt szállva, hogy nem is értette igazán, mi zajlik körülötte, de magával ragadta egy olyasfajta szeretet, amit azelőtt még soha sem érzett. Ahogy ott ült az istentiszteleten, érezte, ahogy a láncok lehullnak róla és az elméje kitisztul. Hirtelen tudta, hogy van értelme az életének.

Az alkalom után kiment a parkolóba a motorjához, letérdelt és imádkozni kezdett: „Istenem, én nem tudom, hogy Te tényleg akarsz-e engem, de a lelkipásztor azt mondta, hogy Te elfogadsz engem, úgy ahogy vagyok, így most átadom Neked az életem.”

Miután hazament, az első dolga az volt, hogy felhívta az édesanyját. Éppen anyák napja volt. Elmondta neki, hogy elment gyülekezetbe, és befogadta Krisztust a szívébe. Képzelhetitek milyen boldog volt az édesanyja, látva, hogy megtörtént az, amiért imádkozott.

A fiú azon a napon megszabadult a kábítószer és alkohol függőségétől. Kiszállt a motoros bandából és elkezdett egy motoros szolgálatot az elveszettek felé. A szolgálatot Tribe of Judah Motorcycle Ministry-nek hívják (Júda Törzse Motoros Misszió). Kedves barátunk, Ben Priest, immáron több mint harminc éve szolgál, járja a világot, és hirdeti az embereknek, hogy mit tett vele Isten.

Kedves barátom, bármi történik is éppen az életedben, vagy a szeretteid életében, emlékezz arra, amit Jakab mondott: „Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének!” Ahogy Isten megválaszolta ennek az édesanyának az imáját, ugyanúgy a tiédet is meg akarja válaszolni.

Imádkozz, remélj, higgy, mert Isten mindig hűséges a Szavához!
Joel Osteen
Magyar fordítás: ahitatok.hu

http://www.ahitatok.hu/joel-osteen/216-nagy-ereje-van-az-imanak.html


EGYSZERRE CSAK EGY NAP

21 De ha újra meggondolom, reménykedni kezdek:
22 Szeret az ÚR, azért nincs még végünk, mert nem fogyott el irgalma:
23 minden reggel megújul. Nagy a te hűséged!
24 Az ÚR az én osztályrészem - mondom magamban -, ezért benne bízom.
25 Jó az ÚR a benne reménykedőkhöz, a hozzá folyamodókhoz.
26 Jó csendben várni az ÚR szabadítására. JSir 3,21-26.

                      EGYSZERRE CSAK EGY NAP

Ne félj, mert én veled vagyok, ne csüggedj, mert én vagyok Istened! Megerősítlek, meg is segítlek, sőt győzelmes jobbommal támogatlak. (Ézs
41,10)

"Egyszerre csak egy nap". Ez a kedvenc mondásom, mint a rákbetegség túlélőjének, gimnáziumi igazgatóhelyettesnek, és mint bírónak a sportpályán. Egyszerre csak egy napot megélni - ennek számomra több jelentése is van. A legfontosabb az, hogy Istenre van szükségem ahhoz, hogy megküzdjek egy napot, függetlenül attól, hogy mi vár rám.

A nehéz iskolai napokon segítségért imádkozom a problémás gyerekekkel
kapcsolatban. A sportpályán jó döntésért fohászkodom. És mint aki meggyógyult a rákból, hálát adok Istennek minden egyes napomért.

A keresztyének számára az "egyszerre csak egy nap" jelentheti azt is, hogy Krisztussal kezdjük el, és fejezzük be a napunkat: legyen az imádság, vagy bibliaolvasással töltött idő, vagy akár mások bizonyságtételének olvasása a Csendes Percekben. Náh 1,7 szerint: "Jó az Úr! Menedék a nyomorúság idején, gondja van a hozzá folyamodókra." Teremtőnk velünk van, vigyáz minden egyes emberre életének minden napján.

