1 Tim. 5,1 Az idősb embert,* elöljárót,
vént, presbitert, ne dorgáld meg,** nehogy
megfedd, vagy korhold, ne tégy szemrehányást neki, hanem bátorítsd, buzdítsd, mint
atyádat; az ifjabbakat, az újakat,
mint atyádfiait, mint testvéreket.***
*Idősb ember (preszbüterosz): elöljárók, vének, presbiterek; / a görög szöveg
nem tartalmazza az ember szót].
**Ne
dorgáld meg (mé epiplésszó): nehogy megfedd,
vagy korhold, ne tégy szemrehányást neki.
***És
Titusznak arról ír az apostol, hogy a véneket / előljárókat mire kell
buzdítani:
„Hogy a vének, a presbiterek józanok, higgadtak, megfontoltak,
körültekintőek, óvatosak, őrködők, okosak legyenek. Legyenek tisztességesek, megfontoltak,
becsületesek, tisztelhetők, és tiszteletreméltók, bölcsek, és úgy kövessék az
egészséges tanítást. Legyenek mértékletesek, fegyelmezettek, ép eszűek, egészségesek a hitben, és az Isten szerinti szeretetben, tűrésben, türelemben,
kitartásban, állhatatosságban. És legyenek épek, romlatlanok, a tanhoz hű, igaz tanításban” (Tit. 2,2).
És hogy kiket nevez az Írás vénnek / presbiternek arról az apostolok így írnak: „A köztetek, és veletek lévő presbitereket, elöljárókat, véneket kérem és bátorítom, buzdítom én, a
presbitertárs, és a Krisztus szenvedésének tanúja, és a megjelenendő, az
eljövendő, kijelentésre kerülő,
s egyszer majd kinyilvánuló dicsőségnek is részese” (1
Pét 5:1).
Ugyanígy János apostol is presbiternek nevezi magát a
leveleiben: „Én, a presbiter, az elöljáró, a vén, a kiválasztott
Úrnőnek és az ő gyermekeinek, akiket én a valóságosan, és őszintén, Isten szerinti szeretettel
szeretek. És nem csak én, hanem mindenki, aki megismerte az igazságot, a valóságot, az Igét. Az
igazságért, a valóságért, az
Igéért, vagyis az Úr Jézusért, amely megmarad bennünk, és velünk lesz
mindörökké. [Más fordítás: akiket azért az igazságért, azért a
valóságért, azaz: az Úr Jézusért szeretek, aki bennünk van, és velünk lesz
örökké]: Kegyelem, irgalom, békesség legyen veletek az Atya Istentől, és az Úr
Jézus Krisztustól az Atyának Fiától igazsággal, valóságban és Isten szerinti szeretetben.
(Más fordítás: Kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása, és
gyengéd, szerető irgalma, és békessége, vagyis az az állapot, amelyben minden a
maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség;
boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában.
Kísérjen minket az Atyában, Istenben, és az Úr Jézus Krisztusban az Atyának
Fiában, vagyis a valóságban, és Isten
szerinti szeretetben). Felettébb örültem, hogy olyanokat találtam gyermekeid
között, akik igazságban, a valóságban járnak és élnek, ahogyan az atya parancsát
befogadtuk” (2 Ján. 1,1-4).
„Én,
a presbiter, az elöljáró, a vén, a szeretett
Gájusnak, akit én igazán, valóságosan, a Krisztusban Isten szerinti szertetettel szeretek” (3 Ján.1,1).
1 Tim. 5,2 Az idősebb asszonyokat* a női
elöljárókat, véneket, presbitereket mint anyákat, az ifjabbakat, az újakat,
mint nőtestvéreidet, teljes tisztasággal és szentséggel.**
*Idősebb asszonyok (preszbüterosz): női elöljárók,
vének, presbiterek.
