Egyszer egy politikus tanácsot akart adni nekem: „Németországban nem prédikálhat olyan egyenesen, mint Afrikában”. Ezt feleltem neki: „Uram, ön diplomata, én viszont evangélista vagyok!” Az Isten Igéjét olyan egyenesen és nyíltan kell prédikálni, amennyire csak lehetséges. Az Istentől kapott megbízatásunk nem arra szól, hogy tárgyalásokat folytassunk a világgal az együttműködésről. Az evangélium nem egy alternatíva a sok közül, hanem Isten ultimátuma a világnak. „Térjetek meg és higgyetek...” (Márk 1,15) Isten áldjon benneteket! REINHARD BONNKE
2014. július 24.
2014. július 23.
Ige: A megigazulás szolgálata.
„Mert ha a kárhoztatás, azaz az
ítélet szolgálata dicsőséges, vagyis: ha már annak szolgálata is dicsőséges,
ami ítéletre vezet, mennyivel inkább dicsőséges az igazság, vagyis a
megigazulás szolgálata?* (2 Kor. 3,9)
*Mert ez által
jelentetik ki, hogy:„… a törvény nélkül jelent
meg, a törvénytől függetlenül lett nyilvánvalóvá nekünk Isten igazsága, vagyis
az Isten előtti megigazulás, amelyről bizonyságot is tesznek, és tanúsítják a
törvény és a próféták, az Isten
nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyek” (Róm.
3,21)
És folytatja az apostol, megokolva, hogy
miért: „Mert az Istennek igazsága,
vagyis az Isten által ajándékozott megigazulás jelentetik ki, és nyilvánul meg abban
hitből hitbe. Mert a megigazulásról hull le az örömüzenetben a lepel, amit a hívő a hittel nyer el, s ezt az
igazságosságot, ezt a megigazulást a hit a hitnek adja tudtul, miképpen meg van írva: Az igaz, azaz a megigazult vagy megigazított ember
pedig hitből él. És ez olyan hit, amely Istennek emberi ésszel fel
nem érhető segítségében, és csodáiban tud bizakodni” (Róm.
1,17).
Sőt a dicsőített nem is dicsőséges ebben a részben az őt meghaladó, felülmúló, túlszárnyaló dicsőség
miatt" (2 Kor. 3,10) "
[Más fordítás: Mert
dicsőséges nem lehet, ami ott fénylett, a kiváltképpen való dicsőséghez képest]*
*Mert: „Hiszen ezek
csak árnyékai az eljövendő Krisztusnak, aki a valóság” (Kol. 2,17)
„Mivel a
törvény az eljövendő javaknak csak árnyékát, de nem a mennyei dolgok valóságos
alakját tartalmazza…”(Zsid. 10,1).
„Mert ha
dicsőséges az elmúlandó, ami eltöröltetik, és érvénytelenné tétetik, sokkal inkább dicsőséges, ami
megmarad” (2 Kor. 3,11)
[Más fordítás: Mert ha a megszüntetendőt dicsőséggel
vezették be, sokkal inkább dicsőségnek kell öveznie a megmaradót].
Az Úr Jézus kijelentése:
„Aki
ismeri [(ekhó): megragadja, birtokolja,
alárendeli magát neki, rendelkezésére áll, befogadja, érti, tudja, megtartja,
befogadja] az én parancsolataimat és megtartja [(téreó):
ügyel rá, megőrzi, magánál tartja] azokat, az [vagyis ő] szeret engem
[(agapaó): vagyis az teljesen átadja, oda szánja magát nekem,
eggyé válik velem]. Aki pedig engem szeret [(agapaó):
vagyis teljesen átadja, oda szánja magát nekem, eggyé válik velem], azt
szereti [(agapaó): vagyis teljesen átadja, oda szánja magát
neki, eggyé válik vele] az én Atyám. Én is szeretem őt [(agapaó):
és teljesen átadom, oda szánom magamat neki, eggyé válok vele], és
kijelentem [(emphanidzó emautú): megismertetem, kijelentem
magam, tudomására hozom, láthatóvá, nyilvánvalóvá teszem, megmagyarázom] (ön)magamat
annak” (Ján 14:21)
Az út.
„Mindig
azon az úton járjatok, amelyet az Úr, a ti Istenetek parancsolt néktek, hogy
éljetek, és jó legyen dolgotok, és hosszú ideig élhessetek a földön, a melyet
bírni fogtok” (5 Móz. 5,33)
Az Úr Jézus kijelentése: Én vagyok az út…” (Ján. 14,6)
Ami követ bennünket
"Bizony, jóságod és
szereteted kísér életem minden napján" (Zsolt 23,6).
