Zsolt. 53,1 Az éneklőmesternek [a karmesternek a betegség
kezdetű ének dallamára], a mahalathra [(máḥălaṯ): húros hangszerre], Dávid
[jelentése: szeretett, szerető;
összekötő, egyesítő; főember] tanítása [tanítókölteménye;
Maszkíl
(maśəkíl): ének Dávidtól].
Zsolt. 53,2 Ezt [gondolta],
és mondta a balgatag [(náḇál): a bolond, az esztelen Isten nélkül élő] az ő
szívében [(léḇ): magában]: Nincs Isten. Megromlottak, [(šáḥaṯ)
elvetemedtek] és utálatos hamisságot [(táʿaḇ ʿavəláh ʿável ʿevel):
szégyenletes gonoszságot] cselekedtek, [(ʿáśáh): munkáltak, vittek véghez].
Nincs, aki jót cselekedjék. [Más fordítás: Álnokok, romlottak, és utálatosak tetteik, s
amit művelnek, borzalom. Senki sincs, aki még a jót tenné].*
*Az apostol
megvallása: Ez nem változott, mert ma
sincs: „… megigazult ember egy sem,
nincsen senki, aki értse, aki belássa, és tudja, nincsen senki, aki keresse
Istent. Mind elhajlottak, letértek az útról, eltévedtek valamennyien.
Mindannyian egyaránt értéktelenné lettek, megromlottak, elfajzottak;
hasznavehetetlenekké váltak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen
egy sem” (Róm. 3,10-12).
Mert. „A gonosz [hitetlen, céltévesztett] az ő haragos kevélységében [fölényességében, és
elbizakodottságában] senkit sem tudakoz,
és [nem keresi az Urat]. Nincs Isten
[egyre csak ezt forgatja fejében], ez
minden gondolata” (Zsolt. 10,4).
Dávid így panaszkodik az
Úrnak: „... Azt mondja a balgatag az ő
szívében: Nincs Isten. Megromlottak, utálatosságot cselekedtek; nincs, aki jót
cselekedjék. (Zsolt. 14,1).
Sőt: „A bűnös (a céltévesztett)
ember szíve mélyén ott suttog a bűn. Nem számít neki az istenfélelem, sőt azzal
hízeleg magának, hogy bűnével gyűlöletet tud szítani. Szája rontást és
csalárdságot beszél, nem akar okos és jó lenni” (Zsolt. 36,2-4).
Már igazi hívő sincs: „Segíts Uram, mert elfogyott a hívő, mert
eltűntek a hívek az emberek fiai közül. Hamisságot szól egyik a másiknak;
hízelkedő ajakkal kettős szívből szólnak” (Zsolt.
12,2-3)
Pál apostolon keresztül
megerősíti a Szent Szellem a kijelentést: „Szájuk
telve átkozódással és keserűséggel. Lábaik gyorsak a vérontásra. (Útjaik
tekervényesek), és útjaikon romlás és
nyomorúság van. És a békességnek útját nem ismerik. Nincs isteni félelem az ő
szemük előtt” (Róm. 3,14-18).
Sőt: „Azt mondták Istennek: Távozz tőlünk, nem akarunk tudni utadról!
Kicsoda a Mindenható, hogy tiszteljük őt, (hogy szolgáljuk) és mit nyerünk vele, (és mi hasznunk
abból, ha hozzá folyamodunk), és ha
esedezünk előtte? (Jób. 21,14-15).
A magát mindenhatónak képzelő
gonosz előképe így válaszol az Úr szavára: „A
Faraó pedig mondá: Kicsoda az Úr, hogy szavára hallgassak…? Nem ismerem az
Urat…” (2 Móz. 5,2).
