Zsid. 6,1 Annakokáért elhagyván a Krisztusról való kezdetleges
beszédet, [a Krisztusról szóló elemi
tanítást] törekedjünk tökéletességre, [érettkorúságra, a végcélbajutásra, bevégzettségre],
nem rakosgatván le újra alapját a holt cselekedetekből való megtérésnek [gondolkodásmód megváltozásnak] és az
Istenben való hitnek. [Görög: (dio):
Ezért abbahagyva, félretéve, mellőzve a (arkhé) kezdeti (logosz): Igéket (pheró):
irányítsunk, haladjunk, vitessünk a (teleiotész
epi): teljesség, tökéletesség, befejezettség
felé.
(mé): Nehogy (kataballó): leromboljon, és (ferómega
apo): visszavigyen
(palin): újra a (nekrosz):
holt (ergon): cselekedetekből való
megtérés, (metanoia): gondolkodásmód
megváltoztatás, és a (pisztisz): hit, bizalom, meggyőződés,
bizonyosság; bizonyítékának az (themeliosz
themelion): alapjához].
»Más fordítás: Ezért mellőzzük Krisztus
tanításának az elemi részleteit, és térjünk át a tökéletesebb dolgokra. Ne
ismételjük újra az alapvető igazságokat: a holt cselekedetekből való megtérést,
az Istenbe vetett hitet]«
Zsid. 6,2 A mosakodásoknak, a [(baptiszmosz): bemerítéseknek] tanításnak, kezek rátevésének, holtak
feltámadásának és az örök ítéletnek*
*Mert: „… a
különböző alámeritések - melyek testi rendszabályok – csak a megigazulás
idejéig kötelezők” (Zsid. 9,10).
Zsid. 6,3(kai): Ugyanis ezt is megtesszük, ha az Isten megengedi [(epitrepó) jóváhagyja].
Zsid. 6,4 Mert lehetetlen dolog, hogy akik egyszer
megvilágosíttattak, [(phótidzó): fényt nyertek] megízlelvén [(geuomai): megtapasztalva] a mennyei
ajándékot, és részeseivé lettek a Szent Szellemnek,
Zsid. 6,5 És megízlelték [(geuomai): megtapasztalták] az Istennek jó beszédét [(réma): Igéjének
megnyilatkozását, Isten élő beszédét] és a jövendő világnak [az eljövendő élet hatalmas] erőit,
Zsid. 6,6 És elestek, [akik
mégis elálltak az igazság mellől és
félreestek] ismét megújuljanak a megtérésre, [és új felismerésre, gondolkozásmód megváltozásra térjenek] mint
akik önmaguknak feszítik meg az Istennek ama Fiát, és meggyalázzák őt. [Görög szöveg: (kai): de mégis (parapiptó): eltértek, eltántorodtak, (palin):
ismét (anakainidzó): újjá legyenek,
és (metanoia):
megtérve megváltoztassák a gondolkodásmódjukat, mint akik (heauton): saját maguknak (anasztauroó):
szegezik kínoszlopra az Istennek Fiát (kai):
és (paradeigmatidzó): nyilvánosan
megszégyenítik, kipellengérezik]*
*Az Úr Jézus kijelentése: „Aki velem nincsen, ellenem van; és aki
velem nem gyűjt, tékozol [Más fordítás: Aki nem velem dolgozik, ellenem dolgozik; és aki
velem nem gyűjt, széjjelszór, és pazarol]. Azt
mondom azért néktek: Minden bűn, azaz céltévesztés és káromlás, gyalázkodás, rágalmazás, becsmérlődés,
megbocsáttatik az embereknek; de a Szellem káromlása, gyalázása
becsmérlése, a Szellem elleni szitkozódás
nem bocsáttatik meg az embereknek. Még aki az ember Fia ellen szól, annak is
megbocsáttatik. De aki a Szent Szellem ellen szól, és Őt leszólja, annak sem
ezen - vagyis sem ebben a világban, ebben a létkorban, - sem a más világon,
vagyis sem a jövendő létkorban meg nem bocsáttatik” (Mát. 12,30-32).
