2012. december 20.

Karácsonyi ajándék


Készítette: Győzedelmes Gyülekezet


A férfi lassan megmozdult, átfagyott tagjait dörzsölgette. Gondolataiban, a régmúlt karácsonyok emlékei kavarogtak. A meghitt gyerekkori karácsonyok, amikor a nagy barna mackót, vagy a villanyvonatot kapta.

A későbbi éveken, amikor már felnőttként saját családjával ünnepelt.
A kislánya földöntúli boldogsága a játék baba, vagy a bababútor láttán.
Istenem, hogy tudott örülni, és mennyire szeretett hozzábújni - gondolta a férfi. Mennyire apás volt.
Már régóta nem várta a karácsonyokat, sőt egy idő óta egyenesen gyűlölte.
A válása utáni magányos karácsonyokra sem szívesen gondolt. Amióta pedig az utcán tengette életét, gyűlölt minden ünnepet.
Ez a hatodik karácsony, amit hajléktalanként az utcán élt meg, és számára csak az emlékek maradtak.
Megszokta a számkivetettek és megvetettek életét. Először még zavarta egy-egy szánakozó adomány elfogadása, mára azonban a teljes közönyösség és beletörődés vált az életszemléletévé.

A telet nem szerette a hideg miatt, a többi évszakok elfogadhatóvá váltak. A lényeg, hogy legyen egy kis ennivaló és néha-néha valami innivaló.
Az ital, az jó. Elbódít és segít elfeledtetni a kilátástalan helyzetet.

Ismét érezte a csontokig hatoló hideget. Felnézett az égre és úgy gondolta, 10-11 között lehet az idő.
Elhatározta, hogy minden ellenérzését félretéve, elmegy a menhelyre ebédelni.
Nem szerette a menhelyet. Nem tudta meghatározni az okát, de nem szerette. A menhelyen jó meleg, néhány ismerős sorstárs barátságos köszöntése, és ünnepinek éppen nem nevezhető ebéd fogadta.
Az ebédosztó, mikor rákerült a sor megkérdezte, tegnap este miért nem jött, hiszen sült hús volt és még egy szelet sütemény is.
A férfi csak megrántotta a vállát, de nem válaszolt. Az ebédosztó - mintegy kárpótlásul - két kemény tojást adott a főzelék mellé.
A leves meleg és sós volt. Más jót nem igen lehetett elmondani az ételről.
A főzelék íztelen volt, ráadásul nem is szerette. De meg kell enni, mert szüksége van az energiára. A férfi lassan evett és minden falatot jól megrágott.
Nem volt miért sietni. Régóta nem volt miért sietni.
A két tojást a végére hagyta, majd gondolva a holnapra is, csak az egyiket ette meg. A másik kemény tojást egy kétes tisztaságú zsebkendőbe csavarta és a szatyorba rejtette.
Amikor kifelé indult, meglátta a menhely vezetőjét. Nem akart vele találkozni, mert tudta, hogy megint rákezdi, hogy miért az utcán tölti az éjszakát. Szerencséje volt, mert megállították a menhely vezetőjét. A férfi kihasználva a helyzetet, gyorsan távozott.

Az utcán csoszogva megindult a körút felé. Azt gondolta, karácsony lévén az emberek talán adakozóbbak. A szokott helyére ment. Igaz, nem a legjobb hely volt a körúton, de néha egészen jó kis pénz összejött.
A forgalom hullámzó, de inkább gyér volt. Ennek megfelelően a kocsiból kinyújtott forintok is igen kevés összeget adtak ki. Már sötétedni kezdett, és alig több mint négyszáz forint gyűlt össze. Megvárom, amíg teljesen besötétedik gondolta a férfi, azután elmegyek. Sok jó már úgysem lesz.
Ahogy csoszogott a kocsik között látta, hogy a következő autó ablaka leereszkedik és egy kéz az alamizsnát nyújtja. Óda csoszogott, hogy elvegye a pénzt.

A férfi és a sofőrülésen ülő nő tekintete egyszerre találkoztak. Mindketten megkövülve nézték a másikat.
- Apa? - csúszott ki önkéntelenül a nő száján a kérdés.
- Kislányom - dadogta a férfi zavartan.
A lámpa zöldre váltott, de a nő nem indult el. A két ember zavartan megmerevedve nézte egymást.
- Anya miért nem indulsz már? - csivitelte a hátsó ülésen ülő aranyszőke hajú kisfiú.
- Drágám, valami baj van? - kérgezte a nő mellett ülő férfi is.
A hátsó kocsik előbb bősz dudálásba kezdtek, majd szép sorban kikerülték a zöld lámpánál veszteglő kocsit.

A nő visszarakta a fémpénzt a tárcájába, hosszasan kotorászott benne, majd a férfi kezébe nyomott két papírbankót. Az ismét zöldre váltó lámpánál, visító kerekekkel indítva, vadul elszáguldott az autó. A férfi a kezében lévő két darab ötezrest nézte, és szeme megtelt könnyel.

Először könnyezett amióta az utcán él, és először érezte, hogy megalázták.

Máté László

Kedvenc videók (lejátszási lista)

2012. december 19.

Ő JÉZUS, a világmindenség Ura!


Aki kisgyermekként egy jászolban lépett a világba, most:
„Ő Isten dicsőségének a kisugárzása és lényének képmása, aki hatalmas szavával hordozza a mindenséget, aki miután minket bűneinktől megtisztított, a mennyei Felség jobbjára ült” Zsid. 1.3


Dicsérjétek az Urat

Ravasz László: A bukott emberről


Az Éden kertjében elbukott az ember, a Gecsemánéban felemeltetett. 


Hívd segítségül az Úr Jézus nevét!


Készítette: K. Anda, akit nem régen Jézus Krisztus kihívott a Jehova tanúi közül
Isten közel van hozzánk, és mindenki megtalálhatja, aki keresi Őt. Ő nem a templomban van, és nem a papokon keresztül lehet hozzá közeledni. Bárki személyes kapcsolatba kerülhet vele.
Ha megismered Őt, és befogadod az életedbe, célt és értelmet nyer az életed. Megismered azt a személyt, aki annyira szeret téged, hogy a Fia életét adta azért, hogy neked ne kelljen meghalnod.

"Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen." (János 3:16)

Ha befogadod Őt az életedbe, többé soha nem leszel egyedül. Megismered az igazi szeretetet, amit csak Isten tud adni. Bármi ér az életben, tudod, hogy a világegyetem leghatalmasabb személye él benned, és nincs senki és semmi, ami legyőzhetne téged.

"Ha az Isten velünk, kicsoda ellenünk?" (Róma 8.31)

Ha befogadod Őt az életedbe, megkapod Tőle a Szent Szellemet. Akiben az Ő Szelleme él, az folyamatosan vezetést kap, élő kapcsolatban van Istennel. A Szent Szellem képes átformálni téged, megszabadítva azokból a megkötözöttségekből, amik tönkre teszik az életedet (alkohol, szerencsejáték, kábítószer stb.). A Szellem által gyógyulást ad Isten a betegségekből, és bölcsességet ad, hogy helyes döntéseket tudj hozni, amik örömteli és boldog életet adnak.

