Márk. 4,1 És ismét kezde tanítani a tenger mellett. És nagy
sokaság, nagy tömeg gyűlt Őhozzá, úgy
hogy Ő a hajóba lépvén, a tengeren ül vala illetve: bárkába szállt és
leült, kinn a tavon, az egész sokaság, a nagy tömeg
pedig a tenger mellett, vagyis szemközt, a tenger partján, a szárazföldön vala,
és a földre telepedett.
Márk. 4,2 És sokat tanítja vala őket példázatokban* és ezt mondja vala nékik tanításában:
*Példázatok (parabolé): Példabeszédek: A héber szerint: Másál. Ezek sajátos
hasonlatok, vagy képes beszédek, melyek azon kívül, amit mondanak, még mást is
jelentenek; a rejtett értelmű, közvetett kifejezés minden formáját jelenti. A
görög szerint parabolé. egymás mellé
állítás; összehasonlítás, hasonlat; példa, példázat; jelkép; allegória; talány.
- összevetés; Valamennyire jellemző a rejtélyes, titokzatos. Két síkon
értelmezhető rövid történet, melynek valódi és szellemi jelentését egymás mellé
helyezik, vagy párhuzamba állítják azért, hogy abból tanulságokat vonjanak le.
A szó bizonyos értelmében Jézus egész igehirdetése döntően másál-szerű, amely lehet:
általános érvényű összehasonlítás, történeti formájú (tipikus vagy egyszeri
érvényű) elbeszélés, követendő vagy kerülendő magatartást szemléltető történet,
rövid mondás (hasonlat, metafora, jelkép, szólás-mondás, közmondás, jelszó,
találós kérdés vagy mese) és allegória. Jézus egész tanítása parabolikus
jellegű, formájában is sokkal több tanítása példázatos, mint gondolnók. A példázatos
tanítás célja kettős: egyrészt magyaráz és megvilágít, amikor Isten országának
dolgait földi viszonylatokhoz hasonlítja; másrészt elrejti a mélyebb értelmet,
és ezzel próbára teszi hallgatóit. Csak azok értik meg, akik szívük szerint
egyetértenek az összehasonlításban világossá váló tartalommal. A példázat
megértéséhez tudnunk kell, hogy Palesztinában csak a vetés után szántottak, és
nem boronáltak. Ezért vet a magvető az útra is: szántáskor visszaszerzi a jövő
évi vetés számára az önkényesen kitaposott ösvényt. Ezért vet a sziklás földbe
is: csak szántáskor tűnik ki, hogy nagyon vékony földréteg van csupán a
palesztinai talajban mindenütt jelen levő szikla fölött. Ezért vet a tövises
gyomnövények közé is: arra számít, hogy szántáskor ezeket bele forgatja a
földbe. A „normális” vetési mód ábrázolásában a példázatnak az a vonása
mutatkozik meg, hogy sokszor ott van a legfontosabb mondanivalója, ahol a
megszokottól elütő, túlzó mozzanatot tartalmaz. Túlzás az, hogy mennyire kevés
mag jut a terméshez szükséges jó földbe. Túlzás az is, hogy ezek a magvak
milyen hihetetlenül nagy termést hoznak. (Jubileumi kommentár).
Márk. 4,3 Halljátok és figyeljetek: Ímé, a magvető kiméne vetni.
Márk. 4,4 És lőn, történt vetés közben, hogy némely az út mellé, az útfélre esék, és eljövének az égi madarak és felkapkodták,
fölcsipegették, és megevék azt.
Márk. 4,5 Némely pedig a köves helyre, a sziklás talajra esék, ahol nem sok földje vala,
és azonnal kihajtott, és hamar kikele, mivel
nem vala mélyen a földben.
Márk. 4,6 Mikor pedig fölkelt és magasabbra,
delelőre hágott a
nap, elsűle, mert megperzselődött, kiégett a
hőség megütötte, és mivelhogy nem volt gyökere,
elszáradt.
Márk. 4,7 Némely pedig a tövisek, a haszontalan, tövises
növények, vagy a szúrós bogáncs közé esék, és felnevekednek és megnőttek a tövisek, és
a bogáncsok és teljesen elnyomják,
és megfojtják, azt, és nem ada gyümölcsöt, nem ad termést.
Márk. 4,8 Némely pedig a jó földbe, a megfelelő, termékeny talajba esék; és ád vala nevekedő és bővölködő
gyümölcsöt, és némely hoz vala harminc annyit, némely hatvan annyit, némely
pedig száz annyit.
