"De még nagyobb kegyelmet is ad, ezért mondja:
"Isten a kevélyeknek ellenáll, az alázatosoknak pedig kegyelmét
adja". Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az
ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog
hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a
szíveteket, ti kétlelkűek."
(Jakab levele 4:6-8)
Az önvédelem bibliai formáit találjuk ebben a szövegben. Mi
emberek kitaláltunk már mindent, ami helyettesíti az igazit és hosszútávon
kiderül, hogy nem használható, ezért megalkottuk az önvédelem helytelen
formáit. Ez pedig a világgal való barátság és a kevélység.
Az ellenségeskedést, amit a bűneset után Isten ajándékozott
az embernek - és nem megátkozta vele, hanem megajándékozta vele - fel lehet
oldani, legalábbis a szabad akarat engedélyt ad rá. Mégpedig egyetlen módon, ha
békét kötünk az ellenséggel. Ha megszűnt az ellenségeskedés, akkor valószínű,
hogy békét kötöttünk az ellenféllel. Másként nem fog menni, de ez nem ajánlatos
út. Isten igényes azzal, hogy mi ne legyünk a világ barátai. Ő azt akarja, hogy
az Övéi legyünk.
Az önvédelem másik helytelen formája a kevélység. Milyen a
kevély ember? A hegedűtanárom mindig azt mondta, hogy nem szereti az olyan
embereket, akik annyira fennhordják az orrukat, hogy beleesik az eső. A kevély
ember nem tud veszíteni típus.
Tévedés, hogy a kereszténynek győztes csatákkal kell
rendelkeznie. Igen, győznie kell, de nem mindig. Frusztrációt okoz ez a
görcsösség, ha elhitetik veled, hogy nem lehetnek hibáid, ha keresztény vagy.
Ha ezt elhiszed, még több hibát ejtesz, mintha belátnánk, hogy lehetetlen
tökéletesnek lenni.
Sajnos veszíteni muszáj. Mivel mindannyian bűnösnek
születünk, nem fog másként menni a dolog. Ha nem veszítesz, azt jelenti, nem
tettél semmit. A példázatban szereplő egytalentumos szolgának (Máté 25) egy
bűne volt: nem mert veszíteni. Veszíteni szabad, de azonnal vissza kell futni a
kegyelmes Istenhez.
A kevélység arról szól, hogy nem hiszem el, hogy Isten
megbocsátja a rontott lépéseimet, ezért majd én mindent jól teszek. A kevély
nem tud lelki kapaszkodó nélkül élni. Nem hisz a bűnöket megbocsátó Istenben.
Az önvédelemnek egyetlen helyes formája létezik: közeledni
Istenhez. Ez azt jelenti, hogy leteszünk minden kapaszkodót. Nem úgy, mint a
farizeus, hogy odaáll Isten elé és megvédi magát. Hanem úgy, mint Jósua, aki
odaáll Isten elé és Isten megvédi őt a Sátánnal szemben (Zakariás 3:1-5).
Az önvédelem egyetlen helyes formája. Istenhez menjünk
védelemért. Ha ezt a lépést megtesszük, Isten mindent megtehet értünk.