2015. május 23.
Az Úr tanácsa:
„Tanítsátok meg az én
igéimre a ti fiaitokat, szólván azokról, mikor házadban ülsz, mikor úton jársz,
mikor fekszel, és mikor felkelsz. És írd fel azokat a te házadnak ajtófeleire
és a te kapuidra; Hogy megsokasodjanak a ti napjaitok és fiaitoknak napjai azon a földön, amely felől megesküdt az
Úr a ti atyáitoknak, hogy nékik adja mindaddig, amíg az ég a föld felett
lészen” (5 Móz. 11,19-21)
Oswald Chambers: A KEZDEMÉNYEZÉS A KÉTSÉGBEESÉS ELLENSZERE.
"Keljetek fel,
menjünk!" (Mt 26,46)
A tanítványok elaludtak,
amikor virrasztaniuk kellett volna. Mikor aztán rájöttek, hogy mit tettek -
kétségbeestek. Kétségbe tud ejteni bennünket az az érzés, hogy valamit nem
tudunk jóvátenni. Ilyenkor mondjuk: "Mindennek vége! Nincs értelme újra megpróbálni!"
Ha azt képzeljük, hogy az
ilyenfajta kétségbeesés csak kivételesen fordul elő, tévedünk! Mindennapos
emberi tapasztalat ez. Valahányszor tudatára ébredünk, hogy valamit nem tettünk
meg, amire pedig nagyszerű alkalom kínálkozott, hajlamosak vagyunk arra, hogy
bénító kétségbeesésbe zuhanjunk. De jön Jézus és így szól: "Aludjatok
tovább és nyugodjatok". Ez az alkalom örökre elmúlt, már nem
változtathattok rajta, de most keljetek fel és lássatok neki a következő
tennivalónak! Hadd nyugodjék a múlt, de nyugodjék Krisztus kebelén, te pedig
indulj el vele a kikerülhetetlen jövendő felé!
Ilyen tapasztalatok mindenki
életében előfordulnak. Kétségbeesünk és a kétségbeesésünk a valóságból
születik, mi pedig nem tudjuk túltenni magunkat rajta. A tanítványok itt
valóban megbocsáthatatlan mulasztást követtek el: elaludtak, ahelyett hogy
Jézussal virrasztottak volna. De Ő új szellemi kezdeményezéssel jön
kétségbeesésük legyőzésére és ezt mondja: "Keljetek fel! Tegyétek meg a
következő tennivalót"! - Mi a legközelebbi tennivalónk, ha Isten
sugalmazza azt? Hogy feltétlenül megbízzunk benne és váltsága alapján
imádkozzunk.
Ne engedd, hogy a
sikertelenség érzése a következő tevékenységedet is megrontsa.
Oswald Chambers
"Krisztus mindenekfelett" c. könyvéből
http://www.keresztenydalok.hu/ahitatok/chambers/
Bob Gass: Amikor házastársad nem osztja a hitedet (3)
„…ha egy asszonynak hitetlen férje van…” (1Korinthus
7:13)
Fogadd el a házastársadat olyannak, amilyen! Ne szabj
feltételeket a szeretetednek – Isten is feltétel nélkül szeret téged! „Isten
azonban abban mutatta meg rajtunk a szeretetét, hogy Krisztus már akkor meghalt
értünk, amikor bűnösök voltunk… akkor, mikor ellenségei voltunk, megbékéltetett
minket az Isten önmagával Fia halála által…” (Róma 5:8-10).
Elvárások nélkül szeresd őt! Ez azt jelenti, hogy először
is fogadd el kritizálás nélkül!
„Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek! Mert amilyen
ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek; és amilyen mértékkel mértek, nektek is
olyannal mérnek” (Máté 7:1-2).
A bírálgatás mindig holtvágányra tereli a lelki dolgokat.
Ehelyett keress benne olyan tulajdonságokat, melyeket dicsérhetsz, és így nyílt
légkört teremtesz.
Másodszor: fogadd el őt hasonlítgatás nélkül! „Bárcsak
olyan lennél, mint Tom. Ő és Lucie minden vasárnap együtt mennek gyülekezetbe,
és nagyszerű a házasságuk.” Olyan, mintha egy almát hasonlítanál egy
narancshoz! Azt fogja kihallani belőle, hogy ő nem olyan jó férj, mint Tom,
ettől aztán elkezdi majd gyűlölni Tomot, a gyülekezetet, és bármi mást, amihez
hasonlítgatod. Fogadd el őt olyannak, amilyen!
Harmadszor fogadd el őt anélkül, hogy változtatni akarnál
rajta! Az emberek rossz néven veszik, ha változásra kényszerítik őket, de
gyakran maguktól megváltoznak, ha érzik, hogy igazán elfogadják őket olyannak,
amilyenek. Az emberek megváltoztatása a Szent Szellem munkája, nem a tiéd.
„…megfeddi a világot bűn, igazság és ítélet tekintetében” (János 16:8 Károli).//-
És az, mikor eljő,/-a Szent-szellem-/, megfeddi a világot bűn, igazság és
ítélet tekintetében:
Először engedd, hogy Isten Szelleme téged változtasson
meg! Társunk viselkedése általában a mi viselkedésünkre adott válasz. Ha te
magad megváltozol, a társad a megváltozott személyiségedre fog reagálni, így
nagy valószínűséggel ő maga is önszántából változni fog.
Kövesd Isten példáját! Ő először elfogad, aztán
megbékéltet, végül: megváltoztat. „…éppen annak rendelt idejében… halt meg
Krisztus az istentelenekért” (Róma 5:6-- Mert Krisztus, mikor még erőtelenek
valánk, a maga idejében meghalt a gonoszokért. --). Ez nálad is működött!
Spurgeon: Ígéret birtokba vétele
Éljünk használati jogunkkal, és hit
által vegyük birtokba, amit az Úr nekünk adott egy örökké megmaradó szövetség
révén.
