Zsolt. 71,1 Te benned bízom, Hozzád menekülök Uram [(ḥásáh): oltalmat, menedéket keresve]! Ne szégyenüljek meg soha.940
Zsolt. 71,2 A te igazságod szerint ments meg és szabadíts meg
[(pálaṭ): helyezz biztonságba] engem; hajtsd hozzám [(náṭáh): fordítsd felém] füledet és tarts meg [(jášaʿ): őrizz meg] engem.
Zsolt.
71,3
Légy sziklaváram [(cúr máʿín máʿôn): erős kősziklám, menedékem], ahova
menekülhessek szüntelen; rendelkezzél megtartásom felől, [ahova mindig mehetek melyet
segítségemre rendeltél] mert kőszálam és erősségem [az én sziklaváram] vagy te.941
Zsolt. 71,4 Én Istenem, szabadíts [ments] meg engem a gonosznak kezéből; a hamisnak és kegyetlennek!942
Zsolt. 71,5 Mert te vagy az én reménységem, oh Uram, [('ăḏónáj):
Adonaj]
Istenem, [(jəhóváh): Jahve Örökkévaló] én bizodalmam [(miḇəṭáḥ): biztonságom]
gyermekségemtől fogva!
Zsolt. 71,6 Reád támaszkodom [Te
voltál támaszom] születésem óta; anyámnak méhéből te vontál ki engem; rólad
szól az én dicséretem szüntelen.943
Zsolt.
71,7 Mintegy csudává
lettem sokaknak; de te vagy az én erős bizodalmam, az én [(ʿôz
ʿóz maḥəeseh): erős, hatalmas menedékem, védelmem].944
Zsolt. 71,8 Megtelik szájam dicséreteddel, minden napon a te
dicsőségeddel.
Zsolt. 71,9 Ne vess el engem az én vénségemnek idején; mikor
elfogy az én erőm, ne hagyj el engem!
Zsolt.
71,10
Mert felőlem szólnak elleneim, [('ôjéḇ 'ójéḇ): ellenségeim]
és akik életemre törnek, [(šámar): leselkednek], és
együtt tanácskoznak.945
Zsolt.
71,11
Mondván: Az Isten elhagyta őt! Kergessétek [(ráḏap̄): üldözzétek]
és fogjátok meg, mert nincs, aki megszabadítsa [(nácal):
megmentse].
Zsolt.
71,12
Oh Isten, ne távozzál el tőlem [(ráḥaq): ne
légy messze tőlem; ne távolodj el tőlem]! Én Istenem, siess
segítségemre!946
Zsolt. 71,13 Szégyenüljenek meg és enyésszenek [vesszenek] el életemnek ellenségei [akik ellenem támadnak]; borítsa szégyen
és gyalázat azokat, akik vesztemre törnek!947
Zsolt.
71,14
Én pedig szüntelen remélek, és szaporítom
minden te dicséretedet, és [(jásap̄): egyre jobban dicsérlek].
Zsolt. 71,15 Szájam beszéli a te igazságodat, minden nap a te
szabadításodat, mert számát sem tudom.948
Zsolt. 71,16 Az Úr Istennek nagy tetteivel járok; csak a te
igazságodról emlékezem. [Héber szerint: (bô'): Belépek az Úrnak, ('ăḏónájnak): az én Uramnak (jəhóváh): Jahvénak az Örökkévalónak (gəḇúráh): erejében, és az Ő nagy
tetteit hirdetem, és dicsőítem, és egyedül az Ő igazságát emlegetem, és
magasztalom]!949
Zsolt. 71,17 Oh Isten, gyermekségemtől tanítottál engem; és mind
mostanig hirdetem a te csodadolgaidat [a Te csodáidat].950
Zsolt.
71,18
Vénségemig és megőszülésemig se hagyj el
engem, oh Isten, hogy hirdessem a te karodat a te [(zəróʿa zərôʿa): erődet,
hatalmadat] e nemzetségnek, és minden következendőnek a te nagy tetteidet [Más fordítás: Istenem, ne hagyj el késő vénségemben sem, míg csak
hirdethetem hatalmadat, nagy tetteidet a jövő nemzedéknek].951
Zsolt.
