Péld 15,2.
2 A bölcsek nyelve beszél jó tudományt: a tudatlanoknak
száján pedig bolondság buzog ki.
Itt nem egy percről van szó. Ez a folyamatot mutatja be.
Lehet, hogy egy bölcs is hibázik. Belemegy egy olyan
beszélgetésbe, amiben rosszat ír alá, vagy tódít valamit, ami másokra rossz
fényt vet. Lehet, hogy elbukik, mert rossz beszélgető társaságba keveredett, és
óvatlan volt. Lehet, hogy indulatos lesz, és rosszat mond, elkapja a harag, és
bosszankodásában megbántó beszédet szól.
De amit kimondott, őt magát is bántja, és megpróbálja
„visszacsinálni”. Bocsánatot kér, elhatárolja magát, kimondja az ellenkezőjét.
(Ilyenkor, utólag, sokszor már erőtlennek tűnik, hogy pl. a gyógyulásáról
beszéljen, miután hosszan ecsetelte – a társaság légkörének megfelelően – a
panaszait, és hitetlenségét, a korábbi imádságok „hatékonytalanságát”. De akkor
is jobb, ha kimondod a jót, lerögzíted, és hozzákötöd magad, mintha hagyod a
levegőben a korábban szárnyra bocsátott pusztító szavakat.)
Szóval, ha esetileg hibáztál is, de megbánod, és
elhatárolod magad tőle – megvallod bűnként, vagy lerögzíted az igazságot –
akkor még lehetsz bölcs, ha ügyelsz a továbbiakban a nyelvedre. A nyelv-kontroll
a bölcsesség jellemzője.
Ha folyamatosan mások pusztítása jön ki a szádon, ha
témád mindig az, hogy „veled mit tettek”, hogy „milyen szeretetlenek”
körülötted az emberek, ha, amikor harmadik emberekkel beszélsz, többnyire, ott
nem levő emberek a témáid, hogy ők milyenek, mit tettek és mit mulasztottak el,
veled szemben, vagy másokkal kapcsolatban, akkor bolond vagy, tudatlan, és
szádon bolondság buzog ki. (Nem én mondom, hanem az Ige. Péld 10,11.14.18.32.
12,5.15.17.22. 13,16. 14,3.)
Te tudod, hogy ennek a bolondságnak SOHA NINCS VÉGE? Ha
belementél, csak elhatárolni tudod magad tőle, különben mindig követelni fogja
tőled a ráadást. Mindig tovább akar vezetni a keserűségben, a vádolásban és a
panaszkodásban. Ezek azok a bolond beszédek, amik folyamatosan buzognak, és
soha nem szűnnek meg. Nem fogsz megelégedni velük, csak időlegesen, de egy
másik napon, vagy egy másik beszélgetésben, ismét igényed lesz arra, hogy így
beszélj.
Sokszor az ördög azért mondatja veled a szennyet
másokról, hogy MAGADAT FELMENTSD, vagy magadat fontosnak érezhesd. „Te már csak
igazán tudod, hiszen szemtanú, fültanú, vagy átélő voltál.” És innentől már
mondod, mondod a gyalázást.
Gondolod, hogy jogod támadt arra, hogy másokról elítélést
beszélj, attól, hogy „szemtanú”, vagy „fültanú”, vagy éppen „átélő” voltál? Nem
tudod, hogy a bölcseknek nyelve jó tudományt beszél – és nem szennyet,
gyalázkodást és ítélkezést másokról? Nem tudod, hogy aki gonosz magokat vet, a
rossz beszédével, az gonosz következményt fog aratni saját maga számára? Vagy
ez sem érdekel? Nem törődsz azzal, hogy milyen következmények érnek majd el,
pusztán azért, amiket másokról beszéltél? Nem törődsz a jövőddel, azzal, amibe
beleütközöl majd gonosz beszédeidért? Akkor bolond vagy – az Ige legalábbis így
nevezi azokat, aki hasonlóképpen eresztik szabadjára a gonosz tartalmakat
beszédjük által: „a tudatlanok száján pedig bolondság buzog ki”.
Ugye, hogy te választasz? Te döntöd el, mire adod oda a
szájadat.
