Nincs nagyobb erő a szeretetnél. Legyőzi a gyűlöletet,
mint a fény az éjszakát.
2015. június 26.
Szellemi előrejelzés
„Kevélység jár az összeomlás előtt és a bukás előtt fölfuvalkodottság.”
(Példabeszédek 16:18)
Az életünket többféle előrejelzés segítheti: gazdasági, pénzügyi, időjárás
előrejelzés, de maradéktalanul egyiknek sem hiszünk. Arra jók, hogy valamiféle
irányvonalat, tendenciát mutassanak, de pontosan nem tudják előre jelezni az
eseményeket, ezért bizonyos fokú bizonytalanságban tartanak bennünket. Mit nem
adnának sokan, ha előre ismerhetnék, hogy a gazdasági vagy a pénzügyi életben
pontosan mikor következik be az összeomlás, illetve ha előre tudhatnák azokat a
jól meghatározható eseményeket, történéseket, amelyek a közeli bukás biztos
jelei. Valószínűleg nagyon sok embertársunknak most nem fájna a feje a magas
törlesztő részletek miatt. Ha előre láthatták volna a devizaárfolyam ilyen
nagymértékű változását bizonyára kétszer jobban meggondolták volna, hogy
vegyenek-e fel kölcsönt.
Nem így van Isten igéjében. Még ha a pénzvilág, a gazdasági élet, vagy
az időjárás alakulásának változását nem is tudják 100%-os bizonyossággal előre
jelezni, addig Isten a szellemi élet területén adott világos, pontos
eligazításokat. Az idézett bibliaszöveg egy szellemi előrejelzés.
Elmondja, hogy milyen megelőző jelenségeket láthatunk a bukás, illetve az
összeomlás előtt. Az Úr annyira szeret bennünket, hogy előre figyelmeztet, így
segít abban, hogy felkészülhessünk a várható eseményekre. Nem csupán azért,
hogy ne érjen bennünket váratlanul, ha bekövetkezik, hanem hogy legyen időnk
kitérni előle. Nem szükségszerű ugyanis, hogy az előre jelzett események be is
következzenek rajtunk. Amennyiben időben változtatunk életünk irányán, úgy az
előre jelzett eseményt is elkerülhetjük.
A mai ige arra tanít, hogy törvényszerű az, miszerint a kevélységet
összeomlás követi, a felfuvalkodottságot pedig bukás. Ha valaki ugyanis a
kevélység, illetve a felfuvalkodottság csúnya magatartását gyakorolja, ezek
biztos előjelei annak, hogy az illető hamarosan nagyot fog koppanni,
összeomlik, elbukik.
Mindannyian félünk a bukástól, az összeomlástól. Szeretnénk ezeket
elkerülni, de ugyanakkor érdekes módon nem riadunk vissza attól, hogy kevélyek,
felfuvalkodottak legyünk. Bölcs Salamonon keresztül azonban arra tanít meg
bennünket az Úr, hogy a bukást és az összeomlást úgy kerülhetjük el, ha
alázatosak leszünk. Jób könyvében ezt olvashatjuk: „Megtöri [az Úr] a
hatalmasok gőgjét, s az alázatosaknak segítséget nyújt.” (Jób 22:29).
Az Újszövetségben így hangzanak ugyanezek a gondolatok: „Hatalmasokat
dönte le trónjaikról, és alázatosakat magasztalt fel” (Lukács 1:52).
Isten csak az alázatos embert tudja megáldani, azt az embert, aki érzi, Istenre
van szüksége. Az aki önmagával van eltelve, az nem érzi a kegyelem
szükségességét, így a menny áldása sem kísérheti az életét. Isten nélkül pedig
kudarcra van ítélve az életünk. Nélküle csak bukás és összeomlás várható, csak
idő kérdése, hogy mikor következik be.
Ezzel szemben Jézus erre hív ma bennünket: „Vegyétek magatokra az
én igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy szelíd vagyok, és alázatos szívű, és
megnyugvást találtok szellemeteknek” (Máté 11:29). Lépjünk kapcsolatba
már ma Jézussal, s kérjük tőle, segítsen az Ő igáját vinni, s közben megtanulni
az alázatot. Ígérete szerint ugyanis ez hozza el számunkra a várva várt szellemi
nyugalmat és békességet.
Ne habozz, jöjj Jézushoz még ma és kérd tőle az alázat leckéjét. Ő előre
jelzi a várható eseményeket, hogy legyen időd változtatni életed irányán,
mielőtt még túl késő lenne. Élj ezzel a csodálatos kegyelmi lehetőséggel! Mondd
el ma reggel ezt az imát a zsoltárossal együtt: „Vizsgálj meg, Istenem,
ismerd meg szívemet! Próbálj meg, és ismerd meg gondolataimat! Nézd meg, nem
járok-e téves úton, és vezess az örökkévalóság útján!” (Zsoltár
139:23-24). Ámen!
http://reggelidicseret.blogspot.hu/2013/09/lelki-elorejelzes.html
2015. június 25.
Zsoltár 32. A megigazult ember boldogsága és reménysége. (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt. 32,1 „Dávid [szeretett, szerető; összekötő, egyesítő; főember] tanítása, [(maśəkíl): éneke]. Boldog, és [áldott] az, akinek hamissága [(pešaʿ): hűtlensége, lázadása] megbocsáttatott, [(násá'
náśá'): elvétetett, eltöröltetett] vétke elfedeztetett*
*Pál apostol idézi
a próféciát, amely beteljesedett: „Boldogok és áldottak, akiknek
megbocsáttattak és elfedeztettek bűneik, hamisságaik, gonoszságaik, vagyis céltévesztésük,
azaz a cél ELVÉTÉSE, és törvényszegéseik. És akinek elengedték
törvénytiprásait. Boldog
és áldott ember az, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít, vagyis az a személy,
akinek az Úr vétkeit, azaz céltévesztését
nem rója, és nem számítja fel” (Róm. 4,7-8).