71,19
Hisz a te igazságod, oh Isten, felhat a [(márôm): magas] égig, mert nagyságos
[(gəḏóláh
gáḏôl): nagy, hatalmas,] dolgokat cselekedtél; kicsoda hasonló te
hozzád, oh Isten?!952
Zsolt. 71,20 Aki sok bajt, rosszat, szerencsétlenségeket, viszontagságokat, és
nyomorúságot, nyomást, szorítást, szorongattatást, megpróbáltatást, gyötrődést,
szorongást értettél meg velünk, de ismét megelevenítesz, újra virágzó,
sikeres életet
adsz; és a feneketlen mélységből ismét felhozol, felemelsz minket.953
Zsolt. 71,21 Megsokasítod az én nagyságomat, és [(ráḇáh):
naggyá teszel]; hozzám fordulsz [(sáḇaḇ): körbeveszel] és
megvigasztalsz engem.954
Zsolt. 71,22 Én is tisztellek [(jáḏáh): dicsérlek. magasztallak] téged lanttal [(néḇel):
hárfával] a te hűségedért, és [('ĕmeṯ): igazságodért] én Istenem!
Éneklek néked [(kinnôr): tízhúrú] hárfával, oh Izráelnek szentje, [jelentése: Isten harcosa, hőse]!955
Zsolt.
71,23
Örvendeznek, és [(ránan): ujjongva kiáltanak] az én ajakim, hogy énekelhetek
néked, és (nep̄eš): egész lényem is,
amelyet megváltottál.956
Zsolt.
71,24
Nyelvem is minden napon [(háḡáh): beszéli], és hirdeti a te
igazságodat, mert megszégyenültek és gyalázattal illettettek, [(bôš):
csalódtak várakozásukban, felsültek] akik vesztemre törnek.957
940 És
így folytatja Dávid: „Benned bíztak [benned reménykedtek] atyáink
[őseink]; bíztak
[reméltek] és te megszabadítottad [megmentetted] őket. Hozzád kiáltottak [segítségért] és
megmenekültek és [megszabadultak]; benned bíztak és
[reménykedtek] és nem szégyenültek meg,
[és
nem csalatkoztak].
(Zsolt. 22,5-6). Dávidon
keresztül így tanít a Szent Szellem imádkozni minden helyzetben: „Benned bízom, Istenem, ne szégyenüljek meg,
ne nevessenek ki ellenségeim! Senki se szégyenüljön meg, aki benned
reménykedik, azok szégyenüljenek meg, akik ok nélkül elpártolnak tőled!” (Zsolt. 25,2-3) „Uram, ne szégyenüljek
meg, mivelhogy hívlak téged; a gonoszok szégyenüljenek meg és pusztuljanak a
Seolba”(Zsolt. 31,18) „Te benned
bízom, Uram! Ne szégyenüljek meg soha. A te igazságod szerint ments meg és
szabadíts meg engem; hajtsd hozzám füledet és tarts meg engem” (Zsolt. 71,1-2)Az apostol pedig
boldogan vallja, hogy: „A reménység pedig
nem szégyenít meg; mert az Istennek szerelme kitöltetett a mi szívünkbe a Szent
Szellem által, ki adatott nékünk. Mert Krisztus, mikor még erőtlenek valánk, a
maga idejében meghalt a gonoszokért” (Róm.
5,5-6). És Dávid is ezt vallja meg: „Akik
bíznak az Úrban, olyanok, mint a Sion hegye, a mely meg nem inog, örökké megáll”
(Zsolt. 125,1).
941 És
így folytatja Dávid: „… Vigyél el
[(náḥáh):
vezess] engem innen a sziklára, [(cúr):
a kősziklára] ahova én nem jutok [(rúm): mert az igen magas nekem.
Emelj fel, helyez biztonságba]” (Zsolt.
61,3). „Hajtsd
hozzám [(náṭáh):
fordítsd felém] füledet, hamar [(məhéráh): sietve] szabadíts [(nácal): ments] meg; légy nékem erős kőszálam, [(máʿôz
cur
cúr): légy megmentő erős kősziklám] erődített
házam, hogy megtarts [(jášaʿ): megszabadíts, győzelmet
adj, megőrizzél] engem” (Zsolt. 31,3). Mert: „Az Úr,
Jahve az Örökkévaló az én kősziklám, kőszálam, szirtem, és erős kőváram.
