Márk. 7,1 És hozzá gyűlnek a farizeusok és némelyek az írástudók, a törvénytanítók közül,
akik Jeruzsálemből jöttek vala.
Márk. 7,2 És látván, hogy az ő tanítványai közül némelyek közönséges, vagyis
mosdatlan, azaz nem tiszta kézzel esznek
kenyeret, panaszkodnak, és kifogásolják, és
szemrehányást tesznek.
Márk. 7,3 Mert a farizeusok és a zsidók, azaz a júdeaiak mind a régiek rendelését követve, ragaszkodnak a vének hagyományaihoz, és nem esznek,
hanemha kezüket erősen megmossák egy maréknyi, vagyis tenyérnyi vízzel; [Más fordítás: A farizeusok ugyanis, mint minden zsidó, nem
esznek addig, amíg egy adott módon kezet nem mosnak. Ezzel is megtartva
tiszteletreméltó őseik tanítását].
Márk. 7,4 És piacról jövén sem esznek, ha meg nem mosakodnak. [Más fordítás: Amikor
megjönnek a piacról, sohasem esznek addig, amíg meg nem mosnak mindent, amit
onnan hoztak]. És sok más dolog is van, aminek megtartását hagyományként átvették, és őriznek, poharaknak, korsóknak,
rézedényeknek vízbemerítése, vagyis leöblítése és
nyoszolyáknak, azaz fekhelyek megmosását.
Márk. 7,5 Azután megkérdék őt a farizeusok és az írástudók, a törvénymagyarázók: Mi az oka, hogy a
te tanítványaid nem járnak a régiek rendelése szerint [Más fordítás: Miért nem viselkednek, és élnek a te
tanítványaid a vének, vagyis őseink hagyományainak megfelelően], hanem mosdatlan, piszkos, tisztátalan,
megszenteletlen kézzel esznek kenyeret?*
*Az Úr Jézus
kijelentése arról, hogy mi teszi tisztátalanná az embert: „Nem az teszi tisztátalanná az embert, ami bemegy a
száján, hanem ami kijön a szájából, az teszi tisztátalanná az embert” (Mát.
15,11).
Péter apostol elmélkedése
közben látomást látott, és egyben kijelentést kapott: „És látá, hogy az ég
megnyílt és leszálla őhozzá valami edény, mint egy nagy lepedő, négy sarkánál
fogva felkötve, és leeresztve a földre: Melyben valának mindenféle földi négylábú
állatok, vadak, csúszómászó állatok és égi madarak. Ekkor hang hallatszott:
„Kelj fel Péter, öld és egyél!” Péter azonban így szólt: „Semmiképpen nem,
Uram, mert soha nem ettem semmi közönségest vagy tisztátalant.” De másodszor is
szólt hozzá a hang: „Amit az Isten
megtisztított, azt te ne mondd tisztátalannak” (Csel. 10,11-15)
Pál apostol megvallása: „Tudom és meg vagyok győződve az Úr
Jézusban, hogy semmi, sőt egyetlen
egy férfi, nő vagy dolog sem tisztátalan, beszennyezett, közönséges,
bemocskolt, szentségtelen önmagában: hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak tartja. Mert ha valaki
valamit beszennyezettnek gondol, annak az beszennyezetté lesz”
(Róm. 14,14).
Ezért hangzik a
figyelmeztetés, vigyázzatok a hamis tanítókkal és tanításaikkal kapcsolatban: „Meglássátok, és ügyeljetek rá, hogy
senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt vet, hogy valaki rabul ne ejtsen a tudományon keresztül hiú,
és üres félrevezető szavakon át, a bölcselkedés és üres, céltalan,
hiábavaló, semmit érő, megfosztott, alaptalan, haszontalan csalás által, és megtévesztéssel. Mely emberek
rendelése szerint, emberek által
továbbadott hagyománya, előírása,
tanítása, rendelkezése, és a világ elemi tanításai szerint, a világ alapelvei, és nem a Krisztus
szerint való, és nem Krisztushoz
igazodik. (Más
fordításban: „Vigyázzatok,
hogy senki félre ne vezessen, meg ne csaljon benneteket evilági
bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi
elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson)” (Kol. 2,8).
