Márk. 3,1 És Jézus ismét beméne a zsinagógába, az összejöveteli helységükbe, és vala ott egy
megszáradt, egy elsorvadt, béna kezű ember.
Márk. 3,2 És szemmel tartották, figyelték, és lesik vala őt, vagyis: Jézust, hogy meggyógyítja-e szombatnapon, a nyugalom napján, a világi elfoglaltságoktól való megnyugvás napján; hogy bevádolhassák Őt,
mert okot akartak találni, hogy vádat emelhessenek ellene.
Márk. 3,3 Akkor monda Jézus a megszáradt, sorvadt, a béna kezű embernek: Állj elő ide a
középre.
Márk. 3,4 Azoknak pedig monda: Szabad-é, meg van-e engedve
szombatnapon jót vagy rosszat tenni, ártani, bajt vagy kárt okozni? Életet menteni, vagy kioltani, életet veszni,
pusztulni hagyni]? De azok csendben maradtak, és
hallgatnak vala.
Márk. 3,5 Ő pedig haragosan
végignézett rajtuk, sajnálta őket, és
elszomorodott, szívük keménysége, kérgessége, vaksága, érzéketlensége,
és a makacsságuk miatt, és monda az embernek: Nyújtsd ki a kezedet. És
kinyújtá, és meggyógyult, helyreállt, rendbe jött a keze és éppé lőn, mint a másik.
Márk. 3,6 Akkor a farizeusok* kimenvén, a Heródes pártiakkal** / vagyis a kiemelkedően vallásos emberek, a politikát a vallással
egyesítőkkel együtt / mindjárt tanakodni kezdtek, hogy hogyan végezzenek
vele; hogyan ölhetnék meg Jézust, és tanácsot tartának ellene, hogy elveszítsék őt***
*Farizeus: elkülönülő („szeparatista”), vagyis kirekesztően
vallásos (elkülönült, elzárkózó; elválasztó). Kiemelkedően kegyes férfiak zárt
csoportja, szektája.
**Heródes pártiak (héródianoi): Politikai csoport, amely a Heródes család és
a rómaiak palesztinai uralmát (azaz: a fennálló rendszert) támogatta
***Máté is
bizonyságot tesz a történtekről: „És távozván, és továbbhaladva onnan máshová méne. És bement az ő zsinagógájukba, vagyis az összejöveteli
helységükbe. És ímé, vala ott egy
elszáradt, sorvadt, egy béna kezű ember. És megkérdék őt, mondván: Ha
szabad-e, megengedett dolog-e szombatnapon gyógyítani? Hogy vádolhassák
őt, hogy vádat emelhessenek ellene.
Ő pedig monda nékik: Kicsoda közületek az
az ember, akinek van egy juha, egy
báránya, vagy birkája, és ha az
szombatnapon a verembe, vagy egy
gödörbe esik, meg nem ragadja, és nem követ el mindent hogy kihúzza, és kivonja azt? Mennyivel drágább, mennyivel értékesebb és többet ér,
fontosabb, becsesebb, és több pedig
az ember a juhnál, vagy a birkánál!
Szabad, és megengedhető tehát
szombatnapon is jót, és
nemes dolgot cselekedni. Akkor monda annak az embernek: Nyújtsd ki a
kezedet. És kinyújtá, és meggyógyult,
és olyan éppé, egészségessé lőn, mint a másik. A farizeusok pedig kimenvén, tanácsot tartának ellene, hogyan
veszíthetnék el őt, és elhatározták,
hogy végeznek vele, hogy megölik Jézust. Amikor Jézus pedig észrevévén felismerte
ezt, eltávozék onnan. És követé őt nagy
sokaság, nagy tömeg, és ő
meggyógyítja vala mindnyájukat” (Mát. 12,9-15).
De: „… a farizeusok közül néhányan ezt mondták: „Nem Istentől való ez az
ember, mert nem tartja meg a szombatot.” Mások így szóltak: „Hogyan tehetne
bűnös, azaz céltévesztett ember ilyen jeleket?” És meghasonlás támadt
köztük” (Ján. 9,16)
Már Dávid így prófétált
erről: „Mert felőlem szólnak elleneim, és
akik életemre törnek, együtt tanácskoznak” (Zsolt.71,10)
„Megátalkodottak gonosz szándékukban; megegyeztek,
hogy tőrt vetnek titkon, mondják: ki látja őket.