Erődöm, oltalmam és hatalmas szabadítóm, megmentőm. Az én erős, hatalmas
Istenem, az én erősségem, segítőm, oltalmam és szabadítóm. Őbenne bízom: hozzá
menekülök, nála keresek oltalmat, és menedéket, Ő véd meg engem, Ő az, aki
megment, megszabadít, biztonságba helyez. Menedékem, fellegváram, pártfogóm,
aki fölemel engem, Őbenne van minden erőm, ő vezet a győzelemre, Ő a
rejtekhelyem, magasan fönn, a hegyeken” (Zsolt. 18,3).
942 Így folytatja Dávid: „Mutasd meg csodálatosan a te kegyelmedet,
[a Te csodálatos
irgalmasságodat] aki megszabadítod, és [megmented] jobboddal azokat, [akik jobbodhoz menekülnek], a Tebenned bízókat a támadóktól [az üldözőktől, az ellenségtől,
és (jáša): megőrzöd, és győzelmet adsz]. (Más fordítás: Tégy csodát híveddel. Tedd csodálatossá
szerető kedvességed tetteit, ó megmentője azoknak, akik menedéket keresnek a
jobbod ellen lázadók, a jobbod ellen támadók elől). Tarts [(šámar):
őrizz,
óvj, védj] meg engemet, mint szemed fényét, [mint szemed világát]. Szárnyaid árnyékába rejts el engemet, [nyújts szárnyad árnyékában
menedéket nekem]. A gonoszok [az Isten nélkül
élők] elől, akik pusztítanak [šáḏaḏ: elnyomnak,
nyomorgatnak,
erősen szorongatnak, akik erőszakoskodnak
velem,
akik szenvedést okoznak, megnyomorítanak] engem; ellenségeim [halálos ellenségeim] elől, akik lelkendezve vesznek körül,
akik [dühöngve
körülkerítettek] engem. [Más fordítás: Az
Isten nélkül élők elől, akik ellenségeim,
és bőszülten, dühöngve körülvették életemet, körülkerítettek. Az életemre törő
ellenségek szorongatnak engem” (Zsolt. 17,7-9).
943 És
megismétli megvallását Dávid: „Mert te hoztál ki engem az anyám méhéből,
és biztattál engem [és biztonságba helyeztél] anyámnak
emlőin. [Más fordítás: Te hoztál elő az
anyaméhből, jó voltodból gond nélkül pihenhettem, anyám ölén; te vagy reménységem
anyám emlője óta]. Születésem óta a te gondod voltam; [A tiéd vagyok kezdettől fogva]; anyám méhétől fogva te voltál [az én Erős, hatalmas] Istenem
[Más fordítás: Már anyám ölében is
rád voltam utalva, anyám méhében is te voltál Istenem]. (Zsolt. 22,10-11).
944 És
újra és újra megvallja Dávid: „Mert
te vagy az én menedékem, [(maḥəeseh): oltalmam], s erős tornyom az ellenség ellen [(páním'ôjéḇ
'ójéḇ): az ellenség előtt]” (Zsolt. 61,4).
945 És így folytatja Dávid a próféciát: „Megátalkodottak gonosz
szándékukban; [eltökélték magukat a gonosztettre] megegyeztek, hogy tőrt vetnek titkon, mondják: ki látja őket [Héber szerint: (ḥázaq): elkötelezetten, szilárdan
ragaszkodnak a (raʿ) gonosz, rosszindulatú károkozáshoz, rongáláshoz. (dáḇár):
Eldöntötték, hogy (môqéš ṭáman): csapdát rejtenek el. Azt ('ámar):
gondolják, és mondják, azzal dicsekednek, hogy ki (rá'áh): látja, ki veszi
észre őket]? Álnokságokat koholnak [(ʿavəláh):
gonoszságokat, csalást terveznek]; a
kikoholt [(ḥáp̄aś): kitalált, kiötölt] tervet
végrehatják [(támam): kidolgozzák, véghez viszik, megvalósítják]; mindenikük keble, az [('íš
léḇ qereḇ): ember bensője] és szíve kikutathatatlan [(ʿámóq):
mély, rejtélyes, kikutathatatlan kifürkészhetetlen; [Más fordítás: Titkos útjainkat ki tekinti át?” Átlátja
az, aki ismeri az ember bensőjét, a kifürkészhetetlen szívet]”
(Zsolt. 64,6-7). És az
Evangélium jelenti ki, hogy kik és mikor teszik ezt. Az Úr Jézus gyógyít: „Lőn pedig más
szombaton is, hogy ő a zsinagógába, az összejöveteli helyre méne és tanít.
