2017. szeptember 19.
Steve McVey: Isten szeretete
Isten az Igét / Szót neked szánta. Isten már azelőtt
mondani akart neked valamit, mielőtt az első proton és neutron létrejött volna.
Mi volt ez a fontos hír, amit meg akart osztani, jóval azelőtt, hogy itt lettél
volna?
Az hogy SZERET, mindig is
szeretett és mindig is SZERETNI FOG.
Úr Jézus, Istenem!
Te vagy:
„Aki
hegyeket hoztál létre erőddel, és hatalmat öltöttél magadra; Aki
lecsillapítottad a tengerek zúgását, hullámaik zúgását, a nemzetek háborgását”
(Zsolt. 65,7-8).
Imádkozz
Ha gondod van: imádkozz!
Ha valaki megbántott: imádkozz!
Ha beteg vagy: imádkozz!
Ha úgy érzed, már-már feladod: imádkozz!
Ha valaki, akit szeretsz, szenved: imádkozz!
Ha elcsüggedtél: imádkozz!
Ha nem tudod, mit tegyél: imádkozz!
2017. szeptember 14.
Zsoltár 65. HÁLAIMA. (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt. 65,1 Az éneklőmesternek; [a karmesternek] zsoltár; Dávid [jelentése:
szeretett, szerető; összekötő, egyesítő; főember] éneke.
Zsolt. 65,2 Tied a hódolat, [Téged
illet] a dicséret, [a dicsőítés]
oh Isten, a Sionon. És néked teljesítik
ott a fogadást. [Héber szerint: A (dúmijjáh):
csendes várakozásban (təhilláh):
dicsérem, dicsőítem, imádom, hálát adok ('ĕlóhím):
Istennek a Sionon (cijjôn): Sion= „napégette, kiszáradt, megperzselt hely), és (šálém):
kész vagyok (néḏer neḏer): fogadalmi
ajándékot bemutatni].*
*És így
folytatja Dávid: „Hálával [(tôḏáh):
hálaadással]
áldozzál az Istennek, és teljesítsd a felségesnek fogadásidat [(néḏer
neḏer): fogadalmaidat]; (Más fordítás: A dicséret áldozatát vidd az Úr elé, s
váltsd be fogadalmad a Fölséges előtt)!(Zsolt. 50,14).
„Tegyetek fogadást (fogadalmat)
és adjátok meg (és teljesítsétek) azokat
az Úrnak, a ti Isteneteknek; mindnyájan, akik ő körülte laknak, hozzanak
ajándékot a Rettenetesnek” (Zsolt. 76,12).
Dávid példát ad arra,
hogy mit jelent a fogadalom: „Felőled
lesz [Rólad szól] dicséretem a nagy
gyülekezetben [a nagy közösségben]. És teljesítem
fogadalmaimat az istenfélők [(járé'): Istent tisztelők] előtt” (Zsolt. 22,26).
Jónás is erről tesz
megvallást: „én hálaadó szóval áldozom
néked (én hálaéneket zengve áldozok neked); megadom, amit fogadtam. Az Úré (az Úrtól jön) a szabadítás” (Jón. 2,10).
Bizony: „Elmegyek házadba égőáldozatokkal, lefizetem
(teljesítem) néked fogadásaimat,
Amelyeket ajakim ígértek és szájam kimondott nyomorúságomban (a bajban)”
(Zsolt. 66,13-14).
És: „Az Úr iránt való fogadásaimat
(teljesítem) megadom az ő egész népe
előtt (egész népe jelenlétében). Dicsérlek
a nagy gyülekezetben, az erős nép között magasztallak téged” (Zsolt. 116,14).
És: „Magasztallak a nagy gyülekezetben, hatalmas
nép között dicsérlek” (Zsolt. 35,18).
„Vígan hirdetem az igazságosságot a nagy
gyülekezetben; ímé, nem tartom vissza ajkamat, (és nem zárom be számat) te
(jól) tudod, óh Uram! Igazságosságodat
nem rejtem el szívemben, elmondom a te hűségedet és segítségedet; (beszélek
hűségedről és szabadításodról) nem
titkolom el kegyelmedet és igazságodat (szeretetedet
és hűségedet) a nagy gyülekezetben”
(Zsolt. 40,10-11).
„Így éneklem majd a te nevedet szüntelen, hogy
beteljesítsem az én fogadásaimat minden napon” (Zsolt. 61,9).
És miért is kell még
hálaadással áldoznunk? „Mert nincsen itt
maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük. Annakokáért ő általa vigyünk
dicséretnek áldozatát mindenkor Isten elé, azaz az ő nevéről vallást tevő
ajkaknak gyümölcsét” (Zsid. 13,14)
„Adjanak hálát az Úrnak az ő kegyelméért, (szeretetéért) és az emberek fiai iránt való
csodadolgaiért, (az emberekkel tett csodáiért). És áldozzanak hálaadásnak áldozataival, és hirdessék az ő cselekedeteit
örvendezéssel (beszéljék el ujjongva tetteit)!” (Zsolt. 107,21-22).
Zsolt. 65,3 Oh könyörgést [(təp̄illáh): az imádságot] meghallgató, hozzád folyamodik [(bô')
eléd járul] minden test [minden (báśár): hústest].*
*Dávid
megvallása: „A szegények [(ʿánájv
ʿánáv): elnyomottak,
szerencsétlen nyomorultak] kivánságát meghallgatod, oh Uram! Megerősíted
szívüket, [a bensőjüket] füleiddel
figyelmezel [feléjük fordítod füledet, és
kegyelmed által szivüket megváltoztattad,
és imádságra hangoltad]” (Zsolt. 10,17)
„Hiszen: „Közel van az Úr minden őt hívóhoz;
mindenkihez, aki hűséggel (és igazán) hívja
őt. Beteljesíti az őt félőknek kívánságát; kiáltásukat meghallgatja és
megsegíti őket” (Zsolt. 145,18-19).
