Róm. 16,1 Ajánlom pedig néktek Fébét, a mi nénénket, a mi nőtestvérünket, ki a Kenkhréabeli kihívott gyülekezetnek, eklézsiának szolgálója.
Róm. 16,2 Hogy fogadjátok őt az Úrban szentekhez méltóan, és
legyetek segítségére, ha valami dologban rátok szorul. Mert ő is sokaknak
segített, sokaknak pártfogója, támasza, gyámolítója volt, nékem magamnak is*
*Hát: „Fogadjátok azért őt az Úrban teljes örömmel; és az
ilyeneket megbecsüljétek” (Fil. 2,29).
„És
az ő munkájukért viseltessetek irántuk megkülönböztetett szeretettel. Velük
békességben éljetek” (1 Thess.
5,13).
Róm. 16,3 Köszöntsétek Priscillát és Akvilát, kik nékem
munkatársaim, és segítőim Krisztus Jézusban*
*A velük való
találkozást így beszéli el az apostol: „Ezekután
Pál Athénből eltávozván, méne Korinthusba. Ott találkozott egy Akvila nevű
pontuszi származású zsidóval, aki nemrég jött Itáliából feleségével Priszcillával,
mivel Klaudiusz elrendelte, hogy minden zsidó távozzék Rómából. Pál
csatlakozott hozzájuk, És mivelhogy azonféle míves vala, náluk marada és
dolgozik vala. Mesterségökre nézve ugyanis sátorcsinálók valának” (Csel. 18,1-3).
Róm. 16,4 Akik az én életemért a saját nyakukat tették le,
saját fejüket kockáztatták értem; akiknek nemcsak én mondok köszönetet, hanem a
pogányok, a nemzetek minden kihívott gyülekezete, eklézsiája is.
Róm. 16,5 És köszöntsétek azt a kihívottgyülekezetet, eklézsiát,
mely az ő házukban* az ő lakásukban van. Köszöntsétek az én szerelmetes
Epenétusomat, aki Akhája zsengéje, első gyümölcse a Krisztusban. Akit Ázsia első zsengéjeként vittem a Krisztusnak**
*Házukban (oikosz): HÁZ, otthon, állandó tartózkodási hely, - egy lakás
terjedelemben kisebb vagy nagyobb.
**Ismét kijelenti a
Szent Szellem, hogy a gyülekezetek házanként vannak, és a szolgáló testvérek
megbecsülésére hívja fel a szentek figyelmét: „Sokszor köszönt titeket az Úrban Akvila és Priszka a házuknál levő
gyülekezettel együtt” (1 Kor. 16,15-19).
És ez így volt Kolosséban, és Filemonnál is: „Köszöntsétek
a laodiceai testvéreket, aztán Nimfást és a házánál levő gyülekezetet” (Kol.
4,15).
És így köszönti az apostol Filemont: „…és a te
házadnál való gyülekezetnek” (Filem. 1,2).
Róm. 16,6 Köszöntsétek Máriát, ki sokat munkálkodott,
sokat fáradozott mellettünk, értetek.
Róm. 16,7 Köszöntsétek Andronikust és Juniát az én vérszerinti rokonaimat* és az én fogolytársaimat, akik
híresek, kiemelkedők az
apostolok között, akiket az apostolok körében nagyra becsülnek, akik nálamnál
is előbb voltak a Krisztusban, akik előttem tértek Krisztushoz.
*Rokonaim (szüggenész):
vérszerinti rokon.
Róm. 16,8 Köszöntsétek Ampliást, ki nékem szerelmesem, akit
nagyon szeretek az Úrban.
Róm. 16,9 Köszöntsétek Orbánt, a mi munkatársunkat, segítőnket
a Krisztusban, és az én kedves Stakhistomat, az én szeretettemet.
Róm. 16,10 Köszöntsétek Apellest, aki a Krisztusban
megpróbáltatott, Krisztus megbízható emberét. Köszöntsétek az Aristóbulus
háznépéből valókat.
Róm. 16,11 Köszöntsétek Heródiont az én vérszerinti rokonomat. Köszöntsétek a Nárcissus
háznépéből azokat, akik az Úrban vannak.
Róm. 16,12 Köszöntsétek Trifénát
és Trifósát, kik munkálódnak, fáradoznak az Úrban. Köszöntsétek a
szeretett Persist, aki sokat munkálódott, fáradozott az Úrban.