(Más
fordítás: Eltökélték magukat a gonosztettre, megbeszélik, hogy titokban
tőrt vetnek. Gondolják: Ki látja őket)?
Álnokságokat koholnak, és terveznek.
Titokban tartják tervüket, és a
kikoholt tervet végrehatják. mindenikük keble és szíve kikutathatatlan, mert
kifürkészhetetlen az ember bensője és szíve” (Zsolt. 64,6-7).
Márk. 3,7 Jézus pedig elméne tanítványaival a tenger mellé,
vagyis a Galileai-tóhoz; és nagy sokaság, nagy tömeg követé őt Galileából és Júdeából,
Márk. 3,8 És Jeruzsálemből és Idumeából és a Jordánon túlról;
és a Tirus és a Sidon környékiek is szintén nagy tömegben gyűltek köréje,
amikor hallották, hogy miket művel, hogy miket tesz vala, hogy milyen nagy dolgokat visz véghez. Nagy sokasággal jövének, és csatlakoztak Őhozzá.
Márk. 3,9 És Jézus pedig szólt, és megmondá tanítványainak, hogy egy kis hajót, vagyis egy
bárkát tartsanak néki készen a sokaság, a tömeg miatt, hogy ne szorongassák őt, hogy
ne tolongjanak körülötte.
Márk. 3,10 Mert sokakat, sok embert meggyógyított, úgy hogy akiknek valami bajuk, valami
betegségük volt, vagy akiket valamilyen fájdalom, csapás, szenvedés, kín gyötört, mint akiket valami
ostor vert, reá rohanának, vagyis megrohanták
őt, hozzátódultak, és körülötte tolongtak, hogy
illethessék, és megérinthessék Őt.
Márk. 3,11 A tisztátalan szellemek,
vagyis a démonok is, mikor meglátták vala őt, elé
vetették magukat, és leborulának előtte, és hangosan kiáltának rikoltanak, sikítanak, ordítanak, mondván: Te vagy az Istennek a Fia.
Márk. 3,12 Ő pedig erősen fenyegeti vala őket és szigorúan, és keményen rájuk parancsolt, hogy őt ki ne jelentsék, nehogy felfedjék kilétét,
hogy ne tegyék őt láthatóvá, nyilvánvalóvá*
*Az Evangélium
gyógyítóként, és szabadítóként is kijelenti az Úr Jézust: „És
az emberek rimánkodva kérik vala őt,
hogy csak legalább az ő ruhájának, vagy köpenyének peremét, illetve szegélyét, szegélyrojtját illethessék, és megérinthessék. És akik csak illeték
vala, azaz megérintették, mindnyájan meggyógyulnak, megmenekednek minden bajból”
(Mát. 14,36)
„És
ahová bemegy vala a falvakba vagy városokba, vagy majorokba, vagy településekre, a betegeket letevék a piacokon, és a tereken, és kérik vala őt,
hogy legalább a ruhája szegélyét illethessék, és érinthessék. És valahányan
csak illeték, és megérintették, meggyógyulnak” (Márk. 6,56)
Lukács bizonyságtétele: „És az egész sokaság igyekezik vala őt
illetni, és megérinteni: mert erő származék, erő áradt ki belőle, és
mindeneket meggyógyíta” (Luk. 6,19)
Az emberek nem
ismerték fel, hogy ki jött el hozzájuk, de a démonok igen. Amikor bement a
zsinagógába az Úr: „Vala pedig azok
zsinagógájában egy ember, akiben tisztátalan szellem volt, és felkiálta, és
monda: Ah! Mi dolgunk van nékünk veled, és mi közünk egymáshoz, Názáreti
Jézus? Azért jöttél-é, hogy romlásba vigyél, és elveszíts, elpusztíts, megsemmisíts, minket? a vesztünkre jöttél? Tudom
rólad, hogy ki vagy te: az Istennek Szentje.
[Más fordítás: Éppen ott volt a zsinagógában, egy tisztátalan szellemben levő ember, aki felkiáltott,
felsikoltott, és monda: El innen! Mi
bajod velünk, názáreti Jézus? Azért jöttél, hogy elpusztíts minket?]”
