1 Tim. 4,1 A Szellem pedig nyilván,* világosan,
egyértelműen mondja, hogy az utolsó időben,** az elkövetkező legutolsó korszakban némelyek elszakadnak,*** elpártolnak, eltávolodnak, és
külön útra térnek a hittől,
hitető,****
megtévesztő, félrevezető, eltévelyítő szellemekre és démoni, gonosz szellemek tanításaira
figyelmezvén, és ördögi, sátáni
tanításokat hallgatva.*****
* Nyilván (rétósz): határozottan, világosan, egyértelműen.
**Utolsó időben (hüszterosz kairosz): az elkövetkező legutolsó
korszakban.
***Elszakadnak (aphisztémi): elpártolnak, eltávolodnak, elkülönülnek, elhatárolják magukat,
és külön útra térnek.
****Hitető (planosz): megtévesztő, csaló, félrevezető, eltévelyítő.
*****És ez azért
történik meg, mert: „Valának pedig hamis próféták is a nép között,
amiképpen ti köztetek is lesznek hamis tanítók, akik veszedelmes
eretnekségeket, romboló szakadásokat, pusztító tévtanokat fognak közétek
becsempészni, és az Urat, aki megváltotta, aki megvásárolta őket, megtagadván,
önmagukra hirtelen való veszedelmet, pusztulást hoznak”
(2 Pét. 2,1).
Pál apostol így figyelmeztet minden Istent
szeretőt, kifejtve az utolsó napok jellemzőit: „Azt pedig tudd, és
értsd meg, hogy az utolsó napokban, a legvégső időszakban nehéz, és nehezen
elviselhető, veszélyes, ártalmas, kegyetlen, keserves, gyötrelmes idők állanak
be, durva időszakok következnek. Mert lesznek ez emberek olyanok:
„Kiknél megvan, akik megtartják, megőrzik az istenfélelemnek, az Isten
tiszteletének, és a hitnek látszatát, külső formáját, hitben folyó életet
színlelők ugyan, de megtagadják, elutasítják annak erejét, a lényegét, a
csodatevő erő képességét, hatalmát, magát a csodát, az ilyeneknél a kegyesség
ereje csődöt vall. És ezeket kerüld,
fordulj el ezektől, és tartsd távol ezeket magadtól” (2 Tim. 3,1-5).
Péter apostolon keresztül folytatódik a
kijelentés: „Tudjátok meg először is azt, hogy az utolsó időben csúfolódók
támadnak, akik saját kívánságaik szerint járnak, és élnek” (2 Pét.
3,3).
„És sokan fogják követni azoknak
romlottságát, akik miatt az igazság útja káromoltatni fog. És a
telhetetlenség miatt költött beszédekkel vásárt űznek belőletek, és szép
szavakkal fognak kifosztani kapzsiságukban benneteket; kiknek ítélete régtől
fogva nem szünetel, ellenük már régóta készen van az ítélet, és romlásuk nem
szunnyad, nem kerülik el pusztulásukat. Főképpen pedig azok, akik a hústestet
követvén, tisztátalan kívánságban járnak, akik tisztátalan vágyaik után mennek,
és a hatalmasságot, az Isten felségét megvetik. Vakmerők, elbizakodottak,
maguknak kedveskedők, akik a méltóságokat, a dicsőséges hatalmakat káromolni
nem rettegnek: Holott még az angyalok, akik erőre és hatalomra nézve nagyobbak,
nem szólnak azok ellen az Úr előtt káromló ítéletet. De ezek, mint oktalan
természeti állatok, amelyek megfogatásra és levágásra, elpusztításra, valók,
azokat, amiket nem ismernek, káromolván, hozzájuk hasonlóan fognak elpusztulni”
(2 Pét. 2,2-3.10-12).
Ők azok: „Akik bár fölismerték sem értették
Isten rendelkezését, Isten végzését, igazságát, döntését, hogy aki effélét
művel, és cselekszik, méltó a halálra, mégis ilyeneket nemcsak tesznek, sőt a
tetteseknek, akik ilyeneket művelnek, még helyeselnek is, velük egyetértenek,
és oltalmazzák azokat” (Róm 1,32).