Róm. 16,13 Köszöntsétek Rufust, aki kiválasztott, kedvenc az Úrban, az Úr
választottját, és az ő anyját, aki nekem is anyám*
*Hogy ki volt
Rufus, arról az Evangélium így számol be:
„Mikor pedig kicsúfolták őt - az
Úr Jézust, - levették róla a bíbor ruhát, és a maga ruháiba öltöztették; és
kivivék őt, hogy megfeszítsék. És kényszerítének egy mellettük elmenőt,
bizonyos czirénei Simont, aki a mezőről jő vala, Alekszándernek és Rufusnak az
atyját, hogy vigye az ő keresztjét” (Mk. 15,20-21).
Alekszanderről
pedig így szól az Írás, Efézusban: „A sokaság közül pedig előállaták
Alekszándert, minthogy előre tuszkolták őt a zsidók. Alekszánder pedig kezével
intvén, védekezni akara a nép előtt. Megismervén azonban, hogy zsidó, egy
kiáltás tört ki mindnyájukból, mintegy két óra hosszáig kiáltozván: Nagy az
efézusi Diána!” (Csel. 19,33-34) .
Róm. 16,14 Köszöntsétek Ásinkritust, Flégont, Hermást,
Pátrobást, Merkuriust, és az atyafiakat, és a náluk levő testvéreket.
Róm. 16,15 Köszöntsétek Filológust és Júliát, Néreust és az ő
nénjét, az ő nőtestvérét, és Olimpást és minden szenteket, akik náluk vannak.
Róm. 16,16 Köszöntsétek egymást szent csókkal, a szeretet
csókjával. Köszöntenek titeket a Krisztus
kihívott gyülekezetei, eklézsiái*
*Az apostolok újra
arra hívják fel a gyülekezet figyelmét, hogy a testvéri szeretet külsőleg is
nyilvánuljon meg közöttük: „Köszöntenek
titeket a testvérek mindnyájan. Köszöntsétek egymást szent csókkal” (1 Kor.
16,20).
„Köszöntsétek egymást szeretet csókjával. Békesség
mindnyájatoknak, akik Krisztusban vagytok” (1 Pét. 5,14).
„Köszöntsétek egymást szent csókkal. Köszöntenek
titeket a szentek mindnyájan” (2 Kor. 13,12).
„Köszöntsetek minden testvért szent csókkal” (1 Thess. 5,26).
Róm. 16,17 Kérlek, buzdítlak pedig titeket atyámfiai, testvérek,
vigyázzatok azokra, és tartsátok szemmel azokat, akik szakadásokat,
egyenetlenséget, széthúzásokat, megosztást, meghasonlásokat támasztanak, akik
háborúságnak okai volnának, és botránkozásokat okoznak, kelepcéket készítenek,
elégedetlenséget támasztanak a tudomány körül, akik más tudományra tanítanának
azon kívül, és az ellenkezőjét tanítják annak melyet tanultatok; és azoktól
hajoljatok el. Kerüljétek őket; Térjetek ki előlük*
*Az apostol
szinte minden levelében figyelmezteti Isten gyermekeit: „Mert az ilyenek hamis apostolok, álnok munkások,
akik a Krisztus apostolaivá változtatják át magukat. Nem is csoda, mert maga a
Sátán is a világosság angyalának adja ki magát. Nem meglepő tehát, hogy szolgái
is az igazság szolgáinak adják ki magukat; de a végük cselekedeteikhez méltó
lesz” (2 Kor. 11,13-15).
„De ha szinte mi,
avagy mennyből való angyal hirdetne is néktek valamit azon kívül, amit néktek
hirdettünk, legyen átok. Amint már korábban is megmondtuk, most ismét mondom:
ha valaki nektek más evangéliumot hirdet, azon kívül, amelyet elfogadtatok,
átkozott legyen!” (Gal. 1,8-9).
Tehát: „Óvakodjatok
az ebektől, óvakodjatok a gonosz munkásoktól, óvakodjatok a megmetéltektől!
Legyetek követőim, testvéreim, és azokra figyeljetek, akik úgy élnek, ahogyan
mi példát adtunk nektek. Mert sokan élnek másképpen: akikről sokszor mondtam
nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének ellenségei;
az ő végük kárhozat, a hasuk az istenük, és azzal dicsekszenek, ami a
gyalázatuk, mert földi dolgokkal törődnek” (Fil. 3,2.17-19).
