Zsolt. 50,1
Asáf zsoltára [jelentése: gyűjtő; Isten gyűjt; Isten elfogadott]. Az Istenek Istene, [('ĕlóhím'él):
a hős, erős, hatalmas Isten] az Úr [jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] szól, és
hívja a földet a napkeltétől lenyugtáig [napkelettől
napnyugatig].*
*Folytatódik a kijelentés: „Nagy
[(gəḏóláh
gáḏôl): hatalmas, erős] az Úr
[jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] és igen dicséretes. [(hálal):
méltó, hogy ünnepeljék, és dicsérjék] a
mi Istenünknek [('ĕlóhím)] városában, az ő szentséges hegyén, az Ő [(ʿár ʿír): városában]. Ő
az Úr: „Az Istenek Istene az Úr, (jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló) az Istenek Istene az
Úr (jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló); az ÚR (jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló), az erős Isten, az ÚR
(jəhóváh): Jahve, az
Örökkévaló), az erős Isten,, …” (Józs. 22,22).
Zsolt. 50,2 A Sionról, [jelentése: a messze sugárzó;
felállított emlékmű; jel = a gyülekezet)] amelynek szépsége [(jŏp̄í):
ragyogása, nagyszerűsége, fensége] tökéletes, fényeskedik [(jáp̄aʿ):
ragyog, fénylik, sugárzik] Isten [('ĕlóhím)].*
*Folytatódik a kijelentés: „Szépen
emelkedik az egész föld öröme, [az egész föld örömére] a Sion hegye, a szélső észak felé [az
északi oldalon], a nagy királynak városa. Isten [('ĕlóhím)]
van az ő palotáiban, ismeretes ott, mint
menedék: [Héber szerint: úgy ismerik Istent,
mint erős ('arəmôn):
fellegvárat, (miśəgáḇ): mint oltalmat]”
(Zsolt. 48,3-4).
Mert:
„Az Isten ő közepette van, nem [(môṭ): támolyog, tántorog], és nem rendül meg; megsegíti Isten
virradatkor. [Más fordítás: Isten van benne, nem inog meg. Már hajnalban is védelmezi]” (Zsolt. 46,6). „Mert az Úr [jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] felséges, [(ʿeləjôn): magasságos] rettenetes [(járé'): tiszteletreméltó, csodálatos]; nagy [(gəḏóláh gáḏôl): hatalmas,
erős] király az egész földön [minden
ország felett]” (Zsolt. 47,3).
Igen:
„Ismeretes az Isten Júdában, nagy az ő
neve Izráelben. Mert hajléka (sátra) van
Sálemben, és lakhelye Sionban” (Zsolt. 76,2-3).
„Mert a
Siont választotta ki az Úr, azt szerette meg magának lakhelyül: Ez lesz
nyugovóhelyem örökre; itt lakozom, mert ezt szeretem” (Zsolt. 132,13-14).
Zsolt. 50,3 Eljön a mi Istenünk [('ĕlóhím)]
és nem hallgat [(ḥáraš): némán]; emésztő tűz van előtte, s körülte erős
forgószél.*
*Folytatódik a prófécia: „Mondjátok
a remegő szívűeknek: legyetek erősek, ne féljetek! Ímé, Istenetek bosszúra jő,
az Isten, aki megfizet, Ő jő, és megszabadít titeket! Akkor a vakok szemei
megnyílnak, és a süketek fülei megnyittatnak, Akkor (szökellni fog), és ugrándoz, mint szarvas a sánta, és ujjong
a néma nyelve, mert a pusztában víz fakad, és patakok a kietlenben”
(Ésa. 35,4-6).
„Mert a Seregek
Ura meglátogat téged mennydörgés, földrengés, nagy zúgás, forgószél és emésztő
tüzes lángok közepette” (Ézs. 29,6).
És
hogy ki a seregek Ura, azt az Evangélium jelenti ki: Az Úr Jézusról jelenti ki
az evangélium. „A vakok újra látnak, és a
sánták, és bénák járnak; a poklosok, vagyis a leprások megtisztulnak, és a
siketek hallanak; a halottak föltámadnak, életre kelnek, és a koldusszegényeknek
Evangélium hirdettetik” (Mát. 11,5).
Az
apostol fejti ki az eljövő testté lett igéről szóló próféciát: „Tűznek lángjában, ki igazságot szolgáltat azokon,
akik nem ismerik az Istent, és akik nem engedelmeskednek a mi Urunk Jézus
Krisztus Evangéliumának, győzelmi hírének. (Más fordítás: Akik nem akarnak engedelmeskedni az örömhírnek, amely Urunkról,
Jézus Krisztusról szól)” (2 Thess. 1,8).