„Tudván, hogy nem veszendő
holmin, nem romlandó, múlandó ezüstön vagy aranyon
váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló, és értéktelen, üres
életetekből, és életmódból. Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen, be
nem szennyezett, mocsoktalan bárányén,
a Krisztusén” (1Pét 1,18-19).
Márk. 7,6 Ő pedig felelvén, monda nékik: Igazán jövendölt
felőletek, és találóan prófétált rólatok,
képmutatók felől Ézsaiás próféta, amint meg van írva: Ez a nép ajkaival tisztel
engem, a szívük pedig távol van tőlem.
Márk. 7,7 Pedig hiába, és hasztalanul, eredménytelenül, ostobán, tévesen tisztelnek engem,
ha oly tudományokat tanítanak, amelyek
embereknek parancsolatai. [Más fordítás: Mikor tanítás közben emberi parancsolatokat
hirdetnek, isteni tanítás gyanánt].
Márk. 7,8 Mert az Isten parancsolatját elhagyva, az Isten
parancsait nem tartjátok meg, hanem az emberek rendelését tartjátok meg, emberi
tanításokhoz, emberek hagyományához ragaszkodtok, korsóknak és poharaknak
mosását, és sok egyéb efféléket is cselekesztek.
Márk. 7,9 És monda nékik: Az Isten parancsolatját szépen és nagyon ügyesen félre
teszitek, és kijátsszátok, semmibe véve, azért, hogy a magatok rendelését
tartsátok meg, hogy a helyébe állíthassátok a magatok hagyományait. Hogy a
saját hagyományotokat őrizgessétek, és megtartsátok*
*Ézsaiás így
prófétált erről: „És így szólt az Úr -
JHVH=Jahve, az Örökkévaló -: Mivel e nép csak szájjal közeledik hozzám, és csak
ajkaival tisztel és dicsőít engem, szíve, azaz a bensője pedig távol van tőlem,
úgy hogy irántam való félelmük, azaz Isten tisztelete pedig csupán betanított
emberi parancsolat lőn. Ezért én is
csodásan cselekszem ismét e néppel, nagyon csodálatosan. (Más fordítás:
azért én úgy bánok majd ezzel a néppel, hogy csodálkozni fog, igen csodálkozni), és bölcseinek bölcsessége elvész
bölcsességüknek vége lesz, és értelmeseinek értelme eltűnik, mert homályos
marad” (Ésa. 29,13.14).
Ezékiel is erről prófétál,
ami egyben figyelmeztetés is Krisztus népének:
„És te, embernek fia, néped fiai beszélgetnek Rólad a falak
mellett, s a házaknak kapuiban. És egyik a másikkal szólva így beszélgetnek
egymással, kiki az ő atyjafiával, mondván: Gyertek csak kérlek, és
hallgassátok: micsoda beszéd, miféle ige az, amely az Úrtól jő ki? És azután eljőnek hozzád, ahogy a nép
össze szokott jőni mintha népgyűlésre jönnének, s oda ülnek elődbe, mint az én
népem, és hallgatják beszédedet, de nem cselekszik, és nem a szerint élnek,
hanem szerelmeskedő énekként veszik azokat ajkukra. Pajzán dallá lesz az a
szájukban, az eszük pedig nyereség után jár. És ímé, te olyan vagy nékik, mint
valamely szerelmeskedő ének, szép hangú, s mint valamely jó hegedűs, Csak ennyi
vagy nekik: Pajzán dalok énekese, akinek szép a hangja, és jól pengeti a
lantot; csak hallgatják beszédedet, de nem cselekszik azokat, és nem a szerint
élnek” (Ezék. 33,30-32).