Márk is bizonyságot tesz az Úr Jézus kijelentéséről: „Bizony mondom néktek, hogy minden bűn, vagyis
minden hiba, tévedés megbocsáttatik
az emberek fiainak, még a káromlások is mind, bármennyi káromlást szólnak. De
aki a Szent Szellem ellen szól káromlást, és ha valaki a Szent Szellemet
káromolja és rágalmazza, gyalázza, becsmérli, és ellene szitkozódik, nem
nyer bocsánatot soha, hanem vétkes marad bűne miatt örökké, a leendő, eljövendő létkorban is. Mivelhogy ezt mondják vala, és azt
terjesztették: Tisztátalan szellem
van benne” (Márk. 3,28-30).
„Mert ha az Úrnak,
a megtartó, üdvözítő Jézus Krisztusnak megismerése által a világ fertelmeit
elkerülték, és megszabadultak a világ förtelmeitől, szennyétől,
tisztátalanságától, beszennyezettségétől, fertőjétől, és mételyétől. (Itt a görög szöveg azt mondja: elkerülték a világ
szennyét, fertőző hatását), de ezekbe
ismét belekeveredve elbuknak, és legyőzetnek, az ő utolsó állapotuk gonoszabbá,
rosszabbá, károsabbá, súlyosabbá lett az elsőnél. Mert jobb volna rájuk nézve,
ha meg sem ismerték volna az igazság, a
megigazulás útját, mint hogy megismervén, elpártoljanak, és
elforduljanak a nekik adott szent parancsolattól. De betelt rajtuk az igaz
példabeszéd szava: Az eb visszatért a saját okádására, és a megmosódott disznó
a sárnak fertőjébe, és a megfürdött disznó sárban hempereg” (2
Pét. 2,20-22). És így hangzik a Példabeszéd: „Mint az eb visszatér a maga okádására, úgy a bolond, vagyis az Isten
nélkül élő, a hitetlen megkettőzteti az ő bolondságát, és úgy ismétli meg
bolondságát az ostoba” (Péld.
26,11).
„Mert ha szándékosan, vagyis önként, készségesen, szabad akaratból, vagy
elhatározásból, kényszerítés nélkül vétkezünk, azaz vétjük el a célt, és hibázunk, az igazság, azaz a valóság, az Ige megismerésére való
eljutás, az igazság teljes megismerése, és befogadása
után. Akkor többé nincs bűnökért, a cél elvétésért való áldozat. (A görög szöveg azt mondja: már nem marad hátra
áldozat. Mert erre a bűnre már nincsen engesztelő áldozat). Hanem az ítéletnek valami rettenetes, félelmetes, ijesztő, és
szörnyű várása és a tűznek lángja, lobogó, mohó heve, amely megemészti
az ellenszegülőket. Aki megveti vagy elveti a Mózes törvényét, és megszegi, érvényteleníti,
hatálytalanítja, megszünteti, megsemmisíti, két vagy három
tanúbizonyságra, két, vagy három tanú vallomása alapján irgalom és szánalom, részvét, könyörület,
együttérzés, irgalmasság nélkül meghal. Gondoljátok meg, mennyivel súlyosabb
büntetésre méltónak ítéltetik az, aki az Isten Fiát megveti, és megtapodja, és
a szövetségnek vérét, mellyel megszenteltetett, tisztátalannak, közönségesnek,
szentségtelennek, megfertőzöttnek tartja, és a kegyelemnek Szellemét
bántalmazza, sértegeti, gyalázza, megveti, csúffá teszi, csúfolja, kigúnyolja,
és megcsúfolja?” (Zsid. 10,26-29).