Timóteust is erre
figyelmezteti az apostol, megmagyarázva azt is, hogy mik ezek a „hamis
evangéliumok”: „Amikor Macedóniába mentem, kértelek, hogy maradj Efezusban,
és parancsold meg némelyeknek, hogy ne hirdessenek tévtanokat, ne is
foglalkozzanak mondákkal, mítoszokkal, és vég nélküli nemzetség- táblázatokkal,
amelyek inkább vitákra vezetnek, mint Isten üdvözítő tervének megismerésére hit
által. A parancs célja pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás
nélküli hitből fakadó szeretet. Némelyek elfordultak ezektől, és üres
fecsegésre adták magukat, törvénytanítók akarnak lenni; de nem értik sem azt,
amit mondanak, sem azt, amit bizonygatnak. Mi azonban tudjuk, hogy a törvény
jó, ha valaki törvényszerűen él azzal. És tudjuk azt is, hogy a törvény nem az
igaz ellen van, hanem a törvényszegők és az engedetlenek, a hitetlenek és a
bűnösök, a szentségtelenek és a szentségtörők, az apa- és anyagyilkosok, az
embergyilkosok, a házasságtörők, a fajtalanok, az emberrablók, a hazugok, a
hamisan esküvők ellen, és mindaz ellen, ami csak ellenkezik az egészséges
tanítással. Ez pedig a boldog Isten dicsőségéről szóló evangélium, amely énrám
bízatott” (1 Tim. 1,3-11).
„Ha valaki tévtanokat
hirdet, és nem tartja magát a mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédéhez és
a kegyességhez illő tanításhoz, az felfuvalkodott, és nem tud semmit, hanem a
vitatkozás és a szóharc betegségében szenved, amelyből irigység, viszálykodás,
istenkáromlás, gonosz gyanúsítás származik. Ezek megbomlott elméjű és az
igazságot elvető emberek torzsalkodásai, akik a kegyességet a nyerészkedés
eszközének tekintik” (1 Tim. 6,3-5).
Mert: „Az ilyenek a
kegyesség látszatát megőrzik ugyan, de annak az erejét megtagadják. Fordulj el,
tehát ezektől” (2 Tim. 3,5).
Ezek azok, akik
szakadásokat okoznak, ezért: „A szakadást okozó ember elől egy vagy két
megintés után térj ki, tudván, hogy az ilyen ember kivetkőzött önmagából,
bűnben él és magában hordja ítéletét” (Tit. 3,10-11).
Hiszen: „Aki
félrelép, és nem marad meg a Krisztus tudománya mellett, annak egynek sincs
Istene. Aki megmarad a Krisztus tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az
övé. Ha valaki hozzátok érkezik, és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be
a házatokba lévő gyülekezetbe, és ne köszöntsétek, mert aki köszönti,
közösséget vállal annak gonosz cselekedeteivel” (2 Ján. 1,9-11).
Róm. 16,18 Mert az ilyenek a mi Urunk Jézus Krisztusnak nem
szolgálnak, hanem az ő hasuknak. És nyájas, szenteskedő beszéddel jóságtól
csöpögő szavakkal, ékesszólással, mézes-mázoskodással, meg hízelkedéssel, és
áldó szójárásukkal, és jól hangzó szólamokkal megcsalják, megtévesztik,
becsapják, tévútra vezetik az ártatlanok, gyanútlanok, jóhiszeműek, álnokság
nélküliek, tapasztalatlanok, járatlanok szívét. Elcsalják azokat, akikben
különben nincs gonoszság.*
*És az apostol
folytatja a figyelmeztetést: „az ő
végük kárhozat, a hasuk az istenük, és azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk,
mert földi dolgokkal törődnek” (Fil. 3,19).
„Ezt pedig azért mondom,
hogy valaki titeket rá ne szedjen hitető beszéddel. Azért, amiképpen vettétek a
Krisztus Jézust, az Urat, akképpen járjatok Őbenne, Meggyökerezvén és tovább
épülvén Őbenne, és megerősödvén a hitben, amiképpen arra taníttattatok,
bővölködvén abban hálaadással. Meglássátok, hogy senki ne legyen, aki bennetek
zsákmányt vet a bölcselkedés és üres csalás által, mely emberek rendelése
szerint, a világ elemi tanításai szerint, és nem a Krisztus szerint való: Mert
Őbenne lakozik az istenségnek egész teljessége testileg, és ti Őbenne vagytok
beteljesedve, aki feje minden fejedelemségnek és hatalmasságnak” (Kol.
2,4.6-10).
Már Dávid emiatt így könyörög
az Úrhoz: Segíts Uram, mert elfogyott a kegyes, mert eltűntek a hívek az emberek
fiai közül. Hazug módon beszélnek egymással, sima szájjal, kétszínűen
beszélnek. Vágja ki az Úr mind a hízelkedő ajkakat, a nyelvet, amely nagyokat
mond” (Zsolt. 12,2-4).