Minden négy évben csak
egyszer virrad ránk ez a nap. Ó, bárcsak négyszeres áldást hozna! Mind ez ideig
Isten jósága és szeretete, mint két testőr kísért minket napról napra. E kettő
alkotta a hátvédet, míg a kegyelem volt az elővédünk. Ez a rendkívüli nap is
egyike életünk napjainak, tehát a két testőr velünk lesz ma is.
A jóság, hogy gondoskodjék
arról, amire szükségünk van, a szeretet, hogy elfedezze bűneinket. Ők kísérjék
lépteinket ma és mindennap, míg egyszer majd több nap nem virrad ránk.
Ezért ezen a különleges napon
szolgáljuk az Urat szívünk még teljesebb odaszentelésével, és buzgóbban
dicsérjük nevét, mint eddig tettük. Nem tudnánk ma valami különlegesen jó
szolgálatot végezni az Úrért vagy a szegényekért? A szeretet találékonyságával
tegyük ezt a napot, mindörökre emlékezetessé!
C. H. Spurgeon "Isten
ígéreteinek tárháza" c. könyvéből
http://keresztenydalok.hu/ahitatok
Mindennapi kenyerünk
„A mi mindennapi kenyerünket
add meg nékünk ma.”
(Máté evangéliuma 6. fejezet
11. vers)
Vajon a mai elkényeztetett
nemzedéknek milyen módon fogja megtanítani Isten a mindennapi kenyér értékét,
és az efféle önzetlenséget?
Rossz esztendő járt,
mostohásan hozta a föld a termést. Amit meghagyott a fagy, elverte a jégeső,
leégette a forróság. – Az idén aszalt almát termettek az almafák – hajította a
sarokba esténként édesapám a csíkos tarisznyát.
Az is jó volt nekünk már
akkor, a fonnyadt alma. Olyan szűkös volt nálunk a kenyér, hogy egyszer három
napig színét se láttuk. Éhesen ődöngtem
az utcánk gyepes árokpartján, mikor a gazdag Dobákné rám kiáltott a muskátlis
ablakukból:
– Te fiúcska, szaggass a
malackámnak egy kis papsajtfüvet ott az árokparton. Szép kövérlevelű papsajtok
bodorodtak ott, a levelüket megszedtem a malackának, én magam meg teleraktam a
zsebemet szép kerek papsajtocskával, abból lesz én nekem jó vacsorácskám.
Gazdag Dobákné nagyon meg
volt elégedve a munkámmal. Nagy karaj fehér kenyeret adott napszámba. –
Szeretnél-e mézet a lágy kenyérhez, Ferkó? – kérdezte tőlem. De én már nem
vártam a mézet. Szaladtam kifelé a kenyérrel s már a kis ajtóban bele haraptam.
De abban a percben eszembe
jutott édesanyám s a falat nem ment le a számon. – Lesz öröm, ha haza viszem neki – gondoltam
magamban s bele markoltam a papsajtba. Most már sokkal ízesebb volt, mint
azelőtt.
Édesanyám azonban nem örült
meg a kenyérnek. Inkább sírva fakadt s visszakínálta az ajándékom. – Én már megettem
a másik karajt – mondtam fülig elvörösödve. Anyám meg arra erősködött, hogy ő
is vacsorázott már. Még pedig bundás gombócot.
Az pedig a hajába főtt
krumplinak ünneplős neve, nem rossz étel az, ha jól megsózza az ember. – Hanem
tudod mit? – törülgette meg a szemét édesanyám –, eltesszük a kenyeret
édesapádnak. Jól esik neki, ha hazajön a szőlőből. Hanem azt már én nem értem
ébren. Hamar elnyomott az álom a dús vacsora után.
Csak hajnalban ébredtem föl
arra, hogy édesapám ellenkezett édesanyámmal. – Nem viszem ki a kenyeret, fiam.
Egyétek meg magatok. Engem ellát odakint az öreg eperfa.
– Minket se kell félteni, apja! – erősködött
édesanyám s beletette a kenyeret a tarisznyába. – Jó az Isten, ma is ád az
annyit, mint tegnap. Hát éppen annyit adott. Papsajtocskát, sárgarépácskát,
krumplicskát, de még egy darab sajtocskát is találtunk a láda fenekén.