Azt tanácsolja az Úr, hogy: „Ha valaki látja, és megtudja, hogy az ő atyjafia vétkezik, eltéveszti
a célpontot, és hibázik, de nem halálos bűnt, de nem halálos a tévedése,
hibája, könyörögjön, és az Isten életet ad annak, akinek nem halálos a
céltévesztése. Van halálos bűn, halálból eredő, és halálra visszavezető
tévedés, hiba; nem az ilyenért mondom, hogy könyörögjön. Minden
igazságtalanság, istentelenség, Isten nélküliség bűn, céltévesztés. De van nem
halálos bűn, céltévesztés is, olyan elvétése a célnak, ami nem vezet halálra” (1 Ján. 5,16-17).
Pál apostol megvallásával világítja meg az Úr az előző
kijelentéseket, a hitetlen ember nem tudja a halálos bűnt elkövetni: „Hálát adok a Krisztus Jézusnak, a mi
Urunknak, aki engem megerősített, hogy engem hívnek ítélt, mert megbízhatónak
tartott, amikor szolgálatra rendelt. Ki előbb istenkáromló, és őt káromló, az
övéit üldöző és erőszakoskodó valék, és erőszakos ember voltam: de könyörült rajtam, és mégis irgalmat
nyertem, mert tudatlanul cselekedtem
hitetlenségemben. Szerfelett megsokasodott, és bőségesen kiáradt rám a mi
Urunknak kegyelme a Krisztus Jézusban való hittel és szeretettel. Igaz beszéd
ez és teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy
megtartsa, vagyis üdvözítse a bűnösöket, azaz
a célt eltévesztőket, akik közül első vagyok én. De azért könyörült
rajtam, hogy Jézus Krisztus bennem mutassa meg legelőbb a teljes hosszútűrését,
és végtelen türelmét, példa gyanánt azoknak, akik hisznek Őbenne, és így az
örök életre jutnak” (1 Tim. 1,12-16).
És azért nem tud megtérni, aki már egyszer megszabadult,
mert: „Mikor pedig a tisztátalan, a gonosz, szentségtelen
szellem kimegy az emberből, víz nélkül való, sivár, száraz helyeken jár, és
bolyong, és vándorol, nyugalmat, és
csillapodást keresve, és nem talál: Akkor ezt mondja: Visszatérek az én
elhagyott házamba, ahonnét kijöttem. És oda menvén, üresen, kisöpörve és feldíszítve találja azt. Akkor nyomban elmegy,
elsiet és vesz maga mellé más hét szellemet, gonoszabbakat ő magánál, és mind bemenvén, ott lakoznak; és ennek az embernek
sorsa pedig rosszabbra fordul, és az ő utolsó, vagyis későbbi
állapota gonoszabb, és rosszabb lesz az elsőnél” (Mát. 12,43-44).
Péter apostol így
figyelmezteti a mindenkori hívőket: „Józanok,
vagyis Isten Igéje szerint gondolkodók
legyetek. Vigyázzatok, éberek legyetek, és figyeljetek. Mert a ti ellenségetek,
az ördög, a vádló, rágalmazó, sátán, mint ordító oroszlán szertejár, és kószál
mindenütt, keresvén, kit elnyeljen” (1Pét 5:8).
És hogy soha ne maradjon üres a házatok, azért: „Mint
most született csecsemők, a tiszta, csalárdságtól
mentes, szellemi, hamisítatlan megtéveszthetetlen tej, azaz Isten igéje után
vágyakozzatok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre, amíg majd megmenekültök”
(1Pét 2:2).
„Mert
az Istennek beszéde (Istennek (logosza):
igéje) élő és ható (működő, tevékeny, hatékony; élő energia). És élesebb
(metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb) minden kétélű fegyvernél (és minden kétélű
kardnál). És elhat a szívnek és a szellemnek, az ízeknek és a velőknek
megoszlásáig (Más fordítás: és
áthatol az elme és a szellem, az ízületek és a velők szétválásáig,
felosztásáig, és megosztásáig), és
megítéli (vagyis döntésre alkalmassá teszi) a gondolatokat és a szívnek (a szellemi élet központjának) indulatait (és szándékait, gondolatait, nézeteit, véleményét, és
gondolkodását)” (Zsid. 4,12).
