2016. október 7.
Ki a Teremtő?
„És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett
vala az ő orrába életnek leheletét. Így lőn az ember élőlénnyé”
(1Móz. 2:7)
A Szent Szellem bizonyságtétele az Úr Jézusról:
„A mindenség Ő általa teremtetett,
rajta keresztül támadt, és általa jött létre, és nála nélkül, Tőle
különválasztva semmi sem lett,
ami lett, ami létrejött, s egyetlen létező sem lett Őnélküle”
(Ján. 1,3)
2016. október 3.
Római levél 7. fejezet. A megigazultak és a törvény. (REVIDEÁLT)
Róm. 7,1 Avagy nem tudjátok-é, és nem értitek-e atyámfiai,
testvéreim, mert törvényismerőkhöz szólok, hogy a törvény csak annyi ideig
uralkodik, csak addig van hatalma az emberen, amíg él?
Róm. 7,2 Mert a férjes asszony, míg él a férj, a férfi* ehhez van
kötve, vele van összekapcsolva törvény szerint. Hiszen a férj hatalma alatt
élő, férfinek
alávetett nőt is a törvény
csak az élő férjhez köti. De ha meghal a férj, felszabadul, vagyis feloldoztatott az asszony** a férj törvénye alól.
*Férfi (ánér):
jelenti az érettkoru embert is, ellentétben a gyermekkel.
**Asszony (güné): az asszony szó többnyire
szellemi tekintetben a női jellemet és modort jelöli, de jelenti a nőnemű
emberi lényt is. És jelenti a gyülekezetben élő, kíváncsiskodó embert is.
Róm. 7,3 Azért tehát az ő férjének életében házasságtörőnek
mondatik, ha más férfihoz megy, ha
azonban meghal a férje, szabaddá lesz a törvénytől, vagyis megszabadul a
törvényes kötöttségtől, úgy hogy nem lesz házasságtörő, ha más férfihoz megy*
*Az Úr Jézus kijelentése a házasságról, és a házasság szereplőiről: „Mondom pedig
néktek, hogy aki elbocsátja feleségét, és
aki elválik feleségétől, hanemha paráznaság miatt, - vagyis kivéve, ha az
asszony hűtlen lett hozzá és házasságtörést követett el, - és mást vesz el
feleségül, az maga is házasságtörést követ el. És aki elbocsátottat vesz el,
vagyis elvált nővel köt házasságot az maga is házasságtörővé lesz”
(Mát. 19,9).
Márk
is bizonyságot tesz az Úr Jézus kijelentéséről: „Onnan pedig felkelvén és
elindulva, Júdea határaiba méne, a Jordánon túl való részen által; és ismét
sokaság gyűl vala hozzá; ő pedig szokása szerint ismét tanítja vala őket. És a
farizeusok is hozzámenvén megkérdezék tőle, ha szabad-é férjnek feleségét
elbocsátani, kísértvén őt. Ő pedig felelvén, monda nékik: Mit parancsolt néktek
Mózes? Ők pedig mondának: Mózes megengedte, hogy váló levelet írjunk, és
elváljunk. És Jézus felelvén, monda nékik: A ti szívetek keménysége, azaz a szellemi érzékelés hiánya, szegényes
volta miatt írta néktek ezt a parancsolatot; De a teremtés
kezdete óta férfiúvá és asszonnyá teremté őket az Isten. Annakokáért elhagyja
az ember az ő atyját és anyját; és ragaszkodik a feleségéhez, és lesznek ketten
egy testté! Azért ők többé már nem két, hanem egy hústest. Annakokáért amit az
Isten egybe szerkesztett, és egybekötött, ember el ne válassza. És odahaza az ő
tanítványai ismét megkérdezék őt e dolog felől. Ő pedig monda nékik: Aki
elbocsátja feleségét és mást vesz el feleségül, házasságtörést követ el az
ellen. Ha pedig a feleség hagyja el a férjét és mással kel egybe, máshoz megy
férjhez, szintén házasságtörést követ el” (Márk.
10,1-12).
A
kijelentés fontossága miatt újra és újra megismétli az Úr: „Megmondatott továbbá: Valaki elbocsátja, és elküldi feleségét,
és elválik feleségétől, adjon néki elválásról való levelet. Én pedig azt mondom
néktek: Valaki elbocsátja feleségét, és aki elválik a feleségétől, paráznaság
okán kívül, a házasságtörés esetét kivéve, házasságtörővé teszi azt, mert okot
ad neki a házasságtörésre. És aki elbocsátott asszonyt vészen el feleségül, és
összeházasodik vele, az is házasságot tör” (Mát. 5,31-32)
Az
Úr az apostolon keresztül folytatja a kijelentést: „Azoknak pedig, akik házasságban vannak,
házasságban élnek, akiknek van házastársuk, hagyom és parancsolom, rendelem, és
utasítást adok, de nem én, hanem az Úr, hogy az asszony, vagyis a feleség
férjétől nehogy elváljék. A feleség ne hagyja el férjét. Hogyha pedig elválik is, vagy ha mégis elhagyná. maradjon házasság
nélkül, vagy béküljön meg, rendezze el a nézeteltérést férjével. És a férj se
bocsássa el a feleségét, és nehogy elhagyja” (1 Kor. 7,10-11).
És megismétli az apostol: „Az asszonyt törvény köti, azaz le van kötve, össze van kapcsolva míg
férje él, de ha férje meghal, vagyis elalszik, felszabadul, és szabadon férjhez
mehet, akihez akar, de csak az Úrban. De boldogabb, ha úgy vagyis ha ilyen állapotban
marad, az én véleményem az én értelmem szerint, pedig hiszem, hogy bennem is
Istennek Szelleme van, én is az Isten Szellemének birtokában vagyok” (1
Kor. 7,39-40).
Ugyanis: „Tisztességes minden tekintetben, és legyen
megbecsült mindenki előtt a házasság,
és a szeplőtelen házaságy. És a házasélet
legyen tiszta. A paráznákat pedig és a házasságrontókat, a házasságtörőket
megítéli az Isten” (Zsid. 13,4).
„És azt mondjátok: Miért? Azért, mert az ÚR a tanúja
annak, hogy hűtlen lettél ifjúkorodban elvett feleségedhez, pedig ő a társad, feleséged, akivel szövetség köt össze. Egy ember se tesz ilyent,
akiben maradt még szellem. De mire is törekszik az ember? Arra, hogy utódot
kapjon Istentől. Vigyázzatok azért magatokra, és ne legyetek hűtlenek
ifjúkorotokban elvett feleségetekhez! Gyűlölöm, és megvetem azt, aki elválik
feleségétől - mondja az ÚR, Izráel Istene -, mert erőszak, és gonoszság tapad
ruhájára - mondja a Seregek Ura. Vigyázzatok magatokra, ne legyetek hűtlenek!” (Malak. 2,14-16).
Mert
aki házasság – vagyis szövetségtörő – lesz, azaz: „Aki elhagyja ifjúkorának társát, és megfeledkezik az Isten előtt
kötött szövetségről. …a halálra hanyatlik az ő háza, és az ő ösvényei az élet
nélkül valókhoz…” (Péld. 2,17-19).