És bár: „Tudják, és tisztában vannak vele,
elismerik, és megvallják, hogy Istent ismerik, de cselekedeteikkel tagadják, a
tetteik ennek ellentmondanak, mivelhogy utálatosak és hitetlenek, és
engedetlenek, meggyőzhetetlenek, makacsok, és csökönyösek, és minden jó
cselekedetre méltatlanok, és alkalmatlanok, használhatatlanok, és
megbízhatatlanok, és nem állják ki a próbát. (Más fordítás: Hangoztatják, hogy ismerik az
Istent, de tetteikkel megtagadják, mert utálatra méltók, konokok, semmi jóra
nem képesek” (Tit. 1,16).
Ezek azok a vallásos
emberek – akik csak beszélnek az Úr Jézusról, de nem fogadták be, és a
szívükben nem Ő él, azoknak – azt mondja az Úr: „Mérges kígyóknak,
viperáknak fajzatai és ivadékai, mi módon, és hogyan szólhattok jókat? Hogy is
volnátok képesek jót beszélni, holott gonoszak, rossz, káros, semmirekellő,
hitványak vagytok? Mert a szívnek teljességéből, bőségéből szól a száj. [Más fordítás: Mert amivel csordultig van, amitől
túlárad a szív, azt szólja a száj]. De mondom néktek: Minden hivalkodó,
haszontalan, hiábavaló, felesleges, hatástalan, eredménytelen beszédért
megnyilatkozásért, és Igéért, amit beszélnek, amit valaha kimondanak az
emberek, számot adnak majd az ítélet napján. Mert a te beszédedből, kijelentésedből,
tanításodból, prédikációdból, ismertetel, a szavaid alapján nyilvánítanak
igaznak, és igazulsz meg. És a te beszédedből ismertetel hamisnak, mert szavaid
alapján mentenek fel, és szavaid alapján marasztalnak el téged, és vonsz magadra
ítéletet” (Mát. 12,34.36-37).
Ők azok, akik azt mondják: „… Ismerem őt, -
az Úr Jézust - de az ő parancsolatait nem tartja meg, hazug az, és nincs meg
abban az igazság” (1 Ján. 2,4).
Ezek azok, akikben nincs Szent Szellem: „…
mert a Szellem az Igazság” (1 Ján. 5,6).
„Még ha azt mondják is: Él az Úr! Bizony hamisan esküsznek!” (Jer.
5,2).
Az Úr Jézus kijelentése: „Tehát az ő
gyümölcseikről ismeritek fel, és ismeritek meg őket” (Mát. 7,20).
Hát: „Kérlek, buzdítlak pedig titeket
atyámfiai, testvérek, vigyázzatok azokra, és tartsátok szemmel azokat, akik
szakadásokat, egyenetlenséget, széthúzásokat, megosztást, meghasonlásokat
támasztanak, akik háborúságnak okai volnának, és botránkozásokat okoznak,
kelepcéket készítenek, elégedetlenséget támasztanak a tudomány körül, akik más
tudományra tanítanának azon kívül, és az ellenkezőjét tanítják annak melyet
tanultatok; és azoktól hajoljatok el. Kerüljétek őket; Térjetek ki előlük”
(Róm. 16,17).
Akik szakadásokat okoznak, azok elől: „A
szakadást okozó ember elől egy vagy két megintés után térj ki, tudván, hogy az
ilyen ember kivetkőzött önmagából, bűnben él és magában hordja ítéletét” (Tit.
3,10-11).
Hiszen: „Aki félrelép, és nem marad meg a
Krisztus tudománya mellett, annak egynek sincs Istene. Aki megmarad a Krisztus
tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé. Ha valaki hozzátok érkezik,
és nem ezt a tanítást viszi, ne fogadjátok be a házatokba - a
gyülekezetbe, amely a házatokban van, - és ne köszöntsétek, mert aki
köszönti, közösséget vállal annak gonosz cselekedeteivel” (2 Ján. 1,9-11).
1 Tim. 4,2 Hamis dolgokat állító, hazug
beszédűeknek képmutatása színlelése által, kik meg
vannak bélyegezve a saját lelkiismeretükben.*
*Ők azok: „Kik
eltompultak, és érzéketlenné váltak. Reményvesztettségükben elfásultan, és
tehetetlenül, önmagukat arcátlanul és féktelenül kicsapongásra adták, minden
tisztátalanságnak, és kapzsiságnak mohó, telhetetlen, kielégíthetetlen
művelésére. [Más fordítás: Ezért érzésükben
eltompulva, gátlástalanul mindenféle tisztátalan tevékenységre vetemedtek
nyereségvágyukban. Mindenféle gonosz és rossz dolgot tesznek, de már nem is
szégyellik magukat, annyira elmerültek ezekben]” (Eféz.