**És hogy kikről beszél az apostol, azt az Úr jézus kijelentése
világítja meg: „Jövének pedig
hozzá az ő anyja és atyjafiai, testvérei, de nem tudtak hozzá, vagyis Jézushoz
jutni a sokaság miatt. És tudtára adák néki, mondván: A te anyád és atyádfiai,
a te testvéreid künn állnak, téged
akarván látni. Ő pedig felelvén,
monda nékik: Az én anyám és az én
atyámfiai, az én testvéreim ezek, akik az Isten beszédét, az Isten igéjét
hallgatják, és megtartják, és megcselekszik azt” (Luk. 8,19-21).
1
Tim. 5,3
Az özvegyasszonyokat, akik valóban özvegyek, és valóban egyedül
élnek tiszteld.
1 Tim. 5,4 Ha pedig valamely özvegyasszonynak
gyermekei vagy unokái vannak, értsék, és tanulják
meg, hogy először saját házukban
legyenek Istentisztelők, és tanítsák meg először a saját házukat az Isten
tiszteletére, és arra, hogy szüleiknek viszontgondoskodással fizessenek; mert
ez szép és kedves dolog Isten előtt.
1
Tim. 5,5
A valóban özvegy és magára hagyatott, egyedül
maradt asszony pedig
reménységét az Istenben veti, és foglalatos a könyörgésekben és imádságokban
éjjel és nappal.
1 Tim. 5,6 A bujálkodó pedig élvén megholt, mert
aki felelőtlenül tékozló életet
él, bár él, halott.*
*Ahogyan Anna, aki a
templomban volt: „És vala ott egy prófétaasszony, Anna, a
Fánuel leánya, az Áser nemzetségéből, - törzséből - való. Ez sok időt élt, és
már igen öreg, előrehaladott, élemedett korú volt, miután az ő szüzességétől
fogva hét esztendeig élt férjével, mert csak hét évig élt férjével hajadonkora után. És ez mintegy nyolcvannégy esztendős özvegy
vala, aki nem távozék el a templomból, hanem böjtölésekkel és imádkozásokkal szolgál vala éjjel és nappal” (Luk. 2,36-37).
1 Tim. 5,7 És ezeket hirdesd, és ezeket kösd
szívükre, hogy feddhetetlenek legyenek. [Görög szerint: És ezt az üzenetet add át azért, hogy ne legyenek támadásnak kitéve, hogy
támadhatatlanok legyenek].
1 Tim. 5,8 Ha pedig valaki az övéiről és főképpen
az ő háza népéről gondot nem visel: a hitet megtagadta, és rosszabb a
hitetlennél, a pogánynál. [Görög szöveg szerint: Mert valaki a sajátjairól, elsősorban és különösen a házához tartozókról nem gondoskodik,
a hitet megtagadta, és a hitelességét elvesztette. Így aztán rosszabb, károsabb
a hitetlennél].*
*És az
apostolon keresztül így szól az Úr minden kor hívőihez: „Annakokáért míg időnk, és alkalmunk van,
cselekedjünk jót, és jó dolgokat mindenekkel, kiváltképpen, és
leginkább pedig a mi hitünknek cselédeivel. [Más fordítás:
Következőleg, amint alkalmunk adódik rá,
munkáljuk mindenki irányában a jót, de leginkább azokkal, akik hitünk
családjához tartoznak, a hittestvéreinkkel]” (Gal. 6,10).
„Mert úgy van, és az az Isten akarata, hogy jót cselekedvén, mint a másnak
hasznára levők, akik hasznosat téve, elnémítsátok, elhallgattassátok a
balgatag, értetlen, esztelen, oktalan, ostoba emberek tudatlanságát” (1 Pét. 2,15).
És mert: „Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim
vagytok, ha egymást Isten szerinti
szeretettel szeretni, és megbecsülni fogjátok, függetlenül attól,
hogy a másik ezt bármivel kiérdemelte volna” (Ján.
13,35).
