Róm 2,1 Ezért nincs hát számodra mentség, menthetetlen vagy, bárki vagy is te ember, aki ítélkezel. Mert amikor és amiben mást elítélsz,
vagy más felett ítélkezel magadat marasztalod el, mert magadra mondasz
ítéletet, hiszen ugyanazt vagy hasonlót teszel te is, ítélkező, miközben
ítélkezel*
*Az Úr Jézus
figyelmeztetése: „Ne ítéljetek, és nehogy ítélkezzetek,
hogy ne ítéltessetek, és hogy fölöttetek se ítélkezzenek, és nehogy
elítéljenek titeket is. Mert amilyen
ítélettel ítéltek, és
ítélkeztek, amilyen elmarasztaló ítéletet, és véleményt alkottok a felebarátaink magatartásáról. És
amilyen kedvezőtlen mellékértelemmel elítélitek, és bírálgatjátok, és
rosszalljátok őket, olyannal
ítéltettek, és olyannal fognak
titeket is megítélni, és olyannal fognak fölöttetek is ítélkezni, és amilyen mértékkel mértek másoknak
olyannal mérnek majd vissza néktek is. Előbb önmagadat ítéld meg: Miért nézed, miért nézegeted, és miért látod meg pedig a szálkát vagy a forgácsot, a szilánkot, amely a te atyádfia, a te
testvéred szemében van, a gerendát,
a
hosszú, nehéz fadarabot pedig, amely a te saját szemedben van, nem veszed észre? Avagy mi
módon, és hogyan mondhatod a te atyádfiának, a te testvérednek, vagy embertársadnak: Hadd, vessem ki, hadd távolítsam el, és dobjam ki a szálkát a forgácsot, vagy a szilánkot a te szemedből; holott ímé, a te szemedben
gerenda, vagyis hosszú, nehéz fadarab van? Képmutató, te színészkedő, kétszínű, vesd és dobd ki előbb a gerendát, azt
a hosszú, nehéz fadarabot a te saját
szemedből, és akkor gondolj arra, mert azután fogsz elég élesen, és tisztán
látni ahhoz, hogy kivessed, és
kidobjad a szálkát, a forgácsot, vagy a szilánkot a
te atyádfiának, a te testvérednek
szeméből!” (Mát. 7,1-5).
És így folytatja az apostol: Ne szóljátok meg egymást, testvéreim. Aki
testvérét megszólja, vagy ítélkezik felette, az a törvény ellen szól, és a
törvény felett ítélkezik. Ha pedig a törvény felett ítélkezel, nem megtartója,
hanem ítélő bírája vagy a törvénynek. Egy a törvényadó és az ítélőbíró, aki
megmenthet és elveszthet. De ki vagy te, hogy ítélkezel felebarátod felett?” (Jak.
4,11-12)
„Te kicsoda vagy, hogy kárhoztatod, elítéled,
vagy megbírálod a más szolgáját? Az ő
tulajdon urának áll vagy esik, mert saját Ura állítja talpra, vagy ítéli el.
De meg fog állani a talpán, mert az Úr által képes, hogy megálljon, mert hatalmas ereje van az
Úrnak arra, hogy megerősítse, és felállítsa” (Róm. 14,4).
Az
ítélet Istené: „Te pedig miért
kárhoztatod, vagyis miért ítéled el
a te atyádfiát, a testvéredet? avagy te is
miért veted meg és nézed le, és
állítod semminek a te atyádfiát, a te
testvéredet vagy embertársadat? Hiszen
mindnyájan oda állunk, és oda jutunk
majd a Krisztus ítélőszéke, vagyis díjkiosztó emelvénye, az Ő trónja
elé” (Róm. 14,10)
„… hogy mindenki megkapja,
amit megérdemel, a szerint, amit e testben (szóma) = a saját személyében cselekedett: akár
jót, akár gonoszat” (2Kor. 5,10)
„Azért a megfelelő idő előtt semmit se ítéljetek el,
míg el nem jő az Úr, aki egyrészt világosságra hozza, megvilágítja, és fénybe borítja a
sötétségnek titkait, a sötétségnek
rejtekeit, rejtelmeit, titkos dolgait. Másrészt
megjelenti, földeríti és
nyilvánvalóvá, láthatókká teszi, kinyilatkoztatja, és nyilvánosságra hozza a szíveknek, a bensőknek tanácsait, vagyis szándékait, akaratát. És akkor
mindenkinek az Istentől lészen a dicsérete, és majd mindenki megkapja az elismerést az Istentől” (1
Kor. 4,5)
Lukács is idézi az Úr Jézus
kijelentését: „Ne
ítéljetek el másokat és akkor titeket sem ítélnek el; Senkit se vádoljatok, és akkor titeket sem vádolnak majd; megbocsássatok másoknak, néktek is megbocsáttatik [(szó szerinti fordításban:
Bocsássátok szabadon az adóst, és ti is szabadon bocsáttattok]” (Luk.
6,37-38)
Róm. 2,2 Tudjuk pedig, hogy az Istennek ítélete igazság,
a valóság, vagyis Isten Igéje szerint van azokon, akik ilyeneket, és efféle
dolgokat cselekszenek.
Róm 2,3 Azt hiszed, és azt gondolod, arra számítasz talán, te
ember, hogy kibújhatsz, és elkerülheted, megmenekülsz Isten ítélete, vagyis elhatározása,
döntése alól, ha elítéled azokat, akik
ilyeneket tesznek, akik folyamatosan ilyeneket művelnek, amikor magad is
ugyanazt műveled, és teszed?