Zsolt. 53,3
Isten letekint a mennyből az emberek fiaira, hogy meglássa, ha van-é értelmes [bölcs], Istent kereső [ha van-é valaki,
aki megértette és keresi az Istent]?*
*Igen: „Az égből
letekint az Úr, látja az emberek, az [('áḏám): ádámi / emberi faj] minden fiát. Székhelyéről
lenéz [(máḵôn): lakhelyéről rátekint] a föld minden lakosára. [Más fordítás: Hajlékából
(šáḡaḥ):
szemléli mindazokat, akik a földet (jášaḇ): benépesítették]”
(Zsolt. 33,13-14).
Mert: „Az Úr az ő szent templomában, az Úr trónja az egekben áll; ragyogó szemei szemügyre veszik, és megvizsgálják
az emberek fiait” (Zsolt. 11,4).
„Mert az Úr szemei áttekintik az egész földet, és ő
megmutatja erejét azoknak, akik ő hozzá teljes szívvel ragaszkodnak” (2 Krón. 16,9)
„Mert ő ellát a föld határira, (a föld széléig)
ő lát mindent az ég alatt” (Jób. 28,24).
„Mindenen rajta tartja szemét az ÚR, a gonoszakat és a
jókat egyaránt figyeli” (Péld. 15,3).
És amikor: „Az Úr [(jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló] letekintett [lenézett]
a mennyből az emberek [('áḏám): az emberi – az ádámi faj] fiaira, hogy
meglássa, ha van-é [köztük] értelmes,
[értő; okos] Istent kereső [aki
Istennel gondol]? (Zsolt. 14,2).
És: „Tekinte azért Isten a földre és látta, hogy meg vala romolva, mert
minden test megrontotta vala az ő útját, mert mindenki rossz útra tért a
földön” (1 Móz. 6,12).
És amit lát: „Nem tudnak, nem értenek semmit, sötétségben
járnak; a földnek minden fundamentuma (alapja) inog” (Zsolt. 82,5)
„Amint meg van írva, hogy nincsen csak egy igaz is;
Nincs, aki megértse, nincs, aki keresse az Istent” (Róm. 3,10-11)
És hogy megértsék Őt: „... Isten megjelent testben...” (1 Tim. 3,16)
És: „...Ő eljött a világba. A világban volt, és
a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: saját világába jött, és az
övéi nem fogadták be őt” (Jn. 1,9-11).
És beteljesült a
prófétai szó: „Bizony bolond az én népem:
engem nem ismernek, balgatag fiak ők, és nem értelmesek! Bölcsek ők a gonoszra,
jót cselekedni pedig tudatlanok!” (Jer.
4,22).
Zsolt. 53,4 Mindnyájan elhajlottak, [(súḡ): elfordultak,
elpártoltak Istentől], és valamennyien [(jaḥaḏ): közösségben egymással tévelygők],
és megromlottak. Nincsen, aki jót cselekedjék, [(ʿáśáh): munkáljon,
véghezvigyen] nincsen csak egy is.*
*Azt mondják: „Micsoda, és
(kicsoda) a Mindenható, hogy
(szolgáljuk), és tiszteljük őt, és mit
nyerünk vele, ha esedezünk előtte (és mi hasznunk abból, ha hozzá
folyamodunk)?” (Jób. 21,15).
Zsolt. 53,5 Avagy nincs értelem a hamisságnak cselekvőiben [(jḏʿ):
nincsenek tudatában, és nem tudják a gonosztevők, a ('áven páʿal): hiábavalóságot, hazugságot, gonoszságot, bajt,
csapást, szerencsétlenséget munkálók], akik az én népemet megeszik, mintha
kenyeret ennének, [akik az én népemet
('áḵal):
pusztítják, megemésztik], akik az Istent segítségül nem hívják. [Más fordítás: (qárá'): de Istenhez nem kiáltanak; Nem jutnak jobb belátásra, akik rosszat
tesznek, akik emésztik népemet, mint ahogy a kenyeret eszik, akik nem
folyamodnak Istenhez]?