4,19).
De: „valamikor mi is esztelenek, engedetlenek,
tévelygők, különböző kívánságoknak és gyönyöröknek, és élvezeteknek rabjai,
gonoszságban és irigységben élők, gyűlölségesek, egymástól gyűlöltek, és
egymást gyűlölők valánk” (Tit. 3,3).
Mert: „… ti …
mikor még nem ismertétek az Istent, azoknak szolgáltatok, amik természet
szerint nem istenek. [Más fordítás: Régen, amikor még nem ismertétek
Istent, olyan istenek rabjai voltatok, akik valójában, lényegüket tekintve nem
is istenek. És veletek született természetetektől oly dolgok rabszolgaságában
éltetek, melyek nem istenek]” (Gal.
4,8).
„Emlékeztek, és tudjátok, hogy amikor még pogányok
voltatok, amikor a nemzetekhez tartoztatok, kényszernek engedve mentetek a néma
bálványokhoz. [Más fordítás: Úgy hurcoltak titeket a néma
bálványokhoz, amint félrevezetőiteknek tetszett]” (1 Kor. 12,2).
Hogy bálványimádók
legyetek, bizony: „Bizony régen
ilyenek voltatok pedig némelyek, de megmosattatok, megtisztultatok, mert Isten
megmosott, de megszenteltettetek, szentek lettetek, de megigazíttattatok, így
megigazultatok, Isten igazzá tett benneteket az Úr Jézusnak nevében és a mi
Istenünk Szelleme által” (1 Kor. 6,11).
1 Tim. 4,3 Akik tiltják a házasságot, sürgetik az eledelektől
való tartózkodást, melyeket Isten teremtett hálaadással való élvezésre a
hívőknek és azoknak, akik megismerték az igazságot, a valóságot.*
*Vagyis akik megismerték az Urat, hiszen kijelentette, hogy: „Én vagyok… az
igazság, a valóság” (Ján. 14,6).
És hiába tisztelik Őt – mondja az Úr -: „hiába, és
hasztalanul tisztelnek engem, ha ostobán,
tévesen, hamisan tisztelnek, ha
oly tudományokat tanítanak, amelyek embereknek parancsolatai” (Mát. 15,9).
Mert a házasságról is kijelentést nyert, hogy: „Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házaságy…”
(Zsid.
13,4).
Az eledelekről pedig így hangzik a kijelenés: „Pedig az eledel nem tesz minket kedvessé Isten előtt. Az étel pedig nem változtat Istenhez való
viszonyunkon, mert ha eszünk is, azzal nem nyerünk, nem lesz előnyünk, és akkor
sincs érdemünk; ha nem eszünk azzal sem veszítünk, és nem lesz belőle
hátrányunk, nem leszünk alacsonyabb rendűek, vagy rosszabbak” (1
Kor. 8,8).
És az Övéihez így szól az Úr: „Ti is értelem nélkül vagytok-é még? Hát még ti sem
értitek? És nem gondoltok arra, és nem tudjátok, és nem
fogjátok fel, hogy minden, ami a szájon bemegy, a gyomorba jut, azután pedig
kiürül onnan, és az árnyékszékbe vettetik?” (Mát. 15,16-17).
Hiszen: „Az eledelek a hasnak és a has az eledeleknek rendeltetett, ugyanis az
étel a gyomorért van a gyomor pedig az
ételért. Az Isten pedig mind ezt, mind amazokat eltörli, és teljesen tétlenné,
haszontalanná, teljesen működésképtelenné teszi. A test, a ti teljes
valótok azonban nem a paráznaságnak, és nem a fajtalankodásnak,
házasságtörésnek, kicsapongásnak, vagy bálványimádásnak rendeltetett, hanem az
Úrnak, és az Úr a testnek, egész valótoknak” (1 Kor. 6,13).
Tehát: „Ha meghalván a Krisztussal, megszabadultatok e világ elemi
tanításaitól, miért terheltetitek magatokat, mintha e világban élők volnátok,
efféle rendelésekkel: Ne fogd meg, meg se kóstold, még csak ne is illesd az
emberek parancsolatai és tanításai szerint? - Pedig mind a velük való élés által elfogyasztásra vannak rendelve.