Olyan száraz volt már az,
hogy a kés nem fogta. Örült is annak édesanyám nagyon, mert így mind nekem
adhatta. – Nekem nem mén bele ez az öreg fogam, fiacskám.
Még akkor is a sajtot
majszoltam, mikor az édesapám hazatért a szőlőből. Vígan csóválta meg a
tarisznyáját: – Találd ki, cselédem, mit hoztam neked? – Mit ugyan? Tán
fürjecskét? – ugrottam elé lelkendezve. – Többet ér ez annál, nagyobb ritkaság
is – ragyogott a szeme az édesapámnak s kiszedte a tarisznya csücskéből a nagy
kincset. – Nézd-e, madárlátta kenyér!
Tulajdon az a karaj kenyér
volt, amit én adtam az édesanyámnak, az édesanyám meg neki. Hármunknak a
mindennapi kenyere. Akkor tanultam meg igazán, mi az a mindennapi kenyér,
amiért az Úristenhez imádkozunk. (Móra Ferenc: Mindennapi kenyerünk /részlet)
http://reggelidicseret.blogspot.hu/2013/07/mindennapi-kenyerunk.html
2014. július 21.
Apostolok Cselekedeti 8. fejezet: A hivők üldöztetnek (szerkesztett)
Csel. 8,1 Saulus [aki később Pál lett] pedig szintén javallta [(szüneudokeó):
helyeselte, és jónak látta] az ő megöletését, vagyis [egyetértett István kivégzésével]. És
támada [(ginomai): keletkezett]
azon a napon nagy üldözés a jeruzsálemi gyülekezet, vagyis [ekklészia):
eklézsia, a kihívottak közössége]
ellen, és mindnyájan eloszlának [(diaszpeiró): szétszóródtak] Júdeának [jelentése: dicséret, magasztalás] és Samáriának
[jelentése: őrtorony, őrhegy, őrség] tájaira [(khóra): vidékeire], az apostolokat kivéve.
Csel. 8,2 Istvánt pedig eltakaríták [eltemették]
kegyes [(eulabész): hívő]
férfiak, és nagy sírást tőnek ő rajta [és
nagy gyászt tartottak felette].
Csel. 8,3 Saulus pedig [csakúgy tajtékzott a
kihívottak közössége ellen], és pusztítá [zaklatta, és (lümainomai
lümainó): igyekezett
megsemmisíteni] a kihívottak közösségét, az [(ekklészia): eklézsiát]. Házról-házra járva, és
férfiakat és asszonyokat elővonszolva [(szüró): elhurcolva], tömlöczbe [(phülaké): börtönbe]
veti vala
[Más fordítás: Saul meg házról házra menve mindenhová
behatolt, s úgy pusztította az eklézsiát, férfiakat is, nőket is elhurcolt,
hogy börtönbe vettesse őket].
Csel. 8,4 Amazok annakokáért eloszolván [(diaszpeiró): szétszóródtak], széjjeljártak [(dierkhomai):
mindenhova elmentek], hirdetve a [(logoszt)]
az ígét, [(euaggelidzó): az
örömüzenet szavát, az evangéliumot].
Csel. 8,5 És Filep [jelentése: aki a lovakat // a
testi erőt // kedveli] lemenvén Samária
[jelentése: őrtorony, őrhegy]
városába, prédikálja [(kérüsszó): hirdette] vala nékik a Krisztust.
Csel. 8,6 A sokaság [(okhlosz): a
tömeg] pedig egy szívvel-lélekkel [(homothümadon): egyhangulag, teljes egyetértésben] figyelmeze
azokra, [(proszekhó): odafigyelve,
és belemerülve azokba] amiket Filep mondott, hallván és látván a jeleket, a
[(szémeion): csodákat],
melyeket cselekedék.
Csel. 8,7 Mert sokakból, [sok megszállottból]
kikben tisztátalan szellemek voltak, akiket [(akathartosz ekhó): szennyes, tisztátalan szellemek vettek
birtokukba, elfoglalva, és hatalmukban tartva őket] nagy hangon [(megasz phóné boaó): rendkívül erős hangon] kiáltva kimenének
[(exerkhomai): távoztak].
Sok gutaütött [(paralüó): szélütött,
béna] és sánta [(khólosz): rokkant, nyomorék] pedig meggyógyula.
Csel. 8,8 És lőn nagy öröm, és [(khara): ujjongás] abban a városban.