(Márk. 1,23-24)
És bármerre járt
az Úr: „… meggyógyíta sokakat, akik
különféle betegségekben, különféle nyavalyákban;
bajokban sínylődtek. Akiket valamilyen kór, fogyatékosság, rosszullét,
krónikus jellegű fizikai rendellenesség, ártalom, baj, panasz, gyötrő,
kínos betegség gyötört. Akik gonoszul szenvedtek vala. És sok ördögöt, vagyis gonosz szellemet, azaz démont kiűze, vagyis
kihajított, kidobott, és nem hagyja, és nem engedte vala szólni, és beszélni az ördögöket, vagyis
a gonosz szellemeket, a démonokat, mivelhogy Őt felismerték” (Márk. 1,34).
Márk. 3,13 Azután felméne a hegyre, és magához szólítá, és magához hívta azokat, akiket akar, akiket
kiválasztott vala; és ők hozzá menének.
Márk. 3,14 És választott tizenkettőt arra, hogy vele legyenek,
és hogy azután kiküldje őket
prédikálni, hogy hirdessék az igét, az
Evangéliumot, az örömhírt, a győzedelmes hadvezér érkezésének jó hírét, és őket apostoloknak
nevezte,
Márk. 3,15 És hogy a tőle kapott hatalommal, hatalmuk legyen a betegeket gyógyítani és az ördögöket, a
gonosz, tisztátalan szellemeket, a démonokat
kiűzni, kihajítani:
Márk. 3,16 Kiválasztotta tehát a tizenkettőt: Simont, akinek Péter nevet ada;
Márk. 3,17 És kiválasztá Jakabot a Zebedeus fiát és Jánost a
Jakab testvérét; és Boanerges nevet ada nékik, amely azt jelenti mennydörgés fiai;
Márk. 3,18 És kijelölte
Andrást és Filepet, Bertalant és Mátét, Tamást és Jakabot az Alfeus fiát,
Taddeust és a kananeai, a buzgó, féltékenyen szerető Simont, a zélótát,
Márk. 3,19 És Iskáriótes Júdást, aki később el is árulta őt*
*Máté így ír erről: „És
előszólítván magához hívta tizenkét tanítványát, és teljhatalmat, képességet, felhatalmazást, jogosultságot ada nékik a tisztátalan
gonosz
szellemek, a
démonok felett, hogy
kiűzzék azokat, és gyógyítsanak mindenfajta betegséget, bajt, csapást, és
minden erőtlenséget, és gyengeséget.
A tizenkét apostol nevei pedig ezek: Első
Simon, akit Péternek hívnak,
és András, az ő testvére. Jakab, a Zebedeus fia, és János az ő testvére. Filep és Bertalan. Tamás és Máté, a vámszedő. Jakab, az Alfeus fia,
és Lebbeus, akit Taddeusnak, hívtak.
A vakbuzgó Simon a kananita, a zelóta, és Júdás, az Iskáriótes, aki el is árulta, kiszolgáltatta, feladta őt, aki
árulója is lett” (Mát. 10,1-4).
Az Úr Jézus példát ad arra, hogy az Istennel való ima után, felismerve az
Ő akaratát, hozza meg döntéseit. Erről így ír Lukács: „És lőn, vagyis történt azokban a napokban, hogy kiméne a hegyre
imádkozni, és az éjszakát az Istenhez való imádkozásban tölté el, és virrasztotta át. És mikor megvirrada, előszólítá, és odahívta az ő tanítványait és
kiválaszta azok közül tizenkettőt, akiket apostoloknak is nevezett” (Luk.
6,12-13)
Az Úr Jézus akkor – és
mindenkor – mielőtt kiküldi az Övéit, azt mondja: „Ímé adok néktek hatalmat, hogy a kígyókon és skorpiókon tapodjatok, és
az ellenségnek minden erején; és semmi ne árthasson néktek” (Luk. 10,19)
Lukácstól
tudjuk meg, hogy milyen parancsokat adott – és ad – az Úr a kiküldés előtt: „Minekutána pedig összehívta Jézus az ő
tizenkét tanítványát, ada nékik erőt és hatalmat minden ördögök,
vagyis démonok, gonosz, tisztátalan szellemek felett, és minden betegség gyógyítására. És azután
elküldé őket, hogy prédikálják, hirdessék az Isten országát,
és betegeket gyógyítsanak. És monda nékik: Semmit az útra ne vigyetek, se
pálcákat, vagy botot, se táskát, tarisznyát, se kenyeret, se
pénzt; se két-két ruhátok ne legyen. És amikor valamely házba bementek, ott
maradjatok, és onnét induljatok tovább. És ha valahol valakik be nem
fogadnak titeket, kimenvén abból a városból, még a port is verjétek le
lábaitokról, bizonyságul ő ellenük” (Luk.