- Ezek bölcsességnek látszanak ugyan a
magaválasztotta alázatoskodásban és a test, az egész valótok gyötrésében; de nincs bennük semmi becsülni
való, és valójában semmi értéke és haszna nincs, mivelhogy a hústest hízlalására valók, és csak öntelt
felfuvalkodottsághoz vezet, mert ez a hústesti vágyakat nem tudja megfékezni” (Kol.
2,20-23).
Hiszen az újjá teremtett emberhez így szólt az Úr: „Minden mozgó állat, amely él, legyen nektek eledelül; amint a
zöld füvet, nektek adtam mindazokat” (1
Móz. 9,3).
1 Tim. 4,4 Mert Istennek minden teremtett állata jó, és
semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal.*
*Hiszen: „még
az is, hogy az ember eszik és iszik, és jól él az ő egész munkájából, az
Istennek ajándéka” (Préd. 3,13).
1 Tim. 4,5 Mert megszenteltetik Istennek igéje és
könyörgés,* az
Istennel való találkozás által.**
*Könyörgés (enteuxisz): Istennel való
találkozás.
**Mert a logosz, az ige: „az Istennek beszéde,az
Istennek igéje élő és ható, működő,
tevékeny, hatékony, élő energia…” (Zsid.
4,12).
És
mert az Úr ígérete így hangzik: „Ha
Isteneteket, az Urat, Jahvét, az Örökkévalót szolgáljátok, akkor megáldja a te
kenyeredet és vizedet; és eltávolítom ti közületek a bajokat” (2 Móz. 23,25).
1 Tim. 4,6 Ezeket ha eleikbe adod, ha elé tárod az atyafiaknak, a testvéreknek, Krisztus Jézusnak jó, hasznos, derék szolgája, követe leszel,
táplálkozván a hitnek és a jó tudománynak beszédeivel, amelyet követtél. [Más fordítás: Ha ezeket teszed
kiindulási alapnak, Krisztus
Jézusnak hasznos, és derék követe leszel,olyan, aki a hitnek megfelelő igaz tanítás
igéivel táplálkozott, és növekedett, és amikről meggyőződött, és megbizonyosodott].
1 Tim. 4,7 A szentségtelen* közönséges, tisztátalan, és vénasszonyos
meséket, és hitregéket pedig eltávoztasd, kerüld, és
utasítsd el. Ellenben gyakorold magadat a hitben, és az
Isten gyermeki
tiszteletében.**
*Szentségtelen (bebélosz):
közönséges,
tisztátalan.
**És
figyelmeztesd a hívőket, hogy: „…mesékkel és mondákkal, mítoszokkal, vagy
hitregékkel, és vége-hossza
nélkül való nemzetségi táblázatokkal ne foglalkozzanak, se ne figyeljenek
mesékre és céltalan, végnélküli nemzedéksorozatokra, amelyek inkább
versengéseket támasztanak, és vitákra
vezetnek, mint Istenben való épülést,
mint az Isten üdvözítő tervének megvalósítását a hit által” (1
Tim. 1,4)
„Ezekre
emlékeztesd, kérvén kérve őket,
Istent tanúul híva, és az Úr színe előtt, az Ő jelenlétében, hogy ne
vitatkozzanak ne vívjanak szócsatát, és ne szavakon
lovagoljanak haszontalanul a hallgatóknak romlására, felforgatására, rombolására, aminek eredménye: aposztázia,
hitehagyás. A szentségtelen, közönséges, üres lármákat, a mindenki számára
megközelíthető, profán, közönséges, avatatlan, tisztátalan, szentségtelen, üres
fecsegést, szószátyárkodást pedig
kerüld, térj ki előle, mert mind nagyobb istentelenségre növekednek, egyre
előrébb jutnak az istentelenségben. [Más fordítás: A közönséges, üres
locsogások elől térj ki, és az üres szócséplést kerüld, mert előbbre sodornak
az istentelenségben]. És az ő beszédük, az ő szavuk mint a rákfekély, mint a rákos daganat, mint az
üszkösödő seb terjed, elharapózik, és pusztít maga körül” (2
Tim. 2,14.16-17).