Mert
Isten kezdettől így: „Teremté … az embert
a maga képmására, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonnyá teremté őket”
(1
Móz. 1,27)
„Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő
anyját, és ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy hústestté” (1 Móz. 2,24).
Róm. 7,4 Azért atyámfiai, testvéreim, ti is meghaltatok a
törvénynek, vagyis a törvény számára a Krisztus teste (szóma) = személye, lényege, ereje által, hogy legyetek máséi: azé / vagyis hogy ahhoz tartozzatok
Krisztus testében (szómájában): személyében / aki a halálból feltámasztatott, és
életre kelt, hogy gyümölcsöt teremjünk Istennek*
*Pál apostol megvallása, és
tanítása: „Mert én a törvény által meghaltam a
törvénynek, hogy Istennek éljek.
[Más fordítás: Mert engem a törvényen keresztül ölt meg
a törvény, hogy Istentől legyen az életem].
Krisztussal együtt megfeszíttettem, azaz oszlopra
szegeztettem. Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus; amely életet
pedig most hústestben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett
engem és önmagát adta, és feláldozta
érettem” (Gal. 2,19-20).
Újra és
újra arra tanít az Úr, hogy: „Ezért tehát ti
is azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek a
Krisztus Jézusban” „Hiszen a bűn nem fog uralkodni rajtatok, mert nem a
törvény, hanem a kegyelem alatt / Isten
öröme és jótéteménye, felmentése,
uralma alatt éltek” (Róm. 6,11.14).
„… mivel azt tartjuk, hogy ha egy meghalt mindenkiért, akkor mindenki
meghalt; és azért halt meg mindenkiért, hogy akik élnek, többé ne önmaguknak
éljenek, hanem annak, aki értük meghalt és feltámadt” (2Kor. 5,14-15).
Mert
Krisztus az: „Aki adta, és feláldozta
önmagát a mi bűneinkért, azaz céltévesztésünkért. Hogy kiszabadítson, kiragadjon, kimentsen,
kivegyen, kiemeljen minket magának e jelenvaló gonosz, nyomorúságos, nehéz, szűkös,
tökéletlen, alkalmatlan, beteg, káros, veszélyes, ellenséges, züllött világból, a jelen
világ gonoszságából, ebből a gonosz korszakból / létkorból az Istennek és a
mi Atyánknak akarata, elhatározása, rendelése szerint” (Gal. 1,4).
„hogy
többé ne emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint éljétek le hústesti életetek hátralevő idejét” (1Pt.
4,2).
Róm. 7,5 Mert mikor a hústestben voltunk, és a hústest szerint éltünk, a bűnök indulatai a törvény által dolgoztak a mi
tagjainkban, hogy gyümölcsözzenek a halálnak.
[Más
fordítás: Mert
mikor a hústest szerint éltünk, a törvény által szított, és fölébresztett
bűnös szenvedélyek, és az emiatti fájdalommal járó érzelmek működtek, hatottak,
és dolgoztak testrészeinkben, amelynek velejárói: baj, csapás, szenvedés, hogy
gyümölcsöt érleljenek a halálnak]*
*És folytatódik a
kijelentés: „Micsoda gyümölcsét vettétek? Micsoda gyümölcsöt termett ez akkor azoknak,
amiket most szégyenletek? Mert azoknak az eredménye, a
vége halál” (Róm. 6,21).
„Mert, ha a
hústest kívánata szerint éltek, meghaltok. Mert minden bizonnyal be fog
következni a halálotok, de ha a hústest cselekedeteit a Szellem által
megöldöklitek, halálra juttatjátok, vagyis a halálba viszitek, éltek.
(Más
fordítás: De ha a Szellemmel azt, amit a hús
művel, megölitek, élni fogtok)” (Róm. 8,13).
Ezért: „Mondom pedig, és intelek
titeket, hogy Szellem szerint járjatok, és
éljetek, és a hústestnek kívánságát, vágyait, szenvedélyét ne
teljesítsétek, és véghez ne vigyétek.
(Más
fordítás: Ezért azt javaslom, engedjétek, hogy
a Szent Szellem irányítsa a viselkedéseteket. Akkor bűnös természetetek
kívánságai nem fognak érvényesülni).
Mert a test, a hús kívánsága a Szellem ellen törekedik, a Szellem pedig a hústest ellen, vagyis a Szellem kívánsága a húsé
ellen fordít titeket. Ezek pedig egymással ellenkeznek, és viaskodnak, hogy ne
azokat cselekedjétek, amiket szeretnétek, és akartok.
(Más fordítás: Mert a bűnös
természet a Szent Szellem ellen támad, a Szent Szellem pedig a bűnös
természetünk ellen. Ezek tehát állandó harcban állnak egymással. Ebből
következik, hogy nem azt teszitek, amit szeretnétek. Mert a hústest arra vágyik, ami a
Szellem ellenére van, a Szellem pedig, ami a hústest ellenére van. Mert ezek
egymással ellenkeznek, és ellentétben állnak, hogy ne azokat tegyétek, amiket
akartok)” (Gal. 5,16-17).
„Mert a hústest szerint
élők, a húshoz igazodók, a hústest dolgaira gondolnak. A hús dolgain jár az
eszük, a hústest dolgaira összpontosítanak. A Szellem szerint valók pedig a
Szellem dolgaira, vagyis a
Szellemhez igazodók a Szellem dolgaival törődnek.
(Más fordítás: A
hústesti ember bizony hústestiekre vágyik, törekszik, ragaszkodik, és teljesen lekötik a
hús dolgai, ügyei, vágyai, a szellemi ember
ellenben szellemiekre törekszik).
Mert a hústestnek gondolata, kívánsága,
törekvése, okossága, bölcsessége, a hústest gondolatvilága, észjárása halálra
visz, halálra vezet. A Szellem gondolata, vágyódása, törekvése, okossága,
bölcsessége, gondolatvilága, észjárása pedig élet és békesség.
[Más fordítás: Mert az elmének a hústestre való irányítása halált jelent,
de az elmének a szellemre való irányítása életet és békét jelent].
Mert a hústest gondolata, bölcsessége,
törekvése, észjárása, gondolatvilága, vágya, ellenségeskedés és ellenszegülés
Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik, nem veti alá
magát, mert nem is teheti, sőt nem is képes rá, mert az természete ellen van.
(Más fordítás: Mert az elmének a hústestre irányítása ellenségeskedést
jelent Istennel, mivel nincs alárendelve Isten törvényének, hisz nem is lehet).
Akik pedig hústestben vannak, és hústest szerint élnek, nem lehetnek
kedvesek Isten előtt, Istennek nem
tetszhetnek, de nem is törekednek, hogy örömet okozzanak, hogy tetszenek” (Róm. 8,5-8).
Az embernek kell eldöntenie,
hogy melyik utat válassza, de a választás következményeivel együtt: „Ne
tévelyegjetek: Istent nem lehet megcsúfolni. Hiszen amit vet az ember, azt
fogja aratni is: mert aki a hústestének vet, az a hústestből arat majd
pusztulást; aki pedig a Szellemnek vet, a Szellemből fog aratni örök életet” (Gal. 6,7-8).