[Más
fordítás: A
többi pedig a jó földbe esett, és termést hozott, miután kikelt és szárba
szökkent, és meghozta egyik a harmincszorosát, másik a hatvanszorosát, sőt
némelyik a százszorosát is].
Márk. 4,9 Ezeket mondván, emelt hangon hozzátette, és kiált
vala, és monda nékik: Akinek van
füle a hallásra, hallja, és értse
meg*
*Máté így írja le az Úr Jézus tanítását: „És sokat beszél nékik, és sok mindenre tanította őket példázatokban, vagyis példabeszédekben, mondván:
Ímé kiméne a magvető magot vetni. És amikor ő vet vala, vetés
közben némely mag az útfélre esék,
az útszélre, az út mellé hullott; és eljövén a madarak, elkapdossák és felkapkodták, felcsipegették, fölették azt. Némely
pedig a köves helyre esék, a sziklás
talajba hullott, ahol nem sok földje
vala; és hamar és kihajtott, és kikele, mivelhogy
nem vala mélyen a földben. De mikor a nap felkelt és magasabbra hágott elsült, mert a forró napsütésben megperzselődött, és kiégett, és mivelhogy gyökere
nem vala, elszáradott. Némely pedig a tövisek, vagy a szúrós bogáncsok közé esék,
és a tövisek, vagy a bogáncsok felnevekedvén, vagyis megnőve megfojtják azt. Némely pedig a jó földbe, a jó talajba esék, és gyümölcsöt terme,
némely száz annyit, némely hatvan annyit, némely pedig harminc annyit. Akinek
van füle a hallásra, hallja meg”
(Mát. 13,3-9).
Lukács bizonyságtétele pedig így hangzik: „Mikor pedig nagy sokaság gyűlt egybe azok közül is, akik városról városra
csatlakoztak hozzá, mert minden
városból mentek vala ő hozzá, monda példázat által: Kiméne a magvető, hogy
elvesse az ő magvát: és magvetés közben némely esék az útfélre; és
eltapostatik, és az égi madarak megevék azt. És némely esék a kősziklára; és mikor kihajtott, és kikelt elszáradt, mert nem vala nedvessége. Némely esék a tövis közé; és a tövisek vele
együtt növekedvén, megfojtják azt. Némely pedig esék a jó földbe; és mikor
kikelt, és felnövekedett, százannyi
hasznot, vagyis százszoros termést
hoza. Ezeket mondván emelt hangon hozzátette, és kiált vala: Akinek van füle a hallásra,
hallja” (Luk. 8,4-8).
Mert: „Aki
az Istentől van, hallgatja, és megérti az Isten beszédeit” (Ján.
8,47).
Meg van írva: „A bölcsesség kezdete ez: szerezz
bölcsességet, és minden keresményedből szerezz értelmet” (Péld. 4,7).
Azért, mert: „Szégyent vallanak a bölcsek… Mit is ér a
bölcsességük, ha megvetették az ÚR
igéjét?!” (Jer. 8,9).
A Szent Szellem így
figyelmeztet: „A Krisztusnak beszéde
lakozzék ti bennetek gazdagon, minden bölcsességben…”(Kol. 3,16).
Márk. 4,10 Mikor pedig egyedül vala, megkérdezék őt a körülötte
lévők a tizenkettővel együtt a példázat felől, hogy mi a példabeszéd értelme.
Márk. 4,11 Ő pedig monda nékik: Néktek adatott, mert ti megkaptátok, hogy az Isten országának, az
Isten királyságának titkát tudjátok. Előttetek föltárom, hogy megismerjétek. Ama kívül levőknek pedig példázatokban
adatnak mindenek
[Más
fordítás: s Ő ezt felelte nekik: „Az Isten királyságának titka
nektek van szánva, azokhoz a kívülállókhoz minden példázatokban jut el],
Márk. 4,12 Hogy nézvén nézzenek, és ne lássanak, nehogy megismerjenek; és hallván
halljanak, és ne értsenek, hogy soha meg ne térjenek, hogy ne forduljanak
Istenhez, és bűneik, azaz tévedéseik,
hibáik, vétkeik, amit elkövettek, meg ne bocsáttassanak.
Márk. 4,13 És monda nékik: Nem értitek ezt a példázatot? Akkor
mi módon értitek meg majd a többi példázatot?
Márk. 4,14 A magvető az igét a [logoszt] hinti, Isten üzenetét
veti, azaz Krisztus tanítását, amelynek útjain kellene járni.