Isten Igéje egy történeten
keresztül mutatja be, hogy ez a gyakorlatban hogyan történik: „Reggelenként
odaállt Absolon a kapun átvivő út mellé, és megszólított mindenkit, aki
valamilyen peres ügyben ment a királyhoz ítéletért. Megkérdezte: Melyik
városból való vagy? És ha az ezt felelte: Izráelnek ebből vagy abból a
törzséből való a te szolgád, akkor ezt mondta neki Absolon: Nézd, a te ügyed
helyes és jogos, de nincs a királynál senki, aki meghallgasson téged. Majd így
folytatta Absolon: Bárcsak engem tennének bíróvá ebben az országban, akkor
bárki jönne hozzám, akinek peres ügye van, én majd igazságot szolgáltatnék
neki. És ha valaki közeledett hozzá, hogy leboruljon előtte, akkor kinyújtotta
a kezét, magához szorította, és megcsókolta. És e képen cselekedék Absolon
egész Izráellel, valakik ítéletért a királyhoz mennek vala, és így Absolon az
Izráel fiainak szíveket alattomban megnyeri vala” (2 Sám. 15,2-6).
Róm. 16,19 Mert a ti engedelmességetek híre mindenekhez
eljutott, minden helyen ismeretes. Örülök azért rajtatok, és örömöm is telik
bennetek; de mégis szeretném, hogy bölcsek, és járatosak legyetek a jóban, ártatlanok, együgyűek, és járatlanok pedig a
rosszban, akik képtelenek a rosszra, és így sérthetetlenek a gonosszal szemben.*
*Újra és újra
hangzik a figyelmeztetés: „Atyámfiai,
ne legyetek gyermekek értelemben; hanem a gonoszságban legyetek gyermekek,
értelemben pedig érettek, egy cél felé irányuló törekvésűek legyetek”
(1 Kor. 14,20).
„Hogy többé ne legyünk
gyermekek, akik mindenféle tanítás szelében ide-oda hányódnak és sodródnak az
emberek csalásától, tévútra csábító ravaszságától. Hanem az igazságot követvén
szeretetben, mindenestől fogva növekedjünk Abban, aki a fej, a Krisztusban” (Eféz. 4,14-15).
Róm. 16,20 A békességnek Istene megrontja, és összezúzza,
összetiporja, összemorzsolja a Sátánt a
ti lábaitok alatt hamar. A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme veletek. Ámen.*
*Az az Isten, aki
ígéretet tett a bűnbeesés után azonnal az embernek, és ítéletet hirdetet a
sátánnak: „És ellenségeskedést szerzek
közötted és az asszony között, a te magod között, és az ő magva között: az
neked fejedre tapos, te pedig annak sarkát mardosod” (1 Móz. 3,15).
Ám: „Józanok legyetek, vigyázzatok; mert a ti ellenségetek, az ördög, mint
ordító oroszlán szertejár, keresvén, kit elnyeljen: akinek álljatok ellene a
hitben szilárdan…” (1 Pét. 5,8-9).
„De hű az Úr, aki megerősít titeket és megőriz a
gonosztól” (2 Thess. 3,3).
És: „Halálos eszközöket fordít reá, és megtüzesíti nyilait” (Zsolt. 7,14).
A tüzes nyíl pedig, amit
Isten készített, és amely győzelmet szerez: „…
Írtam nektek, ifjak, mert erősek vagytok, és Isten igéje lakik bennetek, azért legyőztétek a gonoszt” (1 Ján. 2,14).
„Legyőzték őt a Bárány vérével és bizonyságtételük
igéjével azok, akik nem kímélték életüket mindhalálig” (Jel. 12,11).
Róm. 16,21 Köszöntenek titeket Timóteus, az én munkatársam, és
Lucius, Jáson, és Sosipáter az én
vérszerinti rokonaim.
Róm. 16,22 Köszöntelek titeket az Úrban én Tertius, ki e levelet
írtam.
Róm. 16,23 Köszönt titeket Gájus, aki nékem és az egész
kihívottgyülekezetnek, eklézsiának házigazdája. Köszönt titeket Erástus a
városnak kincstartója, aki a város vagyonát kezeli, és Kvártus atyafi, testvér.
Róm. 16,24 A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme mindnyájan ti
veletek. Ámen.