Mert: „Senki sem szolgálhat két
úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli, és ellenszenvet
érez iránta, és a másikat szereti, teljesen
odaszánja magát. Vagy az egyikhez ragaszkodik, és tiszteli, és a másikat
megveti, megutálja, lenézi, lekicsinyli…” (Mát.
6,24).
És folytatódik a
figyelmeztetés: „Ne engedjétek, hogy uralkodjék… a bűn a ti
halandó, és mulandó testetekben,
vagyis (Szómátokban): azaz
személyetekben, ami ki van téve a halálnak, hogy engedjetek néki az ő
kívánságaiban, és vágyaiban” (Róm. 6,12).
Pál apostol példát ad a testi
vágyak elleni harcról: „...
megsanyargatom, és szolgává teszem a testemet, a (szómámat) = énemet, egómat,
hogy amíg másoknak prédikálok, magam ne legyek alkalmatlanná a küzdelemre” (1Kor. 9,27).
Ti is: „Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a
paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a
kapzsiságot, ami bálványimádás.” (Kol.
3,5)
Péter apostol is felhívja a
hívők figyelmét: „Szeretteim, kérlek
titeket, mint jövevényeket és idegeneket: tartózkodjatok a hústesti vágyaktól, amelyek az életünk ellen
harcolnak” (1Pt. 2,11).
Már Dávid ezt kéri az Úrtól, egyben kijelentve,
hogy hogyan tudjuk megtartóztatni magunkat a testi vágyaktól: „Vezéreld
utamat a te igéd szerint, és ne engedd, hogy valami hamisság uralkodjék
rajtam!” (Zsolt. 119,133).
Róm. 7,6 Most pedig felszabadultunk, mentesültünk,
feloldoztattunk, megszabadultunk a törvénytől, vagyis a törvény hatálya alól,
minekutána meghaltunk arra nézve, vagyis a törvény számára, amely által lekötve
tartattunk, és ami fogva tartott bennünket, hogy szolgáljunk a Szellemnek újságában, újszerűségében,
és új voltában, és nem a betű óságában. S ezért új Szellemben szolgálunk, nem
az Írás elavult régi betűvilágában*
*Pál apostol
megvallása / követésül minden igehirdető / számára arról, hogy Isten tesz
alkalmassá a Szellem szerinti szolgálatra:
„Nem mintha önmagunktól, mintegy a magunk erejéből volnánk alkalmasak, hogy
bármit is megítéljünk; ellenkezőleg, a mi alkalmasságunk az Istentől van. Ő
tett alkalmassá minket arra, hogy az újszövetség szolgái legyünk, nem betűé,
hanem Szellemé, mert a betű megöl, a Szellem pedig megelevenít” (2 Kor.
3,5-6)
De ez a szolgálat: „ … nem
azé, aki akarja, sem nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené” (Róm.
9,16).
Róm. 7,7 Mit mondunk tehát? A törvény bűn, azaz céltévesztés
-é? Távol legyen: sőt inkább a bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által;
mert a gonosz kívánságról sem tudtam volna, és a vágyat, és a mohó kívánást sem
ismerném, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánd*
*Mert a törvény így
szól: „Ne
kívánd a te felebarátodnak házát. Ne kívánd a te felebarátodnak feleségét, se
szolgáját, se szolgálóleányát, se ökrét, se szamarát, és semmit, ami a te
felebarátodé” (2 Móz. 20,170).
Az apostol levonja a
következtetést: „Annakokáért a törvénynek
cselekedeteiből, vagyis olyan
tettekből, melyekkel a törvényt akarja betölteni, egy hústest sem igazul meg Őelőtte, azaz Isten előtt: mert a bűn ismerete, és felismerése a törvény által vagyon” (Róm. 3,20).
Róm. 7,8 De a tiltó] parancsolat által a bűn, azaz a cél elvétése alkalmat vett, ösztönzést,
indíttatást, lökést, ugródeszkát, támaszpontot kapott és nemzett, és
fölébresztett, felszított, felkeltett, kimunkált bennem minden gonosz
kívánságot, és mohó kívánást, és
megismerkedtem a bűnnel = elkövettem a bűnt. Mert
ugyanis törvény nélkül holt a bűn, azaz a céltévesztés*
*Mert a kívánság
pedig – ha gondolatai az embernek e körül forognak – így működik: „Azután a kívánság megfoganva bűnt szül, a bűn
pedig kiteljesedve halált nemz” (Jak. 1,15).
Róm. 7,9 Én pedig éltem régen, vagyis egykor a természeti,
fizikai, biológiai életet a törvény nélkül: de ama parancsolatnak
eljövetelével, megérkezésével felelevenedett, föléledt, életre kelt a bűn, azaz
a céltévesztés.
Róm. 7,10 Én pedig meghalék; és úgy találtaték, és kitűnt, hogy
az a parancsolat, mely életre való, amelynek életet kellett volna adnia, nékem
halálomra van. Mert számomra halálhozónak bizonyult, és a halálba vitt*
*Mert: „A törvény …nincs hitből, hanem amely ember
cselekszi azokat, élni fog azok által” (Gal. 3,12).
Hiszen az Úr parancsa így hangzott: „Őrizzétek, és
tartsátok meg azért az én rendeleteimet, döntéseimet és az én végzéseimet,
amelyeket ha megcselekszik az ember, él azok által. Én vagyok az Úr” (3 Móz. 18,5)
Mert aki: „Az én parancsolatimban jár és rendelkezéseim szerint él, és
törvényeimet megőrzi, és megtartja és hűségesen teljesíti, hogy igazságot
cselekedjék; ez az igaz, ő élvén él, ezt mondja az Úr Isten, az én Uram, az ÚR” (Ezék. 18,9).
És az apostol idézi a törvényt: „Mert Mózes a törvényből való a törvényből
eredő igazságról, azaz megigazulásról azt írja, hogy aki azokat megtartja,
betölti, teljesíti, megteszi él azok
által” (Róm. 10,5)
Róm. 7,11 Mert a bűn alkalmat vévén, ösztönzést, ugródeszkát,
indíttatást kapott a parancsolattól; / ugyanis
a bűn a tilalommal kapta vonzóerejét /
és kiinduló / tám / pontot talált ama parancsolat által,
és végképp megcsalt, tévútra vezetett, és elcsábított engem, és megölt általa.
Róm. 7,12 Azért ám a törvény természetesen szent, és a
parancsolat szent, igaz, és igazságos és jó*
*Az apostol
megvallása a törvényről: „Mi azonban
tudjuk, hogy a törvény jó, ha valaki törvényszerűen él azzal. És tudjuk azt is,
hogy a törvény nem az igaz ellen van, hanem a törvényszegők és az engedetlenek,
a hitetlenek és a bűnösök, a szentségtelenek és a szentségtörők, az apa- és
anyagyilkosok, az embergyilkosok, a paráznák, a fajtalanok, az emberrablók, a
hazugok, a hamisan esküvők ellen, és mindaz ellen, ami csak ellenkezik az
egészséges tanítással. Ez pedig a boldog Isten dicsőségéről szóló evangélium,
amely énrám bízatott” (1
Tim. 1,8-11).