Róm. 2,4 Avagy megveted,
és semmibe veszed, lenézed, vagy félreérted, mert helytelenül gondolkozol
az ő végtelen gazdagon ömlő jóságának, elnézésének és hosszútűrésének, magatürtőztetésének,
és türelmes hosszúvárakozásának
gazdagságát. Nem tudván, és nem jut eszedbe, nem fogod fel, mert nem érted meg
hogy az Istennek jósága, és irgalma téged megtérésre, vagyis gondolkozásmódod
megváltoztatására, új felismerésre térésre, és Isten felé való visszafordulásra indít, és ösztönöz, próbál vezetni*
*Isten
hosszútűrésének oka az, hogy Ő a SZERETET:
Ezért: „… hosszan
tűr érettünk, nem akarván, hogy némelyek elvesszenek, hanem hogy mindenki
megtérésre vagyis: gondolkozásmódjának megváltoztatására, új felismerésre
térjen, és Isten felé való visszafordulásra jusson. És a mi Urunknak
hosszútűrését üdvösségnek tartsátok; amiképpen a mi szeretett atyánkfia Pál is
írt néktek, a néki adott bölcsesség szerint” (2 Pét. 3,9.15)
Mert Isten az: „Aki azt akarja, hogy
minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság (alétheia):
azaz a valóság, vagyis Krisztus megismerésére” (1Tim. 2,4)
Mert azt mondja
az Úr: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát - így szól az én Uram,
az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen,
és visszaforduljon útjáról, és éljen” (Ez. 18,23)
Róm. 2,5 De te a te keménységed, konokságod, kőszívűséged,
érzéketlenséged; megátalkodottságod; gondolkozásmód megváltoztatást nem
akarásod, és meg nem tért, megátalkodott, és új látásra térni nem akaró szíved,
vagyis bensőd szerint gyűjtesz és halmozol magadnak haragot* a haragnak és az Isten igaz ítélete, azaz igazságos döntése kijelentésének, megnyilvánulásának,
lelepleződésének napjára.
*Harag: (orgé): felháborodás, harag,
elkeseredés. Isten haragja nem érzelmi, hanem a bűn ellen irányuló ítéletes, így aktív, cselekvésben
megnyilvánuló magatartás, amely megnyilvánul a jelenben is a bűn ellen.
Róm. 2,6 Aki megfizet mindenkinek az ő cselekedetei, az ő
tevékenysége, eredménye, teljesítménye szerint*
*És hogy milyen
cselekedetek alapján fizet az Úr, arról így szól a Szent Szellem: „Szabadítsd
meg azokat, akik a halálra vitetnek, és akik a megöletésre tántorognak,
tartóztasd meg! Ha azt mondanád: ímé, nem tudtuk ezt; nemde, aki vizsgálja az
elméket, ő érti, és aki őrzi a te életedet, ő tudja? És kinek-kinek az ő
cselekedetei szerint fizet” (Péld.
24,11).
Elihu így szól
Istenről Jóbnak: „… Távol legyen Istentől
a gonoszság, és a Mindenhatótól az álnokság! Sőt inkább, amint cselekszik az
ember, úgy fizet néki, és kiki az ő útja szerint találja meg, amit keres.
Bizonyára az Isten nem cselekszik gonoszságot, a Mindenható el nem ferdíti az
igazságot!” (Jób. 34,10-12).
Pál apostolon
keresztül pedig kijelentést nyer az ítélet, vagyis a megfizetés: „Ne tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg;
mert amit vet az ember, azt aratja is.
Mert aki vet az ő hústestének, a hústestből arat veszedelmet; aki pedig vet a
szellemnek, a szellemből arat örök életet” (Gal.
6,7-8)
„Mert a hústest szerint valók a hústest
dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira. Mert a
hústestnek gondolata halál; a Szellem gondolata pedig élet és békesség. Mert a
hústest gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének
nem engedelmeskedik, mert nem is teheti.” De mi „… atyámfiai, nem vagyunk
adósok a hústestnek, hogy hústest szerint éljünk: Mert, ha hústest szerint
éltek, meghaltok; de ha a hústest cselekedeteit a Szellemmel megöldökölitek,
éltek” (Róm. 8,5-7.12-13)
A Szellem
gondolata élet: „Ha pedig az őrálló látja
a fegyvert jőni, s nem fújja meg a trombitát, és a nép nem kap intést, és eljő
a fegyver s utolér közülük valakit, ez a maga vétke miatt éretett utol, de
vérét az őrálló kezéből kérem elő. És te, embernek fia, őrállóul adtalak téged Izráel
házának, hogy ha szót hallasz a számból, megintsed őket az én nevemben. Ha ezt
mondom a hitetlennek: Hitetlen, halálnak halálával halsz meg; és te nem
szólasz, hogy visszatérítsd a hitetlent az ő útjáról: az a hitetlen vétke miatt
hal meg, de vérét a te kezedből kívánom meg. De ha te megintetted a hitetlent
az ő útja felől, hogy térjen meg róla, de nem tért meg útjáról, ő vétke miatt
meghal, de te megmentetted a te életedet” (Ezék.