Hát jöjj az Úrhoz: „Ő megbocsátja minden bűnödet, meggyógyítja
minden betegségedet” (Zsolt. 103,3).
Zsolt. 32,2 Boldog, és [áldott] ember az, akinek az Úr [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] bűnt [(ʿávôn
ʿáôn): hamisságot] nem tulajdonít, [(ḥášaḇ):
akinek az ÚR nem
rója fel bűnét, nem tartja számon vétkét]
és (rúaḥ):
szellemében csalárdság [(rəmijjáh): álnokság] nincsen [nem lakik]*
*És így folytatja
Dávid: „Az ártatlan kezű és tiszta [(bar): őszinte] szívű, aki nem adja magát [nem
(násá'
náśá'): vágyik, és sóvárog] hiábavalóságra,
[(šavə'
šávə'): gonoszságra] és nem
esküszik meg csalárdságra [akinek az esze nem (mirəmáh): csaláson,
becsapáson, félrevezetésen jár, nem esküszik hamisan]. Áldást nyer az Úrtól, [(násá' náśá' jəhóváh bəráḵáh): megajándékozza,
körbeveszi Jahve, az Örökkévaló jóléttel] és
igazságot [(cəḏáqáh): megigazulást] az
üdvösség Istenétől [(jéšaʿ ješaʿ): a megmentő, szabadító
Istentől]. (Zsolt. 24,4-5).
És mert csak az Úr végezheti
el ezt, ezért kéri Dávid, hogy: „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és
az erős szellemet újítsd meg bennem” (Zsolt.
51,12).
És Isten ezt elvégezte, de az
embernek kell elfogadni: „Minthogy az
Isten volt az, aki Krisztusban megbékéltette önmagával a világot. Nem
tulajdonítván nékik az ő bűneiket, és reánk bízta a békéltetésnek igéjét. [Más fordítás: Isten volt a Krisztusban, amikor a világot
magával kiengesztelte, nem
számítva fel nekik az eleséseket, a hibás lépéseket, botlásokat, baklövéseket, melléfogásokat, törvényszegéseket, sőt belénk helyezte a
kibékítés, a kiengesztelődés (logoszát), igéjét]. Krisztusért
járván tehát követségben, mintha Isten kérne, és bátorítana benneteket mi általunk: Krisztusért,
a Krisztus nevében kérünk,
béküljetek meg, engesztelődjetek ki
az Istennel” (2 Kor. 5,19-20).
Zsolt. 32,3 Míg elhallgatám, és amíg [(ḥáraš):
némán hallgatva csendben maradtam] megavultak [(báláh): tönkrementek, elerőtlenedtek, kiszáradtak, elsorvadtak (ʿecem):
teljesen] csontjaim a napestig való jajgatás miatt, az [egésznapi
(šə'áḡáh): ordításomban,
üvöltésemben]*
*Mert: „bánatban [(jáḡôn): szomorúságban fájdalomban] enyészik [(káláh): múlik el] életem és sóhajtásban [('ănáḥáh):
nyögésben, jajgatásban] múlnak éveim;
bűnöm miatt roskadoz erőm, a [(ʿávôn
ʿáôn): bűn miatti baj, csapás (kášal): elveszi erőmet, támolygok,
tántorgok, kimerült vagyok], és kiasznak
csontjaim, és [(ʿášéš ʿecem): elfogy, elenyészik testem]” (Zsolt. 31,11).
Hiszen már kijelentést nyert,
hogy: „Aki elfedezi és (takargatja) az ő vétkeit, nem lesz jó dolga, és (annak
nem lesz jó vége); aki pedig megvallja és
elhagyja, irgalmasságot nyer” (Péld.
28,13).
Bizony a földi emberek közül:
„Ki mondhatná azt: megtisztítottam
szívemet, tiszta vagyok az én bűnömtől (hamartia: a céltévesztéstől)”
(Péld. 20,9).
„… mert nincs ember, aki ne vétkeznék…” (1Kir. 8,46).
„Az ÚR letekint a mennyből az emberekre, hogy lássa, van-e köztük
értelmes, aki keresi az Istent? Mindnyájan elfordultak tőle, egyaránt megromlottak. Senki sem tesz jót,
egyetlen ember sem” (Zsolt. 14,2-3).
„Bizony nincs egy igaz ember is a földön, aki jót
cselekednék, és nem vétkeznék” (Préd.
7,20).
„Ha azt mondjuk [és azt állítjuk], hogy nincsen
bűn mi bennünk [(hamartia ekhó): vagyis a céltévesztés nem tart
hatalmában,
hogy nem a céltévesztés tart irányítása alatt, és nem az
igazgat], magunkat csaljuk meg [saját
magunkat vezetjük félre, (planaó): és csapjuk be] és igazság [(alétheia): a valóság,vagyis Isten szava, Igéje] nincsen mi bennünk [az Ige (hémin):
nincs nekünk, és velünk]. Ha megvalljuk [(homologeó):
elismerjük, és bevalljuk] bűneinket [(hamartia): céltévesztésünket, akkor
megtapasztaljuk, hogy Isten], hű és igaz
[megbízható és igazságos], hogy
megbocsássa bűneinket [hogy (aphiémi): elengedje
tartozásunkat, és felmentsen a céltévesztés alól] és megtisztítson [(katharidzó):
tisztának nyilvánítson] minket minden
hamisságtól. [(adikia): igazságtalanságtól,
istentelenségtől]” (1 Ján. 1,8-9).