Róm. 7,13 Tehát a jó nékem halálom lett-é? Távol legyen: sőt
inkább a bűn, azaz a céltévesztés az, hogy megtessék, megmutatkozzék, és kitűnjék
a bűn, azaz a céltévesztés mivolta, mely a jó által nékem halált szerez,
halált munkál, és valósít meg. Hogy felette igen bűnös legyen a bűn, azaz a céltévesztés a parancsolat által. Így a bűn a
parancs által mutatta meg igazi céltévesztő jellegét, és fokozott erejű bűnné
lesz*
*Ugyanis: „A halál fullánkja, tövise pedig a bűn, azaz a céltévesztés; a bűn, azaz a céltévesztés
hatóereje, és hatalma pedig a törvény”
(1 Kor. 15,56).
A törvény pedig azért adatott, hogy a sátántól
visszaforduljon az ember Krisztus – vagyis az Isten – felé: „Mert a törvény a valóságban haragot nemz, haragot szül, munkál, eredményez, ahol pedig nincsen
törvény, ott törvény ellen való cselekedet, vagyis törvényszegés sincsen. Ott nem lehet áthágni sem a törvényt” (Róm. 4,15).
„A törvény tehát az Isten ígéretei ellen van-e? Távol legyen! Semmiképpen
sem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes megeleveníteni, és életet
adni, valóban a törvényből volna az igazság, a törvény alapján volna a
megigazulás. De az Írás mindent, és mindenkit bűn alá rekesztett, hogy az
ígéret Jézus Krisztusban való hitből, a Jézus Krisztusban vetett hit alapján
adassék a hívőknek, azoknak, akik hisznek. Minekelőtte pedig eljött a hit,
törvény alatt őriztettünk, egybezárva az eljövendő hit kinyilatkoztatásáig.
Ekként a törvény Krisztusra vezérlő nevelőnkké, és mesterünkké lett, hogy
hitből, vagyis hit által igazuljunk meg. De minekutána eljött a hit, nem
vagyunk többé a vezérlő mester alatt, nem vagyunk a nevelőnek alávetve” (Gal. 3,21-25).
„Mert a bűn, vagyis a cél elvétésének zsoldja, a bér, amellyel a bűn fizet halál. Az Isten kegyelmi ajándéka, a Szent Szellem pedig örök élet, vagyis
a természetfeletti élet a mi Urunk
Krisztus Jézusban” (Róm. 6,23).
Róm. 7,14 Mert tudjuk ugyanis, hogy a törvény szellemi; de én hústesti vagyok, a
bűn alá rekesztve, eladva rabszolgának a bűn alá*
*Hogy Isten
kegyelme kiáradhasson kivétel nélkül minden emberre: „… az Írás mindenkit bűn,
vagyis céltévesztés alá rekesztett, és összezárt azért, hogy az
ígéret a Jézus Krisztusban vetett hit alapján adassék azoknak, akik hisznek” (Gal. 3,22).
És folytatják az apostolok: „Mert az Isten mindeneket, minden embert engedetlenség, és hitetlenség, csökönyös és lázadó
makacsság alá rekesztett, mindnyájukat
a hitetlenségbe hagyta merülni; összezárta = közös helyzetbe hozta annak érdekében, hogy mindeneken,
vagyi mindenkin, és mindnyájukon könyörüljön, irgalmazzon, irgalmasságot
gyakoroljon” (Róm. 11,32)
Az engedetlenség
alá rekesztés oka: „Mi tehát az igazság? Mentegetőzünk? Egyáltalában nem!
Hiszen előbb már kimondtuk azt az ítéletet, hogy zsidók és görögök mindnyájan
engedetlenségben vannak” (Róm. 3,9)
Isten azonban –
aki maga a Szeretet – megoldást adott erre a problémára: „Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta,
hogy valaki hiszen Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Aki hiszen
Őbenne az nem jut ítéletre; aki pedig nem hisz, már ítélet alatt van, mert a
sátán hatalma alatt maradt, mivelhogy
nem hitt az Isten egyszülött Fiának nevében” (Ján. 3,16.18)
„az ítélet pedig az, hogy e világ
fejedelme, a sátán megítéltetett” (Ján.
16,11)
„Most megy végbe az ítélet e világ felett; mert
most vettetik ki e világ fejedelme” (Ján.
12,31).
Róm. 7,15 Mert hiszen amit cselekszem, nem ismerem: nem
szeretem, és magam sem értem. Mert gyakorlatilag nem azt művelem, s nem azt
hajtom végre, amit akarok, vagy amit tervezek és
szándékozok tenni, hanem a rosszat, amit gyűlölök, utálok,
amitől undorodom, ami iránt ellenszenvet érzek, azt
cselekszem, és azt teszem meg*
*És hogy miért, arról Dávid
így prófétál: „Ímé én
vétekben fogantattam, és bűnben melengetett engem az anyám” (Zsolt. 51,7).
És az Úr
Jézus jelenti ki Dávid megvallásának értelmét: „Ami hústesttől született, test az, vagyis ami hústestből van nemzve, amit hústest hoz létre, hústest az; és ami
Szent Szellemtől született,
Szent Szellemből jön létre, szellem az” (Ján. 3,6).
Mert a hústest a bűn teste, amelynek
természete is bűnös: „Mert a bűnös természet a Szent Szellem ellen támad, a Szent
Szellem pedig a bűnös természetünk ellen. Ezek tehát állandó harcban állnak
egymással. Ebből következik, hogy nem azt teszitek, amit szeretnétek. Mert a hústest arra vágyik, ami a
Szellem ellenére van, a Szellem pedig ami a hústest ellenére van. Mert ezek
egymással ellenkeznek, ellentétben állnak, hogy ne azokat tegyétek, amiket
akartok” (Gal. 5,17).
De Isten megáoldotta ezt a problémát:
„Mert ami a törvénynek lehetetlen vala, mivel a törvény a maga részéről
tehetetlenséget mutatott, mivelhogy erőtlen vala a hústest miatt, mert a
hústest gyengévé tette. Az Isten azt megtette az ő saját Fiát elbocsátván,
elküldve bűn, azaz a céltévesztés hústestének
hasonlatosságában, hasonmásában és a bűnért, a céltévesztés miatt, elítélte a bűnt, azaz a céltévesztést a hústestben, vagyis, hogy elítélje a
hústestben levő bűnt, a céltévesztést”
(Róm. 8,3).
Róm. 7,16 Ha pedig azt cselekszem, azt teszem, és művelem, amit nem
akarok, megegyezem, és egyetértek a törvénnyel, és elismerem róla, hogy jó.
Róm. 7,17 Most azért valójában már nem is én cselekszem és
művelem azt, hanem a bennem lakozó, és bennem, az egómban / énemben otthonra lelt bűn vagyis céltévesztés.