Kenneth Hagin: MEGGYÓGYULTUNK
Aki a mi bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy a
bűnöknek meghalván az igazságnak éljünk; akinek sebeivel gyógyultatok meg.
- 1Péter 2,24.
Évekkel ezelőtt elhoztak egy asszonyt az egyik alkalomra.
Akkor már négy éve nem tudott járni, és az orvosok azt mondták, soha többé nem
is fog.
Leültem mellé, és kinyitva odatettem az ölébe a
Bibliámat. Azt mondtam: „Kérlek, olvasd el hangosan ezt a verset.” Ő hangosan
elolvasta az 1Péter 2,24-et. Amikor befejezte azzal, hogy: „…akinek sebeivel
gyógyultatok meg”, megkérdeztem tőle: „a gyógyultatok meg múlt, jelen, vagy
jövő időben van?”
Sosem fogom elfelejteni, milyen hatást váltott ki belőle.
„A gyógyultatok meg, az múlt idő” — kiáltotta. „Ha pedig mi meggyógyultunk,
akkor én is meggyógyultam!” Egy gyermek lelkesedésével és egyszerűségével
fogadta el Isten Igéjét — nekünk is így kell tennünk. Isten pontosan így mondja
ezt az Ő Igéjében. Nem ígéri, hogy meg fog gyógyítani minket, mert már
gondoskodott a gyógyulásunkról, majdnem kétezer évvel ezelőtt! A gyógyulás
olyan valami, ami már megvan nekünk Krisztusban. Az asszonynak felragyogott az
arca, felemelte a kezét, és azt mondta: „Dicsőség Istennek! Ó, Uram, úgy
örülök, hogy meggyógyultam! Uram, úgy örülök, hogy újra tudok járni! (Pedig
akkor még egy lépést sem tett.) Úgy örülök, hogy el tudom látni magamat…” „Kelj
fel és járj!” — mondtam. Ő meg talpra ugrott! Dicsőség az Úrnak!
Megvallás: Az Ő sebeivel mi MEGGYÓGYULTUNK. Ha mi
meggyógyultunk, akkor én is meggyógyultam. Én egészséges vagyok. A gyógyulás az
enyém. Az enyém, most!
/Kenneth Hagin Hitünk tápláléka napi adagokban/
2015. május 22.
Ige: Mindent elviselünk, mert:
„Minden
ti érettetek van, és mi is mindezeket ti érettetek szenvedjük, hogy a kegyelem
sokasodva, és amely sokakon általmenve megsokasodik, sokak által a hálaadást bőségessé, túláradóvá tegye az Isten
dicsőségére.
Azért nem csüggedünk, és nem fáradunk bele, nem
lankadunk meg, nem merülünk ki, nem restülünk meg, nem veszítjük el kedvünket,
és bátorságunkat; sőt ha a mi külső emberünk megromol, tönkre is megy, és
elfogyatkozik, a belső emberünk mindazáltal napról-napra megújul, és minden nap
épül* (2 Kor. 4,15-16)
*Az Úr Jézus így szól a
tanítványaihoz: „Boldogok vagytok, ha énmiattam gyaláznak és üldöznek
titeket, és mindenféle rosszat hazudnak rólatok. Örüljetek és ujjongjatok, mert
jutalmatok bőséges a mennyekben, hiszen így üldözték a prófétákat is, akik
előttetek éltek” (Mát. 5,11-12)
És az apostol megvallása így hangzik: „Most örülök a ti érettetek elviselt szenvedéseimnek, és a magam részéről betöltöm ami híja van a Krisztusért való szorongattatásaimnak,
az én hústestemben az Ő testéért, az Ő személyéért,
ami az egyház, vagyis a kihívottak
közössége” (Kol. 1,24)
„De ha kiontatom is italáldozatként a ti hitetek
áldozatánál és papi szolgálatánál, mégis örülök, és együtt örülök
mindnyájatokkal” (Fil. 2,17)
„Annakokáért tehát
mindent állhatatosan elszenvedek,
eltűrök, és elviselek a választottakért, hogy ők is elnyerjék a
Krisztus Jézusban való üdvösséget, vagyis a megmenekülést, szabadulást, egészséget, megváltást, megmentést örök mennyei
dicsőséggel egyben, az örök dicsőségben” (2 Tim. 2,10)
Már Dávid is azt vallja az üldözések közepette: „Ha elfogyatkozik, elenyészik is hústestem és szívem: szívemnek kősziklája és az én örökségem te
vagy, és te maradsz, oh Isten, mindörökké!” (Zsolt. 73,26)
„Aki jóval tölti be
a te ékességedet, betölti javaival
életedet, és megújul a te ifjúságod,
mint a sasé” (Zsolt. 103,5)
Mert: „… a kik az
Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a saskeselyűk, futnak és nem lankadnak meg, járnak és nem
fáradnak el!” (Ésa. 40,31).
Bölcsesség tanácsa:
„Fiam, vigyázz
arra, hogy okos és megfontolt légy, vigyázz a bölcsességre és a megfontoltságra!
Ez élteti személyedet, és ékesíti nyakadat”
(Péld. 3,21-22)
Ha segítséget nyújtsz a szükségben lévőknek, akkor:
„Vezérel téged az
Úr szüntelen, kopár földön is jól
tart téged, és megelégíti egész
lényedet nagy szárazságban is, és csontjaidat megerősíti, és olyan leszel, mint
a megöntözött kert, és mint vízforrás, amelynek vize el nem fogy”
(Ésa. 58,11).
Mai Ige
"Ne úgy olvasd a Bibliát, mint egy újságot, hanem úgy, mint egy szerelmeslevelet! Ha a mennyei gyümölcs egy fürtje kezed ügyében csüng, szedd le! Ha egy ígéret áll előtted, mint egy kitöltetlen csekk, menj, és váltsd be! Ha egy imádságot találsz leírva, lődd ki, mint egy tollas nyílvesszőt vágyakozásod íjából!”
F. B. Meyer
www.maiige.hu
2015. május 21.