33,6-9)
Róm. 2,7 Azoknak, akik állhatatosan, és kitartóan jót
cselekedve, jótettekkel, jó munkával törekszenek és igyekeznek dicsőségre, megbecsülésre, tiszteletre, tisztességre
és halhatatlanságra, romolhatatlanságra, és
múlhatatlanságra, örök életet ad, vagyis természetfeletti
életet, az életnek egy más létezési formáját adja,
Róm 2,8 De fizet majd haraggal és megtorlással, búsulással;
bosszankodással annak, aki haszonleső, viszálykodó, perlekedő, önérdek
keresője, hajszolója s nem hajlik, és nem
hisz szándékosan és önfejűen az igazságra, vagyis nem
engedelmeskedik a valóságnak, az Igének, Krisztusnak. Hanem a gonoszsággal, a
hazugsággal, istentelenséggel, Igével ellentétesen tart, mert engedi magát
meggyőzni, és az Igével ellentétesen hisz*
*Ők azok: „Akikben, vagyis
az ilyen hitetleneknek e világ, azaz e világkorszak: aion istene megvakította a hitetlenek elméit,
gondolkozását, értelmüket hogy ne lássák a Krisztus dicsőséges
evangéliumának, örömüzenetének világosságát, aki az Isten képe, és képmása. »Más fordítás: hogy a Krisztusnak
dicsőségéről szóló evangélium világossága, fénye ne ragyogjon fel nekik«” (2
Kor. 4,4).
De: „Mi az Istenből
valók vagyunk: aki ismeri az Istent, hallgat reánk, aki nincsen az Istenből,
az nem hallgat reánk. Erről ismerjük meg az igazságnak, azaz a valóságnak Szellemét és a tévelygésnek, a csalásnak, félrevezetésnek szellemét” (1 Ján. 4,6).
Ők azok: „Kik értelmükben meghomályosodtak, és az ő elméjükre sötétség borult, elidegenültek az isteni, vagyis az Istennek tetsző élettől a tudatlanság miatt, mert
megmaradtak tévelygésükben, mely az ő
szívük keménysége miatt van bennük, és megkeményedett a szívük” (Eféz.
4,18).
És ennek
következménye, hogy amikor eljön az Úr Jézus: „Tűznek lángjában, lángoló tűzben,
Ki bosszút áll azokon, és
megérdemelt módon visszaadja, és igazságot szolgáltat, és akkor fogja, megbünteti lobogó tűzzel azokat,
akik nem ismerik az Istent, és akik nem
engedelmeskednek a mi Urunk Jézus Krisztus Evangéliumának, jó hírének, örömhírének, győzelmi hírének, a
győztes hadvezér érkezésének hírének. »Más fordítás: akik nem
akarnak engedelmeskedni az örömhírnek, amely Urunkról, Jézus Krisztusról szól«.
Akik megfizetik az árát, mert
kiteszik magukat az ellenségnek / a sátánnak, és meg fognak lakolni örök veszedelemmel, vagyis pusztulással, végveszéllyel, romlással, örök
halállal az Úr ábrázatától, az Úr
jelenlététől, és az ő hatalmának dicsőségétől, fényességétől, és ragyogásától, az Ő vitézségétől, harcias, kiemelkedő,
férfias erejétől, küzdőképességétől. Ezek majd világkorszakra, vagyis létkorszakra szólóan távol
maradnak az Úrtól és dicsőséges, és
fönséges hatalmától. Amellyel az Úr orcája és dicsőséges ereje
fogja őket igazságos ítéletképpen sújtani. Amikorcsak, és valahányszor
eljő, és megérkezik, megjelenik majd, hogy
megdicsőíttessék az Ő szenteiben.
[Más fordítás: azon a napon,
amikor majd eljön, hogy dicsőségét megmutassa szentjeiben], és
csodáltassék, vagyis csodálat tárgya legyen, és csodálatos hatalmát megmutassa bennetek, hívőkben, azaz mindazokban, akik hisznek, - mivelhogy a mi
tanúbizonyságunknak hitele volt ti nálatok - ama napon
[Más fordítás: Mindez akkor történik meg, amikor az Úr eljön. Akkor
mindenki dicsőíteni
fogja őt, mert meg fogják látni dicsőségét azokban, akik teljesen az Övéi.
Igen, mindenki csodálni fogja őt azok miatt, akik benne hisznek. Ezek közé
tartoztok ti is, hiszen hittel elfogadtátok, amit Jézusról mondtunk” (2 Thess. 1,8-10).