Péld 15,2.
2 A bölcsek nyelve beszél jó tudományt: a tudatlanoknak
száján pedig bolondság buzog ki.
Itt nem egy percről van szó. Ez a folyamatot mutatja be.
Lehet, hogy egy bölcs is hibázik. Belemegy egy olyan
beszélgetésbe, amiben rosszat ír alá, vagy tódít valamit, ami másokra rossz
fényt vet. Lehet, hogy elbukik, mert rossz beszélgető társaságba keveredett, és
óvatlan volt. Lehet, hogy indulatos lesz, és rosszat mond, elkapja a harag, és
bosszankodásában megbántó beszédet szól.
De amit kimondott, őt magát is bántja, és megpróbálja
„visszacsinálni”. Bocsánatot kér, elhatárolja magát, kimondja az ellenkezőjét.
(Ilyenkor, utólag, sokszor már erőtlennek tűnik, hogy pl. a gyógyulásáról
beszéljen, miután hosszan ecsetelte – a társaság légkörének megfelelően – a
panaszait, és hitetlenségét, a korábbi imádságok „hatékonytalanságát”. De akkor
is jobb, ha kimondod a jót, lerögzíted, és hozzákötöd magad, mintha hagyod a
levegőben a korábban szárnyra bocsátott pusztító szavakat.)
Szóval, ha esetileg hibáztál is, de megbánod, és
elhatárolod magad tőle – megvallod bűnként, vagy lerögzíted az igazságot –
akkor még lehetsz bölcs, ha ügyelsz a továbbiakban a nyelvedre. A nyelv-kontroll
a bölcsesség jellemzője.
Ha folyamatosan mások pusztítása jön ki a szádon, ha
témád mindig az, hogy „veled mit tettek”, hogy „milyen szeretetlenek”
körülötted az emberek, ha, amikor harmadik emberekkel beszélsz, többnyire, ott
nem levő emberek a témáid, hogy ők milyenek, mit tettek és mit mulasztottak el,
veled szemben, vagy másokkal kapcsolatban, akkor bolond vagy, tudatlan, és
szádon bolondság buzog ki. (Nem én mondom, hanem az Ige. Péld 10,11.14.18.32.
12,5.15.17.22. 13,16. 14,3.)
Te tudod, hogy ennek a bolondságnak SOHA NINCS VÉGE? Ha
belementél, csak elhatárolni tudod magad tőle, különben mindig követelni fogja
tőled a ráadást. Mindig tovább akar vezetni a keserűségben, a vádolásban és a
panaszkodásban. Ezek azok a bolond beszédek, amik folyamatosan buzognak, és
soha nem szűnnek meg. Nem fogsz megelégedni velük, csak időlegesen, de egy
másik napon, vagy egy másik beszélgetésben, ismét igényed lesz arra, hogy így
beszélj.
Sokszor az ördög azért mondatja veled a szennyet
másokról, hogy MAGADAT FELMENTSD, vagy magadat fontosnak érezhesd. „Te már csak
igazán tudod, hiszen szemtanú, fültanú, vagy átélő voltál.” És innentől már
mondod, mondod a gyalázást.
Gondolod, hogy jogod támadt arra, hogy másokról elítélést
beszélj, attól, hogy „szemtanú”, vagy „fültanú”, vagy éppen „átélő” voltál? Nem
tudod, hogy a bölcseknek nyelve jó tudományt beszél – és nem szennyet,
gyalázkodást és ítélkezést másokról? Nem tudod, hogy aki gonosz magokat vet, a
rossz beszédével, az gonosz következményt fog aratni saját maga számára? Vagy
ez sem érdekel? Nem törődsz azzal, hogy milyen következmények érnek majd el,
pusztán azért, amiket másokról beszéltél? Nem törődsz a jövőddel, azzal, amibe
beleütközöl majd gonosz beszédeidért? Akkor bolond vagy – az Ige legalábbis így
nevezi azokat, aki hasonlóképpen eresztik szabadjára a gonosz tartalmakat
beszédjük által: „a tudatlanok száján pedig bolondság buzog ki”.
Ugye, hogy te választasz? Te döntöd el, mire adod oda a
szájadat.