Márk. 4,15 Az útfélen, valók pedig azok, akiknek hintik az igét [a logoszt], de mihelyst hallják, azonnal eljő a Sátán és
elragadja a szívükbe a bensőjükbe
vetett igét, [a logoszt].
Márk. 4,16 És hasonlóképen a köves helyre, a sziklás talajra vetettek azok, akik mihelyst
hallják az igét, mindjárt örömmel, és ujjongással fogadják,
Márk. 4,17 De nincsen őbennük gyökere, nem tud mélyen belegyökerezni a szívükbe, a
bensőjükbe, és nem így nem is ereszt bennük
gyökeret, hanem ideig való, vagyis csak rövid ideig tartó, ideiglenes, átmeneti,
és alkalomszerű. Azután ha nyomorúság, vagyis üldözés,
vagy háborúság, vagy nyomás, szorítás,
szorongattatás, gyötrés, megpróbáltatás, gyötrődés, szorongás, baj támad az
ige [a logosz] miatt, azonnal
megbotránkoznak, és felháborodnak,
eltántorodnak, tüstént tőrbe esnek.
Márk. 4,18 A tövisek, vagyis a tövises, szúrós növények, és a bogáncsok közé
vetettek pedig azok, akik az igét [a logosz] hallják, felfogják és megértik,
Márk. 4,19 De a világ, vagyis ennek a létkornak gondjai, és az emiatti aggódás, tépelődés, törekvés, és a gazdagság csalárdsága; a vagyon, és bőség csábítása; és a csalóka, félrevezető gazdagság, és egyéb, más
dolgok kívánsága, és megkívánása közbejővén; és egyéb vágyak szívükbe lopódzva, és a
többi dolgokat körülrajzó vágyak belopóznak, behatolnak a szívükbe, és elfojtják, teljesen
elnyomják az igét a [logoszt].
És így gyümölcstelen lesz. Úgyhogy ez sem hoz termést, meddő, eredménytelen marad.
Márk. 4,20 A jó földbe vetettek pedig azok, akik hallják,
felfogják, és megértik az igét, és beveszik, befogadják,
magukévá is teszik, és gyümölcsöt teremnek, termést
hoznak, némely harminc annyit, némely hatvan annyit,
némely száz annyit*
Az Úr Jézus Ézsaiás
prófétát idézi, akinek a kérdésére, hogy ha nem hisznek neki, így válaszol az
Úr: „És monda: Menj, és mondd ezt e népnek.
Hallván halljatok, és ne értsetek, s látván lássatok, és ne ismerjetek meg.
Kövérítsd meg e nép szívét, és füleit dugd be, és szemeit kend be: ne lásson
szemeivel, ne halljon füleivel, ne értsen szívével, hogy meg ne térjen, és meg
ne gyógyuljon” (Ésa. 6,9-10).
„Mert tanács-vesztett, tanácstalan nép ez és nincs
bennük értelem ezért értelmetlen” (5
Móz. 32,28).
Az Úr Jézusban nem ismerik
fel az ő Istenüket, ezért így szól az Úr: „Hogy
beteljesedjék az Ézsaiás próféta beszéde, amelyet monda: Uram, ki hitt a mi tanításunknak? És az Úr karja kinek
jelentetett meg és az Úr karjának
ereje ki előtt lett nyilvánvalóvá? Azért
nem hihetnek vala, mert ismét monda Ézsaiás: Megvakította az ő szemeiket, és
megkeményítette az ő szívüket; hogy szemeikkel ne lássanak, és szívükkel ne
értsenek, és meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket. Ezeket mondá Ézsaiás,
amikor látá az Ő dicsőségét;
és beszél Ő felőle” (Ján. 12,37-41).
Pál apostol Rómában hirdeti a
zsidóknak a Krisztust, de: „Mivel pedig
nem egyeznek meg, és nem értettek egyet egymással eloszlanak, vagyis
szétoszlottak. S ekkor Pál ez egy szót, ez egy igét mondá: Jól és
helyesen szólott a Szent Szellem Ézsaiás próféta által a mi atyáinknak,
mondván: Eredj és menj el ehhez a néphez
és mondd: Hallván halljátok, és ne értsetek; és nézvén nézzetek, és ne lássatok
meg! Mert megkövéredett e népnek
szíve, és füleikkel nehezen hallanak, és szemeiket behunyják; hogy szemeikkel
ne lássanak, füleikkel ne halljanak, szívükkel ne értsenek és meg ne térjenek,
és meg ne gyógyítsam őket. Legyen azért néktek tudtotokra, és vegyétek
tudomásul, hogy a pogány népeknek
küldetett az Istennek üdvözítése, és ők meg is hallgatják. És mikor ezeket
mondotta, elmenének eltávoztak a zsidók, maguk között sokat vetekedve, és
vitatkozva” (Csel. 28,25-29).
