Zsolt. 59,1 Az éneklőmesternek [a karmesternek; a
karvezetőnek] az altashétre [a „ne
veszíts el; ne töröld el; ne semmisíts meg” kezdetű ének dallamára]. Dávid
[jelentése: szeretett, szerető;
összekötő, egyesítő; főember] miktámja [bizonyságtétele];
abból az időből, amikor Saul [jelentése: akit
kértek, kívántak; a megkérdezett, kikövetelt] embereket küldött, hogy
tartsák szemmel a házát, és öljék meg.*
776
Saul mindenképpen el akarta pusztítani Dávidot, ezért: „követeket
küldött Saul Dávid házához, hogy tartsák szemmel, és öljék meg reggelre. De a
felesége, Míkal (jelentése: ki olyan,
mint Isten? patakocska, tökéletesség) megmondta
Dávidnak: Ha nem tudod megmenteni az életedet ma éjjel, holnap meg kell halnod!
És leeresztette Míkal Dávidot az ablakon át. Ő pedig futásnak eredt, és
elmenekült” (1Sám. 19,11-12).
Zsolt. 59,2 Szabadíts [(nácal): ragadj ki, ments meg, védj]
meg engemet az én ellenségeimtől, Istenem; a reám támadóktól [(qúm):
akik fölkelnek ellenem] ments meg [(śáḡaḇ): tegyél magas, biztonságos
helyre, helyezz oltalomba] engemet!*
777 Dávid újra és újra megvallja, hogy csak az Úrban bízik – tanítva
bennünket arra, hogy hogyan imádkozzunk –: „Te benned bíztam, Uram! Ne szégyenüljek meg soha; igazságoddal
szabadíts meg engem. Hajtsd hozzám füledet, hamar szabadíts meg; légy nékem
erős kőszálam, erődített házam, hogy megtarts engem. Mert hallottam sokak
rágalmát, iszonyatosságot mindenfelől, amint együtt tanácskoztak ellenem, és
tervezték, hogy elrabolják életemet. De én benned bízom, Uram! Azt mondom: Te
vagy Istenem... Minden parancsolatod igaz; csalárdul üldöznek engem; segíts meg
engem! Sokan vannak az én háborgatóim és üldözőim, de nem térek el a te
bizonyságaidtól. A fejedelmek ok nélkül üldöztek engem; de a te igédet féli az
én szívem” (Zsolt. 31,2-3.14-15;
119,86.157.161). „Tarts meg, és [védelmezz, őrizz, óvj
meg] engem [erős] Istenem,
[Uram] mert benned bízom, és [hozzád
menekültem. Mert tebenned van reményem, és menedékem]” (Zsolt. 16,1). „Én Uram, Istenem, benned bízom [te beléd
vetem reménységemet, hozzád menekülök]; oltalmazz
meg [(szódzó): rejts el,
és helyezz biztonságba] engem minden
üldözőmtől [és az én háborgatóimtól], és
szabadíts [és ments] meg engem”
(Zsolt. 7,2). „Szabadíts, ments
meg engem ellenségeimtől, Uram; hozzád menekülök, nálad keresek oltalmat!” (Zsolt. 143,9).
Zsolt. 59,3 Szabadíts, [(nácal): ragadj ki, ments] meg
engemet a gonosztevőktől, és a vérontó [(dám): gyilkos] emberek ellen tarts
meg [(jášaʿ): oltalmazz meg] engemet;*
778 És Dávid így könyörög tovább: „Ne támadjon engem a kevélynek lába, és
ne üldözzön engem a gonosznak keze. [Héber szerint: Ne (bô'):
törjön rám, és érjen el a (ga'ăváh): gőgös fennhéjázók, a
dölyfösök (reḡel): lába. (núḏ): Ne kergessen, ne űzzön el a (rášáʿ):
gonoszok (jáḏ): ereje, fegyvere Ne taposson rám a gőgösök lába, ne tegyen
bujdosóvá a bűnösök keze, ereje]” (Zsolt. 36,12). „Légy
sziklaváram, (erős kősziklám) ahova
menekülhessek szüntelen; rendelkezzél megtartásom felől, mert kőszálam és
erősségem vagy te. Én Istenem, (ments), és
szabadíts meg engem a gonosznak kezéből; a hamisnak és (erőszakos) kegyetlennek markából!” (Zsolt. 71,3-4). Azoktól:
„Akik gonoszt gondolnak szívükben, és minden nap háborút kezdenek. Ments meg,
oh Uram, a gonosz kezétől, erejétől; (Őrizz meg, a bűnösök hatalmától) a zsarnok férfitól (az erőszakos
emberektől) védj meg engemet! Akik
megejteni szándékoznak lépéseimet” (Zsolt.