„És az
igazságtól elfordítják az ő fülüket, de a mesékhez, mondákhoz, mítoszokhoz oda fordulnak” (2 Tim. 4,4).
„A balgatag, és ostoba vitatkozásokat azonban és a nemzetségekről való
tudakozásokat, a nemzetségtáblázatokkal kapcsolatos kérdéseket, és a
civakodást, viszálykodásokat, és a törvény felől való, és a törvényeskedő
harcokat kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók” (Tit. 3,9).
„Mert van sok
engedetlen, hiába való beszédű és csaló, akik fecsegők és ámítók, kiváltképpen a körülmetélkedésből valók. Ezért
ne foglalkozzanak zsidó mondákkal, és az igazságot megvető emberek
parancsolataival” (Tit. 1,10.14).
Óh Timóteus,
őrizd meg, ami rád van bízva, a rád bízott kincset, elfordulván a hazug módon ismeretnek nevezett,
szentségtelen üres beszédektől, és a hamis nevű ismeretnek ellenvetéseitől;
Amellyel némelyek kevélykedvén, a hit mellől eltévelyedtek. Kegyelem veled!
Ámen”
(1
Tim. 6, 20-21).
De: „A botor meggondolatlan, ostoba, éretlen, buta, és gyermekes, értelmetlen, nevelésre alkalmatlan
vitatkozásokat, vitás kérdéseket, kérdezgetéseket pedig kerüld, utasítsd el, hárítsd el, és az ilyen vitatkozások
elől térj ki. Tudván, hogy azok háborúságokat, harcot, vitát, viszályt,
civakodást, versengést szülnek, és hoznak létre, teremtenek” (2 Tim. 2,23).
De te: „… azokat
szóljad, és azt hirdesd, amik az
egészséges tudományhoz illenek, és ami egyezik az egészséges tanítással” (Tit.
2,1).
1 Tim. 4,8 Mert ugyanis a test
gyakorlásának* edzésének kevés haszna** jelentéktelen
előnye van. De
az istenfélelem, az Isten iránti gyermeki
tisztelet mindenre hasznos, meglévén benne,*** tartalmazza, és magába foglalja a jelenvaló, és a jövő életnek ígéretét.****
*Testgyakorlás (gümnaszia): edzés.
**Kevés haszna (oligosz óphelimosz):
jelentéktelen előnye.
***Meglévén benne (ekhó):
tartalmazza, magába foglalja.
****És folytatódik a kijelentés: „De valóban nagy
nyereség az Istenfélelem, az Isten
iránti gyermeki tisztelet, a Benne való hit megelégedéssel” (1 Tim. 6,6).
Hát:
„Tiszteljétek az Urat, ti szentjei! Mert
akik őt tisztelik, nincs fogyatkozásuk, nem
szűkölködnek. Az oroszlánok
szűkölködnek, és éheznek; de akik az
Urat keresik, akik az Úrhoz
folyamodnak semmi jót sem
nélkülöznek” (Zsolt. 34,10-11).
1 Tim. 4,9 Igaz és megbízható ez a beszéd, és
méltó, hogy mindenképpen elfogadjuk.*
*És így folytatódik a kijelentés: „Igaz beszéd ez, megbízható, és hiteles az Ige és mindenképp teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e
világra, hogy megtartsa, üdvözítse,
megmentse, és megszabadítsa a
bűnösöket, a célt eltévesztőket, akik közül első és legnagyobb vagyok én” (1
Tim. 1,15).
Hát:
„Gyönyörködjél az Úrban, és megadja néked
szíved kéréseit. Hagyjad az Úrra a te
útadat, és bízzál benne, Ő
munkálkodik, és majd ő teljesíti. Felhozza a te igazságodat, mint a
világosságot, és a te jogodat, miként a delet. (Más
fordítás: világossá teszi igazságodat, jogodra fényt derít)”
(Zsolt. 37,4-6).
És
ez az az igazság: „Mert azt, aki bűnt, céltévesztést nem ismert, bűnné, céltévesztéssé tette értünk, azért,
hogy mi Isten igazsága legyünk Őbenne.
Hogy általa megigazultak legyünk
Istenben” (2
Kor. 5,21).
Mert: „nap és pajzs az Úr Isten; kegyelmet és
dicsőséget ád az Úr, nem vonja meg a jót, a javait azoktól, akik
ártatlanul, feddhetetlenül élnek.