És kijelentés az értetlenség
okáról: „Ha mégis leplezett, és nem elég
világos a mi Evangéliumunk, azoknak leplezett, és csak azok számára nem világos,
akik elvesznek. Akikben e világ Istene
megvakította a hitetlenek elméit, és gondolkozását, mert hitetlenek, hogy ne lássák, és így nem is látják meg
a Krisztus dicsőséges evangéliumának,
vagyis a Krisztus dicsőségéről szóló evangélium világosságát, aki az Isten képe, az Isten képmása” (2 Kor. 4,3-4).
Mert: „… megtompultak, megkérgesedtek,
érzéketlenné váltak az ő elméik, és az érzékeik, a gondolkozásuk, értelmük,
és felfogóképességük. Mert ugyanaz a
lepel, ugyanaz fedél, vagy fátyol
mind e mai napig megmaradt, és ott van az Ószövetség olvasásánál
felfedetlenül, ezért felolvasáskor nem ismerik fel, és rajta is marad, mivelhogy a Krisztusban tűnik el;
[Más
fordítás: De bele is kövesedtek gondolkodásukba. Mert az ószövetség
olvasásakor a mai napig rajtuk van a lepel, s nem hull le róluk, mert csak a
Krisztusban veszti hatályát]”
(2
Kor. 3,14).
Hát: „Meglássátok azért, és
vigyázzatok, mi módon és hogyan hallgatjátok: mert akinek van, annak adatik; és akinek nincs, még amijét gondolja is, hogy van, elvétetik tőle” (Luk. 8,17-18).
Márk. 4,21 És monda nékik: Avagy azért hozzák-e és veszik elő a gyertyát, vagy a lámpást, és
vajon azért van a mécs, hogy véka alá, vagy az ágy
alá tegyék, hogy elrejtsék? És nem azért-é,
hogy a gyertyatartóba, vagy a lámpatartóba, vagy a mécstartóra tegyék?*
*A kijelentés
fontossága miatt az Úr Jézus kijelentését feljegyzi minden apostola felhíva a
tanítványai, és a minden korban élő hívők figyelmét: „Senki
pedig, ha gyertyát, vagy lámpást gyújt, be nem fedi, és nem takarja le azt valami edénnyel, sem az ágy alá nem rejti; hanem a gyertyatartóba,
vagy a lámpatartóra teszi, hogy akik bemennek, lássák a
világosságot” (Luk. 8,16).
Mert: „Ti vagytok a világ világossága, a kozmosz fénye, ti vagytok a világ számára
a fény. Nem rejtethetik el, és
nem lehet eltitkolni, és titokban tartani a hegyen épített, a
hegyen fekvő, ott elhelyezett
várost. Gyertyát, vagy lámpást, vagy
mécsest sem azért gyújtanak, hogy a
véka alá, - ami gyúlékony - hanem hogy a
gyertyatartóba, vagy a lámpatartóra,
vagy a mécslábra tegyék, és fényljék, és onnan
világítson; ragyogjon mindazoknak, akik a házban
vannak” (Mát.
5,14-15).
Pál apostolon
keresztül teszi egyértelművé a kijelentést a Szent Szellem: „Mert nem magunkat prédikáljuk és hirdetjük, hanem az Úr Jézus Krisztust, vagyis Krisztus Jézust, mint Urat; magunkat pedig, mint a ti rabszolgáitokat,
a Jézusért az Ő kedvéért. Mert az Isten,
aki szólt: sötétségből világosság, és fény ragyogjon, Ő gyújtott világosságot, azaz Ő csillant, és ragyogott fel
a mi szívünkben, azaz a bensőnkben az
Isten dicsősége ismeretének a Jézus Krisztus arcán való világoltatása végett.
[Más fordítás: Hogy terjedjen ismerete az Isten dicsőségének, mely Jézus
Krisztus személyében fényeskedik annak a dicsőséges felismerésnek
sugároztatására, mely Istennek a Krisztus orcáján megjelenő fénye]” (2
Kor. 4,5-6).