Róm. 16,25 Annak pedig, aki titeket megerősíthet,
megszilárdíthat az én evangéliumom és a Jézus Krisztus hirdetése, prédikálása
szerint, ama titoknak kijelentése, kinyilvánítása, leleplezése, felfedése
folytán, mely örök időktől fogva el volt hallgatva, ami elrejtetett volt,
amelyre ősidők óta csend borult, és amelyről most lehullt a lepel.*
*És így folytatja
az apostol: „Mert ő szabadított meg minket, és ő hívott el szent
hívással, nem a mi cselekedeteink alapján, hanem saját végzése és kegyelme
szerint, amelyet még az idők kezdete előtt Krisztus Jézusban adott nekünk. Ez
most nyilvánvalóvá lett a mi Üdvözítőnk, Krisztus Jézus megjelenése által, aki
megtörte a halál erejét, és az evangélium által világosságra hozta az
elmúlhatatlan életet. Ennek az evangéliumnak a szolgálatára rendeltettem én
hírnökül, apostolul és tanítóul” (2 Tim.
1,9-11).
„és hogy világossá tegyem mindenki előtt, mi ama titok
megvalósulásának a rendje, amely el volt rejtve öröktől fogva Istenben,
mindenek teremtőjében” (Eféz. 3,9).
Róm. 16,26 Most pedig megjelentetett, nyilvánvalóvá lett,
kijelentetett, ez által tudtul adatott a prófétai írások által, így láthatóvá
és közismertté lettek az örök Isten parancsolata, rendelkezése szerint, a
hitben való engedelmesség végett minden pogányoknak tudomására adatván, és
minden nemzet, és nép előtt kihirdettetett, ismertté tettek, hogy így a hit
befogadására, és engedelmességére eljussanak. *
*És a Szent Szellem
így fejti ki a titkot: „mégpedig azt a
titkot, amely örök idők és nemzedékek óta rejtve volt, de amely most
kijelentetett az ő szentjeinek, akiknek Isten tudtul akarta adni, hogy milyen
gazdag ennek a titoknak dicsősége a pogány népek között. Ez a titok az, hogy
Krisztus közöttetek van: reménysége az eljövendő dicsőségnek” (Kol.
1,26-27).
„Mert úgy tetszett neki,
hogy megismertesse velünk az ő akaratának titkát, amelyet kijelentett Őbenne az
idők teljességének arról a rendjéről, hogy a Krisztusban egybefoglal
mindeneket, azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van. Őbenne lettünk
örököseivé is, mivel eleve elrendeltettünk erre annak kijelentett végzése
szerint, aki mindent saját akarata és elhatározása szerint cselekszik; hogy
dicsőségének magasztalására legyünk, mint akik előre reménykedünk a
Krisztusban” (Eféz. 1,9-12).
„amely más nemzedékek
idején nem vált ismertté az emberek fiai előtt úgy, ahogyan most kijelentette
szent apostolainak és prófétáinak a Szellem által: hogy tudniillik a pogányok
örököstársaink, velünk egy test, és velünk együtt részesek az ígéretben is
Krisztus Jézusért az evangélium által. Ennek lettem szolgájává az Isten
kegyelmének ajándékából, amelyben hatalmának ereje által részesített engem.
Nekem, minden szent között a legkisebbnek adatott az a kegyelem, hogy a
pogányoknak hirdessem a Krisztus mérhetetlen gazdagságát, és hogy világossá
tegyem mindenki előtt, mi ama titok megvalósulásának a rendje, amely el volt
rejtve öröktől fogva Istenben, mindenek teremtőjében” (Eféz. 3,5-9).
Róm. 16,27 Az egyedül bölcs
Istennek szóljon a dicséret, imádás a Jézus Krisztus által, legyen tisztelet és
dicsőség mindörökké! Ámen.*
*Az Úr Jézus által: „… vigyük Isten elé a dicsőítés áldozatát
mindenkor, az Úr Jézus nevéről vallást tévő ajkaink gyümölcsét” (Zsid.
13,15).
„Annak pedig, aki
véghetetlen bőséggel mindeneket megcselekedhetik, feljebb hogysem mint kérjük,
vagy elgondoljuk, a mibennünk munkálkodó erő szerint, Annak légyen dicsőség az egyházban, a Krisztus Jézusban nemzetségről nemzetségre örökkön örökké. Ámen!”
(Eféz. 3,20-21).
„Az örökkévaló királynak
pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs Istennek tisztesség és
dicsőség örökkön örökké! Ámen” (1 Tim. 1,17).
„az egyedül üdvözítő
Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által: dicsőség, fenség, erő és hatalom
öröktől fogva, most és mindörökké. Ámen” (Júd. 1,25).
„Mert Őtőle, Őáltala és ő
reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké. Ámen” (Róm. 11,36).