És vala ott egy ember, akinek a jobb karja száradt, sorvadt volt. Az írástudók, a törvénytanítók és farizeusok pedig leselkednek ő utána, és figyelték Jézust, ha vajon
gyógyít-e majd szombatnapon, hogy vádat találjanak ellene, ugyanis okot akartak találni arra, hogy
vádolhassák…. és: a
törvénytanítók és farizeusok pedig eltelnek esztelenséggel, és vak dühvel, és
arról tanakodtak és tanácskoztak vala
egymás közt, hogy mit cselekedjenek Jézussal” (Luk. 6,6-7.11). Márk bizonyságtétele: És
szemmel tartották, figyelték, és lesik
vala őt, Jézust, hogy meggyógyítja-e szombatnapon, a nyugalom napján, a világi elfoglaltságoktól való megnyugvás napján;
hogy bevádolhassák Őt, mert okot akartak találni, hogy vádat emelhessenek
ellene. Azután: „a farizeusok
kimenvén a Heródes pártiakkal / a
kiemelkedően vallásos, a politikát a vallással egyesítőkkel / együtt, és mindjárt tanakodni kezdtek, hogy
hogyan végezzenek vele; hogyan ölhetnék meg
Jézust, és tanácsot tartának ellene, hogy
elveszítsék őt” (Márk. 3,2.6). „A farizeusok pedig kimenvén, tanácsot
tartának ellene, hogyan veszíthetnék el őt. És elhatározták, hogy végeznek
vele, hogy megölik Jézust” (Mát. 12,14). Pedig: „ők
a saját vérük ellen állnak lesbe, saját életük kárára ólálkodnak, és vetnek
csapdát, és tőrt” (Péld. 1,18).
946 A
szenvedő Messiás újra- és újra csak Istenhez kiált, mintát adva nekünk, mikor
bajban vagyunk: „Ne légy messze [(ráḥaq):
ne légy távol; ne távozzál messze] tőlem,
[ne maradj távol szükségemben] mert közel
a nyomorúság [(qáróḇ qárôḇ): a baj, a szorongatás], és nincs, aki segítsen. [Légy közel, mert sehol sincs segítség]… Uram [(jəhóváh): Jahve,
Örökkévaló], ne légy messze tőlem [Ne
maradj távol, Uram, és ne távoztasd el tőlem segítségedet]; én ('ĕjálúṯ): erősségem, [te vagy
segítségem] siess segítségemre
[megmentésemre; (ʿezəráṯ ʿezəráh):
támogass, és figyelj az én oltalmamra]” (Zsolt. 22,12.20). „Tessék Uram néked, hogy megments engemet;
(légy kegyelmes) és siess Uram
segítségemre! Isten, az én szabadításomra, Uram, az én segítségemre siess, és
(ments meg engem)! Oh Isten, ne távozzál
el tőlem! (ne légy távol tőlem), Én
Istenem, siess segítségemre! Ne hagyj el Uram Istenem, (ne légy távol) ne távolodjál el tőlem! Siess segítségemre,
oh Uram, én szabadítóm! Segíts meg engem, Uram Isten; szabadíts meg engem a te
kegyelmed szerint! Uram! Hozzád kiáltok! Hívlak téged: siess én hozzám
(siess segítségemre); figyelmezz
szavamra, mikor hívlak téged” (Zsolt.
40,14; 70,2; 71,12; 38,22-23; 109,26; 141,1). És az Újszövetség
bizonyságtétele szerint nem hiába, mert: „…és
meghallgattatott az ő istenfélelméért” (Zsid. 5,7).