Róm. 7,18 Mert tudom ugyanis, hogy nem lakik én bennem, azaz a
hústestemben semmi jó; mert az akarás megvan bennem, de a jó véghezvitelét nem
találom. Mert készen vagyok ugyan akarni a jót, de arra, hogy tegyem is, nem
vagyok képes*
*Ennek oka az, hogy az első ember a sátán szavát, és
ezzel a sátán természetét fogadta be: „És látá az Úr, hogy megsokasult és mennyire elhatalmasodott az ember
gonoszsága a földön, és hogy szíve gondolatának minden alkotása és minden
szándéka és gondolata szüntelen csak
gonosz” (1 Móz. 6,5).
És hogy: „… az
ember szívének gondolatja és szándéka gonosz az ő ifjúságától fogva…” (1
Móz. 8,21).
És az Úr Jézus kijelenti, hogy a szív, vagyis az ember
bensőjének gonosz volta mit eredményez: „Mert
a szívből, vagyis a bensőtökből
származnak, és erednek és törnek elő a gonosz gondolatok és gonosz
fontolgatások, és szándékok; a gonosz tervek, és rossz gondolatok,
gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, vagyis szexuális bűnök.
Tisztátalanságok, cédaságok, a kicsapongás és az erkölcstelenségek, lopások,
hamis tanúbizonyságok, és hamis tanúskodás, káromlások, az istenkáromlások; és
a gonosz beszédek mások ellen; a rágalmazások, gyalázkodás, becsmérlődés, és
szitkozódás” (Mát. 15,19).
Ezt ismerve vallja meg az Úrnak Dávid: „Lásd,
én bűnben, vagyis céltévesztésben, és
ezért törvénynélküli állapotban születtem, anyám vétekben, vagyis a
céltévesztés miatt törvénynélküli állapotban fogant engem” (Zsolt. 51,7).
Erre csak egy megoldás van, és ezt az Úr Jézus így
jelenti ki: „Szükség néktek újonnan, vagyis felülről születnetek, fentről kell származnotok. Mert ami hústesttől született, hústest az,
vagyis ami hústestből van nemzve, amit hústest hoz létre, hústest az. És ami
Szent Szellemtől született,
Szent Szellemből jön létre, szellem az” (Ján. 3,7.6).
Róm. 7,19 Mert nem a jót cselekszem, és nem azt teszem, melyet
akarok; hanem a gonoszt, a rosszat, károst, ártalmast cselekszem, és azt hajtom végre folyamatosan, és
azt valósítom meg, melyet nem akarok*
*Ha pedig ez így
van: „Akkor pedig már nem is én teszem
azt, hanem a bennem lakó bűn, vagyis a céltévesztés” (Róm. 7,17).
Róm. 7,20 Ha pedig én azt cselekszem, azt teszem, és művelem, amit nem
akarok, nem is én művelem, munkálom, és viszem véghez már azt, hanem a bennem
lakozó bűn, vagyis a céltévesztés.
Róm. 7,21 Megtalálom azért magamban, ki a jót akarom
cselekedni, ezt a törvényt, hogy a bűn, a rossz, káros, ártalmas megvan bennem.
[Más
fordítás: Magamra nézve tehát azt találom
törvénynek, hogy a bűn hozzám van ragadva, mert bár a jót szeretném tenni,
mégis a rossz, a gonosz, káros, ártalmas áll közel hozzám, és van a kezem ügyében; és a rosszra vagyok készen.
Róm. 7,22 Mert gyönyörködöm, és gyönyörűségemet és örömömet
lelem az Isten törvényében a belső ember szerint.
Róm. 7,23 De látok, és érzek, és észlelek egy másik, egy
ellenkező törvényt az én tagjaimban szómám: személyem, az énem egy-egy funkciót végző részében,
mely ellenkezik, és küzd, hadakozik, harcol, és hadban áll a szellemem értelmének törvényével. És engem rabul,
vagyis foglyul ád a bűn, azaz a céltévesztés törvényének, mely van az én
tagjaimban, vagyis az énem egy-egy funkciót végző részében, és amely a bűn, vagyis
a céltévesztés törvényébe zárva, fogolyként vezet*
*Az apostol a
továbbiakban így figyelmezteti a hívőket:
„Mert a hústest a szellem ellen törekedik, a szellem pedig a hústest ellen; ezek pedig egymással
ellenkeznek, hogy ne azokat cselekedjétek, amiket akartok” (Gal. 5,17).
Hiszen: „Honnan vannak
viszályok és harcok közöttetek? Nem a tagjaitokban dúló önző kívánságok
okozzák-e ezeket?” (Jak. 4,1).
Ezért mondja az apostol,
hogy: „Szeretteim, kérlek titeket, mint jövevényeket és idegeneket,
tartóztassátok meg magatokat a hústesti kívánságoktól, amelyek az életetek ellen vitézkednek” (1
Pét. 2,11).
Róm. 7,24 Óh én nyomorult, szegény, szerencsétlen, szenvedő ember! Kicsoda szabadít meg, ki fog
kiragadni engem e halál-testből? Ebből
a halálra ítélt testből szóma thanatosz = halott személyből, ebből a testből,
amely a halálé;
[Más fordítás: Ki
szabadít, ki ment meg engem ebből a holttestből]?
Róm. 7,25 Hálát adok Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által.
Azért jóllehet én magam a szellemem értelmével az Isten törvényének, de a hústestemmel a bűn törvényének
szolgálok.
[Más
fordítás: Az
Istentől felkínált kegyelem a mi Urunkon, a Krisztus Jézuson keresztül.
Következőleg én, mikor szellemi értelmem indít, Isten törvényének teljesítek
rabszolgálatot, de amikor hústestem indít, a bűn, vagyis a céltévesztés
törvényének vagyok rabszolgája].
Az engedelmesség.
Krisztus eledele az volt, hogy az Atya akaratát cselekedje,
tekintet nélkül arra, hogy ezért korona vagy kereszt várt-e Rá.
Imádság:
Uram, Jézus!
Köszönöm, hogy hozzád jöhetek. Bármikor, bármivel. Te tudsz és
akarsz segíteni, kérlek segíts bajomon!
Ámen
Ne félj!
Ne félj attól, hogy nem fogod tudni ellátni a tőlem kapott
szolgálatodat.
Mert Azt mondj az Úr:
„Most azért indulj…
Veled leszek, ahogy Mózessel is vele voltam. Nem maradok el tőled, nem hagylak
el. Légy erős és
bátor…”
(Józsué 1:2,5-6)
Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól
Képzeljük el, amint két ejtőernyős egyszerre
ugrik ki a repülőgépből. Mindkettő ejtőernyővel, természetesen. Az egyikük
zuhanás közben összekulcsolja a karjait, figyelmen kívül hagyja a kioldózsinórt,
és azt mondja magában: „Az ejtőernyő teljes védelmet biztosít számomra.” Még
közvetlenül a földbe csapódáskor is ezt mondogatja, és szörnyethal. A másik
azonban tudja, hogy csak akkor van biztonságban, ha
megtesz valamit. Meghúzza hát a kioldózsinórt, és biztonságban földet ér. Sok
mindent tudhatunk a keresztény hitről. Tisztelhetjük Jézust, és egyet is
érthetünk azzal, hogy amit tett a kereszten, az válasz a szükségeinkre. Azonban
amíg nem kérjük tudatosan a segítségét, és nem szánjuk oda az életünket neki,
ez a tudás olyan, mint a becsukott ejtőernyővel való zuhanás. Sürgősen tennünk
kell valamit: meg kell húznunk a kioldózsinórt, míg van rá időnk. Mit jelent
meghúzni a kioldózsinórt? „Aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül.” (Róma
10,13) Ennél többet nem tudunk, de nem is kell tennünk. Senki nem üdvözítheti
önmagát - csak annyit tehetünk, hogy hittel elfogadjuk, amit Jézus a kereszten
elvégzett. Legyetek áldottak!