1 Tim. 5,9 Özvegyként hatvan évesnél fiatalabb ki ne jelöltessék, ki ne választassék. Egy férfié legyen.
1 Tim. 5,10 Akinek jó cselekedetekről bizonysága
van; ha gyermeket nevelt, ha vendéglátó volt, ha a szentek lábait mosta, ha a
nyomorultakon, szorongatottakon, bajba jutottakon segített, ha minden jó
cselekedetben buzgólkodott. (Görög szöveg: Aki bátor, becsületes,
hasznos, minden várakozást kielégítő, tökéletes. Akinek teljesítménye,
alkotása, eredménye magán hordozza bizonyságtétele hitelességének jelét. Ha
gyermeket nevelt / táplált, gondját
viselte. Ha vendégszerető, és idegeneket vendégszeretően fogadó, vendégül látó
volt. Ha az Isten számára lefoglalt, a világ szennyétől elkülönült szentek
lábait megtisztította. Ha a szorongatottaknak, zaklatottaknak segítségére
sietett, tehermentesítette őket. Ha minden hasznos tevékenység, feladat,
cselekedet a nyomában jár, nyomon követi őt).*
*És erre buzdítja is a
szenteket az apostol: „A szentek szükségeire adakozók legyetek; a vendégszeretetet gyakoroljátok.
[Más fordítás: A szentekkel vállaljatok közösséget szükségeikben.
Legyetek a vendégszeretetre alkalmat keresők, és nem csak ismerőseiteket
vendégeljétek meg, hanem az ismeretlen, idegen embereket, jövevényeket is
fogadjátok be közösségetekbe]” (Róm. 12,13).
Cselekedjetek úgy, ahogyan Ábrahám is, aki a sátra
bejáratánál ülve: „felemelé az ő szemeit,
és látá, hogy ímé három férfiú áll ő előtte. És látván, eléjük siete a sátor
ajtajából, és földig meghajtá magát. És monda: Jó Uram, ha kedves vagyok te
előtted, kérlek, ne kerüld el a te szolgádat. Hadd hozzanak, kérlek, egy kevés
vizet, és mossátok meg a ti lábaitokat, és dőljetek
le a fa alatt. Én pedig hozok egy falat kenyeret, hogy erősítsétek meg a ti
szíveteket, azután menjetek tovább, mert azért tértetek be a ti szolgátokhoz.
És mondának: Cselekedjél, amint szólál. És besiete Ábrahám a sátorba Sárához,
és monda: Siess, gyúrj meg három mérték lisztlángot, és csinálj pogácsát. A
baromhoz is elfuta Ábrahám, és hoza egy gyenge kövér borjút, és adá a
szolgának, az pedig siete azt elkészíteni. És vőn vajat és tejet, és a borjút,
melyet elkészített vala, és eléjük tevé: és ő mellettük áll vala a fa alatt,
azok pedig evének” (1 Móz. 18,2-8).
1
Tim. 5,11
A fiatalabb özvegyasszonyokat pedig mellőzd; mert ha gerjedeznek, és túlteng bennük az indulat Krisztus
ellenére, férjhez akarnak menni. [Görög szöveg: Az új, friss,
fiatal, tapasztalatlan özvegyeket, akiknek a férje meghalt: mellőzd, ugyanis valahányszor Krisztus
ellenére kívánságra gerjednek, házasodni akarnak].*
*És így folytatja az apostol: „Mert
lehetetlen dolog, hogy akik egyszer megvilágosíttattak, akik egyszer fényt nyertek, megtapasztalva a mennyei ajándékot, és
részeseivé lettek a Szent Szellemnek. És megízlelték, és megtapasztalták az
Istennek jó beszédét, Igéjének
megnyilatkozását, Isten élő beszédét, és a jövendő világ, az eljövendő élet hatalmas erőit.