9,1-5)
És
Márk így folytatja a tanítványok kiküldését, ami a mindenkori tanítványokra is
vonatkozik: „Majd ezek után magához szólítá, magához
hívta a tizenkettőt, és kezdé
őket kiküldeni kettőnként, és
ada nékik hatalmat a tisztátalan szellemek a démonok fölött. És megparancsolá nékik, hogy az útra semmit ne
vigyenek egy pálcán, vagyis egyetlen
vándorboton kívül; se táskát, vagy tarisznyát, se kenyeret, se pénzt az övükben; Hanem kössenek sarut, hogy saru
viszont legyen rajtuk, de két ruhát
ne öltsenek magukra. És ezt
is monda nékik: Ahol valamely házba
bementek, ott maradjatok mindaddig, amíg tovább mentek onnét. Akik pedig nem
fogadnak be titeket, sem nem hallgatnak rátok, akkor onnét kimenvén, verjétek le a port is lábaitokról, bizonyságul ő
ellenük. Bizony mondom néktek: Szodomának vagy Gomorának tűrhetőbb lesz a dolga
az ítélet napján, mint annak a városnak” (Márk. 6,7-11)
És hogy ez a parancs a
minden korban élő tanítványokra is vonatkozik, azt Pál apostolon keresztül mutatja
be a Szent Szellem. Az apostol Antiókhiába megy Barnabással, de: 1. nem egyedül
ment hirdetni az Igét. 2. ahol nem fogadták be az Igét, ott az Úr Jézus
parancsa szerint cselekedtek. Erről így számol be Isten Igéje: „A
zsidók azonban felindítják, felingerelték
ellenük az istenfélő és
tisztességbeli, tekintélyes asszonyokat
és a városnak eleit, vagyis előkelőit,
és üldözést támasztanak Pál és Barnabás
ellen, és kiűzik őket határukból. Azok pedig lábuknak porát lerázván
ellenük, elmenének Ikoniumba” (Csel. 13,47-52)
A
Szent Szellem kijelenti, hogy mi az az egyetlen ruha, amelybe fel kell öltözni.
Milyen sarunak kell a lábunkon lenni, hiszen harcba küld a seregek Ura: „Mert nem vér és hústest ellen van nékünk tusakodásunk, azaz harcunk, hanem a fejedelemségek
ellen, a hatalmasságok, és erők és hatalmak ellen, ez élet sötétségének
világbírói ellen, vagyis a sötétség világának urai ellen, a gonoszság szellemei ellen, melyek a
magasságban vannak. Annakokáért,
és éppen ezért vegyétek föl az Istennek minden
fegyverét, hogy ellenállhassatok ama gonosz napon, és mindeneket elvégezvén,
és leküzdve megállhassatok. Álljatok hát elő, és álljatok meg tehát, körül
övezvén derekatokat igazlelkűséggel, vagyis a valósággal, és felöltözvén az igazságnak, vagyis a megigazulás
mellvasába, páncéljába. És felsaruzván
lábaitokat a békesség evangéliuma hirdetésének készségével. Mindezekhez fölvévén a hitnek pajzsát,
amellyel ama gonosznak minden tüzes nyilát megolthatjátok; Az üdvösség sisakját is fölvegyétek, és a
Szellemnek kardját, amely az Isten beszéde: Minden imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben a Szellem
által, és ugyanezen dologban vigyázván, és
legyetek éberek teljes állhatatossággal és könyörgéssel…” (Eféz. 6,12-18)
Akiket
az Úr kiválaszt, azok egy akaraton vannak, és együtt maradnak. Amikor az Úr
felment a mennybe: „Akkor megtérnek, vagyis ezután visszatértek Jeruzsálembe a hegyről, mely hivatik Olajfák
hegyének, mely Jeruzsálem mellett, vagyis Jeruzsálem közelében van, egy
szombatnapi járóföldre. És mikor bementek, és hazatértek, felmennek a
felsőházba, a felső szobába, ahol szállva valának: mégpedig Péter és Jakab, János és András, Filep és
Tamás, Bertalan és Máté, Jakab, az Alfeus fia, és Simon, a zelóta, és Júdás, a
Jakab fia. Ezek mindnyájan egy szívvel-lélekkel, vagyis egyetértésben, közös akarattal foglalatosak valának, kitartóan részt vettek
az imádkozásban és a könyörgésben…” (Csel. 1,12-14)
Már Dávid a hívők egységéről
így prófétál: „Grádicsok éneke Dávidtól.