Márk. 4,22 Mert nincs semmi rejtett dolog, ami meg ne
jelentetnék, és ami ki ne derülne. És semmi sem volt eltitkolva vagy elrejtve,
hanem hogy nyilvánosságra, napfényre jusson, vagyis nyilvánvalóvá, ismertté, láthatóvá váljon, és
megmutatkozzon.
[Más
fordítások: Mert nincs semmi titkolt dolog, mely egyszer láthatóvá
nem lesz és nincs olyan elrejtett dolog, mely egyszer napvilágra nem kerül. Mert csak azért
van titok, hogy kiderüljön, és rejtelem, hogy napfényre jusson]*
*Ezért Ha üldöznek
benneteket: „Ne féljetek, ne rettenjetek, ne ijedjetek, ne rémüljetek, és ne riadjatok meg tőlük. Mert nincs oly rejtett, vagy leplezett, eltitkolt dolog, ami egyszer napfényre ne jőne,
és le ne lepleződnék; és oly titok, oly rejtett, titkos, vagy színlelt dolog, ami ki ne tudódnék, és melyet
meg ne ismernének” (Mát. 10,26).
A mindenkori
hívőket figyelmezteti az Úr: „Óvakodjatok,
és oltalmazzátok meg magatokat a
vallásos tanításoktól, ami képmutatás: „Mert
nincs oly rejtett dolog, mely napfényre ne jőne, amely le ne lepleződnék; és
oly titok, mely ki ne tudódnék” (Luk. 12,2).
„Mert minden cselekedetet az Isten ítéletre
előhoz, minden titkos, és eltitkolt dologgal, akár jó, akár rossz vagy gonosz legyen az” (Préd. 12,16).
„Feltárja a sötétségből a mélységes
titkokat, és a halálnak árnyékát is világosságra hozza.
(Más fordítás: Mély, sötét titkokat leplez le, napvilágra hozza a
homályos dolgokat). (Jób. 12,22).
Márk. 4,23 Ha valakinek van füle a hallásra, hallja, és értse meg.
Márk. 4,24 És monda nékik: Megjegyezzétek, és figyeljetek
arra, amit hallotok, hogy mi módon, és hogyan
hallgatjátok, mert: Amilyen mértékkel mértek,
olyannal mérnek néktek, sőt ráadást adnak néktek, akik halljátok, sőt
hozzá is tesznek számotokra.
Márk. 4,25 Mert akinek van, annak adatik; és akinek nincs, attól
az is elvétetik, amije van*
*Mikor tanítványai
megkérdezik, hogy miért tanít példázatokban:
„Ő pedig felelvén, monda nékik: Mert
néktek megadatott, hogy érthessétek a mennyek országának, Isten királyságának titkait, ezeknek pedig nem adatott meg. Mert akinek van, annak adatik,
és bővölködik, úgyhogy feleslege lesz;
de akinek nincs, az is elvétetik tőle,
amije van, vagy amiről azt hiszi,
hogy van” (Mát. 13,11-12).
Az Úr azt
tanítja, hogy vigyázzunk: „Mert amilyen
ítélettel bírálgattok, és ítéltek,
amilyen ítélettel felebarátjaitok
magatartását megítélitek, elbíráljátok, elmarasztaló ítéletet, véleményt
alkottok, olyannal ítéltettek, olyannal fognak titeket is megítélni, és
fölöttetek is ítélkezni. és amilyen
mértékkel mértek másoknak, olyannal mérnek majd vissza néktek is” (Mát. 7,2).
Márk. 4,26 És monda: Úgy van az Isten országa, az Isten
királysága, mint mikor az ember beveti a magot a földbe.
Márk. 4,27 És alszik és felébred, és fölkel éjjel és nappal,
közben múlnak az éjszakák és a nappalok; a mag pedig kihajt, kisarjad és nő, és
a szár megnyúlik és felnő, ő maga sem tudja miképpen.
[Más
fordítás: Akár alszik, akár virraszt, s éjszaka van vagy nappal,
a mag kicsírázik és szárba szökken, maga a gazda sem
tudja hogyan].
Márk. 4,28 Mert magától terem a föld, először füvet, vagyis először zöld sarjat, szárat, azután kalászt, azután teljes búzát, vagyis érett
magot a kalászban.