Bizony
az Úr: „… az igazaknak … könyörgését
(és imádságát) meghallgatja” (Péld. 15,29).
Zsolt. 65,4 Bűneim erőt vettek rajtam; vétkeinket te
bocsásd meg. [Héber szerint: Bár (ʿáôn
dáḇár): bűnös beszédeim, és azok következményei: baj, csapás (gáḇar): felülkerekedtek, elhatalmasodtak,
és (pešaʿ): lázadást, elszakadást
okoztak. De Te (káp̄ar): befedezted
bűneimet, és megbocsátottad].*
*És így folytatja
Dávid:
„… utolértek bűneim miatt a [(ʿávôn
ʿáôn): bajok, csapások], amelyeket
végig sem nézhetek, amelyek [(jáḵôl jáḵól): legyőztek,
felülkerekedtek rajtam]; számosabbak a
fejem hajszálainál, és a szívem is elhagyott engem” (Zsolt. 40,13).
„Mert bűneim [(ʿávôn ʿáôn): törvény nélküli
állapotom miatti gonoszságaim] elborítják
fejemet [(ró'š) kezdettől]; súlyos
teherként, erőm felett [nehezednek rám]” (Zsolt. 38,5).
Emiatt: „Eláradtak [(ráḥaḇ):
igen megsokasodtak] szívemnek [(léḇáḇ): bensőmnek] szorongásai, [(cáráh): nyomorúságai,
gyötrelmei] nyomorúságaimból [(məcuqáh məcúqáh): szorongattatásom,
és gyötrelmemből] szabadíts meg engem. [Más fordítás: Adj
enyhülést szívem gyötrelmének és (jácá'):
szabadíts, ments meg, vezess ki bajaimból, szorult helyzetemből, szükségeimből,
ínségemből]” (Zsolt.
25,17).
Mert: „bánatban [(jáḡôn): szomorúságban fájdalomban] enyészik [(káláh): múlik el] életem és sóhajtásban [('ănáḥáh):
nyögésben, jajgatásban] múlnak éveim;
bűnöm miatt roskadoz erőm, a [(ʿávôn
ʿáôn): bűn miatti baj, csapás (kášal): elveszi erőmet, támolygok,
tántorgok, kimerült vagyok], és kiasznak
csontjaim, és [(ʿášéš ʿecem): elfogy, elenyészik testem]” (Zsolt. 31,11).
Megvallom, hogy: „Egyedül te ellened vétkeztem, azt tettem,
amit rossznak látsz…” (Zsolt. 51,6).
És: „… URam, légy kegyelmes hozzám! Gyógyíts meg engem, mert vétkeztem
ellened!” (Zsolt. 41,5).
Hiszen: „Ha a bűnöket számon tartod, Uram: Uram, kicsoda maradhat meg?! Hiszen
te nálad van a bocsánat, hogy féljenek (tiszteljenek) téged!” (Zsolt. 130,3-4).
És én:
„Vétkemet bevallám néked, bűnömet [(ḥaṭṭá'ṯ
ḥaṭṭá'áh jḏʿ ʿávôn ʿáôn): vétkemet,
tévedésemet, céltévesztésemet megismertem, megértettem, és a bűn
következményét, a bajt, csapást megtapasztaltam], és el nem fedeztem [(kásáh):
nem rejtegettem, nem takargattam tovább, és
hamisságomat nem titkoltam el]. Azt mondtam [('ámar):
magamban]: Bevallom hamisságomat [(pešaʿ):
lázadásomat, elszakadásomat, hűtlenségemet] az Úrnak [(jəhóváh): Jahvénak, az
Örökkévalónak] - és te elvetted rólam bűneimnek terhét [(ḥaṭṭá'ṯ ḥaṭṭá'áh): céltévesztésem
következményeit, bajokat, csapásokat, és eltörölted adósságom, megbocsátottad Istennélküliségemet] Szela. (Zsolt. 32,5).
A prófétán keresztül már
kijelentette az Úr: „Én, én vagyok, aki
eltörlöm álnokságaidat és gonoszságodat önmagamért, és bűneidről, és
gonoszságodról nem emlékezem meg!” (Ésa. 43,25).
Zsolt. 65,5 Boldog, és [('ešer 'ášár): áldott] az, akit Te kiválasztasz és magadhoz fogadsz, hogy
lakozzék a Te tornácaidban, a Te [(ḥácér): udvaraidban]; hadd
teljesedjünk meg a Te házadnak javaival, a Te templomodnak szentségével!*
*Dávid megvallása: „Boldog nép
az [(gój gôj): a nemzet], amelynek Istene az Úr, az a nép, amelyet
örökségül [(naḥăláh): tulajdonául] választott
magának” (Zsolt. 33,12).
„Dúslakodnak házadnak bőséges javaiban; megitatod őket
gyönyörűségeid folyóvizéből. [Más fordítás: Megrészegülnek házad dús javaitól,
gyönyörűséged patakjával itatod őket; örömöt árasztasz rájuk, mint patakot]”
(Zsolt. 36,9).
Igen: „Boldogok,
a kik lakoznak a te házadban, dicsérhetnek téged szüntelen! Szela.
(Zsolt. 84,5).
„Mert jobb egy nap a te tornácaidban, (a te udvaraidban) hogysem ezer másutt; inkább akarnék az én
Istenem házának küszöbén ülni, hogysem lakni a gonosznak sátorában!” (Zsolt. 84,11).