Zsidó levél 4. fejezet: Isten népének nyugodalma; (göröggel és kapcsolódó igékkel)
Zsid. 4,1 Óvakodjunk tehát, [gondosan
ügyeljünk arra] hogy mivel megvan [de
még nem teljesedett be] az ő nyugodalmába való bemenetel ígérete, valaki
közületek fogyatkozásban levőnek ne láttassék [későn jöttnek ne számítson;
senki le ne maradjon erről; [Görög szerint: (phobeó phobeomai): Féljünk (ún): ezért attól, hogy közületek bárki úgy vélekedjen, még késlekedhet
bemenni nyugalmába, amíg érvényben van a békességébe való bejutás ígérete]*
*Az Úr Jézus így
hívja a benne való hitre az embereket: „Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik
megfáradtatok, akik kimerültetek és
megterheltettetek, és teher alatt éltek, és én megnyugvást, nyugalmat adok
nektek, megpihentetlek és felüdítlek benneteket. Vegyétek föl magatokra az én
igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok: és nyugalmat találtok magatoknak” (Mát. 11,28-29)
Mert aki Őbenne hisz: „Aki hiszen [aki hitre jut] és bemeritkezik, üdvözül [az mind megszabadul; megmenekül]; aki pedig nem hiszen, elkárhozik. [A görög kifejezés mondanivalója: a kárt hozó – a sátán
– hatalma alatt marad; az elvész]” (Márk. 16,16).
Ez pedig csak az ige
meghallásából keletkezhet: „Azért
[tehát] a hit hallásból van, [vagyis
az Ige hallásából fakad] a hallás pedig
Isten Igéje által. [azaz: Krisztus (beszéde; igéje;/rémája = kijelentése/)
által]. »Más
fordítás: Tehát a hit a meghallott üzenetből, a meghallott
üzenet pedig Krisztus kijelentésén keresztül van«” (Róm.
10,17).
Arra buzdít az apostol, hogy:
„Mint együttmunkálkodók [mint Isten
munkatársai] intünk is [kérünk, és
biztatunk, bátorítunk, buzdítunk benneteket], hogy hiába ne vettétek légyen [hogy ne váljék hiábavalóvá (üressé,
haszontalanná) az, hogy elfogadtátok] az
Isten kegyelmét [(kharisz) Isten jóindulatát, kedvezését,
jóindulatú gondoskodását]” (2 Kor. 6,1).
„Bánjátok meg
[gondoljátok hát meg magatokat] azért és
térjetek meg [(episztrephó):
megfordul, visszatér], hogy eltöröltessenek a ti bűneitek [(hamartia): céltévesztésetek], hogy
így eljöjjenek a felüdülés [(anapszüxisz):
fellélegzés, felüdülés, enyhülés,
frissülés] idei az Úrnak színétől
[jelenlététől]. »Más
fordítás: Térjetek észre (változtassátok meg
gondolkozásmódotokat) és forduljatok vissza Istenhez, hogy eltöröltessenek a
bűneitek (vétkeitek), hogy így eljöjjenek a felüdülés időszaka(sza)i (vagyis: a
nagy ünnepi pihenés napjai)az Úr ábrázatától, vagyis: jelenlététől«” (Csel.
3,19).
Mert aki
bement az ő nyugodalmába, az maga is megnyugodott cselekedeteitől, amiképpen
Isten is a magáéitól” (Zsid. 4,10).
Az igét a judabeliek is
hallották, de: „[Világos tehát], és látjuk is, hogy nem mehettek be
hitetlenség miatt. [Más fordítás: Nem voltak
képesek bemenni hitetlenségük miatt, hogy a
hitetlenség következtében nem juthattak el oda]” (Zsid. 3,19).
Dávidon keresztül is megerősíttetik a
kijelentés, hogy azért nem voltak képesek bemenni: „Mert nem
hittek Istenben, és nem bíztak az ő segítségében” (Zsolt. 78,22).
„És becsmérelték, és megvetették a kívánatos földet, nem hittek az ő
ígéretének. Hanem zúgolódtak, morgolódtak sátraikban, és nem hallgattak az Úr
szavára” (Zsolt. 106,24-25).
Az apostol megerősíti, hogy: „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni. Senki sem lehet kedves Isten előtt, mert aki az Istent keresi, és aki
Őelé járul, hinnie kell, hogy ő létezik és megjutalmazza azokat, akik őt
keresik” (Zsid. 11,6).
Zsid. 4,2 Mert nékünk is hirdettetett az Evangélium [éppúgy eljutott hozzánk is az üdvösség örömhíre], miképpen azoknak:
de nem használt nékik a hallott beszéd, [a hallott Ige] mivel nem
párosították hittel azok, akik hallották [Más fordítás:
Nekünk is szól az evangélium, mint
azoknak, de nekik nem használt a hallott ige, mert nem forrt egybe a
hallgatókban hittel].
Zsid. 4,3 Mert mi, hívők, [akik
hiszünk] bemegyünk a nyugodalomba, miképpen megmondotta [(ereó):
kijelentette]: Amint megesküdtem az én haragomban, nem fognak bemenni az én
nyugodalmamba [(katapauszisz): nyugalom,
megszűnés, nyugodalmam helyére]; jóllehet munkáit a világ megalapításától
kezdve bevégezte. [az ő cselekedete a
világ alapjainak levetése óta megtörtént]*
*Dávidon
keresztül megismétli az Úr: „Negyven esztendeig bosszankodtam e nemzetségen, és
mondám: Tévelygő szívű nép ők, és nem tudják ők az én utamat! Akiknek
megesküdtem haragomban: Nem mennek be az én nyugalmam helyére” (Zsolt. 95,10-11).
És Pál apostolon
keresztül jelenti ki az Úr, hogy: Mindezek
pedig példaképpen [(tüposz): előre mutató értelemben: példa,
(minta)kép; példa (figyelmeztetésre).. Előre felvázolt, megrajzolt forma);
előkép.] estek rajtuk; [történt velük]
megírattak pedig a mi tanulságunkra,
[figyelmeztetésül; és azért írták le, hogy okuljunk belőlük mi)] akikhez az időknek [világkorszakok
(aionok)] vége elérkezett. [akik a
végső (utolsó) időkben élünk]” (1 Kor. 10,11).