947 És Dávid így
folytatja: „Uram, ne szégyenüljek meg, mivelhogy hívlak téged; a gonoszok
szégyenüljenek meg és pusztuljanak a Seolba (és tűnjenek el a holtak hazájában). A hazug ajkak némuljanak el, amelyek vakmerően (kihívóan, gőgösen) szólnak (és beszélnek) kevélységgel és megvetéssel az igaz ellen”
(Zsolt.
31,18-19). „Érje szégyen és
gyalázat azokat, akik életemre törnek! Hátráljanak meg, és piruljanak, akik
rosszat terveznek ellenem! (Zsolt. 35,4)
„Szégyenüljenek meg és piruljanak mind, akik életemre törnek, hogy elragadják
azt; riadjanak vissza, gyalázat érje, akik bajomat kívánják” (Zsolt. 40,15) Jeremiás próféta is
így harcol: „Szégyenüljenek meg, akik
üldöznek engem, de ne én szégyenüljek meg; ők rettegjenek, és ne én rettegjek;
hozz reájuk háborúság napját, és kétszeres zúzással zúzd össze őket!” (Jer. 17,18) Az Újszövetségben
pedig azt is kijelenti az Úr, hogy ki az ellenség: „Józanok legyetek, vigyázzatok; mert a ti ellenségetek, az ördög ...” (1 Pét. 5,8-9). Mert: „azt mondja az írás: Valaki hisz Őbenne, meg
nem szégyenül” (Róm. 10,11). És megvallással
folytatja Dávid: „Benned bíztak atyáink
(őseink); bíztak és te megszabadítottad
őket. Hozzád kiáltottak (segítségért) és
megmenekültek; benned bíztak és nem szégyenültek meg” (Zsolt. 22,5-6) „Megszégyenül
[és félelem szállja meg, pirulnak, megzavarodnak, és reszketni fognak] majd és igen megháborodik minden ellenségem;
meghátrálnak és megszégyenülnek [menekülnek, távoznak mind] hirtelen [tüstént, egy pillanat alatt,
és szégyent vallanak]” (Zsolt 6,11). Még pedig azok, akik: „Árulók, [(prodotész):
árulók, vagyis olyan személyek, akik gondolatban érzéseikben már átadták a
másikat ellenségei kezébe] vakmerők [(propetész): meggondolatlanok, szenvedélyesek, hevesek, elhamarkodottak, féktelenek],
felfuvalkodottak [(tüphoó tüphoomai): elszállt-agyúak, önteltek, dölyfösen viselkedők], inkább a gyönyörnek, [(mallon philédonosz):
akik az élvezeteket szeretők, és hajhászók inkább] mint
Istennek szeretői [és keresői] (2
Tim. 3,4). De: „Senki se szégyenüljön meg,
aki téged vár [aki benned
reménykedik, és tebenned bízik]; szégyenüljenek meg, akik ok nélkül elpártolnak tőled [akik a hűséget könnyen megszegik]. (Héber szerint: Senki se (bvš): szégyenkezzen, és csalódjon várakozásában, (qáváh):
reményében, aki Téged vár, és Benned reménykedik. (bvš): Szégyenkezzen, és
csalódjon várakozásában, aki (rêqám): ok nélkül (bḡḏ):
hűtlenkedik, elpártol, áruló módon cselekszik)”(Zsolt.
25,3).
948 És
így folytatja Dávid: „Sokat cselekedtél te, Uram, [(jəhóváh):
Jahve Örökkévaló] Istenem, ['ĕlóhím],
a te csodáiddal és terveiddel mi
érettünk; semmi sem hasonlítható hozzád; hirdetném és elbeszélném, de többek,
semhogy elszámlálhatnám” (Zsolt. 40,6). „ Mily drágák
nekem szándékaid, Istenem, mily hatalmas azoknak száma! Számolgatom, de több a
homokszemeknél, s a végén is csak nálad vagyok” (Zsolt. 139,17-18). „Igazságodról beszél a szám és szabadító
tetteidről mindennap, bár nem tudom felsorolni őket. Az Úrnak, Jahvénak az
Örökkévalónak, az én Uramnak nagy tetteit hirdetem, egyedül a te igazságodat
emlegetem” (Zsolt. 71,1516).