Dávid így könyörög az Úrhoz: „Egyet kérek az Úrtól, azért esedezem: hogy
lakhassam az Úr házában életemnek minden idejében; hogy nézhessem az Úrnak
szépségét és gyönyörködhessem az ő templomában” (Zsolt. 27,4).
„Bizonyára jóságod és kegyelmed követnek engem [és szereteted kísér]
életem minden napján, s az Úr házában
lakozom hosszú ideig [egész életemben örök időkön át]” (Zsolt. 23,6).
Zsolt. 65,6 Csodálatos dolgokat szólasz [(ʿún): jelentsz ki]
nékünk a te igazságodban, üdvösségünknek Istene; e föld minden szélének és a
messze tengernek bizodalma.[Más fordítás: Igazságosságodban meghallgatsz minket, mi
szabadító Istenünk, segítőnk, s megrendítő, fenséges jeleket adsz. Te vagy a
föld határainak reménye, s reménysége a távoli partoknak];
Zsolt. 65,7 Aki hegyeket épít [(kún): hozott létre, és megszilárdította]
erejével, körül van övezve hatalommal.*
*A próféták mind
Őróla írnak: „Mert ímé, aki hegyeket alkotott és a szelet
teremtette, és aki megjelenti az embernek az ő gondolatát, szándékát, aki a
hajnalt sötétséggé változtatja és a föld magaslatain lépdel: az Úr (jəhóváh: Jahve, az Örökkévaló) ő, a Seregeknek Istene az ő neve”
(Ámós. 4,13).
Ő az, aki: „… kijő az Úr (jəhóváh: Jahve, az Örökkévaló) az
ő helyéről, és leszáll és lépdel a földnek magaslatain. És szétmállanak alatta a hegyek, a völgyek pedig szétszakadoznak,
mint a viasz a tűz előtt, mint a meredekről leszakadó (lezúduló) vizek” (Mik. 1,3-4).
„Viaszként olvadnak meg a hegyek az ÚR (jəhóváh: Jahve, az
Örökkévaló) előtt, az egész föld Ura
előtt” (Zsolt. 97,5).
Zsolt. 65,8 Aki lecsillapítja [(šáḇaḥ): lecsendesíti] a
tengerek zúgását, habjaik, a [(gal): hullámok] zúgását, [(hámón
hámôn) morajlását], a népek, [nemzetek]
háborgását. [Más fordítás: Te csendesíted el a tenger morajlását, hullámainak vészjósló
bömbölését, zúgását. A népek háborognak; Zavarba jőnek a nemzetek].*
*Jób így vall Róla:
Ő az: „Aki egymaga feszítette ki az egeket, lépdel a tenger hullámhegyein, és
tapos a tenger hullámain” (Jób. 9,8).
És hogy ki Ő, azt az
Evangélium jelenti ki: „És mikor Jézus a
hajóra szállt vala, követék őt az ő tanítványai. És ímé heves vihar, és nagy
háborgás, nagy rengés támadt a tengeren, annyira, hogy a hajót már-már
elborítják vala a hullámok; ő pedig aluszik, mert lepihent, és elszunnyadott
vala. És az ő tanítványai hozzámenvén, felköltik őt, mondván: Uram, Urunk!
Ments és tarts meg minket; mert elveszünk, mert mindjárt elpusztulunk, és
meghalunk. És monda nékik: Mit féltek, miért vagytok ilyen félénkek,
bátortalanok, gyávák, óh kicsinyhitűek? Milyen kevés a hitetek. Azután felállt,
és fölkelvén ráparancsolt és megfedte, megdorgálta a szeleket és a tengert, és
lőn nagy csendesség, és nagy nyugalom támadt, mert teljes szélcsend lett. Az
emberek pedig elcsodálkoznak és megdöbbentek, és elámultak, mondván: Kicsoda
ez, honnan való ő, hogy mind a szelek, mind a tenger engedelmeskednek néki” (Mát. 8,23-27).
Dávid is Róla prófétál: „De az Úrhoz kiáltanak az ő szorultságukban,
az ő nyomorúságukban, és sanyarúságukból,
szorult helyzetükből kivezette és kiszabadította őket. Lecsendesítette, és
megállítá a szélvészt, hogy csillapodjék, és megcsendesedtek a habok, és
elcsitultak a hullámok. És örülnek, amikor azok elsimultak, hogy lecsillapodtak
vala, és a kívánt kikötőbe vezette
őket” (Zsolt. 107,28-30)
Hát: „Uram, Seregeknek
Istene! Kicsoda olyan erős, mint te vagy Uram? És a te hűséges voltod körülvesz
téged. Te uralkodol a tengernek kevélységén, a dühöngő tengeren, mikor az ő habjai felemelkednek, ha hullámai
tornyosulnak, te csendesíted le azokat” (Zsolt.
89,9-10).
És hogy mit szimbolizál a
tenger, a sok vizek, azt Ézsaiás prófétán keresztül jelenti ki az Úr: „Jaj, zúg a sok nép! Zúgásuk olyan, mint a
tengerek zúgása. Morajlanak a nemzetek! Morajlásuk olyan, mint a hatalmas víz
morajlása. Morajlanak a nemzetek, ahogyan morajlik a nagy víz; de ha
megdorgálja az ÚR, elfut messzire. Mint a polyvát kergeti a szél a hegyek
között, és mint az ördögszekeret a szélvihar” (Ésa. 17,12-13).