Ézsaiás
is prófétál az Úr eljöveteléről, és arról, hogy megöli az Úr az óembert, hogy
feltámadjon az újember:: „Mert ímé, az Úr
eljő tűzben, s mint forgószél az ő szekerei (harci kocsijai gyorsak), hogy megfizesse (rájuk zúdítja) búsulásában az Ő (lángoló) haragját, és megfeddését sebesen égő lánggal (és
fenyítését lángoló tűzben). Mert az Úr
tűzzel ítél és kardjával minden (hús)testet
(kardja mindenkit elér), és sokan lesznek
az Úrtól megöltek” (Ésa. 66,13-16)
És
az Úr kardjáról így hangzik a bizonyságtétel: „Mert az Istennek beszéde (logosz=Ige) élő és ható (élő energia), és
élesebb minden kétélű fegyvernél (kardnál), és elhat a szívnek és ( áthatol az elmének és) szellemnek, az ízeknek (ízületeknek) és a velőknek megoszlásáig (szétválásáig), és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait (és szándékait).
És nincsen oly teremtmény, amely
nyilvánvaló nem volna (amely rejtve volna) előtte, sőt mindenek meztelenek és leplezetlenek (fedetlenek) annak szemei előtt, akiről mi beszélünk.
(Neki kell majd számot adnunk)” (Zsid. 4,12-13) .
Zsolt. 50,4 Hívja az egeket onnan felül, és a
földet, hogy megítélje [(dún
dín) megkülönböztesse, és elkülönítse] népét:*
*Így folytatódik a prófécia: „Mostan
azért ha figyelmesen, és (engedelmesen) hallgattok
szavamra és megtartjátok az én szövetségemet, úgy ti lesztek nékem valamennyi
nép közt az enyéim; mert enyém az egész föld. És lesztek ti nékem papok
birodalma és szent nép. Ezek azok az igék, melyeket el kell mondanod Izráel
fiainak” (2 Móz. 19,5-6).
A
prófécia beteljesedéséről szól az Úr Péter apostolon keresztül: „Ti pedig választott nemzetség, királyi
papság, szent nemzet, [Isten
tulajdon - megváltott, megvásárolt,
megmentett] megtartásra való nép
vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait [nagy tetteit], aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára [az Ő fényébe] hívott
el titeket. Akik hajdan [(pote): egykor] nem nép [nem az
ő népe] voltatok, most pedig Isten népe
vagytok; akik [(eleeó): könyörület nélkül éltetek, nem nyertetek irgalmat], nem kegyelmezettek voltatok, most pedig
[könyörületet nyertetek, irgalomra
találtatok] kegyelmezettek vagytok” (1
Pét. 2,9-10).
Mert
Isten az: „Aki országa népévé tett és
királyokká és papokká tett minket az ő Istenének és Atyjának: annak dicsőség és
hatalom mind örökkön örökké! Ámen” (Jel.
1.6).
Mózes is a választott népről prófétál: „Hiszen az Úrnak, a te Istenednek szent népe
vagy te; téged választott az Úr, a te Istened, hogy (tulajdon) saját népe légy néki, minden nép közül e
föld színén. Nem azért szeretett titeket az Úr, sem nem azért választott
titeket, hogy minden népnél többen volnátok; mert ti minden népnél kevesebben
vagytok; Hanem mivel szeretett titeket az Úr, és hogy megtartsa az esküt,
amellyel megesküdt volt a ti atyáitoknak; azért hozott ki titeket az Úr
hatalmas kézzel, és (ezért váltott ki, és) szabadított meg téged a szolgaságnak házából, Egyiptom (evilág) királyának kezéből. És hogy megtudjad, hogy
az Úr, a te Istened, ő az Isten, a hűséges (állhatatos) Isten, aki (hűségesen) megtartja a szövetséget és az irgalmasságot
ezeríziglen (ezer nemzedéken át is) azok
iránt, akik őt szeretik, és az ő parancsolatait megtartják” (5 Móz. 7,6-9).
És: „Mert
egyedül a ti atyáitokat kedvelte az Úr, hogy szeresse őket, és az ő magvukat:
titeket választott ki ő utánuk minden nép közül, amint e mai napon is látszik”
(5 Móz. 10,15).
És folytatódik a kijelentés: „Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak [lettek kijelentve] és az ő
magvának. Nem mondja: És a magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről. És a te
magodnak, aki a Krisztus” (Gal. 3,16). És a pogányokból (nemzetekből) megtérteknek
így szól az Úr: „Ha pedig Krisztuséi
vagytok, tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök” (Gal.
3,29).
Mert: „…Ábrahám
… mindnyájunknak atyánk” (Róm.
4,16).