Ézsaiás is prófétál az Úr
eljöveteléről, és arról, hogy megöli az Úr az óembert, hogy feltámadjon az
újember:: „Mert ímé, az Úr eljő tűzben, s
mint forgószél az ő szekerei, és az Ő harci kocsijai gyorsak, hogy megfizesse, rájuk zúdítsa búsulásában az
Ő lángol) haragját, és megfeddését
sebesen égő lánggal, és fenyítését
lángoló tűzben. Mert az Úr tűzzel
ítél és kardjával minden hústestet,
kardja mindenkit elér, és sokan lesznek az Úrtól megöltek” (Ésa. 66,13-16)
És az Úr kardjáról így
hangzik a bizonyságtétel: „Mert az
Istennek beszéde logosza=Igéje élő és ható, élő energia, és élesebb
minden kétélű fegyvernél, minden kardnál,
és elhat a szívnek és áthatol az elmének és szellemnek, az ízeknek, az ízületeknek, és a velőknek megoszlásáig szétválásáig,
és megítéli a gondolatokat és a szívnek
indulatait, és szándékait. És nincsen
oly teremtmény, amely nyilvánvaló nem volna, amely rejtve volna előtte,
sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek, vagyis fedetlenek annak szemei
előtt, akiről mi beszélünk. Neki kell
majd számot adnunk” (Zsid. 4,12-13)
És ennek a „fegyvernek” az
erejéről prófétál Dávid: „Az Úr szava,
hangja tűzlángokat szór. Az ÚR
hangjára lángok törnek elő. Az Úr
szava, hangja megrengeti, és megremegteti a pusztát,
megrengeti, megremegteti az Úr Kádesnek pusztáját. Az Úr szava
megriasztja, és megborjaztatja a nőstény szarvasokat. lehántja, és letarolja az erdőket, és az ő hajlékában mindene azt
mondja: dicső, és az Ő templomában
mindenki őt dicsőíti!” (Zsolt. 29,7-9)
Ézsaiás bizonyságtétele a
prófétai szóról, amely szintén Isten kardja: „Hallgassatok reám, ti szigetek, és figyeljetek távol való népek, és
nemzetek: anyám méhétől hívott el az Úr, anyámnak szíve alatt már emlékezett
nevemről. Hasonlóvá tevé számat az éles kardhoz, keze árnyékában rejtett el
engem, és fényes nyíllá tett engemet, és tegzébe zárt be engem” (Ésa. 49,1-2)
És Ő „Igazságban ítéli a gyöngéket és
igazságosan ítél a nincstelenek ügyében, és tökéletességben bíráskodik a föld szegényei felett. Méltányosan dönt az ország szegényeinek
dolgában; megveri a földet szájának
vesszejével, logoszával = Igéjével,
és ajkai lehével, vagyis Szellemével megöli a hitetlent. Derekának övedzője az igazság lészen, és veséinek
övedzője csípőjének öve pedig a hűség” (Ésa. 11,4-5)
Már Bemerítő János így
hirdeti az Úr Jézus Krisztust: „Én ugyan
vízbe merítelek be titeket megtérésre, hogy más felismerésre térjetek, a gondolkozásmód megváltoztatás végett, de aki utánam jő, aki a nyomomba lép, erősebb,
és hatalmasabb nálamnál, akinek saruját hordozni sem vagyok
méltó, vagy alkalmas és megfelelő;
Ő Szent Szellembe és tűzbe merít be majd
titeket” (Mát. 3,11)
És Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem, hogy ez mit jelent:
„Avagy nem tudjátok-é, hát nem értitek, hogy mi akik bemerítkeztünk Krisztus Jézusba, az ő
halálába merítkeztünk be? Eltemettettünk,
azaz szellemben hasonlóvá váltunk azért
Ővele együtt a bemerítés által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott, és
életre kelt Krisztus a halálból, a
halottak közül az Atyának dicsősége,
fényessége, ragyogása által,
azonképpen mi is új életben, és új állapotban járjunk. Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint Ővele eggyé
lettünk egybenőttünk, egyesültünk,
bizonyára feltámadásáé szerint is azok
leszünk, vagyis feltámadásával is
összenőttekké leszünk. Tudván azt,
hogy a mi ó emberünk Ővele megfeszíttetett, azaz oszlopra feszíttetett,
hogy megerőtlenüljön, és teljesen
működésképtelenné, erejét vesztetté legyen a bűnnek teste, a
céltévesztett én, hogy megsemmisüljön, elpusztuljon, tétlenné, tehetetlenné váljon a bűn hatalmában álló céltévesztett
egó, az én. hogy ezután ne szolgáljunk, és ne legyünk rabszolgája a bűnnek, azaz a céltévesztésnek. Mert
aki így meghalt, felszabadult a bűn alól, megigazult, igazságossá lett.
Felmentést nyert a bűntől, azaz a cél
ELVÉTÉSÉTŐL. Hogyha pedig
meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy együtt élünk továbbra is
Ővele” (Róm. 6,3-8).
Mert: „Mi nem a világ, nem a világrendszer, a kozmosz szellemét kaptuk, hanem az Istenből való Szellemet, hogy megismerjük, és megtudjuk
azokat, és tudatában legyünk annak,
amit az Isten a kegyelemben, vagyis amit
Isten kegyelme ajándékozott nekünk” (1Kor
2,12)
Róm 2,9 Mindenkit, vagyis minden embert, aki gonoszat, vagyis
rosszat haszontalan, hibás dolgot, bajt művel, és elkövet, végrehajt,
utolér a kín, a nyomorúság,
aggodalom, baj, keserűség, megpróbáltatás, szorongattatás, szükség. És a
gyötrelem, és ínség, szorongató veszedelem, szorongás, szorongatás,
szükséghelyzet elsősorban, és először is a zsidót, azután a pogányt, vagyis
görögöt, hellént.
Róm 2,10 Ámde dicsőség, tisztelet, megbecsülés, méltóság, rang, tisztesség és
békesség vár, vagyis épség, jó egészség, jólét, a veszély érzetétől való
mentesség, boldogság, boldogulás jut majd osztályrészül mindenkinek, aki jót
tesz, és aki a jót
folyamatosan munkálja. Elsősorban a zsidóra, azután a pogányra, vagyis görögre.
Róm. 2,11 Mert ugyanis
Isten nem személyválogató, nem részlehajló, Nála nincs kedvezés, vagy protekció*
*Már Mózesen
keresztül kijelentésre kerül, hogy Isten – aki mindenek Ura – egyformán szeret
minden embert: „Mert az Úr, a ti Istenetek, isteneknek Istene, és uraknak Ura; nagy,
erős, hatalmas és rettenetes Isten, aki nem személyválogató, sem ajándékot el
nem fogad” (5 Móz. 10,17).
És folytatódik a kijelentés: „Azért az Úr félelme, azaz tisztelete legyen
rajtatok, vigyázzatok arra, amit tesztek; mert az Úrnál, a mi Istenünknél
nincsen hamisság, és nem is tűri a
hamisságot, és nála nincs
személyválogatás, sem ajándékvétel, és nem lehet megvesztegetni” (2
Krón. 19,7)
Amikor Kornéliusra és
háznépére is kitöltetett a Szent Szellem, akkor értette meg Péter apostol, hogy
mit jelent az, hogy Isten nem „személyválogató”: „Péter pedig megnyitván száját, monda: Bizonnyal látom, és most kezdem igazán megérteni, hogy nem személyválogató az Isten”
(Csel. 10,34).