Seregeknek Ura! Boldog ember az, aki bízik benned” (Zsolt. 84,12-13).
1 Tim. 4,10 Mert azért fáradunk, küzdünk, és szenvedünk szidalmakat, gúnyolódást, gyalázást, mivelhogy reménységünket vetettük az élő Istenben, aki minden embernek megtartója, szabadítója, megmentője, üdvözítője, védője, pártfogója, gyógyítója, de leginkább a hívőknek.*
* „Mert:
megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek” (Tit. 2,11).
„Aki azt akarja, hogy minden
ember üdvözüljön,
megmeneküljön, megszabaduljon,
biztonságba kerüljön, meggyógyuljon, egészségessé legyen, életben maradjon, megtartasson, és
az igazság, a
valóság - Isten Igéjének, és a testté
lett Igének, Krisztusnak – ismeretére, megismerésére, felismerésére,
megértésére, és elfogadására
eljusson” (1
Tim. 2,4).
De
ehhez meg kell térni mindenkinek, így szólt az Úr: „Hiszen nem kívánom a halandó halálát - így szól az én Uram, az ÚR -,
térjetek hát meg, és éljetek” (Ezék. 18,32).
1 Tim. 4,11 Ezeket hirdessed
és tanítsad.
1 Tim. 4,12 Senki a te
ifjúságodat meg ne vesse, le ne nézze. Hanem légy példa, mintakép a hívőknek a beszédben, az igében, a magaviseletben* cselekvő forgolódásodban, Isten
szerinti szeretetben, szellemben, a hitben, a tisztaságban.**
*Magaviseletben (anasztrophé): cselekvő
magatartásodban, forgolódásban.
**És így folytatja az apostol: „Mindenben, minden
dologban tenmagadat adván példaképül a jó cselekedetekben. A
tudományban, a
tanításban, a tudásban, ismeretben való részesítésben romlatlanságot,
tisztaságot, megvesztegethetetlenséget, méltóságot, komolyságot, szentséget, valódiságot, és
őszinteséget mutatván” (Tit.
2,7).
És
te:
„Ezeket szóljad, ezt hirdesd, és tanítsd, és bátoríts,
figyelmeztess és győzz meg, és igazítsd helyre őket teljes méltósággal, teljes
hatalommal, határozottsággal, tekintéllyel, és teljes nyomatékkal. Senki téged
meg ne vessen, senki az eszével túl ne járjon rajtad, és hogy senki ne tudja
figyelmen kívül hagyni, amit mondasz”
(Tit. 2,15).
És
hogy milyennek kell lenni Isten emberének, és miben kell példát mutatnia, azt
így folytatja az apostol: „Tisztaságban,
feddhetetlenségben. Tudományban, Isten
ismeretben, tudásban, értésben. Hosszútűrésben, türelemben,
béketűrésben, megértésben. Állhatatosság, és kitartásban. Szívességben, kedvességben, jóságban, szelídségben,
becsületességben, jóindulatban. Szent Szellemben,
tettetés nélkül való, képmutatás, - színészkedés - nélküli, nem színlelt, hanem
őszinte Isten szerinti
szeretetben. [Más fordításban: Mi valóban
Isten szolgái vagyunk! Ezt bizonyítja, hogy senki sem vádolhat bennünket
bűnnel, ezt bizonyítja a tudásunk, a türelmünk, jóságunk, a bennünk élő Szent
Szellem. Ezt bizonyítja a képmutatás nélküli szeretetünk]” (2 Kor. 6,6).
1 Tim. 4,13 Amíg oda megyek,
és megérkezem, legyen gondod,* és ügyelj, és gondosan figyelj az Írás felolvasására a buzdító, bátorító igehirdetésre, és a tanításra,** az újonnan
felvettek oktatására.***
*Gondod legyen (proszekhó): ügyelj, és gondosan figyelj.
**Tanítás (didaskalia): az újonnan
felvettek oktatása.
***És így folytatja az apostol: „Ezeket írom néked,
remélvén, hogy nem sokára hozzád megyek; De ha késném, hogy tudd meg, hogyan és mi módon kell, és szükséges
forgolódni, - eljárni, viselkedni, és tevékenykedni az Isten házában. Mely az
élő Istennek egyháza, a kihívottak közössége, eklézsiája, az igazságnak, a
valóságnak oszlopa és tartó pillére és erőssége, és szilárd, és erős alapja” (1 Tim. 3,14-15).
