2018. november 2.

Zsoltár 76. Hála a győzelemért; (héberrel és kapcsolódó igékkel)


Zsolt. 76,1 Az éneklőmesternek [(nácaḥ): a karvezetőnek] hangszerekkel; [(nəḡínáh): húros hangszerre]. Aszáf zsoltára, ének.
Zsolt. 76,2 Ismeretes az Isten Júdában, [jelentése: dicsőítve lesz] nagy az ő neve Izráelben [jelentése: Isten erejével győző, ő Isten hercege lesz; Isten győzedelmeskedik].1033
Zsolt. 76,3 Mert hajléka [sátra] van Sálemben, és lakhelye Sionban.1034
Zsolt. 76,4 Ott törte össze a kézív, az [(qešeṯ): íjászok] villámait, [(rešep̄): a tüzes nyilakat], pajzsot, szablyát [(ḥereḇ): kardot] és a hadat [(miləḥámáh): a harci eszközöket, és a háborút]. Szela.1035
Zsolt. 76,5 Jöttél, te Hatalmas, fénybe öltözötten: hegyekre szóló zsákmányt szereztünk.
Zsolt. 76,6 Kifosztattak a bátor szívűek, álmukat alusszák, és minden hős kezének ereje veszett. [Héber szerint: (šálal): kifosztottak lettek a ('abbír): kemény, makacs (léḇ): bensők. (šéná' šénáh núm): álomba merült a ('ĕnôš): halandó, esendő ember, (ḥajil): elvesztette erejét (mácá'): a harcosok (jáḏ): karja lehanyatlott].1036
Zsolt. 76,7 A te dorgálásodtól, oh Jákób Istene, megzsibbadt mind szekér, mind ló. [Héber szerint: Harsány kiáltásodtól, oh Jákób Istene halálos rémületbe estek, megtorpantak, mozdulni sem tudtak (ráḏam reḵeḇ): és mély álomba merültek a lovak és a szekerek].1037
Zsolt. 76,8 Te, te rettenetes [(járé'): fenséges, csodálatos] vagy, és ki állhat meg orcád, a Te [(páním) jelenléted] előtt, [('áz): abban az időben] mikor haragszol?1038
Zsolt. 76,9 Az egekből jelentetted ki ítéletedet; a föld megrettent [megrendült] és elcsendesedett. [Héber szerint: A (šámaí šámajim): mennyből (šámaʿ): hallatja (dín): döntését; A ('erec): föld (járé'): remeg és (šáqaṭ): elcsendesedik].1039
Zsolt. 76,10 Mikor felkelt Isten az ítéletre, hogy megszabadítsa a föld minden [(ʿánáv): elnyomott, elgyötört] nyomorultját! Szela.1040
Zsolt. 76,11 Mert az emberek haragja megdicsőít téged, miután felövezed végső haragodat. [Héber szerint: Még a (ḥémáh): haragvó ('áḏám): emberek is (jáḏáh): megvallanak, és magasztalni fognak téged, és azokkal, akik megmenekülnek a (ḥémáh): haragtól, a (šə'éríṯ): maradékkal, a megmaradtakkal (ḥáḡar): felövezed magad].
Zsolt. 76,12 Tegyetek fogadást és adjátok meg azokat az Úrnak, a ti Isteneteknek; mindnyájan, akik ő körülte laknak, hozzanak ajándékot a Rettenetesnek. [Héber szerint: Tegyetek [(náḏar): fogadalmat], és (šálém): kössetek békét az Úrral, (jəhóváh): Jahvéval az Örökkévalóval, és a (səḇíḇáh sáḇíḇ): környékről (jáḇal): vezessetek embereket (šaj): ajándékként (móráh mórá' môrá'): tisztelettel].1041
Zsolt. 76,13 Mert a fejedelmek gőgjét megtöri, rettenetes a föld királyaihoz. [Héber szerint: A (náḡíḏ): fejedelmek (rúaḥ): haragját (bácar): kivágja, (járé'): remegnek, reszketnek a ('erec): föld (meleḵ): királyai].1042