Róm.
2,12 Akik ugyanis törvény ismerete nélkül, és akiket a törvény nem
kötelezett vétkeztek, vagyis tévesztették el a célpontot, a törvény
nélkül vesznek, és pusztulnak el. És akik a törvény ismeretében, a törvénynek
alávetve vétkeztek, vagyis tévesztették el a célpontot, azok a törvény alapján,
és a törvény által, és a törvényen keresztül kapják, és nyerik meg majd az ítéletet, vagyis
a törvény alapján kerülnek szétválasztásra, és lesznek megkülönböztetve]*
*Mert „… akik a
törvény cselekedeteiből vannak, akik a törvény szerint élnek, és akik a törvény szerinti tetteikre támaszkodnak,
átok alatt vannak, mert azokat átok sújtja; minthogy
meg van írva: Átkozott minden, aki meg nem marad mindazokban, és aki
nem tartja meg hűségesen, amik
megírattak a törvény könyvében, hogy azokat cselekedje” (Gal.
3,10).
És ez így lett
megírva: „Átkozott, aki meg nem tartja e törvénynek igéit, hogy cselekedje
azokat, vagyis nem a szerint
cselekszik! És mondja az egész nép:
Ámen!” (5 Móz. 27,26)
„… Így szól az Úr, Izráelnek Istene: Átkozott az az ember,
és mindenki, aki meg nem hallja e szövetségnek igéit, aki nem hallgat
annak a szövetségnek az igéire. Amelyet
akkor, vagyis azon a napon parancsoltam a ti atyáitoknak, a ti őseiteknek, amikor kihoztam őket Egyiptom földéről, a vaskemencéből, a vaskohóból, mondván: Halljátok meg az én szómat, és hallgassatok szavamra, és
cselekedjétek, és teljesítsétek mindazokat, amiket én parancsolok néktek, és
akkor népemmé lesztek, én pedig Istenetekké leszek néktek” (Jer.
11,3-4)
„Pál apostolon
keresztül fejti ki a Szent Szellem a fenti kijelentést: „Mi azonban tudjuk, hogy amit
a törvény mond, azt a törvény alatt élőknek mondja, azokra vonatkozik, akik a törvény hatálya alá vannak vetve, hogy elnémuljon, és bedugassék; betömessék minden
száj, és az egész világot, az egész világegyetemet Isten ítélje meg” (Róm. 3,19).
„Mert az Isten mindeneket, vagyis minden embert
engedetlenség, hitetlenség, és csökönyös
és lázadó, makacsság alá rekesztett. Mindnyájukat
a hitetlenségbe hagyta merülni; összezárta = közös helyzetbe hozta annak érdekében, hogy mindeneken, vagyis mindenkin,
mindnyájukon könyörüljön, és irgalmazzon, irgalmasságot gyakoroljon” (Róm. 11,32)
Mert: „… az Írás mindent, és mindenkit
bűn, vagyis céltévesztés alá rekesztett,
hogy az ígéret Jézus Krisztusban való hitből, a Jézus Krisztusban vetett hit alapján adassék a hívőknek, azoknak,
akik hisznek” (Gal. 3,22)
Ugyanis: „… a törvény vége, bevégzése,
végcélja, beteljesedése, megszűnése, befejeződése Krisztus minden hívőnek igazságára, vagyis megigazulására annak, aki
hisz” (Róm. 10,4)
A
pogányokhoz, vagyis a nemzetekből valókhoz pedig így szól az Úr. „Tisztesség, megbecsülés, tisztelet azért
néktek, akik hisztek, azaz tiétek, a
hívőké a tisztesség, és számotokra,
hívők számára tehát érték. Az
engedetleneknek, akik nem hisznek,
szándékosan és önfejűen, hitetlenek pedig:
A kő, amelyet az építők megvetettek, amit a próbán elvetettek, és megtagadtak, elutasítottak, az lett a szegletnek fejévé, az lett a szegletkővé és egyben megütközésnek, botlásnak kövévé s
botránkozásnak, és botránynak sziklájává. Akik engedetlenek, akik nem hisznek, hanem szándékosan és
önfejűen, hitetlenek lévén beleütköznek, és megütköznek nekicsapódnak,
nekirohannak, az igének, amire
rendeltettek is.
(Más fordítás: Mivel nem hisznek az igének, elbotlanak,
ami már meg is történt velük” (1Pét 2:7-8).
Mert már csak
egyetlen törvény van: „… a hit „törvénye…”
(Róm.
3,27).
És egyetlen
parancsolat: „mert aki szereti a felebarátját,
az embertársát a különböző; „másféle” más fajtából való vagyis az Ádámi
idegent a törvényt, vagyis Isten útmutatását, tanítását, amelyet az
Igében jelentett ki betöltötte, beteljesítette,
véghezvitte, megvalósította tartalmat adott neki (Róm.
13,8).
A testté lett Igéről – az Úr
Jézusról – így hangzik a prófécia, és kijelentést nyer, hogy Ő jelenti ki az
igazi törvényt: „Ímé az én szolgám, akit
gyámolítok, akit támogatok, az én választottam, akit szívem kedvel, és akiben gyönyörködöm. Szellememet adtam ő belé, törvényt beszél, törvényt
hirdet a népeknek….és a törvényt igazán jelenti meg. (Ésa. 42,1.3).