És elestek, akik mégis elálltak az igazság mellől ismét megújuljanak a
megtérésre, és új felismerésre, gondolkozásmód megváltozásra térjenek, mint
akik önmaguknak feszítik meg az Istennek ama Fiát, és meggyalázzák őt. [Görög
szöveg: de mégis eltértek, eltántorodtak, hogy ismét újjá legyenek, és
megtérve megváltoztassák a gondolkodásmódjukat, mint akik saját maguk szegezik
kínoszlopra az Istennek Fiát, és nyilvánosan
megszégyenítik, kipellengérezik]” (Zsid.
6,4-6).
1 Tim. 5,12 Ezeknek ítélete megvan,* döntésüket, választásukat viselik, mivelhogy az első, a kezdeti hitet
megvetették, és megtagadták.
*Ítélete
megvan
(krima ekhó): döntésüket, választásukat viselik.
1 Tim. 5,13 Egyszersmind pedig dologkerülők lévén,
megtanulják a házról-házra való járogatást; sőt nemcsak dologkerülők, hanem
fecsegők is, és más dolgába avatkozók, olyanokat szólván, amiket nem kellene. [Görög szöveg: Ugyanakkor viszont lusta,
tétlen, henyélő, hasznavehetetlen, haszontalan, eredménytelenek lévén,
megtanulják, és hozzászoknak arra, hogy házról
házra járjanak. Mégpedig egyedül csak azért, hogy hivalkodó,
tétlen, kárba veszett, haszontalan pletykákat, ostoba, hiábavaló dolgokat
beszéljenek. Ugyanis ezek fontoskodó, tolakodó, minden lében kanál, kíváncsi,
más dolgába avatkozók, kik azt
beszélik, amit nem kellene].*
*Erről ír az apostol a
tessalonikai gyülekezetnek is: „Mert halljuk, hogy némelyek rendetlenül
élnek, és felelőtlen életmódot
folytatnak közületek, akik semmit nem dolgoznak, hanem kerülik a munkát,
mások dolgába avatkoznak, haszontalan dolgokat művelnek. Az ilyeneknek azonban rendeljük és kérjük, és sürgetjük őket az Úr
Jézus Krisztus nevében, hogy ne másokkal foglalkozzanak, hanem maradjanak
nyugton, dolgozzanak, és a maguk keresetéből éljenek, hogy csendesen
munkálkodva, a maguk kenyerét egyék” (2 Thess. 3,11-12).
1 Tim. 5,14 Akarom tehát, és azt tanácsolom, hogy az újjak, a fiatalabbak férjhez menjenek. és
kössenek házasságot. Gyermekeket
szüljenek, egy házat vezessenek, és semmiféle alkalmat, okot, ürügyet ne adjanak az ellenségnek, az ellenszegülőknek, ellenfeleinknek a
szidalmazásra, gyalázkodásra, becsmérlésre, a rossz véleményre.*
*Pál apostol ezt tanácsolja Titusznak, akit egy város házainak – kihívott
közösségeinek – elöljárójává kentek fel az apostolok: „Egészséges, józan, romlatlan, feddhetetlen beszédet, feddhetetlen, kifogástalan, el nem
ítélhető, megtámadhatatlan, megcáfolhatatlan Igéket mondj. Azért hogy az ellenfél, az
ellenséges ellenkező megszégyenüljön, és magába szálljon, elgondolkozzon,
megforduljon, / megtérjen /
megfutamodjon, semmi gonoszt, semmi
rosszat sem tudván rólatok mondani, mert semmi rossz nem marad neki, amit
mondhatna rólatok” (Tit. 2,8).