1033 Mert: „Nagy az Úr a Sionon, és magasságos ő minden nép felett. Tiszteljék ((jáḏáh): dicsérjék, magasztalják) a te nagy és fenséges nevedet, - szent az!” (Zsolt. 99,2-3).
1034 Dávid arra buzdít, hogy: Zengjetek az Úrnak, énekeljetek dicséretet, dicsőítsétek az Urat aki Sionban lakik, beszéljétek el, és hirdessétek a népek, a nemzetek között az ő cselekedeteit, az Ő hatalmas tetteit” (Zsolt. 9,12). Mert a Siont választotta ki az Úr, azt szerette meg magának lakhelyül: Ez lesz nyugovóhelyem örökre; itt lakozom, mert ezt szeretem” (Zsolt. 132,13-14). És hogy hol lakik az Úr, azt Pál apostolon keresztül jelenti ki a Szent Szellem: „...ti az élő Istennek temploma vagytok, amint az Isten mondotta: Lakozom bennük és közöttük járok; és leszek nékik Istenük, és ők én népem lesznek” (2 Kor. 6,16).Isten van benne, nem inog meg. Már hajnalban is védelmezi (Zsolt. 46,6). Ezért: „Megszégyenülnek és hátraszorulnak mindazok, akik gyűlölik a Siont” (Zsolt. 129.5.
1035 És így folytatja Dávid a próféciáját: „Jöjjetek, lássátok, az Úr tetteit, aki pusztaságokat [(šammáh): elhagyatott helyeket] szerez [(śím śúm): állít helyre] a földön; Hadakat némít el [megálljt parancsol a hadaknak, (miləḥámáh šáḇaṯ): háborúkat szüntet meg] a föld széléig [(qéceh qáceh): a föld határáig]; ívet tör, [(qešeṯ šáḇar): íjat tör össze] kopját ront, [(ḥăníṯ qácac): dárdát szálakra hasít] hadi szekereket éget el tűzben” (Zsolt. 46,9-10). Ézsaiás, és minden próféta erről az időről prófétál: „Ki ítéletet tesz (šáp̄aṭ:) a pogányok (a nemzetek) között, és bíráskodik, és (jḵḥ: igazságot tesz) sok nép között; és csinálnak fegyvereikből kapákat, és dárdáikból metszőkéseket, és nép népre kardot nem emel, és hadakozást többé nem tanul (Ésa. 2,4). És sok népek között ítéletet (šáp̄aṭ: igazságot) tesz, és megfedd  (jḵḥ: megvéd) erős nemzeteket nagy messze földig és fegyvereiket kapákká kovácsolják, dárdáikat pedig sarlókká; nép népre fegyvert nem emel, és hadakozást többé nem tanulnak. És kiki nyugszik az ő szőlője alatt és fügefája alatt, és senki meg nem rettenti őket, mert a Seregek Urának (jəhóváh): Jahvénak, az Örökkévalónak) szája szólott (Mik. 4,3-4). És: „a vitézek harci saruja és a vérbe fertőztetett öltözet megég, és tűznek eledele lészen. (Más fordítás: Mert minden dübörögve menetelő csizma és véráztatta köpönyeg elég, és tűz martaléka lesz” (Ésa. 9,5).És fát nem hordanak a mezőről, sem az erdőkről nem vágnak, hanem a fegyverekből tüzelnek, és zsákmányt vetnek zsákmányolóikban, s prédálóikat elprédálják, ezt mondja az Úr Isten” (Ezék. 39,10).És azon a napon frigyet szerzek (szövetséget kötök javukra) a mezei vadakkal, az égi madarakkal és a föld férgével, (a földön csúszó-mászó állatokkal) és az ívet, kardot és háborút eltörlöm e földről, és bátorságos lakozást adok nékik (és biztonságban élhetnek)” (Hós. 2,17).
1036 És Jeremiáson keresztül folytatódik a kijelentés: „Kőhalommá lesz Babilon, sakálok tanyájává. Pusztává és iszonyatossá lesz, lakatlanná válik. Együtt ordítanak, mint a fiatal oroszlánok, morognak, mint az oroszlánkölykök. Mikor fölhevülnek, lakomát készítek nekik, lerészegítem őket, hogy vigadjanak, aludjanak örök álmot, és ne ébredjenek föl! - így szól az Úr” (Jer. 51,37-39).
1037 És így folytatódik a kijelentés: „Ímé rátörök, azt mondja a Seregek Ura, és füstté égetem szekereit…” (Náh. 2,13). „Azon a napon, így szól az Úr, megverek minden lovat rettegéssel, a lovagját pedig őrültséggel; …a népeknek pedig minden lovát vaksággal verem meg” (Zak. 12,4). „Ellenem való haragodért, és mert kevélységed fülembe jutott, vetem orrodba horgomat és szádba zabolámat, és visszaviszlek az úton, a melyen jöttél! Azért így szól az Úr Assiria királyáról: Nem jő be e városba, nyilat sem lő reá, és nem szállja meg paizzsal azt, és töltést sem készít ellene. Az úton, amelyen jött, visszatér, de e városba be nem jő, azt mondja az Úr” (Ésa. 37,29.33-35). „Alszanak már pásztoraid, Asszíria királya! Nyugszanak előkelőid. Elszéledt néped a hegyeken, nincs, aki összegyűjtse. Nincs enyhülés bajodra, sebed gyógyíthatatlan. Akik híredet hallják, mind tapsolnak, mert van-e, akin nem gázolt át örökös gonoszságod?!” (Náh. 3,18-19).
1038 És így folytatódik a kijelentés: „De kicsoda szenvedheti el, ki bírja majd ki az ő eljövetelének napját? És kicsoda áll meg az ő megjelenésekor? Hiszen olyan ő, mint az ötvösnek tüze, és a ruhamosóknak lúgja!” (Malak. 3,2). „A hegyek reszketnek, és (megrendülnek) előtte, és a halmok (remegnek), és szétmállanak. Tekintetétől megrendül (megindul) a föld, és a világ, és minden, ami rajta él (minden lakója). Ha megharagszik, ki állhat meg előtte, izzó haragjának ki állhat ellene? Lángoló haragja árad, mint a tűz, még a sziklák is szétporladnak tőle” (Náh. 1,5-6).
1039 Mert az Úr: „Hadakat némít el [megálljt parancsol a hadaknak, (miləḥámáh šáḇaṯ): háborúkat szüntet meg] a föld széléig [(qéceh qáceh): a föld határáig]; ívet tör, [(qešeṯ šáḇar): íjat tör össze] kopját ront, [(ḥăníṯ qácac): dárdát szálakra hasít] hadi szekereket éget el tűzben.”  És így szól: Csendesedjetek és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten! Felmagasztaltatom a nemzetek közt, felmagasztaltatom a földön [(rúm): magasztalnak a népek, (rúm): magasztal a föld]” (Zsolt. 46,10-11).
1040 És: Örül, és [(śámaḥ): örvendezik] az igaz, a [(caddíq) megigazult], mikor látja a bosszúállást, az [(náqám): igazságszolgáltatást]…” (Zsolt. 58,11).
1041 Ezt mondja a Seregeknek Ura: Még lesz idő, amikor népek jőnek el, és sok városoknak lakói. És egyiknek lakói a másikhoz mennek, mondván: Menten menjünk el az Úr orcájának engesztelésére, és a Seregek Urának keresésére; én is elmegyek! Nagy népek és erős nemzetek jönnek Jeruzsálembe, hogy a Seregek Urához folyamodjanak, és az Úrhoz könyörögjenek. Ezt mondja a Seregeknek Ura: E napokban lesz az, hogy a minden nyelvű pogányok közül tíz ember ragad egy zsidó férfiúba s ragad annak ruhája szélébe, mondván: Hagy menjünk veletek, mert hallottuk, hogy veletek van az Isten!” (Zak. 8,20-23).És:  „Abban az időben ajándékot visz a Seregek Urának a szálas és sima arcú nép, a közelben és távolban rettegett nép, az elsöprő erejű nép, amelynek hazáját folyók szelik át, a Seregek Ura nevének helyére, a Sion hegyére” (Ézs. 18,7). Pál apostol megvallása Isten igéjének való engedelmességéről: „Amikor az örömüzenet papi szolgálatát végzem, én a Krisztus Jézusnak a nemzetek közé kirendelt áldozó papja vagyok; hogy a pogány népek a Szent Szellemtől megszentelt kedves áldozati ajándékká legyenek (Róm. 15,16).
1042 És így folytatja Dávid: Rettenetes [(járé'): fenséges, csodálatos] vagy, oh ('ĕlóhím): Isten, a te szent hajlékodban [(miqədáš): szentélyedben]…!” (Zsolt. 68,36). Mert az Úr [jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] felséges, [(ʿeləjôn): magasságos] rettenetes [(járé'): tiszteletreméltó, csodálatos]; nagy [(gəḏóláh gáḏôl): hatalmas, erős] király az egész földön [minden ország felett]” (Zsolt. 47,3). És ő változtatja, és szabja meg az időket és az időknek részeit; dönt királyokat és tesz királyokat; ad bölcsességet a bölcseknek és tudományt az értelmeseknek” (Dán. 2,21)


Spurgeon: A Biblia



A Szentírás igazsága nemcsak a tanításban és az igazságért való küzdelemben nyilvánul meg. Szava ugyanannyira hatalmasan szól az Úr gyermekéhez a magányban is.









