Zsolt. 76,1 Az éneklőmesternek [(nácaḥ):
a karvezetőnek] hangszerekkel; [(nəḡínáh):
húros hangszerre]. Aszáf zsoltára, ének.
Zsolt. 76,2 Ismeretes az Isten Júdában, [jelentése:
dicsőítve lesz] nagy az ő neve Izráelben [jelentése: Isten erejével győző, ő Isten hercege lesz;
Isten győzedelmeskedik].1033
Zsolt. 76,4 Ott törte össze a kézív, az [(qešeṯ):
íjászok] villámait, [(rešep̄): a tüzes nyilakat], pajzsot,
szablyát [(ḥereḇ): kardot] és a hadat [(miləḥámáh):
a harci eszközöket, és a háborút]. Szela.1035
Zsolt. 76,5 Jöttél,
te Hatalmas, fénybe öltözötten: hegyekre szóló zsákmányt szereztünk.
Zsolt. 76,6 Kifosztattak
a bátor szívűek, álmukat alusszák, és minden hős kezének ereje veszett. [Héber szerint: (šálal):
kifosztottak lettek a ('abbír):
kemény, makacs (léḇ): bensők. (šéná' šénáh núm): álomba merült a ('ĕnôš):
halandó, esendő ember, (ḥajil): elvesztette
erejét (mácá'):
a harcosok (jáḏ): karja lehanyatlott].1036
Zsolt. 76,7
A te dorgálásodtól, oh Jákób Istene, megzsibbadt mind szekér, mind ló. [Héber szerint: Harsány
kiáltásodtól, oh Jákób Istene halálos rémületbe
estek, megtorpantak, mozdulni sem tudtak (ráḏam reḵeḇ): és mély álomba merültek a
lovak és a szekerek].1037
Zsolt.
76,8
Te, te rettenetes [(járé'): fenséges, csodálatos] vagy, és ki állhat meg orcád, a
Te [(páním)
jelenléted] előtt, [('áz): abban az időben] mikor
haragszol?1038
Zsolt. 76,9 Az egekből jelentetted ki ítéletedet; a föld
megrettent [megrendült] és
elcsendesedett. [Héber szerint: A (šámaí
šámajim): mennyből (šámaʿ):
hallatja (dín): döntését; A ('erec): föld (járé'): remeg és (šáqaṭ):
elcsendesedik].1039
Zsolt.
76,10
Mikor felkelt Isten az ítéletre, hogy megszabadítsa a föld minden [(ʿánáv):
elnyomott, elgyötört] nyomorultját! Szela.1040
Zsolt. 76,11 Mert az emberek haragja megdicsőít téged, miután
felövezed végső haragodat. [Héber szerint: Még a (ḥémáh):
haragvó ('áḏám): emberek is (jáḏáh): megvallanak, és magasztalni
fognak téged, és azokkal, akik
megmenekülnek a (ḥémáh): haragtól, a
(šə'éríṯ): maradékkal, a
megmaradtakkal (ḥáḡar): felövezed
magad].
Zsolt. 76,12 Tegyetek fogadást és adjátok meg azokat az Úrnak, a
ti Isteneteknek; mindnyájan, akik ő körülte laknak, hozzanak ajándékot a
Rettenetesnek. [Héber szerint: Tegyetek [(náḏar): fogadalmat], és (šálém):
kössetek békét az Úrral, (jəhóváh):
Jahvéval az Örökkévalóval, és a (səḇíḇáh
sáḇíḇ): környékről (jáḇal):
vezessetek embereket (šaj):
ajándékként (móráh mórá' môrá'):
tisztelettel].1041
Zsolt. 76,13 Mert a fejedelmek gőgjét megtöri, rettenetes a föld
királyaihoz. [Héber szerint: A (náḡíḏ):
fejedelmek (rúaḥ):
haragját (bácar): kivágja, (járé'): remegnek, reszketnek a ('erec): föld (meleḵ): királyai].1042
1033 Mert: „Nagy az Úr a Sionon, és magasságos ő minden
nép felett. Tiszteljék ((jáḏáh): dicsérjék, magasztalják) a te nagy és fenséges nevedet, - szent az!” (Zsolt. 99,2-3).
1034 Dávid arra buzdít, hogy: „Zengjetek az Úrnak, énekeljetek dicséretet, dicsőítsétek
az Urat aki Sionban lakik, beszéljétek el, és hirdessétek a népek, a nemzetek
között az ő cselekedeteit, az Ő hatalmas
tetteit” (Zsolt.