Péter apostol minden krisztusi
embert így figyelmeztet, és buzdít: „Magatokat a pogányok, a nemzetek közt
jól, tisztességesen, becsületesen viselvén annak érdekében, hogy amiben rágalmaznak titeket, és ellenetek beszélve rosszat mondanak
rólatok, mint ártalmas,
kárt okozó személyeket, mint gonosztévőket, a jó cselekedetekből, ha
látják azokat, ha életmódotokat,
magatartásotokat, viselkedéseteket megfigyelik, vizsgálják, szemlélik,
dicsőítsék Istent a meglátogatás napján. Mert úgy van, és az az Isten akarata,
hogy jót, másnak a hasznára levőt cselekedvén, elnémítsátok, elhallgattassátok
a balgatag, értetlen, esztelen, oktalan, ostoba emberek tudatlanságát. Jó
lelkiismeretetek - szellemi együttészlelésetek - lévén; hogy amiben
rágalmaznak, és hamisan vádolnak, sértegetnek titeket, mint gonosztevőket, mint
ártalmas, kárt okozókat,
megszégyenüljenek, akik gyalázzák, becsmérlik a ti Krisztusban való jó
életeteket” (1Pét
2:12.15; 3,16).
1
Tim. 5,15
Mert némelyek már elhajlottak a Sátánhoz.
[Más fordítás: Némelyek ugyanis
letértek
már az útról, és visszaszegődtek a sátánhoz, követve őt].
1 Tim. 5,16 Ha valamely hívő férfinak vagy nőnek
vannak özvegyei, segítse azokat, és ne terheltessék meg a gyülekezet; hogy
azokat segíthesse, akik valóban özvegyek. [Görög szöveg: Ha egy hívőnek hatalmában
van, hogy segítségére legyen, és támogasson egy özvegyet, ő segítse és
támogassa azt, hogy ne terhelje a kihívottak közösségét, hogy segítségére
lehessen, támogathassa azokat, akik valóban, özvegyek].*
*Az özvegyekről így tanít a
Szent Szellem: „Azokban
a napokban pedig, mikor a tanítványok szaporodtak, és nőtt a tanítványok száma,
támada a görög zsidók
közt panaszkodás, zúgolódás a héberek, az arám nyelvet beszélő, és az atyák
hagyományaihoz szilárdan ragaszkodó zsidók ellen, hogy az ő közülük való
özvegyasszonyok mellőztetnek, és elhanyagolják őket a mindennapi szolgálatban. Annakokáért a tizenkettő
egybegyűjtvén, magához hívta a tanítványok sokaságát, és mondának: Nem helyes,
hogy mi az Isten igéjét elhagyjuk, és Isten üzenetének tanítását, prédikálását,
és üzenetének szolgálatát elhanyagoljuk, és az asztalok körül szolgáljunk.
Szemeljetek ki, és válasszatok azért, atyámfiai, testvéreim magatok közül hét
férfiút, kiknek jó bizonyságuk van, kik Szent
Szellemmel, Istentől kapott bölcsességgel teljesek, kiket erre a
szolgálatra, ennek a szükségnek a pótlására beállítsunk. Mi pedig továbbra is kitartóan, állhatatosan, folyamatosan és
állandóan foglalatosok maradunk a könyörgésben, és az igehirdetés és tanítás
szolgálatában. [Más fordítás: Mi pedig arra fordítjuk minden időnket,
hogy imádkozzunk, és Isten üzenetét tanítsuk és hirdessük]” (Csel. 6,1-4).
1 Tim. 5,17 A jól,* helyesen, megfelelően forgolódók, akik szolgálatukat jól
betöltő, a vezetésben bevált, vagyis azok az elöljárók, vének, presbiterek,
akik élenjárnak, mint követendő példakép, kettős
tisztességre méltattassanak, kétszeres megbecsülésre legyenek méltók.
Főképpen, akik mind a
beszédben, az igehirdetésben, mind a tanításban
fáradoznak.**
*Jó (kalósz): helyes,
megfelelő.
**Pál
apostol Epafróditust hazaküldi, és arra buzdítja a
gyülekezetet, hogy: „Fogadjátok
azért őt az Úrban teljes örömmel, sőt ujjongással, és az ilyeneket
megbecsüljétek, mert az ilyen ember megérdemli, hogy tiszteljétek” (Fil.