Ézsaiás így szól az Úr
Jézus földi életéről és haláláról, vagyis az Úr nyugodalmának helyéről: „Vesszőszál
hajt ki Isai törzsökéről, hajtás sarjad gyökereiről. Az ÚR Szelleme nyugszik
rajta, a bölcsesség és értelem Szelleme, a tanács és erő Szelleme, az ÚR
ismeretének és félelmének Szelleme. Az ÚR félelme lesz a gyönyörűsége. Nem a
látszat után ítél, és nem hallomás után dönt, Igazságban ítéli a gyöngéket, és
tökéletességben bíráskodik a föld szegényei felett; megveri a földet szájának
vesszejével, és ajkai lehével megöli a hitetlent. Derekának övedzője az igazság
lészen, és veséinek övedzője a hűség. És lesz ama napon, hogy Isai gyökeréhez,
aki a népek zászlója lészen, eljőnek a pogányok, és az ő nyugodalma (megszűnése,
pihenése) dicsőség lészen” (Ésa. 11,1-5.10).
Pál apostol
bizonyságtétele: „És viszont Ézsaiás [jelentése:
az Úr segítsége] így szól: Lészen a Jessének [jelentése: Isten embere] gyökere,
és aki felkel, [előáll, fellép, trónra kerül, és aki abból támad]
hogy uralkodjék a pogányokon [és
vezérelje a nemzeteket, aki a népek uralkodójává emelkedik]; Őbenne
reménykednek [és bíznak majd] a
pogányok [vagyis a nemzetek, és
népek]” (Róm. 15,12).
Az Evangélium
bizonyságtétele: „És az ő nevében reménykednek majd a népek” (Mát. 12,21).
És hogy ki Ő, arról a feltámadott Úr tesz
bizonyságot: „Én Jézus küldöttem az én angyalomat, hogy ezekről bizonyságot
tegyen néktek a kihívott gyülekezetekben. Én vagyok Dávidnak ama gyökere és
ága: ama fényes és hajnali csillag” (Jel.
22,16).
És ismét Pál apostolon
keresztül hangzik a kijelentés arról, hogy Krisztus az a hely, ahova be kell
mennünk, mégpedig úgy, ahogy az apostol megvallja: „Krisztussal együtt megfeszíttettem, azaz oszlopra szegeztettem. Élek
pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus; amely életet pedig most
hústestben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem és
önmagát adta, és feláldozta érettem” (Gal. 2,20).
„Hiszen tudjuk, hogy
a mi ó emberünk Ővele megfeszíttetett, vagyis oszlopra feszíttetett, hogy megerőtelenüljön, és teljesen működésképtelenné, erejét vesztetté legyen a bűnnek
teste, vagyis a céltévesztett én. Hogy tétlenné, tehetetlenné váljon a bűn
hatalmában álló, a céltévesztett egó, az én. Hogy ezután ne legyünk a
céltévesztés rabszolgái, és ne szolgáljunk a bűnnek. Mert aki így meghalt, felszabadult a bűn
alól, és megigazult, igazságossá lett, mert felmentést nyert a bűntől, a cél ELVÉTÉSÉTŐL.
„Eltemettetvén [(szünthaptó): együtt
elhantol valakivel, azaz szellemben hasonlóvá válik, hasonul] Ő
vele együtt a bemerítésben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten
erejébe [(energeia): cselekvés,
munka, megvalósulás, beavatkozás] vetett hit által, aki feltámasztá Őt a
halálból, [a halottak közül]”
(Kol. 2,12).
Mert a bemeritkezés
következménye: Mert akik Krisztusba
meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel” ( Gal. 3,27).
Zsid. 4,4 Mert valahol a hetedik napról ekképpen szólott: És
megnyugovék [megszűnt] Isten a
hetedik napon minden ő cselekedeteitől [minden
alkotó munkája után; És Isten
nyugalomban töltötte a hetedik napot, nem alkotott]*
*Így hangzott a
törvény: „Megtartsák azért az Izráel fiai a szombatot, megszentelvén a szombatot
nemzetségről nemzetségre, örök szövetségül. Legyen közöttem és az Izráel fiai
között örök jel ez; mert hat napon teremtette az Úr a mennyet és a földet, hetednapon
pedig megszűnt és megnyugodott” (2 Móz. 31,16-17).
A megnyugvás napjáról szól az
Úr: „És [ezután] bizonyságot tőn [tanúsította] János,
mondván: Láttam a Szellemet leszállani [leereszkedni] az égből, [mennyből] mint egy
galambot [galamb alakjában]; és megnyugovék Őrajta [s rajta is
maradt]” (Ján. 1,32).
Márk bizonyságtétele így
hangzik: „És lőn [történt] azokban a napokban, eljöve [odament] Jézus a galileai Názáretből, és be(alá)meríttette magát János által a Jordánban. És azonnal feljővén a
vízből, látá az egeket megnyilatkozni [meghasadni], és a Szellemet, mint egy
galambot [galamb alakjában] Őreá
leszállani [és rajta megnyugodni].
És szózat lőn az égből [mennyekből
pedig egy hang hallatszott]: Te vagy az
én szerelmes [kedvesen, drágán,
nagyon szeretett, drága] fiam, akiben
én gyönyörködöm [tebenned telik kedvem; akiben én megengeszteltettem]” (Márk. 1,9-11).
Mert Ő az: „Akin az
Úrnak Szelleme megnyugszik: bölcsességnek és értelemnek Szelleme, tanácsnak
és hatalomnak (erőnek) Szelleme, az
Úr ismeretének és félelmének (szentség)
Szelleme” (Ésa. 11,2).
