„Avégett [vagyis
annak érdekében] hagytalak téged Krétában [jelentése: hazugság, csalás, hús földje, testiek], hogy a
hátra maradt [vagyis az elmaradt] dolgokat hozd rendbe [és az elintézetlenül maradt ügyeket eligazítsad, és pótold, ami hiányzik]. És rendelj [jelölj ki, és állíts szolgálatba] városonként presbitereket* [véneket, vagyis bölcs elöljárókat], amiképpen én
néked meghagytam [ahogy én azt neked elrendeltem]** (Tit. 1,5)
*A görög szöveg megjegyzése: Az apostolok korában a pásztor (poimén): pásztor), a
püspök (episzkoposz: felügyelő, felvigyázó, püspök) és a presbiter (preszbüsz: vén) elnevezés még egy
volt, Pál ugyanazokra a személyekre vonatkozóan mindhárom szót alkalmazta a
következő Igében: Apcs. 20:17,28)
**És
így folytatódik a kijelentés: „Te annakokáért, én fiam, (légy erős, és) erősödjél meg (meríts hatalmat) a Krisztus Jézusban való kegyelemben (és
kegyelem által). És amiket tőlem
hallottál sok bizonyság által (megerősítve), és (sok tanú jelenlétében), azokat bízzad (és add át) hű (és megbízható) emberekre, akik másoknak a tanítására is alkalmasak (képesek, és
megfelelőek) lesznek” (2 Tim. 2,1-2)
„Ha van
feddhetetlen [aki kifogástalan, nem
vádolható, és támadhatatlan, panaszra okot nem adó], egy feleségű férfiú, [vagyis monogám, úgy biológiai,
mint szellemi értelemben]. Akinek hívő [és megbízható, keresztény, és]
nem kicsapongással vádolt [vagyis nem vádolhatóak azzal, hogy a megmentetlen állapotból fakadó, veszélyes
életmódot folytatnak, és kicsapongó, züllött, elvetemült, mértéktelen, orgiákon
résztvevők]. Avagy
engedetlen gyermekei vannak [akik akaratos, konok, dacos, rakoncátlanok,
akik nem helyezik alá magukat a szülői tekintélynek].
Mert szükséges, hogy a püspök [vagyis a felügyelő, a felvigyázó]
feddhetetlen [és kifogástalan] legyen [és ne
legyen vádolható], mint Isten sáfára [mint Isten intézője]. Nem akaratos [ne legyen önelégült,
öntelt, önkényeskedő, a maga tetszését kereső, vagy kihívó, kemény, kegyetlen,
sem elbizakodott, önhitt, vagy
kevély].
Nem haragos, [nem indulatos, vagy hirtelen
haragú, ingerlékeny, dühkitörésre hajlamos, haragtartó, gyűlölködő, bosszúálló]. Nem részeges [nem borissza, vagy alkoholista],
nem verekedő [vagyis
nem erőszakos, arrogáns,
harcias, veszekedő, civakodó, támadó], nem
rút [és nem aljas] nyerészkedő [és nem anyagias haszonleső, vagy kapzsi].
»Más fordítás: Mert a felügyelő Isten népére visel gondot, ezért szükséges, hogy
kifogástalan életet éljen, és ne lehessen jogosan vádolni. Szükséges, hogy ne
legyen önfejű, vagy beképzelt, ne legyen hirtelen haragú, vagy részeges, se
kötekedő, verekedő, vagy olyan ember, aki mások kárára próbál meggazdagodni«.
Hanem vendégszerető [aki a vendégeit kedvesen fogadja,
és teljesen kiszolgálja], jónak kedvelője [és a jóra hajlandó, jóakaratú, irgalmas, kedves, és
jóságos]. Mértékletes [és józan gondolkodású, épeszű, fegyelmezett, meggondolt, és megfontolt, visszafogott, megbízható, vagyis
ép, egészséges elméjű, és önmagán uralkodni tudó], igaz [vagyis igazságos, méltányos, pártatlan, és megigazult, azaz Isten által igazzá
tett], tiszta [és tisztességes, szent, hívő, tehát Istennek tetsző],
magatűrtető [vagyis
önmegtartóztató, fegyelmezett,
mértékletes, mértéktartó, önuralmat tanúsító, vagyis önmagát legyőzni képes].