Imádság


Drága Istenünk!
Segíts, hogy mindig megnyugtató legyen számunkra a tudat, hogy soha nem kell elrejtőznünk előled, mert a te jelenléted maga az élet. Ámen.

Matthew Reger (Ohio, USA)





Azt mondja az Úr:



 „aki dicsekedik és büszkélkedik, az dicsekedjen ebben: hogy megértése van rólam, személyesen ismer és elismer engem, az ő mindennapi életének folyásában; és hogy képes megkülönböztetett szeretettel tekinteni rám, helyesen látni és elismerni az én személyemet / valómat, hogy én vagyok az Úr, aki szeretetteljes kedvességet, ítéletet és igazságot gyakorlok a földön, mert ezekben gyönyörködöm - azt mondja az Úr”
(Jer 9,24)





A megigazulás eredménye


 „Nem hoz hasznot, nem segít, és nem jelent előnyt a gonoszsággal, jogtalansággal, bűnnel, csalással teletöltött kincstár. A megigazulás pedig kiragad, megment, megszabadít, megvéd a halálos betegségtől, csapástól, pusztulástól, romlástól, haláltól” 
(Péld. 10,2)




Megvallás


 „Mert gyönyörködöm, és gyönyörűségemet és örömömet lelem az Isten törvényében a belső ember szerint. De látok, érzek, és észlelek egy másik, egy ellenkező törvényt az én tagjaimban, mely ellenkezik és küzd, hadakozik, harcol, és hadban áll a szellemem törvényével. És engem rabul ad a bűn, a céltévesztés törvényének, mely van az én tagjaimban, és amely a bűn, a céltévesztés törvényébe zárva, fogolyként vezet”
(Róm. 7,22-23)




Az Úr parancsa


„Eredj el az utakra és a sövényekhez, a kerítésekhez, és az ösvényekre, és unszolj, és kényszeríts bejőni mindenkit, hogy megteljék az én házam. Mert mondom néktek, hogy senki azok közül a hivatalos férfiak közül meg nem kóstolja az én vacsorámat”
(Luk. 14:23-24)





Magyar Lászlóné Marcsi



2018. október 26.

Jézus köszöntlek

Apostolok CSELekedete 18. fejezet (göröggel és kapcsolódó igékkel)