2,29).
Mert az Úr Jézus ilyen szolgáit pedig: „És az
ő munkájukért megbecsüljétek őket …” (1 Thess. 5,13).
Pál apostol Derbében szolgál, bemutatva a presbiterek
feladatát: „És miután hirdették az
evangéliumot annak a városnak, és sokakat tanítványokká tettek, megtérnek
Listrába, Ikoniumba és Antiókhiába. Erősítve a tanítványokat, és bátorítva
őket, hogy maradjanak meg a hitben, és hogy sok nyomorúságon, és háborúságon
által kell nékünk az Isten országába bemennünk. Miután pedig választottak nékik gyülekezetenként véneket, elöljárókat,
imádkozván böjtölésekkel egybe, ajánlják őket az Úrnak, kiben hittek vala” (Csel. 14,21-23).
A véneket pedig arra buzdítja, hogy: „… Az elöljáró, - aki élen jár, mint követendő példa, - aki
vezet, irányít, gondoskodik valakiről, szorgalmatossággal, igyekezettel, buzgósággal, serénységgel tegye…”
(Róm. 12,8).
1 Tim. 5,18 Mert azt mondja az Írás: A nyomtató
ökörnek ne kösd be a száját, ne hallgattasd el; és: Méltó a munkás a maga jutalmára, megérdemli a
maga bérét.*
*És a
korintusbeli hívőknek is így ír az apostol: „Mert a Mózes törvényében meg van írva: Ne kösd fel a nyomtató ökörnek
száját. Ne tégy szájkosarat a nyomtató ökör szájára. Avagy talán az ökrökre
van-e az Istennek gondja? Vajon az ökörről gondoskodik-e így az Isten?” (1 Kor. 9,9)
És ismét: „Nyomtató
ökörnek ne kösd be a száját!” (5 Móz.
25,4).
Az Úr Jézus parancsa a minden korban élő tanítványaihoz: „Ne szerezzetek se aranyat, se ezüstöt, se
rézpénzt az övetekbe, se tarisznyát az útra, se két felsőruhát, se sarut, se
botot, vagy pálcát: mert méltó a munkás a kenyerére, a táplálékára” (Mt. 10,9-10).
És: „Ugyanazon
házban maradjatok pedig, azt evén és iván, amit ők adnak: mert méltó a munkás
az ő jutalmára, az ő bérére…” (Luk.
10,7).
Aki cselekszi az Úr akaratát: „Aki műveli földjét, jóllakik kenyérrel, megelégedik eledellel, de aki
hiábavalóságokat hajszol, és követ, az esztelen, és bolond” (Péld. 12,10)
Vagyis a rábízott életeket megfelelően táplálja: „Aki munkálja, és műveli az ő földjét,
megelégedik étellel, és annak elég kenyér jut; aki pedig hiábavalóságok után
futkos, és hiábavalóságokat hajhász, megelégedik szegénységgel” (Péld. 28,19).
1 Tim. 5,19 Presbiter, elöljáró, vén ellen vádat ne
fogadj el, hanem csak két vagy három tanúvallomásra, két vagy három tanú
szavára.*
*Már a törvény kimondta, hogy: „Nem lehet elég
egy tanú senkinek a bűne vagy vétke dolgában sem, bármilyen vétket követett is
el. Két vagy három tanú szavával lehet érvényes egy ügy” (5 Móz. 19,15).
De ha igaz a vád,
akkor: „Két tanú vagy három tanú szavára
halállal lakoljon a halálra való; de egy tanú szavára meg ne haljon” (5 Móz. 17,6).
1 Tim. 5,20 A vétkeseket, akik hibáznak
és eltérnek a helyes iránytól, mindenki szeme előtt fedd meg,* kérdezd ki, és ha rábizonyul
a hiba, utasítsd rendre azért, hogy a többiek is elrettenjenek, és
hogy a többiekben is félelem támadjon.**
*Fedd
meg
(elegkhó:) kérdezd ki, és ha rábizonyul a hiba, utasítsd rendre.