A prófétán keresztül már
kijelentette az Úr: „Én, én vagyok, aki
eltörlöm álnokságaidat és gonoszságodat önmagamért, és bűneidről, és
gonoszságodról nem emlékezem meg!” (Ésa. 43,25)
Erről szól Mikeás próféta is: „Kicsoda olyan Isten, mint te, aki
megbocsátja a bűnt, és a gonoszságot,
és elengedi öröksége, vagyis népe maradékának vétkét, és gonoszságának
büntetését?! Nem tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik az
irgalmasságban, mert abban telik kedve, hogy kegyelmet ad! Hozzánk térvén,
könyörül rajtunk, és újra irgalmas lesz hozzánk; eltapodja álnokságainkat, és
igazságtalanságunkat. Bizony a tenger mélységébe veted minden bűnünket, azaz céltévesztésünket!” (Mik. 7,18-19)
Dávid is erről prófétál: „Áldjad én lelkem az Urat, és el ne
feledkezzél semmi jótéteményéről. Ne
feledd el, mennyi jót tett veled. Aki, vagyis Ő megbocsátja minden bűnödet és
gonoszságodat, meggyógyítja minden betegségedet és fogyatékosságodat, és
rosszullétedet. Aki megváltja életedet a koporsótól, és a sírtól; kegyelemmel,
és szeretettel, és irgalmassággal
koronáz meg téged” (Zsolt. 103,2-4).
Zsolt. 32,4 Míg éjjel-nappal [súlyosan] rám nehezedék kezed, életerőm ellankadt, mintegy a
nyár hevében, »mint a nyári hőségben« Szela.
[Más fordítás: Szívem olyan volt, mint a föld a tűző napon. Megtértem nyomorúságomban, midőn
a tövis szurdalt].
Zsolt. 32,5 Vétkemet bevallám néked, bűnömet [(ḥaṭṭá'ṯ
ḥaṭṭá'áh jḏʿ ʿávôn ʿáôn): vétkemet,
tévedésemet, céltévesztésemet megismertem, megértettem, és a bűn
következményét, a bajt, csapást megtapasztaltam], és el nem fedeztem [(kásáh):
nem rejtegettem, nem takargattam tovább, és
hamisságomat nem titkoltam el]. Azt mondtam [('ámar):
magamban]: Bevallom hamisságomat [(pešaʿ):
lázadásomat, elszakadásomat, hűtlenségemet] az Úrnak [(jəhóváh): Jahvénak, az
Örökkévalónak] - és te elvetted rólam bűneimnek terhét [(ḥaṭṭá'ṯ ḥaṭṭá'áh): céltévesztésem
következményeit, bajokat, csapásokat, és eltörölted adósságom, megbocsátottad Istennélküliségemet] Szela*
*És így folytatja
Dávid: „Egyedül te ellened vétkeztem, azt tettem, amit rossznak látsz…” (Zsolt.
51,6).
És: „… URam, légy kegyelmes hozzám! Gyógyíts meg engem, mert vétkeztem
ellened!” (Zsolt. 41,5).
Hiszen: „Ha a bűnöket számon tartod, Uram: Uram, kicsoda maradhat meg?! Hiszen
te nálad van a bocsánat, hogy féljenek (tiszteljenek) téged!” (Zsolt. 130,3-4).
De: „Aki elfedezi, és (takargatja)
az ő vétkeit, nem lesz jó dolga; aki pedig megvallja és elhagyja, irgalmasságot
nyer” (Péld. 28.13).
Hiszen a prófétán keresztül
már kijelentette az Úr: „Én, én vagyok,
aki eltörlöm álnokságaidat, és gonoszságodat önmagamért, és bűneidről, és
gonoszságodról nem emlékezem meg!” (Ésa. 43,25).
Erről szól Mikeás próféta is:
„Kicsoda olyan Isten, mint te, aki
megbocsátja a bűnt, a gonoszságot, és
elengedi öröksége, a népe maradékának vétkét, gonoszságát, és büntetését?! Nem
tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik az irgalmasságban, és mert abban
telik kedve, hogy kegyelmet ad! Hozzánk térvén, könyörül rajtunk, újra irgalmas
lesz hozzánk; eltapodja álnokságainkat, és igazságtalanságunkat. Bizony a
tenger mélységébe veted minden bűnünket!” (Mik.
7,18-19).
Dávid is erről prófétál: „Áldjad én lelkem az Urat, és el ne
feledkezzél semmi jótéteményéről és
ne feledd el, mennyi jót tett veled. Aki - Ő - megbocsátja minden bűnödet, minden
gonoszságodat, meggyógyítja minden betegségedet, és fogyatékosságodat,
rosszullétedet. Aki megváltja életedet a koporsótól, és a sírtól; kegyelemmel,
szeretettel és irgalmassággal koronáz meg téged” (Zsolt. 103,2-4).
És az apostolon keresztül
folytatódik a kijelentés: „Ha megvalljuk
[(homologeó): elismerjük, és bevalljuk] bűneinket [(hamartia): céltévesztésünket, akkor
megtapasztaljuk, hogy Isten], hű és igaz
[megbízható és igazságos], hogy
megbocsássa bűneinket [hogy (aphiémi): elengedje
tartozásunkat, és felmentsen a céltévesztés alól] és megtisztítson [(katharidzó): tisztának
nyilvánítson] minket minden hamisságtól.
[(adikia): minden igazságtalanságtól, istentelenségtől]” (1
Ján. 1,9).
Zsolt. 32,6 Azért hozzád fohászkodjék [(pálal):
imádkozzék, könyörögjön] minden kegyes [(ḥásíḏ): istenfélő, szent], alkalmas időben [(mácá' ʿéṯ): a szorongattatás idején, amíg megtalálhat]. Bár a [(raḇ):
sok], és a nagy vizek áradnának, nem juthatnak azok el ő hozzá [(nḡʿ): nem érik el, meg sem érinthetik őt]*
*És Dávid folytatja
a könyörgést, kijelentve azt is, hogy mik azok az áradó vizek: „Halál kötelei
[a (máveṯ):
csapás, pusztulás, romlás hullámai, fájdalmai] vettek körül, [('áp̄ap̄): kerítettek be, és kötöttek
gúzsba] s az istentelenség árjai [(bəlijjaʿal):
gonoszság, elvetemültség hullámai, a gonoszság örvényei, álnok embereknek
pusztító áradata] rettentettek
[rémítettek, háborítottak meg] engem”
(Zsolt. 18,5).