Csel. 18,1 Ezek után Pál [jelentése: a kicsi, alacsony, csekély] Athénből [jelentése: bizonytalanság] eltávozott, és ment Korintusba [jelentése: jóllakott; díszítés].
Csel. 18,2 És mikor egy Akvila [jelentése: sas. északi ember] nevű, pontusi281 [jelentése: tenger, hullám; nyílt tenger] származású zsidóra [(iúdaiosz): júdeaira] talált, ki nem régen jött Itáliából [jelentése: borjúszerű], és feleségére Priscillára. [jelentése: ősi; idős, öreg, tiszteletre méltó; öreges; szigorú] (mivelhogy Klaudius [jelentése: sánta; a megbénult, a síró] megparancsolta vala, hogy a zsidók mind távozzanak Rómából [jelentése: fenséges, hírnév, erő]),282 hozzájuk csatlakozott.
Csel. 18,3 És mivelhogy azonféle míves vala, [(homotekhnosz hé tekhné ész): ugyanaz volt a mestersége] náluk maradt és dolgozik  vala. Mesterségükre nézve ugyanis sátorcsinálók valának [(szkénopoiosz): sátorkészítők voltak].283
Csel. 18,4 Vetekedik [(dialegomai): érvel, és vitázik] pedig minden szombaton a zsinagógában, a [gyülekező helyen] és igyekezett mind zsidókat, [(iúdaiosz): júdeaiakat] mind görögöket [pogányokat, a nemzetekből valókat] meggyőzni, és [(peithó): megnyerni].284
Csel. 18,5 Mikor pedig megérkeztek Macedóniából [jelentése: összezúzás; a nagy, a karcsú földje; felvidék; kiterjedt föld] Silás [jelentése: kívánt, kért, hallgatag; erdei] és Timóteus, [jelentése: Isten dicsősége; valaki, aki Istent tiszteli; istenfélő. - Istennek kedves] szorongatta a Szellem Pált, és bizonyságot tett a zsidóknak [(iúdaiosz): júdeaiaknak], hogy Jézus [jelentése: héberül: Jehosua = Jahve az üdvösség, a szabadítás; a megváltó] a Krisztus [jelentése: Felkent].285
Csel. 18,6 Mikor pedig azok ellenszegültek és istenkáromlásokat szóltak, [(blaszphémeó): becsmérelték, és szidalmazták], ruháit megrázva [(ektinasszó): kirázva]286 mondta nékik: Véretek a fejetekre; én tiszta vagyok. Mostantól fogva a pogányokhoz [(to ethnosz úsz): a nemzetekhez] megyek.288
Csel. 18,7 És általmenvén onnét, méne egy Justus [jelentése: az igaz, igazságos] nevű, istentisztelő ember házához, kinek háza szomszédos vala a zsinagógával, a [(szünagógé): gyülekezés helyével].
Csel. 18,8 Krispus [jelentése: göndör, hullámos] pedig, a zsinagógának feje [(arkhiszünagógosz): zsinagógai elöljáró] hűn [(piszteuó): hitre jutott] az Úrban egész háznépével együtt; a Korinthusibeliek közül is sokan hallván, hisznek vala, és megkeresztelkednek [(baptidzó): bemerítkeznek] vala.289
Csel. 18,9 Monda pedig az Úr, látás által [(horama): látomásban]290 éjszaka Pálnak: Ne félj,291 hanem szólj és ne hallgass:
Csel. 18,10 Mert én veled vagyok és senki sem támad reád, hogy néked ártson, vagy [(kakoó): bántalmazzon]; mert nékem sok népem van ebben a városban.292
Csel. 18,11 És ott lakozik egy esztendeig és hat hónapig, tanítva köztük az Isten igéjét.293
Csel. 18,12 Mikor pedig Gallió [jelentése: tejtestvér; tejen élő] volt Akhája [jelentése: gyászhely, gyász, fájdalom, szorongás; baj] tiszttartója, [(anthüpateuó): helytartója] reátámadnak a zsidók [(iúdaiosz): júdeabeliek] egyakarattal Pálra, és vitték őt a törvényszék [(to béma atosz): az ítélőszék] elébe,
Csel. 18,13 Mondván: Ez arra csábítja az embereket, hogy törvényellenes módra tiszteljék az Istent.294
Csel. 18,14 Mikor pedig Pál meg akarja nyitni száját, monda Gallió a zsidóknak [(iúdaiosz): Júdeabelieknek]: Ha valóban valami bosszútételről, vagy gonosz cselekedetről [(adikéma to adikéma atosz ponérosz): törvénytelenségről vagy súlyos bűntettről, vagy valami gonosz dologról, vagy csalásról] volna szó, zsidók [(iúdaiosz): Júdeabeliek], igazság szerint [a törvény értelmében] meghallgatnálak benneteket:
Csel. 18,15 Ha viszont rátok tartozó ügyekről, nevekről és a ti törvényetekről van közöttetek vita, azt intézzétek el magatok, mert én ilyenekben nem kívánok bíró lenni.295
Csel. 18,16 És elűzé [(apelaunó): elzavarta] őket a törvényszék [(to béma atosz): az ítélőszék] elől.
Csel. 18,17 A görögök pedig mindnyájan Sosthenest, [jelentése: erős segítő, erőteljes szabadító;; életerő). (gör. ’az erős’). " nemzete megmentője, szabadítója, üdvözítője" - megbízható (v. szabad) erejű] a zsinagógának fejét [(arkhiszünagógosz): a zsinagógai elöljárót] megragadván, verik vala [ütlegelték] a törvényszék előtt; de Gallió velük semmit sem gondola [(meló): nem törődött vele].
Csel. 18,18 Pál pedig, miután még több napig ott maradt, az atyafiaktól [(adelphosz): a testvérektől] elbúcsúzván, Siriába [jelentése: felföld, magaslat, felmagasztalt) az ÓSZ »Arám«-nak is nevezi] hajózék, és vele együtt Prisczilla [jelentése: ősi; idős, öreg, tiszteletre méltó; öreges; szigorú] és Akvila, [jelentése: sas; ’északi ember’] minekutána fejét megnyírta Kenkreában [jelentése: köles, szükség-tábor]; mert fogadása vala. [(eukhé): fogadalma volt].296
Csel. 18,19 Juta [(katantaó): megérkezett] pedig Efézusba [jelentése: kívánatos; mulatóhely; megengedett; vég, határ). /végidők/], és azokat ott hagyta; ő maga pedig bemenvén a zsinagógába [(szünagógé): gyülekezés helyére], vetekedik [(dialegomai): érvel, vitázik] a zsidókkal, a [(iúdaiosz): júdeabeliekkel].
Csel. 18,20 Mikor pedig azok kérték, hogy több ideig maradjon náluk, nem álla reá; [(epineuó): nem volt rá hajlandó].
Csel. 18,21 Hanem búcsút vőn tőlük, mondván: Mindenesetre [(pantósz): feltétlenül] Jeruzsálemben [jelentése: a béke megalapozása, tanítása; kétszeres békét állíts; a gyülekezetek kiindulása;  béke városa", “béke birtoklása”, “béke alapja”; vagy "(Isten) gondoskodik a békéről] kell nékem a következő ünnepet töltenem; de ismét megjövök [(anakamptó): visszatérek] hozzátok, ha Isten akarja. És elhajózik Efézusból.297
Csel. 18,22 És miután Cézáreába [jelentése: elvágott, leválasztott] érkezett, felment és köszöntötte a gyülekezetet [(ekklészia) kihívottak közösségét], majd lement Antiókhiába [jelentése: bosszúálló, üldöző].
Csel. 18,23 És miután ott bizonyos időt eltöltött, elméne, eljárván renddel [(kathexész): sorjában] Galácia tartományát és Frigiát [jelentése: szárazság, aszály. száraz, terméketlen], erősítve a tanítványokat mind.298
Csel. 18,24 Érkezék pedig Efézusba [Jelentése: kívánatos; mulatóhely; megengedett; vég, határ. /végidők/] egy Apollós [Jelentése: aki Apollóhoz tartozik; Apolló által adott; pusztító] nevű zsidó, alexandriai származású, ékesen szóló férfiú, ki az írásokban tudós vala.
Csel. 18,25 Ez meg volt tanítva az Úrnak útára; és szellemben buzgó lévén, szólja és tanítja vala nagy szorgalmatosan, és [(akribósz): pontosan, helyesen] az Úrra tartozó dolgokat, jóllehet csak a János keresztségét [(baptiszma): vízben való alámerítkezést] tudja [(episztamai): ismeri] vala.
Csel. 18,26 És ez kezdett nagy bátorsággal szólni a zsinagógában. Mikor pedig meghallgatta őt Akvila és Priscilla, maguk mellé vevék őt, és nyilvábban [(akribósz): pontosabban] kifejtették előtte [és még alaposabban megmagyarázták neki] az Istennek útját.
Csel. 18,27 Mikor pedig Akhájába akart átmenni, buzdítván őt az atyafiak, a [(adelphosz): testvérek] írnak a tanítványoknak, hogy fogadják be őt. Ki mikor odajutott, sokat használt, és [(szümballó): nagy segítségükre volt] azoknak, kik hittek vala [(piszteuó): akik hitre jutottak] a kegyelem által:299
Csel. 18,28 Mert hatalmasan meggyőzi vala a zsidókat, a [(iúdaiosz): Júdeabelieket] nyilvánosan, bebizonyítva az írásokból, hogy Jézus a Krisztus.