**Ennek megvalósítására maga
Pál apostol mutat példát: „Mikor pedig Péter Antiókhiába jött,
szemtől szembe ellene állottam, és nyíltan szembeszálltam vele, mert okot adott
rá, és méltó volt a feddésre, mivel panasz volt rá. Mert mielőtt némelyek oda
jöttek Jakabtól, mindig a pogányokkal, vagyis a nemzetekből valókkal együtt
evett; mikor pedig oda jöttek, félrevonult, visszahúzódott és elkülönítette
magát, különvált tőlük, félvén a körülmetélkedésből valóktól. És vele
képmutatóskodtak, kétszínűsködtek a többi zsidók is, úgyhogy Barnabás szintén
elcsábíttatott az ő tettetésük által. De mikor láttam, hogy nem egyenesen
járnak az evangélium igazságához, valóságához képest, hogy viselkedésük nem
egyezik az evangélium tanításával, mondék Péternek, azaz Kéfásnak mindnyájuk
előtt. Ha te zsidó létedre pogány, - nemzetbeli - módra élsz és nem zsidó módra, nem zsidó szokás szerint, miként
kényszeríted a pogányokat, a nemzetbelieket, hogy zsidó módra éljenek, és zsidó
szokásokat kövessenek” (Gal. 2,11-14).
1 Tim. 5,21 Kérve kérlek az Istenre, Krisztus
Jézusra és a kiválasztott angyalokra, hogy ezeket tartsd meg előítélet és kedvezés nélkül, semmit sem cselekedvén
részrehajlásból. [Görög
szöveg: Esküvel kérlek, és nyomatékosan figyelmeztetlek
Isten, azaz Jézus az Úr színe előtt, és a kiválasztott hírnökök, követek előtt
azért, hogy ezeket megőrizd, megtartsd előítélet, és elfogultság nélkül,
semmit nem téve részrehajlás, és alaptalan kedvezés, vagy előnybe részesítésből].
1
Tim. 5,22
A kézrátevést el ne hirtelenkedd,* ne
hamarkodd el senkinél, se ne légy részes a más bűneiben,** ne vállalj közösséget az idegen céltévesztésével; tenmagadat
tisztán tartsd,***
érintetlenül, szentül őrizd meg.****
*Ne
hirtelenkedd el (médeisz takheósz): ne
hamarkodd el senkinél.
**Ne
légy részes a más bűneiben (méde
koinóneó allotriosz hamartia): ne vállalj közösséget az idegen céltévesztésével.
***Önmagadat
tisztán tartsd (szeautú
hagnosz): érintetlenül, szentül őrizd meg.
****A szolgálatra való felkenést ne hirtelenkedd el: „Szemeljetek ki, és válasszatok atyámfiai,
testvéreim magatok közül hét férfiút, kiknek jó bizonyságuk van, kik Szent Szellemmel, Istentől kapott
bölcsességgel teljesek, kiket erre a szolgálatra, ennek a szükségnek a
pótlására beállítsunk. Mi pedig továbbra
is kitartóan, állhatatosan, folyamatosan és állandóan foglalatosok maradunk a
könyörgésben, és az igehirdetés és tanítás szolgálatában. [Más
fordítás: Mi pedig arra fordítjuk
minden időnket, hogy imádkozzunk, és Isten üzenetét tanítsuk és hirdessük].
És tetszék e beszéd, ez az ige, és ez a
javaslat az egész gyülekezetnek: és kiválasztják Istvánt, ki hittel és Szent Szellemmel teljes férfiú vala,
Filepet, Prokhórust, Nikánórt, Timónt, Párménást és Nikolaust ki Antiókhiából
való prozelitus vala, aki felvette a zsidó vallást; Kiket állatának az
apostolok, a kiküldöttek, a követek elébe; és miután imádkoztak, kezeiket
reájuk tették”
(Csel. 6,3-6).