Aki a tudomány [vagyis a megtanított ismeret, és tudásanyag]
szerint való, igaz [őszinte, szavahihető, becsületes, és a
hívőhöz illő] beszédhez [logoszhoz=Igéhez]
tartja magát [aki ragaszkodik
az Igéhez, és kitart az Ige mellett], hogy inthessen [és aki
képes bátorítani, buzdítani, vagy vigasztalni] az egészséges
tudománnyal [vagyis
a romlatlan tanítással, és
ismeretben részesíteni] és
meggyőzhesse az ellenkezőket [megcáfolva,
feltárva, és ismertté téve a tényeket az ellentmondóknak]” (Tit. 1,6-9)
»Más fordítás: Aki ragaszkodik, amire
taníttatott, a megbízható (hiteles) Igéhez, hogy képes legyen bátorítani (buzdítani)
is az egészséges tanítással, de
meggyőzni, és megcáfolni is az ellentmondókat«*
*És mert rendkívül fontos a mondanivaló, újra-és újra
ezt tanítja az apostol: „Szükséges
annakokáért, hogy a püspök feddhetetlen legyen, egy feleségű férfiú, józan,
(és tisztességes) mértékletes,
illedelmes, vendégszerető, a tanításra alkalmatos. Nem borozó, (és nem
részeges, nem kötekedő, a viszálykodást kerülő, és) nem verekedő, nem rút nyereségre vágyó; hanem szelíd, (és megértő) versengéstől ment, nem pénzsóvár. Ki a maga
házát jól igazgatja, (és a maga háza népét jól vezeti) gyermekeit engedelmességben (neveli, és) tartja, minden tisztességgel. Mert
ha valaki az ő tulajdon házát nem tudja igazgatni (és vezetni), mi módon visel gondot az Isten egyházára?
Ne legyen új (vagyis újonnan megtért)
ember, nehogy felfuvalkodván, az ördög
kárhozatába (vagyis az ördöggel azonos ítélet alá) essék. Szükséges pedig, hogy jó bizonysága is legyen a kívül valóktól;
(és hogy a kívülállóknak is jó véleményük legyen róla) hogy gyalázatba és az ördög tőribe (vagy csapdájába) ne essék” (1 Tim. 3,2-7).
Az alkoholfogyasztásról sok mondanivalója van az Úrnak: „És meg
ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van [és ami a megmentetlen
állapotból fakadó veszélyes életmódra utal (züllöttség, és elvetemültségre),
és amiben menthetetlen romlás van].
»Más fordítás: Ne részegeskedjetek, mert a
borral léhaság jár együtt«: hanem
teljesedjetek be Szent Szellemmel [és a Szent Szellem töltsön be újra meg
újra benneteket]” (Eféz. 5,18).
Mert ti a nappal fiai vagytok, ezért: „Mint nappal, ékesen [és tisztességesen,
becsületesen, őszintén] járjunk. Nem
tobzódásokban [és tivornyázásban,
zavargás és kicsapongásban] és részegségekben. [és ne evés-ivásban,
dorbézolásban, dáridózás és mulatozásban; dőzsölésben]…” (Róm. 13,13).
Mert: „A bor csúfoló, a részegítő
ital háborgó, és valaki abba beletéved, nem bölcs. (Más fordítás: A bor
csúfolódóvá tesz, a részegítő ital lármássá, senki sem bölcs, aki attól
tántorog)” (Péld. 20,1).
A Szent Szellem már Izráel fiait is így
figyelmeztette: „Ne tarts a bor mellett
dőzsölőkkel, se a falánk húsevőkkel!” (Péld.
23,20).
Mert: „Jaj
azoknak, akik jó reggelen részegítő ital után futkosnak, és mulatnak estig, és
bor hevíti őket: Citera és lant, dob, fuvola és bor mellett lakmároznak, de az
ÚR tetteit nem veszik észre, kezének munkáját nem látják meg” (Ésa. 5,11-12).
És: „Jaj azoknak, akik hősök
borivásban és híresek (és vitézek) részegítő
ital vegyítésében (és keverésében)” (Ésa. 5,22).
Ha a gyülekezetbe mentek: „Bort és
szeszes (vagyis részegítő) italt ne
igyatok te és a te fiaid veled, mikor bementek a gyülekezet (vagyis a
kijelentés) sátorába, hogy meg ne
haljatok. Örökkévaló rendtartás legyen ez a ti nemzetségeitekben
(nemzedékről nemzedékre). Hogy
különbséget tehessetek a szent és közönséges között, a tiszta és tisztátalan
között” (3 Móz. 10,9-10).
A tiszta, és hamisítatlan Igéhez való ragaszkodásról így ír az
apostol: „Miért is atyámfiai [testvéreim], legyetek állhatatosak [álljatok
meg szilárdan, mozdíthatatlanul] és tartsátok meg a tudományt, [és ragaszkodjatok a rendelkezésekhez vagy: utasításokhoz, hagyományokhoz], amelyre
akár beszédünk [logoszaink,
vagyis Igéink], akár levelünk
által [írott üzenetünk útján, levelünk által] taníttattatok
[és ismertetek meg; és felvilágosítást kaptatok]!” (2
Thess. 2,15).