A legtöbb vallás azt tanítja, hogy Krisztus áldozata "üdvösséget" ad, ami majd a halál után lesz, és nem is tudják, mit foglal ez magában. De az üdvösség nem a jövőben lesz, már most van. Az üdvösség szó jelentése tartalmazza a bűnbocsánatot, megmenekülést (rossztól, veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből, mindenfajta problémából, bajból), megszabadítást (mindenfajta veszedelemből, gonosz szellemi lényektől), oltalmazást, biztonságot, jólétet (bővölködés anyagi és szellemi javakban), gyógyulást (egészség), boldogságot, megtartást. Ebben benne van minden, amire csak szükséged van itt a földön (vagyis nem a mennyben, hanem ITT és MOST).

Hogy Istennel személyes kapcsolatba kerülj, mond el ezt az imát:

Úr Jézus! Köszönöm, hogy magadra vetted bűneimet, betegségeimet, és minden átkot, és emberi testedben felvitted a fára, így távolítva el tőlem. Köszönöm, hogy megígérted, hogy ha megtérek hozzád, megbocsátod minden bűnömet, és meggyógyítod minden betegségemet.
Kérlek, Úr Jézus, hogy jöjj az én szívembe, és Te tanácsolj, és vezess minden dolgomban, taníts a Te szent igédre, és hagy ismerhesselek meg egyre jobban.

Köszönöm, hogy megígérted, hogy aki Hozzád jön, azt Te semmiképpen ki nem veted.
Köszönöm, hogy így megvallhatom, hogy Te vagy életem Ura, Királya, Megváltója, szabadító Istene.
Magasztallak ezért most és mindörökké, Ámen!

K. Anda

Turóci: A szeretetről


Van szeretet, amelyik olyan, mint a ciszterna. Addig van benne a víz, míg kívülről táplálják, addig szeret, míg viszontszeretik. – Az igazi szeretet olyan, mint a forrás, belülről táplálkozik. 


APRÓ JELEK EGY LÁGY SZÉLBEN, MARSHA BURNS:


Készítette: Lisa Szanyel

PROFECIA: 2012. december 18. Kedd

Sokan közületek, Én népem, szinte kimondhatatlanul idegesítő érzést éltek át a körülöttetek levő emberek miatt. Szeretteim, ez egy olyan dolog bennetek, ami azért jött fel, hogy el tudjatok bánni az idegesíthetőségetek gyökerével. Ne hibáztassatok másokat a saját reakcióitok miatt. Nézzetek szembe becsületesen ezzel az önmagatokban rejlő helyzettel, ami ilyen felfuvalkodott reagálásra késztet. Ez egy istentelen lelkület, amit korrigálni kell, mondja az Úr. Én bölcsességet adok nektek, és segítek győzni.

Róma 12:21 Ne győzettessél le a gonosztól, hanem te győzd le a jóval a gonoszt.
(Gyuri Naploja)

Joel Osteen pasztor uzenete: Isten örül neked!


Készítette: Lisa Szanyel

Veled van Istened, az Úr, ő erős, és megsegít. Boldogan örül neked, megújít szeretetével, ujjongva örül neked. (Sofóniás 3:17.)

Korunkban olyan sokan vannak, akik soha nem kaptak dicséretet a szüleiktől. Soha nem kapták meg azt az elismerést és bátorítást, amire a lelkük mélyén vágytak. Ha ez rád is illik, akkor az a jó hírem számodra, hogy amikor befogadtad Jézust, mint Uradat és Megváltódat, akkor Isten gyermeke lettél! Lehet, hogy a földi apádtól soha nem hallottál elismerő szavakat, azonban Mennyei Atyád örömét leli benned!

Azt mondja neked: „Büszke vagyok rád. Szeretlek. Csodálatosan megalkottalak. Nagyszerű vagy. Elláttalak tálentumokkal. Gyönyörűnek látlak. Nagyszerű dolgokat fogsz véghez vinni az életben, mert benned él a Szent Szellemem.” Mennyei Atyád jó reménységgel és jóságával akarja betölteni a jövődet.

Nem számít, mi történt a múltadban, nem számít mások mit mondtak rólad, tudd, hogy Mennyei Atyád örökkévaló szeretettel szeret! Büszke rád és örvendezik neked! Fogadd be a szeretetét. Tudd, hogy elfogadott. Fogadd el Tőle a reményt. Legyen erőd és bátorságod tovább menni, mert tudod, hogy Mennyei Atyád áldása kísér!

Mennyei Atyám, köszönöm, hogy szeretsz. Köszönöm, hogy kiválasztottál és elfogadtál. Befogadom a szeretetedet és az áldásodat. Tarts Magadhoz közel. Mutasd meg nekem az útjaidat, hogy életem minden napján Veled járhassak, a Jézus nevében. Ámen.

RAGASZKODÁS


23 De fölkelt még azon az éjszakán, fogta két feleségét, két szolgálóját és tizenegy gyermekét, és átkelt a Jabbók-gázlónál. 24 Fogta és átküldte őket a patakon, és átküldte mindenét. 25 Jákób pedig ott maradt egyedül. Ekkor Valaki tusakodott vele egészen hajnalhasadtáig. 26
De látta, hogy nem bír vele, ezért megütötte a csípője forgócsontját, és kificamodott Jákób csípőjének forgócsontja a tusakodás közben. 27 Akkor ezt mondta Jákóbnak: Bocsáss el, mert hajnalodik! Ő azt felelte: Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem. 28 Ekkor megkérdezte tőle: Mi a neved? Ő így felelt: Jákób. 29 Erre azt mondta: Nem Jákób lesz ezután a neved, hanem Izráel, mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél.
30 Jákób ezt kérte: Mondd meg nekem a nevedet! De ő ezt mondta: Miért kérdezed a nevemet? És megáldotta őt. 31 Jákób Penúélnak nevezte el azt a helyet és ezt mondta: Bár láttam Istent színről színre, mégis életben maradtam. 32 Már sütött a nap, amikor átkelt Penúélnál, és sántított csípőjére. 1Móz 32,23-32.

                           RAGASZKODÁS

Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem. (1Móz 32,27)

Jákób szélhámos volt, elcsalta bátyjától, Ézsautól az elsőszülöttségi jogot. Megrögzött csaló volt, és gyakran kellett menekülőre fognia a dolgot. A bizonytalan jövő elé nézve Jákób most nekiindult a közelgő veszélynek, amely a haragos bátyja képében várt rá, akivel olyan rútul
cselekedett a múltban. Vajon megfizet Ézsau mindenért úgy, ahogy Jákób megérdemli?

Az 1Móz 33-ban olvasunk arról, hogy Isten munkálkodott Ézsau szívében. De Jákób életében is munkálkodott, lassanként megváltoztatva jellemét, az őt és családját ért bajok által. És a történetnek ezen a pontján Jákób nem adja fel. Miközben tusakodik az "emberrel" - akiről kiderül, hogy maga Isten - ragaszkodik hitéhez, és áldást kér magára. Valójában Jákób egész élete áldás volt, az Ábrahámtól kiinduló, generációkra szóló áldás-folyam része.