Ímé, mily jó és mily gyönyörűséges, amikor együtt lakoznak az atyafiak, és ha a testvérek egyetértésben élnek! Mint a drága olaj a fejen, amely aláfoly a
szakállon, az Áron szakállán; amely lefoly köntöse prémjére; Mint a Hermon
harmatja, amely leszáll Sion hegyeire. Csak oda küld áldást az Úr és életet
örökké, és mindenkor!” (Zsolt.
133,1-3).
Márk. 3,20 Azután haza térének. És ott ismét egybegyűlt a sokaság, a tömeg, annyira, hogy még nem is ehetnek, mert még evésre sem maradt idejük.
Márk. 3,21 A mint az övéi, a hozzátartozói ezt meghallák, tudomást szereztek erről, és eljövének, hogy megfogják, és erővel elvigyék őt; mert azt mondják vala, hogy magán kívül van, hogy
nincs magánál, extázisban /
önkívületben van; hogy megzavarodott; megháborodott;
hogy elvesztette az eszét*
*És tették ezt
azért: „Mert a testvérei sem hittek benne”
(Ján. 7,5).
Márk. 3,22 Az írástudók, a törvénytanítók pedig, akik
Jeruzsálemből jöttek vala le, azt mondák, hogy: Belzebub van vele, hogy Belzebub szállta meg, és van benne. És: Az
ördögök, vagyis a démonok, a gonosz szellemek
fejedelme által, az ő segítségével űzi, és hajítja ki az ördögöket, vagyis a démonokat, a gonosz szellemeket.
Márk. 3,23 Ő, vagyis Jézus pedig ekkor magához híván azokat a
törvénytanítókat, példázatokban monda nékik: Sátán miként, és milyen módon tud,
és hogyan képes Sátánt kiűzni, kihajítani?
Márk. 3,24 És ha egy ország, egy királyság önmagában, azaz: önmagával
meghasonlik, és részekre szakad, meg nem maradhat az az ország.
[Más
fordításban: Hiszen
az a királyság, amelyben megosztottság van, és önmaga ellen harcol, nem képes megállni].
Márk. 3,25 És ha egy ház önmagában, és önmagával meghasonlik, és részekre szakad, meg nem maradhat, és
meg nem állhat az a ház.
[Más fordítás: És ha egy háznép, egy család,
amelyben
megosztottság van, és önmaga ellen harcol, nem maradhat fönn többé az a háznép, az a család].
Márk. 3,26 És ha a Sátán önmaga ellen támadt és meghasonlott,
nem maradhat meg, nem képes megállani tovább, hanem vége van, és elpusztul*
*Az Evangélium
beszámolója szerint többször vittek az Úr Jézushoz gonosz szellemektől
megszállott, vak és néma embert: „Akkor egy vak és néma ördöngőst, egy megszállottat hoztak ő eléje, és vittek oda
hozzá; és Ő meggyógyítá azt, annyira,
hogy a vak és néma mind beszél, mind lát vala. És elálmélkodott, elcsodálkozott
az egész sokaság, és ezt monda: Vajon nem ez-é Dávidnak ama Fia? A farizeusok
pedig ezt hallván kijelentették, és mondának: Ez nem űzi ki az ördögöket, a
démonokat másként, hanemha csak Belzebubbal,
az ördögök, vagyis a démonok
fejedelmével, azaz a démonok
fejedelmének a segítségével. Jézus
pedig, tudva, és ismerve az ő gondolataikat, monda nékik: Minden
ország, amely önmagával meghasonlik, elpusztul; és egy város vagy
háznép sem állhat meg, és maradhat
fenn, amely meghasonlik önmagával. Ha pedig a sátán a sátánt űzi ki, önmagával hasonlott meg; és akkor hogyan, és mi módon állhat meg, és maradhat
fenn tehát az ő országa? És ha én
Belzebub által űzöm ki az ördögöket, a ti fiaitok ki által űzik ki? Azért ők maguk lesznek a ti
bíráitok. Ha pedig én Isten ujjával, vagyis Istennek Szelleme által űzöm ki az
ördögöket,a démonokat, akkor bizony
kétség nélkül elérkezett hozzátok az
Isten országa” (Mát. 12,22-28)