Zsid. 6,7 Mert a föld, amely beissza a gyakorta, a [(pollakisz):
gyakran, többször] reá hulló esőt, a reá [(erkhomai hüetosz): jövő
záport] és hasznos füvet [(euthetosz botané): hasznos növényt]
terem azoknak, akikért, és [akik számára]
műveltetik, áldást nyer Istentől;*
*Dávidon keresztül
fejti ki a Szent szellem az ige mondanivalóját: „Meglátogatod a földet, és (gondoskodsz róla, megöntözöd), és elárasztod; nagyon meggazdagítod azt.
Istennek folyója tele van vizekkel; gabonát szerzel nékik, mert úgy rendelted
azt. Megitatod barázdáit, göröngyeit meglapítod, és (elegyengeted); záporesővel meglágyítod (porhanyítod) azt, (növényzetét) és termését megáldod. Megkoronázod az esztendőt jóvoltoddal, és
(javaiddal) és a te nyomdokaidon kövérség
(bőség) fakad; Csepegnek a puszta legelői
és a halmokat vígság övezi. (Legelők sarjadnak a pusztán, ujjongás övezi a
halmokat). A legelők megtelnek juhokkal,
és a völgyeket gabona borítja; (ujjonganak) örvendeznek és énekelnek”
(Zsolt. 65,10-14).
Zsid. 6,8 Amely pedig töviseket és bojtorjánokat [(tribolosz:
bogáncsot] terem, megvetett és közel van az átokhoz, annak vége
megégetés. [Görög szerint: De amely töviseket és bogáncsot (ekpheró):
visz ki, visz magával, az (adokimosz):
alkalmatlan, használhatatlan, megbízhatatlan; Sportban az olyan személy, aki a
versenyen nem tartja be a játékszabályokat, ezért kizárják a versenyből, vagy a
győzelmét érvénytelenítik, mivel alkalmatlan, és (eggüsz): közeledik az (katara):
átokhoz, aminek (telosz): eredménye (kauszisz):
megégés]*
*A céltévesztett
embert így figyelmezteti az Úr: „… Átkozott a föld te miattad, fáradságos munkával
élsz belőle életednek minden napjaiban. Töviset és bogáncskórót (bogáncsot) terem
tenéked; s eszed a mezőnek füvét (növényét). Orcád verítékével eszed a te kenyeredet, míglen visszatérsz a földbe,
mert abból vétettél: mert por vagy te s ismét porrá leszel” (1 Móz. 3,17-19).
Az Úr Jézus kijelentése a
tövisről, és a bojtorjánról, megerősítve Isten kijelentését: „… A tövisek, vagy a szúrós bogáncs: e
világnak gondja, és a világ dolgai miatti aggodalom,
gondoskodás és törekvés, és a csalóka gazdagságnak csalárdsága és csábítása...” (Mát. 13,22).
Zsid. 6,9 De ti felőletek szerelmeseim, ezeknél jobb és
üdvösségesebb dolgokról [(szótéria ekhó): üdvösséget -
szabadulás, megmenekülés, biztonság, oltalom, védelem; épség, egészség,
megtartás - megragadókról] vagyunk meggyőződve, akik [(peithó): engedtétek
magatokat meggyőzni, és hisztek] ha így szólunk is.