És az Ábrahám hitéből valókat: „És hívják őket szent népnek, az Úr megváltottainak” (Ésa. 62,12).
És: „Titeket
pedig az ÚR papjainak neveznek, Istenünk szolgáinak mondanak. A népek
gazdagságát élvezitek, kincseikkel büszkélkedhettek” (Ésa. 61,6).
Zsolt. 50,5 Gyűjtsétek elém szentjeimet, akik áldozattal erősítik
szövetségemet, akik áldozat által
szövetséget kötöttek velem!*
*Akiken beteljesedett a prófécia, és megváltást nyertek: „És eljő Sionhoz a megváltó, és azoknak, akik
Jákóbban megtérnek hamisságukból, szól az Úr. És én ő velük ily szövetséget
szerzek, szól az Úr: Szellemem, amely rajtad nyugszik, és beszédeim, amelyeket
szádba adtam, el nem távoznak szádból, és magodnak szájából, és magod magvának
szájából, így szól az Úr, mostantól mind örökké!” (Ésa. 59,20-21).
Mert
Isten: „,…elküldte az ő Fiát engesztelő
áldozatul a mi bűneinkért [(hamartia): a mi céltévesztésünkért]. (1
Ján. 4,10).
Aki:
„egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké
tette a megszentelteket” (Zsid. 10,14).
Zsolt. 50,6 És az egek kijelentik az ő
igazságát, mert az Isten bíró. [Más fordítás: (ceḏeq):
igazzá tételét hirdesse az ég, mert Ő a (šáp̄aṭ): helyreállító ('ĕlóhím),
az Isten]. Szela.*
*Ezért még: „az egek is
dicsérik a te csodadolgodat, és (magasztalják csodáidat) Uram; a te hűséges voltodat is a szentek
gyülekezetében” (Zsolt. 89,6).
Zsolt. 50,7 Hallgass, és [(šámaʿ): figyelj] én
népem, hadd szóljak! Te Izráel, hadd tegyek bizonyságot rólad, és [(ʿúḏ):
tanúsítsam újra]; Isten vagyok én, a te Istened.*
*És így folytatódik a kijelentés: „Mert melyik nagy nemzet az, amelyhez olyan közel volnának az ő istenei,
mint mi hozzánk az Úr, a mi Istenünk, valahányszor hozzá kiáltunk?” (5 Móz. 4,7).
Dávid
is ezt kérdezi: „Mert melyik nép olyan,
mint a te néped, az Izráel, melyért elment volna az Isten, hogy megváltsa
magának való népül, és magának nevet szerezzen, és érettetek oly nagyokat
cselekedjék és országodért oly csudálatos dolgokat néped előtt, melyet
megszabadítottál Égyiptomból, a pogányoktól és isteneiktől” (2
Sám. 7,23).
Az
Úr ismét kijelenti: „Én, az Úr, vagyok a
te Istened, aki kihoztalak téged Égyiptomnak földéről, a szolgálat házából” (2
Móz. 20.2)
Zsolt. 50,8 Nem feddlek én téged, nem [(jḵḥ):
perelek veled (ʿôláh ʿóláh): egészen égő] áldozataidért, és hogy égőáldozataid
szüntelen előttem vannak.
Zsolt.
50,9
De nem fogadhatok el tulkot a te házadból, vagy bakokat a te aklaidból;*
*És folytatja az Úr: „Mire való nékem
véres áldozataitoknak sokasága? Ezt mondja az Úr; megelégeltem a kosok egészen
égőáldozatait és a hizlalt barmok kövérét; s a tulkok, bárányok és bakok
vérében nem gyönyörködöm” (Ésa. 1,11).
Mert bár: „A törvény szerint majdnem mindent vérrel tisztítanak meg, és vér
kiontása nélkül nincs bűnbocsánat. Szükséges volt, hogy a mennyei dolgok
képmásait ezekkel tisztítsák meg, magukat a mennyei dolgokat azonban ezeknél
különb áldozatokkal” (Zsid. 9,22-23).
És
hogy mit kíván az Úr az embertől, arról így szólnak a próféták: „Mert nem kívánsz te véresáldozatot, hogy
adnék azt, égőáldozatban sem gyönyörködöl. Isten előtt kedves áldozatok: a
töredelmes szellem; a töredelmes és bűnbánó szívet, oh Isten nem veted te meg!” (Zsolt. 51,18-19).
Az
Úr válasza: „Mert nem az égő- és
véresáldozatokról beszéltem őseitekkel, és nem azokról adtam parancsolatot
nekik, amikor kihoztam őket Egyiptomból, Hanem ezekkel a szavakkal utasítottam
őket, mondván: Hallgassatok az én szómra, és én Istenetekké leszek, ti pedig az
én népemmé lesztek, és mind csak azon az úton járjatok, amelyet én mutatok
nektek, hogy jól legyen dolgotok!” (Jer.