Imádság: Betegek gyógyítója, taníts minket szüntelenül hozzád imádkoznunk. Légy velünk, amikor elmondjuk aggodalmainkat, és adj bátorságot szembenézni minden egyes nappal; egyszerre csak eggyel! Ámen.

Minden új napot örömmel fogadhatunk, mert Isten törődik velünk.

Peter Perich (New Hampshire, USA)

http://csendespercek.hu


Te vagy a szívem királya / Nem engedsz el

Elaine Tavolacci próféciája 2014-re

A bensőséges kapcsolat rejtekhelye

Az Úr több dolgot is mutatott az utóbbi időkben. Az első és legfontosabb, amit kijelentett, hogy arra hívja Krisztus Testét, hogy még bensőségesebb kapcsolatba kerüljön Vele. A titkok feltárójaként fogja bemutatni magát azok számára, akik időt töltenek Jézussal, aki "az igazság igéje".

Az Úr így szól: "Itt, a bensőséges kapcsolat rejtekhelyén fogtok tisztánlátást és útmutatást kapni az életetekre. Az Igém életre kel, és új módon fog kijelentés születni azok számára, akik készek elhagyni az életüket azért a bőséges életért, amit Én készítettem nektek. Én, az Öregkorú, megmutatom nektek az Igém elrejtett kincseit, és összhangba hozlak titeket az akaratommal, mint ahogy mélység mélységet hív elő. Engedjétek, hogy közöttetek lakozzak; hogy veletek járjak, és beszéljek veletek. Ahogy megengeditek, onnantól már nem lesz nehéz hitben járni."

Bátor, radikális harcosok

Nincs idő most a lazaságra, mert az Úr radikális harcosokat keres. Rázd le magadról a szellemi közönyt, és készülj a szellemi ébredésre! Az Úr így szól: "Keresem a maradékot, akik nem gyávák, és nem félénk szívűek. Nem ijednek meg, amikor juhokként kerülnek kiküldetésre a farkasok közé, mivel bátrak és ismerik a hatalmukat. Határozottak, és készek letenni az életüket, bármi is az ára, és ellene tudnak állni az ördög ravasz fortélyainak. Ők azok, akik ismerik a hangomat, és nem fogadják el az atyafiak vádlójának a hazugságait.

Bátran szembenéznek a kihívásokkal, mert tudják, hogy Én megadom nekik az összes teszthez és próbához szükséges erőt. Őrállókat állítok a falra, akiknek élesek az érzékszerveik. Meg fogják tanulni, hogyan hangolódjanak rá az Én frekvenciáimra, és hogyan ismerjék fel, milyen küldetést kaptak Tőlem. Nem fogja a tanítás bármiféle szele ide-oda hajtani őket, mert az Én Igémben vannak megalapozódva."

Számítógépes víruskereső és kártékony programok

Egy másik dolog, amit az Úr mutatott, az egy víruskereső program volt. Olyat, mint a víruskereső, ami eltávolítja és törli a vírusokat, a kártékony programokat, és minden mást, ami ártalmas és kárt okozna a számítógépnek, illetve teljesen el tudná rontani.

Az Úr így szól: "Szabaduljatok meg mindentől és mindenkitől, aki megakadályozná, hogy beléphessetek annak a teljességébe, amit a most következő évre készítettem nektek. Vágjátok el azokat a kapcsolatokat, amelyek tévútra vezetnének titeket. Különüljetek el mindenkitől, aki versengést vagy megosztást okoz. A hit és a tisztesség embereihez igazodjatok, és azokhoz, akik megtartják a szavukat. Olyanokkal építsetek kapcsolatokat, akik megerősítenek benneteket, akik mint a vas élesíti a vasat, úgy élesíti az ember a barátja orcáját. Arra hívtalak el benneteket, hogy örömet hozzatok a világnak, és nem szomorúságot. Tartózkodjatok mindentől, ami bűnre visz benneteket."

"Amit szem nem látott..."