REINHARD BONNKE
2016. szeptember 29.
Római levél 6. fejezet: A SZENT SZELLEMBE VALÓ bemerítés Krisztus életében részesít. (revideált)
Róm. 6,1 Mit mondunk tehát? Megmaradjunk-é a bűnben, vagyis a
céltévesztésben,
hogy a kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása annál
nagyobb, és bőségesebb legyen? Hogy a kegyelem annál inkább áradjon,
gyarapodjon, és megsokasodjon?
Róm. 6,2 Távol legyen: Semmi esetre sem. Akik egyszer már
meghaltunk a bűnnek, azaz a céltévesztésnek, mimódon élnénk még abban*
*Hiszen: „... aki
meghalt, felszabadult a bűn alól” (Róm.
6,7).
Róm. 6,3 Avagy nem tudjátok-é, és nem értitek, hogy mi, akik
bemerítkeztünk Krisztus Jézusba, az
ő halálába merítkeztünk be?*
*Az üdvösségünk Isten kegyelméből van:
„Mert kegyelemből, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú
gondoskodása által tartattatok meg,
és részesültetek a megváltásban, és így
üdvözültetek, mégpedig hit által. és
ez nem tőletek van, ez nem a magatok érdeme: Isten ajándéka ez. Nem cselekedetekből, hogy senki ne
kérkedjék, és ne dicsekedhessék” (Eféz. 2,8-9).
Bizony: „Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az
ő irgalmasságából tartott meg, vagyis
üdvözített minket újjászülő és
megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit. 3.5).
Az Úr Jézus kijelentése
arról, hogy hogyan és miért kell újonnan születni: „… Ha valaki nem születik, nem
származik vízből és Szellemből, nem mehet be, mert nem tud, nem képes bemenni az
Isten országába, Isten királyságába,
birodalmába” (Ján. 3,5).
És a kijelentés az
apostolokon keresztül így folytatódik: „… Térjetek
meg, vagyis változtassátok
meg gondolkozásotokat és merítkezzetek be mindnyájan a Jézus Krisztusnak
nevében a bűnöknek, vagyis a céltévesztés bocsánatára, és eltörlésére; és veszitek, megkapjátok a Szent Szellemet ajándéként” (Csel. 2,38).
És hogy milyen vízbe kell
bemerítkezni, arról így hangzik a kijelentés: „… Krisztus szerette a kihívott gyülekezetet, az
eklézsiát, és Odaadta érte a saját életét. Hogy azt felkészítse, és megszentelje, vagyis Isten számára elkülönítse, és szentté tegye, megtisztítván a bemerítés fürdőjében az
ige, az élet igéje által” (Ef.
5,25-26).
A Szent Szellembe való
bemeritkezés következménye lesz: „Eltemettetvén
Ővele együtt a bemerítésben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten
erejébe vetett hit által, aki feltámasztá Őt a halálból... Mert akik Krisztusba
meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel” (Kol. 2,12; Gal. 3,27).
Pál apostolon keresztül
megerősíti a Szent szellem, hogy mibe kell bemerítkezni: „… Pál, eljárván a felsőbb tartományokat, Efézusba érkezék: és mikor
némely tanítványokra talált, Monda nékik: Vajjon vettetek-é Szent Szellemet,
minekutána hivőkké lettetek? Azok pedig mondának néki: Sőt inkább azt sem
hallottuk, hogy már eljött a Szent Szellem. Ezután megkérdezte tőlük: Akkor
mibe meritkeztetetek be? A János
bemerítésébe ” - válaszolták ezek. Pál
ekkor így szólt: János, amikor bemerített, megtérést, vagyis a gondolkozásmód megváltoztatását követelte, és azt mondta a népnek, hogy abban higgyenek, aki utána jön,
azaz Krisztus Jézusban. Amikor ezt meghallották, bemerítkeztek az Úr Jézus
nevébe. És amikor Pál rájuk tette a kezét, leszállt rájuk a Szent Szellem,
úgyhogy különböző nyelveken szóltak, és prófétáltak” (Csel. 19,1-6).
János apostol így látja a
megdicsőült Urat, az Úr Jézus Krisztust, és kijelentést nyer az Ő neve, amibe
be kell merítkezni: „… vérrel hintett
ruhába vala öltöztetve és a neve Isten
ígéjének neveztetik” (Jel. 19,13).
Róm. 6,4 Eltemettettünk, azaz szellemben hasonlóvá váltunk azért
Ővele együtt a bemerítés által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott, és
életre kelt Krisztus a halálból, a halottak közül az Atyának dicsősége fényessége, ragyogása, ereje által,
azonképpen mi is új, azaz újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő,
természetfeletti életben járjunk*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Eltemettetvén, vagyis szellemben
hasonlóvá válva, azaz hasonulva Ővele a bemerítésben, akiben egyetemben fel
is támasztattatok az Isten erejébe vetett
hit által, aki feltámasztá Őt a halálból, vagyis a halottak közül. És
titeket, kik holtak valátok a bűnökben, vagyis
akiket halottakká tettek az elesések, hibás
lépések, botlások, melléfogások és a
ti hústesteteknek
körülmetéletlenségében, megelevenített, és
életre keltett együtt Ővele, megbocsátván minden bűnötöket
az után, hogy minden elesésünket megbocsátotta” (Kol. 2,12-13).
És tette ezt azért Isten: „Hogy levetkezzétek, és félretegyétek ama régi élet, vagyis a korábbi gonosz
életmódotok, életviteletek, életvezetésetek,
magatartásotok, viselkedésetek szerint való ó embert, mely meg van
romolva, mert el van tévelyítve,
és csábítás áldozatául esett a csalárdság, a megtévesztés, becsapás, csalás, árulás, csábítás kívánságai miatt.
[Más
fordítás: Vessétek le az óembert, mely magát korábbi forgolódástokhoz
szabja, mely a csalárd kívánságok útján megromlik; Aki romlásba rohan a
megtévesztő, csalárd és gonosz kívánságok miatt, és akit
a saját vágyai rossz irányba vezettek].
Megújuljatok pedig a ti elméteknek, a ti bensőtöknek szelleme
szerint. És felöltözzétek amaz új,
vagyis újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban, azaz Hit
által való megigazulásban, és
valóságos szentségben az Ige által” (Eféz. 4,22-24).
És aki Újjonnan – vagyis a Szent Szellemtől, és
Isten Igéje által – született, az ilyen megvallást tesz: „Áldott, és imádni való az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztusnak
Atyja, aki az ő nagy irgalmassága, könyörületessége,
gyengéd, szerető irgalma szerint újonnan szült minket élő reménységre
Jézus Krisztusnak a halálból való
feltámadása által” (1Pét 1,3).