Az Úr Jézus kijelentése: „Új parancsolatot, új rendeletet, utasítást
adok néktek, hogy egymást szeressétek;
amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást” (Ján. 13,34).
Róm. 2,13 Mert nem azok igazak, vagyis nem azok igazulnak meg
Isten előtt, és Isten szemében, akik a törvényt hallgatják, hanem azok
fognak megigazulni, vagyis megigazíttatni, akik a törvényt, azaz Isten útmutatását betöltik, megcselekszik, és
megvalósítják*
*Az Úr Jézusról
szóló bizonyságtétel: „...Mert azt, aki nem ismert bűnt, bűnné
tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk őbenne. ...Ki a mi bűneinkért
halálra adatott, és feltámasztatott a mi megigazulásunkért” (2Kor. 5,21; Róm. 4.25).
Az apostol levonja
a következtetést: „Annakokáért a törvénynek cselekedeteiből, vagyis olyan tettekből, melyekkel a törvényt akarja
betölteni egy hústest sem igazul meg Őelőtte, vagyis Isten előtt: mert a bűn ismerete,
és felismerése a törvény által vagyon” (Róm.
3,20).
„hiszen a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké, Krisztushoz vezető nevelőnkké lett, hogy hitből, a hit alapján igazuljunk meg (Gal. 3,24).
És így folytatódik
a kijelentés: „Mert a törvény vége bevégzése, végcélja, beteljesedése,
megszűnése, befejeződése Krisztus
minden hívőnek igazságára, vagyis megigazulására van annak, aki hisz” (Róm. 10,4)
„Minthogy a törvény semmiben sem szerzett
tökéletességet; de beáll a jobb reménység, amely által közeledünk az Istenhez” (Zsid. 7,19)
„Mert a törvény a
valóságban haragot nemz munkál, és eredményez. Ahol
pedig nincsen törvény, ott törvény ellen való cselekedet, törvényszegés
sincsen, tehát nem lehet áthágni sem a törvényt” (Róm. 4,15)
„Minthogy a törvényben a jövendő jóknak, az eljövendő
javaknak csak árnyéka, és nem maga a
dolgok képe van meg, mert nem a
mennyei dolgok valóságos alakját tartalmazza. Ennél fogva azokkal az áldozatokkal, amelyeket esztendőnként
szünetlenül visznek, és rendszeresen
bemutatnak, sohasem képes
tökéletességre juttatni az odajárulókat” (Zsid. 10,1)
„Hiszen ezek csak árnyékai az eljövendő Krisztusnak,
aki a valóság” (Kol. 2,17).
Róm. 2,14 Mert amikor a pogányok, vagyis a nemzetekből valók
akik nem ismerik a törvényt, mert nincsen törvényük természetes eszük, azaz
emberi természetük szerint természetüktől vezérelve, és természetszerűleg
cselekszik, és megteszik azt, amit a törvény követel, vagyis a törvény
dolgait, Isten útmutatását, tanítását, amelyet az Igében jelentett ki, Akkor
ezek a törvény nélküliek, törvény híján önmaguknak szabnak törvényt, és saját
maguknak a törvénye.
Róm. 2,15 Mint akik
ezzel azt bizonyítják, azt mutatják meg, és igazolják, hogy a törvény lényege
és teljesítése be van írva, be van vésve a szívükbe. Erről egyetemben
bizonyságot tévén lelkiismeretük, vagyis szellemi
együttészlelésük, és egymást kölcsönösen vádló,
helytelenítő, és kifogásoló, vagy éppen védő, mentegető, és felmentő gondolataik. És önítéletük, és szívük fontolgatásai együtt tanúskodnak majd,
Róm. 2,16 azon a napon, amelyen megkülönbözteti Isten az
emberek rejtett gondolatait, titkait, és titkos dolgait az én
evangéliumom, a jó hír, amelyet hirdetek, Krisztus Jézus által.
Róm. 2,17 Ha pedig te zsidónak, vagyis vallásos embernek nevezed
magadat, a vallásos ember nevet viseled, aki a törvényre hagyatkozol, és a
törvényre támaszkodsz, hamis biztonságot merítve, és megnyugvást találsz, és ha
te az Istennel dicsekszel, kérkedsz, és büszkélkedsz.
Róm. 2,18 És ismered az ő akaratát, a törvényben, vagyis
az Igében megnyilatkozó isteni akaratot, és meg tudod ítélni, és ki tudod
választani; dönteni tudsz mi a helyes, és mik azok, amelyek különböznek attól,
mert megtanultad, mert oktatást nyertél, a törvényből, Isten Igéjéből.
Róm. 2,19 És meg vagy győződve arról is, mert elhitetted
magaddal, hogy te a vakok vezetője vagy, meg a sötétben járók, és sötétben élők
világossága, és fénye,
Róm. 2,20 A balgatagok, a tudatlanok, buták, ostobák,
értetlenek, oktalanok tanítója, nevelője, oktatója, fegyelmezője, a
kiskorúak a gyermekek, kisdedek,
tapasztalatlanok mestere és tanítója vagy bírván, vagyis mivel birtokodban van
a törvényben, vagyis Isten Igéjében az ismeret, és megismerés, és a tudás kiformálódása, és az igazság, vagyis a
valóság külső formája, váza, látszata,
vagyis a tartalom nélküli formája.
Róm. 2,21 Ha tehát mást tanítasz, és oktatsz, és felvilágosítsz, magadat nem tanítod, nem
oktatod? Aki hirdeted, és prédikálod, hogy ne lopj,
és magad lopsz?