„Szabadíts meg engemet, oh Isten, mert a vizek elértek
hozzám. Mély sárba estem be, hol meg nem állhatok; (örvénylő vizekbe estem,
feneketlen iszapba) feneketlen örvénybe
süllyedtem, és az áradat elborít (elsodor) engem. Én pedig néked könyörgök, (hozzád imádkozom) oh Uram; jókedvednek (a kegyelem) idején, oh Isten, a te kegyelmed sokaságához
képest hallgass meg engem a te megszabadító hűségeddel. Ments ki engem (a
sárból) az iszapból, hogy el ne
süllyedjek; hadd szabaduljak meg gyűlölőimtől és (az örvénylő) feneketlen vizekből” (Zsolt. 69,2-3.14-15).
„A Te orcádtól [a
Te színed elől] jöjjön ki ítéletem, a te szemeid hadd lássanak igazat. [Más fordítás: Színed elől jöjjön
igazság nekem, szemed lássa meg igazamat]” (Zsolt. 17,2).
És az Úr válasza: „Így szól az Úr: Jókedvem, vagyis a kegyelem idején én meghallgattalak, és a
szabadulás napján segítettelek, megtartalak, megőrizlek, és nép szövetségévé
teszlek, és megajándékozom általad szövetségemmel népemet, hogy megépítsd a
földet, és te állítsd helyre az országot, és kioszd az elpusztult örökségeket” (Ésa. 49,8).
Mert: „Én, az
Úr, hívtalak el igazságban, és fogom kezedet, és megőrizlek, és népnek
szövetségévé teszlek, pogányoknak világosságává, és benned ajándékozom meg szövetségemmel a népeket, világosságommal a
nemzeteket” (Ésa. 42,6)
És az Úr Jézus Názáretben bejelenti küldetését, s hogy
Ő a próféciáknak beteljesítője: „Az Úrnak
Szelleme van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az
evangéliumot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam,
hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyílását, hogy
szabadon bocsássam a lesújtottakat, a
megkínzottakat. Hogy hirdessem az Úr jókedvének, és jóakaratának kedves
esztendejét, meghatározott időszakát” (Luk. 4,18).
És az apostol így bátorítja a
minden korban élő szenteket: „Mert Ő és
az Írás is azt mondja: Kellemetes, vagyis az elfogadás, jókedv, szívesség, jóakarat meghatározott időszakában, a kellő időben, azaz a kegyelem idején meghallgattalak, és
az üdvösség, a megmenekülés, gyógyulás,
ellátás, áldás, stb. napján megsegítettelek, és segítségedre siettem, és
kivonultam sereggel. Ímé most van itt a kellemetes és kellő idő. Most van a kegyelem ideje, a szívesen fogadott
időszak, ímé itt az üdvösség, vagyis most van a
bűnbocsánat, megmenekülés, megszabadítás, oltalmazás, biztonság, jólét,
egészség, boldogság, megtartatás napja” (2Kor. 6,2).
Zsolt. 32,7 Te vagy oltalmam [(siṯəráh
séṯer): rejtekhelyem, menedékem, védelmem, a háborúságban, mely körülvett engem, és megóvsz engem a
bajtól, szorongatástól, nyomorúságtól], Te mentesz meg,
Te [(nácar): védsz, és őrzöl meg a] veszedelemtől [(cár
car): ellenségtől, és megmentesz a félelemtől]. És [(sáḇaḇ pálêṭ rón): körülveszel a szabadulás örömkiáltásával]! Szela*
*És így folytatja
megvallását Dávid: „Bizony elrejt [(cáp̄an): megóv, megvéd, megőriz] engem
az ő hajlékában [(sóḵ): sátrában] a veszedelem napján [(ráʿ
jôm): veszélyes, gonosz napon]; eltakar engem sátrának rejtekében, [sátra mélyén] sziklára emel
fel [(cur cúr): magas kősziklára helyez] engem” (Zsolt. 27,5).
Bátorítva
a minden korban élő hívőket: „És lesz az
Úr nyomorultak [elnyomottak, szegények, összetörtek] kővára,
[biztos menedéke], kővár a szükség [a nyomorúság, szorongatás, és veszedelem] idején, és [az alkalmas időben segítője]. Azért te benned [(báṭaḥ): hisznek, és] bíznak, akik ismerik a te nevedet, [akik igazán ismernek Téged], mert
nem hagytad el [soha] Uram, akik keresnek téged, [akik
hozzád fordultak segítségért]” (Zsolt. 9,10-11).
Mert: „Az igazak segedelme pedig az Úrtól van; Ő az ő
erősségük a háborúság idején. Megvédi őket az Úr és megszabadítja őket;
megszabadítja őket a gonoszoktól és megsegíti őket, mert ő benne bíznak” (Zsolt. 37,39-40)
„Isten a mi oltalmunk és erősségünk! Igen bizonyos
segítség a nyomorúságban. Azért nem félünk, ha elváltoznék is a föld, ha hegyek
omlanának is a tenger közepébe: Zúghatnak, tajtékozhatnak hullámai; hegyek
rendülhetnek meg háborgásától. Szela” (Zsolt.
46,2-4)
Mert: „Hajlék az örökkévaló Isten, alant vannak örökkévaló karjai; elűzi
előled az ellenséget, és ezt mondja: Pusztítsd!” (5 Móz. 33,27)
„Az Isten az én erősségem, ő benne bízom én. Paizsom
nékem ő s üdvösségemnek szarva, erősségem és oltalmam. Az én üdvözítőm, ki
megszabadítasz az erőszakosságtól. Az Úrhoz kiáltok, aki dicséretreméltó; És
megszabadulok ellenségeimtől” (2 Sám.