Néhány napja kaptam egy álmot az Úrtól. Ebben az álomban egy barátomtól és a férjétől kaptam egy ajándékot, egy nagy arany dobozban. Felnyitottam a dobozt, és egy hatalmas távcső volt benne. Kivettem, és a szemeimhez emeltem. Rendkívül nagyméretű volt, de rettentően örültem neki.

Az Úr így szól: "Kiterjesztem a szellemi észlelőképességedet. Ahogy a távcsövet be lehet állítani nagyításra, vagy széles panoráma nézetre, úgy fogom megnyitni a népem szemeit is, hogy új módon lássák a dolgokat. Némelyek számára megnyílik a Látó kenet, látomásokat és álmokat fogtok kapni, és úgy fognak megnyílni a szemeitek, mint amikor leveszik a szemellenzőt. Nyitva áll egy ajtó a Mennyben. Nem természetes ajtó, és Én hívlak titeket, hogy jöjjetek fel ide, és megmutatom nektek azokat, amiknek meg kell történniük. Úgy lesz, hogy amit kihirdettek, az meg is valósul."

Mivel 2013 sokatok számára nehéz esztendő volt, az Úr helyreállít benneteket, és igazságot szolgáltat azoknak, akiket önző módon használtak, kihasználtak, akikkel visszaéltek, és akiket megtámadtak. Akik tüzes megpróbáltatásokon mentek keresztül az elmúlt évben, kérjetek igazságszolgáltatást az Úrtól! Akik visszaestek, vagy letértek az útról, kérjétek a megbocsátását! Ha megvalljátok a bűneiteket, Ő hű és igaz, hogy megbocsásson nektek, és megtisztítson minden igazságtalanságtól. Annak az éve jön, amikor Jézushoz kell igazítani az életeteket, mert olyan időszakba lépünk be, "amit szem nem látott, és amit fül nem hallott, amiket Ő készített nekünk".

Ézsaiás 21:6
Mert így szólott hozzám az Úr: Menj, és állass őrállót, amit lát, mondja meg.

Jeremiás 30:17
Mert egészségessé teszlek téged, és begyógyítom a te sebeidet, azt mondja az Úr.

1 Korinthus 2:9
Hanem, amint meg van írva: Amiket szem nem látott, fül nem hallott, és embernek szíve meg se gondolt, amiket Isten készített az Őt szeretőknek.

Jelenések 4:1
Ezek után láttam: egy ajtó nyílt ki a Mennyben, éppen előttem. Hallottam ugyanazt a hangot, amelyet korábban. Olyan volt, mint a trombitaszó, és azt mondta nekem: „Jöjj fel ide, és megmutatom neked azokat, amiknek ezek után kell megtörténniük!”

http://gyurinaploja.blogspot.com


Cseri Kálmán: A fecsegés

A legtöbbször a gőgünk ám az oka a fecsegésnek, mert meg akarjuk játszani a jól értesültet.


Dr-Kováts György: ÁLDOTT VAGY-2.

3 Áldott legyen az Isten, és a mi Urunknak, Jézus Krisztusnak Atyja, aki megáldott minket minden szellemi (pneumatikosz) áldással a mennyekben, a Krisztusban, Ef 1,3.

Ez megtörtént. Tény. Végbement. A Golgotai kereszten ott voltál Vele együtt. Bűneidért kifizette a váltságot. A bűn átkát, a bűn miatti átkot elhordozta. A bűn ereje megtört. Krisztusban vagy – ha befogadtad Őt, ha átadtad Neki az életedet, ha megtértél, és újjászülhetett téged: új teremtés vagy, Krisztusban – és ez merőben más, mint korábbi helyzeted volt.

Áldott vagy. Olyan szellemi áldásokkal, amiket senki el nem vehet tőled. A tieid. Isten gyermeke vagy. Befogadva az Ő családjába. Körülvesz védelmével. „Birtoklod ellenséged kapuit” – örökség szerint! (1Móz 22,17. 24,60. Mt 16,18. Róma 16,20. Lk 10,19-20.) Más szóval: győzelemre vagy rendelve.