És újabb figyelmeztetés
Krisztus népének: „E bizonyság, ez a vélemény igaz: annakokáért fedd őket
kímélés nélkül, hogy a hitben épek legyenek, hogy egészséges legyen a hitük. Nem ügyelvén zsidó mesékre, ne
foglalkozzanak zsidó mondákkal, mítoszokkal, és az igazságot megvető, és az igazságtól elfordult emberek
parancsolataival. Minden tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és
hitetleneknek semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett, és szennyes azoknak mind
elméjük, mind a lelkiismeretük. Vallják, hogy Istent ismerik, de
cselekedeteikkel tagadják, mivelhogy utálatosak és hitetlenek és engedetlenek,
és minden jó cselekedetre méltatlanok, és teljesen alkalmatlanok” (Tit.
1,13-16).
Márk. 7,10 Mert Mózes azt mondotta: Tiszteld atyádat és anyádat.
És: Aki atyját vagy anyját szidalmazza, vagy gyalázza, vagy gonoszat, rosszat
mond, és becsmérli, ócsárolja, átkozza, meg fog halni.
Márk. 7,11 Ti pedig azt mondjátok, és azt tanítjátok: Ha valaki
ezt mondja atyjának vagy anyjának: Korbán, azaz: templomi, vagyis áldozati,
oltári, fogadalmi ajándék az, amivel megsegíthetnélek, ami tőlem neked járna, [Más
fordítás: Van ugyan
valamim, amivel megsegíthetnélek, de az Istennek van félretéve; Ezzel lehetek
csak hasznodra].
Márk. 7,12 Úgy már nem engeditek, hogy az atyjával vagy anyjával
valami jót tegyen [Más
fordítás: Akkor ti ezzel teljesen felmentitek a felelősség alól, hogy segítsen
apjának vagy anyjának; hogy bármit
tegyen is apjáért vagy anyjáért],
Márk. 7,13 Eltörölvén az Isten beszédét, és így érvénytelenné
teszitek, megerőtlenítitek, hatálytalanítjátok, semmibe veszitek,
megsemmisítitek az Isten igéjét a ti
rendelésetekkel, és hagyományotokkal, amelyet rendeltetek, és amelyet továbbadtatok; és sok effélét, sok más
ehhez hasonlót is cselekesztek. [Más fordítás: A
tanításokkal, amelyeket kaptatok és továbbadtok az embereknek, teljesen
érvénytelenné teszitek Isten Igéjét]*
*És ezt a
parancsolatot is megváltoztatták a vallásos zsidók, előképül és figyelmeztetésül
a Krisztus népének: „Tiszteld atyádat és anyádat, amint
megparancsolta néked az Úr, a te Istened, hogy hosszú ideig élj, és jó dolgod
lehessen azon a földön, amelyet az Úr
a te Istened ád te néked” (2 Móz. 20,12; 5 Móz. 5,16).
Mert „Aki megveri, vagy
szidalmazza, vagy gyalázza, vagy ócsárolja az ő atyját vagy anyját, halállal
lakoljon, rajta” (2 Móz. 21,15; 3 Móz. 20,9).
És: „Aki az ő atyját vagy anyját megátkozza, annak kialszik szövétneke, vagy
mécsese a legnagyobb sötétségben” (Péld.
20,20).
Mert: „Átkozott, aki kevésre becsüli, és
gyalázza az ő atyját vagy anyját! És
mondja az egész nép: Ámen” (5 Móz.
27,16).
Hanem: „Hallgasd a te atyádat, aki nemzett téged; és meg ne utáld és meg ne
vesd a te anyádat, mikor megvénhedik, ha megöregszik” (Péld. 23,22).
És Pál apostolon keresztül
így hangzik a figyelmeztetés Krisztus népének: „Ti gyermekek szót fogadjatok, és
engedelmeskedjetek a ti szüleiteknek az Úrban; mert ez az igaz, és ez a helyes.