Mi is kaptunk már egy nagy áldást, a Jézus Krisztus által való üdvösség nagy áldását. Mégis, sokan nem fogadjuk el azt örömmel, és nem ragadjuk meg Isten kegyelmét. Pedig ha megtesszük, békességet nyerünk. Az életben semmi sem választhat el már minket Istentől. Ezután figyelmünket másokra irányíthatjuk, arra, hogyan oszthatnánk meg velük a hit áldását, segítve nekik felfedezni Krisztus világosságát az életükben.

Imádság: Békesség Istene, hálát adunk neked az életünk áldásáért, mely minden nap új meglepetésekkel tárulkozik fel előttünk. Ámen.

Hogyan mutathatjuk fel másoknak a Krisztustól kapott áldást?
Mark H. Anderson (Pennsylvania, USA)

www.csendespercek.hu

Zenék főoldalra (lejátszási lista)

Az imádság



Készítette: Keresztény szépségportál


Ha Isten mindazt a bolond imádságot meghallgatta volna, amit életem során elmondtam, hol lennék most?

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu



Az üdvösség


Készítette: Keresztény szépségportál

Nem az emberiségnek kell elfogadnia az üdvösséget, ez túl általános... hanem neked. A te szemeiddel kell
meglátnod őt!

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu



A vélemény



Készítette: Keresztény szépségportál

Nem az a lényeges és fontos, hogy hogyan vélekedünk Istenről, hanem az, hogy ő hogyan vélekedik rólunk.

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu

A változás


Készítette: Keresztény szépségportál

Nincs az a természetfeletti erő, ami képes lenne segíteni annak, aki nem akar változni.

(ismeretlen)

www.keresztenyszepsegportal.hu

Fenyőfa vagy sátrak ünnepe?


Fenyőfa vagy sátrak ünnepe?


Viták Jézus Krisztus születésnapjáról


Mit is ünneplünk december 25-én? A kérdés látszólag értelmetlen, hiszen mindenki tudja, hogy karácsony ünnepe a keresztény Nyugat számára évszázadok óta Jézus Krisztus születésnapját jelenti. „A többi csak ráadás” – vélhetné az ember a Mikulással vagy a fenyőünneppel kapcsolatban –, esetleg véletlen egybeesés, mint az is, hogy a téli napforduló éppen erre a napra esik. A valóságban azonban nagyon is szoros kapcsolat mutatható ki közöttük.
A kereszténység első három-négy évszázadában még nem szilárdult meg Jézus Krisztus születésének ünnepe. Sőt, a korai egyház nagy tanítói: Irenaeus, Órigenész és Tertullianus még nem is tudnak ilyenről. Ha mégis ünnepelték a keresztények az Ige megtestesülését, bizonyosan nem ezen a napon tették. A harmadik század folyamán Egyiptomban április 19–20., május 20. és november 18. egyaránt a Megváltó megjelenésének ünnepeként szerepelt a kalendáriumban. 243-ban Itáliában bizonyos hívek a Teremtés kikövetkeztetett napjától (március 25-i napéjegyenlőség) számított harmadik napon ünnepelték; de a 260 körül íródott Kelemen-levelek idején március 25-én is „karácsonyoztak”. A keresztény világban nagy tekintélynek örvendő Julius Africanus 221-ben írt kronológiai művében viszont Jézus Krisztus fogantatásának napját tette március 25-re, születéséét pedig december 25-re datálta. Ezt vette át Hippolytos is Dániel könyvéhez írt kommentárjában: „Az Úr testben történt első megjelenése, amelynek során Betlehemben megszületett, december 25-én történt, szerdai napon, Augustus uralkodásának 42. évében, Ádámtól számítva az 5500. esztendőben.” A keleti egyházban sokáig szintén nem tartottak fenn külön ünnepnapot Jézus születésének, hanem január 6-án, Keresztelő János születésének ünnepén emlékeztek meg róla. Mint látni fogjuk, a decemberi „karácsonyozás” szokását csak a IV. században vették át nyugatról, de mindaddig csak ímmel-ámmal ünnepelték, míg 400-ban Arcadius és Honorius császár kötelezővé nem tették alattvalóik számára.

„közöttünk sátorozott”