140,3.5). „Könyörülj rajtam,
[(ḥánan):
légy kegyelmes hozzám] Istenem [('ĕlóhím)],
mert halandó [('ĕnôš): esendő ember] tátog [(šá'ap̄): bosszút
lihegve] ellenem és mindennap hadakozván
[(láḥam):
harcolva, küzdve] nyomorgat, [(láḥac):
szorongat, és gyötör] engem!”
(Zsolt. 56,2).
Zsolt. 59,4 Mert ímé életem után
leselkednek, egybegyűltek ellenem az erősek, a [(ʿaz): kegyetlenek]; a
nélkül, hogy hibás vagy vétkes volnék, Uram! [Más
fordítás: Ólálkodnak körülöttem,
életemre törnek a hatalmasok, pedig se bűnöm, se vétkem, ó Uram (jəhóváh): Jahve, Örökkévaló]!*
779 És
így folytatja Dávid: „Minden nap elforgatják beszédeimet
[Szüntelenül elferdítik szavaimat]; minden
gondolatuk ellenem van, ártalomra. [Héber:
Minden nap (ʿácaḇ): bánkódom, és elszomorít (dáḇár): szavuk,
beszédük, mert (maḥăšeḇeṯ maḥăšáḇáh): elgondolásuk, tervük, céljuk (ráʿ): gonosz, veszélyes, minden
gondolatuk az elvesztésem]. Egybegyűlnek,
elrejtőznek, [lesben állnak] sarkaimat
[lépéseimet] lesik [figyelik], mert kívánják az én életemet; [mert az
életemre törnek]” (Zsolt. 56,6-7). Igen: „Minden
gyűlölőm együtt suttog reám, gonoszat koholnak, [(ráʿ ḥášaḇ): ártó
gondolatokat forgatnak fejükben] ellenem”
(Zsolt. 41,8). És ezt mondják: „Jertek
és tervezzünk terveket ellene… Jertek el és verjük meg őt nyelvvel, és ne
hallgassunk egy szavára sem!” (Jer.
18,18). „… terveket szőttek ellenem,
mondván: Pusztítsuk el e fát gyümölcsével együtt; irtsuk ki ezt az élők
földéből, hogy még a nevét se emlegessék többé!” (Jer. 11,19) Az Úr
Jézusról szólnak a próféták: „a
farizeusok, a Heródes pártiakkal, a
kiemelkedően vallásos emberek, a politikát a vallással egyesítőkkel együtt
mindjárt tanakodni kezdtek, hogy hogyan végezzenek vele; hogyan ölhetnék meg
Jézust, és tanácsot tartának ellene, hogy elveszítsék őt” (Márk.
3,6). Már Dávid így prófétált erről: „Mert felőlem szólnak elleneim, és akik életemre törnek, együtt
tanácskoznak” (Zsolt.71,10)
„Megátalkodottak gonosz szándékukban; megegyeztek, hogy tőrt vetnek titkon,
mondják: ki látja őket. (Más fordítás:
Eltökélték magukat a gonosztettre, megbeszélik, hogy titokban tőrt vetnek.
Gondolják: Ki látja őket)? Álnokságokat
koholnak, és terveznek. Titokban
tartják tervüket, és a kikoholt
tervet végrehatják. mindenikük keble és szíve kikutathatatlan, mert
kifürkészhetetlen az ember bensője és szíve” (Zsolt. 64,6-7). Dávid –
mint mindig – az Úrhoz kiált az ellenség miatt: Mert az ellenség: „Leselkedik a rejtekhelyen, leselkedik, mint
az oroszlán az ő barlangjában, hogy elragadja a szegényt; elragadja a szegényt,
mihelyt hálójába foghatja azt” (Zsolt.
