„Mert nem miként Mózes, aki leplet borított az orcájára, lepellel
fedte be arcát, hogy ne lássák Izráel fiai, és ne kelljen végignézniük az
elmúlandónak, a mulandó dicsőségnek, a megszüntetendőnek, érvénytelenné
teendőnek végét, vagyis elmúlását, eltűnését*
De megtompultak, megkérgesedtek, érzéketlenné váltak
az ő elméik, gondolkozásuk, értelmük, felfogóképességük. Mert ugyanaz a lepel
mind e mai napig megmaradt, és ott van, az Ószövetség olvasásánál, és
felismerésénél felfedetlenül, s rajta is marad, mivelhogy a Krisztusban tűnik
el, válik hatástalanná, és érvénytelenné.
[Más fordítás: De bele is kövesedtek gondolkodásukba.
Mert az ószövetség olvasásakor a mai napig rajtuk van a lepel, s nem hull le
róluk, mert csak a Krisztusban veszti hatályát]**
Sőt mind máig, vagyis mai napig, amikor csak, és
valahányszor olvassák Mózest, lepel borul az ő szívökre, lepel takarja
bensőjüket.
Mikor pedig megtérnek, vagyis amint odafordulnak az
Úrhoz, lehull a lepel, és eltűnik, elvétetik a takaró***
(2 Kor. 3,13-16)
*Mózes lepel nélkül csak az Úrral beszélt: „És lőn, amikor Mózes a Sinai
hegyről leszálla, és a kezében vala a bizonyság két táblája. Mózes nem tudta,
hogy az ő orcájának bőre sugárzik, mivelhogy Ővele, vagyis Istennel szólott. És
amint Áron és az Izráel minden fiai meglátták Mózest, hogy az ő orcájának bőre
sugárzik: féltek közelíteni, és közel menni hozzá. Mózes pedig megszólítá, és
hívta őket, és Áron és a gyülekezetnek fejei, vagyis vezetői mind hozzá
menének, és szóla, és beszélt velük. Azután az Izráel fiai is mind hozzá
járulának, és közel mentek hozzá, és megparancsolá nékik mindazt, amit az Úr
mondott néki a Sinai hegyen. Mikor pedig elvégezte Mózes velük a beszédet,
leplet tőn orcájára. És valahányszor Mózes az Úr elébe, az Úr színe elé méne,
hogy vele szóljon, és vele beszéljen, levevé a leplet, míg kijőne. Kijövén
pedig, elmondá az Izráel fiainak, ami parancsot kapott. És mivel az Izráel fiai
láták a Mózes orcáját, hogy sugárzik a Mózes orcájának bőre, Mózes a leplet
ismét orcájára borítá, mígnem beméne, hogy Ővele, vagyis Istennel szóljon, és
beszéljen” (2 Móz. 34,29-35).
**Ézsaiás kérdésére, hogy ha nem
hisznek neki, így válaszol az Úr: „És monda: Menj, és
mondd ezt e népnek. Hallván halljatok, és ne értsetek, s látván lássatok, és ne
ismerjetek. Kövérítsd meg e nép szívét, és füleit dugd be, és szemeit kend be:
ne lásson szemeivel, ne halljon füleivel, ne értsen szívével, hogy meg ne
térjen, és meg ne gyógyuljon” (Ésa.