Tiszteljed a te atyádat és a te anyádat, ez az első parancsolat, amelyhez
ígéret fűződik, mégpedig ez: Hogy jó dolgod legyen, és hosszú életű légy e földön” (Eféz.
6,1-3).
Mert jön olyan idő, amikor: „… lesznek az emberek magukat szeretők, önzők, pénzsóvárgók, kérkedők, dicsekvők,
kevélyek, gőgösek, káromkodók, és istenkáromlók, szüleik iránt engedetlenek, háládatlanok,
tisztátalanok, szentségtelenek” (2 Tim. 3,2).
Márk. 7,14 És ismét odahívta az
egész sokaságot, az egész tömeget, és monda nékik: Hallgassatok reám mindnyájan és
értsétek meg:
Márk. 7,15 Nincs semmi az emberen kívül való, ami bemenvén,
vagyis bekerülve őbelé,
megfertőztethetné, tisztátalanná tehetné, ami megszentségtelenítené, ami
beszennyezhetné őt. Mert:
Nem az szennyezi be az embert, ami kívülről jut be a testébe; hanem amik
belőle jőnek ki ami belőle ömlik ki, ami
belőle ered, azok fertőztetik
meg, és az teszi tisztátalanná az embert.
Márk. 7,16 Ha valakinek van füle a hallásra, hallja meg*
*Mert: „Amik… a szájból jőnek ki, a szívből, azaz a szellemi élet középpontjából
származnak, és azok fertőztetik meg az embert. Mert a szívből származnak a
gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis
tanúbizonyságok, káromlások. Ezek fertőztetik meg az embert…” (Mát.
15,18-20).
A vallásos embereknek – akik
csak beszélnek az Úr Jézusról, de nem fogadták be, és a szívükben nem Ő él,
azoknak – azt mondja az Úr: „Mérges
kígyóknak, viperáknak fajzatai,
ivadékai, mi módon, és hogyan szólhattok jókat, vagy, hogy is volnátok képesek
jót beszélni, holott gonoszak, rossz, káros, semmirekellő, hitványak vagytok? Mert a szívnek
teljességéből, azaz bőségéből szól a száj, ugyanis amivel csordultig van,
amitől túlárad a szív, azt szólja a száj. De mondom néktek: Minden hivalkodó,
haszontalan, hiábavaló, felesleges,
hatástalan, eredménytelen beszédért, ami lehet mondás, megnyilatkozás, Ige, amit beszélnek, és amit valamikor
kimondanak az emberek, számot adnak majd az ítélet napján. Mert a te
beszédedből, azaz (logoszodból):
amely lehet: szó, beszéd, és annak minden fajtája: kérdés, állítás, kijelentés,
tanítás, prédikáció, prófécia, közmondás, üzenet, utasítás, parancs.
Szavaid alapján nyilvánítanak igaznak, vagyis igazulsz meg. És a te beszédidből
ismertetel hamisnak, mert szavaid alapján mentenek fel, és szavaid alapján
marasztalnak el téged és vonsz magadra ítéletet” (Mát. 12,34.36-37).
Pál apostol vallástétele: „Tudom és meg vagyok győződve az Úr
Jézusban, hogy semmi, azaz egyetlen
egy férfi, nő vagy dolog sem
tisztátalan, beszennyezett, közönséges, bemocskolt, szentségtelen önmagában:
hanem bármi csak annak a személynek tisztátalan, aki tisztátalannak
tartja. Csak ha valaki valamit beszennyezettnek gondol, annak az
beszennyezetté lesz” (Róm. 14,14).
Mert: „Minden tiszta a tisztáknak: de a megfertőztetetteknek és hitetleneknek
semmi sem tiszta; hanem megfertőztetett, és szennyes azoknak mind
elméjük, mind lelkiismeretük” (Tit.