Zsid. 4,5 És ugyanabban ismét: Nem mennek be az én
nyugodalmamba [az én nyugalmam helyére]*
*Dávid így prófétál Isten népéről: „Mert ő a mi Istenünk, mi pedig az ő legelőjének népei és az ő kezének
juhai vagyunk. Most, amikor halljátok szavát, ne keményítsétek meg a ti
szíveteket, mint Meribáhnál, (jelentése: viszály, civakodás, pörlekedés, elégedetlenség,
ellenszegülés), mint Maszszáh
(kísértés, teher, súly) napján a
pusztában: Ahol megkisértettek engem a ti atyáitok (őseitek); próbára tettek engem, jóllehet látták az én
cselekedetemet. Negyven esztendeig bosszankodtam e nemzetségre (nemzedékre), és mondám: Tévelygő szívű nép ők, és nem
tudják (nem ismerik) ők az én utamat!
Akiknek megesküdtem haragomban: Nem mennek be az én nyugalmam helyére”
(Zsolt. 95,7-11).
És az apostol idézi a
próféciát: „Annakokáért amint a
Szent Szellem mondja: Ma, ha az
Ő szavát [az Ő hangját] halljátok és
[(akúó): megértitek], Meg ne keményítsétek a ti szíveteket, és nehogy [(szklérünó): konokká tegyétek]
mint az elkeseredéskor, az [(parapikraszmosz): elkeseredés,
zúgolódás, fellázadáskor] a kísértés [peiraszmosz): támadó élű próbálkozás, a bűnre, azaz
céltévesztésre való csábítás] ama napján a pusztában. Ahol
[próbára tettek] engem és látták az én
cselekedeteimet negyven esztendeig. Azért megharagudtam arra a nemzetségre
[nemzedékre] és mondám: mindig
tévelyegnek szívükben; ők pedig nem ismerték meg az én útjaimat. Úgy hogy
megesküdtem haragomban, hogy nem fognak bemenni az én nyugodalmamba, [az én
nyugalmam helyére]” (Zsid. 3,7-11).
Zsid. 4,6 Mivelhogy annakokáért áll az, hogy némelyek bemennek
abba, de akiknek először hirdettetett ez az Evangélium, nem mentek be engedetlenség miatt: [A görög szöveg szerint: (epei ún): mivel tehát
még (apoleipó): hátra van, hogy (tisz ti): egyesek (eiszerkhomai): bemenjenek, (autosz): azok, akinek (proteron):
előzőleg (euaggelidzó): hirdettetett
az evangélium, (ú úk úkh eiszerkhomai):
nem mentek be (apeitheia dia):hitetlenség,
és makacs engedetlenség miatt]*
*És újra -és újra
példaként mutatja be az apostol a pusztában vándorló népet: „Kikre [(proszokhthidzó): neheztelt], és haragudott vala pedig meg
negyven esztendeig? Avagy nem azokra-é, akik vétkeztek vagyis [(hamartanó):
elvétették a célpontot], akiknek
testei [(kólon): holttestei]
elhullottak a pusztában? Kiknek
esküdött pedig meg, [(omnüó): kiknek fogadta meg esküvel] hogy nem mennek be az ő nyugodalmába [nyugalma helyére], hanemha [(apeitheó):
a hitetleneknek, a rábeszélhetetlen, makacs]
engedetleneknek? [Világos tehát], és látjuk is, hogy nem mehettek be
hitetlenség miatt. [Más fordítás: Nem voltak
képesek bemenni hitetlenségük miatt, hogy a
hitetlenség következtében nem juthattak el oda]” (Zsid. 3,17-19).
Pál apostol így figyelmezteti Isten népét, ezért
Isten: „azoknak többségét nem kedvelé, és
nem lelte
örömét bennük, mert
elhullának, elpusztultak a
pusztában, és (katasztrónnümi):
Holttesteik szőnyegként terültek
el. Hát ti pedig ne zúgolódjatok
((go/n/ggüdzó):
morog. Félhangosan, fogai között
mormolja elégedetlenségét, morogva beszél, zúgolódik), miképpen ő közülük zúgolódtak némelyek, és elveszének a pusztító
[keze] által. [ezért lesújtott rájuk
(elveszítette őket) a pusztító angyal]. Mindezek
pedig példaképpen [(tüposz): előre mutató értelemben: példa, (minta)kép;
példa (figyelmeztetésre).. Előre felvázolt,
megrajzolt forma); előkép.] estek rajtuk; [történt velük] megírattak pedig a mi tanulságunkra, [figyelmeztetésül; és azért írták le,
hogy okuljunk belőlük mi)] akikhez az
időknek [világkorszakok (aionok)] vége
elérkezett. [akik a végső (utolsó) időkben élünk]” (1 Kor. 10,5 .10-11).
És: „meg ne szomorítsátok [(lüpeó): megszomorít, megbánt; bosszant,
megsért] az Istennek ama Szent
Szellemét, Aki által.
[Akiben] megpecsételtettetek a
teljes váltságnak napjára. Minden mérgesség [keserűség] és fölgerjedés [indulat; düh; bosszúság] és harag [haragtartás] és lárma [kiabálás; szóváltás] és káromkodás [istenkáromlás;
szitkozódás, rágalmazás, gyalázkodás, becsmérlődés] kivettessék közületek [és legyen távol tőletek] minden gonoszsággal együtt.”
(Eféz. 4,30-31).
Judás apostol is így
figyelmezteti Isten, azaz Krisztus népét: Emlékeztetni
akarlak továbbá titeket, mint akik egyszer már tudjátok (jóllehet minderről
tudtok), hogy az Úr, amikor a népet
Égyiptom földéből kiszabadította, viszontag azokat, akik nem hittek (később), elvesztette” (Júd. 1,5).
Dávidon keresztül is
megerősíttetik a kijelentés, hogy azért nem voltak képesek bemenni: „Mert nem hittek Istenben, és nem bíztak az
ő segítségében” (Zsolt. 78,22).