Áldott vagy, mert már megáldattál. Az áldás valami olyan, amit odaadnak, és ami nálad van, rajtad van, a tiéd, elkísér, körbevesz, és amikor szükséges, irányba állít, feleleveníti számodra az ígéreteket, és győzelemre vezet. Nem baj, ha közben átmész a nehéz helyzeteken. Egyáltalán nem baj. Az Úrnak még nagyobb dicsőséget szerez. Áldott vagy. Ez tény.



A Biblia

A Tiszáninneni Református Egyházkerület Portálja - www.tirek.hu

A Biblia Isten szerelmes levele hozzánk, amelyben saját kezűleg ír arról, hogy mit tett, és mit fog még tenni értünk…
Isten üzenete elárulja: Szeretlek, ezért olvasd a hozzád szóló Igémet.
A Feladó garantálja, hogy az igazságot adja.
Mert Jézus Krisztus az igazság.

http://www.tirek.hu/tartalom/mutat/napiige/lista/


Titok

Keresztény szemmel


Hiszem ha látom - Kubinyi Károly

ITT A SZÍVEM - DOBNER ILLÉS (feat. DOBNER-GYŐRI ÉVI)

2014. január 7.

Ige: Mindenben bővölködővé tett az Úr!

”Azért nincs hiányotok, és nem szűkölködtök*semmiféle kegyelmi ajándékban, vagyis a kegyelem megnyilvánulásában, azaz: a Szellem megnyilvánulásaiban** miközben a mi Urunk Jézus Krisztus megjelenését, kinyilatkozását, és lelepleződését várjátok sóvárogva, és feszülten]*** (1Kor. 1,7) 

*Mert bár: Az oroszlánok szűkölködnek, éheznek; de akik az Urat keresik, semmi jót sem nélkülöznek” (Zsolt. 34,11).

**Mert megcselekedték Isten igéjét, Aki azt mondta: „Térjetek meg, vagyis változtassátok meg gondolkozásotokat, és merítkezzetek be mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek, vagyis céltévesztéseteknek bocsánatára, és eltörlésére, és veszitek, vagyis megkapjátok ajándékként a Szent Szellemet” (Csel. 2,38)

Ezért vették a Szent Szellemet ajándékul: „És megtelnek, vagyis beteljesedtek mindnyájan Szent Szellemmel, és kezdenek szólni más, azaz másféle, másfajta, különböző nyelveken, amint a Szellem adta nékik szólniuk, hogy kimondják, hogy megnyilatkozzanak (Csel. 2,4).

Így kapta meg a Szent Szellemet Timóteus (jelentése: aki Istent tiszteli), és egyben kijelentést nyer, hogy az ajándék a Szent Szellem: „Meg ne vesd, és el ne hanyagold a kegyelemnek benned való ajándékát, amely adatott néked prófétálás által, a presbitérium kezeinek reád tevésével, vagyis a vének kézrátételével” (1 Tim. 4,14).

És: „… emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi ajándékát, amely benned van az én kezeimnek rád tétele által. Mert nem félelemnek Szellemét adott nékünk az Isten, hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak Szellemét” (2 Tim. 1,6-7).

Aki meg is nyilvánult úgy, ahogyan Ő akarta: „Némelyiknek ugyanis bölcsességnek beszéde, vagyis a tudás, ismeret és tapasztalat legmagasabb szintű, érett, megfontolt alkalmazásának képessége adatik a Szellem által; másiknak pedig tudománynak, vagyis istenismeret beszéde, Igéje, ugyanazon Szellem szerint, azaz a Szellem mértékéhez képest. Egynek hit, vagyis bizalom, hűség, meggyőző erő. Egy olyan különleges hit, amely Istennek emberi ésszel fel nem érhető segítségében, és csodáiban tud bizakodni. Az a hit, amely hegyeket mozdít meg, ugyanazon Szellem által. Másnak pedig gyógyítás ajándékai azon egy Szellem által, vagyis gyógyításban nyilvánul meg a Szent Szellem. Némelyiknek csodatévő erőknek munkái, azaz Isten erejének megnyilvánulása, a csodák cselekvéséhez szükséges erő. némelyiknek meg prófétálás, azaz: prófétai szó, prófétai igehirdetés. Némelyiknek pedig szellemeknek megítélése, és megkülönböztetése. Másiknak nyelvek nemei, vagyis a nyelvek fajtái, különféle nyelvek. Másnak pedig nyelvek magyarázása, értelmezése tolmácsolása, fordítása” (1 Kor. 12,8-10).