1,15).
„Mert Istennek minden teremtett állata, és minden
teremtménye jó, és semmi sem meg / vagy
el / vetendő, ha hálaadással élnek
azzal; Mert megszenteltetik Istennek igéje és könyörgés által” (1 Tim. 4,4-5).
Ezért az apostol így
figyelmezteti a hívőket, hiszen: „Az étel pedig nem változtat Istenhez való
viszonyunkon; ha nem eszünk, nem lesz belőle hátrányunk, és ha eszünk, abból
sem lesz előnyünk” (1Kor. 8,8).
Márk. 7,17 És mikor házba, vagyis
otthonába ment vala be a sokaság, vagyis a tömeg] közül, megkérdezék őt
tanítványai a példázat felől.
Márk. 7,18 És monda nékik: Ti is ennyire tudatlanok, értetlenek, vagytok-e? Nem értitek-é, hogy ami
kívülről megy az emberbe, semmi sem fertőztetheti meg őt, az nem teheti
tisztátalanná, nem szennyezheti be az embert?
Márk. 7,19 Mert nem a szívébe, nem a bensőjébe, azaz nem a szellemi életének központjába megy
be, hanem a gyomrába, és a hasába. És az
árnyékszékbe kerül, oda távozik,
amely minden eledelt megtisztít. Jézus ezzel tisztának nyilvánított minden
ételt.
Márk. 7,20 Monda továbbá: Ami az emberből jő és ömlik ki, az fertőzteti meg, az teszi
tisztátalanná az embert.
Márk. 7,21 Mert onnan belülről, az emberek szívéből, bensőjéből, a szellemi életének központjából származnak,
és törnek elő, ömlenek ki a
gonosz, romlott, züllött, káros, ártalmas gondolatok, az okoskodások, meggondolások, vitatkozások,
kételyek, aggodalmaskodások, a gonosz megfontolások, és minden gonosz
számítgatás, és gonosz terv. A házasságtörések, paráznaságok, fajtalankodás, paráználkodás, bálványimádás,
gyilkosságok,
Márk. 7,22 Lopások, telhetetlenségek kapzsiság, mohóság,
fösvénység, telhetetlenség, önzés, gonoszságok, vagyis rosszindulat,
romlottság, ellenségeskedés. Álnokság, ravaszság, csalás.
Szemérmetlenség, szemtelenség, arcátlanság, kicsapongás, féktelenség, bujaság,
gonosz szem. Irigység, rosszindulatú tekintet, káromlás, rágalmazás,
gyalázkodás, becsmérlődés, szitkozódás, istenkáromlás, gonosz beszéd mások
ellen, kevélység, büszkeség, gőg, fennhéjázás,
felfuvalkodottság, bolondság, meggondolatlanság, léhaság, és a józanész
hiánya:
Márk. 7,23 Mind ezek a gonoszságok, és gonosz dolgok belülről jőnek ki, az ember belsejéből származnak,
és ezek fertőztetik meg, és szennyezik be, teszik tisztátalanná és
szentségtelenné az embert*
*Már a vízözön
előtt így szólt az Úr: „És látá az Úr, hogy megsokasodott, és elhatalmasodott az ember, azaz az emberi faj
gonoszsága a földön, és hogy szíve, azaz bensője: a szellemi életének
központja, és gondolatának minden alkotása, minden elgondolása, elképzelése, terve, célja, és
kivitelezése szüntelen csak gonosz”
(1
Móz. 6,5).
Noé a megtisztított, és
megújult földön áldozatot mutat be az Úrnak: „És megérezé az Úr a kedves illatot, és monda az Úr az ő szívében: Nem
átkozom meg többé a földet az emberért, azaz az emberi faj miatt. Mert az
ember szívének gondolata, elképzelése,
terve és szándéka gonosz az ő
ifjúságától fogva. És többé nem vesztem el mind az élő állatot, mint
cselekedtem” (1 Móz. 8,21).