Róm 2,22 Azt mondod: ne törj házasságot, s magad házasságot
törsz? Utálod a bálványokat, és aki kifejezed, hogy irtózol, undorodsz, borzadsz, és iszonyodsz az
istenszobroktól, és templomrablást, és templomgyalázást követsz el, vagyis szentségtörő vagy?
Róm. 2,23 Aki a törvénnyel dicsekszel, kérkedsz, és
büszkélkedsz a törvény megszegésével, és megrontása által, a törvény
áthágásával gyalázod, tiszteletlenséggel illeted becsülésétől megfosztod, mert csúfot űzöl, és megveted
az Istent?*
*És így folytatja
az Úr: „Hogyan mondhatjátok: Bölcsek vagyunk, és az Úr törvénye nálunk van?
Bizony ímé hazugságra munkál az írástudók hazug tolla! Szégyent vallottak a
bölcsek, megijedtek, zavarba jöttek. Mit is ér a bölcsességük, ha megvetették
az ÚR igéjét?!” (Jer. 8,8-9).
Ezért a törvény ismerőinek, akik ismerik a törvényt, de nem cselekszik, ezt
mondja Isten:: „… Hogy mered emlegetni rendelkezéseimet, és
Miért beszélsz te rendeléseimről, és veszed szádra az én szövetségemet? Hiszen
te gyűlölöd, ellenszenvesnek tartod a
figyelmeztetést, a tanítást, és az útmutatást, és hátad mögé veted rendelésimet, és megtagadod, elutasítod igéimet! Ha lopót, vagyis tolvajt
látsz, vele cimborálsz, és mellé adod magad, sőt együtt futsz vele, és
ha paráznákat, vagyis
házasságtörőket, társalkodol velük, és
velük tartasz. A szádat
gonoszságra tátod, és a szádból
gonosz beszéd, becsapás, és félrevezetés jön ki, és a nyelved csalárdságot sző,
aminek következménye baj, gyalázat, csapás, és szerencsétlenség” (Zsolt.
50,16-19).
Róm. 2,24 Bizony miattatok káromolják, és rossz hírbe hozzák,
rosszat mondanak rá, rágalmazzák, becsmérelik az Isten nevét a pogányok, a nemzetek között,
úgy amint meg van írva*
*Így van megírva:
Ezékielhez szól az Úr, ezt mondva: „Emberfia! Amikor Izráel háza a saját
földjén lakott, tisztátalanná tették azt életükkel és tetteikkel. Olyan
tisztátalan volt előttem az életük, mint a havi vérzés… mert vért ontottak a
földre, és tisztátalanná tették azt bálványaikkal. Ezért elszélesztettem őket a
népek között, és szétszóródtak az országokba… De amikor a népek közé jutottak,
amerre csak jártak, gyalázatossá tették szent nevemet, mert ezt mondták róluk:
Az ÚR népe ezek, mégis ki kellett jönniük országából!” /Isten országából/ (Ez.
36,17-20).
Pedig: „Megjelentette
néked, oh ember, mi légyen a jó, és mit kíván az Úr te tőled! Csak azt, hogy
igazságot cselekedjél, szeressed az irgalmasságot, és hogy alázatosan járj a te
Isteneddel” (Mik. 6,8)
Isten akarata, hogy: „…féljed az Urat, a te Istenedet; hogy minden ő utjain járj, és
szeresd őt, és tiszteljed az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, és teljes
lényeddel” (5 Móz. 10,12)
Ezt pedig akkor tudod
megtenni, ha Isten igéjére figyelsz, ezért:
„El ne távozzék e törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról
éjjel és nappal, hogy vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban,
mert akkor leszel jó szerencsés a te utjaidon, és akkor boldogulsz” (Józs. 1,8)
„Maradjanak a szívedben azok az igék, amelyeket ma
parancsolok neked. Ismételgesd azokat fiaid előtt, és beszélj azokról, akár a
házadban vagy, akár úton jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz! Kösd azokat
jelként a kezedre, és a cselekedeteid mutassák, és legyenek
fejdíszként a homlokodon, hogy gondolataid
csak az Ige szerintiek legyenek. Írd azokat házad ajtófélfáira és kapuidra!” (5Móz. 6,6-9)
„Vegyétek azért
a ti szívetekre, a ti bensőtökbe e szavaimat, és kössétek azokat jegyül a ti
kezetekre, hogy látszanak, amit cselekszenek kezeid, és homlokkötőkül legyenek
a ti szemeitek között, és szemeid
előtt legyenek mindenkor. És tanítsátok meg azokra a ti fiaitokat, szólván
azokról, mikor házadban ülsz, mikor úton jársz, mikor fekszel, és mikor
felkelsz. És írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire és a te kapuidra, hogy
megsokasodjanak a ti napjaitok és fiaitoknak napjai azon a földön, amely felől
megesküdt az Úr a ti atyáitoknak, hogy nékik adja mindaddig, amíg az ég a föld
felett lészen” (5 Móz. 11,18-21)
„Semmit se tegyetek az igéhez, amelyet én parancsolok
néktek, se el ne vegyetek abból, hogy megtarthassátok az Úrnak, a ti
Isteneteknek parancsolatait, amelyeket én parancsolok néktek” (5 Móz. 4,2)
Róm. 2,25 A körülmetélkedés valóban használ, és hasznodra válik, ha
megtartod, megteszed, és gyakorlod a törvényt, vagyis az Igét. De ha törvényszegő vagy, ha áthágod, és
megrontod az igét, akkor körülmetéltséged körülmetéletlenséggé lett*
*Így van megírva:
Ezékielhez szól az Úr, ezt mondva: „Emberfia! Amikor Izráel háza a saját
földjén lakott, tisztátalanná tették azt életükkel és tetteikkel. Olyan
tisztátalan volt előttem az életük, mint a havi vérzés… mert vért ontottak a
földre, és tisztátalanná tették azt bálványaikkal. Ezért elszélesztettem őket a
népek között, és szétszóródtak az országokba… De amikor a népek közé jutottak,
amerre csak jártak, gyalázatossá tették szent nevemet, mert ezt mondták róluk:
Az ÚR népe ezek, mégis ki kellett jönniük országából!” /Isten országából/ (Ez.