7,22-23).
A
prófétán keresztül így szól az Úr: „Vajon
kedvesebb-e az Úr előtt az égő- és véres áldozat, mint az Úr szava iránt való
engedelmesség? Ímé, jobb az engedelmesség a véres áldozatnál és a szófogadás a
kosok kövérénél!” (1 Sám. 15,22).
„Az igaz és törvényes cselekvést többre
becsüli az ÚR, mint az áldozatot” (Péld.
21,3).
A
testté lett Ige kijelentése: „Elmenvén pedig tanuljátok meg, mi az:
Irgalmasságot és könyörületet akarok és nem áldozatot. Mert nem a megigazultakat hívogatni jöttem,
hanem a bűnösöket, a céltévesztetteket a megtérésre, a gondolkodásmód megváltoztatására, hogy visszatérjenek,
visszaforduljanak Isten felé” (Mát. 9,13).
És
így folytatódik a kijelentés: „Ha pedig
tudnátok és megértenétek, mit jelent
ez: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot, nem ítéltétek volna el az ártatlanokat,
azokat, akik nem vétkeztek” (Mát. 12,7)
Pedig:
„Megjelentette néked, oh ember, mi légyen
a jó, és mit kíván az Úr te tőled! Csak azt, hogy igazságot cselekedjél, hogy törvény, az ige szerint élj, szeressed
az irgalmasságot és törekedj szeretetre, és hogy alázatosan járj a te
Isteneddel” (Mik. 6,8)
„Mert szeretetet kívánok én és nem
áldozatot: az Istennek ismeretét inkább, mintsem égőáldozatokat” (Hós. 6,6)
„Hogy ártatlan vér ne ontassék ki a te
földeden és a te országodban, amelyet
az Úr, a te Istened ád néked örökségül, és hogy a vér ne legyen rajtad, és ne
terheljen vérontás” (5 Móz. 19,10).
Zsolt.
50,10
Mert enyém az erdőnek minden vadja, a barmok [minden állata] az ezernyi hegyeken.
Zsolt.
50,11
Ismerem a hegyeknek minden szárnyasát [minden
madarát], és a mező állatai tudva vannak nálam [és mind az
enyém,
és ami a réten mozog, azt is ismerem].
Zsolt. 50,12 Ha megéhezném, nem mondanám meg
néked [nem szorulnék rád], mert enyém
e világ és ennek mindene [(məlô məlô'
məló'): teljessége, minden, ami megtölti].*
*És folytatja az Úr: „Mire való nékem
véres áldozataitoknak sokasága? Ezt mondja az Úr; megelégeltem a kosok egészen
égőáldozatait és a hizlalt barmok kövérét; s a tulkok, bárányok és bakok
vérében nem gyönyörködöm” (Ésa. 1,11).
Mert
bár: „A törvény szerint majdnem mindent
vérrel tisztítanak meg, és vér kiontása nélkül nincs bűnbocsánat. Szükséges
volt, hogy a mennyei dolgok képmásait ezekkel tisztítsák meg, magukat a mennyei
dolgokat azonban ezeknél különb áldozatokkal” (Zsid. 9,22-23).
És hogy mit kíván az Úr az embertől,
arról így szólnak a próféták: „Mert
nem kívánsz te véresáldozatot, hogy adnék azt, égőáldozatban sem gyönyörködöl.
Isten előtt kedves áldozatok: a töredelmes szellem; a töredelmes és bűnbánó
szívet, oh Isten nem veted te meg!”
(Zsolt. 51,18-19).
Az
Úr válasza: „Mert nem az égő- és
véresáldozatokról beszéltem őseitekkel, és nem azokról adtam parancsolatot
nekik, amikor kihoztam őket Egyiptomból, Hanem ezekkel a szavakkal utasítottam
őket, mondván: Hallgassatok az én szómra, és én Istenetekké leszek, ti pedig az
én népemmé lesztek, és mind csak azon az úton járjatok, amelyet én mutatok
nektek, hogy jól legyen dolgotok!” (Jer.
7,22-23).
A
prófétán keresztül így szól az Úr: „Vajon
kedvesebb-e az Úr előtt az égő- és véres áldozat, mint az Úr szava iránt való
engedelmesség? Ímé, jobb az engedelmesség a véres áldozatnál és a szófogadás a
kosok kövérénél!” (1 Sám. 15,22).
„Az igaz és törvényes cselekvést többre
becsüli az ÚR, mint az áldozatot” (Péld.
21,3).