949 És Dávid tovább dicséri Istent
kegyelméért, szabadításáért: „Dicsérlek [dicsőítlek, magasztallak,
hálát adok] Uram [əhóváh):
Jahve, Örökkévaló] teljes szívemmel, [és szívem mélyéből].
[Elbeszélem], és hirdetem minden csodatételedet [nagy, és csodálatos tetteidet]”
(Zsolt. 9,2). „Dicsérlek téged Uram, Istenem, teljes
szívemből, és dicsőítem a te nevedet örökké! Mert nagy én rajtam a te
kegyelmed, és kiszabadítottad életemet a sírból” (Zsolt. 86,12-13) És ezért: Éneklek
az Úrnak egész életemben; zsoltárt zengek az én Istenemnek, amíg vagyok!” (Zsolt. 104,33) Dávid - a szeretett -
magasztalja a szellemi lények előtt, és a gyülekezetben: „Dávidé. Magasztallak téged (Uram) teljes szívemből; (Az angyalok színe előtt énekelek neked). Szent templomod felé hajolok, s magasztalom
nevedet kegyelmedért, igazságodért, és (hűséges szeretetedért); mert minden
neveden felül felmagasztalád a te beszédedet (a Te Igédet) (Zsolt. 138,1-2). Dicséri a gyülekezetben nagy tettiért: „(Alleluja!) Szívem mélyéből dicsőítem az
Urat a szentek tanácsában és a gyülekezetben. Nagyok az Úrnak cselekedetei;
kívánatosak mindazoknak, akik gyönyörködnek azokban” (Zsolt 111,1-2).
950 Mert
Ő: „nagy [(gəḏóláh gáḏôl):
számos, hatalmas], végére mehetetlen
dolgokat művel [(ḥéqer): kikutathatatlanul], és
csodákat, amiknek száma nincsen [csodás
dolgokat, megszámlálhatatlanul]”
(Jób. 5,9). Dávid így imádkozik: „Mely nagyok Uram a te műveid, igen
mélységesek a te gondolataid! Az ostoba ember nem ismeri fel, az esztelen nem
érti meg” (Zsolt. 92,6-7) „Csodálatos előttem e tudás, magasságos, nem
érthetem azt” (Zsolt. 139,6).
951 Az Úr
válasza: „Vénségetekig én vagyok az, (és ugyanaz
maradok) és megőszülésetekig én visellek,
(én hordozlak)! Én alkottalak, én
viszlek, én mentelek meg” (Ésa. 46,4).
952 És
Dávid újra-és újra megvallja: „Nincsen Uram
hozzád hasonló az istenek között, és nincsenek hasonlók a te munkáidhoz (műveidhez
fogható nincsen)! Eljőnek a népek mind,
amelyeket alkottál, és leborulnak előtted Uram, és dicsőítik a te nevedet. Mert
nagy vagy te és csodadolgokat művelsz; csak te vagy Isten egyedül! (Zsolt. 86,8-10). „Egész valóm ezt hirdeti majd:
Kicsoda olyan, mint te, [ki hasonló hozzád,
ki volna hozzád fogható]
Uram?! Aki megszabadítod [(nácal): kiragadod, megmented, megvéded] a nyomorultat, az [(ʿání): elnyomott szerencsétlent, a gyengét]
a nála erősebbtől [(ḥázáq): az erőszakostól, a túlerőtől]. A
szegényt és
szűkölködőt
[(ʿání'eḇəjôn):
elnyomottat,
szerencsétlen nyomorultat, a szükségben levő, segítségre szorulót] az ő megrablójától [(gázal) a fosztogatótól,
a rablók kezétől]”
(Zsolt. 35,10). „Mert te megtartod [(jášaʿ):
megsegíted, megszabadítod, megőrzöd, támogatod, győzelmet adsz] a nyomorult [(ʿání): elnyomott,
szerencsétlen, megalázott] népnek, és a
kevély szemeket, a [(rúm): büszke, gőgös tekintetűeket] megalázod. (Zsolt. 18,28). „Hálát adok néked [(jáḏáh): dicsérlek, és
magasztallak], én Uram, [('ăḏónáj)]
a népek között, és [zsoltárt] zengedezek néked [rólad] a nemzetek között. Mert nagy az egekig a te kegyelmed [szereteted], és a felhőkig a te hűséged. (Zsolt. 57,10-11). „Uram,
az égig ér a te kegyelmed, és [szereteted]; a te hűséged a felhőkig!”