„Heródesnek, Júdea királyának idejében élt egy Zakariás nevű pap, Abija rendjéből, és felesége, az Áron leányai közül származó Erzsébet. Mindketten igazak voltak Isten szemében, mert feddhetetlenül éltek, betartva az Úr valamennyi parancsát és rendeletét” – így kezdődik Keresztelő János születésének története Lukács evangéliumában (1,5–6). De mi köze ennekJézus születéséhez? Nagyon is sok, ugyanis ez nyújtja a legfontosabb támpontot ahhoz, hogy a Biblia alapján nagy valószínűséggel megállapíthassuk Jézus születésnapjának valódi dátumát. Az evangélista elbeszélése szerint tehát ez alkalommal Zakariás éppen rendjének beosztása szerint végezte a jeruzsálemi Szentélyben papi szolgálatát, amikor Gabriél angyali fejedelem megjelent előtte, hogy bejelentse neki: fia fog születni „és sokan örvendenek majd az ő születésén”. Az idős Zakariás hitte is meg nem is, amit az angyaltól hallott, mindenesetre szolgálata leteltével hazament, és „ezt követően fogant meg felesége, Erzsébet” (Lk 1,24). Lukács szerint az ezt az eseményt követő hatodik hónapban jelent meg Gabriél a Názáretben lakó Máriának, József jegyesének, hogy bejelentse neki: a Szent Szellem által fogantatva Ő szüli meg a Messiást (Lk 1,26).
Ezen az egy időbeli utaláson kívül – amely csakis az ilyen kérdésekben általában igen precíz Lukácsnál olvasható – az evangéliumok Jézus születésének sem hónapját, sem napját nem tartották fontosnak feljegyezni. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy Jézus nem télen született, mivel a harmadik angyali jelenés tanúi azok a pásztorok voltak, akik „azon a vidéken [ti. Betlehem környékén] tanyáztak a szabad ég alatt, és éjszakai őrségben vigyáztak nyájukra” (Lk 2,8). Az állatok ridegtartása azonban ezen a vidéken október végén befejeződik, így ez a jelenet semmiképpen nem elképzelhető december végén. A megoldáshoz közelebb vihet bennünket, ha figyelembe vesszük az evangélium azon utalását, mely szerint Mária és József Betlehembe érve nem talált helyet a szálláson, ezért Jézus egy jászolban született meg. A semleges szállás kifejezéssel fordított görög katalüma szó „fogadót” és „szobát” egyaránt jelenthet. Akár így, akár úgy fordítsuk a kifejezést, egy dolog biztos: József nem talált szállást szülőfalujában. Ennek legvalószínűbb oka az lehetett, hogy Jeruzsálemben éppen zarándokünnep volt, amelyre nemcsak Izraelből, hanem a világ minden részéből tízezer számra jöttek a zsidó hívők. Egy-egy ünnepen akár félmillió ember is összegyülekezhetett Jeruzsálembe. Ilyenkor pedig a környékbeli települések fogadói, magánházai is zsúfolásig megteltek.
Van azonban egy kapaszkodónk, amely talán közelebb visz bennünket Jézus születésének pontosabb meghatározásához. Zakariás, Keresztelő János apja, Abija papi rendjébe tartozott. Izrael papi rendjeit az első főpap, Áron két fiának leszármazottai között osztották fel. Eleázárnak tizenhat, Itamárnak nyolc alkalmas utódja volt erre a szolgálatra, akik a huszonnégy papi rend névadói lettek. Szolgálatuk sorrendjét Dávid és két papja: Cádók és Achimélek állapította meg (1Krón 24,1–19). Abija ebben a sorban volt a nyolcadik. A babilóni fogságból történt visszatérés után a papi rendek változatlan sorrendben működtek tovább (Ezsd 6,18), s ezt a rendet őrizték Jézus korában is. Az első századi zsidó történetíró, Josephus Flavius szerint egyhetes szolgálati ciklusokban váltották egymást, azon belül sorsolással jelölték ki, hogy ki melyik napon kerüljön sorra. Könnyen kiszámítható, hogy hat hónap alatt mind a 24 rend kitöltötte ciklusát, vagyis minden rend évente kétszer került sorra. A három egyhetes zarándokünnepen (Pészach – Húsvét; Sávuót – Pünkösd és Szukkót – Sátorok ünnepe) mind a 24 rend egyszerre állt szolgálatban a Szentélyben.
A rendek szolgálata a zsidó vallási évvel indult, amely niszán hónapban (március–április) vette kezdetét, abban a hónapban, amelyben Isten megszabadította Izraelt Egyiptomból. Az Úr parancsa így szólt: „Ez a hónap legyen nektek a hónapok elseje, első legyen az nektek az esztendő hónapjai között” (2Móz 12,2). Hogy ez így volt Jézus korában is, ugyancsak Josephus erősíti meg számunkra: „Mózes elrendelte, hogy niszán legyen az első hónap ünnepeik számára, mivel ő abban a hónapban vezette ki őket Egyiptomból: ezért hát ez az ünnep kezdje az évet mindazon ünnepségek tekintetében, amelyeket Isten tiszteletére megrendeztek.” Ha Keresztelő János rendje a nyolcadik volt a sorban, akkor a niszán utáni hónap (ijjár: április–május) utolsó hetében került sorra. Ezt követően (már sziván hónapban: május–június) esett meg Keresztelő János fogantatása. Hat hónappal később (kiszlév folyamán: november–december) fogant meg a Szent Szellemtől Jézus. Ha ehhez hozzáadjuk a terhesség átlagosan számolható 265 napos terminusát, a születés időpontja tisri hónapra esik (szeptember–október), amelynek során három ünnep is volt a Szentélyben: Rós hasaná (Újév) 1-én, Jóm kippúr (Engesztelés napja) 10-én és Szukkót (Sátoros ünnep) 15–21-én.
De minthogy a huszonnégy papi rend az év felénél (tisri 1-én) újra kezdte szolgálatát, ezt a változatot is meg kell néznünk. Ez esetben Zakariás szolgálata hesván hónap (október–november) utolsó hetében került sorra. Jézus fogantatása hat hónappal később, ijjár havában (április–május) történhetett, így a Megváltónak niszán folyamán kellett megszületnie. Ez a mi naptárunk szerint március–április hónapra esett, és szintén három fontos ünnep kapcsolódott hozzá: a Pészach (Húsvét) 14-én, a Kovásztalan kenyerek ünnepe 15–21-én és az Első zsengék bemutatásának napja 16-án. Ebből következően Jézus a tavaszi vagy őszi ünnepkör idején születhetett meg. Teológusok szerint az utóbbi inkább valószínűsíthető. János evangéliumának első fejezetében ugyanis azt olvassuk Jézus születéséről: „És az Ige testté lett, és lakozott miközöttünk” (Jn 1,14). A lakozott kifejezés helyén az eredeti görögben eszkénószen, azaz sátorozott áll. Ezt pedig a Sátorok ünnepére történő utalásként is értelmezhetjük.

„régi és eredeti?”

Csaknem ötszáz évvel Jézus születése után – akkor persze még nem innen számolták az éveket – igen nagy volt a zarándokforgalom a bizánci kézen levő Szentföldön. Az utolsó békeévtizedekben viszonylag kényelmesen és veszélytelenül juthattak el az utazók akár a Földközi-tenger túlsó részéről is, hogy tiszteletüket és csodálatukat kifejezzék Izrael földje, „az ötödik evangélium” iránt. A zarándokok elsődleges célpontjait természetesen a templomok, kegyhelyek és emlékművek jelentették, amelyek száma a „kereszténység győzelmét” követő fél évszázadban gomba módra felszaporodott. Így került ide Aetheria zarándoknő is (381–384), aki 383. január 6-án részt vett az epifánia (megtestesülés) ünnepének liturgiájában, amely Betlehemben kezdődött és Jeruzsálemben ért véget. A nyolc napig tartó vallásos emlékünnep-sorozat nagyszámú érdeklődőt vonzott: „Az ünnepek és az ünnepi öröm miatt megszámlálhatatlan tömeg jön össze mindenfelől Jeruzsálembe, nemcsak szerzetesek, hanem laikusok is, férfiak és nők egyaránt.”
Amikor Hieronymus, azaz Szent Jeromos éppen két év múlva Betlehembe költözött, hogy ott kolostort alapítson, és Damasus pápa parancsára latinra fordítsa a teljes Bibliát, a kissé morózus egyházatya egy december 25-én, a jeruzsálemi Születés templomában a latin rítusú keresztények számára elmondott prédikációjában kifogásolta, amiért Jézus születésének földjén nem találkozott az igazi ünneppel, mert mint mondotta: „Ma született számunkra az igazság napja!” Rómában akkor már több mint fél évszázada a téli napfordulókor ünnepeltékJézus születésének napját. De Jeromosnak nemcsak az időpont nem tetszett: „Azzal a felkiáltással, hogy tiszteljük Krisztust, eltávolítottuk az agyagból készült jászlat, és egy ezüstjászolt tettünk a helyébe. De számomra az, amelyiket elvittek innen, sokkal drágább volt. Az arany és az ezüst a pogányokhoz illik, aki azonban ebben a jászolban született, megvetette az aranyat és az ezüstöt. Én nem ítélem el azokat, akik ezt tették, mint ahogy azokat sem kárhoztatom, akik az arany ékességeket a templom számára készítették. De csodálkozva látom, hogy a világ Ura és Teremtője nem aranyban és ezüstben akart megszületni, hanem istállóban” – írta karácsonyi homíliájában.
Az ünnep új dátuma eleinte ellenállásba ütközött a keleti rítust követő keresztények körében. Ezt „Aranyszájú” Szent János egy évvel később, 386. december 25-én mondott első karácsonyi prédikációjából tudjuk, amelyet Antiokhiában tartott: „Sokan vitatkoznak közöttetek a mai ünnepen. Egyesek azt mondják, hogy teljesen új előírás következménye, és csak most vezették be, mások viszont azzal védik, hogy régi és eredeti.” Aranyszájú úgy okoskodott, hogy Keresztelő János apja, Zakariás, a római naptárban szeptemberre eső Engesztelési ünnepen (Jóm kippúr) teljesített szolgálatot a Szentélyben. Erre hat hónapra, vagyis márciusban jelent meg az angyal Máriának, majd kilenc hónappal később, azaz decemberben született megJézus Krisztus. Csakhogy – mint fentebb meggyőződhettünk róla –, az Újszövetség sehol sem állítja, hogy Zakariás éppen az Engesztelés napján mutatta be az áldozatot. Nem is tehette volna, mivel a zsidó vallási előírások szerint ezen a napon minden áldozatot személyesen a főpapnak kellett végeznie, ő pedig csak pap volt. A Zakariás által végzett illatáldozat a mindennapi illatáldozat volt, amelyet minden reggel és este bemutattak a papok, amikor rendbe szedték a hétágú lámpatartó mécseit is (2Móz 30,7–8).
De ekkor már több mint háromszáz éve nem állt a Szentély, s a keresztény vezetőknek legfeljebb ha felületes ismereteik lehettek a mózesi törvényekről és szertartásokról. Így Aranyszájú Szent János érvelése biblikusnak és történetileg is megalapozottnak tűnhetett a szemükben. Végül a Kelet is behódolt a december 25-i karácsony előtt. Nazianszoszi Gergely konstantinápolyi privát kápolnájában először 379-ben celebrált karácsonyi misét. A kappadókiai egyházak közül elsőként 382-ben Nyssában ünnepelték ezen a napon Jézus Krisztus születését. Egyiptomban csak alexandriai Cyrill alatt (432) vezették be az ünnepet, végül Jeruzsálemben csak Juvenalis püspök (422–458) idejében kezdték el tisztelni december 25-ét, eleinte a „szent család” ünnepeként.