A
testté lett Ige kijelentése: „Elmenvén pedig tanuljátok meg, mi az:
Irgalmasságot és könyörületet akarok és nem áldozatot. Mert nem a megigazultakat hívogatni jöttem,
hanem a bűnösöket, a céltévesztetteket a megtérésre, a gondolkodásmód megváltoztatására, hogy visszatérjenek,
visszaforduljanak Isten felé” (Mát. 9,13).
És
így folytatódik a kijelentés: „Ha pedig
tudnátok és megértenétek, mit jelent
ez: Irgalmasságot akarok és nem áldozatot, nem ítéltétek volna el az
ártatlanokat, azokat, akik nem vétkeztek” (Mát. 12,7)
Pedig: „Megjelentette néked, oh ember, mi légyen a jó, és mit kíván az Úr te
tőled! Csak azt, hogy igazságot cselekedjél, hogy törvény, az ige szerint élj, szeressed az irgalmasságot és
törekedj szeretetre, és hogy alázatosan járj a te Isteneddel” (Mik. 6,8)
„Mert szeretetet kívánok én és nem
áldozatot: az Istennek ismeretét inkább, mintsem égőáldozatokat” (Hós. 6,6)
„Hogy ártatlan vér ne ontassék ki a te
földeden és a te országodban, amelyet
az Úr, a te Istened ád néked örökségül, és hogy a vér ne legyen rajtad, és ne
terheljen vérontás” (5 Móz. 19,10).
Zsolt.
50,13
Avagy eszem-é én a bikák húsát, és a bakoknak vérét iszom-é?
Zsolt. 50,14 Hálával [(tôḏáh): hálaadással]
áldozzál az Istennek, és teljesítsd a felségesnek fogadásidat [(néḏer
neḏer): fogadalmaidat]; »Más fordítás: A dicséret áldozatát vidd az Úr elé, s váltsd be fogadalmad a Fölséges
előtt«!*
*Így
folytatódik a kijelentés: „Tegyetek
fogadást (fogadalmat) és adjátok meg (és teljesítsétek) azokat az Úrnak, a ti Isteneteknek;
mindnyájan, akik ő körülte laknak, hozzanak ajándékot a Rettenetesnek”
(Zsolt. 76,12).
De:
„Ha fogadással ígérsz valamit az Úrnak, a
te Istenednek: ne halogasd annak megadását; mert bizony megkeresi azt rajtad az
Úr, a te Istened, (mert úgyis számon kéri tőled Istened, az ÚR) és bűnül tulajdoníttatik az néked (és
vétek fog terhelni). Ha pedig nem teszesz
fogadást, (azzal nem vétkezel) bűn
sem tulajdoníttatik néked. Ügyelj arra, a mi ajkaidon kijön, és úgy teljesítsd,
amit száddal ígérsz, mint mikor szabad akaratból teszesz fogadást az Úrnak, a
te Istenednek. (Más fordítás: Vigyázz azért,
hogy megtedd, amit kimondasz, ha önkéntes áldozatot fogadsz Istenednek, az
ÚRnak, ahogyan azt megígéred)” (5 Móz. 23,21-23).
A
prédikátor is erre figyelmeztet: „Mikor
Istennek fogadást (fogadalmat) teszel,
ne halogasd annak megadását (teljesítését); mert nem gyönyörködik (nem telik neki kedve) a bolondokban. Amit fogadsz, megteljesítsd! Jobb, ha nem teszel fogadalmat, mint ha fogadalmat teszel, és nem
teljesíted. Ne engedd a te szádnak, hogy bűnre kötelezze hústestedet, (hogy
beszéded vétekbe ejtsen téged) és ne
mondd az angyal előtt, hogy tévedésből esett ez; hogy az Isten a te beszéded
miatt fel ne háborodjék, és el ne veszesse a te kezeidnek munkáját. (Miért
háborodjék föl Isten szavadon, és miért tegye tönkre kezed alkotásait)”
(Préd. 5,4-6).
Dávid
példát ad arra, hogy mit jelent a fogadalom: „Felőled lesz [Rólad szól] dicséretem
a nagy gyülekezetben [a nagy közösségben]. És teljesítem fogadalmaimat az istenfélők [(járé'): Istent tisztelők]
előtt” (Zsolt. 22,26).
Jónás
is erről tesz megvallást: „én hálaadó
szóval áldozom néked (én hálaéneket zengve áldozok neked); megadom, amit fogadtam. Az Úré (az Úrtól
jön) a szabadítás” (Jón. 2,10).
Dávid
újra- és újra énekli, hogy amit ígértünk, amit kimondtunk, azt teljesíteni is
kell: „Tartozom, oh Isten, az én néked
tett fogadásaimmal; megadom néked a hálaáldozatokat; Mert megszabadítottál,
és megmentettél engem a haláltól, bizony
az én lábaimat az eleséstől; hogy járjak Isten színe előtt az életnek világosságában” (Zsolt. 56,13-14).