22,3-4)
„Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem ő
benne bízom! Mert ő szabadít meg téged a madarásznak tőréből, a veszedelmes
dögvésztől. Tollaival fedez be téged, és szárnyai alatt lészen oltalmad; pajzs
és páncél az ő hűsége. Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól
nappal; A dögvésztől, amely a homályban jár; a döghaláltól, amely délben
pusztít. Elesnek mellőled ezren, és jobb kezed felől tízezren; és hozzád nem is
közelít. Bizony szemeiddel nézed és meglátod a gonoszoknak megbüntetését!... Az
Úr megőriz téged minden gonosztól, megőrzi a te életedet. Megőrzi az Úr a te
ki- és bemeneteledet, mostantól fogva mindörökké!” (Zsolt. 91,2-8; 121,7-8).
És Dávid folytatja: „Elrejted őket a te orcádnak rejtekében az
emberek zendülései elől; sátorban őrzöd őket a perpatvarkodó nyelvektől. Áldott
az Úr, hogy csodálatossá tette kegyelmét rajtam, mint egy megerősített
városon!” „Látják az igazak és örvendeznek, és minden gonoszság megtartóztatja
az ő száját. A bölcs az eszébe veszi ezeket, és meggondolják az Úrnak
kegyelmességét!” „Mert nagy az ő kegyelmessége mi hozzánk, és az Úrnak igazsága
megmarad örökké. Dicsérjétek az Urat!” (Zsolt.
31,21-22; 107,42-43; 117,2).
Zsolt. 32,8 Bölccsé teszlek [értelmet adok neked, hogy (śáḵal): okosan, megfontoltan körültekintően
viselkedj, és cselekedj], és megtanítlak téged az útra, és [(járá' járáh dereḵ zú jálaḵ): mutatom
neked az utat, azt mondva: ez, ez itt] amelyen járj;
szemeimmel [(ʿajin): tekintetemmel] tanácsollak téged, és [(jáʿac):
vigyázok rád, őrizlek téged]*
*Dávid így
imádkozott előzőleg: „Útjaidat, Uram [(jəhóváh): Jahve, Örökkévaló], ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem. Vezess [hűségesen és oktass] engem a Te igazságodban [a Te ('ĕmeṯ): igazságod szerint] és taníts engem, mert
te vagy az én szabadító [megmentő, üdvözítő] Istenem, [és gyámolom] mindennap várlak téged [mindig benned reménykedem, és tebenned bízom szüntelen]” (Zsolt. 25,4-5).
Már Mózes így könyörög az
Úrhoz: „Most azért ha kedvet találtam
szemeid előtt, (ha valóban megnyertem jóindulatodat, ismertesd meg velem) és mutasd meg nékem a te útadat, hogy
ismerjelek meg téged, hogy kedvet találhassak előtted…” (2 Móz. 33,13).
Jób azt kéri: „Amit át nem látok, arra te taníts meg
engemet; ha gonoszságot cselekedtem (ha álnokságot követtem el), többet nem teszem!” (Jób. 34,32).
Dávid pedig így folytatja
könyörgését: „[Te igaz vagy] Uram,
vezess [igazgass, vezérelj] engem a
te igazságodban az én ellenségeim miatt [ha
rám tör ellenségem]; egyengesd [s
tedd járhatóvá, egyenessé] előttem a te útadat [ösvényedet; és utamat színed előtt]!” (Zsolt. 5,9).
„Mert nagy vagy te és csodadolgokat művelsz; csak te vagy Isten egyedül!
Mutasd meg nékem a te útadat, hogy járhassak a te igazságodban, és teljes
szívvel tiszteljem nevedet” (Zsolt. 86,10-11).
„Taníts meg engem a te akaratodat teljesítenem, mert te vagy Istenem! A
te jó Szellemed vezéreljen engem az egyenes úton” (Zsolt. 143,10).
Mert az én ellenségeim azok: „Akik gonoszt gondolnak (és rosszat
terveznek) szívükben, és minden nap
háborút kezdenek (háborúságot szítanak). Nyelvüket élesítik, mint a kígyó; áspiskígyó mérge (viperaméreg) van ajkaik alatt. Szela” (Zsolt. 140,3-4)
Ezért kérem, hogy: „Taníts meg engem a te utadra, oh Uram!
Vezérelj (vezess) engem egyenes
(a helyes) ösvényen, az én üldözőim miatt
(mert ellenségeim vannak)” (Zsolt. 27,11).
És az Úr válasza: „Saját füleddel hallhatod a mögötted hangzó
szót: Ezen az úton járjatok, se jobbra, se balra ne térjetek le!” (Ésa. 30,21).
Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem Istenútját: Aki:
„... Jézus, aki azt mondja: Én
vagyok az út, az igazság és az élet...” (Ján. 14,6).
Zsolt. 32,9 Ne legyetek oktalanok, [(bín):
értelem híján] mint a ló, mint az öszvér, amelyeknek kantárral és zabolával kell
szorítani az állát [(bálam): fékezni szilajságát,], mert [másként] nem közelít hozzád*
*És az apostol a
nyelv megfékezését példázza ezzel a képpel: „Ímé a lovaknak szájába zablát vetünk,
hogy engedelmeskedjenek nékünk, és az ő egész testüket [(szóma): teljes valójukat] igazgatjuk [(metagó): irányíthatjuk, és kormányozhatjuk]”
(Jak. 3,3).
Zsolt. 32,10 Sok bánata van a gonosznak [(raḇ
maḵə'ôḇ maḵə'óḇ rášáʿ): sok fájdalom, szenvedés, csapás éri a
céltévesztőket], de aki bízik az Úrban, [(jəhóváh): Jahvéban, az Örökkévalóban,
(báṭaḥ):
biztonságban van, annak nincs félnivalója, mert Ő] kegyelemmel [(ḥeseḏ): szeretettel] veszi azt körül, és Ő azt [(sáḇaḇ):
megváltoztatja]*
*Mert: „A bűnösöket, (azaz
a céltévesztőket) követi a gonosz; az
igazaknak pedig jóval fizet Isten” (Péld. 13,21).