281 Pünkösdkor, amikor a Szent Szellem kiáradt jelenvoltak Pontusbeliek is, és így beszéltek egymás között: „…halljuk amint szólják a mi nyelvünkön az Istennek nagyságos [csodálatos, felséges] dolgait [tetteit]. Álmélkodnak [megdöbbentek; (exisztémi): magukon kívül, extázisban / önkívületben] voltak pedig mindnyájan és zavarban [tanácstalanok; és kétségek között] valának, egymásnak ezt mondván: Vajon mi akar ez lennie? (Csel. 2,9.11-12)
282 Ennek a császárnak idejében: „Felkelvén [(anisztémi): felállva] pedig egy azok közül, név szerint Agabus [jelentése: a szeretett, szenvedélyes szerelem], megjelenté a Szellem által, hogy az egész föld kerekségén a [(oikúmené): lakott világon] nagy éhség lesz; amely meg is lőn Klaudius [jelentése: sánta; a megbénult, a síró] császár idejében” (Csel. 11,28). És már akkor elkezdődtek az Úr Jézus által kijelentett jelek: „Lesznek éhségek [és sok helyen az embereknek nem lesz mit enniük]… Mindez pedig a sok nyomorúságnak [gyötrelmeknek; a fájdalmaknak] a kezdete [Más fordítás: De mindez még csak olyan lesz, mint a szülési fájdalmak (a vajúdás kínjainak) kezdete]” (Mát. 24,7-8).
283 A Korinthusiakhoz így beszél az apostol: „Fáradozunk is tulajdon kezünkkel munkálkodván. Kezünk munkájával keressük kenyerünket, és keményen dolgozva el is fáradunk….” (1 Kor. 4,12). „Avagy vétkeztem-e, vagy talán hibát követtem el, mikor önmagamat megaláztam, hogy ti felmagasztaltassatok, hogy felemelkedjetek, hogy ingyen, ajándékképpen hirdettem néktek az Isten Evangéliumát?” (2 Kor. 11,7). Az apostol minden gyülekezetnek megismétli, hogy őt hogyan vezeti a Szent Szellem: „Mert magatok is tudjátok, hogyan kell követnetek minket; hiszen mi nem tétlenkedtünk közöttetek, nem éltünk senkinél ingyen kenyéren, hanem fáradsággal és vesződséggel dolgoztunk éjjel és nappal, nehogy valakit is megterheljünk közületek. Nem azért, mintha nem volna meg a jogunk erre, hanem azért, hogy önmagunkat állítsuk elétek követendő példaként” (2Thessz. 3,7-9). „Emlékezhettek ugyanis atyámfiai a mi fáradozásunkra és vesződségünkre, kemény munkánkra: mert éjjel-nappal munkálkodva dolgoztunk, és úgy hirdettük néktek az Isten Evangéliumát, csakhogy senkit meg ne terheljünk közületek. (1 Thess. 2,9). „Sőt magatok tudjátok, hogy a magam szükségeiről és a velem valókról ezek a kezek gondoskodtak” (Csel. 20,34).
284 Az apostolok bárhova megérkeztek, azonnal hirdették az Evangéliumot: És mikor Salamisba [jelentése: só; a békesség Baálja, vagy városa] jutottak [(ginomai): megérkeztek], hirdették az Isten beszédét [(logosz): az Isten igéjét, a testté lett logoszt] a zsidóknak [jelentése: (iúdaiosz): júdeaiaknak]  zsinagógáiban, és János [jelentése: Jahve kegyelmes, az Úr jóindulatú, jóságos, kedves] is velük vala, mint segítőtárs” (Csel. 13,5). Így történt ez Efézusban is: „Juta pedig Efézusba, és …bemenvén a zsinagógába, vitázott a zsidókkal” (Csel. 18,19). Így történt az Ikóniumban is: „Lőn pedig Ikóniumban [jelentése: kép, képoszlop] hogy ők együtt menének be a zsidók, a [(iúdaiosz): júdeaiak] zsinagógájába, a [(szünagógé): gyülekezés helyére], és prédikálnak, úgyannyira, hogy mind zsidóknak, mind görögöknek nagy sokasága lőn hívővé” (Csel. 14,1).Miután pedig általmentek Ámfipolison [jelentése: (vízzel) körülvett város; a város körül; kerek város] és Apollónián, [jelentése: Apollóhoz tartozó; romlás] Thessalonikába [jelentése: hamisság győzelme] érkeztek, ahol volt a zsidóknak [(iúdaiosz): júdeaiaknak] zsinagógájuk [(szünagógé): gyülekezőhelye]. Pál pedig, amint szokása vala, beméne hozzájuk, és három szombaton át vetekedik [(dialegomai): érvel, vitatkozik] velük az írásokból. Megmagyarázva és kimutatva, [(dianoigó paratithémi): kibontva, megértetve és elmagyarázva] hogy a Krisztusnak szükséges volt szenvedni és feltámadni a halálból; és hogy ez a Jézus a Krisztus, akit én hirdetek néktek” (Csel. 17,1-3). De a hitetlen Judabeliek fellázították ellenük a várost ezért: „Az atyafiak, a [(adelphosz): testvérek] pedig azonnal, még azon éjszakán elküldik Pált [jelentése: a kicsi, alacsony, csekély] Silással [jelentése: kívánt, kért, hallgatag; erdei / Silvanus] egyetemben Béreába [jelentése: nehéz, terhes, fontos]. Kik mikor odamentek, elmennek a zsidóknak [(iúdaiosz): judeaiak] zsinagógájába [(szünagógé): gyülekező helyére]”(Csel. 17,10). Pál apostol megtérése után: „azonnal prédikálja [hirdetni kezdte] a zsinagógákban [(szünagógé): gyülekezés helyén] a Jézust, hogy ő az Isten Fia” (Csel. 9,20).
285 És ha ellent mondtak: „Saulus annál inkább erőt vőn [(mallon endünamoó): egyre jobban felbátorodott, megerősödött, és mindig több hatalomra tett szert], és zavarba hozta [(szügkheó szügkhünó): összezavarta, felkavarta] a Damaskusban lakó zsidókat [(iúdaiosz): júdeaiakat]. Bebizonyítván [(szümbibadzó): érvekkel, bizonyítva], hogy ez a Krisztus [hogy ez a Jézus a Krisztus]” (Csel. 9,22). És minden városban ezt hirdette: „Mert az Isten Fia Jézus Krisztus, akit köztetek mi hirdettünk, és prédikáltunk, én és Silvánus és Timótheus…(2 Kor. 1,19).