***Minden gyülekezetet és minden egyes hívőt így bátorít az apostol, egyben az is kijelentést nyer, hogy ki a mi Istenünk: mivel várjuk a mi boldog reménységünket, a mi nagy Istenünk és üdvözítőnk, Jézus Krisztus dicsőségének megjelenését” (Tit. 2,13)

Aki: „Amikor tűznek lángjában eljő majd, hogy megdicsőíttessék az ő szenteiben, és csodáltassék mindazokban, akik hisznek ama napon, mivelhogy a mi tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok” (2 Thess. 1,8.10).


Örök Isten Te hajlékom vagy.wmv

Oly nagy vagy Uram!

Felmagasztaltattál, Uram Isten, (ó, URam): mert senki sincs olyan, mint te, (senki sincs hozzád fogható) sőt rajtad kivül nincsen Isten, mind a szerint, amint hallottuk a mi füleinkkel” (2 Sám. 7,22)


Megvallás

A daganatnak és a tumornak nincs joga a testemhez. Ezek a múlthoz tartoznak, mert én megszabadultam a sötétség hatalma alól. (Kolosse 1:13-14)

Charles Capps: Isten gyógyszere




Humor: Buddhista szerzetes

Egy fiatal fiú belép buddhista szerzetesnek, ahol némaságot kell neki
fogadnia. Az a szabály, hogy csak minden 10 évben szólhat két-két szót. Az
első10 év eltelte után behívatja magához a kolostor főnöke, és megkérdezi,
mit akar mondani.
- Kemény ágy. - mondja a már nem is olyan fiatal szerzetes.

Megint eltelik 10 év, megint behívatják, hogy mondhat két szót.
- Rossz étel - mondja a szerzetes.

A 30. év eltelte után megint behívatják, hogy mondjon két szót.
- Ezennel felmondok. - mondja a szerzetes.
- Jobb is ha elmész - mordul rá főnök. - Amióta itt vagy nem csinálsz mást,
mint panaszkodsz.


http://www.hotdog.hu/isteni-sztorik/vicc/buddhista-szerzetes

APRÓ JELEK EGY LÁGY SZÉLBEN, MARSHA BURNS:

Kedvesem, egy olyan úton indítottalak el, aminek az eredménye egy bensőségesebb kapcsolat lesz Velem, mondja az Úr. Elkezded észrevenni a Szellemben járásodban, hogy tisztábban látsz, és pontosabban, ahogy a számodra készített terveimet is mélyebben fogod érteni. De ez "járást" jelent, a haladás pedig lépésről lépésre fog történni, ahogy odafigyelsz, hogy mindent, amit Én mutatok neked, tökéletesen elrendezz.

Lukács 9:57 Útközben valaki ezt mondta Jézusnak: „Bárhová mész, én követlek téged!”


http://gyurinaploja.blogspot.com

LÁTOMÁS ÉS HOMÁLY

"Rémülés és nagy sötétség szállt reá (Ábrahámra)" (1Móz 15,12).

Amikor Isten látomást ad egy szentnek, mintegy kezének árnyékába helyezi őt, és a szentnek ilyenkor az a dolga, hogy csendben legyen és figyeljen. Van olyan sötétség is, amely a túláradó fény árnyéka; ilyenkor van itt a figyelés ideje. 1Mózes 16 azt példázza, hogy a sötétben ne azt lessük, mikor küld már Isten világosságot, hanem figyeljünk fel a jó tanácsra. Amikor Isten látomást ad és utána sötétség következik, akkor várj! Isten összhangba akarja hozni életedet a kapott látomással - ha ugyan kivárod az idejét. Ne próbálj Istennek segíteni ígérete beteljesítésében!