9,12). Mert a Siont választotta ki az Úr, azt szerette meg
magának lakhelyül: Ez lesz nyugovóhelyem örökre; itt lakozom, mert ezt
szeretem” (Zsolt. 132,13-14). És hogy hol lakik az Úr, azt Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem: „...ti az élő
Istennek temploma vagytok, amint az Isten mondotta: Lakozom bennük és közöttük
járok; és leszek nékik Istenük, és ők én népem lesznek” (2 Kor. 6,16). „Isten van
benne, nem inog meg. Már hajnalban is
védelmezi” (Zsolt. 46,6). Ezért:
„Megszégyenülnek és hátraszorulnak
mindazok, akik gyűlölik a Siont” (Zsolt.
129.5.
1035 És így folytatja Dávid a próféciáját: „Jöjjetek, lássátok, az Úr tetteit, aki
pusztaságokat [(šammáh): elhagyatott
helyeket] szerez [(śím
śúm): állít helyre] a földön;
Hadakat némít el [megálljt parancsol a hadaknak, (miləḥámáh
šáḇaṯ): háborúkat szüntet meg]
a föld széléig [(qéceh qáceh): a föld
határáig]; ívet tör, [(qešeṯ
šáḇar):
íjat tör össze] kopját ront, [(ḥăníṯ
qácac): dárdát szálakra hasít] hadi
szekereket éget el tűzben” (Zsolt.
46,9-10). Ézsaiás, és minden próféta erről az időről prófétál: „Ki ítéletet tesz (šáp̄aṭ:) a pogányok (a nemzetek) között, és bíráskodik, és (jḵḥ:
igazságot tesz) sok nép között; és
csinálnak fegyvereikből kapákat, és dárdáikból metszőkéseket, és nép népre
kardot nem emel, és hadakozást többé nem tanul” (Ésa. 2,4). „És sok népek között ítéletet (šáp̄aṭ:
igazságot) tesz, és megfedd (jḵḥ:
megvéd) erős nemzeteket nagy messze
földig és fegyvereiket kapákká kovácsolják, dárdáikat pedig sarlókká; nép népre
fegyvert nem emel, és hadakozást többé nem tanulnak. És kiki nyugszik az ő
szőlője alatt és fügefája alatt, és senki meg nem rettenti őket, mert a Seregek
Urának (jəhóváh): Jahvénak,
az Örökkévalónak) szája szólott”
(Mik. 4,3-4). És: „a vitézek harci saruja és a vérbe fertőztetett
öltözet megég, és tűznek eledele lészen. (Más
fordítás: Mert minden dübörögve menetelő csizma és véráztatta köpönyeg
elég, és tűz martaléka lesz” (Ésa. 9,5). „És fát nem hordanak a
mezőről, sem az erdőkről nem vágnak, hanem a fegyverekből tüzelnek, és
zsákmányt vetnek zsákmányolóikban, s prédálóikat elprédálják, ezt mondja az Úr
Isten” (Ezék. 39,10). „És azon a napon frigyet szerzek (szövetséget
kötök javukra) a mezei vadakkal, az égi
madarakkal és a föld férgével, (a
földön csúszó-mászó állatokkal) és az
ívet, kardot és háborút eltörlöm e földről, és bátorságos lakozást adok nékik (és
biztonságban élhetnek)” (Hós. 2,17).
1036 És
Jeremiáson keresztül folytatódik a kijelentés: „Kőhalommá lesz Babilon, sakálok tanyájává.
Pusztává és iszonyatossá lesz, lakatlanná válik. Együtt ordítanak, mint a
fiatal oroszlánok, morognak, mint az oroszlánkölykök. Mikor fölhevülnek,
lakomát készítek nekik, lerészegítem őket, hogy vigadjanak, aludjanak örök
álmot, és ne ébredjenek föl! - így szól az Úr” (Jer. 51,37-39).
1037 És
így folytatódik a kijelentés: „Ímé rátörök,
azt mondja a Seregek Ura, és füstté égetem szekereit…” (Náh.