Pogány ünnep

De mi lehetett az oka a keleti egyházak tétovázásának?
Az antik Rómában december hava Saturnus istené volt, akiről vidám ünnepségekkel, mókázással emlékeztek meg. A római hitrege szerint a boldog ősi időkben Saturnus uralkodott Itália földjén. Ekkoriban még békességben éltek az emberek, nem osztotta meg őket semmiféle vagyoni vagy társadalmi különbség. Mindenki szabad volt, senkinek nem kellett embertársát rabszolgaként szolgálnia, nem ismerték a pénzt, az emberektől idegenek voltak a bűnök. Ennek a boldog kornak emlékeként rendezték meg minden év december havának 17-étől korábban csak három, később öt napon át tartó ünnepségüket. Ezalatt teljes munkaszünetet tartottak, és mindenki igyekezett rokonait, barátait, ismerőseit megajándékozni és megvendégelni. A legősibb ajándéknak a viaszgyertya és a kis agyagfigurák, pl. mécsesek számítottak. Akár gazdag, akár szegény volt a meghívott, üres kézzel nem jöhetett vendégségbe, márpedig ezekben a napokban mindenki vendégeskedett. Később költségesebb ajándékok is divatba jöttek. E néhány napon egyetlen római sem hordta hivatali jelvényét, sőt még a togát is felcserélték házi köntösre. A Saturnalia ünnepének mégis leginkább a rabszolgák örvendtek: „Ünnepnapot rendeltek el, amelyen az uraknak nemcsak együtt kellett étkezniük a rabszolgákkal, hanem minden tiszteletben részesítették őket a házban, jogot adtak nekik a nyílt beszédre, amivel a házat kicsiben mintegy szabad hazának nyilvánították” – írja a rabszolgák pártfogója, a filozófus Seneca.
Milyen kedves ünnep! És milyen humanista! – kiálthat fel korunk embere e sorok olvastán. Csakhogy a Saturnalia hamisítatlan pogány ünnep volt, melyet az egyházatyák egyáltalán nem tartottak tiszteletreméltónak és követendőnek a keresztények számára. A harmadik század elején Tertullianus A bálványimádásról írt művében élesen kikelt ellene, de még a negyedik században is írt a szokás ellen Aszteriosz. Az egyházatyák ellenszenvét december 25-e iránt tovább növelte, hogy a téli napforduló a pogány vallások – különösen a perzsa Mithrasz- és az egyiptomi Hórusz-kultusz – szerint a „legyőzhetetlen napisten” születésnapja volt (natalis Solis invicti). 274. december 25-én Aurelianus császár kihirdette, hogy a birodalom védelmezője a Napisten, és templomot is emelt neki a Campus Martiuson.
De ami Tertullianust még elborzasztotta, azt később a hitvédelem fegyvertényként próbálta meg feltüntetni. Szent Maximinus trieri püspök – az ariánusok ádáz ellenfele – egyik karácsonyi beszédében azt mondta, hogy „Krisztusnak azért kellett pogány ünnepen megszületnie, hogy azok, akik a pogány babonában leledzenek, elpiruljanak”. E csavaros logika alapján minden pogány babonaság utat találhatott a kereszténységbe, mint ahogy talált is.
„A karácsony liturgiája főleg a germánok megtérésével érzelmesebb, meghittebb vonásokkal gazdagodott, és szublimálta a téli napforduló szakrális pogány hagyományait is” – írja Bálint Sándor katolikus néprajztudós (1904–1980). A karácsony körüli szokások bővüléséhez járult még – ugyancsak Bálint szerint – a Szentföld jobb megismerése a keresztes háborúk nyomán, a gyermekség-apokrifek felidézése és a ferences mozgalom érzelmekre ható, gyakorlatias hagyományteremtése. (Állítólag betlehemes jászolt Assisi Szent Ferenc állított először.) A pogány hagyományok „szublimálása” jelentkezett példának okáért a magyar karácsony szavunk átvételében is. Kiss Lajos nyelvész kutatásai szerint a kifejezés a szláv korciti ‘fordul, lép’ igenévi korcun ‘átlépő’ származéka, és egyértelműen a téli napfordulóra utal. Érdekes ugyanakkor, hogy a karácsony szóval csak a keleti szlovákok, a máramarosi ruszinok, továbbá a huculok nevezték az ünnepet, más szláv népeknél a bozič ‘Isten fia’ elnevezés járta. A kutatás sokáig úgy vélekedett, hogy a mi szavunk a román cracium átvétele, ez pedig a latin calationem ‘a hívek összehívása a hónap elején, mikor a pap kihirdeti a soron következő ünnepeket’, vagy pedig a creationem Christi ieunium [Krisztus teremtését (ünneplő) böjt] összevonásából keletkezett.
Ki gondolná, hogy a germán hagyományokig visszavezethető karácsonyfa állítása hazánkban, de Németországon kívül szinte az egész nyugati kultúrkörben alig több százesztendősnél. A szokás ezúttal protestáns (evangélikus) gyakorlatból ered. Hazánkban – a Habsburgok ösztönzésére – legelőször az arisztokrácia körében terjedt el. Bécsben a XIX. század második felében vált gyakorivá, ahol viszont a Németországból átszármazó protestáns művészek, főúri családok honosították meg. Nálunk először Brunswick Teréz (1824), továbbá József nádor harmadik neje, Mária Dorottya, illetőleg a Podmaniczky család (1826 táján) állított karácsonyfát. Brassó városában az erdélyi szászok körében egy bevándorolt dán példájából 1830 körül honosodott meg. A karácsonyfa eredetét mindjárt hazai elterjedésekor egy biedermeier verses ponyvatöredék (1863) úgy magyarázza, hogy Egyiptomból hazajövet a szent család Názáretben élt. József műhelyében dolgozott, Mária font, a kis Jézus pedig hulladék fából keresztet ácsolt, amely ágakat hajtott és szép lombokat. Majd kivirágzott és fényes csillagokat termett. József rádöbbent, hogy éppen akkor volt Jézus születésnapja. Mária titokban telerakta a fa ágait eggyel-mással, aranyos dióval, ünnepi ruhákkal. A kis Jézusörömmel nézett a fára. Eljöttek játszótársai is, akik felköszöntötték. És itt, legnagyobb bánatunkra, a szöveg megszakadt…
Rövid áttekintésünk alapján is köny-nyen beláthatjuk, hogy a nyugati civilizáció „karácsony” (Weihnachten, Christmas, Noël) nevű ünnepe és az ahhoz járuló szokások mindegyike szorosan kapcsolódik valamely pogány istenség kultuszához. S ezen igazából az sem segít sokat, ha valaki úgy vesz részt bennük, hogy nem hisz ezen ünnepek pogány kultikus elemeiben. A pogány vallások többsége ugyanis nem várta el, hogy követői higgyenek benne, sőt még a szertartások pontosabb és behatóbb ismeretét sem várták el tőlük. Amit igazán fontosnak és elengedhetetlennek tartottak, az a kultuszokban való részvétel volt.
Grüll Tibor írása
http://www.mindenlehetseges.hu/fenyofa-vagy-satrak-unnepe/