Hiszen: „Álnokság,
romlott, torz, fonákság van az ő szívében, azaz bensőjében, a szellemi életének központjában. Gonoszt forral minden időben, rosszat,
eszel ki mindenkor, háborúságot, vitát, veszekedést, perlekedést indít, és viszálykodást szít” (Péld. 6,14).
Mert: „Csalárdabb, és csalfább, és
álnokabb a szív, vagyis az ember
bensője, a szellemi életének központja mindennél, és gonosz, beteg, gyógyíthatatlan, szenvedést okozó és
javíthatatlan az. Kicsoda ismerhetné,
ki tudná kiismerni azt? Én, az Úr vagyok
az, aki a szívet fürkészem, vizsgálom és megítélem, és a veséket vizsgálom…”
(Jer.
17,9-10).
Márk. 7,24 És onnét fölkelvén, elméne Tírus és Sídon határaiba. És házba menvén, nem akará, hogy valaki észrevegye, de
nem titkolhatá el magát, nem tud észrevétlen maradni.
Márk. 7,25 Mert hallván felőle egy asszony, akinek leányában
tisztátalan, szennyes, feslett, gonosz szellem,
azaz démon
vala, eljőve és lábaihoz a földre borula.
Márk. 7,26 Ez az asszony pedig pogány nő
vala, síro-fenicziai származású. És mégis kéré
őt, hogy űzze ki az ő leányából az ördögöt, a gonosz szellemet, azaz a démont.
Márk. 7,27 Jézus pedig monda néki: Engedd, hogy először a fiak
elégíttessenek meg, és lakjanak jól. Mert nem jó a fiak kenyerét elvenni, és az
ebeknek vetni.
Márk. 7,28 Az pedig felele és monda néki: Úgy van Uram; de
hiszen az ebek is esznek az asztal alatt a gyermekek morzsalékaiból.
Márk. 7,29 Erre monda néki: E beszédért, eredj el; az ördög,
azaz a gonosz szellem, a démon már kiment a te
leányodból.
Márk. 7,30 És haza menvén, úgy találá, hogy az ördög, vagyis a
gonosz szellem, a démon valóban kiment, a
leány pedig az ágyon feküvék*
*Máté is ír a
történetről, további részleteket is közölve: „És továbbment onnét, és
visszavonult Jézus, Tirus és Sidon
vidékeire tére. És ímé ekkor egy kananeus asszony jövén ki abból a
tartományból, vagyis arról a környékről, kiált vala néki: Uram, Dávidnak fia,
könyörülj, és segíts rajtam! Az én leányom az ördögtől, azaz egy a gonosz szellemtől, démontól gonoszul, és kegyetlenül gyötörtetik. Ő pedig egy szót, egy (logoszt):
Igét sem felele néki, és Ő szóra sem
méltatta. És az ő tanítványai hozzá menvén, kérik vala őt, mondván: Bocsásd el
őt, teljesítsd kérését, mert folyton utánunk jön, és mögöttünk hangosan kiált.
Ő pedig felelvén így válaszolt, és monda: Nem küldettem máshoz, csak az Izráel
házának elveszett juhaihoz. Az asszony pedig odaérvén, leborula előtte és úgy
kérte, mondván: Uram, légy segítségül nékem! Ő pedig felelvén, monda: Nem jó a
fiak kenyerét elvenni, és az ebeknek vetni. Nem helyes, ha elvesszük a
gyermekektől a kenyeret, hogy odadobjuk a kutyáknak. Az pedig monda: Úgy van.
Igazad van Uram; de hiszen az ebek, azaz a kutyák is esznek a morzsalékokból, a
maradékból, amik az ő gazdájuknak asztaláról aláhullnak. Ekkor felelvén Jézus, monda néki: Óh asszony, nagy a te hited! Legyen
néked, és történjék veled a te
akaratod szerint. Legyen úgy, amint kívánod. És meggyógyult az ő leánya attól a
pillanattól fogva”
(Mát. 15,21-28).