2,13). „Azon a napon, így szól az
Úr, megverek minden lovat rettegéssel, a lovagját pedig őrültséggel; …a
népeknek pedig minden lovát vaksággal verem meg” (Zak. 12,4). „Ellenem való haragodért, és mert kevélységed fülembe
jutott, vetem orrodba horgomat és szádba zabolámat, és visszaviszlek az úton, a
melyen jöttél! Azért így szól az Úr Assiria királyáról: Nem jő be e városba,
nyilat sem lő reá, és nem szállja meg paizzsal azt, és töltést sem készít
ellene. Az úton, amelyen jött, visszatér, de e városba be nem jő, azt mondja az
Úr” (Ésa. 37,29.33-35). „Alszanak
már pásztoraid, Asszíria királya! Nyugszanak előkelőid. Elszéledt néped a
hegyeken, nincs, aki összegyűjtse. Nincs enyhülés bajodra, sebed
gyógyíthatatlan. Akik híredet hallják, mind tapsolnak, mert van-e, akin nem
gázolt át örökös gonoszságod?!” (Náh.
3,18-19).
1038 És
így folytatódik a kijelentés: „De kicsoda
szenvedheti el, ki bírja majd ki az ő eljövetelének napját? És kicsoda áll meg
az ő megjelenésekor? Hiszen olyan ő, mint az ötvösnek tüze, és a ruhamosóknak
lúgja!” (Malak. 3,2). „A hegyek reszketnek, és (megrendülnek) előtte, és a halmok (remegnek), és szétmállanak.
Tekintetétől megrendül (megindul) a
föld, és a világ, és minden, ami rajta él (minden lakója). Ha megharagszik, ki állhat meg előtte, izzó
haragjának ki állhat ellene? Lángoló haragja árad, mint a tűz, még a sziklák is
szétporladnak tőle” (Náh. 1,5-6).
1039 Mert
az Úr: „Hadakat némít el [megálljt parancsol a hadaknak, (miləḥámáh šáḇaṯ): háborúkat szüntet meg] a föld
széléig [(qéceh
qáceh): a föld határáig]; ívet tör,
[(qešeṯ
šáḇar):
íjat tör össze]
kopját ront, [(ḥăníṯ qácac): dárdát szálakra hasít] hadi szekereket éget el tűzben.” És így szól: Csendesedjetek és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten!
Felmagasztaltatom a nemzetek közt, felmagasztaltatom a földön [(rúm): magasztalnak a
népek, (rúm): magasztal a föld]” (Zsolt. 46,10-11).
1040 És: „Örül, és [(śámaḥ): örvendezik] az igaz, a [(caddíq) megigazult], mikor látja a bosszúállást, az [(náqám):
igazságszolgáltatást]…” (Zsolt. 58,11).
1041 „Ezt mondja a Seregeknek Ura: Még
lesz idő, amikor népek jőnek el, és sok városoknak lakói. És egyiknek lakói a
másikhoz mennek, mondván: Menten menjünk el az Úr orcájának engesztelésére, és
a Seregek Urának keresésére; én is elmegyek! Nagy népek és erős nemzetek jönnek
Jeruzsálembe, hogy a Seregek Urához folyamodjanak, és az Úrhoz könyörögjenek.
Ezt mondja a Seregeknek Ura: E napokban lesz az, hogy a minden nyelvű pogányok
közül tíz ember ragad egy zsidó férfiúba s ragad annak ruhája szélébe, mondván:
Hagy menjünk veletek, mert hallottuk, hogy veletek van az Isten!” (Zak. 8,20-23).És: „Abban az időben ajándékot visz a Seregek
Urának a szálas és sima arcú nép, a közelben és távolban rettegett nép, az
elsöprő erejű nép, amelynek hazáját folyók szelik át, a Seregek Ura nevének
helyére, a Sion hegyére” (Ézs. 18,7). Pál
apostol megvallása Isten igéjének való engedelmességéről: „Amikor az örömüzenet papi szolgálatát végzem, én a Krisztus Jézusnak a
nemzetek közé kirendelt áldozó papja vagyok; hogy a pogány népek a Szent Szellemtől megszentelt kedves áldozati ajándékká
legyenek” (Róm. 15,16).
1042 És így folytatja Dávid: „Rettenetes
[(járé'): fenséges, csodálatos] vagy, oh ('ĕlóhím): Isten,
a te szent hajlékodban [(miqədáš): szentélyedben]…!”
(Zsolt. 68,36). „Mert az Úr [jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] felséges, [(ʿeləjôn): magasságos] rettenetes [(járé'): tiszteletreméltó, csodálatos]; nagy [(gəḏóláh gáḏôl): hatalmas,
erős] király az egész földön [minden
ország felett]” (Zsolt. 47,3). „És ő
változtatja, és szabja meg az időket és az időknek részeit; dönt királyokat és
tesz királyokat; ad bölcsességet a bölcseknek és tudományt az értelmeseknek” (Dán. 2,21)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.