286 Az Úr Jézus parancsa: ha valaki nem fogad be titeket, és nem hallgatja a ti beszédeteket, sőt meg sem hallgatja szavaitokat, igéiteket, távozzatok abból a házból, vagy városból, és mikor kimentek abból a házból, vagy városból, még lábaitok porát is rázzátok le lábatokról” (Mát. 10,14). Ez figyelmeztetés lesz számukra, hogy ítélet jön: „… bizonyságul ő ellenük. Ez figyelmeztetés lesz számukra. Bizony mondom néktek: Szodomának vagy Gomorának tűrhetőbb lesz a dolga az ítélet napján, mint annak a városnak” (Márk. 6,11). Ez ellenük szóló bizonyságtétel lesz:  „És valakik be nem fogadnak, és ahol nem látnak szívesen titeket, kimenvén abból a városból, még a port is verjétek le lábaitokról, ellenük szóló tanúságtételül. Ez figyelmeztetés lesz majd a számukra(Luk. 9,5). Hogy Isten királyságát elutasították: „… mindazáltal ez legyen tudtotokra, hogy közel jött hozzátok Isten királysága, Isten uralma” (Luk. 10,10-11). És ismét egy következmény: „Ti pedig adjátok vissza nekik még ma mezeiket, szőlőiket, olajfakertjeiket és házaikat, sőt a kölcsönadott pénznek, gabonának, bornak és olajnak a kamatát is! Azok így feleltek: Visszaadjuk, nem követelünk tőlük semmit! Úgy teszünk, ahogyan te kívánod. Ekkor összehívtam a papokat, hogy eskessék meg őket, hogy így fognak eljárni. Majd kiráztam ruhám ráncait, és ezt mondtam: Így rázzon ki Isten minden embert a házából és vagyonából, és ilyen kirázott és üres legyen mindenki, aki nem teljesíti ezt az ígéretet! Az egész gyülekezet áment mondott rá és dicsérte az Urat. A nép pedig eszerint járt el” (Nehem. 5,11-13). Az Úr parancsa minden korban érvényes, ezt teljesítik az apostolok is:  A zsidók, a [(iúdaiosz): júdeaiak] azonban felindíták [(parotrünó): felbujtották, felingerelték ellenük] az istenfélő, és [(szebomai szebó): tisztelő] tisztességbeli [(euszkhémón): előkelő, tekintélyes] asszonyokat és a városnak eleit [(prótosz): és a város első embereit, vezetőit, a város előkelőit]. És üldözést támasztának [(epegeiró): szítanak] Pál és Barnabás ellen, és kiűzék őket határukból. Azok pedig lábuknak porát lerázván ellenük, elmenének Ikóniumba (Csel. 13,50-51).
288 És Pál apostol mindenben az Úr Jézus parancsát teljesíti: „Mikor pedig [(eidó oida): észrevették], és látták a zsidók [(iúdaiosz): júdeaiak] a sokaságot [(okhlosz): a tömeget], betelének irigységgel, és [(dzélosz): féltékenységgel]. És [(antilegó hüpo) alattomosan szembeszállnak], és ellene mondának azoknak, [(antilegó): cáfolva] azt, amiket Pál mond vala, [és  (blaszphémeó): becsmérelték, és gyalázták őt] ellenkezve és káromlást szólva. Akkor Pál és Barnabás nagy bátorsággal szólva mondának: Szükséges volt, hogy először [(próton): kezdetben, első alkalommal] néktek hirdettessék az Isten [(logosza)] igéje; de mivelhogy ti megvetitek [(apótheomai apótheó): elutasítjátok] azt, és nem tartjátok méltóknak magatokat az örök életre, ímé a pogányokhoz [(ethnosz): a nemzetekhez] fordulunk. Mert így parancsolta nékünk az Úr: Rendeltelek téged világosságul a pogányoknak, [(phósz ethnosz): nemzetek fényévé tettelek téged], hogy légy [(szótéria): szabadulásukra, megmenekülésükre], üdvösségükre a földnek [(eszkhatosz heósz): legtávolabbi] széléig (Csel. 13,45-47).
289 Az apostol Korinthuszban hirdeti az Úr Jézusról szóló örömhírt: Eszetekbe juttatom, és figyelmetekbe ajánlom, atyámfiai, testvéreim, az evangéliumot, melyet hirdettem” (1 Kor. 15,2). És: „Akár én azért, akár azok, így prédikálunk, ugyanazt hirdetjük, és így lettetek ti hívőkké” (1 Kor. 15,11). Így születtetek újjá: „Mert ha tízezer, vagy számtalan tanítómesteretek, és nevelőtök lenne is a Krisztusban, de nem sok atyátok; mert tőlem vagytok, mert én nemzettelek titeket a Krisztus Jézusban az Evangélium, az örömüzenet, a jó hír által” (1 Kor. 4,15). Bemerítő János így hirdeti a Szent Szellembe való bemerítést: „Én ugyan vízbe merítelek be titeket, de eljön az, aki erősebb nálam, ….Ő majd Szent Szellembe és tűzbe merít be titeket” (Luk. 3,15-16). Pál apostol is a Szent Szellembe való bemerítést prédikálja: „Minekutána előbb János az ő eljövetele előtt a megtérésnek, a gondolkodásmód megváltozásának bemerítését prédikálta Izráel egész népének, és mikor be akará végezni János az ő tisztét, monda: Kinek gondoltok engem? Nem én vagyok az, hanem ímé én utánam jő, kinek nem vagyok méltó megoldani lábainak saruját” (Csel. 13,24-25). Ebbe merített be Pál apostol is: „Hálát adok Istennek, hogy senkit sem merítettem be közületek, csak Krispust és Gájust (jelentése: földi ember) nehogy azt mondhassa valaki, hogy az én nevembe merítettelek be” (1Kor 1,14-15).
290 Az Úr az övéihez sokszor látomásban szól: Vala pedig egy tanítvány Damaskusban, névszerint Ananiás [jelentése: az Úr felhő, védelem; irgalmas az Úr], és monda annak [megszólította őt] az Úr látásban [(horama): látomásban]: Ananiás! Az pedig monda: Ímhol vagyok Uram Az Úr pedig monda néki: Kelj fel és menj el az úgynevezett Egyenes utcába, és keress föl a Júdás házában egy Saulus nevű tárzusi [jelentése: sík, felület, talaj] embert, mert ímé imádkozik. És látá Saulus látásban [(horama): látomásban], hogy egy Ananiás [jelentése: az Úr felhő, védelem] nevű férfiú beméne hozzá és kezét reá veté, [(epitithémi): ráhelyezi] hogy lásson” (Csel. 9,10-12). Mikor az apostol eldöntötte, hogy hova megy az evangéliumot hirdetni: „És azon az éjszakán látás jelenék meg [(horama): látomása lett] Pálnak [jelentése: a kicsi, alacsony, csekély]: egy macedón [jelentése: összezúzás; a nagy, a karcsú földje; felvidék; kiterjedt föld] férfiú állt előtte, kérve őt és ezt mondva: Jer által Macedóniába, és légy segítségül nékünk! Mihelyt pedig a látást [(horama): a látomást] látta, azonnal igyekezünk elmenni Macedóniába, megértvén, hogy oda hívott minket az Úr, hogy azoknak prédikáljuk az Evangéliumot” (Csel. 16,9-10).
291 Az Úr azért erősíti Pál apostolt, mert ő maga vallja meg hogy:  És én erőtlenség, és gyöngeség, félelem, és a félelem miatt elerőtlenedve, és nagy rettegés, reszketés, és remegés között és nagyon elfogódottan érkeztem meg hozzátok (1Kor. 2,3).
292 Jeremiás is félt, de: „Az Úr pedig monda nékem: Ne mondd ezt: Ifjú vagyok én; hanem menj mind azokhoz, akikhez küldelek téged, és beszéld (és hirdesd) mindazt, amit parancsolok néked. Ne félj tőlük, mert én veled vagyok, hogy megszabadítsalak téged! Így szólt az Úr. És kinyújtotta az Úr az ő kezét, és megilleté számat, és monda nékem az Úr: Ímé, az én igéimet adom a te szádba!” (Jer. 1,7-9).
