Zsolt.
74,1
Aszáf tanító költeménye]. Miért vetettél el, oh Isten teljesen? Miért füstölög
haragod a te legelődnek juhai [(marəʿíṯ):
legelőd nyája] ellen?999
Zsolt. 74,2
Emlékezzél meg a te gyülekezetedről, amelyet régen szerzettél és amelyet
megváltottál: a te örökségednek részéről, a Sion hegyéről, amelyen lakozol. [Héber szerint: (záḵar) Gondolj (ʿéḏáh) gyülekezetedre, amelyet (qeḏem): kezdetben, hajdan (qánáh): áron szereztél, és létrehoztál.
Örökségedre, amelyet (naḥăláh): tulajdonodul lefoglaltál,
(gá'al): megváltottál, és
visszavásároltál. A Sion hegyére,
amelyen (šáḵan
šáḵén): lakozol]!1000
Zsolt.
74,3
Lépj fel a teljes pusztaságba; mindent tönkre tett [lerombolt; szétdúlt] az
ellenség a szent helyen. [Héber szerint: (rúm
paam) emeld fel lépteidet a (nécaḥ):
teljes (maššu'áh maššú'áh): romok
felé. Mindent (ráʿaʿ): összetört,
összezúzott ('ôjéḇ 'ójéḇ (qóḏeš): az
ellenség a szent helyen].1001
Zsolt. 74,4 Támadóid a te gyülekezeted hajlékában ordítanak:
jeleiket tűzték fel jelekké. [Héber szerint: (cárar)
üldözőid sanyargatnak, gyötörnek, (môʿéḏ
qereḇ): gyülekezeted közepében (šá'aḡ):
ordítanak, üvöltenek. ('ôṯ śím śúm):
Jelképüket, a póznát állítják bizonyítékként, emlékeztető jelként].1002
Zsolt. 74,5 Olyanok, mint aki magasra emelt fejszéjét lengeti a
sűrű erdőben.1003
Zsolt.
74,6
Faragványait [(pittúaḥ): metszeteit, véseteit] már mind összetördelték:
fejszékkel és pörölyökkel.
Zsolt. 74,7 Szent helyedet lángba borították; neved hajlékát
földig megfertőztették. [Héber szerint: (miqədáš):
szentedet ('éš): pusztulásra (šálaḥ): adták (šém): neved (mišəkán):
lakóhelyét (ḥálal): keresztülszúrták,
átdöfve megsebesítették].1004
Zsolt. 74,8 Ezt mondták szívükben: Dúljuk fel őket mindenestől!
Felgyújtották Istennek minden hajlékát az országban. [Héber
szerint: ('ámar): Így szóltak (léḇ):
szívükben, bensőjükben: „Mind (jánáh):
bántalmazzuk, igázzuk le és semmisítsük meg, (jaḥaḏ): teljesen. (śárap̄): Égessük el a ('él):
hős, erős, hatalmas Isten (môʿéḏ):
gyülekezetét a ('erec): földön].1005
Zsolt.
74,9
Jeleinket nem látjuk, próféta nincs többé, és nincs közöttünk, aki tudná:
meddig tart ez? [Héber szerint: ('ôṯ):
csodákat nem (rá'áh): tapasztalunk,
(náḇí'): próféta sem (jáḏaʿ): tudja (ʿaḏ): meddig]?1006
Zsolt.
74,10
Meddig szidalmaz, oh Isten, a sanyargató? Örökké gyalázza-e [(ná'ac):
csúfolhatja-e] az ellenség a te nevedet?1007
Zsolt. 74,11
Miért húzod vissza kezedet, jobbodat? Vond ki kebledből, végezz!
Zsolt. 74,12 Pedig Isten az én királyom kezdettől fogva, aki szabadító tetteket vitt véghez
e föld közepette.
Zsolt.
74,13
Te hasítottad ketté [Te (púr): választottad ketté] a tengert
erőddel; te törted [(šáḇar): zúztad] össze a cethalak fejeit [a (tanním tannín): sárkány
fejét] a vizekben.1008
Zsolt. 74,14
Te rontottad meg [(rácac): zúztad szét]
a leviathánnak, a [(livəjáṯán):
tenger szörnyének, a tengeri kígyónak] fejét, s adtad azt eledelül a
pusztai népnek [(cií ʿam ʿám): pusztalakóknak, a vonító
sivatagi vadállatok csapatának].
Zsolt. 74,15 Te fakasztottad fel a forrást és patakot, te szárítottad ki a hatalmas
bővizű folyókat.