10,9). Igen: „Hasonlók
az oroszlánhoz, amely zsákmányra [prédára]
szomjaz, [(kásap̄): sóvárog, és vágyakozik] és a rejtekhelyen, a [(misətár): búvóhelyen] ülő [lapuló, és (jášaḇ): lesben álló] oroszlánkölyökhöz. [Más fordás: Tekintetük, mint a prédára kész
oroszláné, s mint a rejtekhelyén meghúzódó oroszlánkölyöké]” (Zsolt. 17,12).
Zsolt. 59,5 Bűnöm nélkül egybegyűlnek [vétkem nélkül összefutnak] és készülnek ellenem: [(ʿávôn ʿáôn rúc): futva rontanak, és támadnak
rám] serkenj fel [hogy segítségemre
légy! Ébredj föl, gyere]
előmbe és lásd meg ezeket!*
780 És Dávid
nem hagyja abba a könyörgést: „Kelj fel, [lépj elő] Uram,
[felháborodásodban], és haragodban.
Emelkedjél fel ellenségeim [bősz] dühe,
[az engem nyomorgató, sanyargató, gyötrő ellenség gőgje, kevélysége,
arroganciája] ellen [szállj szembe dühös ellenségeimmel és
magasztaltassál fel az én ellenségeimnek dühössége ellen]. Serkenj [és ébredj]
fel [Uram, én Istenem] mellettem, te, aki
parancsoltál ítéletet [és szolgáltass igazságot nekem]” (Zsolt. 7,7). Kelj fel a mi
segítségünkre, ments meg minket a te kegyelmedért!” (Zsolt. 44,27). Dávid
imája a nyomorúság idején: „Serkenj föl,
ébredj ítéletemre, oh Uram, Istenem, az én ügyemért. Ítélj meg engem a te
igazságod szerint, oh Uram, Istenem, hogy ne örüljenek rajtam! Ne mondhassák
szívükben: „Éppen így akartuk!” Ne mondhassák: Elnyeltük őt! Szégyenüljenek
meg, piruljanak együttesen, akik bajomnak örülnek; szégyen és gyalázat borítsa
be őket, akik felfuvalkodtak ellenem” (Zsolt.
35,23-26). „Nézz ide, [tekints rám, hallgass meg,
és] felelj nékem, Uram [(jəhóváh):
Jahve, Örökkévaló] Istenem; világosítsd
meg, és [ragyogtasd fel] szemeimet,
hogy el ne aludjam a halálra, [nehogy halálba szenderüljek]” (Zsolt.
13,4). „Serkenj fel! Miért alszol
Uram?! [(qúc) ébredj föl] Kelj
fel, ne vess [(zánaḥ): ne taszíts] el
minket örökké [(nécaḥ necaḥ): végképp]! Miért
rejted el orcádat [(páním): személyedet, jelenlétedet],
és [(šáḵéaḥ šáḵaḥ): hagyod
figyelmen kívül], és felejted el
nyomorúságunkat [(ʿŏní): szenvedésünket] és háborúságunkat [és (laḥac):
elnyomásunkat, gyötrésünket]?” (Zsolt. 44,24-25)
Zsolt. 59,6 Te, [vagy] oh Uram, Seregek Istene, Izráel Istene,
serkenj [(qúc): ébredj] fel! Büntesd [fenyítsd]
meg mind e pogányokat, [e népeket; a hűtleneket; és te, Uram, erők Istene, Izrael Istene! Figyelj és látogass meg minden
nemzetet] ne könyörülj senkin, [ne
kíméld őket] aki hamisságot cselekszik [ne
kegyelmezz az alávaló gonoszoknak]. Szela. [Héber
szerint: Te, oh Uram, Seregek
Istene, Izráel Istene, (qúc): ébredj
fel! (páqaḏ): látogasd, és vizsgáld
meg a (gój gôj): nemzeteket,
népeket, és ne (ḥánan): könyörülj,
ne kegyelmezz azoknak, akik a ('áven):
hazugságot, csalást, romlottságot, gonoszságot (bḡḏ): elrejtik, és hűtlenkednek, elpártolnak. (seláh): Csend]!*
781 És
Dávid folytatja: „Gonoszsággal
menekedhetnének? Haraggal rontsd meg, oh Isten, a népeket. [Héber: (pálêṭ):
megszabadulhatnak-e ('áven): hazugságuk, csalásuk,
igazságtalanságuk ellenére? Taszítsd el haragodban e népséget, Istenem]! (Zsolt.