Ezért: „üldözi őket a baj, az igazaknak pedig szép jutalmuk lesz” (Péld. 13,21).
Mert: „akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a
saskeselyűk, futnak, és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!” (Ésa. 40,31).
Ugyanis: „Mindenkit, vagyis minden embert, aki
gonoszat, vagyis rosszat, haszontalan, hibás dolgot, bajt művel, és
elkövet, végrehajt, utolér a kín, a nyomorúság, aggodalom, baj,
keserűség, megpróbáltatás, szorongattatás, szükség. És a gyötrelem, és
ínség, szorongató veszedelem, szorongás, szorongatás, szükséghelyzet
elsősorban, és először is a zsidót, azután a pogányt, vagyis görögöt, hellént.
Ámde dicsőség, tisztelet, megbecsülés, méltóság, rang, tisztesség és békesség
vár, vagyis épség, jó egészség, jólét, a veszély érzetétől való mentesség,
boldogság, boldogulás jut majd osztályrészül mindenkinek, aki jót tesz, és aki a jót folyamatosan
munkálja. Kezdetben a júdeaiakra, azután a pogányra, vagyis görögre” (Róm 2,9-10).
És a próféta megvallása: „Siralmamat vígságra fordítottad,
leoldoztad gyászruhámat, körülöveztél örömmel” (Zsolt. 30,12).
Mert. „Te tanítasz engem az élet
ösvényére, teljes öröm van tenálad; a te jobbodon gyönyörűségek vannak örökké. [Más fordítás:
Megmutatod nekem az élet útját, az öröm teljességét színed előtt, és a
gyönyörűséget jobbodon mindörökké] (Zsolt. 16,11).
Zsolt. 32,11 Örüljetek, és [(śámaḥ):
örvendezzetek] az Úrban [(jəhóváh): Jahvéban, az Örökkévalóban], vigadozzatok [(gúl
gíl): ujjongjatok, remegjetek, ugráljatok örömötökben] ti igazak [(caddíq): igaznak
nyilvánítottak]! Örvendezzetek [(ránan) ujjongva rikoltsatok örömötökben,
örömkiáltást hallassatok] mindnyájan ti igaz [(jášár): megigazult] szívűek, [és dicsekedve énekeljetek
mindnyájan]!*
*Mert Isten: „Váltságot
küldött az ő népének, gondoskodott
népe megváltásáról, elrendelte szövetségét örökre; szent és fenséges az ő neve” (Zsolt. 111,9).
Hát: „Örvendezzetek
(vigadjatok) ti igazak
(megigazultak), az Úrban; a hívekhez
(Az igaz /megigazult / emberekhez) illik a dicséret” (Zsolt.
33,1).
„Dicsérjétek az Urat citerával; tízhúrú
hárfával zengjetek néki. Énekeljetek
néki új éneket, lantoljatok lelkesen, harsogón (szépen zengjenek
hangszereitek). Mert az Úr szava
(igéje) igaz, és minden cselekedete
hűséges… és kegyelmével telve a föld”
(Zsolt. 33,2-5).
Bizony: „Az igazak örvendeznek és vígadnak az Isten
(színe) előtt, és ujjongnak örömmel.
Énekeljetek Istennek, zengedezzetek az ő nevének; csináljatok utat annak, aki
jön a pusztákon át, (a pusztában száguldónak!) akinek Jah a neve, és örüljetek előtte” (Zsolt. 68,4-5).
És Mária így
örvendezik,mert befogadta a Megváltót: „És
örvendez az én szellemem az én megtartó, üdvözítő Istenemben, és ujjongásba tör ki. Mert
reá tekintett, és meglátta az ő szolgáló leányának alázatos állapotát, alacsony
voltát; mert ímé mostantól fogva boldognak, és áldottnak mondanak, és hirdetnek
engem minden nemzetségek, és minden nemzedékek. Mert nagy, fenséges dolgokat
cselekedék velem a Hatalmas, a Mindenható; és szent az ő neve!” (Luk. 1,47-49).
Az
apostol újra-és újra arra buzdítja a Krisztusban élőket, hogy: „atyámfiai, testvéreim,
örüljetek, és örvendezzetek az
Úrban. Ugyanazokat írni néktek én nem restellem, és nincs terhemre; engem nem fáraszt, tinéktek pedig bátorságos, és
szükséges, mert biztonságot jelent,
és titeket megerősít” (Fil. 3,1).
És ismét: „Örüljetek az Úrban mindenkor; ismét mondom,
örüljetek” (Fil. 4,4).
Mert: „… a Szellem
gyümölcse: öröm…” (Gal.
5,22).
Hát: „Azonképpen ti is örüljetek, és örüljetek, örvendezzetek együtt velem” (Fil. 2,18).
És ismét: „Mindenkor, és minden időben örüljetek” (1
Thess. 5,16).
Mert: „Veled van Istened, az ÚR, ő erős, és
megsegít. Boldogan örül neked, megújít szeretetével, ujjongva örül neked” (Sof.
3,17).
Ezért: „Örvendezzetek Istennek, a mi erősségünknek;
ujjongjatok a Jákób Istenének (Más fordítás:
Vigadjatok a mi erős Istenünk előtt, ujjongjatok Jákób Istene előtt)!” (Zsolt.
81,2).
„…és ne bánkódjatok, mert az
Úrnak öröme a ti erősségetek” (Nehem. 8,10).
KI VAGYOK KRISZTUSBAN?
Isten az én
mennyei Atyám, az Ő fia vagyok, ezért kibocsátotta az Isten az ő Fiának
Szellemét az én szívembe, ki ezt kiáltja: Abba, Atya! (Mát. 5,45; Gal. 4,6)
Melyik nép boldog?