Hiszen: „Az ő akarata szült minket az igazságnak - a valóságnak - igéje által,
hogy az ő teremtményeinek valami zsengéje legyünk” (Jak. 1,18).
Az újjászülő beszéd pedig: „… az igazság – a valóság - beszéde, mely az
Evangélium” (Kol. 1,5).
És ti: „…nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek
újjá, Isten élő és maradandó igéje által”
(1Pt. 1,23).
Aki: „nem az általunk
véghezvitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából üdvözített minket
újjászülő és megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit. 3,5).
„Ezek által kaptuk meg
azokat az ígéreteket, amelyek nekünk drágák, sőt a legnagyobbak: hogy általuk
isteni természet részeseivé legyünk…” (2 Pét. 1,4).
Így valósult meg a prófécia,
amely az új teremtésnek figyelmeztetés is: „Ne a régi dolgokat emlegessétek,
ne a múltakon tűnődjetek! Mert én újat cselekszem, most kezd kibontakozni, majd
megtudjátok…” (Ésa. 43,18-19)
„Mert ímé, új egeket és új
földet teremtek, és a régiek ingyen sem említtetnek, a régire nem is emlékeznek, még
csak észbe sem jutnak” (Ésa. 65,17).
Hanem:
„Most született csecsemők gyanánt, a tiszta, csalárdságtól
mentes, szellemi hamisítatlan, és
megtéveszthetetlen tej, azaz Isten igéje után
vágyakozzatok, hogy azon növekedjetek
az üdvösségre, azaz amíg majd
megmenekültök” (1Pét 2,2).
Róm. 6,5 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint Ővele
eggyé lettünk, vagyis egybenőttünk,
és egyesültünk, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk, vagyis
feltámadásával is összenőttekké leszünk, egyesülünk*
*Mert: „Isten ugyanis
feltámasztotta, életre keltette az Urat, és hatalmával, és ereje által minket
is fel fog támasztani, és életre kelt a halálból” (1Kor. 6,14).
Mert: „... ha Annak a Szelleme lakik bennetek, aki feltámasztotta, életre keltette
Jézust a halálból, a halottak közül, ugyanaz,
aki feltámasztotta, életre keltette Krisztus Jézust a halálból, halottak közül, megeleveníti, életre kelti a ti
halandó testeiteket (szómátokat)
a ti éneteket, személyeteket is az ő ti bennetek lakozó Szelleme által...
Igaz beszéd ez, és megbízható
az ige (a logosz). Mert ha vele
együtt meghaltunk, vele együtt fogunk élni is” (Róm. 8,11; 2 Tim. 2,11).
Róm. 6,6 Tudván azt, hogy a mi ó emberünk Ővele
megfeszíttetett, azaz oszlopra feszíttetett, hogy megerőtlenüljön, és teljesen működésképtelenné, erejét vesztetté legyen a bűnnek
teste, (amartias szóma): a
céltévesztett én. És megsemmisüljön, vagyis elpusztuljon, tétlenné,
tehetetlenné váljon a bűn hatalmában álló, a céltévesztett test vagyis a: (szóma) = az egó, azaz az én, hogy ezután ne legyünk rabszolgája, és ne szolgáljunk a bűnnek, vagyis ne legyünk a céltévesztés rabszolgái*
*És azért rörtént
ez: „Hogy
levetkezzétek, és félretegyétek ama régi élet, a
korábbi gonosz életmódotok szerint való óembert, mely meg van romolva,
és eltévelyedett, csábítás áldozatául esett a csalárdság a megtévesztés,
becsapás, csalás, árulás, csábítás kívánságai miatt.
[Más fordítás: Hogy
levessétek az óembert, mely magát korábbi forgolódástokhoz szabja, mely a
csalárd kívánságok útján megromlik; Aki romlásba rohan a megtévesztő, csalárd
és gonosz kívánságok miatt, és akit a saját vágyai
rossz irányba vezettek]” (Eféz. 4,22).
„hogy
többé ne emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint éljétek le hústesti
életetek hátralevő idejét” (1Pt. 4,2).
És mi: „Azért
nem csüggedünk, és nem fáradunk bele, nem lankadunk meg, nem merülünk ki, nem
restülünk meg, nem veszítjük el kedvünket, és bátorságunkat; sőt ha a mi külső
emberünk megromol, tönkre is megy, és elfogyatkozik, a belső emberünk
mindazáltal napról-napra megújul, és minden nap épül” (2 Kor. 4,16).
Róm. 6,7 Mert aki így meghalt, felszabadult a bűn alól, és
megigazult; vagyis igazságossá lett, felmentést nyert a bűntől, azaz a cél ELVÉTÉSÉTŐL*
*Ezért tehát: „…
atyámfiai, testvéreim, nem vagyunk adósok a hústestnek, hogy hústest szerint
éljünk” (Róm. 8,12).
Róm. 6,8 Hogyha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy együtt
élünk is Ővele*
*A kijelentés
megerősítése: „Igaz beszéd ez. Mert ha vele együtt meghaltunk, vele együtt fogunk élni
is” (2 Tim. 2,11)
„Isten ugyanis feltámasztotta az Urat, és
hatalmával minket is fel fog támasztani”
(1Kor. 6,14).
Róm. 6,9 Tudván, és biztosak vagyunk abban, hogy Krisztus, aki
miután feltámadt a halálból, vagyis a halottak közül, többé meg nem hal; a
halál többé rajta nem uralkodik*
*Mert Ő az: „Kit az Isten
feltámasztott, a halál fájdalmait megoldván; mivelhogy lehetetlen volt néki
attól fogva tartatnia” (Csel. 2,24)
Ahogyan azt előre megígérte: „Azt pedig, hogy
feltámasztotta őt a halálból, és többé nem fog visszatérni az elmúlásba, így mondta meg: Nektek váltom be a
Dávidnak tett biztos, szent ígéreteket. Ezért más helyen is így szól: Nem
engeded, hogy a te Szented elmúlást lásson”
(Csel. 13,34-35).
Róm. 6,10 Mert hogy meghalt, a bűnnek, vagyis a céltévesztés miatt
halt meg egyszer, hogy pedig él, az
Istennek él.
[Más
fordítás: Ami
ugyanis benne meghalt azt a vétek, a cél elvétése ölte meg egyszer, ami pedig
él azt az Isten élteti].
Róm. 6,11 Ezenképpen vegyétek
számításba, és gondoljátok ti is, hogy meghaltatok a
bűnnek, vagyis a céltévesztésnek, de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus
Krisztusban*
*Őbenne: „Aki a mi bűneinket, céltévesztésünket, tévedéseinket, maga vitte fel testében (szóma): teljes lényében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, a
vétkekre ne legyünk kaphatók, és
megigazultan folytassuk életünket. Akinek sajgó,
véres sebeivel szógyultatok meg, és megszabadultatok a
betegségekből, akiket teljessé, éppé tettek véres zúzódásai” (1 Pét. 2,24).