A néni gazdag?


Készítette: Győzedelmes Gyülekezet

Ott toporogtak a szélfogó ajtajában - két gyerek rongyos, kinőtt kabátban.
- Néni kérem, nincs fölösleges újságpapírja?

Nem értem rá, már a nyelvemen volt, hogy nincs. . . míg le nem néztem a lábukra. Vékony talpú cipőjüket átáztatta a havas eső.

- Gyertek be, kaptok egy csésze forró kakaót.

Több szó nem esett köztünk. Átázott lábbelijük foltot hagyott a kőpadlón. Kakaóval és vajas-lekváros pirítóssal vendégeltem meg őket, hogy kicsit átmelegedjenek, hisz majd megvette őket az isten hidege. Aztán igyekeztem vissza a konyhába, háziasszonyi teendőimhez. . .

Hirtelen feltűnt a nagy csönd az utcai szobában. Bekukkantottam. A kislány az üres csészét forgatta. A kisfiú bátortalanul kérdezte :

- A néni. . . . gazdag?

- Hogy én gazdag? Ugyan, dehogy! - néztem le kitaposott papucsomra.

A kislány óvatosan helyére tette a csészét.

- A csészék összeillenek a csészealjjal - állapította meg, s koravén hangjából időtlen, étellel nem csillapítható éhség csendült ki.

Azután távoztak, újságkötegeiket szélvédő pajzsként tartva maguk elé. Meg sem köszönték a szíveslátást, bár nem is hiányoltam. Többet kaptam ennél. Olcsó kék keménycserép csészéket és csészealjakat. De egymáshoz illőket. Megszurkáltam a krumplit, megkevertem a mártást. Burgonya és barnamártás, födém a fejem felett, férj jól fizető, biztos állással - ezek is mind szépen összeillenek.

Visszatoltam a székeket a tűz mellől a helyükre, rendet raktam a nappaliban. A sáros kis lábnyomok még mindig nedvesen csillogtak a kövön. Nem bántam. Legszívesebben otthagytam volna őket örök emlékeztetőül, hátha elfelejtem, milyen gazdag is vagyok.

Marion Doolan
 

Nicky Cruz: Repülj kicsim, repülj!

Immanuel

2012. december 18.

A mennyben járt gyerek

J. Meyer: Érzelmi stabilitás

Futottam (Dobner Illés)

Kiabálás és szeretet


Készítette: Zsuzsa Harazinne

Miért kiabálunk amikor dühösek vagyunk?

Egy szent tanító a Gangesz partján készült a rituális fürdőjére, amikor a közelben egy család tagjait hallotta dühösen kiabálni egymással. Mosolyogva a tanítványaihoz fordult és megkérdezte:
- Miért kiabálnak az emberek, amikor dühösek?
A tanítványok elgondolkodtak, s az egyikük így szólt:
- Amikor elvesztjük az önuralmunkat, kiabálunk.
- De miért kell kiabálni, amikor az, akihez beszélsz ott áll melletted? Halkan is elmondhatnád neki azt, amit akarsz - mondta a tanító.
A tanítványok nem találták a választ, s a szent a következő magyarázatot adta:
- Amikor az emberek haragszanak egymásra, a szívük eltávolodik egymástól. A távolság miatt kiabálniuk kell ahhoz, hogy hallják egymást. Minél dühösebbek, annál jobban kiabálnak, mert annál nagyobb a távolság.
Amikor két ember megszereti egymást, nem kiabálnak, hanem kedvesen, lágyan beszélnek, mert a szívük nagyon közel áll egymáshoz, nincs köztük távolság. Amikor még jobban szeretik egymást, annyira egy helyen van a szívük, hogy már halkan sem kell megszólalniuk, megértik egymást már abból is, hogy csak egymásra néznek. Ilyen közel állunk egymáshoz, amikor szeretet van.
A tanítványaira nézett, és így folytatta:
- Amikor vitatkoztok, ne hagyjátok, hogy a szívetek eltávolodjon. Ne mondjatok olyan szavakat, amelyek eltávolítanak benneteket egymástól, mert különben eljön az a nap, hogy olyan nagy lesz a távolság, hogy nem találjátok meg a visszavezető utat.

A megjavulás


Készítette: Keresztény szépségportál

A puszta megjavulás még egyáltalán nem megváltás, jóllehet az igazi megváltás minden embert megjavít.

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu



Az öröm


Készítette: Keresztény szépségportál


Az öröm a menny első komoly előjele - bennünk.

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu



A kevés hit


Készítette: Keresztény szépségportál


A legtöbb ember hite sajnos elég a gyűlölethez, de kevés a szeretethez.

Anthony de Mello

www.keresztenyszepsegportal.hu



A kétféle ember


Készítette: Keresztény szépségportál


Kétféle ember van: azok, akik azt mondják Istennek: Legyen meg a te akaratod! és azok, akiknek Isten mondja: Na, jó, csináld, ahogy akarod!

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu

A jelen

Készítette: Keresztény szépségportál


A jelen az a pont, ahol az idő érintkezik az örökkévalósággal.