Zsolt. 53,6 Ott félnek nagy félelemmel, ahol nincsen félelem;
mert az Isten elszéleszti azoknak tetemeit [(pázar ʿecem): szétszóratnak támadóid
csontjai], akik tábort járnak ellened, és [(ḥánáh): letáboroznak];
megszégyeníted azokat, mert az Isten megveti őket. [Más
fordítás: Akkor majd rettegés veri
őket, amilyen váratlan rettegés még nem volt. Akik hűtlenek lettek, azoknak
csontjai szétszóratnak, megszégyenültek, mivel Isten elutasította őket].*
*És így
folytatódik a kijelentés: „Gyűlölőid [(śáné'): gyűlölő ellenségeid] szégyenbe
[(bóšeṯ): gyalázatba] öltöznek,
[(láḇéš láḇaš): szégyen
borítja őket] és a gonoszok sátora megsemmisül” (Jób. 8,22).
Mert: (Romlás éri a
bűnösöket a céltévesztőket). Leomlanak az
istentelenek, (az Isten nélkül élők) és
oda lesznek; az igazak háza pedig megáll (megmarad)” Péld. 12.6)
„Az istenteleneknek (az Isten nélkül élőknek) háza
elvész; de az igazaknak sátora megvirágzik”
(Péld. 14,11).
Dávid is erről tesz
megvallást: „Megszégyenül [és félelem szállja meg, pirulnak,
megzavarodnak, és reszketni fognak] majd
és igen megháborodik minden ellenségem; meghátrálnak és megszégyenülnek
[menekülnek, távoznak mind] hirtelen
[tüstént, egy pillanat alatt, és szégyent vallanak]” (Zsolt 6,11).
Bizony: „Minden istentelen fut, ha senki nem üldözi
is; (Péld. 28,1).
És menekülnek: „Mert az Úr azt cselekedte volt, hogy a
Siriabeliek tábora szekerek zörgését és lovak dobogását, és nagy sereg
robogását hallotta, és mondának egymásnak: Ímé az Izráel királya bérbe fogadta
meg ellenünk a Hitteusok királyit és az Égyiptombeliek királyit, hogy ellenünk
jőjjenek. És felkelvén elfutának
alkonyatkor, és elhagyák mind sátoraikat, mind lovaikat, mind szamaraikat,
amint a tábor volt, és elfutának, csakhogy életüket megmenthessék” (2
Kir. 7,6-7).
Zsolt. 53,7 Oh, vajha eljönne Sionból [jelentése: a
messze sugárzó; felállított emlékmű; jel = a gyülekezet] Izráelnek [jelentése: Isten harcol, Isten harcosa, hőse; aki Istennel harcol; akiért Isten harcol;
Isten fejedelme, egyenesen Istennel; vagy Isten erejével győző, ő Isten hercege
lesz; Isten győzedelmeskedik] a szabadítás [(jəšúʿáh): az üdvösség, a szabadulás, megmenekülés]! Mikor
az Úr [('ĕlóhím): Isten] visszahozza, és [(šúḇ): helyreállítja] az
ő népének foglyait, örül [(gúl gíl): örvendezik, ujjong, ugrál
örömében] majd Jákób [jelentése: aki
a másik helyére lép] és vigad Izráel, amikor Isten jóra fordítja népe
sorsát!*
*És folytatja
Dávid: „Vajha eljőne Sionból Izráelnek a szabadítás [az
üdvösség]! Mikor az Úr visszahozza
népének foglyait, Jákób örül majd és vigad Izráel, amikor az ÚR jóra fordítja népe sorsát” (Zsolt. 14,7).