36,17-20).
Pedig: „Megjelentette
néked, oh ember, mi légyen a jó, és mit kíván az Úr te tőled! Csak azt, hogy
igazságot cselekedjél, szeressed az irgalmasságot, és hogy alázatosan járj a te
Isteneddel” (Mik. 6,8)
Isten akarata, hogy: „…féljed az Urat, a te Istenedet; hogy
minden ő utjain járj, és szeresd őt, és tiszteljed az Urat, a te Istenedet
teljes szívedből, és teljes lényeddel” (5
Móz. 10,12)
Ezt pedig akkor tudod megtenni, ha Isten igéjére
figyelsz, ezért: „El ne távozzék e
törvénynek könyve a te szádtól, hanem gondolkodjál arról éjjel és nappal, hogy
vigyázz és mindent úgy cselekedjél, amint írva van abban, mert akkor leszel jó
szerencsés a te utjaidon, és akkor boldogulsz” (Józs. 1,8)
„Maradjanak a
szívedben azok az igék, amelyeket ma parancsolok neked. Ismételgesd azokat
fiaid előtt, és beszélj azokról, akár a házadban vagy, akár úton jársz, akár
lefekszel, akár fölkelsz! Kösd azokat jelként a kezedre, és a cselekedeteid
mutassák, és legyenek fejdíszként a homlokodon, hogy gondolataid csak az Ige szerintiek legyenek. Írd azokat házad
ajtófélfáira és kapuidra!” (5Móz. 6,6-9)
„Vegyétek azért
a ti szívetekre, a ti bensőtökbe e szavaimat, és kössétek azokat jegyül a ti
kezetekre, hogy látszanak, amit cselekszenek kezeid, és homlokkötőkül legyenek
a ti szemeitek között, és szemeid
előtt legyenek mindenkor. És tanítsátok meg azokra a ti fiaitokat, szólván
azokról, mikor házadban ülsz, mikor úton jársz, mikor fekszel, és mikor
felkelsz. És írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire és a te kapuidra, hogy megsokasodjanak
a ti napjaitok és fiaitoknak napjai azon a földön, amely felől megesküdt az Úr
a ti atyáitoknak, hogy nékik adja mindaddig, amíg az ég a föld felett lészen” (5 Móz. 11,18-21)
„Semmit se tegyetek az igéhez, amelyet én parancsolok
néktek, se el ne vegyetek abból, hogy megtarthassátok az Úrnak, a ti
Isteneteknek parancsolatait, amelyeket én parancsolok néktek” (5 Móz. 4,2)
Róm. 2,26 Ha pedig a körülmetéletlen pogány, vagyis nemzetek közül
való megőrzi, és megtartja a törvény rendelkezéseit, és igazságait, melyet Isten az Igében jelentett ki, nem
tekinti-e, nem tulajdonítja-e Isten a körülmetéletlenségét körülmetéltségnek?
Róm. 2,27 Még a származása, vagyis természet szerint
körülmetéletlen ember is, aki természeténél fogva betölti, megtartja, és
teljesíti a törvényt melyet Isten az Igében jelentett ki, el fog ítélni téged azért, mert az Írás, a törvény betűje
és a körülmetélés ellenére törvényszegő, és a törvény áthágója vagy.
Róm. 2,28 Mert nem az a zsidó, aki külsőképpen, vagyis szemmel
láthatóan az, sem nem az a körülmetélés, ami a hústesten külsőképpen van, és
hústesten látható:
Róm. 2,29 Hanem az a zsidó, vagyis az számít zsidónak, aki belsőképpen, azaz titkos
belsejében az; és a szívnek Szellemben, nem betű szerint való körülmetélése az
igazi körülmetélkedés; amelynek dicsérete
nem emberektől, hanem Istentől van, és Istentől jön*
*Pál apostolon
keresztül jelenti ki Isten, hogy Őelőtte mi számit körülmetélkedésnek: „Mert mi
vagyunk a körülmetélkedés, akik Szellemben szolgálunk az Istennek, és a Krisztus Jézusban dicsekedünk, és nem
a hústestben bizakodunk”. „Ahol nincs többé görög és zsidó: körülmetélkedés és
körülmetélkedetlenség, idegen, scithiai, szolga, szabad, hanem minden és
mindenekben Krisztus”.„Mert Őbenne lakozik az istenségnek egész teljessége
testileg az Ő személyében. És ti Őbenne vagytok beteljesedve, aki feje
minden fejedelemségnek és hatalmasságnak. Akiben körül is metéltettetek kéz
nélkül való körülmetéléssel, levetkezvén az érzéki bűnök hústestét a Krisztus
körülmetélésében” (Fil. 3,3; Kol.
3,11; 2,9-11)
Így teljesedett be
Isten ígérete, amely így hangzott: „És körülmetéli az Úr, a te Istened a te szívedet, és
a te magodnak szívét, hogy szeressed az Urat, a te Istenedet teljes szívedből
és teljes lelkedből, vagyis teljes éneddel, hogy élj” (5 Móz. 30,6)