Márk. 4,29 Mihelyt pedig a gabona arra való, vagyis amikor beérett a termés, a gazda azonnal sarlót
ereszt reá, mert az aratás, a
betakarítás ideje elérkezett*
*Jóel prófétán
keresztül hangzik a kijelentés arról, hogy mit jelent az Úr Jézus példázata az
aratásról: Serkenjenek fel és induljanak és
jöjjenek fel és vonuljanak a népek a Josafát, azaz a döntés völgyébe; mert ott ülök törvényt, és ott tartok ítéletet, hogy
megítéljek, azaz különbséget tegyek, szétválasszak, és
megkülönböztessek minden népeket.
Eresszétek néki a sarlót, mert megérett az aratni való! Jertek el, tapossatok,
mert tetézve a taposókád, csordultig
vannak, és ömlenek a sajtók! Mert megsokasult és nagy az ő gonoszságuk! Tömegek, tömegek! Hatalmas tömeg van az ítélet azaz: a döntés völgyében! Mert közel van az Úrnak napja az ítélet, azaz
a döntés völgyében!” (Jóel.
4,12-14).
János apostol elragadtatásban
így látta ezt az aratást: „És látám, és
ímé vala egy fehér felhő; és a felhőn üle valaki, hasonló az embernek Fiához, a
fején arany korona, és a kezében éles sarló. És más angyal jöve ki a
templomból, nagy szóval kiáltván annak, aki a felhőn ül vala: Indítsd, és ereszd neki a sarlódat és arass, mert itt
az aratás órája. Mert a földnek
aratni valója beérett, és megszáradt. Bocsátá
és ledobta azért, aki a felhőn ül vala az ő sarlóját a földre; és learattaték a
föld. (Jel. 14,14-16).
Az Úr Jézus így mutatja be az
aratást, amelyben az aratás az emberek megtisztítása, és meggyógyítása, a sarló
pedig az Evangélium: „És körüljárja, vagyis bejárta vala Jézus a városokat mind, és a falvakat, tanítván azoknak
zsinagógáiban, és hirdetvén az Isten, a
mennyek országának Evangéliumát,
az Isten királyságáról szóló
örömhírt, királyi uralmának jó hírét, a győztes hadvezér érkezésének hírét.
És gyógyítván mindenféle, és mindenfajta
betegséget és mindenféle erőtlenséget,
gyengeséget, minden bajt, kórt,
fogyatékosságot, rosszullétet, krónikus jellegű fizikai rendellenességet az
emberi szervezetben. Ártalmat, csapást, panaszt; gyötrő, kínos betegségeket
a nép között. Mikor pedig látta vala a sokaságot, a tömeget, könyörületességre
indult rajtuk, megszánta őket; megesett rajtuk a szíve, mert el voltak gyötörve és elesettek,
fáradtak és elhagyatottak, elcsigázottak és kimerültek voltak, és szét voltak
szórva, mint a pásztor nélkül való
juhok. Akkor monda az ő tanítványainak:
Az aratni való sok, de a munkás kevés. Kérjétek
azért az aratásnak Urát, hogy küldjön munkásokat az ő aratásába” (Mát.
9,35-38).
Márk. 4,30 És monda: Mihez hasonlítsuk az Isten országát, az
Isten királyságát? Avagy milyen példában példázzuk, milyen példába foglaljuk;
vagy milyen példázattal szemléltessük azt?
Márk. 4,31 A mustármaghoz, amely mikor a földbe vettetik, minden
földi magnál kisebb,
Márk. 4,32 És mikor elvettetik, felnő, és minden veteménynél
nagyobb lesz, és fává
terebélyesedik, és nagy hosszú, magas, hatalmas ágakat hajt, úgy hogy árnyéka alatt
fészket rakhatnak az égi madarak*
*A Szent Szellem
még nem töltetett ki, ezért: „Ezt a példázatot mondá nékik Jézus; de ők
nem értették, mi az, hogy mit jelent,
amit szól vala nékik” (Ján. 10,6).
Mert Isten országa az Úr
Jézusban jelent meg, és folytatódott – és növekedett – az Ő teste, vagyis a
kihívottak közössége által. Ezért Péter apostol így buzdítja a mindenkori
hívőket: „… növekedjetek a kegyelemben és
a mi Urunknak és megtartó, üdvözítő
Jézus Krisztusunknak ismeretében. Néki
legyen és Övé a dicsőség, mind most, mind örökkön-örökké, vagyis most és az örökkévalóságban. Ámen” (2
Pét. 3,18).