C. S. Lewis

www.keresztenyszepsegportal.hu

Világvége a maják szerint


Mára már közismert tényként tartják nyilván, hogy a maja naptár 2012. december 21-én véget ér. Ezzel kapcsolatban számos dokumentum- és mozifilm, valamint könyv látott már napvilágot.
Az embereket érdekli, hogy mi fog történni két év múlva, és erre a kíváncsiságra alapoz többek között a hollywoodi filmgyártás is. A legújabb a 2012 c. film, mely vulkánkitörésekkel, földrengésekkel és egyéb természeti katasztrófákkal mutatja be a közelgő világvégét. Azonban mi az igazság a maja naptárral és a rejtélyes végével kapcsolatban? Tényleg a közelgő világvégére kell számítanunk? Mi a Biblia álláspontja a világvégével kapcsolatban? Ezekre a kérdésekre próbálunk választ találni ebben a cikkben.

Kik voltak a maják?
A maják a spanyol hódítások és felfedezések kora előtt éltek Közép-Amerikában. Civilizációjuk jellegzetessége volt a fejlett írásmód, matematikai és csillagászati ismeretek, és közismert építészeti stílusuk is (pl. „maja piramis”). Nagyon fontos szerepe volt a vallásnak társadalmuk életében. A papok egy magasabb társadalmi réteghez tartoztak, akik a vallási kultuszuk vezető személyiségei voltak. Vallásukban fontos szerepet játszottak az isteneknek bemutatott véres áldozatok. Ez jelenthette a papok saját vérét (tüskékkel szúrt sebeken keresztül), vagy más áldozatokét.
Az áldozati rend része volt az emberáldozatok bemutatása, melynek legkegyetlenebb módja a még dobogó szív hasfalon vágott résen keresztül történő kitépése volt. Bár a vallásgyakorlásuk a nyugati, zsidó-kereszténységen, vagy a görög-római műveltségen alapuló gondolkodásunk számára kegyetlen és visszataszító, mégis kimagasló a tudományos és kulturális értéke a népüknek. A művészetekben (pl. szobrászat, festészet, építészet) nyomai még ma is láthatók Közép-Amerikában.
A matematikában használt számrendszerük leginkább a római számok rendszerére emlékeztet, és pontok, ill. vonalak rendszeréből áll. Írásuk az egyiptomihoz hasonlóan hieroglif írás, mely képjeleket tartalmazott. A társadalmukat a belső harcok egyre inkább tönkretették. A városállamok harcai, szövetségei, vándorlásai stb. következtében a spanyol hódítók már egy hanyatló civilizációt találtak Közép-Amerikában, amely saját hagyományait sem őrizte már meg.

Mi a maja naptár?
A maják jellemzője volt a magas matematikai és csillagászati műveltség, melyet áthatott vallási kultuszuk is. Naptáruk is magán viseli vallási ismereteik nyomát (pl. minden napnak megvan a maga védőszelleme). Meghatározta azt is, hogy az adott nap az utazásnak, vagy inkább a kereskedésnek kedvezőbb-e. Többféle naptárat is összeállítottak, ezek közül számunkra az ún. hosszú naptár a leglényegesebb. Ennek a kezdő dátuma Kr.e. 3114. augusztus 11-e, a vége pedig a már említett 2012. december 21-e.
Mielőtt azonban rátérnénk az évszám vizsgálatára, nézzük meg a maja naptár sajátosságait. Megfigyeléseiknek köszönhetően sikerült összeállítaniuk egy olyan naptárat, amely pontosabb a Gergely-naptárnál. A naptárukban található haab 18, egyenként 20 napos hónapból áll, és közbeiktatnak még öt további napot. A tzokin vagy szent kör a 260 napos naptáruk, amely 13, egyenként 20 napos hónapból áll. A harmadik, hosszú időszámítás vagy nagy kör nevű naptáruk az, amely számunkra leginkább lényeges. Időszámítási sajátosságaik miatt az időszámítást 5125 évente újból kezdik, és ezzel egy újabb korszak köszönt be. Nem nehéz kitalálni, hogy a következő ilyen 5125 éves korszakváltásra pontosan 2012. december 21-én kerül majd sor.
Időszámításuk több naptári egységből áll, melyek a következők: kin (nap), vinál (hónap), tun (év, 18 hónap, 360 nap), katun (20 év, 7200 nap), baktun (400 év, 144000 nap), analtun (64 millió év).

Mi történik 2012-ben?
Amint említettük, a naptáruk szabályszerűsége, hogy 5125 évenként egy újabb ciklus kezdődik. De vajon mi történik majd 2012-ben? Erről a vélemények nagyon megoszlanak. Bár a mozikban azok a katasztrófafilmek a sikeresek és népszerűek, amelyekben a civilizációnk majdnem elpusztul, majd a legvégén valamilyen csoda folytán mégis életben marad az emberiség, ez nem jelenti azt, hogy ilyen forgatókönyvre kellene számítanunk a jövőben. Megjelentek olyan cikkek és könyvek is, amelyek nem a világvégét látják 2012-ben, hanem egy új kor hajnalát. Hogy ez alatt mit értenek, az általában tudományos vagy vallási beállítottságuktól függ. Minden esetre nem azok a publikációk vannak túlsúlyban, amelyek a világvégét várják néhány éven belül. Ennek oka pedig a maja naptárban keresendő.
Először is, ha a naptár vége valóban a világ végét jelentené, nem lett volna szükség azanaltun időegységre, mely 64 millió éves időszakot jelöl. Ha valóban 5125 évenként van korszakváltás a maja naptárban, akkor egy 64 millió évig tartó analtun ideje alatt már van értelme ezeket a korszakváltásokat számolni és vizsgálni. És mivel minden egyes korszak ugyanannyi ideig tart, logikus, hogy használható ugyanaz a naptár az idő mérésére a korszakváltás után is. Azonban értelmetlen lenne egy olyan korszak meghatározása (analtun), amely elméletileg is lehetetlen a közelgő világvége miatt.
Keresztény szemmel a világvége 2012 nem az első dátum, amelyet a világ végeként meghatároztak. Nemrégiben a 2000-es dátum volt az aktuális világvége dátuma, de az az év is eltelt, és a világvége elmaradt. A maja naptáron kívül Nostradamus jóslatai, Malakiás pápa-listája és egyéb források is számos spekulációra adtak már okot.
Biblia azonban valóban beszél a világ végéről, amikor az emberi történelem a végéhez ér, és valami teljesen új kezdődik el. A Biblia utolsó könyve, a Jelenések könyve számos próféciát tartalmaz, amelyek egyéb ó- és újszövetségi szakaszokkal együtt a világ végéről beszélnek. A Biblia szerint azonban a világ vége nem az emberi civilizáció és a bolygó teljes pusztulását fogja jelenteni, hanem egy hosszú világkorszak végét, melyre jellemző volt, hogy „uralkodik az ember az emberen maga kárára” (Prédikátor 8:9). Valójában tehát egy uralkodóváltás fog bekövetkezni, amikor az emberi kormányzás véget ér majd, és Isten veszi a kezébe az uralmat.
Azt is megtudhatjuk a Bibliából, hogy nem pusztul ki a teljes emberiség, hanem lesznek emberek, akik megmenekülnek majd, a „választottak” (Máté 24:22).
Minden katasztrófafilm része, hogy emberek egy csoportja valamilyen csoda folytán megmenekül a közelgő pusztulás elől. A megmenekülés egyik bevett módja az, hogy tudósok egy csoportja kiválasztja azokat a személyeket a társadalomból, akik egy biztonságos óvóhelyen átvészelhetik a közelgő katasztrófát, majd pedig gondoskodhatnak a Föld újbóli benépesítéséről.
A közelgő világvégére gondolva ki ne lenne rá kíváncsi, hogy hogyan lehet a „kiválasztottak” egyike, akik a Biblia szerint túlélik majd a világvégét. Ehhez nem kell sem kimagasló tudományos, művészeti vagy sportteljesítmény, sem más érdem, amire apellálhatnánk. Az egyetlen kritérium a Jézusban való hit: „Higgy az Úr Jézusban, és megmenekülsz” (ApCsel 16:31) – mondja Pál apostol, az egyik első nagy misszionárius. A megmentés módja tehát adott, a Jézusban való hit, és a neki való engedelmesség.