Mert: „A
hatalmas vizek hangjánál, a nagy vizek zúgásainál, a tengernek felséges morajlásánál
felségesebb az Úr, (jəhóváh: Jahve, az Örökkévaló) a
magasságban. (Zsolt. 93,4).
Zsolt. 65,9 Félnek is jeleidtől a szélek lakói; a napkelet és
napnyugat határait megörvendezteted [Héber szerint:
(járé'):
félelemmel való tiszteletre, csodálatra, bámulatra késztet az ('ôṯ): emlékeztető jel, a pózna, a
bizonyíték a (qácú): végen lakókban,
amikor (jášaḇ) helyet foglal, és elhelyezkedik, és (bóqer): másnap reggel a fény behasít az sötétségbe, a (ʿereḇ):
keveredésbe. És amikor (môcá'): feltűnik,
felkel (ránan): örömre,
örömkiáltásra fakasztod, ujjongásra indítod a végen lakókat].
Zsolt. 65,10 Meglátogatod a földet és elárasztod; nagyon
meggazdagítod azt. Istennek folyója tele van vizekkel; gabonát szerzel nékik,
mert úgy rendelted azt. [Héber szerint: Meglátogatod a földet, páqaḏ): figyelsz rá, észreveszed hiányát és gondoskodsz róla.
Megöntözöd, áldásod bőségével
elárasztod. Gabonával látod el az embereket, így gondoskodsz róluk].*
*Folytatás: „Hogy esőt adj a
lakatlan földre, az ember nem lakta pusztára, hogy bőven megitassad a puszta
sivatagot, és zöldellő növényzetet sarjasszál” (Jób. 38,26-27)
„Megöntözöd
onnan fentről a hegyeket, alkotásaid gyümölcsével jól tartod a földet. Füvet
sarjasztasz az állatoknak, növényeket a földművelő embernek, hogy eledelt
vegyenek a földből”
(Zsolt. 104,13-14).
„Dúslakodnak
házadnak bőséges javaiban; megitatod őket gyönyörűségeid folyóvizéből. [Más fordítás: Megrészegülnek házad dús javaitól,
gyönyörűséged patakjával itatod őket; örömöt árasztasz rájuk, mint patakot]” (Zsolt. 36,9).
Zsolt. 65,11 Megitatod barázdáit, göröngyeit meglapítod,
záporesővel meglágyítod azt, termését megáldod. [Héber
szerint: (ráváh): Bőségesen
megöntözöd, átitatod, (telem):
barázdáit, és (gəḏúḏáh gəḏúḏ):
mélyedéseiben a (náḥéṯ): göröngyöt, a rögöt szétlapítod, (rəḇíḇím): bőséges záporral (múḡ): megpuhítod, és elmállasztod. (cemaḥ): Sarját, termését (báraḵ): megáldod, és javaidból
részesíted].*
*Az Úr az: „Ki az elmúlt időkben [(genea):
az előző nemzedékek során] hagyta a
pogányokat mind a maguk útján haladni: [(eaó ethnosz): eltűrte, hogy a
nemzetek mind a maguk útján haladjanak].
Jóllehet nem hagyta magát tanúbizonyság nélkül, mert jótevőnk volt, adván
mennyből esőket és termő időket nékünk, és betöltvén eledellel és örömmel a mi
szívünket [(kardia): a mi bensőnket]” (Csel. 14,16-17).
Jeremiás
így panaszkodik, ennek ellenére : „Eszükbe
sem jut, hogy féljék Istenüket, az Urat, (Jahvét az Örökkévalót), aki az őszi és a tavaszi esőt megadja a maga
idejében, és biztosítja az aratásra rendelt heteket” (Jer. 5,24).
Pedig
Ő az:
„Aki esőt ad [(náṯan): bocsát] a földnek színére [(páním): felszínére], és a mezőkre vizet bocsát [és vízzel öntözi az egész határt]” (Jób. 5,9).
Aki: „Felemeli a felhőket a földnek széléről;
villámlást készít, (villámokat szór) hogy
eső legyen, s szelet hoz elő tárházaiból” (Zsolt. 135,7).
„Szavára víz-zúgás támad az égben, és felhők emelkednek fel a föld
határairól; villámlásokat készít az esőnek, és kihozza a szelet az ő
rejtekhelyéből” (Jer. 10,13).
„Hogy megitasson
pusztát, sivatagot, és hogy sarjasszon zsenge pázsitot” (Jób. 38,27).
És Dávid így folytatja: „Énekeljetek
az Úrnak hálaadással, (zengjetek hálaéneket az Úrnak, Jahvénak az
Örökkévalónak) pengessetek hárfát
(énekeljetek hárfakísérettel) a mi
Istenünknek!
Aki
beborítja az eget felhővel, esőt készít a föld számára (esőt bocsát a földre), és füvet sarjaszt a hegyeken” (Zsolt. 147,7-8).
Ő
az: „Aki megöntözi a hegyeket az ő
palotájából; a te munkáidnak gyümölcséből megelégíttetik a föld. Aki füvet
sarjaszt a barmoknak és növényeket az embereknek hasznára, hogy eledelt
vegyenek a földből” (Zsolt. 104,13-14).
És
hogy milyen esőt küld az Úr, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „Mert mint leszáll az eső és a hó az égből,
és oda vissza nem tér, hanem megöntözi a földet, és termővé, gyümölcsözővé
teszi azt, és magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek: Így lesz az én
beszédem, az én igém is, amely számból kimegy, nem tér hozzám üresen, hanem
megcselekszi, amit akarok, és szerencsés lesz ott, és eléri célját a hová, és
amiért küldöttem” (Ésa. 55,10).