Zsolt. 74,16
Tiéd a nappal, az éjszaka is tiéd; te formáltad a világosságot, a [(má'ôr): fényt] és a napot,
és te tetted helyükre a csillagokat.1009
Zsolt. 74,17
Te szabtad meg [(nácaḇ): és határoztad meg] a
földnek minden határát: a nyarat és a telet te formáltad. És a [(qajic): gyümölcsérés, és az ḥórep̄): aratás idejét is Te (jácar):
határoztad meg, te rendelted el].1010
Zsolt.
74,18
Emlékezzél meg erről: ellenség szidalmazta az Urat [gyaláz], s bolond [(náḇál):
istentelen, Isten nélkül élő] nép káromolta [(ná'ac):
csúfolta] a te nevedet.
Zsolt.
74,19
Ne adjad [ne (náṯan): szolgáltasd ki] a fenevadnak a te gerlicédnek életét; szegényeidnek, az [(ʿání): elnyomott,
szerencsétlen, nyomorult] gyülekezetedről ne feledkezzél meg végképpen, [(nécaḥ):
teljesen]!1011
Zsolt. 74,20
Tekints a szövetségre; mert telve vannak e földnek rejtekhelyei zsaroló
tanyákkal. [Héber szerint: Tekints a szövetségre, mert a földnek sötét
helyei (ḥámás): erőszakkal,
sérelemmel, kegyetlenséggel, elnyomással teljes (ná'áh): lakhelyek];
Zsolt. 74,21 A megrontott [(daḵ): az
elnyomott] ne térjen [(kálám): megszégyenülve], és
szégyenvallással [(šúḇ): vissza]; a nyomorult és szűkölködő dicsérje a te nevedet.1021
Zsolt.
74,22
Kelj fel, oh Isten, és védd a te ügyedet, és [(ríḇ): perelj Istenem];
emlékezzél meg a te gyaláztatásodról, amellyel naponként illet téged a bolond [(náḇál):
Isten nélkül élő]!1022
Zsolt. 74,23 Ne felejtkezzél el ellenségeidnek szaváról, és az
ellened támadók háborgatásáról, amely szüntelen növekedik.
[Héber
szerint: Ne felejtsd el
ellenségeid, (cárar): üldözőid (qól qôl): hangját, ordítozását, zajongását. Az ellened
szegülők, a (qúm): támadóid (šá'ôn): egyre növekvő (támíḏ): szüntelen (ʿáláh): háborgását]!
999
Jeremiás ezt kérdezi: „Hol van a nyáj,
amely néked adatott, a te dicsőségednek juhnyája?” (Jer. 13,20). És Aszáf így folytatja: „Oh Izráelnek pásztora, hallgass meg, aki vezérled Józsefet, mint
juhnyájat; aki Kerubokon ülsz, (kerubokon trónolsz) jelenj meg fényeddel (jelenj meg ragyogva)!” (Zsolt. 80,2).
1000 Mert az Úrnak: „hajléka van Sálemben, és
lakhelye Sionban”
(Zsolt. 76,3). „Mert a Siont
választotta ki az Úr, azt szerette meg magának lakhelyül: Ez lesz nyugovóhelyem
örökre; itt lakozom, mert ezt szeretem”
(Zsolt. 132,13-14). És igen: „Szereti
az Úr Sionnak kapuját jobban, mint Jákóbnak minden hajlékát” (Zsolt. 87,2). Maga az Úr Jézus
jelenti ki azt a kaput, amelyet szeret az Úr: „Bizony, bizony mondom néktek, hogy én vagyok a juhoknak ajtaja, a juhok
számára a kapu. Én vagyok a kapu: ha
valaki én rajtam keresztül megy be, megtartatik, és gondviselésben, ellátásban,
védelemben részesül, és megmenekül, üdvözül. Bejár és kijár, és
tovább megy, tovább halad majd, és legelőt talál” (Ján. 10,7-9). Pál apostolon keresztül pedig kijelentésre kerül, hogy
milyen gyülekezetről prófétált Aszáf: „Mert
drága, és nagy áron vétettetek, vásároltattok meg, nagy volt a váltságdíjatok,
dicsőítsétek meg tehát, és hordozzátok azért az Istent a ti testetekben, a ti
személyetekben, és szellemetekben, amelyek az Istenéi” (1 Kor. 6,20). És
Péter apostol így folytatja: „Tudván,
hogy nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól
örökölt hiábavaló életetekből; Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen
bárányén, a Krisztusén” (1 Pét. 1,18-19).