Zsid. 6,10 Mert nem igazságtalan az Isten, hogy elfelejtkezzék a
ti cselekedeteitekről [(koposz): fáradozásotokról] és a
szeretetről, melyet tanúsítottatok az ő neve iránt, és [(endeiknümi onoma eisz):
megmutattatok az ő nevében] mint akik szolgáltatok és szolgáltok a szenteknek*
*Az apostol minden gyülekezetet – akiket ismer, és akikről
csak hallott – és minden hívőt az Úr előtt hordoz imádságban, megköszönve az
Úrnak a szeretet által munkálkodó hitet, és szolgálatot: „Szüntelenül megszakítás, és megállás
nélkül, állandóan, emlegetve a ti
hitetek munkáját, és a ti Isten
szerinti szeretetetek fáradozását, és a mi Urunk Jézus Krisztus felől
való elváró reménységeteknek állhatatosságát, és kitartását, az Isten előtt, a
mi Atyánk színe előtt: [Más fordítás: Állandóan
gondolunk Istenünk és Atyánk előtt tevékeny hitetekre, áldozatos szeretetetekre
és Urunkba, Jézus Krisztusba vetett szilárd, állhatatos reményetekre; És a mi
Urunkban, Jézus Krisztusban való hitetek gyümölcseire]” (1 Thess. 1,3).
„Mindenkor hálaadással, és szüntelen hálával
tartozunk az Istennek, atyámfiai, testvéreim, ti érettetek, amiképpen méltó is,
mivelhogy felettébb megnövekedék, és nőttön nő a ti hitetek, és mindnyájatokban
gazdagodik, és bővölködik az egymáshoz, és egymás iránt való szeretet. Mivégből
imádkozunk is mindenkor ti érettetek, hogy a mi Istenünk tegyen méltóvá titeket
az elhívásra, és töltsön be titeket a jóban való teljes gyönyörűséggel, és a
hitnek minden erejével” (2 Thess. 1,3.11)
„Hálát adunk az Istennek és a mi Urunk Jézus Krisztus Atyjának
mindenkor, valahányszor tiértetek könyörögvén imádkozunk.
Mivelhogy
hallottuk a ti hiteteket a Krisztus Jézusban, és a szeretetet, amellyel
minden szentekhez vagytok” (Kol. 1,3-4)
„Hálát adok az én Istenemnek, valahányszor
megemlékezem rólatok. Mindenkor minden én könyörgésemben, imádságomban
mindenitekért nagy örömmel könyörögvén. Mivelhogy közösséget vállaltatok
velem, és részt vettetek az evangélium szolgálatában, hirdetésében az első
naptól fogva mind ez ideig” (Fil. 1,3-5)
„Hálát adok mindenkor az én Istenemnek,
amikor megemlékezem rólad imádságaimban, mert hallok a te hitedről és
szeretetedről, amely az Úr Jézus és minden szent iránt van benned” (Filem.
1,4-5).
„Én tehát, miután hallottam az Úr Jézusba
vetett hitetekről és a bennetek minden szent iránt megnyilvánuló szeretetről,
szüntelenül hálát adok értetek, amikor megemlékezem rólatok imádságaimban; és
kérem, hogy a mi Urunk Jézus Krisztus Istene, a dicsőség Atyja adja meg nektek
a bölcsesség és a kinyilatkoztatás Szellemét, hogy megismerjétek Őt” (Eféz.
1,15-17).
Mert: „… a hit, ha cselekedetei nincsenek, megholt
[(nekrosz): halott] ő magában” (Jak. 2,17).
Zsid. 6,11 Kívánjuk pedig, hogy közületek kiki ugyanazon
buzgóságot tanúsítsa a reménységnek bizonyossága iránt mindvégig. [Más fordítás: Kívánjuk
pedig, hogy közületek (hekasztosz):
mindenki (szpúdé): ugyanazt az
igyekezetet tanúsítsa mindvégig, (elpisz
plérophoria): hogy a reménység
teljes bizonyosságára eljussatok, amíg a reménység egészen be nem (telosz
akhri
akhrisz): teljesedik]*
*Mert: „Krisztus…
akinek háza mi vagyunk, ha a bizodalmat és a reménységnek dicsekedését [ha
a bizonyságtevés bátorságát és a diadalmas reménykedést] mind végig erősen [(bebaiosz): állhatatosan, és szilárdan]
megtartjuk, [ha mindvégig rendületlenül kitartunk a bizalomban és a diadalmas
reményben]” (Zsid. 3,6).