293 Azt az igét, amely: „… működő, tevékeny, hatékony, élő energia. És élesebb, metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb minden kétélű fegyvernél, és minden kétélű kardnál. És elhat a szívnek és a szellemnek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig, és áthatol az elme és a szellem, az ízületek és a velők szétválásáig, felosztásáig, és megosztásáig, és döntésre alkalmassá teszi a gondolatokat, és a szívnek, a szellemi élet központjának indulatait, és szándékait, nézeteit, véleményét, és gondolkodását” (Zsid. 4,12).
294 Bárhol prédikálják az Evangéliumot, a hitetlen judabeliek rágalmazzák őket, és üldözést támasztanak ellenük. És ez így történt Pergában is ahol: A következő szombaton aztán majdnem az egész város egybegyűlt az Isten igéjének, a [(logosznak)] hallgatására, Mikor pedig [(eidó oida): észrevették], és látták a zsidók [(iúdaiosz): júdeaiak] a sokaságot [(okhlosz): a tömeget], betelének irigységgel, és [(dzélosz): féltékenységgel]. És [(antilegó hüpo): alattomosan szembeszállnak], és ellene mondának azoknak, [(antilegó): cáfolva] azt, amiket Pál mond vala, [és  (blaszphémeó): becsmérelték, és gyalázták őt] ellenkezve és káromlást szólva. És: „…felindíták [(parotrünó): felbujtották, felingerelték ellenük] az istenfélő, és [(szebomai szebó): tisztelő] tisztességbeli [(euszkhémón): előkelő, tekintélyes] asszonyokat és a városnak eleit [(prótosz): és a város első embereit, vezetőit, a város előkelőit], és üldözést támasztának [(epegeiró): szítanak] Pál és Barnabás ellen, és kiűzék őket határukból” (Csel. 13,44-45.50). Ez történt  Filippiben is, és minden helyen, ahol: „odavezetvén őket a bírákhoz, [(sztratégosz): az elöljárókhoz] mondának: Ezek az emberek zsidó [(iúdaiosz): júdeai] létükre megháborítják [(ektarasszó): teljesen megzavarták, felkavarták, rendkívül felzaklatták] a mi városunkat. És olyan szertartásokat [(ethosz): szokásokat] hirdetnek, melyeket nem szabad nékünk bevennünk, sem cselekednünk, [(paradekhomai poieó): sem átvennünk, sem követnünk] mivelhogy rómaiak vagyunk. És velük egyben feltámada, [(szünephisztémi): fellázadt] a sokaság, a [(okhlosz): tömeg] ő ellenük. A bírák, az [(sztratégosz): elöljárók] pedig letépetvén ruháikat, megvesszőztették őket” (Csel. 16,20-22). Így történt ez Ikóniumban is: „Lőn pedig Ikóniumban, hogy ők együtt menének be a zsidók zsinagógájába, és prédikálának, úgyannyira, hogy mind zsidóknak, mind görögöknek nagy sokasága lőn hívővé. Akik azonban a zsidók közül nem hívének, felindíták (felingerelték) és megharagíták a pogányokat az atyafiak (a testvérek) ellen. És mikor a pogányok és zsidók az ő főembereikkel egybe támadást indítának, hogy bosszúsággal illessék (hogy bántalmazzák) és megkövezzék őket, Ők megtudták, és elfutának (elmenekültek) Likaóniának városaiba, Listrába és Derbébe, és a körülvaló tartományba, És ott prédikálják (és hirdették) vala az evangéliumot. Jövének azonban Antiókhiából és Ikóniumból zsidók, és a sokaságot (a tömeget) eláltatván, (annyira felbujtották, hogy) megkövezék Pált, és kivonszolák a városból, (a városon kívülre) azt gondolván, hogy meghalt. De mikor körülvették őt a tanítványok, felkelvén, (visszament), és beméne a városba; és másnap Barnabással elméne Derbébe. És miután hirdették az evangéliumot annak a városnak, és sokakat tanítványokká tettek, megtérének Listrába, Ikoniumba és Antiókhiába. Erősítve a tanítványok lelkét, intvén, (bátorították) hogy maradjanak meg a hitben, és hogy sok háborúságon által kell nékünk az Isten országába bemennünk” (Csel. 14,1-2.5-7.19-22). És mikorTessalonikában hirdetik az Úr Jézusról szóló örömhírt, itt is:  „a zsidók, a [(iúdaiosz): júdeaiak] kik nem hisznek vala, írigységtől felindíttatván, és maguk mellé vévén a piaczi népségből [(agoraiosz): a piaci csőcselék közül] némely gonosz férfiakat, [(ponérosz): néhány hitvány alávaló züllött embert] és csődületet támasztván, felháboríták [(thorübeó): zavargást keltettek fellármázva] a várost; és a Jáson házát megostromolván, igyekeztek őket kihozni a nép közé [(démosz): hogy az apostolokat a népgyűlés elé vigyék]. Kiket Jáson házába fogadott: pedig ezek mindnyájan a császár parancsolatai ellen cselekesznek, mivelhogy mást tartanak, és [(legó): hirdetnek] királynak, Jézust. Fel is indítják [(tarasszó): fel is izgatták, fellázították] a sokaságot [(okhlosz): a tömeget] és a város elöljáróit, kik hallják vala ezeket” (Csel. 17,5.7-8).
295 A vallásos zsidók vitték törvény elé hamis vádakkal az Úr Jézust is: Vitték azért Jézust Kajafástól a törvényházba a pretóriumba, a helytartóságra. Vala pedig reggel. És ők nem menének be a törvényházba, a helytartóságra, hogy meg ne fertőztessenek, és nehogy tisztátalanokká legyenek. Hanem hogy megehessék a husvétibárányt, a húsvéti pászkát. Kiméne azért Pilátus ő hozzájuk, és monda: Micsoda vádat hoztok fel? Milyen vádat emeltek ez ember ellen? Felelének és mondának néki: Ha gonosztevő, bűnös, ártalmas, kárt okozó nem volna ez, nem adtuk volna őt a te kezedbe. Monda azért nékik Pilátus: Vigyétek el őt ti, és ítéljétek meg őt a ti törvényeitek szerint. Mondának azért néki a zsidók, a júdeaiak: Nékünk senkit sem szabad, mert nincs jogunk megölni” (Ján. 18,28-31).