1 Tim. 4,14 Meg ne vesd,* és el ne hanyagold a kegyelemnek benned való ajándékát,** a benned levő kegyelem - a Szent Szellem - megnyilvánulását, aki adatott néked prófétálás által, a presbitérium
kezeinek reád tevésével, a vének
kézrátételével.***
*Meg ne vesd (ameleó):
el ne hanyagold.
**Kegyelem ajándéka (khariszma):
a benned levő
kegyelem - a Szent Szellem – megnyilvánulása.
***Előképben
mutatja be a Szent Szellem a szolgálatra való felkenést, és kiküldést. Így
állították szolgálatba a lévitákat: „Akkor
vezesd a lévitákat a gyülekezet, a kijelentés sátora elé, és gyűjtsd egybe
Izráel fiainak egész gyülekezetét, egész közösségét. Ezután vezesd a lévitákat
az Úr színe elé, és Izráel fiai tegyék kezeiket a lévitákra. Áron pedig lóbálja
meg, így mutassa be, és így ajánlja fel a lévitákat, áldozatul az Úr előtt,
Izráel fiai részéről, hogy szolgáljanak az Úr szolgálatában. (Más fordítás: Áron mutassa be - Áron szimbolikus
kézmozdulattal „bemutatja” - a levitákat ajándékul Izrael fiaitól az Úr színe
előtt, hogy szolgáljanak az ő szolgálatában)”
(4 Móz. 8,9-11).
Így lett felkenve Józsué: „Az Úr pedig monda Mózesnek: Vedd melléd Józsuét, a Nún fiát akiben szellem van, és
tedd őreá a te kezedet. És állasd őt Eleázár pap elé, és az egész gyülekezet, az egész közösség elé, és adj
néki parancsolatokat az ő szemeik előtt, és előttük iktasd be tisztébe. És a te dicsőségedet közöld ővele, hogy
hallgassa őt Izráel fiainak egész gyülekezete, egész közössége. Azután pedig
álljon Eleázár pap elé, és kérdje meg őt az Urimnak ítélete felől az Úr előtt,
így kérjen döntést az Úrtól, Jahvétól az Örökkévalótól sorsvetés útján. Az ő
szava szerint menjenek ki, és az ő szava szerint menjenek be, és térjenek haza,
ő és Izráel minden fia ővele, és az egész gyülekezettel, az egész közösséggel
együtt. Úgy cselekedék azért Mózes, amiképpen parancsolta vala az Úr néki; mert
maga mellé vevé Józsuét, és állatá őt Eleázár pap elé, és az egész gyülekezet,
az egész közösség elé. És tevé az ő kezét őreá, és ada néki parancsolatokat, és
beiktatta tisztébe, amiképpen szólott vala az Úr Mózesnek” (4 Móz. 27,18-23).
„Józsué, a Nún fia
pedig beteljesedék bölcsességnek Szellemével; mert Mózes tette vala őreá
kezeit; és hallgatnak reá Izráel fiai, és úgy cselekedének, amint parancsolta
vala az Úr Mózesnek” (5 Móz. 34,9).
És így lett felkenve Timóteus is: „Minekokáért emlékeztetlek téged, hogy gerjeszd fel az Isten kegyelmi
ajándékát, amely benned van az én kezeimnek rád tétele által. Mert nem
félelemnek Szellemét adott nékünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és
józanságnak Szellemét” (2 Tim. 1,6-7).
1 Tim. 4,15 Ezekről
gondoskodjál,*
ezekkel törődj, foglalkozzál, és elmélkedjél, ezeknek szenteld magad, hogy
előhaladásod,** fejlődésed,
gyarapodásod nyilvánvaló, jól látható, és ismert legyen mindenki előtt.
*Gondoskodjál (meletaó): ezekkel törődj, foglalkozzál,
és elmélkedjél.
**Előhaladásod (prokopé): fejlődésed, gyarapodásod.
1 Tim. 4,16 Gondot viselj magadról és a tudományról. ügyelj erre, és fordíts
figyelmet magadra, és a tanításra; maradj meg azokban, mert ezt cselekedvén,
mind magadat megtartod, megmented;
üdvösségre segíted, mind a te
hallgatóidat.