Bizony:
„Elmegyek házadba égőáldozatokkal,
lefizetem (teljesítem) néked
fogadásaimat, Amelyeket ajakim ígértek és szájam kimondott nyomorúságomban
(a bajban)” (Zsolt. 66,13-14).
És:
„Az Úr iránt való fogadásaimat
(teljesítem) megadom az ő egész népe
előtt (egész népe jelenlétében). Dicsérlek
a nagy gyülekezetben, az erős nép között magasztallak téged” (Zsolt. 116,14).
És:
„Magasztallak a nagy gyülekezetben,
hatalmas nép között dicsérlek” (Zsolt.
35,18).
„Vígan hirdetem
az igazságosságot a nagy gyülekezetben; ímé, nem tartom vissza ajkamat, (és nem zárom
be számat) te (jól) tudod, óh Uram! Igazságosságodat nem rejtem
el szívemben, elmondom a te hűségedet és segítségedet; (beszélek hűségedről
és szabadításodról) nem titkolom el
kegyelmedet és igazságodat (szeretetedet
és hűségedet) a nagy gyülekezetben”
(Zsolt. 40,10-11).
„Így éneklem
majd a te nevedet szüntelen, hogy beteljesítsem az én fogadásaimat minden
napon” (Zsolt. 61,9).
És
miért is kell még hálaadással áldoznunk? „Mert
nincsen itt maradandó városunk, hanem az eljövendőt keressük. Annakokáért ő
általa vigyünk dicséretnek áldozatát mindenkor Isten elé, azaz az ő nevéről
vallást tevő ajkaknak gyümölcsét” (Zsid.
13,14)
„Adjanak hálát az Úrnak az ő kegyelméért,
(szeretetéért) és az emberek fiai iránt
való csodadolgaiért, (az emberekkel tett csodáiért). És áldozzanak hálaadásnak áldozataival, és hirdessék az ő cselekedeteit
örvendezéssel (beszéljék el ujjongva tetteit)!” (Zsolt. 107,21-22).
Zsolt. 50,15 És hívj segítségül engem [(qárá'):
kiálts hozzám] a nyomorúság idején, a [(cáráh jôm): gyötrelem, a szorongatás, a
csapások napján], én megszabadítlak [(ḥálac): megmentelek] téged és te dicsőítesz engem.*
*És újra kijelenti az Úr: „Segítségül
hív engem, (kiált hozzám) ezért
meghallgatom őt; vele vagyok háborúságában (a nyomorúságban): (kiragadom
onnan) megmentem és megdicsőítem őt”
(Zsolt. 91,15).
Csak: „Kiálts hozzám és megfelelek, és
(hatalmas) nagy dolgokat mondok néked, és
megfoghatatlanokat (jelentek ki neked), amelyeket
nem tudsz” (Jer. 33,3).
Dávid
minden helyzetben az Úrhoz kiált, Tőle várva a megmentést, szabadítást: „Az éneklőmesternek, [a karmesternek, a
karvezetőnek] az Úr [(jəhóváh):
Jahve, Örökkévaló] szolgájától,
[(ʿeḇeḏ):
imádójától], Dávidtól [jelentése: szeretett]. Aki az Úrhoz e hálaadó ének szavait azon a [(jôm): sorsdöntő] napon mondotta [intézte], amelyen az Úr [(nácal): kiragadta,
kimentette] megszabadította őt minden
ellenségének kezéből, [hatalmából] és
a Saul [jelentése: akit kértek] kezéből [és megmentette (jáḏ):
erejétől, fegyverétől]. És monda: [teljes szívemből] szeretlek Uram [(jəhóváh): Jahve,
Örökkévaló], én erősségem [(ḥézeq):
támaszom, te vagy minden erőm forrása, te megmentesz az erőszaktól]!”
(Zsolt. 18,1-2).
„Szavamat Istenhez emelem és (hangosan) kiáltok; szavamat Istenhez emelem,
(kiáltok) hogy figyelmezzen reám. Nyomorúságom idején az Urat keresem (az
Úrhoz folyamodom); kezem éjjel is kitárom
feléje lankadatlanul, de nem tudok megvigasztalódni” (Zsolt. 77,2-3).
„(Légy
kegyelmes) könyörülj én rajtam Uram, mert
hozzád kiáltok minden napon! Vidámítsd meg a te szolgádat, mert hozzád emelem
magamat Uram. Mert te Uram jó vagy (és megbocsátasz) és kegyelmes, (nagyon szereted) és
nagy irgalmasságú mindazokhoz, akik hozzád kiáltanak. Figyelmezzél Uram az én
imádságomra, és hallgasd meg az én könyörgésemnek szavát! Nyomorúságomnak
idején hozzád kiáltok, mert te meghallgatsz engem” (Zsolt. 86,3-7).