„Boldog nép az, amely
megérti a kürt szavát; a te orcádnak világosságánál jár ez, oh Uram! A te
nevedben örvendeznek egész nap; és a te igazságodban felmagasztaltatnak. Mert
az ő erejüknek ékessége te vagy; a te jóakaratoddal emeled fel a mi szarvunkat
is. Mert az Úr a mi pajzsunk, és Izráelnek Szentje a mi királyunk”
(Zsolt. 89.16-19)
A legnagyobb szükség.
Az egyik legnagyobb
szükségünk az, hogy értékesnek érezzük magunkat. Mélyen legbelül, tudnunk kell,
hogy fontosak vagyunk, és számít az életünk.
/ismeretlen/
Spurgeon: A házasságról.
Ha a házasság ruhája szorít, akkor ennek éppúgy oka a
kabát és a mellény, mint a szoknya és a kötény.
Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól
A
Biblia nem egy múltból megőrzött relikvia, hanem Isten élő beszéde. Ami él,
annak nincs szüksége megőrzésre. A benne levő gondolatok kétség nélkül minden
emberi gondolatot felülmúlnak. Milliók szívét ejtette rabul - szerették és
gyűlölték. Királyok rettegték és tették tiltólistára. E nélkül a könyv nélkül
az élet értelméről senki sem tud semmi bizonyosat mondani. Biblia nélkül
sötétben tapogatnánk, mint a vakok, nem lennének kiindulási pontjaink, és
végzetesen magunkra lennénk utalva. A Biblia vet fényt az életre; nincsen és
soha nem is volt még egyik ilyen könyv, és még egy ilyen személy. A Biblia
nélkül az élet egy rejtély. Ez a könyv az emberi civilizációs folyamat
leghatalmasabb elősegítője és ösztönzője. Isten áldjon benneteket! REINHARD
BONNKE
2015. június 24.
Ige: Az ellenséggel szembeni magatartásról.
„Meg
nem rettenjetek az ellenállóktól.
Semmiféle módon ne féljetek, ne ijedezzetek, ne riadjatok meg ellenségeitektől,
és a szembeszegülőktől. Ami azoknak a veszedelem, a romlás, pusztulás jele és
bizonyítéka, néktek az üdvösségé, vagyis a megmenekülésé,
megmentésé, és megszabadításé, és ez az Istentől van* (Fil. 1,28)
*Az ellenséggel szembeni magatartásról egy
történeten keresztül beszél a Szent Szellem: „Történt pedig egyszer, hogy
amikor az imádkozás helyére mentünk, egy szolgálóleány jött velünk szembe,
akiben jövendőmondó szellem volt, és jóslásával nagy hasznot hajtott gazdáinak.
Követte Pált és minket, és így kiáltozott: „Ezek az emberek a Magasságos Isten
szolgái, akik az üdvösség útját hirdetik nektek!” Ezt több napon át is művelte.
Pált azonban bosszantotta ez. Ezért megfordult, és ezt mondta a szellemnek:
„Parancsolom neked Jézus Krisztus nevében, hogy menj ki belőle!” És az még
abban az órában kiment belőle. Amikor látták urai, hogy odalett az, amiből
hasznot reméltek, megragadva Pált és Szilászt, a hatóság elé, a főtérre
hurcolták őket. És odavezetvén őket a bírákhoz, mondának: Ezek az emberek zsidó
létükre megháborítják a mi városunkat, és olyan szertartásokat hirdetnek,
melyeket nem szabad nékünk bevennünk, sem cselekednünk, mivelhogy rómaiak
vagyunk. Velük együtt a sokaság is rájuk támadt, az elöljárók pedig letépették
ruhájukat, és megbotoztatták őket. Sok ütést mértek rájuk, majd börtönbe
vetették őket, és megparancsolták a börtönőrnek, hogy gondosan őrizze őket. Az
pedig, mivel ilyen parancsot kapott, a belső börtönbe vetette őket, és a
lábukat kalodába zárta. Éjféltájban Pál és Szilász imádkozott, és énekkel magasztalta
az Istent. A foglyok pedig hallgatták őket. Ekkor hirtelen nagy földrengés
támadt, úgyhogy megrendültek a börtön alapjai, hirtelen kinyílt minden ajtó, és
mindegyikükről lehulltak a bilincsek” (Csel. 16,16-26)
Erről tesz bizonyságot az apostol a Tessalonikabelieknek is:
„Mert magatok tudjátok, atyámfiai, hogy a mi ti hozzátok való menetelünk nem
volt hiábavaló; Sőt amint tudjátok, miután előbb szenvedés és bántalmazás ért
minket Filippiben, a mi Istenünktől bátorságot kaptunk arra, hogy nyíltan
hirdessük nektek az Isten evangéliumát sok tusakodás közben” (1 Thess.
2,1-2)
Minden hívőt így buzdít az apostol: „Vigyázzatok, legyetek éberek, virrasszatok, és maradjatok
ébren, figyeljetek, és álljatok meg szilárdan, mozdíthatatlanul, tartsatok ki
állhatatosan a hitben. Legyetek férfiak, viselkedjetek bátran, és cselekedjetek
férfiasan. Legyetek erősek! Erősödjetek
meg, és győzedelmeskedjetek” (1 Kor. 16,13)
„Mert nem félelemnek, nem a csüggedtség,
gyávaság, félénkség szellemét adta nékünk az Isten; hanem erőnek, hatalomnak,
szeretetnek, és józanságnak, vagyis az Ige szerinti gondolkodásnak szellemét” (2
Tim. 1,7)
„Végezetre, atyámfiai, testvérek, legyetek erősek. Erősödjetek meg
az Úrban, és az ő hatalmas erejében” (Eféz. 6,10)
Megvallva, hogy: „Mindenre
van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít” (Fil. 4,13).
Az Úr Jézus,
„Az Úr, az ő népének ereje, és az ő
fölkentjének megtartó erőssége oltalmazója, védelmezője, megmentője. Ő a
szabadulás vára”
(Zsolt. 28,8).