De mit mond a Biblia a világvége dátumával kapcsolatban?
Erre vonatkozó konkrét dátumokat nem tartalmaz. Bár voltak sokan, akik megpróbálták a bibliai szövegből valamilyen módon meghatározni a pontos dátumot, a jóslataik nem teljesültek (pl. 1874, 1914, 1975 stb.). Ezzel szemben a Biblia azt mondja, hogy azt a napot, melyet egyébként „utolsó napnak” vagy „ítéletnapnak” nevez, senki nem tudhatja (Máté 24:36). Sőt, arra is figyelmeztet, hogy ha valaki megpróbál egy pontos dátumot megfogalmazni, ne higgyünk neki, mert a dátumot csak Isten tudja: „Vigyázzatok, hogy meg ne tévesszenek titeket! Mert sokan jönnek majd az én nevemben, és azt mondják: Én vagyok! - meg azt: Az idő közel jött! De ti ne kövessétek őket” (Lukács 21:8).
Bár egyszerűbb lenne tudni a pontos dátumot, de Isten úgy döntött, hogy nem közli velünk előre. Azt akarja, hogy felelős módon éljünk, és várjuk az utolsó napot a sürgősség tudatával. Ellenkező esetben olyan váratlanul érhet bennünket, mint egy éjjeli tolvaj betörése (Máté 24:42-43, 1Thesszalonika 5:2).

Következtetés
Bár újra és újra különböző dátumok látnak napvilágot, legújabban a 2012, ezek a meghatározott dátumok mégis sorra elmúltak a világvége nélkül. A Szentírás azonban valóban figyelmeztet a közelgő világvégére, mely oly közel van, hogy már az „utolsó órában” élünk (1Jn 2:18). Ezért fontos, hogy őszintén átgondoljuk és mérlegeljük azt a megoldást, mely az életünket mentheti meg – a Jézus Krisztusban való hitet, és az ő követését.

Kedvenc videók (lejátszási lista)

2012. december 17.

Máté Evangélium revideált

http://www.scribd.com/doc/117097596/Mate-Evangelium-goroggel-es-kapcsolodo-igekkel-revidealt


Ő az igaz Isten

29-es ZSOLTÁR.

APRÓ JELEK EGY LÁGY SZÉLBEN, MARSHA BURNS:


Azon a ponton vagy, ahol az egyetlen lehetőséged a határozott cselekvés. A határozatlanság csak akadályozni fogja a Szellem sodrásában való haladásodat. Keresd az arcomat, vizsgáld meg a szívedet, és így hozz döntéseket annak alapján, amit tudsz, amit értesz, és amit kívánsz.

A Szellemem folyama sebesen folyik ebben az időben, és a sodrásában lenni izgalmas és üdítő élmény lesz, mondja az Úr. 

Zsoltárok 37:4 Gyönyörködjél az Úrban, és Ő megadja néked szíved kívánságait.
https://blogger.googleusercontent.com/tracker/3042054485133650203-9002665061867169415?l=gyurinaploja.blogspot.com
http://feeds.feedburner.com/~r/gyurinaploja/~4/-qa9F6zr0z0?utm_source=feedburner&utm_medium=email http://gyurinaploja.blogspot.com

Oswald Chambers: MI A LEGFONTOSABB?


"Nem azért jöttem, hogy békességet bocsássak a földre, hanem hogy kardot" (ang. ford.) (Mt 10,34).

Ne legyen soha részvét benned az iránt, aki arra a következtetésre akar késztetni, hogy Isten keményszívű. Isten sokkal gyengédebb, mint ahogy elképzelni tudnánk. Újra meg újra lehetőséget ad nekünk arra, hogy durvaságunkra kimutathassa gyengédségét.

Ha valaki nem tud eljutni Istenhez, ez azért van, mert valami rejtegetett dolgát nem akarja odaadni Istennek. Mondja ugyan: "Elismerem, hogy rosszat tettem, de eszembe sincs odaadni azt". Lehetetlen az ilyen esetben részvéttel lennünk. Mélyre kell hatolnunk, míg rátalálunk az evangéliummal szembeni ellenkezés és neheztelés gyökerére. Sok ember kéri Isten áldását, de nem akarja elviselni, ami elevenébe vág.

Ha Istennek veled is így kellett tennie, akkor neked, mint az ő szolgájának, kíméletlenül állhatatosnak kell lenned ezen a téren. Vágj be! le mélyen a gyökérig, különben nem lesz gyógyulás. Úgy vésd be elméjükbe Isten üzenetét, hogy ne tudjanak elmenekülni előle, alkalmazzák magukra. Közelítsd meg őket ott, ahol vannak, míg rá nem ébrednek, mi hiányzik nekik, aztán állítsd szembe életükkel Jézus Krisztus mértékét. Ezt mondják majd: "Soha nem lehetünk ilyenek." - Akkor vésd beléjük: "Jézus Krisztus mondja: ilyennek kell lennetek." - "De hogy lehetünk ilyenek?" "Nem lehettek addig, amíg meg nem nyeritek a Szent Szellemet" (Lk 11,13).

Fel kell ébresztenünk a szükségérzetet, mielőtt szó lehetne arról, hogyan segíthet rajtuk az evangélium. Emberek ezrei Isten nélkül is boldognak érzik magukat ezen a világon. "De ha boldog és igaz voltam addig is, akkor miért jött Jézus egyáltalán?" Mert ez a fajta boldogság és békesség rossz talajon termett. Jézus Krisztus eljött, hogy kardélre hányja mindazt a békességet, ami nem a vele való személyes kapcsolatra épült.

Oswald Chambers "Krisztus mindenekfelett" c. könyvéből

http://www.keresztenydalok.hu/ahitatok/chambers

Te alkottad testemet


„Alaktalan testemet már látták szemeid; könyvedben minden meg volt írva, a napok is, melyeket nekem szántál, bár még egy sem volt meg belőlük. (Zsolt. 139,16)