De hogy Isten országa
megnyilvánuljon a jelenvalóvilágban, ahhoz a hitnek is növekedni kell. A
tanítványok nem tudtak kiűzni egy démont, és: „Ekkor a tanítványok - külön
- magukban Jézushoz menvén, megkérdezték és mondának néki: Mi miért nem tudtuk azt kiűzni? Jézus pedig monda nékik:
A ti hitetlenségetek miatt. Mert
bizony mondom néktek: Ha akkora hitetek volna, mint a mustármag, azt mondanátok
ennek a hegynek: Menj innen amoda, és elmenne; és semmi sem volna lehetetlen
néktek” (Mát. 17,19-20).
A prófécia pedig így szól az
Úr Jézusról és az Ő testéről, a kihívottak közösségéről: „Így szól az Úr Isten, az én
Uram, az ÚR): És veszek én ama magas
cédrus tetejéből, és elültetem. Felső ágaiból egy gyönge ágat szegek le, s
elplántálom én magas és fölemelt hegyen.
(Más
fordítás: Majd én magam török le a magas cédrus hegyéről egy ágat, és
elplántálom; tetejéről letépek egy gyenge hajtást, és elültetem egy magasba
emelkedő hegyen).
Izráel magasságos hegyén plántálom, ültetem el őt, és ágat nevel és gyümölcsöt terem s
nagyságos és pompás cédrussá
nevekedik, hogy lakjanak alatta, mindenféle szárnyas madarak, és ágainak és lombjának árnyékában fognak lakozni. És akkor majd megtudja, és megismeri a mező minden fája, hogy én, az Úr tettem a magas fát alacsonnyá, az
alacsony fát magassá; megszárasztottam a zöldellő fát, és zölddé és virulóvá tettem az aszú, a kiszáradt
fát. Mert amit én, az ÚR, megmondok, azt meg is teszem! Én, az Úr szólottam és megcselekedtem” (Ezék. 17,22-24).
Márk. 4,33 És sok ilyen példázatban hirdeti vala nékik az igét a
[logoszt]: Isten
üzenetét, úgy amint megérthetik, ahogy felfoghatják vala.
[Más
fordítás: Még
sok hasonló példázattal prédikált nekik, ameddig csak figyelni tudtak rá, hogy
képesek legyenek megérteni]*
*És az Úr Jézus
azért beszélt példázatokban: „Hogy
beteljesedjék a kijelentés, amit a
próféta szólott, mondván: Megnyitom
az én számat példázatokra, vagyis példabeszédekre. És kitárom, amik e világ, a teremtett
világ alapítása, vagyis ledobása,
levetése, / Isten színe elől való elvetése
/ óta rejtve valának.
[Más fordítás: Példázatokra nyitom ajkamat, elmondom, ami a világ
levettetése óta rejtve volt].
A prófécia így
hangzik a továbbiakban, de már az Úr Jézusról: „… Figyelj én népem az én tanításomra; hajtsátok füleiteket számnak
beszédeire. Megnyitom az én számat példabeszédre; rejtett dolgokat szólok a
régi időből, és ősrégi titkokat akarok hirdetni” (Zsolt. 78,1-2)
„Az én szájam bölcsességet beszél,
szívemnek elmélkedése tudomány, szívemnek gondolatai értelmesek. Példabeszédre
hajtom fülemet, és példázatra figyel fülem, hárfaszóval nyitom
meg mesémet, és hárfakísérettel adom
elő talányomat” (Zsolt. 49,4-5) .
Márk. 4,34 Példázat nélkül pedig nem szól, és nem tanít vala nékik;
maguk közt azonban, amikor egyedül voltak, a tanítványoknak mindent megmagyaráz és kifejt vala*
*A Szent Szellem
kitöltetése előtt az Úr Jézus ezt mondta tanítványainak: „Még sok
mondani valóm van hozzátok, de most el nem hordozhatjátok” (Ján. 16,12).
És azért nem hordozhatták el,
mert a Szent Szellemmel való beteljesedés előtt még a „hús” szerint gondolkodik
az ember: „Mert a hústest szerint valók a
hústest dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira.
Mert a hústestnek gondolata halál; a Szellem gondolata pedig élet és békesség.
Mert a hústest gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik,
mert nem is teheti” (Róm. 8,5-8).
Ezért: „Érzéki /
hústesti, vagyis természeti / ember
pedig nem foghatja meg az Isten Szellemének dolgait: mert bolondságok néki; meg
sem értheti, mivelhogy szellemiképpen ítéltetnek meg” (1 Kor. 2,14) .