„Uram, hallgasd meg az én imádságomat, és
kiáltásom jusson te hozzád! Ne rejtsd el a te orcádat tőlem; mikor szorongatnak
engem, (ha szorult helyzetben vagyok). (Fordítsd felém) hajtsd hozzám a te füledet; mikor kiáltok,
hamar hallgass meg engem!” (Zsolt.
102,2-3).
Már
a próféták azt hirdették, hogy: „… mindaz, aki az Úrnak nevét hívja
segítségül, megmenekül, üdvözül; mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lészen
a szabadulás, amint megígérte az Úr, és a megszabadultak közt lesznek azok,
akiket elhív az Úr!” (Jóel. 2,32).
Ezt
a próféciát idézi Péter apostol a Szent Szellem kitöltése után: „És lészen, hogy mindaz, aki az Úrnak
nevét segítségül hívja, üdvözül” (Csel.
2,21).
És hogy ki az az Úr,
akinek a nevét segítségül kell hívni, arról így tesz bizonyságot a Szent
Szellem: „… akik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely
helyen, a magukén és a miénken” (1 Kor. 1,2).
„Mert mindenki, aki segítségül hívja az Úr
nevét, hatalmát, tekintélyét, megtartatik, megmenekül, üdvözül”
(Róm. 10,13).
Zsolt. 50,16 A gonosznak [(rášáʿ): a bűnösnek, a
céltévesztőknek] pedig ezt mondja Isten: Miért beszélsz te
rendeléseimről, [hogy mered emlegetni
rendelkezéseimet] és veszed szádra az én szövetségemet?*
*Az Úr Jézus
kijelentése a vallási vezetőkről: „Az írástudók és a farizeusok a Mózes
székében ülnek. [Más fordítás: „A törvénytanítóknak és a
farizeusoknak van hatalmuk arra, hogy megmagyarázzák Mózes törvényét]:
Annakokáért amit parancsolnak [és amit
mondanak] néktek, mindazt megtartsátok [és megőrizzétek] és megcselekedjétek; de az ő cselekedeteik
szerint ne(hogy) cselekedjetek
[és cselekedeteiket ne
kövessétek]. Mert ők mondják [és beszélnek ugyan róla, és bár tanítják], de nem cselekszik [vagyis tetté nem váltják]” (Mát. 23,2-3).
Zsolt.
50,17
Hiszen te gyűlölöd [(śáné'):
utálod] a fenyítést [a (músár): tanítást, útmutatást], és hátad mögé veted rendelésimet [(dáḇár):
elveted, és megveted igéimet]!
Zsolt.
50,18
Ha lopót [(gannáḇ): tolvajt] látsz, [(rácáh):
gyönyörködsz, örömödet leled benne, társaságát keresed, és élvezed] mellé adod magad [vele
cimborálsz,
hozzászegődsz], és ha paráznákat, [(ná'ap̄): házasságtörőket] társalkodsz velük [(ḥéleq): velük tartasz].*
*Pedig meg van írva: „Aki
osztozik a lopóval, gyűlöli az magát; (aki a tolvajjal tart, önmaga
ellensége), és az is, aki átkozódást
hall, de nem jelenti” (Péld. 29,24).
Zsolt.
50,19
A szádat gonoszságra tátod, [szádból (ráʿ): veszélyes, rosszindulatú beszéd
jön ki] és a nyelved csalárdságot [(mirəmáh cámaḏ):
csalást, becsapást, félrevezetést tervez] sző.*
*És a te: Nyelved
ártalmakon elmélkedik,
(romlásomra törsz, te cselszövő) s olyan,
mint az éles olló, (mint az éles borotva) te álnokságnak mestere! Szereted a gonoszt (a rosszat) inkább, hogy nem a jót, és a hazugságot
inkább, mint igazságot szólni. Szela. Szeretsz minden ártalmas beszédet,
(szeretsz bántó szavakat mondani) és az
álnok nyelvet” (Zsolt. 52,4-6).
Zsolt.