„És becsmérelték, és megvetették a kívánatos földet, nem hittek az ő
ígéretének. Hanem zúgolódtak, morgolódtak sátraikban, és nem hallgattak az Úr
szavára” (Zsolt. 106,24-25).
Az apostol megerősíti, hogy: „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni. Senki sem lehet kedves Isten előtt, mert aki az Istent keresi, és aki
Őelé járul, hinnie kell, hogy ő létezik és megjutalmazza azokat, akik őt
keresik” (Zsid. 11,6).
Zsid. 4,7 Ismét határoz [(horidzó tisz ti): kijelöl egy bizonyos] egy napot [(hémera): időszakot]: Ma, szólván
Dávid által annyi idő,
multán, annyi [(khronosz
meta) korszak után] amint előbb mondva volt. Ma, ha az ő szavát [(phóné):
az ő hangját] halljátok, meg ne
keményítsétek [(szklérünó): konokká ne tegyétek] a ti szíveiteket [a ti (kardia):
bensőtöket].
Zsid. 4,8 Mert ha őket Józsué [Jelentése: Isten szabadítás, segítség, üdvösség, nagylelkűség] nyugodalomba
helyezte volna [ha Józsué bevitte volna
őket a nyugalom helyére], nem szólana azok után más, későbbi napról*
*Előzőleg a
prófétákon keresztül szólt az Úr, de amikor elközegetett az a „nap”, akkor
Fiában beszél hozzánk: „Minekutána az Isten sok rendben [(polümerósz):
a különféle alkalmakkal sokféleképpen,
sok részletben] és sokféleképpen [(polütropósz): változatos, és különféle módokon, vagy formában] szólott [és beszélt] hajdan [a régi időben; (palai): az ősi, a távoli múltban] az atyáknak [(patér): ősatya, ősszülőknek] a próféták által.
Ez utolsó időkben [(eszkhatosz): utolsó,
legvégső korszakban] szólott
nékünk Fia által. [Más fordítás: De
most, ezekben a legutolsó napokban a Fiában beszélt velünk]” (Zsid. 1,1).
Ezért így figyelmeztet az
apostol: „Vigyázzatok, meg ne vessétek
(és el ne utasítsátok) azt, aki szól;
mert ha azok meg nem menekültek, akik a földön szólót (és aki a földön
adott kijelentést) megvetették, (és
elutasították) sokkal kevésbé
(menekülünk meg) mi, ha elfordulunk
attól, aki a mennyekből vagyon (és a mennyből szól hozzánk)”
(Zsid. 12,25).
Zsid. 4,9 Annakokáért megvan a szombatja az Isten népének.
[Görög
szerint: (ara): következésképpen (apoleipó):
hátra van még a (sabbat): nyugalom, a világi elfoglaltságoktól való megnyugvása az Isten népének]*
*És így folytatódik
a kijelentés: „És hallék az égből szózatot, amely ezt mondja vala nékem: Írd meg:
Boldogok a halottak, akik az Úrban halnak meg mostantól fogva. Bizony, azt
mondja a Szellem, mert megnyugszanak az
ő fáradságuktól, és az ő cselekedeteik követik őket” (Jel. 14,13).
És hogy ez mikor következik
be, arról így beszél az Úr: „Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve együtt a
Krisztussal az Istenben. Mikor a Krisztus, [Aki] a mi életünk, megjelenik [(phaneroó): láthatóvá lesz], akkor
majd ti is, Ővele együtt, megjelentek [phaneroó): láthatóvá lesztek] dicsőségben [akkor ti is megdicsőülve (doxa: fényben, ragyogásban) vele együtt láthatókká lesztek, megmutatkoztok]” (Kol. 3,3-4).
Mert nemcsak meghaltatok,
hanem Vele együtt el is temettettek: „Eltemettetvén
[(szünthaptó): együtt
elhantol valakivel, azaz szellemben hasonlóvá válik, hasonul] Ő
vele együtt a (Szent Szellembe való)
bemerítésben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten erejébe [(energeia):
cselekvés, beavatkozás] vetett
hit által, aki feltámasztá Őt a halálból. [a halottak közül]. És
titeket, kik holtak valátok a bűnökben [akiket halottakká tettek az elesések; (paraptóma):
hibás lépés, botlás, baklövés,
melléfogás] és a ti (hús)testeteknek körülmetéletlenségében,
megelevenített [életre keltett]
együtt Ővele, megbocsátván minden
bűnötöket, [az után, hogy minden
elesésünket megbocsátotta]” (Kol. 2,12-13).
Zsid. 4,10 Mert aki bement az ő nyugodalmába [(katapauszisz):
nyugalmába, megszűnésébe], az maga is megnyugodott [(katapauó): megszűnt,
felhagyott] cselekedeteitől, amiképpen Isten is a magáéitól.
Zsid. 4,11 Igyekezzünk [(szpúdadzó): törekedjünk] tehát
bemenni abba a nyugodalomba [(katapauszisz): nyugalomba, megszűnésbe],
hogy valaki a hitetlenségnek [(apeitheia): engedetlenségnek]
ugyanazon példájába ne essék*
*És hogy mi volt az a hitetlenségből fakadó
engedetlenség arról így szól Mózes: „Meghallá pedig az Úr beszédetek szavát, (hangoskodásotokat) és (felháborodott), és
megharaguvék, és megesküvék, mondván: E gonosz nemzetségből (és
nemzedékből) való emberek közül egy sem
látja meg azt a jó földet, amely felől megesküdtem, hogy a ti atyáitoknak adom” (5 Móz. 1,34-35).
És Pál apostolon keresztül
ismét: „Nem mennek be az én nyugodalmamba”
(Zsid. 4,5).
Dávidon keresztül is
megerősíttetik a kijelentés, hogy azért nem voltak képesek bemenni: „Mert nem hittek Istenben, és nem bíztak az
ő segítségében” (Zsolt. 78,22).
„És becsmérelték, és megvetették a kívánatos földet, nem hittek az ő
ígéretének. Hanem zúgolódtak,
morgolódtak sátraikban, és nem hallgattak
az Úr szavára” (Zsolt. 106,24-25).