Zsolt. 65,12 Megkoronázod az esztendőt jóvoltoddal, [(ṭôḇ):
áldásoddal], és a te nyomdokaidon, a Te [(maʿəgál): utadon]
a kövérség [(dešen):
termékenység, bőség] fakad [(ráʿap̄): csepeg, harmatoz];*
*Dávid így
folytatja: „A föld megadja az ő gyümölcsét (meghozza termését): megáld minket az Isten, a mi Istenünk”
(Zsolt. 67,7).
„Békességet ad határainknak, megelégít minket a
legjobb búzával” (Zsolt. 147,14).
És a feltétel: „Ha az én rendeléseim szerint jártok, (és
éltek) és az én parancsolataimat megtartjátok, és azokat megcselekszitek: Esőt adok néktek idejében, és a föld
megadja az ő termését, a mező fája is megtermi gyümölcsét. És a ti cséplésetek
ott éri a szüretet, és a szüret ott éri a vetést, és elégségig ehetitek
kenyereteket, és bátorságosan (és biztonságban) lakhattok a ti földeteken. Mert
békességet adok azon a földön, hogy mikor lefeküsztök, senki fel ne rettentsen;
és kipusztítom az ártalmas vadat arról a földről, és fegyver sem megy át a ti
földeteken” (3 Móz. 26,3-7).
„És reád szállnak mind ez áldások, és megteljesednek
rajtad, ha hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára” (5 Móz. 28,2).
Zsolt. 65,13 Csepegnek [(ráʿap̄): harmatoznak] a puszta
legelői és a halmokat vígság [(gíl): örvendezés, ujjongás] övezi.*
*Így
folytatódik a kijelentés: „Hogyha magához szívja a vízcseppeket,
ködéből, mint eső cseperegnek alá, Amelyet a fellegek (árasztanak) és özönnel öntenek, és (bőségesen) hullatnak le temérdek emberre” (Jób. 36,27-28).
Hát: „Ne félj, te föld! Örülj és vigadozz, mert
nagy dolgokat cselekszik az Úr! Ne féljetek, ti mezei vadak! Mert zöldülnek a
pusztának virányai; mert a fa megtermi gyümölcsét; a füge és szőlő is kitárják
gazdagságukat” (Jóel. 2,21-22).
És Dávid imája, és
kijelentés aki alászáll mint eső: „Teremjenek
a hegyek békességet a népnek, és a halmok igazságot. Szolgáltasson igazságot a
nép nyomorultjainak segítsen a szűkölködőnek fiain, és törje össze az
erőszakoskodót. Éljen addig, amíg a nap áll és ameddig a hold fénylik,
nemzedékről nemzedékre. Szálljon alá, mint eső a rétre, mint zápor, amely
megöntözi (és megáztatja) a földet” (Zsolt. 72,3-6).
Zsolt.
65,14 A legelők megtelnek juhokkal,
és a völgyeket gabona borítja; örvendeznek [ujjonganak]
és énekelnek.*
*Dávid imában
vallja meg az Úr ígéreteit: „Legyenek telve tárházaink, eledelt eledelre
szolgáltassanak; juhaink százsorosodjanak, ezerszeresedjenek a mi legelőinken.
(Marháink legyenek kövérek), ökreink
megrakodva legyenek; sem betörés, sem kirohanás, sem kiáltozás ne legyen a mi
utcáinkon. Boldog nép az, amelynek így van dolga; boldog nép az, amelynek az Úr
az ő Istene” (Zsolt. 144,13-15).
És azt is, Akiről szólnak az
ígéretek: : „És éljen ő és adjanak néki
Seba aranyából; imádkozzanak érte szüntelen, és áldják őt minden napon. Bő
gabona legyen az országban a hegyek tetején is; rengjen gyümölcse, mint a
Libanon, s viruljon a városok népe, mint a földnek füve. Tartson neve
mindörökké; viruljon neve, (terjedjen híre) míg a nap lesz; vele áldják magokat mind a nemzetek, és magasztalják
őt. Áldott az Úr Isten, Izráelnek Istene, Egyedül ő tud csodákat tenni!”
(Zsolt. 72,15-18).
Ő pedig esőt ad a magra, amellyel beveted a földet, és
kenyeret ad a föld terméséből, amely bőséges és tápláló lesz. Nyájad tágas
legelőn legel azon a napon”
(Ésa. 30,23)
Nem csak egy fog vagy a kozmikus fogaskerékben!
Isten valóra vált álma, mesterműve vagy! Aki Jézus Krisztusban
átölelt, és szorosan magához vont, és
most már az ő gyermeke vagy.
Mint gyermek, Jézushoz hasonlóan, a szeretet és elfogadás
helyére ültetett.
Steve McVey
NE FÉLJETEK!
„Ezt mondja az Úr: A pogányok útját el ne tanuljátok, és az égi
jelektől ne féljetek, mert a pogányok félnek azoktól!”
(Jer. 10:2)
A szellemi ajándékokról
„Aszerint, hogy
ki-ki milyen szellemi ajándékot kapott, legyetek egymásnak szolgálatára, hogy
Isten sokféle kegyelmének jó letéteményesei legyetek”
(1Pét 4.10; SZIT)
Spurgeon: Az igéről.
A Szentírásban található igazság soha nem tesz boldoggá
bennünket, amíg az a szívünkben élő igazsággá nem válik.
Imádság
Köszönöm Atyám, hogy Krisztusban jó pásztorom lettél. Hálás vagyok törődésedért, gondoskodó szeretetedért. Ámen
2017. szeptember 11.
Zsoltár 64. Könyörgés segítségért és oltalomért. (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt. 64,1
Az éneklőmesternek; [(nácaḥ): karmesternek, karvezetőnek]
Dávid zsoltára.