Csel. 8,9 Egy Simon [jelentése: akit hallanak]
nevű ember pedig [mint mágus] már
előbb [előzőleg] gyakorolta abban a
városban a (mageuó): mágiát, és varázslást folytatott, és elámította, [exisztémi:
eksztázisban tartotta] Samária népét, magát valami nagynak állítván, és [magát a Nagynak nevezve]:
Csel. 8,10 Kire mindnyájan figyeltek, kicsinytől nagyig, mondván: Ez az Istennek ama
nagy ereje! [Ő az Isten Hatalmasnak
nevezett ereje].
Csel. 8,11 Azért figyeltek, és [hallgattak]
pedig rá, [és csüggtek rajta] mert
sok időn át (mageia) mágiával, és varázslásával elámította [ámulatban tartotta] őket [Más fordítás: Azért hallgattak rá, és csüggtek rajta mert
már meglehetős ideje magukon kívül, eksztázisban
voltak varázslásai miatt].
Csel. 8,12 De miután hittek Filepnek, aki az Isten országára, és a Jézus Krisztus
nevére tartozó örvendetes dolgokat, vagyis az [(euaggelidzó): Isten országáról és a Jézus Krisztus nevéről
szóló evangéliumot, örömüzenetet]
hirdeti vala, mind férfiak, mind asszonyok Jézus Krisztus nevében
bemerítkeztek.
Csel. 8,13 És Simon maga is hűn, [hisz] és
miután bemerítkezett Fileppel tarta; [(proszkartereó): kitartóan ragaszkodott Fülöphöz, és mellé szegődött] és látván, [(theóreó): szemlélve,
és tapasztalva] hogy jelek és nagy erők lesznek, és [nagy csodák és nagy erőmegnyilvánulások történnek], álmélkodik, és [önkívületbe esett, eksztázisba került] vala.
Csel. 8,14 Mikor pedig meghallották jeruzsálemben az apostolok, hogy Samária
befogadta az Isten (logoszát), igéjét, elküldék azokhoz Pétert és
Jánost;
Csel. 8,15 Kik mikor lementek, imádkoztak érettük, hogy vegyenek Szent Szellemet,
vagyis [hogy részesüljenek a Szent
Szellem ajándékában].
Csel. 8,16 Mert még senkire azok közül nem szállott [epipektókosz: nem esett]
rá, csupán be voltak merítve az
Úr Jézus nevébe.
Csel. 8,17 Akkor kezeiket reájuk veték, [rájuk
tették] és vőnek Szent Szellemet, vagyis [részesültek a Szent Szellem ajándékában].
Csel. 8,18 Mikor pedig látta Simon, hogy az apostolok kézrátétele által adatik a
Szent Szellem, [hogy az apostolok
kézrátétellel közvetítik a Szent
Szellemet], megkínálá őket pénzzel, vagyis [pénzt kínált fel nekik],
Csel. 8,19 Mondván: Adjátok nékem is ezt a hatalmat, ezt a [(exúszia): felhatalmazást, tekintélyt, jogosultságot],
hogy valakire vetem, vagyis [ráhelyezem]
kezeimet, Szent Szellemet vegyen.
Csel. 8,20 De Péter monda néki: A te ezüstpénzed veled együtt vesszen, és [pusztuljon] el, mivel azt gondoltad, hogy
az Istennek ajándéka pénzen megvehető [hogy
pénzen megszerezheted, és (ktaomai):
birtokolhatod, hogy saját javadra
használhasd az Isten ajándékát].
Csel. 8,21 Nincsen néked részed, sem örökséged e dologban [en tó lógó tútó: ebben a beszédben, (logoszban), vagyis igehirdetésben],
mert a te szíved [a te bensőd] nem
igaz [és nem egyenes] az Isten [színe] előtt.
Csel. 8,22 Térj meg azért ezen gonoszságodból, és [(kakia): romlottságodból], és [(metanoeó): változtatsd meg a felfogásodat, gondolkodásodat, szándékodat, és fordulj el ettől a gonoszságtól] és
kérjed az Istent [könyörögve, esedezz az
Úrhoz], ha talán megbocsáttatik, néked szívednek gondolatja, [elengedi majd néked bensődnek gonosz szándékát].
Csel. 8,23 Mert látom, hogy te keserűséges méregben és álnokságnak kötelékében
leledzel, [a keserű irigység és a
gonoszság fogságába estél, és a
hamisság bilincsébe jutottál bele].