1001
Ézsaiás is erről panaszkodik az Úrnak: „Szentségednek
városai pusztává lettek, Sion pusztává lőn, Jeruzsálem kietlenné. Szentségünk
és ékességünk házát, hol téged atyáink dicsértek, tűz perzselé föl, és minden,
amiben gyönyörködtünk elpusztult” (Ésa. 64,9-10).
1002
Jeremiás is erről prófétál: „Felkelt az oroszlán
az ő tanyájából, és a népek pusztítója elindult; kijött helyéből, hogy
elpusztítsa a te földedet; városaid lerontatnak, lakatlanokká lesznek” (Jer. 4,7). „Oroszlánok ordítanak reá,
kieresztik hangjukat, és sivataggá teszik földjét; városai szétromboltatnak,
lakatlanok” (Jer. 2,15).
1003
Jeremiás így prófétál: „Az ő szava,
mint a csúszó kígyóé, mert nagy sereggel indulnak, és fejszékkel jőnek ellene,
mint a favágók. Kivágják az ő erdejét, azt mondja az Úr, mert beláthatatlanok,
mert többen lesznek mint a sáskák, és megszámlálhatatlanok” (Jer. 46,22).
1004 Pedig
az Úr azt mondta: „Ímé én Angyalt (malə'áḵ):
hírvivőt, küldöttet) bocsátok el te
előtted, hogy megőrizzen téged az útban, és bevigyen téged arra a helyre,
amelyet elkészítettem. Vigyázz magadra előtte, és hallgass az ő szavára; meg ne
bosszantsd őt, mert nem szenvedi el a ti gonoszságaitokat; mert az én nevem van
ő benne” (2 Móz. 23,20-21). De ezután: „Szent néped csak kis ideig birtokolta szent helyedet, azután
ellenségeink taposták. Olyanok lettünk, mintha sohasem uralkodtál volna
rajtunk, mintha nem a te nevedről neveztek volna el” (Ésa. 63,18).
1005 Mert: „ímé, háborognak ellenségeid, s gyűlölőid fenn hordják fejüket. Néped
ellen álnok tanácsot gondolnak, s védenceid ellen tanácskoznak, és terveket
szőnek. Ezt mondják: Jertek, veszessük el őket, irtsuk ki e népet, hogy hogy ne
emlegessék többé Izráel nevét!” (Zsolt.
83,3-5). A vallási vezetők
megfenyegették a Jézus nevében beszélő apostolokat: „De hogy tovább ne terjedjen a nép között ez a hiedelem, fenyegetéssel
fenyegessük meg őket, és szigorúan tiltsuk meg, hogy ezentúl egy embernek se
szóljanak ebben a névben, és többé senkinek se merjenek szólani a Jézus
nevében. Azért beszólítván behívatták őket, és megparancsolták nékik, hogy
egyáltalán ne szóljanak, ne beszéljenek, és ne tanítsanak a Jézus nevében”
(Csel. 4,17-18). Dávid így prófétál a Krisztus népéről: „Piszkolódnak, keményen szólnak; kérkednek
mindnyájan a hamisság cselekedői. A te népedet Uram tapossák, és nyomorgatják a
te örökségedet” (Zsolt. 94,4).
1006
Jeremiás is erről prófétál: „Földbe
süllyedtek kapui, elpusztították, összetörték zárait. Királya és vezérei a
pogányok közt vannak, ahol nincsen kijelentés, prófétái sem kapnak látomást az
Úrtól” (Siral. 2,9). Mert ezt mondja
az Úr: „Ímé, napok jőnek, azt mondja az
Úr Isten, és éhséget bocsátok e földre; nem kenyér után való éhséget, sem víz
után való szomjúságot, hanem az Úr beszédének hallgatása után. És vándorolni
fognak tengertől tengerig és északtól fogva napkeletig. Futkosnak, hogy
keressék az Úrnak beszédét, igéjét, de nem találják meg” (Ámós. 8,11-12). „Rettegés
jön; békét keresnek, de hiába. Egyik baj a másik után jön, egyik hír a másik
után érkezik. Látomást keresnek a prófétánál, de hiába; nem tud útbaigazítást
adni a pap, sem tanácsot a vén” (Ezék.
7,25-26).