És ennek a vigadásnak és
ujjongásnak hogyan kell történnie, arról így szól Isten Igéje: „... Szenteljétek meg magatokat s a ti
atyátokfiait, és vigyétek az Úrnak, Izráel Istenének ládáját arra a helyre,
amelyet készítettem számára. Minthogy kezdettől fogva nem művelték ezt, az Úr,
a mi Istenünk csapást bocsátott reánk, mert
nem kerestük őt a rendtartás szerint” (1
Krón. 15,12)
A rendtartásról pedig már a
próféták is szóltak, akik azt hirdették, hogy: „… mindaz, aki az Úrnak nevét
hívja segítségül, megmenekül (vagyis
üdvözül); mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lészen a
szabadulás, amint megígérte az Úr, és a megszabadultak közt lesznek azok,
akiket elhív az Úr!” (Jóel. 2,32).
Ezt a próféciát idézi Péter
apostol a Szent Szellem kitöltése után: „És
lészen, hogy mindaz, aki az Úrnak nevét segítségül hívja, üdvözül” (Csel. 2,21).
És hogy ki az az Úr, akinek a nevét segítségül kell
hívni, arról így tesz bizonyságot a Szent Szellem: „… akik a mi Urunk Jézus
Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magukén és a miénken” (1 Kor. 1,2).
Isten ládája – a kijelentés
ládája – vagyis az Úr Jézus előképe – sátorban, azaz a mi testünkben kell, hogy
lakjon: „Csináltata pedig Dávid magának
házakat az ő városában; és helyet készített az Isten ládájának, és annak sátort
állított fel” (1 Krón. 15,1)
És itt állandóan ment – és
megy – a dicséret, Isten igéjének megvallása és könyörgés énekkel: „Grádicsok éneke. Mikor visszahozta az Úr
Sionnak foglyait, olyanok voltunk, mint az álmodók. Akkor megtelt a szánk
nevetéssel, nyelvünk pedig vigadozással. Akkor így szóltak a pogányok:
Hatalmasan cselekedett ezekkel az Úr! Hatalmasan cselekedett velünk az Úr,
azért örvendezünk. Hozd vissza, Uram, a mi foglyainkat, mint patakokat a déli
földön!” (Zsolt. 126,1-4)
És az Úr válasza: „És ha majd ...megtérsz az Úrhoz, a te
Istenedhez, és hallgatsz az ő szavára mind aszerint, amint én parancsolom néked
e napon, te és a te fiaid teljes szívedből és teljes lelkedből: Akkor
visszahozza az Úr, a te Istened a te foglyaidat, és könyörül rajtad, és
visszahozván, összegyűjt majd téged minden nép közül, akik közé oda szórt téged
az Úr, a te Istened. Ha az ég szélére volnál is taszítva, onnét is összegyűjt
téged az Úr, a te Istened, és onnét is felvesz
téged” (5 Móz. 30,1-4)
A második templom építésekor
újra hangzik a könyörgés Isten népéért: „Oh,
emlékezzél meg arról a beszédről, melyet parancsoltál Mózesnek, a te
szolgádnak, mondván: Ha ti vétkeztek, én meg elszélesztelek titeket a népek
között. Ha pedig megtérendetek hozzám és megtartjátok parancsolataimat és
cselekszitek azokat: még ha az égnek utolsó szélén volnának is szétszórt
gyermekeitek, onnan is összegyűjtöm őket és beviszem arra a helyre, melyet
választottam, hogy lakozzék ott az én nevem!” (Nehem. 1,8-9)
Az Úr válasza: „Ímé én összegyűjtöm őket mindama földekről,
amelyekre kiűztem őket haragomban,
felgerjedésemben és nagy bosszankodásomban, és visszahozom őket e helyre, és
lakni hagyom őket bátorságban. És népemmé lesznek nékem, én pedig nékik Istenük
leszek” (Jer. 32,37)
És hogy honnan és kiket űzött ki az Úr, arról így tesz bizonyságot a Szent
Szellem: A bűneset után az Úr: „...kiűzé az embert, és oda helyezteté az
Éden kertjének keleti oldala felől a Kerubokat és a villogó pallos lángját,
hogy őrizzék az élet fájának útját” (1
Móz. 3,24)