Zsolt. 64,2
Hallgasd meg, Isten, az én szómat, az én [(śíaḥ): beszédemet] mikor panaszkodom.
Óvd, Őrizd meg életemet, mert ellenség rettent.*
*Dávid minden
nyomorúságában, szorongattatásában kiált az Úrhoz, példát hagyva nekünk: „Mikor kiáltok,
hallgass meg engem, igazságomnak Istene; szorultságomban tág tért adtál nékem;
könyörülj rajtam és halld meg az én imádságomat!” (Zsolt. 4,2).
„Uram, figyelmezz szavaimra (figyelj beszédemre); értsd meg (vedd észre) az én
sóhajtozásomat! Ügyelj az én kiáltásom szavára (figyelj hangos
kiáltozásomra), én Királyom és én
Istenem; mert én hozzád imádkozom!” (Zsolt. 5,2-3)
Hallgasd meg, Uram, az igazságot (hallgasd meg igaz ügyemet), vedd észre könyörgésemet (figyelj esedezésemre), figyelmezzél (ügyelj) imádságomra, mely nem jő csalárd ajakról. A
te orcádtól (a Te színed elől) jöjjön
ki ítéletem, a te szemeid hadd lássanak igazat (Tőled jön felmentő
ítéletem, hiszen látja szemed az igazságot)” (Zsolt. 17,1-2)
„Serkenj föl, ébredj ítéletemre (kelj védelmemre, tégy igazságot peremben), oh Uram, Istenem, az én ügyemért (intézd
te az ügyem). Ítélj meg engem, oh Uram,
Istenem (igazságod szerint, ne engedd, hogy kinevessenek), hogy ne örüljenek rajtam! (Tégy
igazságot, igaz voltod szerint! Uram, Istenem, ne diadalmaskodjanak rajtam)” (Zsolt.
35,23-24).
„Halld meg esedezéseimnek szavát, [(šámaʿ taḥănúnáh taḥănún qól qôl): figyelj,
és értsd meg könyörgő szavam, esedező hangomat] mikor [(šávaʿ): segítségért] kiáltok,
és [imádkozom] hozzád, és mikor
felemelem [kitárom] kezeimet a te
szentséged lakhelye [(qóḏeš dəḇir dəḇír): szent templomod]
felé” (Zsolt. 28,2).
„Uram, figyelmezz szavaimra; értsd meg az én
sóhajtásomat! Ügyelj az én kiáltásom szavára, én Királyom és én Istenem; mert
én hozzád imádkozom! Uram, jó reggel
hallgasd meg az én szómat; jó reggel készülök hozzád és vigyázok” (Zsolt. 5,2-4)
„Uram, hallgasd meg könyörgésemet, figyelmezzél
imádságomra; hűséged és igazságod szerint hallgass meg engemet” (Zsolt. 143,1).
Zsolt. 64,3
Rejts el engem a rosszakaróknak tanácsa elől, a gonosztevőknek gyülekezetétől [Héber szerint: Rejts
el engem az (ráʿaʿ): ártalmas, rossz szándékúak (sôḏ): társaságától, gyülekezésétől. akiknek minden (páʿal'áven) - tettük, üresség,
hiábavalóság hazugság, csalás romlottság.
A gonoszok (riḡəšáh reḡeš):
zsibongó sokaságától].*
*Így folytatja Dávid: „Szabadíts
(ments) meg engem, Uram, a gonosz
emberektől; az erőszakos emberektől védj (oltalmazz) meg engemet! Akik gonoszt gondolnak (rosszat terveznek) szívükben, és minden nap háborúságot
szítanak” (Zsolt. 140,2-3).
Zsolt. 64,4 Akik megélesítik nyelvüket, mint a szablyát [(ḥereḇ):
mint a kardot]; irányozzák nyilukat, [(dáraḵ): meghajlítják, megfeszítik az
íjat, és céloznak nyilukkal], keserű [(mar): csípős, ártalmas, bántó, mérgező]
beszédükkel.*
*Dávid panasza, és
az Úr segítségének kérése: „Fegyvert vonnak a gonoszok; felvonják
ívüket, hogy a szegényt és nyomorultat elejtsék, és leöljék az igazán élőket” (Zsolt. 37,14).
„Mert ímé, a gonoszok megvonják az íjat, ráillesztették nyilukat az
idegre, hogy a sötétségben az igazszívűekre lövöldözzenek. [Más fordítás: Mert a céltévesztett hitetlenek már
feszítik az íjat, rátették a nyilat a húrra, hogy titokban rálőjenek a tiszta
szívűekre, hogy az igaz, az
egyenes szívűeket a sötétben lenyilazzák,
leterítsék]” (Zsolt. 11,2).
Zsolt. 64,5 Hogy lövöldözzék titkon az ártatlant; nagy
hirtelenséggel lövöldözik azt, és nem félnek [Héber
szerint: (misətár): rejtekhelyről lövöldöznek a (tám): tökéletes, ártatlan, feddhetetlenre. (piṯə'óm piṯə'ôm): Váratlanul, és hirtelen lőnek rá, nem félnek;
Hogy arcátlanul gyorsan leterítsék].
Zsolt. 64,6 Megátalkodottak gonosz szándékukban; [eltökélték magukat a gonosztettre]
megegyeztek, hogy tőrt vetnek titkon, mondják: ki látja őket [Héber szerint: (ḥázaq): elkötelezetten, szilárdan
ragaszkodnak a (raʿ) gonosz,
rosszindulatú károkozáshoz, rongáláshoz. (dáḇár):
Eldöntötték, hogy (môqéš ṭáman): csapdát rejtenek el. Azt ('ámar):
gondolják, és mondják, azzal dicsekednek, hogy ki (rá'áh): látja, ki veszi észre őket]?*
*Mert a gonosz: „Azt mondja
szívében: Elfelejtkezett Isten,
elrejtette arcát: nem is látott soha.