Ima
Drága
Úr Jézus!
Hálatelt
szívvel köszönöm, hogy Te eltávolítottad tőlem a betegségeket, erőtlenségeket
azáltal, hogy emberi testedben vitted fel a fára, bűneimmel együtt.(1Pét.2,24.)
Oswald Chambers: HAJTOTT-E MÁR A SZERETET ŐÉRTE?
"Jó dolgot cselekedett
énvelem" (Mk 14,6).
Ha a szeretet nem emel túl
valakit önmagán, akkor nem is szeretet. Ha a szeretet mindig óvatos, mindig
bölcs, mindig okos és számító és nem mutat túl önmagán, akkor egyáltalán nem
szeretet. Lehet vonzódás, meleg érzés, de nincs meg benne a szeretet igazi természete.
Hajtott-e már a vágy valaha, hogy tegyek valamit Istenért, nem azért, mert
kötelességem, vagy mert hasznos, hanem csak azért mert szeretem Őt!?
Felismertem már, hogy Istennek olyasmit vihetek, ami értékes neki? Vagy csak
ábrándozom az Ő váltságának nagyságáról, pedig ezalatt egy sereg tennivalót
elvégezhetnék?
Nem istenien nagyszerű,
csodának tekinthető dolgokból, hanem közönséges, egyszerű emberi dolgok
elvégzéséből láthatja meg Isten, hogy valóban odaszenteltem magamat neki.
Felébresztettem-e már valaha az Úr Jézus szívében azt az érzést, amit betániai
Mária?
Néha mintha arra várna Isten,
vajon tanújelét adjuk-e valamiben iránta érzett tiszta, hamisítatlan, igaz
szeretetünknek. Az Istennek átadott élet többet ér a személyes szentségnél. A
személyes szentség középpontja a saját tisztaságunk; gondosan ügyelünk arra,
nehogy megbántsuk Őt azzal, ahogyan járunk, szólunk, vagy a megjelenésünkkel.
De a teljes szeretet kiűzi mindezt, amikor igazán odaszenteljük magunkat neki.
Meg kell szabadulnunk attól a beállítottságtól, hogy "hasznos
vagyok". Meg lehetünk győződve róla, hogy nem vagyunk azok; ezzel
megközelítjük az igazságot. Sohasem a hasznosság a kérdés, hanem az, hogy
magának Istennek mit érünk. Ha átadtuk magunkat neki, Ő állandóan munkálkodik rajtunk
keresztül.
Oswald Chambers
"Krisztus mindenekfelett" c. könyvéből
http://www.keresztenydalok.hu/ahitatok/chambers/
Pastor Chris: Légy Tudatában A Szeretetének.
Készítette: Zoltan Berki
Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő
egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök
élete legyen (János 3:16).
A szeretet egy személy olyan szeretetre méltó
értéke, amely olyan érzéseket kelt benned róla, hogy fontos neked. Tehát, ahogy
Isten szeret téged, az az jelenti, hogy különleges és értékes vagy a Számára.
Ha ez igaz, akkor ennek azt kell jelentenie, hogy az életednek van értelme; nem a semmiért élsz.
Isten nem azért teremtett, hogy megbukj, hanem hogy légy a fej mindenek felett.
Most már járhatsz az Ő szeretetének szabadságában és teljes bizonyosságában,
tudván, hogy felette állsz a kárhoztatásnak (Róma 8:1).
Isten szeretetének tudata meg fogja
változtatni az életedet és rendkívüli gondolkodásmódot ad neked. Nézzünk meg
egy olyan embert, mint Dávid, akinek egyedülálló észrevételei voltak Isten
szeretetéről. Az Atya szeretetének megértése miatt gondolkodott másképp.
Például, a Zsoltárok 23:1-ben azt mondja, "Az Úr az én pásztorom; nem
szűkölködöm." Egyedül már ez is megmutatja neked, amit Dávid Istenről
gondolt, és az okát a sikerének és a győztes életének! Tudta, hogy értékes volt
Istennek és erre a következtetésre jutott: "Sosem fogok az életemben
hiányt szenvedni semmiben, mert Isten szeret engem; Ő az én pásztorom!"
Micsoda gondolkodás.
Mindig szánj időt arra, hogy elmélkedj Isten
szeretetén. Gondolkodj az Ő kegyelméről, kedvességéről és a tényről, hogy ha te
lennél az egyetlen a földön, az Úr Jézus akkor is az életét adta volna érted.
Ennyire értékes vagy Istennek. Merj hinni ebben és hagyd, hogy ez belemélyüljön
a tudatodba; ez meg fogja változtatni az életedet örökre és új meggyőződést ad
neked.
Isten úgy szeret téged, ahogy vagy. Nem kell
"megdolgoznod" vagy hatnod rá azért, hogy megérdemeld a szeretetét,
mert saját munkáddal sosem érdemelhetnéd ki, csak az Ő kegyelméből. Ő választott
ki, hogy szeressen. Annyit kell csak tenned, hogy elfogadod a szeretetét olyan
egyszerűen, ahogy jön hozzád, és légy mindig a tudatában a feléd való
szeretetének. Akár most is, emeld fel a kezeidet hozzá és mond, "Köszönöm
Uram, hogy ennyire szeretsz engem!"
Ima
Drága Atyám, köszönöm a szeretetedet és a
kegyelmedet, melyet gazdagon árasztasz rám! A Te örömöd tölti meg a szívemet és
az életem a te dicséretednek és dicsőségednek kifejezése, ahogy dicsőségesen
megtapasztalom a szeretetedet és ugyanezt nyilvánítom ki a világomnak, a Jézus
Nevében. Ámen.
További Tanulmányok:1 János 4:7-10; 1 János
4:16
Feliratkozás:
Megjegyzések (Atom)




