Az apostol megerősíti, hogy: „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek
tetszeni. Senki sem lehet kedves Isten előtt, mert aki az Istent keresi, és aki
Őelé járul, hinnie kell, hogy ő létezik és megjutalmazza azokat, akik őt
keresik” (Zsid. 11,6).
Zsid. 4,12
Mert az Istennek beszéde (Istennek (logosza): igéje) élő és ható (működő, tevékeny, hatékony; élő energia).
És élesebb (metszőbb, áthatóbb,
mélyrehatóbb) minden kétélű fegyvernél (és
minden kétélű kardnál). És elhat (és
behatol) a szívnek és a szellemnek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig [gyökeréig]. »Más
fordítás: és áthatol az elme és a
szellem, az ízületek és a velők szétválásáig, felosztásáig, és megosztásáig),
és megítéli (vagyis döntésre alkalmassá
teszi) a gondolatokat és a szívnek (vagyis
a szellemi élet központjának) indulatait (és szándékait, gondolatait, nézeteit, véleményét, és gondolkodását«*
*Mert azt mondja az
Úr: „Nem
olyan-é az én igém, mint a tűz? Azt mondja az Úr, vagy mint a sziklazúzó
pöröly” (Jer. 23,29).
Mózes bizonyságtétele az
igéről, - amely élet, és életet ad - aki így szól Izráel fiaihoz: „Vegyétek szívetekre mind ezeket az igéket, …
és parancsoljátok meg fiaitoknak, hogy tartsák meg és teljesítsék e törvénynek
minden igéjét; Mert nem hiábavaló ige ez néktek (nem üres beszéd az
számotokra); hanem ez a ti életetek, (életet
jelent nektek) és ez ige által hosszabbítjátok meg napjaitokat, (Általa éltek
hosszú ideig)…” (5 Móz. 32,46-47).
Ugyanis Isten igéje szül újjá: „…nem
romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó
igéje által” (1Pt. 1,23).
Megtisztít: „Ti már tiszták vagytok ama beszéd [(logosz): az ige] által, amelyet
szóltam néktek” (Ján. 15,3).
Kéréseink teljesítése is
általa van: „Ha énbennem maradtok, és az én beszédeim [(rémáim): kijelentéseim] bennetek
maradnak, kérjetek, amit csak akartok, és meglesz az néktek”
(Ján. 15,7).
A gonosz elleni harcban
támadó fegyver: „… fölvegyétek a Szellem [harci] kardját [ragadjátok meg a hatalom támadó fegyverét],
amely az Isten beszéde [Isten
kijelentése]” (Eféz. 6,17).
Zsid. 4,13 És nincsen oly teremtmény, amely nyilvánvaló nem
volna [rejtve volna] előtte, sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek [fedetlenek] annak szemei előtt, [mert minden átlátszó és meztelen valóság az ő szeme előtt]
akiről mi beszélünk [akinek számadással tartozunk]*
*És
folytatódik a kijelentés Arról, aki előtt semmi nem marad rejtve: „Mert az Úrnak
[(jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló] szemei előtt vannak mindenkinek útjai, és minden ösvényeit ő rendeli
[és
minden ösvényeiket (pálas):
mérlegeli]” (Péld. 5,21).
Jób is megvallja, hogy:
„Mert ő szemmel tartja mindenkinek útját,
és minden lépését jól látja”(Jób. 34,21)
Jeremiás megvallása: „...te nagy Isten, te hatalmas, akinek
Seregek Ura a neve! Nagyszerűek a terveid, hatalmasak a tetteid. Szemedet rajta
tartod az emberek minden útján, mindenkivel útjai és tetteinek gyümölcse
szerint bánsz” És Isten válasza: „Bizony,
szemmel tartom minden útjukat. Nem rejtőzhetnek el előlem, és nem maradhat
rejtve bűnük szemem előtt” (Jer.
32,18-19; 16,17)
Dávid
megvallása: „Megtartom utasításaidat és
intelmeidet, hiszen minden utamat ismered” (Zsolt.
119,168).
A
Szent Szellem újra és újra kijelenti, hogy: „Mindenen
rajta tartja szemét az ÚR, a gonoszakat és a jókat egyaránt figyeli” „Még a
sötétségbe és a halál árnyékába sem rejtőzhetnek el a gonosztevők” (Péld. 15,3; Jób. 34,22)
És az apostolon
keresztül jelenti ki az Ige, hogy ki az, aki szemmel tarja a mi útjainkat: „Mert mindnyájunknak leplezetlenül kell
odaállnunk a Krisztus ítélőszéke / díjkiosztó emelvénye elé, hogy mindenki
megkapja, amit megérdemel, a szerint, amit e testben cselekedett: akár jót,
akár gonoszat” (2 Kor. 5,10)
Ezt az Istent csodálja
és dicséri próféciájában Dávid: „Mikor
még nyelvemen sincs a szó, immár egészen érted azt Uram! Ha azt mondom: A
sötétség bizonyosan elborít engem és a világosság körülöttem éjszaka lesz, A
sötétség sem borít el előled, és fénylik az éjszaka, mint a nappal; a sötétség
olyan, mint a világosság” (Zsolt.
139,4.11-12).
Zsid. 4,14 Lévén annakokáért nagy főpapunk, aki áthatolt az
egeken, Jézus [héberül: Jehosua = Jahve az üdvösség, a szabadítás; a megváltó) és Józsué neve görög formában], az
Istennek Fia, ragaszkodjunk vallásunkhoz* [hitvallásunkhoz]**
*Vallást tesz (homologeó):
szó
szerint: ugyanazt mondják velem (együtt). Tehát jelentése még: ugyanazt mondja,
mint én, egyetért velem (a nyilvánosság előtt). Azonosul velem, elismer, elfogad engem (az emberek
előtt). Jelentései még: 1)
egyetért, ugyanazt mond; azonos, köze van valakihez / valamihez. 2)
bevall, elismer; megvall. 3) ígér, megígér. 4) szerződést köt,
megegyezik valakivel.