Márk. 4,35 Azután monda nékik azon a napon alkonyatkor, amint este lőn: Menjünk, evezzünk át a túlsó partra.
Márk. 4,36 Elbocsátván azért a sokaságot, a tömeget, elvivék őt úgy amint a hajóban, vagyis
a bárkában vala; de más hajók is valának vele,
több bárka kísérte őket.
Márk. 4,37 Akkor nagy szélvihar támada, a hullámok pedig
becsapnak vala a hajóba, annyira, hogy már-már megtelék.
Márk. 4,38 Ő pedig a hajó hátulsó részében a fejaljon aluszik
vala. És fölkelték őt és mondának néki: Mester, nem törődöl vele, hogy
elveszünk, hogy elpusztulunk?
Márk. 4,39 És felkelvén megdorgálá a szelet, és monda a
tengernek: Hallgass, némulj el! És erre elállt a
szél, a vihar, és lőn nagy csendesség, és
teljes szélcsend lett.
Márk. 4,40 És monda nékik: Miért vagytok ily félénkek, miért féltek ennyire? Hogy van, hogy nincsen
hitetek. Még mindig nem hisztek?
Márk. 4,41 És megfélemlének nagy félelemmel, és ezt mondják vala
egymásnak: Kicsoda hát ez, hogy mind a szél, mind a tenger engednek, és engedelmeskednek néki?*
*Máté
bizonyságtétele így hangzik: „Látván pedig Jézus a nagy sokaságot, a
tömeget maga körül, parancsolá, hogy menjenek, és keljenek át a tó túlsó
partjára. És mikor a hajóra szállt vala, és beszállt a bárkába, követék őt az ő tanítványai. És ímé nagy háborgás lőn, és heves vihar nagy rengés támadt a tengeren, a tavon, annyira, hogy a
hajót, vagy a bárkát már-már elborítják vala a hullámok; ő pedig aluszik, mert lepihent, és szunnyadott vala.
És az ő tanítványai hozzámenvén,
felébresztik őt, mondván: Urunk, ments,
és tarts meg minket; mert elveszünk,
mert mindjárt elpusztulunk, meghalunk” (Mát. 8,18.23-25).
Már Dávid így
prófétál: „Szólott ugyanis és szélvészt
támaszt, és szavára forgószél támadt,
amely felduzzasztá a habokat, és fölemelték őket a hullámok. Az égig emelkednek, a fenékig süllyednek,
majd a mélybe zuhantak; lelkük elolvadt az ínségben, kétségbeestek a veszedelemben. Szédülnek, imbolyogtak és tántorgának, mint a részeg, és minden
bölcsességüknek esze vész vala, és
bölcsességük egészen odalett. De az
Úrhoz kiáltanak az ő szorultságukban, az ő nyomorúságukban, és sanyarúságukból kivezeti és
kiszabadította őket szorult helyzetükből. Lecsendesítette, és megállítá a szélvészt, hogy csillapodjék, és
megcsendesedtek a habok, elcsitultak
a hullámok. És amikor azok elsimultak
örülnek, hogy lecsillapodtak vala, és
a kívánt kikötőbe vezette őket” (Zsolt.
107,25-30).
„Serkenj fel! Miért alszol Uram?! Kelj, ébredj
fel, ne vess, ne taszíts el minket végképp
örökké!” (Zsolt. 7,7).
Hiszen Te vagy: „Aki hegyeket hoztál létre erőddel, és
hatalmat öltöttél magadra; Aki lecsillapítottad a tengerek zúgását, hullámaik
zúgását, a nemzetek háborgását” (Zsolt.
65,7-8).
Hát: „Uram, Seregeknek Istene! Kicsoda olyan
erős, mint te vagy Uram? És a te hűséges voltod körülvesz téged. Te uralkodol a
tengernek kevélységén, a dühöngő tengeren; mikor az ő habjai felemelkednek, ha hullámai tornyosulnak, te
csendesíted le azokat” (Zsolt. 89,9-10).
Pál apostol ismerve az Urat, így bátorítja a mindenkori hívőket: „Semmi felől, és semmiért ne aggódjatok, hanem imádságotokban és
könyörgésetekben minden alkalommal, és
mindenkor hálaadással tárjátok fel
kívánságaitokat, és kéréseiteket az Isten előtt. És az Istennek békessége,
mely minden értelmet felülhalad, meg fogja őrizni szíveiteket és gondolataitokat
a Krisztus Jézusban” (Fil. 4,6-7).