[Más fordítás: Mert így szól szívében: Megfeledkezett róluk Isten! Elfordította arcát,
és nem látja többé őket”
(Zsolt. 10,11).
És ezt gondolják, és mondják: Nem látja az Úr, és nem
veszi észre a Jákób Istene!” (Zsolt.
94,7).
„És mondják: Honnan tudná ezt az Isten? Lehet-e
tudomása erről a Felségesnek? És van-e a Magasságosban értelem?” (Zsolt. 73,11).
Zsolt. 64,7 Álnokságokat koholnak [(ʿavəláh): gonoszságokat,
csalást terveznek]; a kikoholt [(ḥáp̄aś): kitalált, kiötölt] tervet
végrehatják [(támam): kidolgozzák, véghez viszik, megvalósítják]; mindenikük
keble, az [('íš léḇ qereḇ): ember bensője]
és szíve kikutathatatlan [(ʿámóq): mély, rejtélyes,
kikutathatatlan kifürkészhetetlen; [Más fordítás: Titkos útjainkat ki tekinti át?” Átlátja az,
aki ismeri az ember bensőjét, a kifürkészhetetlen szívet].*
*A próféta is így
szól róla: „Csalárdabb a szív mindennél, javíthatatlan és gonosz az; kicsoda
ismerhetné, ki tudná kiismerni azt?”
(Jer. 17,9).
Zsolt. 64,8 De meglövi [(járáh): nyíllal keresztüllövi] őket
az Isten; hirtelen [(piṯə'óm piṯə'ôm): váratlanul] nyíl üt rajtok sebet [(ḥéc makkáh): nyíl sebzi meg őket; A Kisdedek nyilai az ő sebesítésük].*
*És folytatódik a
kijelentés: „Annakokáért hirtelen, és [(piṯə'óm
piṯə'ôm): váratlanul] eljő [(bô') rátör] az ő nyomorúsága, [('êḏ): szerencsétlenség, baj, csapás, romlás]. Gyorsan
egy [(peṯaʿ): szempillantás
alatt] megrontatik, [(šáḇar):
összetörik, elvész, elpusztul] s nem lesz gyógyulása [(marəpé'): és nincs számára gyógymód]. (Más
fordítás: Az ilyenre hirtelen rászakad romlása, hirtelen tör rá a
veszedelem, és váratlanul összeroppan. egy pillanat alatt összetörik
menthetetlenül; tönkremegy és nincs menekvése)” (Péld. 6,15).
Ézsaiás erről így ír: „Még alig plántáltattak, még alig vettetének el, alig vert gyökeret a
földben törzsük, és Ő csak rájuk fuvall, és kiszáradnak és őket, mint polyvát,
forgószél ragadja el” (Ésa. 40,24).
Mert az
Isten nélkül élők: kapcsolatba, közösségbe kerülnek az átokkal,
és az birtokba veszi őket” (5Móz. 28,15).
„Az ő nyavalyájába ejti magát az istentelen; A maga
gonoszsága miatt bukik el” (Péld.
14,32).
Zsolt. 64,9 És megejtik őket, a nyelvük lesz ellenük; iszonyodik
mindenki, aki őket látja [Héber szerint: (kášal
lášón
lášôn náḏaḏ): saját nyelvük, buktatja el őket. Aki (rá'áh): szemléli, azt látja, hogy a
saját beszédük űzi el, kényszeríti menekülésre őket].*
*Hiszen meg van
írva: „Az
ő szájának gyümölcséből elégedik meg a férfi jóval; és az ő cselekedetének
fizetését veszi az ember önmagának. (Más fordítás: Amit mond az ember, annak a gyümölcséből
lakik jól, és amit tesz az ember, azt fizetik neki vissza)” (Péld. 12,13).
Zsolt. 64,10 Akkor megfélemlenek mind az emberek; hirdetni fogják
Istennek dolgát, és megértik cselekedetét. [Héber
szerint: Akkor (járé'):
félelemmel való tiszteletre, csodálatra, bámulatra készteti a ('áḏám): a testi embert. (náḡaḏ): megvallják, és hirdetik Isten (póʿal): tettét. És (śáḵal): megszemlélik, megvizsgálják,
fontolóra veszik (maʿăśeh)
cselekedeteiket, és életmódjuk, következményét].*
*És: „Hallatszik
már a Babilóniából futva menekülők hangja, akik hírül viszik Sionnak, hogy
bosszút állt Istenünk, az Úr, Jahve az Örökkévaló bosszút állt templomáért!” (Jer. 50,28).
Zsolt. 64,11 Örvendeni fog az igaz Istenben, és hozzá menekül; és
dicsekedni fognak minden egyenes szívűek. [Héber
szerint: (śámaḥ śáméaḥ): örül, és örvendezik az (caddíq): az igazzá nyilvánított (jahəveh): Jahvéban az Örökkévalóban. Hozzá (ḥásáh): menekül, oltalmat / menedéket keresve. És (hálal jášár léḇ): ragyogva dicsekednek, énekkel, dicsérik,
magasztalják az igazszívűek].*
*És Dávid
újra -és újra arra buzdítja a hívőket: Örvendezzetek [(ránan): örüljetek, vigadjatok,
ujjongjatok, örömkiáltást hallassatok] ti
igazak, [(caddíq): igaznak nyilvánítottak] az Úrban; [(jəhóváh): Jahvéban, az
Örökkévalóban, mert] a hívőkhöz, az
[(jášár):
igazakhoz] illik a dicséret” (Zsolt. 33,1).