A tömeg
csodálkozik, és megdöbben a történteken, de a farizeusok nem így látják az Úr
cselekedeteit: „És az ördögöt, a démont, a gonosz szellemet kiűzvén belőle, megszólalt a néma. És
a sokaság, a tömeg csodálkozik, és megdöbben vala, mondván:
Soha nem láttak még ilyet, ilyen hatalmas dolog még soha nem történt Izráelben! A farizeusok pedig kijelentették, és ezt mondják vala: Az ördögök, a démonok, a gonosz szellemek fejedelme által, annak segítségével űzi ki az
ördögöket, a démonokat, a gonosz szellemeket”
(Mát. 9,33-34)
Később már bármit
jelent ki az Úr, a sokaság is azt mondja: „…
Ördög, vagyis démon van benned…” (Ján. 7,20)
Az Úr Jézus az
örökélet feltételét jelenti ki, és a tömeg válasza: „Bizony, bizony mondom néktek, ha valaki megtartja az én beszédemet, nem
lát halált soha örökké. Mondának
azért néki a zsidók: Most értettük meg, és
most már tudjuk, hogy ördög, vagyis démon van benned. Ábrahám meghalt, a próféták is meghaltak; és te azt mondod: Ha valaki megtartja az én
beszédemet, az én igémet, nem kóstol, nem ízleli meg a halált soha örökké” (Ján.
8,51-52)
Az Úr Jézus arról
beszél, hogy Ő maga fogja letenni az életét, mert azt senki el nem veheti Tőle,
és a zsidók válasza: „És sokan mondják
vala közülük: Ördög, vagyis démon
van benne és bolondozik, őrjöng, mit hallgattok reá?” (Ján.
10,20).
Márk. 3,27 Nem rabolhatja el, és nem dúlhatja fel, nem foszthatja ki senki az erősnek, az erős harcosnak, a hatalmasnak kincseit, javait,
vagyonát, holmiját, és nem hatolhat, és nem törhet be
annak házába, hanemha elébb az erőset, az
erős vitézt megkötözi, és azután rabolja, és csak
azután foszthatja ki annak házát*
*Lukács
bizonyságtétele: „Mikor az erős fegyveres őrzi az ő palotáját, amije van, békességben
van, a vagyona biztonságban van; De mikor a nálánál erősebb reá jövén rátör és legyőzi őt, minden
fegyverét elveszi, melyhez bízott, és amit tőle zsákmányol, elosztja” (Luk. 11,21-22)
A prófétán keresztül így szól
a Megváltó: „Elvétethetik-é a préda az
erőstől, és el lehet-e venni a zsákmányt
a hőstől, és megszabadulhatnak-e az
gonosz foglyai, vagy megmenekülhetnek-e
a foglyok az erőszakostól? Igen, így
szól az Úr, az erőstől, a hőstől elvétetnek a foglyok is, és megszabadul,
és megmenekül a kegyetlen, az erőszakos
zsákmánya, és háborgatóidat én háborítom
meg, perlőiddel én fogok perelni,
és én szabadítom meg fiaidat. És etetem elnyomóiddal, és nyomorgatóiddal az önnön húsokat, és mint a musttól,
vérüktől megrészegednek, és megtudja minden hústest, hogy én vagyok az
Úr; megtartód, szabadítód és
megváltód, Jákóbnak erős Istene!” (Ésa.
49,24-26)
És a golgotai kínoszlopon ez
megtörtént, mert az Úr Jézus: „Lefegyverezte
a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, és nyilvánosan megszégyenítette, diadalt vévén rajtuk, mert diadalmaskodott
felettük magában” (Kol. 2,15)
Mert: „… az
ördög kezdettől fogva bűnben, vagyis célrévesztésben leledzik. Azért jelent meg
az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa” (1 Ján. 3,8)
Az Úr Jézus
felhatalmazása szerint, a munkát folytatni kell az Ő testének, vagyis a
kihívottak gyülekezetének: „Bizony mondom
néktek: Amit megköttök a földön, a mennyben is kötve lészen; és amit megoldotok
a földön, a mennyben is oldva lészen” (Mát.
18,18).