Zsid. 6,12 Hogy ne legyetek restek, hanem követői azoknak, akik
hit és békességes tűrés által öröklik az ígéreteket.
Zsid. 6,13 Mert az Isten, mikor ígéretet tett Ábrahámnak,
mivelhogy nem esküdhetett nagyobbra, önmagára esküdött.
Zsid. 6,14 Mondván: Bizony megáldván megáldalak téged, és
megsokasítván megsokasítalak téged [Más fordítás: Szólván ily módon: „Amilyen igaz, hogy
vagyok, olyan igaz, hogy igen megáldalak, és nagyon megszaporítlak téged]*
*Dávid próféciája: „Megemlékezik
az ő szövetségéről mindörökké; az ő rendeletéről, amelyet megszabott ezer
nemzetségiglen, az ezer nemzedéknek parancsolt igére; Amelyet kötött
Ábrahámmal, és az ő Izsáknak tett esküvéséről” (Zsolt. 105,8-9)
Az Ábrahámnak tett ígéret, és
a neki ajándékozott szövetség: „Mikor
Ábrám kilencvenkilenc esztendős vala, megjelenék az Úr Ábrámnak, és monda néki:
Én a mindenható Isten vagyok, járj én előttem, és légy tökéletes, és
feddhetetlen. És megkötöm az én szövetségemet én közöttem és te közötted, és
megajándékozlak szövetségemmel: és felette igen megsokasítlak téged. És arcára
borul Ábrám; az Isten pedig szóla őnéki, mondván: Ami engem illet, ímhol az én
szövetségem te veled, hogy népek sokaságának atyjává leszel. És ne neveztessék
ezután a te neved Ábrámnak, hanem legyen a te neved Ábrahám, mert népek
sokaságának atyjává teszlek téged. És felette igen megsokasítalak téged; és
népekké teszlek, mert népeket támasztok belőled, és királyok is származnak
tőled. És adom tenéked és a te magodnak
te utánad a te bujdosásod földét hol jövevény vagy, Kánaánnak egész földét,
örök birtokul; és Istenük leszek nékik. És megállapítom az én szövetségemet én
közöttem és te közötted, és te utánad a
te magod között annak nemzedékei szerint örök szövetségül, hogy legyek
tenéked Istened, és a te magodnak te utánad. Annakfelette monda Isten
Ábrahámnak: Te pedig az én szövetségemet megőrizzed, te és a te magod te utánad
az ő nemzedékei szerint” (1 Móz. 17,1-9).
„És nagy
nemzetté (nagy néppé) teszlek, és
megáldalak téged, és felmagasztalom a te nevedet, és áldás leszel. És áldottak
lesznek, akik téged áldanak, és aki téged (qálal): megvet ('árar): átkozott lesz, átok alá helyezi magát: és
megáldatnak te benned a föld minden nemzetségei (minden népei). (1
Móz. 12,2-3).
Az Úr újra-és újra megerősíti ígéretét: „Az Isten pedig monda: Kétség nélkűl a te
feleséged Sára szül néked fiat, és nevezed annak nevét Izsáknak, és megerősítem az én szövetségemet ő vele
örökkévaló szövetségül az ő magvának ő utána” (1 Móz. 17,19).