56,8).
Zsolt. 59,7 Estenden [(šúḇ): visszatérnek],
és megjelennek, [(hámáh): morognak] ordítnak, mint az eb [(keleḇ): mint a kutyák];
körüljárják a várost [(ʿár ʿír): haraggal, dühvel].
Zsolt. 59,8 Ímé, szájukkal csácsognak, szájuk tajtékzik. ajkaikon
szablyák, és kardok vannak: hisz, úgy mond, kicsoda hallja meg, akitől félnünk kellene? [Héber szerint: A szájukon (nḇʿ): kiáradó (śep̄eṯ
śáp̄áh): szavak, mint a (ḥereḇ): borotva, hisz azt
gondolják, ki (šámaʿ): hallja, figyeli]?*
782
Dávid így panaszkodik az Úrnak: „A
gonosz [hitetlen, céltévesztett] az ő
haragos kevélységében [fölényességében, és elbizakodottságában] senkit sem tudakoz, és [nem keresi az
Urat]. Nincs Isten [egyre csak ezt
forgatja fejében], ez minden gondolata”
(Zsolt. 10,4). Mert: „...Azt
mondja a balgatag az ő szívében: Nincs Isten. Megromlottak, utálatosságot
cselekedtek; nincs, aki jót cselekedjék. ...Ezt mondta a balgatag az ő
szívében: Nincs Isten. Megromlottak és utálatos hamisságot cselekedtek, nincs
aki jót cselekedjék. (Zsolt. 14,1; 53,2)
Sőt: „A bűnös, (a céltévesztett) ember szíve mélyén ott suttog a bűn. Nem
számít neki az istenfélelem, sőt azzal hízeleg magának, hogy bűnével gyűlöletet
tud szítani. Szája rontást és csalárdságot beszél, nem akar okos és jó lenni” (Zsolt. 36,2-4) Már igazi hívő sincs: „Segíts
Uram, mert elfogyott a kegyes, mert eltűntek a hívek az emberek fiai közül.
Hamisságot szól egyik a másiknak; hízelkedő ajakkal kettős szívből szólnak” (Zsolt. 12,2-3) Pál apostolon keresztül megerősíti a Szent Szellem a kijelentést: „Szájuk telve átkozódással és keserűséggel.
Lábaik gyorsak a vérontásra. (Útjaik tekervényesek), és útjaikon romlás és nyomorúság van. És a békességnek útját nem
ismerik. Nincs isteni félelem az ő szemük előtt” (Róm. 3,14-18). Sőt: „Azt
mondták Istennek: Távozz tőlünk, nem akarunk tudni utjaidról! Kicsoda a
Mindenható, hogy tiszteljük őt, (hogy szolgáljuk) és mit nyerünk vele, (és mi hasznunk abból, ha hozzá folyamodunk), és ha esedezünk előtte? (Jób. 21,14-15).