Ábrahám végigjárta emiatt a hallgatás 13 évét, de ezekben az években összetört minden magabiztossága; ezután már nem bízott a józan emberi eszében. A hallgatás évei nem a kegyvesztettségnek, hanem a fegyelmezésnek az évei. Ne próbáld örömödet és bizodalmadat mesterségesen felfokozni, hanem egyszerűen bízd magad Istenre! (Ézs 1,10-11)

Nem bízom-e még mindig a testben? Kiszabadultam-e már abból, hogy saját magamban, Istennek szolgáló férfiakban és asszonyokban, könyvekben, imádságokban és elragadtatásokban bízzam? Csak magában Istenben bízom-e, vagy még mindig az áldásaiban? "Én a mindenható Isten vagyok" - El-Saddai, az Atya-Anya-Isten (1Móz 17,1). Ő mindannyiunkat arra az egyre nevel, hogy megtudjuk: egyedül Ő a valóság! Mihelyt pedig Isten valóság lesz nekünk, az emberek árnyékká homályosulnak. Más szentek tettei vagy mondásai sohasem zavarják meg azt, aki a valóságos Istenre épít.

Oswald Chambers "Krisztus mindenekfelett" c. könyvéből


http://keresztenydalok.hu/ahitatok/chambers

Hit Gyülekezete - Mint szarvas a folyó vizére

Vádlott, álljon fel!

"Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek! Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek."
Máté evangéliuma 7:1-2

Azon a hatodik napon Isten valami különlegeset alkotott. Leült a porba, és egészen belemerült a munkába. Igen, ő lesz majd a több napos, aprólékos, tökéletes teremtés koronája. És gyúrt, formázott, simított, karcolt, vizezett, nyújtott, lapított és kiemelt, szögletessé tett és lekerekített. Emberré dagasztotta a sarat, a saját képmására készítette el, és fölé rendelte a földi teremtményeknek. Hatalmat adott neki, szabad akaratot, dönthetett jó és rossz között. Az egész Föld az övé volt, az állatok és növények engedelmeskedtek neki, és kormányozta Éden harmóniáját. Kapott jogokat, kapott feladatot, kapott uralmat, de egy dolgot nem: ítélkezést.

Aztán jött a kígyó, és amit az Ember kapott, eljátszotta, átjátszotta az ő oldalára. Ma pedig már a feladatunkat sem akarjuk végezni, csak az kell, ami nem lehet a miénk. Dönthetnénk felelősségteljesen jó és rossz között, ám nekünk inkább az a hatalom kell, ami megmondja, mi a jó és mi a rossz. Bár az ítélet nem a miénk, azóta is ezt gyakoroljuk életünk minden percében.

Embereket írunk le vagy emelünk fel a piedesztálra, de mindig igazságtalanul. Nem hallgatjuk végig a másik véleményét, hanem már kész is agyunkban a lesújtó válasz: az ő hibája volt. Nem engedjük meg, hogy magyarázatot adjanak az egyes jogosan feltett miértekre, hanem már gyártjuk fejünkben a saját magunk szerinti válaszokat.

Ítélünk minden irányba, és legtöbbször későn ébredünk rá, hogy ez nem a mi feladatunk lenne, de addigra már vérzik a nyílt seb a másik szívén, a gyógyulás pedig túl lassú és körülményes.

Hát legyen vége ennek! Legyen vége az ítélkezésnek, a hátrányos megkülönböztetésnek, és végre végezzük azt, amire teremtve lettünk! Te és én döntsük el, hogy mától fogva nem azt tesszük, amire nem hívott minket Isten, hanem azt, ami az igazi feladatunk. Te és én döntsük el, hogy nem avatkozunk bele Isten jogkörébe, nem játszunk mások életével, hanem az Ő szeretetét fogjuk feléjük közvetíteni.