Mert: „Ha valaki másképpen tanít
(és tévtanokat hirdet), és nem követi a
mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédeit és a kegyesség (az Istenfélő, és tisztelő, hívő élet)
szerint való tudományt.
(Más fordítás: és nem tartja magát a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges
beszédéhez, és a kegyességhez (az
Istenfélő, és tisztelő, hívő élethez) illő tanításhoz).
Az felfuvalkodott, aki semmit sem
ért (és nem tud semmit), hanem vitatkozásokban és szóharcokban szenved, amelyekből származik
irigység, viszálykodás, káromlások, rosszakaratú gyanúsítások. Megbomlott elméjű és az igazságtól
megfosztott embereknek hiábavaló torzsalkodásai, akik az istenfélelmet a
nyerészkedés eszközének tekintik. Azoktól, akik ilyenek, eltávozzál. Óh Timótheus, őrizd meg, ami rád van bízva (a
rád bízott kincset), elfordulván a (a
hazug módon ismeretnek nevezett) szentségtelen
üres beszédektől és a hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől; Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit mellől
eltévelyedtek
(Más fordítás: amelyeket egyesek elfogadva eltévelyedtek a hittől).
Kegyelem veled! Ámen” (1 Tim. 6,3-6.20-21).
„Mert van sok engedetlen, hiába való
beszédű és csaló (akik fecsegők és ámítók), kiváltképpen a körülmetélkedésből valók (és különösen a
körülmetéltek között), Ezért ne
foglalkozzanak zsidó mondákkal, és az igazságot megvető emberek
parancsolataival” (Tit. 1,10.14).
De te: „A balgatag (és az ostoba)
vitatkozásokat azonban és a
nemzetségekről való tudakozásokat (a nemzetségtáblázatokkal kapcsolatos
kérdéseket,), és a civakodást (és a
viszálykodásokat) és a törvény felől való
(és a törvényeskedő) harcokat kerüld;
mert haszontalanok és hiábavalók” (Tit. 3,9).
„A szentségtelen és (szentségtörő) vénasszonyos meséket
pedig eltávoztasd (és utasítsd el). Hanem
(inkább) gyakorold magadat a kegyességben
(vagyis az Istenfélő, hívő életben)” (1
Tim. 4,7).
És: „… azokat szóljad (és azt
hirdesd), amik az egészséges tudományhoz
illenek (és ami egyezik az egészséges tanítással)” (Tit. 2,1).
„Megtartván [és birtokolván] a hitet és jó lelkiismeretet [vagyis a szellemi együttészlelést], melyet némelyek [és amelyet néhányan] elvetvén, [és elutasítván] a hit dolgában hajótörést szenvedtek [és a hitet elvesztették,
megfeneklettek, zátonyra futottak, és csak roncs maradt belőlük]” (1 Tim. 1,19)
És: „Az egészséges [romlatlan,
az Igéhez hű] beszédeknek
[(logoszoknak): igéknek] példáját [formáját, mintáját] megtartsd
[ragadd meg, és birtokold], amiket éntőlem hallottál, a Krisztus
Jézusban való hitben és szeretetben.
[Más fordítás: És soha
ne téveszd szem elől azt az egészséges tanítást (azokat a logoszokat:
igéket), amit tőlem
hallottál! Ragaszkodj hozzá, ezt tanítsd, és ezt kövesd, azzal a hittel (és meggyőződéssel, bizonyossággal) és (Isten szerinti)
szeretettel, amelynek a Krisztus Jézus a forrása]” (2 Tim. 1,13).
És hogy hogyan kell szolgálni azoknak, akik Isten
népének vezetői, arról így szól Péter apostol: „Legeltessétek (vagyis pásztorként felügyelve, és felvigyázva) az Istennek köztetek lévő (és rátok
bízott) nyáját, gondot viselvén (és
szorgalmasan figyelve, felügyeletet gyakorolva, és vigyázva) arra nem kényszerítésből (és nem is
kényszerűségből), hanem örömest
(vagyis buzgóságból, és önként, szabad akaratból, és készségesen). Sem nem rút nyerészkedésből (vagyis nem
nyereségszerzés, és haszonlesésből), hanem
jóindulattal (és odaadással, készségesen). Sem nem úgy, hogy (letiporva, és zsarnokoskodva) uralkodjatok (vagyis nem hatalmaskodva,
kontrollálva, és leigázva) a gyülekezeteken
(vagyis a választottak fölött) (mely sorsrészül jutott nektek), hanem mint példányképei (jó szívvel), a nyájnak (vagyis a nyáj példaképévé,
mintájává válva)” (1Pét 5:2-3).
És ugyanezt mondja Pál apostol: „Viseljetek
gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent Szellem titeket
vigyázókká (és őrizőivé) tett, az
Isten anyaszentegyházának legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett” (Csel. 20,28)