Márk. 7,31 Aztán ismét kimenvén Tírus és Sídon határaiból, a
galileai tengerhez méne, a Tízváros, azaz Dekapolisz határain
át.
Márk. 7,32 És hoznak néki egy nehezen szóló süketet, vagyis egy
süketnémát, és kérik vala őt, hogy tegye reá
kezét.
Márk. 7,33 Ő pedig, mikor kivitte vala azt a sokaság közül egy
magát, az ujjait annak fülébe bocsátá, és ujjára köpvén
illeté, azaz megérintette annak nyelvét,
Márk. 7,34 És föltekintvén az égre, fohászkodék, és
felsóhajtott, és monda néki: Effata, azaz: nyilatkozzál meg.
Márk. 7,35 És azonnal megnyilatkozának annak fülei: és nyelvének
kötele nyelvének bilincse is azonnal megoldódék,
és helyesen, hibátlanul, és értelmesen beszél
vala.
Márk. 7,36 És szigorúan megparancsolá
nékik, hogy senkinek se mondják el; de mennél inkább tiltja vala, annál inkább
híresztelik.
Márk. 7,37 És szerfelett álmélkodnak vala, éss minden mértéket felülmúló döbbenettel szóltak,
ezt mondván: Mindent jól cselekedett; a süketeket
is hallókká teszi, a némákat is beszélőkké*
*Az Úr Jézus –
mielőtt visszatért a mennybe – felhatalmazott minden korban élő hívőt, akik Őt
hittel hirdetik, ezt mondva: „Azokat pedig, akik hisznek, ezek a jelek kísérik: az én nevemben ördögöket
űznek ki; új nyelveken szólnak.
Kígyókat vesznek föl, és ha valami halálost isznak, meg nem árt nékik:
betegekre vetik kezeiket, és azok meggyógyulnak. Az Úr Jézus azért, minekutána
szólott vala, és ezeket mondta nékik, felviteték, felemeltetett a mennybe, és
üle az Istennek jobbjára. Azok pedig kimenvén, elmentek, és prédikálnak,
hirdetik az igét mindenütt, az Úr együtt munkálván velük, és megerősítvén az
igét, a nyomában járó jelek által,
amelyek kísérik vala. Ámen!” (Márk. 16,17-20).
Pál apostolon – és minden
hittel és Szent Szellemmel teljes hívőn – keresztül mutatja be a Szent Szellem,
hogy aki hirdeti a Krisztust, annál hogyan teljesedik be az Úr ígérete: És nem közönséges, vagyis nem mindennapi
csodákat cselekszik vala az Isten Pál keze által. Annyira, hogy a betegekhez is
elvivék az ő testéről a keszkenőket, azaz a kendőket, vagy kötényeket, és
eltávoznak azoktól a betegségek, és a gonosz szellemek, a démonok pedig kimenének belőlük” (Csel. 19,11-12).
Így teljesedett – és
teljesedik – be a prófécia, és egyben kijelentést nyerünk, hogy ki ellen jő
bosszúra az Úr, hiszen a gonosz szellemeket kiűzi, az embereket pedig
megszabadítja: „Erősítsétek a lankadt
kezeket, és szilárdítsátok, tegyétek
erőssé a tántorgó, a roskadozó térdeket. Mondjátok a remegő szívűeknek:
legyetek erősek, ne féljetek! Ímé, Istenetek bosszúra jő, és bosszút áll, az
Isten, aki megfizet, Ő jő, és megszabadít titeket! Akkor a vakok szemei
megnyílnak, és a süketek fülei megnyittatnak, Akkor ugrándoz, és szökellni fog,
mint szarvas a sánta, és ujjong a néma
nyelve, mert a pusztában víz fakad, és patakok a kietlenben” (Ésa.
35,3-6).