**Ezért: „Annakokáért
szent atyafiak [szent testvéreim], mennyei
elhívásnak részesei, figyelmezzetek, a mi vallásunknak [(homologia): a mi
megvallásunk] apostolára [(aposztolosz): követére] és főpapjára,
Krisztus Jézusra [Más fordítás: értsétek meg Jézust, mint apostolt, és
mint főpapot]” (Zsid. 3,1).
„… aki örökké való főpap lett Melkisédek rendje
szerint”
(Zsid. 6,20).
És így: „… olyan főpapunk van, aki a mennyei Felség
királyi székének jobbjára üle, Mint a szent helynek és amaz igazi sátornak szolgája,
amelyet az Úr és nem ember épített”
(Zsid. 8,1-2).
Ő, aki: „… a jövendő javaknak főpapja, a nagyobb és
tökéletesebb, nem kézzel csinált, azaz nem e világból való sátoron keresztül,
És nem bakok és tulkok vére által, hanem az ő tulajdon vére által ment be
egyszer s mindenkorra a szentélybe, örök váltságot szerezve. Mert nem kézzel
csinált szentélybe, az igazinak csak másolatába ment be Krisztus, hanem magába
a mennybe, hogy most Isten színe előtt megjelenjék érettünk” (Zsid. 9,11-12.24).
Zsid. 4,15 Mert nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni,
[(dünamai
szümpatheó): nem képes együtt érezni] gyarlóságainkon [(asztheneia):
gyengeségeinken, erőtlenségeinken], hanem aki megkísértetett mindenekben,
hozzánk hasonlóan, mégis bűntelen
maradt*
*És: „Mert
amennyiben szenvedett, ő maga is megkísértetvén, segíthet azokon, akik
megkísértetnek [Más fordítás: Amennyiben ugyanis őt magát is megkísértették szenvedésekkel, képes azokon segíteni,
akik kísértést szenvednek]” (Zsid. 2,18).
Mert Isten: „azt, aki bűnt, azaz céltévesztést nem ismert, bűnné, azaz céltévesztetté tette értünk, azért, hogy mi Isten igazsága
legyünk Őbenne. Hogy általa
megigazultak legyünk Istenben” (2
Kor. 5,21).
Őt:
„Aki bűnt nem cselekedett, és követett el, aki nem vétette el a célt, sem
a szájában álnokság nem találtatott. Akinek csalárdságot, hamis szót nem találtak szájában. (1Pét 2:22).
Ezért: „… mindenestől fogva hasonlatosnak kellett
lennie az atyafiakhoz [a testvéreihez], hogy
könyörülő [irgalmas] legyen és hű főpap az
Isten előtt való dolgokban [és az Isten előtti szolgálatban], hogy engesztelést szerezzen [(hilaszkomai): illetve, hogy kiengesztelt legyen] a nép
bűneiért [(hamartia):
vagyis céltévesztéséért]” (Zsid. 2,17).
„És tudjátok, hogy ő
azért jelent meg [(phaneroó): ő azért lett láthatóvá], hogy a mi bűneinket [(hamartia):
céltévesztésünket] elvegye; [(airó) viselve eltávolítsa] és [(kai): ugyanis]
ő benne nincsen bűn [(hamartia): Ő nem vétette
el a célt]” (1 Ján. 3,5).
Zsid. 4,16 Járuljunk azért bizodalommal [(parrészia): bátorsággal]
a kegyelem királyi székéhez [trónusához],
hogy irgalmasságot [(eleosz): könyörület] nyerjünk* [(lambanó): kapjunk,
megértsük, elfogadjuk] és kegyelmet találjunk, alkalmas és [még kellő]
időben való segítségül [amikor segítségre
van szükségünk]**
*Nyerjünk (lámbánó):
megfog, megragad, elér, megkap, elnyer,
megért,
befogad. - vesz (nagyon sokféle alkalmazásban, szó szerint és átvitt
értelemben: megszerez, megkaparint valamit; elfogad
**Mert: „És lévén nagy
papunk az Isten háza felett: Járuljunk hozzá igaz szívvel, hitnek
teljességével, mint akiknek szívük (megtisztult) tiszta a gonosz lelkiismerettől, És teljes személyük meg van mosva
tiszta vízzel; tartsuk meg a reménységnek hitvallását tántoríthatatlanul, mert
hű az, a ki ígéretet tett” (Zsid.
10,21-23).
Az Úr Jézus kijelentette,
hogy miért Őhozzá kell járulnunk: „...
Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam” (Ján.
14,6).
Az apostolon keresztül megerősíttetik
a kijelentés: „Aki által van a menetelünk
is, mert megnyílt számunkra az út, és
szabadon járulhatunk hitben ahhoz a kegyelemhez, amelyben állunk, élünk, és
vagyunk, és dicsekedünk, ujjongunk az Isten fiai dicsőségének reménységében. [Más fordítás: És dicsekszünk a reménységgel, hogy az
isteni dicsőség részesei lehetünk]” (Róm. 5,2)
„Őbenne van bátorságunk és szabad utunk,
bizodalommal való menetelünk Istenhez a Benne való hit által” (Ef. 3,12).
És azért, mert: „az Isten őt eleve elrendelte, és oda adta
engesztelő véres áldozatul, - fedélnek, mint előkép. Ő a frigyláda fedele a Templomban,
vagyis az irgalom helye, a kiengesztelés - Azoknak, akik az ő vérében hisznek,
hogy igazságát, és az Ő igazságosságát, az Ő igazzá tételét megmutassa nekünk,
nyilvánvaló jelül, bizonyítékként. Isten ugyanis az előbb, a korábban
elkövetett bűnöket végtelen türelmében elnézte, elengedte, és megbocsátotta” (Róm. 3,25)
Feliratkozás:
Megjegyzések (Atom)