Márk. 3,28 Bizony mondom néktek, hogy minden vétek, tévedés, hiba, vagy céltévesztés megbocsáttatik az emberek fiainak, még a káromlások is
mind, és minden rágalmazás, gyalázkodás, becsmérlődés, szitkozódás,
istenkáromlás, amit kimondanak, amelyekkel káromlanak, és bármennyi káromlást szólnak, bármennyi káromlás hagyja is el a szájukat:
Márk. 3,29 De aki a Szent Szellem ellen szól káromlást, aki a Szent Szellemet gyalázza, rágalmazza, becsméreli, nem nyer bocsánatot soha, hanem vétkes marad bűne miatt örökké. Mert olyan
bűnt követett el, amelyet soha nem lehet megbocsátani, ezért örök
véteknek terhe nyomja, és örök kárhozatra méltó. / a görög szerint ez azt jelenti, hogy: alá
van vetve a sátánnak, az ő hatálya, vádja alá eső, és vádolható. A sátán rabja
marad /;
Márk. 3,30 Jézus azért mondta ezt, mivelhogy ezt mondják vala:
Tisztátalan, szennyes, gonosz szellem, démon van Őbenne, hogy Jézust tisztátalan szellem vette
birtokába, és szállta meg.
Márk. 3,31 És megérkeznek
az ő testvérei és az ő anyja, és kívül megállva, beküldenek hozzá, és
üzentek neki, hívatván őt.
Márk. 3,32 Körülötte pedig sokaság, azaz tömeg ül vala; és mondának néki: Ímé a te anyád
és a te testvéreid ott künn keresnek téged.
Márk. 3,33 Ő pedig felele nékik, mondván: Tudjátok, hogy
valójában ki az én anyám vagy kik az én testvéreim?
Márk. 3,34 Azután elnézvén köröskörül a körülötte ülőkön, és végighordozta tekintetét azokon, akik körülötte körben ültek, és monda: Ímé itt van az én anyám, és itt vannak az én
testvéreim.
Márk. 3,35 Mert aki az Isten, az én mennyei Atyám akaratát cselekszi, és teljesíti, az az én fitestvérem és nőtestvérem és az én anyám*
*Lukács
bizonyságtételében az Úr Jézus a magvetőt hallgatókról beszél, amikor: „Jövének
pedig hozzá az ő anyja és atyjafiai, vagyis testvérei, de nem tudtak hozzá, vagyis Jézushoz jutni a sokaság miatt. És tudtára adák néki, mondván: A te anyád és
atyádfiai, a te testvéreid künn
állnak, téged akarván látni. Ő pedig felelvén, monda nékik: Az én anyám és az én atyámfiai, az én testvéreim ezek, akik az Isten beszédét, az Isten igéjét hallgatják, és megtartják, és megcselekszik azt”
(Luk. 8,19-21)
Máté így írja le a
történetet: „Mikor pedig még szóla, amikor még beszélt a sokaságnak, a tömegeknek,
ímé az ő anyja és az ő testvérei megállanak vala odakünn, akarván, és igyekezve ő vele beszélni. És monda
néki valaki: Ímé a te anyád és testvéreid odakünn állanak, és beszélni akarnak veled. Ő pedig felelvén, monda a
hozzá szólónak: Kicsoda az én anyám; és
kik az én testvéreim? És erre kinyújtván
kezét, azaz kitárta karját, és az ő tanítványaira mutatott, és monda: Ímé itt van, ez az én anyám és itt vannak
az én testvéreim! Mert mindenki, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát, az nékem mind fivérem,
nővérem és az én anyám” (Mát. 12,46-50)
Pál apostol így
ír az Úr Jézus testvéreiről. Isten: „…
akiket eleve ismert, akiket öröktől
fogva tudott, kiválasztott, felismert, eleve
el is rendelte, és a többiektől előre
különválasztotta. Hogy azok az ő Fia
ábrázatához, képéhez hasonlatosak legyenek
[Más fordítás: Hogy az Ő Fiának képmását öltsék magukra, és hogy ugyanazt az alakot viseljék, amelyet az
ő Fia, akivel
együttformáltak.
Hogy ő legyen az elsőszülött, vagyis legelőször
előhozott, azaz az új emberiség elsőszülöttje, első példánya sok atyafi, sok testvér között” (Róm.
8,29)
„Mert a megszentelő és a megszenteltek egytől valók, egytől
származnak mindnyájan, amely oknál
fogva nem szégyelli őket atyjafiainak hívni, vagyis testvéreinek nevezni” (Zsid. 2,11)