Zsolt. 59,9 Te pedig, Uram, neveted őket, és megcsúfolod mind e
pogány népet [(gój gôj): mind e nemzeteket].*
783 És így folytatja Dávid: „Aki az égben, a
[mennyekben] lakik, az mosolyog
[nevet] rajtuk, kineveti
[megcsúfolja; kigúnyolja] őket az Úr” (Zsolt 2,4). Mert a gonoszokról így
szól az Úr: „Fondorkodik a gonosz az igaz
ellen, és fogait csikorgatja rá: Az Úr neveti őt, mert látja, hogy eljő az ő
napja” (Zsolt. 37,12-13) Én … a ti
nyomorúságtokon (bajotokon) nevetek,
megcsúfollak (kigúnyollak), mikor
eljő az, amitől féltek (rettegtek)” (Péld. 1,26)
Zsolt. 59,10 Hatalmával [az ő erejükkel] szemben te reád vigyázok; mert
Isten az én váram. [Héber szerint: (ʿôz
ʿóz): erőd, és hatalmad (šámar):
megőriz, biztonságban tart, (miśəgáḇ):
magas helyen van az én menedékem].*
784 És
monda: [Teljes szívemből]
szeretlek Uram [(jəhóváh): Jahve, Örökkévaló], én erősségem [(ḥézeq):
támaszom, te vagy minden erőm forrása, te megmentesz az erőszaktól]! Az Úr [(jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] az én [Uram], kősziklám, [(selaʿ): kőszálam, szirtem, és erős] kőváram. [(məcúḏáh mácúḏ): erődöm, oltalmam] és [hatalmas] szabadítóm, [megmentőm]. Az én [('él): erős, hatalmas] Istenem, az én
kősziklám, [erősségem, segítőm, oltalmam
és szabadítóm] Őbenne bízom: [(ḥásah): hozzá menekülök, nála keresek oltalmat, és menedéket, Ő véd meg engem, Ő
az, aki (pálaṭ): megment,
megszabadít, biztonságba helyez]. Az én védőpajzsom, [oltalmazóm] üdvösségem szarva, [üdvösségem
záloga, Ő a (jéšaʿ ješa qeren): szabadítás,
segítség, szabadulás, biztonság, jólét, erő, hatalom, dicsőség]. Menedékem
[akit magasztalok, mentsváram, az én
felmagasztaltatásom, fellegváram, pártfogóm, aki fölemel engem, Őbenne van
minden erőm, ő vezet a győzelemre, Ő
a rejtekhelyem, magasan fönn, a hegyeken]” (Zsolt. 18,2-3). „Az igazak
segedelme pedig az Úrtól van; Ő az ő erősségük a háborúság idején. Megvédi őket
az Úr és megszabadítja őket; megszabadítja őket a gonoszoktól és megsegíti
őket, mert ő benne bíznak” (Zsolt.
37,39-40) „Isten a mi oltalmunk és erősségünk! Igen bizonyos segítség a
nyomorúságban. Azért nem félünk, ha elváltoznék is a föld, ha hegyek omlanának
is a tenger közepébe: Zúghatnak, tajtékozhatnak hullámai; hegyek rendülhetnek
meg háborgásától. Szela” (Zsolt. 46,2-4)
Mert: „Hajlék az örökkévaló
Isten, alant vannak örökkévaló karjai; elűzi előled az ellenséget, és ezt
mondja: Pusztítsd!” (5 Móz. 33,27) „Az Isten az én erősségem, ő benne bízom én. Paizsom nékem ő s
üdvösségemnek szarva, erősségem és oltalmam. Az én üdvözítőm, ki megszabadítasz
az erőszakosságtól. Az Úrhoz kiáltok, aki dicséretreméltó; És megszabadulok
ellenségeimtől” (2 Sám. 22,3-4) „Te
vagy oltalmam, te mentesz meg veszedelemtől; végy körül engem a szabadulás
örömével! S az Úr válasza: Bölccsé teszlek és megtanítlak téged az
útra, amelyen járj; szemeimmel tanácsollak téged” (Zsolt. 32,7-8) A hit válasza: „Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem ő benne bízom! Mert ő
szabadít meg téged a madarásznak tőréből, a veszedelmes dögvésztől. Tollaival
fedez be téged, és szárnyai alatt lészen oltalmad; paizs és páncél az ő hűsége.
Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól nappal; A dögvésztől,
amely a homályban jár; a döghaláltól, amely délben pusztít. Elesnek mellőled
ezren, és jobb kezed felől tízezren; és hozzád nem is közelít. Bizony
szemeiddel nézed és meglátod a gonoszoknak megbüntetését!... Az Úr megőriz
téged minden gonosztól, megőrzi a te életedet. Megőrzi az Úr a te ki- és
bemeneteledet, mostantól fogva mindörökké!” (Zsolt. 91,2-8; 121,7-8).