(Zsolt. 36,6). „… az Úr kegyelmével [(ḥeseḏ): irgalmával; jóvoltával,
szeretetével] telve a föld” (Zsolt.
33,5). És ismét. „Magasztallak,
Uram, a népek közt, zsoltárt zengek rólad a nemzetek közt. Mert nagy, egek
felett való a te kegyelmed, (szereteted) és a felhőkig ér a te hűséges voltod!” (Zsolt. 108,4-5). „Az
Úrnak kegyelmét (kegyelmes tetteit) hadd
énekeljem örökké! Nemzedékről nemzedékre hirdetem a te hűséges voltodat az én
számmal! Mert azt mondom: Örökké megáll a te kegyelmed, és megerősíted a te
hűséges voltodat az egekben, mondván”
(Zsolt. 89,2-3). Mert: „Nem
bűneink szerint cselekszik velünk, és nem fizet nékünk a mi álnokságaink
szerint. Mert a milyen magas az ég a földtől, olyan nagy az ő kegyelme
(szeretete) az őt félők iránt” (Zsolt. 103,10-11). Hát: „Dicsérjétek az Urat mind, ti pogányok
(ti nemzetek); magasztalják
(dicsőítsétek) őt mind a népek! Mert nagy
az ő kegyelme (szeretete) mi hozzánk,
és az Úrnak igazsága megmarad örökké. Dicsérjétek az Urat!” (Zsolt. 117,1-2).
953 Dávid
próféciája az Úr Jézusról: „Mert nem
hagysz engem a Seolban, [a holtak hazájában]; nem engeded, hogy a te szented rothadást [romlást bomlást,
pusztulást, enyészetet] lásson [nem
engeded, hogy híved leszálljon a sírba, és meglássa a sírt]”
(Zsolt. 16,10). „Hiszen annyira
szeretsz engem, hogy a sír mélyéből is kimentettél” És: megszabadítottál engemet a haláltól,
szemeimet a könnyhullatástól és lábamat az eséstől (Zsolt. 86,13; 116.8). Ezért: „Még ha a
halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert te velem vagy; a te vessződ és botod, azok vigasztalnak
engem. [Héber szerint: Még ha a (caləmáveṯ): halál mélységes sötétségén (gaj gajə') megyek is át, nem félek, nem rettenek meg a (ráʿ): veszélyes, rosszindulatú gonosztól, és semmi bajtól, mert te velem vagy, és (šéḇeṭ): pásztorbotod (mišəʿeneṯ mišəʿénáh) támogat, bátorít, és biztonságot ad]” (Zsolt. 23,4).
954 És így folytatja Dávid: „És adtad nékem a te [oltalmazó pajzsodat] üdvösségednek [(jéšaʿ ješaʿ):
szabadításodnak megmentő] pajzsát, és a te jobbod megszilárdított [(sáʿaḏ): megerősített, segített, támogatott, erősen tartott, fölemelt, fenntartott] engem, és a te jóvoltod [jóságod, jóindulatod, (ʿănáváh): megalázásod]
felmagasztalt [naggyá tett] engem. [Más fordítás: Oltalmazó pajzsodat
adtad nekem, jobbod támogat engem, sokszor lehajoltál hozzám, és jóságod megigazított engem]” (Zsolt. 18,36).
955 És folytatja Dávid: „Isten! Új éneket éneklek néked; tízhúrú hangszerrel
zengedezlek téged” (Zsolt. 144,9).
956 És: „Ezért téged áldalak, magasztallak, amíg élek, nevedet
imádva emelem föl kezem. Mintha zsírral és kövérséggel telnék meg, mikor víg
ajakkal, és [(rənánáh): ujjongó
örömkiáltással] dicsérhet téged az én
szájam!” (Zsolt. 63,5-6).
957 És: „Az én nyelvem pedig hirdetni fogja a te
igazságodat, a te dicsőségedet, [(háḡah təhilláh): beszélni fogja
dicséretedet] minden napon” (Zsolt. 35,28)