296  Az apostol Jeruzsálemben: „Amikor Jeruzsálembe érkeztünk, örömmel fogadtak az atyafiak, a testvérek. Másnap pedig bement Pál velünk együtt Jakabhoz; és a vének mindnyájan ott voltak. És köszöntvén őket, részletesen elbeszélte, amiket az Isten a pogányok között az ő szolgálata által cselekedett. Azok pedig ezt hallván, dicsőítik az Urat; és mondának néki: Látod, atyámfia, (testvérem) mely sok ezren vannak zsidók, kik hívőkké lettek; és mindnyájan buzognak a törvény mellett (mindnyájan rajonganak a törvényért): Felőled pedig azt hallották, hogy te mindazokat a zsidókat, kik a pogányok között vannak, Mózestől való elszakadásra tanítod, azt mondván, hogy ne metéljék körül fiaikat, se a zsidó szokások szerint ne járjanak. Mi tehát a helyzet? Mindenképpen híre megy annak, hogy megjöttél. Tedd hát azt, amit mondunk neked: Van mi köztünk négy férfiú, kik fogadalmat vettek magukra; Ezeket magad mellé vévén, tisztulj meg velük, és költs rájuk, hogy megnyírassák fejüket: és megtudják mindenek, hogy semmi sincs azokban, amiket te felőled hallottak; hanem te magad is megtartod a törvényt, és aszerint élsz. Akkor Pál maga mellé vette ezeket a férfiakat, a következő napon elvégezve velük együtt a tisztulási szertartást, bement a templomba, és bejelentette, hogy mikor telnek le az ő tisztulásának napjai; addig pedig mindegyikükért bemutatják az áldozatot(Csel. 21,17-24.26). A törvény szerint: „A nazírnak ez a törvénye: amikor letelik nazírságának az ideje, vezessék őt a kijelentés sátrának bejáratához. Mutassa be áldozatát az Úrnak: egy esztendős hibátlan hím bárányt égőáldozatul, egy esztendős hibátlan nőstény bárányt vétekáldozatul, egy hibátlan kost békeáldozatul, egy kosár kovásztalan kenyeret, finomlisztből olajjal gyúrt lepényeket és olajjal megkent kovásztalan lángosokat, a hozzájuk tartozó ételáldozatokkal és italáldozatokkal együtt. Mutassa be a pap az Úr színe előtt, és készítse el a nazír vétekáldozatát és égőáldozatát. A kost is készítse el békeáldozatul az Úrnak, egy kosár kovásztalan kenyérrel együtt. Készítse el a pap az ahhoz tartozó ételáldozatot és italáldozatot is. A nazír pedig nyírja le fejének hajkoronáját a kijelentés sátrának bejáratánál, azután fogja fejének a hajkoronáját, és tegye azt a tűzre, amelyen a békeáldozat van” (4Móz. 6,13-18). De a minden kegyelem Istene nem hagyja el az apostolt: „Végezetre, a jövőre nézve pedig eltétetett nékem, és készen vár rám a megigazultság koronája, győzelmi koszorúja, melyet megád nékem az Úr ama napon. Az igaz, és igazságos Bíró…”  ( 2 Tim. 4,8).
297 Az Úr Jézus szülei, a törvény előírását betartva: „… pedig évenként feljártak Jeruzsálembe a húsvét, a pászka-bárány ünnepére” (Luk. 2,41). Mert a törvény parancsa így hangzott: „Háromszor esztendőnként minden férfiú jelenjen meg az Úrnak, Izráel Ura Istenének színe előtt. Mert kiűzöm a népeket előled, és kiszélesítem határodat, és senki nem kívánja meg a te földedet, mikor felmégy, hogy a te Urad Istened előtt megjelenjél, esztendőnként háromszor” (2 Móz. 34,23-24). „Évenként háromszor jelenjék meg minden férfi Istenednek, az Úrnak a színe előtt azon a helyen, amelyet ő kiválaszt: a kovásztalan kenyér ünnepén, a hetek ünnepén és a sátoros ünnepen” (5Móz. 16,16).  „ … a kovásztalan kenyerek ünnepe, mely husvétnak mondatik” (Luk. 22,1). Erről prófétál Dávid is: „Jeruzsálem, te szépen épített város, részeid jól illenek egymáshoz! Oda járnak a törzsek, az Úr törzsei. Izráelnek szóló rendelkezés az, hogy ott magasztalják az Úr nevét. (Zsolt. 122,3-4).
298 Az apostol újra-és újra meglátogatja a gyülekezeteket: „És eljárá Siriát és Cziliciát, erősítve a gyülekezeteket, [(ekklészia): az eklézsiát, a kihívottak közösségeit]” (Csel. 15,41). Így töltötte be az apostol Isten igéjét: „Erősítsétek a lankadt kezeket, és szilárdítsátok a tántorgó térdeket” (Ésa. 35,3). Ennek eredményeképp: A gyülekezetek, a [(ekklészia): kihívottak közössége, az eklézsia] megszilárdult, megerősödött a hitben, és gyarapodott számban naponként” (Csel. 16,5). Erre biztat minden hívőt: „a lecsüggesztett kezeket és az ellankadt, elgyengült térdeket egyenesítsétek föl. És lábaitok egyenes utat készítsen, és biztosítson azért, hogy a sánta és bicegő nehogy elhajoljon, elforduljon, sőt inkább helyreálljon, meggyógyuljon” (Zsid. 12,12-13)
299 Olyan sikeres volt Apollós szolgálata, hogy: „…viszálykodások, versengések, veszekedések, viták vetélkedések, és harcok lettek közöttük, és pártokra szakadtak. És… mindenki így beszélt, és így nyilatkozott köztük: Én Pálé vagyok, én Pálhoz tartozom, én Apollósé, én Kéfásé, én pedig Krisztusé” (1Kor. 1,11-12). Ez a test cselekedeteihez tartozó dolog: „... Még testiek vagytok; ... Mert mikor egyik ezt mondja: Én Pálé vagyok; a másik meg: Én Apollósé; nem testiek vagytok-e? Hát kicsoda Pál és kicsoda Apollós? Csak szolgák, kik által hívőkké lettetek, és pedig amint kinek-kinek az Úr adta. Én plántáltam, Apollós öntözött; de az Isten adja vala a növekedést. Mert Isten munkatársai vagyunk: Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok” „... Senki se fuvalkodjék fel az egyik tanítóval, dicsekedve a másik ellen” (1 Kor. 3,3-4.5.6.9;  4,6).


Ravasz László


A próbatétel minden esetben tisztázza Istenhez és a világhoz való viszonyunkat.




Imádság:



Úr Jézus! Drága Megváltóm!
Köszönöm, hogy lehet hitem benned. Köszönöm, hogy ez megjelenik  életem minden területén: a szavaimban, a döntéseimben, a tetteimben egyaránt. Így mutathatom fel, hogy benned élem az életem. Munkálkodj bennem és általam is! Ámen





A Biblia


NE FÉLJ!


                                             

 Azt mondja az Úr: Ha a hitetlenek vesznek körül, és hitetlen beszédeket árasztanak:

„Te ne félj tőlük, s ne remegj, amikor ezt mondják: Tövisek vesznek körül és skorpiókon ülsz. Ne félj szavaiktól, és ne remegj arcuktól, mert hiszen lázongó nemzedék!” (Ezék. 2,6





A hit eredménye


 „Minden lehetséges annak, aki hisz 
(Márk 9:23)