Ábrahám hitének próbája után esküvel erősíti meg Isten
az ígéretet: „És monda: Én magamra
esküszöm, azt mondja az Úr: mivelhogy e dolgot cselekedéd, és nem kedvezél a te
fiadnak és nem tagadtad meg tőlem a
fiad, a te egyetlenegyedet. Hogy megáldván megáldalak tégedet, és bőségesen
megsokasítom a te magodat, mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a
tenger partján van, és a te magod örökség szerint fogja bírni az ő
ellenségeinek kapuját. És megáldatnak a te magodban a földnek minden
nemzetségei, mivelhogy engedtél az én beszédemnek” (1 Móz. 22,16-18),
És Isten megemlékezett az Ő
ígéretéről: „Hogy irgalmasságot
cselekedjék a mi atyáinkkal, és megemlékezzék az ő szent szövetségéről, Arról
az esküvésről, amellyel megesküdt Ábrahámnak, a mi ősatyánknak, hogy ő megadja
nékünk” (Luk. 1,69-73).
Az ígéreteknek és
próféciáknak, azok teljesülésének valóságos tartalmát pedig az Újszövetség
fejti ki: „Az ígéretek pedig Ábrahámnak adattak és az ő magvának. Nem mondja: És
a magvaknak, mint sokról; hanem mint egyről. És a te magodnak, aki a Krisztus” (Gal. 3.16).
Zsid. 6,15 És ekképpen, békességes tűrő lévén, [hosszútűréssel] megnyerte az ígéretet*
*Mert az Úr mindig
betartja ígéretét: „Ábrahám pedig száz esztendős vala, mikor születik néki
az ő fia Izsák” (1 Móz. 21,5).
Zsid. 6,16
Mert az emberek nagyobbra esküsznek, és náluk minden versengésnek vége
megerősítésül az eskü. [Más fordítás: Mivel az emberek maguknál nagyobbra
esküsznek, és így minden: (antilogia): ellenvetésnek,
vitának véget vet, hogy szavuk megerősítéséül esküt tesznek; és mindent (bebaiószisz): megerősít az eskü]*
*Minden ügyben a
„nagyobbra”: Az ÚRra tett eskü döntsön kettőjük (két ember) között,
hogy nem nyújtotta-e ki kezét embertársának a tulajdonáért. Ezt fogadja el az
állat gazdája, és nem kell kártérítést fizetni” (2 Móz. 22,11).
Zsid. 6,17 Miért is az Isten, kiválóbban [(perisszoteron): még jobban] meg akarván [(búlomai):
meg kívánta] mutatni az ígéret örököseinek az ő végzése [(búlé):
elhatározása] változhatatlan, és [(ametathetosz):
megmásíthatatlan] voltát, esküvéssel lépett közbe [(mesziteuó): esküvel
erősítette azt meg, esküvel vállalt
kezességet]*
*Már a prófécia is
így szól az Úrról: „Izráel fenséges Istene nem hazudik, és nem is bán meg
semmit, mert nem ember ő, hogy megbánjon valamit” (1Sám. 15,29).
Mert:
„Nem
ember az Isten, hogy hazudjék és nem embernek fia, hogy megváltozzék, vagy hogy bármit megbánna. Mond-é
ő valamit, hogy meg ne tenné? Igér-é valamit, hogy azt ne teljesítené?” (4 Móz. 23,19).
„Mert megbánhatatlanok és visszavonhatatlanok az Istennek ajándékai,
vagyis Isten kegyelme és a Szellem megnyilvánulása és az ő elhívása”
(Róm. 11,29).
Ezért: Emlékezzetek meg örökké az ő szövetségéről, és az ő beszédéről, amelyet
parancsolt, ezer nemzetségig; Amelyet szerzett Ábrahámmal; és az Izsáknak tett
esküjéről. (Más fordítás: Mert Ő örökké
emlékezik szövetségére, ezer nemzedéken át adott szavára, amit Ábrahámmal
kötött, ahogy Izsáknak megesküdött). (1Krón. 16,15-16).