1007 Dávid így könyörög az Úrhoz: „Gyalázatom [(kəlimmáh): megszégyenülésem]
naponta előttem van, és orcám szégyene
elborít engem. [Más fordítás: Minden nap
szidalmaznak engem, szégyen borítja arcomat]. A csúfolók [(ḥárap̄): gyalázók,
szidalmazók] és káromlók szaváért, az
ellenség és a bosszúálló a [(náqam páním): bosszúra szomjazó szándéka] miatt”
(Zsolt. 44,16-17). „Oh Isten,
állíts helyre (újíts meg) minket, és
világoltasd (ragyogtasd ránk) a te
orcádat, hogy megszabaduljunk. Seregeknek Ura, Istene: meddig haragszol a te
népednek könyörgésére? Könnyhullatásnak kenyerével éteted őket, s
könnyhullatások árjával itatod meg őket. Perpatvarrá tevél minket szomszédaink
között, és a mi ellenségeink csúfkodnak rajtunk. Seregek Istene, állíts helyre
(újíts meg) minket; világoltasd a te
orcádat, (ragyogtasd ránk) hogy megszabaduljunk!”
(Zsolt. 80,4-8)
1008 Ez
pedig így történt: „És kinyújtá
Mózes az ő kezét a tengerre, az Úr pedig egész éjjel erős keleti széllel hajtá
a tengert és szárazzá tevé a tengert, és kétfelé válának a vizek. És szárazon
menének az Izráel fiai a tenger közepébe, a vizek pedig kőfal gyanánt valának
nékik jobbkezük és balkezük felől” (2
Móz. 14,21-22). „Rákiálta a veres tengerre és kiszáradt, s úgy vivé őket a
mélységeken, mint egy síkon. És megszabadította őket a gyűlölő kezéből;
megváltotta ellenség kezéből” (Zsolt.
106,9-10).„Haragod szelétől tornyosult a víz, gátként megálltak a futó
habok. Megmerevedett a mélység a tenger szívében”
(2Móz. 15,8). Ő az, aki: Erejével felkavarja a tengert, és
bölcsességével összezúzza Ráhábot, a (rahaḇ: büszkeséget, gőgöt, arroganciát). Szellemével ragyogóvá tetszi az eget, amikor kezével átdöfi a menekülő
kígyót” (Jób. 26,12-13). De
most: „Hol van, aki dicső karjával
megragadta Mózes jobb kezét? Kettéhasította előttük a vizet, örök nevet
szerezve magának. Átvezette őket a mély tengeren, mint a lovat a pusztán; meg
sem botlottak. Mint mikor a jószág pihenni tér a völgybe, úgy pihentette meg
őket az Úr Szelleme. Így terelgetted népedet, dicső nevet szerezve magadnak” (Ésa. 63,12-14). Hát: „Kelj föl, kelj föl, öltözd fel az erőt, oh
Úrnak karja! Kelj föl, mint a régi időben, a messze hajdanban! Avagy nem te
vagy-e, aki Ráhábot kivágta, és a sárkányt átdöfte? Nem te vagy-e, aki a
tengert megszáraztotta, a nagy mélység vizeit; aki a tenger fenekét úttá
változtatta, hogy átmenjenek a megváltottak?!” (Ésa. 51,9-10).
1009 Ez pedig így történt: „És
monda Isten: Legyenek világító testek az ég mennyezetén, hogy elválasszák a
nappalt az éjszakától, és legyenek jelek, és meghatározói ünnepeknek, napoknak
és esztendőknek. És legyenek világítókul az ég mennyezetén hogy világítsanak a
földre. És úgy lőn. Teremté tehát Isten a két nagy világító testet: a nagyobbik
világító testet, hogy uralkodjék nappal és a kisebbik világító testet, hogy
uralkodjék éjjel; és a csillagokat. És helyezte Isten azokat az ég
mennyezetére, hogy világítsanak a földre; És hogy uralkodjanak a nappalon és az
éjszakán, és elválasszák a világosságot a sötétségtől. És látá Isten, hogy jó.
És lőn este és lőn reggel, negyedik nap. Így lett este, és lett reggel: negyedik
nap” (1 Móz. 1,14-19). Dávid megvallása: „Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden
seregük. Mert ő szólt és meglett, ő parancsolt és előállott” (Zsolt. 33,6.9). Ő: „Aki
teremtette (megalkotta) a nagy
világító testeket; mert örökkévaló az ő kegyelme, (mert örökké tart
szeretete). A napot, hogy uralkodjék
nappal; mert örökkévaló az ő kegyelme (mert örökké tart szeretete). A holdat és csillagokat, hogy uralkodjanak
éjszaka; mert örökkévaló az ő kegyelme (mert örökké tart szeretete)”
(Zsolt. 136,7-9). Ő: „Teremtett holdat ünnepeknek mutatására; a
napot, amely lenyugvását tudja” (Zsolt.