6,9-10)
„Mert tanács-vesztett, eltévedt, és tévelygő
nép ez, és nincs bennük értelem, ezért ilyen értelmetlen” (5 Móz. 32,28)
Az Úr
Jézusban nem ismerik fel az ő Istenüket, ezért így szól az Úr: „És beteljesedék rajtuk Ézsaiás jövendölése,
amely ezt mondja. Hallván halljatok, és ne értsetek. És látván lássatok, és ne
ismerjetek: Mert megkövéredett e népnek szíve, és füleikkel nehezen hallottak,
és szemeiket behunyták; hogy valami módon ne lássanak szemeikkel, és ne
halljanak füleikkel, és ne értsenek szívükkel, és meg ne térjenek, és meg ne
gyógyítsam őket” (Mát. 13,14-15)
Pál apostol Rómában hirdeti a zsidóknak a
Krisztust, de: „Mivel pedig nem egyezének
meg, és nem értettek egyet egymással, eloszlának, vagyis szétoszlottak. S ekkor
Pál ez egy szót, ez egy igét mondá: Jól, és helyesen szólott a Szent Szellem
Ézsaiás próféta által a mi atyáinknak, és a ti atyáitokról, mondván: Eredj, és menj el ehhez a néphez és
mondd: Hallván halljatok, és ne értsetek; és nézvén nézzetek, és ne lássatok
meg! Mert megkövéredett e népnek szíve, és füleikkel nehezen hallanak, és
szemeiket behunyják; hogy szemeikkel ne lássanak, füleikkel ne halljanak,
szívükkel ne értsenek és meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket. Legyen
azért néktek tudtotokra, hát vegyétek tehát tudomásul, hogy a pogány népeknek
küldetett az Istennek ez üdvössége, és ők meg is hallgatják. És mikor ezeket
mondotta, elmenének, eltávoztak a zsidók, maguk között sokat vetekedve, és
vitatkozva” (Csel. 28,25-29)
És kijelentés az értetlenség okáról: „Ha mégis leplezett, és nem elég világos a
mi evangéliumunk, azoknak leplezett, és csak azok számára nem világos, akik
elvesznek. Akikben e világ Istene megvakította a hitetlenek elméit,
gondolkozását, mert hitetlenek, hogy ne lássák és így nem is látják meg a
Krisztus dicsőséges evangéliumának, a Krisztus dicsőségéről szóló evangélium
világosságát, aki az Isten képe, az Isten képmása” (2 Kor. 4,3-4).
***Ézsaiás próféciáján keresztül
jelenti ki az Úr, hogy ez minden nemzetre vonatkozik, beleértve Izráelt is: „És elpirul a sápadt hold, és
megszégyenül az izzó nap, mikor a seregek Ura uralkodik, amikor Ő lesz a király
a Sion hegyén és Jeruzsálemben: s vénei előtt dicsőség lészen, és vénein ragyog
dicsősége. S elveszi e hegyen a fátyolt, leveszi a leplet, mely beboríta minden
népeket, és amely ráborult minden népre, és a takarót, mely befödött, és
betakart vala minden népségeket, és minden nemzetet” (Ésa. 24,23-24)
Dávid próféciája a dicsőség királyáról: „Kicsoda ez a dicsőség királya? Az erős és
hatalmas Úr, azaz Jehova, az erős hadakozó Úr. Ti kapuk, emeljétek fel fejeiteket, és
emelkedjetek fel örökkévaló ajtók, hadd menjen be a dicsőség királya! Kicsoda
ez a dicsőség királya? A seregek Ura, ő a dicsőség királya. Szela” (Zsolt. 24,8-10)
S az Újszövetség válasza Dávid kérdésére: „...dicsőség Ura... a mi Jézus
Krisztusunk...” (Jak. 2,1)
Beleértve Izráelt is: „Sőt azok is, ha meg nem maradnak, ha nem
tartanak ki a hitetlenségben, a tagadásban,
engedetlenségben, beoltatnak. Mert az Isten ismét beolthatja őket, mert
Istennek van hatalma, és képes is arra, hogy újra beoltsa őket. Mert ha te a természet, eredet, és
származás szerint való, a természetednek megfelelő vadolajfából kivágattál, és
természet ellenére, a természet
rendjén felülemelkedve beoltattál a szelíd olajfába mennyivel inkább beoltatnak ezek a természet, eredet, és származás
szerint valók, vagyis a természetes ágak az ő saját természetüknek megfelelő
olajfájukba, akik természet szerint is oda tartoznak. Mert nem akarom, hogy ne tudjátok, hogy ne a magatok eszétől
vezettessétek magatokat, hanem akarom, hogy értsétek meg atyámfiai, testvéreim
ezt a titkot, hogy magatokat el ne hitessétek, és nehogy egyéni véleményetekre
hagyatkozzatok; és ne bízzátok el magatokat, hogy a megkeményedés, a
megátalkodottság, a vakság, konokság, érzéketlenné válás Izraelre nézve csak
részben történt. Izráelnek csak egy
részét érte, hogy részleges megkövesedés támadt Izraelen mindaddig, ameddig a pogányok,
vagyis a nemzetekből kiválók teljes számban meg nem térnek, és amg a
nemzetekből valók teljessége bemegyen. És így az egész Izráel megtartatik,
vagyis üdvözül, amint meg van írva: Eljön Sionból a Szabadító, a Megmentő, és elfordítja, és eltörli,
elveszi, eltávolítja Jákobtól a gonoszságukat, az istentelenséget,- az
Isten nélküliséget - a hitetlenséget, és
az istentelen gyakorlatokat (Róm. 11,23-26).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.