Zsid. 6,18 Hogy két változhatatlan tény [(ametathetosz pragma): megmásíthatatlan tett] által, melyekre nézve lehetetlen, hogy az Isten hazudjon [(pszeudomai):
becsapjon], erős vigasztalásunk [(iszkhürosz paraklészisz): erős bátorításunk] legyen minékünk, mint
akik oda menekültünk, hogy megragadjuk az előttünk levő [(prokeimai): rendelkezésre
álló] reménységet*
*Az apostolok
továbbra is így bátorítanak: „Annakokáért felövezvén
elmétek derekait [gondolkodásotok csípőjét,
készüljetek fel], mint józanok,
[mint megfontoltak, józanul,
végcél felé tartva, bevégzettekhez illően]. Tökéletesen [és teljes bizonyossággal, megingathatatlanul] reménykedjetek, [és bízzatok] abban a kegyelemben, amelyet a Jézus Krisztus hoz néktek, mikor
megjelenik, [melyet a Krisztus Jézus kinyilatkoztatása, kijelentése, lelepleződése fog hozni nektek]” (1
Pét. 1,13).
„Aki megtartott [megszabadított,
megváltott és szent tiszta, tökéletes, Istenhez méltó, Isten szerinti életre
elhívott] minket és hívott
szent hívással, nem a mi cselekedeteink [vagy erőfeszítéseink] szerint, hanem az ő saját végezése [elhatározása, szándéka] és
kegyelme [öröme, jóindulata, és kedvezése] szerint, mely adatott nékünk [és amellyel megajándékozott] Krisztus Jézusban örök időknek előtte [vagyis az idők kezdete előtt]” (2 Tim. 1,9).
Zsid. 6,19 Mely lelkünknek [(pszükhé): életünknek] mintegy
bátorságos és erős [(aszphalész bebaiosz): biztos és szilárd] horgonya és
beljebb hatol a kárpitnál,
Zsid. 6,20 Ahová útnyitóul [(prodromosz): előfutárként] bement érettünk
Jézus, aki örökké való főpap lett Melkisédek (jelentése. igazság királya, az én
királyom igazságos) rendje szerint*
*És folytatódik a kijelentés: „Lévén annakokáért nagy főpapunk, aki áthatolt az egeken, Jézus
[héberül: Jehosua = Jahve az
üdvösség, a szabadítás; a megváltó) és
Józsué neve görög formában], az Istennek
Fia, ragaszkodjunk vallásunkhoz [megvallásunkhoz]” (Zsid. 4,14).
„Annakokáért szent atyafiak [szent testvéreim], mennyei elhívásnak részesei, figyelmezzetek, a mi vallásunknak [(homologia): a mi
megvallásunk] apostolára [(aposztolosz): követére] és főpapjára,
Krisztus Jézusra [Más fordítás: értsétek
meg Jézust, mint apostolt, és mint főpapot]”
(Zsid. 3,1).
„… aki örökké való főpap lett Melkisédek rendje szerint”. „Miképpen másutt [(heterosz en): máskor] is
mondja [(legó): kijelenti, kihirdeti]: Te örökké való pap
vagy, Melkisédek [jelentése: igazság királya, az én királyom igazságos] rendje
szerint. Neveztetvén az Istentől Melkisédek rendje szerint való főpapnak.
Akiről nekünk sok és nehezen megmagyarázható mondani valónk van, mivel restek
lettetek a hallásra [minthogy eltompult a hallásotok]” (Zsid.
5,6.10-11).
Mert ez a Melkisédek Sálem királya, a felséges Isten
papja, aki a királyok leveréséből visszatérő Ábrahámmal találkozván, őt
megáldotta. Akinek tizedet is adott Ábrahám mindenből: aki elsőben is
magyarázat szerint igazság királya, azután pedig Sálem királya is, azaz
békesség királya, Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem napjainak
kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten Fiához, pap
marad örökké. Mert ez a
bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint” (Zsid. 7,1-3.17).
„Melkisédek pedig Sálem királya, … a Magasságos
Istennek papja vala” (1 Móz. 14,18).
Dávid is erről tesz
megvallást: „Megesküdt az Úr és meg nem
másítja: Pap vagy te örökké Melkisédek rendje szerint” (Zsolt. 110,4)