104,19). Jeremiás megvallása: „Az
Úr, aki adta a napot, hogy világítson nappal, aki törvényt szabott a holdnak és
a csillagoknak, hogy világítsanak éjjel… Seregek Ura az ő neve”
(Jer. 31,35). Pál apostol
bizonyságtétele a Teremtőről, az Úr Jézusról: „Őbenne teremtetett minden,
ami van a mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok… mindenek Ő általa
és Ő reá nézve teremttettek. És Ő előbb volt mindennél, és minden Őbenne áll
fenn” (Kol. 1,15-17). „A feltámadott
dicsőség Urának kijelentése Önmagáról: „A Laodiceabeli gyülekezet angyalának
is írd meg: Ezt mondja az Ámen, a hű és igaz bizonyság, a teremtett világ eredete” (Jel.
3,14).
1010 Pál apostol megvallása: „És
az egész emberi nemzetséget az összes [(ethnosz): népet] egy vérből teremtette, hogy lakozzanak a
földnek egész felszínén, meghatározván [(horidzó): kijelölve] eleve rendelt idejüket [(protasszó
kairosz): előre meghatározva a korszakokat] és lakásuknak [(katoikia horotheszia): lakóhelyük] határait” (Csel. 17,26). Mózes is erről tesz bizonyságot: „A
Felséges részt adott a népeknek, és szétosztotta az ember fiait, megszabta a
népek határait,…” (5 Móz. 32.8). És: „Amíg csak föld lesz,
nem szűnik meg a vetés és az aratás, a hideg és a meleg, a nyár és a tél, a
nappal és az éjszaka” (1 Móz. 8,22).
1011 És az
Úr válasza: „Mert a szegény, a
rászoruló, szükségben levő, elnyomott, szerencsétlen, nyomorult, segítségre
szoruló nem lesz teljesen, és végképpen elfelejtve. A nyomorultak, az elnyomott
szerencsétlenek, szelídek reménye és várakozása sem vész el örökre. S aki
bajban is remél, nem csalódik soha” (Zsolt.
9,19).Dávid
megvallása az Úrról: „Mert nem veti meg
és nem utálja meg a szegény nyomorúságát; és nem rejti el az ő orcáját előle,
és mikor kiált hozzá, meghallgatja” (Zsolt.
22,25).
1021 És az Úr válasza: „Ha segítségül hívtok, és állhatatosan imádkoztok
hozzám, akkor meghallgatlak benneteket. Megtaláltok engem, ha kerestek és teljes
szívvel folyamodtok hozzám” (Jer.
29,12-13). Dávid boldog
megvallása „És lesz az Úr nyomorultak, elnyomottak, szegények, összetörtek
kővára, biztos menedéke. Kővár a
szükség, a nyomorúság, szorongatás,
és veszedelem idején, és az
alkalmas időben segítség. Mert a szegény, a rászoruló, szükségben levő, elnyomott,
szerencsétlen, nyomorult, segítségre szoruló nem lesz teljesen, és végképpen elfelejtve. A nyomorultak, az elnyomott
szerencsétlenek, szelídek reménye és várakozása sem vész el örökre. S aki bajban is remél, nem csalódik soha. (Zsolt. 9,10.19). „A szegény elnyomottak, szerencsétlen nyomorultak
kívánságát meghallgatod, oh Uram! Megerősíted szívüket, a bensőjüket. Füleiddel
figyelmezel, feléjük fordítod füledet, és kegyelmed által szívüket
megváltoztatod, és imádságra hangolod. Az árvának és elnyomottnak igazságot
szerzel, hogy ne hatalmaskodjék, és ne kegyetlenkedjék többé senki a földön. És
hogy az ember többé ne magasztalja föl magát, és ne hozzon többé rettegést a
földből való ember” (Zsolt. 10,17-18).„Akik ő reá néznek, azok felvidulnak, és arcuk meg nem pirul. Ez a
szegény kiáltott, és az Úr meghallgatta, és minden bajából kimentette őt” (Zsolt. 34,6-7).
1022 A
gonosz – a sátán, és az ő szolgái – így gondolkoznak: „A gonosz az ő haragos kevélységében
fölényességében, és elbizakodottságában senkit sem tudakoz, és nem keresi az
Urat. Nincs Isten egyre csak ezt forgatja fejében, ez minden gondolata” (Zsolt. 10,4). És ismét: „Azt mondja a
bolond, Isten nélkül élő az ő szívében:
Nincs Isten, nem is létezik. Megromlottak, utálatosságot cselekedtek;
utálatosak lettek törekvéseikben, szörnyűség, amit művelnek. Nincs, aki jót cselekedjék, egyetlen egy sincs”
(Zsolt. 14,1)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönöm, hogy hozzászólásoddal megtisztelsz. Ám ha vitatkozni, vagy kötözködni van kedved, arra kérlek, azt ne itt gyakorold.