„Dicsérjétek az Urat! Hiszen Istenünkről
énekelni jó; hiszen őt dicsérni gyönyörűséges és illendő dolog! Az Úr építi
Jeruzsálemet, összegyűjti (a szétszóródott) Izráelnek elűzötteit; Meggyógyítja a megtört szívűeket, és bekötözi
sebeiket” (Zsolt. 147,13).
„Jöjjetek el, örvendezzünk az Úrnak; vigadozzunk a mi
szabadításunk kősziklájának! Menjünk elébe hálaadással; vigadozzunk néki
zengedezésekkel, (ujjongjunk előtte
énekszóval). Mert nagy Isten az Úr, és
nagy király minden istenen felül”
(Zsolt. 95,1-3).
Mert: „Jó dolog
dicsérni az Urat, és éneket mondani a te nevednek, oh Felséges! Hirdetni jó
reggel a te kegyelmedet, és (szeretetedet) és éjjelente a te hűséges voltodat. Tízhúrú hegedűvel és lanttal,
hárfán való zengedezéssel. Mert megvidámítottál engem Uram a te
cselekedeteddel, a te kezednek műveiben örvendezem, és (ujjongok)”
(Zsolt. 92,2-5).
„Örüljetek az Úrban,
vigadozzatok, és ujjongjatok ti igazak, ti, akik megigazultatok, akiket
igaznak nyilvánítottak! Örvendezzetek
mindnyájan ti igaz szívűek” (Zsolt.
32,11).
És ő is arra buzdít, hogy: „Dicsőítsétek
velem az Urat! Hirdessétek velem az
ÚR nagyságát, és magasztaljuk együtt az ő nevét!” (Zsolt. 34,4).
Az apostol is arra
buzdítja a hívőket, hogy: „Örüljetek és örvendezzetek az Úrban mindenkor, és minden időben szüntelenül. Újra csak azt mondom,
örüljetek és örvendjetek!” (Fil. 4,4).
És a Szent Szellem újra- és újra arra buzdít az apostolon keresztül, hogy: „… atyámfiai, testvéreim, örüljetek, és örvendezzetek az Úrban. Ugyanazokat írni néktek én nem
restellem, nekem nincs terhemre, és
engem nem fáraszt, tinéktek pedig bátorságos, sőt szükséges, mert biztonságot jelent,
és titeket megerősít”
(Fil. 3,1).
És azért örüljenek,
mert: „… a Szellem gyümölcse: öröm…” (Gal. 5,22).
Már Dávid így prófétál
róluk: „Az igazak, a megigazultak… örvendeznek és vígadnak az
Isten színe előtt, és ujjongnak örömmel, és vígan örvendeznek” (Zsolt.
68,4).
Hát:
„Azonképpen ti is örüljetek, és
örüljetek, örvendezzetek együtt velem” (Fil. 2,18).
És
ismét: „Mindenkor örüljetek” (1
Thess. 5,16).
Mert:
„Veled van Istened, az ÚR, ő erős, és
megsegít. Boldogan örül neked, megújít szeretetével, ujjongva örül neked” (Sof.
3,17).
Ezért: „Örvendezzetek Istennek, a mi erősségünknek;
ujjongjatok a Jákób Istenének! (Más fordítás:
Vigadjatok a mi erős Istenünk előtt, ujjongjatok Jákób Istene előtt)!” (Zsolt.
81,2).
Mert:
„Világosság támad fel, és fényözön árad az igazra, és a tiszta
szívűekre öröm. Örüljetek ti igazak az Úrban, és magasztaljátok az ő szentséges
emlékezetét, és szent nevét!” (Zsolt. 97,11).
Habakuk is az Úrban
való örömről, és annak okáról prófétál: „Hallám
és reszket a bensőm, a szózatra remegnek ajkaim. Fájdalom járja át csontjaimat, és porladni kezdenek csontjaim, reszketnek
lábaim és reszkető léptekkel járok: hogy nyugtom legyen a nyomorúság napján,
amely feljön a bennünket fosztogató népre, mely megsanyargatja azt. Mert a
fügefa nem fog virágozni, a szőlőkben a szőlőtőkéken nem lészen gyümölcs,
megcsal, és hiányozni fog az olajfa termése, a szántóföldek sem teremnek
eleséget, kivész a juh az akolból, és nem lesz ökör az istállóban. De én
örvendezni, és vigadozni fogok az
Úrban, és vigadok az én szabadító Istenemben” (Hab. 3,16-18).
Ézsaiás is erről
prófétál, és arról, hogy mit tett az Úr velünk: „Örvendezvén örvendezek, és ujjongva
ugrálok örömömben, mert nagy örömöm telik az Úrban, örüljön egész lényem az én
Istenemben, mert víg örömre indít Istenem. Mert az üdvnek, a szabadulásnak,
megmentésnek, biztonságnak, és jólétnek ruháival öltöztetett fel engem, az
igazság, a megigazulás palástjával vett engemet körül. A megigazulás palástját
terítette rám, mint vőlegény, aki pap módon ékíti fel magát, aki fölteszi
fejdíszét, és mint menyasszony, aki felrakja ékességeit, és ékszereit. Mert
mint a föld megtermi csemetéjét, és mint a kert kisarjasztja veteményeit,
akként sarjasztja ki az Úr Isten az igazságot, a megigazulást s a dicsőséget
minden nép előtt, és öröméneket ad minden nép hallatára” (Ésa.
61,10-11).
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)