Csel. 8,24 Felelvén pedig Simon, monda: Könyörögjetek ti énérettem az Úrnak, hogy
semmi azokból, amiket mondtatok, reám ne jőjjön [semmi se szálljon rám, és semmi se érjen abból, amit mondtatok].
Csel. 8,25 Azok annakokáért, minekutána bizonyságot tettek, és hirdették az Úrnak
ígéjét, megtérének Jeruzsálembe, és [útközben]
a Samaritánusoknak sok falujában prédikálák az Evangéliumot [az örömhírt].
Csel. 8,26 Az Úrnak angyala pedig szóla Filepnek [jelentése: aki a lovakat //a testi erőt// kedveli], mondván: Kelj fel és menj
el dél felé, arra az útra, mely Jeruzsálemből Gázába [jelentése: erős, szilárd; erődítmény, vár, megerősített
hely] megy alá. Járatlan ez, és [magányos,
elhagyatott].
Csel. 8,27 És felkelvén, elméne. És ímé egy szerecsen [egy etióp / jelentése: napégette, fekete arcú]
férfiú, Kandakénak [jelentése: a szolgák
királynője], a szerecsenek [az
etiópok] királyasszonyának hatalmas [(dünasztész): nagyhatalmú, és nagy tekintélyű]
komornyikja [(eunúkhosz): legfőbb
eunuchja], ki az ő egész kincstárának felügyelője vala, ki feljött
imádkozni Jeruzsálembe;
Csel. 8,28 És visszatérőben volt és az ő szekerén [az ő hintóján] ül vala, és olvasá Ésaiás prófétát.
Csel. 8,29 Monda pedig a Szellem Filepnek: Járulj oda és csatlakozzál ehhez a
szekérhez [ehhez a hintóhoz]!
Csel. 8,30 Filep azért oda futamodván, hallá, amint [az eunuch] az Ésaiás prófétát olvassa vala. És monda: Vajjon
érted-é, a mit olvasol?
Csel. 8,31 Ő pedig monda: Mimódon érthetném, ha csak valaki meg nem magyarázza nékem?
És kéré Filepet, hogy felhágván, [szálljon
fel, és] üljön mellé.
Csel. 8,32 Az írásnak helye pedig, melyet olvasott, ez vala: Mint juh viteték
mészárszékre [levágni], és mint a
bárány az ő nyírője előtt néma, azonképen nem nyitotta fel az ő száját.
Csel. 8,33 Az ő megaláztatásában az ő ítélete elvétetett, az ő nemzetségét pedig kicsoda
sorolja el? Mert elvétetik a földről az ő élete.
[Más fordítás: A megaláztatásért elvétetett róla az ítélet,
nemzetségét ki sorolhatná fel? Mert élete felvitetik a földről].
Csel. 8,34 Felelvén pedig a komornyik [az
eunuch] Filepnek, monda: Kérlek téged, kiről mondja ezt a próféta?
Magáról-é, vagy más valakiről?
Csel. 8,35 Filep pedig száját megnyitván, és elkezdvén ezen az íráson, hirdeté néki [örömüzenetként] a Jézust.
Csel. 8,36 Mikor pedig menének az úton, jutának egy vízhez; és monda a komornyik [az eunuch]: Ímhol a víz: mi gátol, [mi az akadálya] hogy bemerítkezzem?
Csel. 8,37 Filep pedig monda: Ha teljes szívből hiszel, meglehet. Az pedig felelvén,
monda: Hiszem, hogy a Jézus Krisztus az Isten Fia.
Csel. 8,38 És megállítá a szekeret [a hintót];
és leszállának mindketten a vízbe, Filep és a komornyik, vagyis [az eunuch]; és Fülöp bemerítette őt.
Csel. 8,39 Mikor pedig a vízből feljöttek, az Úrnak Szelleme [(harpadzó):
megragadva fölkapta, és] elragadá
Filepet; és többé nem látta őt a komornyik [az
eunuch], De azért örvendezve utazott tovább a maga útján.
Csel. 8,40 Filep pedig találtaték Azótusban [jelentése: erődítmény, vár, megerősített hely]; és széjjeljárva [és végigjárva valamennyi várost] hirdeté
az evangyéliomot [az örömhírt] minden
városnak, míglen Cézáreába [jelentése: császári
város] juta.
Szalézi Szt. Ferenc: Isten és az ember.
Nem látjátok?
Isten szinte
nyomon követ bennünket, hogy megmentsen. Mi pedig menekülünk előle, hogy a
vesztünkbe rohanjunk.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)