„Jakab [Jelentése:
mást kiszorító, más helyébe lépő], Istennek és az Úrnak, a Krisztus Jézusnak
(rab)szolgája, az elszórtan levő [diaszpora: a szórványban; szétszórtságban
élő] tizenkét nemzetségnek [(phülé): sarjnak, Szó szerinti jelentése: az egy
tőről, egy őstől származóknak]; üdvözletemet [örüljetek]* (Jak. 1,1)
*Az Úr Jézus parancsa
mennybemenetele előtt az Övéihez: „Elmenvén azért [(ún): tehát],
tegyetek tanítványokká [és tanítsatok] minden népeket [az összes nemzeteket],
bemerítvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Szellemnek nevében [(onomá)
(hatalmába, tekintélyébe, jellemvonásába dicsőségébe, erejébe; // adj nevet a
benne foglalt kiváltságokkal//]”(Mát. 28,19)
Az apostolok gyűlést hívnak
egybe, hogy megvitassák, hogy a nemzetekből megtérteknek be kell-e tartani a
mózesi törvényeket: „(Ekkor) elhallgatott (és elcsendesedett) az egész
sokaság (az egész gyűlés); és hallgatják vala Barnabást és Pált, amint
elbeszélék, mennyi jelt és csodát tett az Isten ő általuk a pogányok (vagyis a
nemzetek) között. Miután pedig ők elhallgattak, (megszólalt, és) felele Jakab,
mondván: Atyámfiai, férfiak, hallgassatok meg engem! Simeon elbeszélé, mi módon
gondoskodott először az Isten, hogy a pogányok közül vegyen (és szerezzen)
népet az ő nevének. És ezzel egyeznek a próféták (szavai, és) mondásai, ahogyan
meg van írva: Ezek után visszatérek és felépítem a Dávidnak leomlott sátorát;
és annak omladékait (és romjait is felépítem, és) helyreállítom, és ismét
felállatom azt. Hogy megkeresse az embereknek többi része az Urat, és a
pogányok (vagyis a nemzetekből valók) mindnyájan, akik az én nevemről
neveztetnek. Ezt mondja az Úr, ki mindezeket megcselekszi” (Csel. 15,12-18).
Péter apostol is ír a szórványban élő választott népnek, a
Krisztus népének: „Péter, Jézus Krisztusnak apostola, a Pontusban,
Galátziában, Kappadóciában, Ázsiában és Bithiniában elszéledt [és
szétszórtságban, szórványban élő] jövevényeknek, [a szétszóródott
hontalanoknak; a kiválasztott kivándorlóknak; Isten kiválasztott népének; a
zarándokoknak]. Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve elrendelése
[mindentudása] szerint, a Szellem megszentelésében, [vagyis a Szellem
megszentelő munkája által] engedelmességre és Jézus Krisztus vérével való
meghintésre: kegyelem és békesség adassék néktek bőségesen.
[Más fordítás: Akiket a
szerint, ahogy Isten, az Atya eleve kiismerte őket, kiválasztottak, hogy a
Szellem megszentelésével engedelmeskedjenek, és a Krisztus Jézus vérével
meghintsék őket. Mindig több kegyelem és békesség töltsön be titeket]” (1 Pét.
1,1-2)
És így folytatja Péter apostol: „Ti
pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, (tulajdonul lefoglalt
megvásárolt, és megmentett), és megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek
Annak hatalmas dolgait (és dicsőségét), aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket. Akik hajdan nem nép [voltatok], most pedig
Isten népe [vagytok]. Akik nem kegyelmezettek [voltatok] (egykor könyörület
nélkül éltetek, nem nyertetek irgalmat), most pedig kegyelmezettek [vagytok]
(és könyörületet nyertetek, irgalomra találtatok). Szeretteim, kérlek (és
kérlellek) titeket, mint jövevényeket és idegeneket (zarándokokat, vándorokat,
hontalanokat), tartóztassátok meg magatokat (és tartózkodjatok) a (hús)testi
kívánságoktól (az érzéki epekedéstől, vágyódástól), amelyek a lélek (vagyis
életetek) ellen vitézkednek (és küzdenek) (amelyek hadat viselnek életetek
ellen)” (1Pét 2,9-11).
Júdás apostol is a szórványban
élő keresztényeknek ír: „Júdás, Jézus Krisztusnak szolgája, Jakabnak
pedig atyafia (vagyis testvére), köszöntését küldi az elhívottaknak, akik az
Atya Istentől megszenteltettek (akiket az Atya Isten szeretett) és Jézus
Krisztustól megtartattak” (Júd. 1,1-2).
Hiszen Krisztusban: „Nincs [többé] zsidó, sem görög
[azaz: pogány]; nincs (rab)szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti
mindnyájan egyek vagytok [vagyis eggyé lettetek] a Krisztus Jézusban” (Gal.
3,28)
.A Jubileumi kommentár a fenti igék alapján így
magyarázza, hogy kiknek írt az apostol: A szétszórtságban élő 12 nemzetség az
új, a szellemi Izrael, a teljes anyaszentegyház, amely nem egy helyen, hanem az
egész lakott földön diasporában él. A szétszórt állapot nem emberek miatt van,
hanem Isten akaratából A lényegében egy
egyház mindenütt ott van, hogy szolgáljon. A szolgálatára mindenütt szükség
van. Mint só és világosság, minden gyülekezet ott szolgáljon mások javára,
üdvére, ahol Isten rendeléséből van.