Zsolt. 59,11 Előmbe jön az én kegyelmes Istenem; látnom engedi
Isten az én ellenségeim romlását. [ḥeseḏ): szeretetével, kegyelmével jön felém, és segítségemre siet Istenem,
és engedi, hogy ellenfelem fölé kerekedjem].*
785 Mert: „Megkerestem
az Urat és meghallgatott engem, [(ʿánáh): válaszolt nekem] és minden félelmemből [(məḡúráh):
bajomból, szorongásomból, rettegésemből] kimentett
[(nácal)
kiragadott] engem”
(Zsolt. 34,5). „És legeltetem
szememet az én ellenségeimen, és az ellenem támadó gonosztevőkön mulat majd a fülem.
(Más fordítás: Szemem nyugodtan nézi azokat,
akik leselkednek rám, fülem nyugodtan hallja, hogy rám akarnak támadni a
gonoszok)” (Zsolt. 92,12). „Ímé, Isten [('ĕlóhím)] segítőm nékem, az Úr [('ăḏónáj)] az én életem támogatója [(sámaḵ):
megtartja, oltalmazza életemet]” (Zsolt. 54,6).„Velem van az Úr az én segítőim közt, és nézni fogok az én gyűlölőimre”(Zsolt. 118,7). „Mert minden nyomorúságból [(cáráh):
gyötrelemből] megszabadított [(nácal):
kiragadott, kimentett] engem, s
megpihentette szemeimet ellenségeimen”
(Zsolt. 54,9).
Zsolt. 59,12 Ne öld meg őket, hogy népem meg ne felejtkezzék;
bujdosókká tedd őket a te hatalmaddal, és alázd meg őket Uram, mi pajzsunk. [(háraḡ):
Ne öld meg, ne pusztítsd el, őket, hogy népem meg ne feledkezzék; de (ḥajil): erőddel, hatalmaddal szórd
szerteszét, hogy (núʿa):
bolyongjanak, és kóvályogjanak. Így (járaḏ):
alázd meg őket,
Uram, én (məḡinnh
máḡén): pajzsom, védelmező Istenem,
oltalmazóm]!*
786
Igen: „Felkél az Isten, (szétszóródnak), elszélednek ellenségei; és elfutnak előle az ő gyűlölői. Amint a füst
elszéled, (eloszlik, ha ráfújnak), úgy
széleszted el őket; amint elolvad a viasz a tűz előtt, úgy vesznek, és
(pusztulnak) el a gonoszok Isten
(színe) elől” (Zsolt. 68,2-3). És: „Dörgő hangodtól elfutnak a népek, ha
felemelkedsz, szétszóródnak a nemzetek”
(Ézs. 33,3).
Zsolt. 59,13 Szájuknak vétke az ő ajkaiknak beszéde, [ajkuk minden szava ḥaṭṭá'ṯ ḥaṭṭá'áh): bűn a szájukban]. fogattassanak meg
kevélységükben, [(gá'ôn): fennhéjázásukban, dölyfösségükben]; mert csak átkot és
hazugságot [(kaḥaš): csalást, félrevezetést] szólnak, és [(sáp̄ar):
beszélnek].*
787 És
így folytatja Dávid: „Mert nincsen az ő szájukban egyenesség
[nem jön ki szájukon őszinte szó, igazság, a valóság: az Ige], belsejük csupa romlottság [merő
álnokság, istentelenség, rosszindulat; hiábavalóság; szívükben gonoszat
forralnak]; nyitott sír [megnyílt
koporsó] az ő torkuk, nyelvükkel
hízelkednek [sima a nyelvük, csalárd, hízelgésre hajlik; nyelvüket álnokul
forgatják]” (Zsolt. 5,6-7.10). „Szája telve átkozódással, csalárdsággal és
erőszakossággal; nyelve alatt hamisság és álnokság” (Zsolt. 10,7).
De: „Az ő nyavalyájába ejti magát az
istentelen…” (A maga gonoszsága miatt bukik el a bűnös…)” (Péld.