50,20
Leülsz és felebarátodra beszélsz, anyád fiát is megszidalmazod, és rágalmazod. [Más fordítás:
Ahol csak vagy, testvéred ellen
beszélsz, anyád fiát is bemocskolod].*
*Így folytatódik a kijelentés: „Ha
tehát mást tanítasz, és oktatsz, és felvilágosítsz, magadat nem tanítod, nem
oktatod? Aki hirdeted, és prédikálod, hogy ne lopj, és magad lopsz? Azt mondod: ne törj házasságot, s magad
házasságot törsz? Utálod a bálványokat, és aki kifejezed, hogy irtózol,
undorodsz, borzadsz, és iszonyodsz az istenszobroktól, és templomrablást, és
templomgyalázást követsz el, vagyis szentségtörő vagy? Aki a törvénnyel
dicsekszel, kérkedsz, és büszkélkedsz, a törvény megszegésével, és megrontása
által, a törvény áthágásával gyalázod, tiszteletlenséggel illeted, becsülésétől
fosztod meg, mert csúfot űzöl, és megveted az Istent?” (Róm. 2,21-23).
Pedig
a törvény kimondja: „Ne járj
rágalmazóként a te néped között; ne támadj fel a te felebarátodnak vére ellen.
(Ne törj felebarátod életére). Én vagyok
az Úr” (3 Móz. 19,16).
De:
„bár fölismerték sem értették Isten
rendelkezését, Isten végzését, igazságát, hogy aki effélét művel, és
cselekszik, méltó a halálra, mégis ilyeneket nemcsak tesznek, sőt a
tetteseknek, akik ilyeneket művelnek, még helyeselnek is, velük egyetértenek,
és oltalmazzák azokat” (Róm 1,32).
Zsolt.
50,21
Ezeket teszed és én hallgassak? Azt gondolod, olyan vagyok, mint te?
Megfeddelek téged, és elédbe sorozom azokat. [Más
fordítás: perbe szállok veled és
szemed elé tárom mindezt].*
*Folytatódik a kijelentés: „Most
pedig, mivelhogy mindezeket a cselekedeteket megcselekszitek (és ilyen
dolgokat követtetek el bár én intettelek benneteket), azt mondja az Úr, és mivelhogy szüntelen szóltam (idejében
intettelek), és szóltam ti néktek, de nem
hallottátok, és kiáltottam néktek, de nem feleltetek” (Jer. 7,13).
„Azért a sír kiszélesíti torkát és feltátja
száját szertelen, és leszállnak abba népem főemberei, és zajongó sokasága, és
minden örvendezői. (Más fordítás: Ezért
tátja ki torkát a sír, fölnyitja száját mérhetetlenül. Odakerül az előkelő és a
tömeg, a zajongók és a vigadozók)” (Ésa. 5,14).
Zsolt. 50,22 Értsétek meg ezt, ti Istent felejtők, akik [(šáḵéaḥ
šáḵaḥ): figyelmen kívül hagytátok Istent] hogy el ne ragadjalak
menthetetlenül [Más fordítás: Ti, akik megfeledkeztek Istenről, szálljatok
magatokba, különben elvesztek, s nincs, aki (nácal): kiragadhat, megmenthet, megszabadíthat, megvédhet titeket;
nehogy védtelenek legyetek, és (ṭárap̄): el ne ragadtassatok]:*
*Igen: „Mivelhogy hívtalak titeket [kiáltottam,
szóltam nektek, nem jöttetek], és
vonakodtatok [de folyton elutasítottatok, ellenálltatok, nem akartátok], kiterjesztém
az én kezemet [karomat, segítségemet], és
senki eszébe nem vette [senki sem figyelt, oda sem néztetek, nem
volt, ki fölnézzen]; És elhagytátok [semmibe
vettétek, megvetettétek] minden én
tanácsomat, és az én feddésemmel [érvelésemmel, dorgálásaimmal,
bizonyítékommal] nem gondoltatok: [mit sem törődtetek; elhanyagoltátok; nem fogadtátok meg]”
(Péld 1,24-25).
Zsolt. 50,23 Aki hálával [(tôḏáh): hálaadással]
áldozik, az dicsőít engem, és aki az útra vigyáz, annak mutatom meg Istennek
szabadítását, üdvösségét. [Más fordítás: Aki
a dicséret áldozatát mutatja be, az (káḇéḏ káḇaḏ): tisztel engem, és aki figyel útjára, annak mutatom meg Isten üdvösségét].*
*Ezért így buzdít Dávid: „Adjanak
hálát az Úrnak az ő kegyelméért, és (szeretetéért) és az emberekkel tett csodáiért. És áldozzanak hálaadásnak
áldozataival, és hirdessék az ő cselekedeteit örvendezéssel!” (Zsolt. 107,21-22).
„Menjetek be az ő kapuin hálaadással,
tornácaiba dicséretekkel; adjatok hálákat néki, áldjátok az ő nevét!” (zsolt. 100,4). „Hálákat
adván mindenkor mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és
Atyának” (Eféz. 5,20).
„Általa vigyük
Isten elé a dicsőítés áldozatát mindenkor, azaz nevéről vallást tévő ajkaink
gyümölcsét” (Zsid. 13,15)