És ezután, Samariában Filep
hirdeti a Krisztust, és egész Szamária megtért, Ezután jött Péter és János
apostol, és: „Akkor kezeiket reájuk tették, és vőnek Szent Szellemet,
részesültek a Szent Szellem ajándékában” (Csel. 8,17).
Így
lett a szolgálatra felkenve Pál apostol, s Barnabás is: „Mikor azért azok szolgálának az Úrnak és böjtölének, monda a Szent Szellem: Válasszátok el nékem Barnabást és Saulust a munkára, amelyre én őket
elhívtam. Akkor, miután böjtöltek és
imádkoztak, és kezeiket reájok vetették, elbocsáták őket. Ők annakokáért,
miután kibocsáttattak a Szent Szellemtől, lemenének Szeleuciába; és onnét elevezének Cziprusba” (Csel. 13,2-4).
1
Tim. 5,23
Ne légy tovább vízivó, ne csak vizet igyál, hanem élj egy
kevés borral,*
gyomrodra és gyakori gyengélkedésedre való tekintettel. [Görög
szöveg: ezután ne csak vizet igyál, hanem élj egy
kevés borral a te bensőd gyakori szellemi erőtlensége miatt].
*Hiszen azért adja az Úr a bort, mert: „a bor megvidámítja
az embernek szívét, a
bensőjét, fényesebbé, és ragyogóbbá teszi az orcát az olajnál…” (Zsolt.
104,15).
1
Tim. 5,24
Némely embereknek a bűnei nyilvánvalók, előttük mennek az ítéletre; némelyeket
pedig hátul követnek is.[Görög szöveg: Van, akinek céltévesztése mindenki számára világos
már a döntés előtt is, és
van, akinél csak azután, a döntést követően derül ki].
1 Tim. 5,25 Hasonlóképen a jó cselekedetek is
nyilvánvalók; és amelyek másképpen vannak, azok sem titkolhatók el. [Görög szöveg: Éppen így a megfelelő, hasznos cselekedet is mindenki
számára világos, nyilvánvaló, de ha hiába, alaptalanul történik, azt sem lehet eltitkolni].*
*És az apostol így mutatja be
a jó, és ami attól különbözik, mert egyiket sem lehet eltitkolni: „Öltözzetek föl azért, mint az
Istennek választottai, kedvencei. Szentek, Istennek szenteltek, és a világtól Isten számára elkülönítettek és szeretettek - mert Isten teljesen összekötötte magát veletek, hogy eggyé legyetek vele - könyörületes, a nyomorúságban, bajban lévőkkel együttérző szívet, jóságosságot, kedvességet, gyengédséget, alázatosságot, szerénységet, szelídséget, jóindulatot, higgadtságot, türelmet, hosszútűrést” (Kol.
3,12).
„…
biztatunk, bátorítunk, buzdítunk benneteket, hogy hiába ne vettétek légyen, és
ne váljék hiábavalóvá, üressé, haszontalanná az, hogy elfogadtátok az Isten
kegyelmét, Isten jóindulatát, kedvezését, jóindulatú gondoskodását” (2 Kor. 6,1).
„Eszetekbe
juttatom és figyelmetekbe ajánlom továbbá atyámfiai, testvérek, az
evangéliumot, melyet hirdettem néktek. Azt az örömüzenetet, jó hírt, amelyet én
néktek vittem, melyet be is vettetek, el is fogadtatok, melyben állotok is, és
szilárdan kitartotok benne; amelyben meg is maradtatok; melyet követtek, amely által üdvözültök is, amelyen át
meg is menekültök, ha megtartjátok, megőrzitek úgy, aminemű beszéddel, igével
hirdettem néktek. Hacsak nem hiába és
nem elhamarkodottan nem látszatra
lettetek hívőkké” (1 Kor. 15,1-2).