Sem te, sem én nem tudunk igazán igazságos és kegyelmes ítéletet hozni. Ne is próbáljuk ezt kivenni Isten kezéből! Legyen Övé az ítélet, miénk pedig a kegyelem!


http://reggelidicseret.blogspot.hu/2013/06/vadlott-alljon-fel.html

Weöres Sándor: A bűn

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, amikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát és megfertőzi a felismerő-érzékedet. 


Joseph Prince: Megigazultság: állapot és nem cselekedet

4,5 Aki pedig nem fáradozik, hanem hisz abban, aki megigazítja az istentelent, annak a hite számít igazságnak. (Róma)

Szerinted mit jelent megigazultnak lenni? Valami, amit teszünk, vagy valami, ami vagyunk? A helyes dolgot tenni, vagy a helyes állapotban lenni?

A Biblia azt tanítja, hogy Jézus Krisztus keresztáldozata óta Isten nem azokat tekinti megigazultnak, akik erőlködnek, hogy betartsák a törvényt (Galata 2:16), hanem mindazokat, akik hisznek az Ő Fiában (2 Korinthus 5:21).

Abban a pillanatban, ahogy hiszünk Benne, Isten megigazultnak, igaznak tekint minket a cselekedeteinktől és engedelmességünktől függetlenül (Róma 4:5-8). Ezt jelenti az újszövetségi megigazultság: hitből és nem a cselekedeteink alapján igazultunk meg.

Nem azért igazultál meg, mert annyira jó és becsületes vagy. Nem azért igazultál meg, mert nagy önuralommal bírsz. Nem azért igazultál meg, mert minden nap elolvasol tíz fejezetet a Bibliából. Nem azért igazultál meg, mert úgy érzed, igaz vagy. Hanem csakis és kizárólag Krisztus áldozata miatt igazultál meg: Isten igazsága vagy Krisztusban (2 Korinthus 5:21)! Krisztus tett igazzá! Ha ezt elhiszed, akkor a hited által igazzá, megigazulttá válsz.

És Isten pontosan ezt akarja, hogy erre használd a hitedet. Ha a cselekedeteink alapján megigazulhatnánk, akkor nem lenne szükség a hitre. Ahhoz sincs szükségünk hitre, hogy tudjuk, hogy bűnösök vagyunk. Ahhoz viszont már hitre van szükségünk, hogy a kísértésekkel és bűnökkel szemben vívott küzdelmeink közepette elhiggyük és megvalljuk, hogy Isten igazsága vagyunk Krisztusban.

Például, amikor pocsékul érzed magad, miután kiabáltál a feleségeddel, Isten azt akarja, hogy gyakorold a hitedet, és a bukásod közepette is úgy nézz magadra, mint aki megigazult. Ez az éltető kinyilatkoztatás fog erőt adni ahhoz, hogy szeresd a feleségedet, és helyreállítsd vele a kapcsolatodat.

Az ördög emlékeztetni fog, hogy milyen undok természeted van, és kétségbe fogja vonni a hitelességedet is: „Hogy merészeled magad igaznak, megigazultnak nevezni, amikor így viselkedtél?” Ne foglalkozz a hazugságaival, hanem bátran valld meg: „Nem azért igazultam meg, amit tettem, vagy nem tettem. Csakis Jézus Krisztus vére és a kereszten bevégzett munkája miatt igazultam meg!”

Joseph Prince

Magyar fordítás: ahitatok.hu


http://www.ahitatok.hu/joseph-prince/141-megigazultsag-allapot-es-nem-cselekedet.html

A szeretet

Szeretet-Közösség


A boldogság

Keresztény szépségportál


Hogy boldog lehess,
három kincset keress:
Higgy, remélj, szeress!
Hozzon az új év örömből végtelent,
szeretetből önzetlent, 
sikereket mit csak lehet!

www.keresztenyszepsegportal.hu




Az úrvacsora

IGAZSÁGBAN, LÉLEKBEN.