14,32) Mert: „Hamisságot szól
egyik a másiknak; hízelkedő ajakkal kettős szívből szólnak (Más fordítás: Hazug módon beszélnek egymással, sima
szájjal, kétszínűen beszélnek)” (Zsolt. 12,3).
Zsolt. 59,14 Veszítsd el őket búsulásodban, veszítsd el őket, hogy
ne legyenek; és tudják meg, hogy Isten uralkodik a Jákób fölött, mind a földnek
határáig. [Héber szerint: (káláh): elpusztulnak,
elenyésznek (ḥémáh):
felgerjedésedben, búsulásodban, és (jḏʿ)
megtudják, megértik, hogy Isten
uralkodik a Jákób fölött, mind a ('erec):
föld ('ep̄es): végéig. Szela].*
788 Mert: „Gonoszsággal menekedhetnének? Haraggal rontsd meg, oh
Isten, a népeket. [Héber: (pálêṭ): megszabadulhatnak-e ('áven):
hazugságuk, csalásuk, igazságtalanságuk ellenére? Taszítsd el haragodban e
népséget, Istenem]! (Zsolt. 56,8). „Töltsd
el, borítsd el orcájukat gyalázattal, hogy keressék Uram a te nevedet!
Szégyenüljenek meg és rémüljenek el örökké, és piruljanak és pusztuljanak, hogy
megtudják, hogy te, akinek neve Jehova, egymagad vagy felséges Isten az egész
földön” (Zsolt. 83,17-19)
Zsolt. 59,15 Estenden megjelennek, ordítnak, mint az eb,
körüljárják a várost, [csatangolnak
kószálnak a városban]. [Héber: (ʿereḇ):
esténként (šúḇ)í. visszatérnek, (hámáh): morognak; (keleḇ): ugatnak, csaholnak, mint a
kutyák. (sáḇaḇ): körbejárják (ʿár ʿír): haraggal a várost].
Zsolt. 59,16 Étel után barangolnak, ennivaló után
kóborolnak, és ha nem laknak jól, virrasztanak. [Héber:
('áḵal): étel, táplálék után (núʿa):
bolyonganak, és ha nem (śáḇéʿa śáḇaʿ):
lakik jól, (lín lún): betér valahová
éjszakára, és zúgolódik, panaszkodik].*
788 Mert: „Kenyér után futkos, kenyér után bolyong, hogy hol találna?” (Jób. 15,23).
Zsolt. 59,17 Én pedig éneklem a te hatalmadat, és reggelenként
zengem a te kegyelmességedet; mert váram voltál és menedékem az én nyomorúságom
napján [Héber: Én pedig (šúr šír):
énekléssel ünneplem a Te (ʿôz ʿóz):
erődet, hatalmadat. Már (bóqer):
hajnalban (ránan): ujjongva kiáltok,
és örvendezek (ḥeseḏ):
szeretetednek, kegyelmednek, mert (miśəgáḇ mánôs): magas helyen lévő menedékem lettél a (cár car jôm): szorongattatás, nyomorúság napján].*
789
Dávid így folytatja: „Jó dolog dicsérni az Urat, és éneket mondani a te
nevednek, oh Felséges! Hirdetni jó reggel a te szeretetedet, kegyelmedet, és
éjjelente a te hűséges voltodat” (Zsolt.
92.2) „Kegyelmedről és szeretetedről énekelek; te néked zengek éneket, Uram!” (Zsolt. 101,1).
Zsolt. 59,18 Én erősségem! Te néked [(zámar) hangszeren játszom,
táncolok], és éneklek, mert Isten az én váram, (miśəgáḇ) magas helyen lévő
menedékem: ő az én (ḥeseḏ): szerető], kegyelmes Istenem!*
790 És
így folytatja Dávid: „Az én pajzsom a [védelmező] Istennél van, aki megszabadítja
[megmenti, biztonságban megőrzi, üdvözíti] az
igazszívűeket [a tiszta, egyenes, őszinte szívűeket]. (Más fordítás: Az én pajzsom az Isten, aki megszabadítja
a tiszta szívűeket)” (Zsolt. 7,11)