Róm. 6,12 Ne engedjétek, hogy uralkodjék tehát a bűn, a
céltévesztés következménye a ti halandó,
és mulandó testetekben (szóma): személyetekben, ami
ki van téve a halálnak, hogy engedjetek néki az ő kívánságaiban, és ne engedjetek az ő vágyainak és szenvedélyének*
*Pál apostol példát
ad a testi vágyak elleni harcról: „... megsanyargatom, és szolgává teszem a
testemet (szóma) = az énemet, hogy amíg másoknak prédikálok, magam ne legyek
alkalmatlanná a küzdelemre” (1Kor. 9,27)
Ti is: „Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a
paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a
kapzsiságot, ami bálványimádás.” „Ha ugyan Őt megértettétek, és Őbenne
megtaníttattatok, úgy amint az igazság a Jézusban: Hogy levetkezzétek ama régi
élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt.
Megújuljatok pedig a ti elméteknek szelleme szerint.” (Kol. 3,5; Eféz. 4,21-23).
Péter apostol is felhívja a
hívők figyelmét: „Szeretteim, kérlek
titeket, mint jövevényeket és idegeneket: tartózkodjatok a hústesti vágyaktól, amelyek az életünk ellen
harcolnak” (1Pt. 2,11)
Már Dávid ezt kéri az Úrtól, egyben kijelentve,
hogy hogyan tudjuk megtartóztatni magunkat a testi vágyaktól: „Vezéreld
utamat a te igéd szerint, és ne engedd, hogy valami hamisság uralkodjék
rajtam!” (Zsolt.
119,133).
Róm. 6,13 Se ne szánjátok,
és ne adjátok át, ne állítsátok oda a ti tagjaitokat, vagyis a test egy-egy funkciót végző részét
hamisságnak támadó
fegyvereiül a bűnnek, az igazságtalanságnak, és gonoszságnak szolgálatára.
Hanem szánjátok és adjátok oda, és bocsássátok rendelkezésre magatokat az
Istennek szolgálatára, mint akik a halálból életre keltetek, és a ti
tagjaitokat, a ti testetek egy-egy funkciót végző részét a megigazulás fegyvereiül az Istennek*
*És mert nagyon
fontos, sőt életbevágó a kijelentés, ezért megismétli a Szent Szellem: „Kérlek azért
titeket atyámfiai az Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a ti
testeiteket (szómata umón) = halandó személyeteket földi formáját élő, szent és Istennek kedves áldozatul. Mint a ti okos
tiszteleteteket”„hogy többé ne emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint
éljétek le hústesti életetek, azaz (biosz) = földi életetek hátralevő idejét. Bizony, elég volt abból, hogy a
múltban a pogányok szokása szerint kicsapongásokban, kívánságokban,
részegeskedésekben, dorbézolásokban, tivornyázásokban és szentségtelen
bálványimádásokban éltetek” (Róm. 12,1;
1 Pét. 4,2-3).
Mert ha továbbra is: „… hústest szerint éltek,
meg kell halnotok, de ha a Szellem által megölitek, vagyis halálra adjátok
a test (szóma): a testi természetetek cselekedeteit, élni fogtok” (Róm. 8,13).
Róm. 6,14 Mert a bűn, vagyis a céltévesztés következménye ti
rajtatok nem uralkodik; mert nem vagytok törvény alatt, hanem kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése,
jóindulatú gondoskodása, és felmentése alatt*
*Azért mert: „… a törvény a
valóságban csak haragot nemz, haragot eredményez. Ahol azonban nincs
törvény, ott nincs törvényszegés sem, vagyis ott nem lehet áthágni sem a
törvényt” (Róm. 4,15).
Róm. 6,15 Mit is tehát? Mi következik ebből? Vétkezzünk-é és
újra céltévesztők legyünk-e? Mivelhogy nem vagyunk a törvény uralma alatt,
hanem kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása, és
felmentése alatt? Távol legyen.
Róm. 6,16 Avagy nem tudjátok, hogy akinek oda szánjátok, és
alárendelitek magatokat szolgákul, vagyis rabszolga gyanánt az engedelmességre,
annak vagytok szolgái, vagyis rabszolgái, akinek engedelmeskedtek: vagy a
bűnnek, vagyis a céltévesztésnek halálra, azaz ami a halálba vezet, vagy az
engedelmességnek, ami megigazulásra vezet*
*Az Úr Jézus – a testté lett Ige – így
figyelmeztet: „... Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki
bűnt, vagyis a cél elvétését cselekszi, rabszolgája a bűnnek, vagyis a cél elvétésének” (Ján. 8,34)
És Péter apostolon keresztül megmagyarázza a Szent
Szellem a kijelentést: „... mert akit
valaki legyőzött, az annak rabszolgájává lett. Mert ha az Úrnak, a megtartó
Jézus Krisztusnak megismerése által a világ fertelmeit elkerülték, de ezekbe ismét
belekeveredve legyőzetnek, az ő utolsó állapotuk gonoszabbá lett az elsőnél” (2 Pét. 2,19-20).
Róm. 6,17 De hála az Istennek az Ő kedvezéséért, jóindulatú
gondoskodásáért, és felmentéséért, vagyis kegyelméért, hogy jóllehet a bűn, a cél elvétésének
rabszolgái voltatok, de szívetek szerint, és most már szívből azaz: bensőtökből
engedelmeskedtek a tudomány és tanítás azon alakjának, és követendő mintájának,
amelyre adattatok, és amelyre
rendelve vagytok.
Róm. 6,18 Felszabadulván
pedig a bűn alól, vagyis a céltévesztés kötelékéből, az igazságnak, azaz a
megigazultságnak rabszolgáivá lettetek.
Róm. 6,19 Emberi módon szólok, és fejezem ki magam a ti
hústesteteknek erőtlensége, és gyarlósága
miatt. Mert amiképpen oda szántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak, a törvény nélküli állapotnak
rabszolgáiul a hamisságra, a
törvénytelenségre: azonképpen szánjátok, és adjátok oda most a ti tagjaitokat (szóma)
= személyetek egy-egy funkciót végző részét rabszolgáiul a megigazulásnak
a megszenteltetésre.
[Más
fordítás: A
hústest gyönge, ugyanis enged a kísértésnek. Ezért amiképpen oda szántátok a ti
tagjaitokat a tisztátalanságnak, és
a törvény nélküli állapotnak rabszolgáiul a törvénytelenségre: most úgy
állítsátok tagjaitokat rabszolgákul az igazságosság oldalára, hogy azok
megszentelődéseteket munkálják]*
*Péter apostol megvallása: „Mert elégséges nékünk, hogy
életünk elfolyt, vagyis már eltelt
idejében a pogányok, vagyis a nemzetek
akaratát, vágyát, tetszését követtük,
és cselekedtük. Járván
feslettségekben, kicsapongásokban,
bujaságban, gyönyörök közt, kívánságokban,
érzékiség, vágy, és epekedésben, részegségekben, borozásokban, mértéktelenségben, dobzódásokban, vagyis dorbézolásban,
dáridózásban, és zavargásban, tivornyázva, ivásokban és undok, törvényt félretevő, tiltott bálványimádásokban”
(1Pét 4,3).
Így
figyelmeztet az Úr Jézus is: „Vigyázzatok és imádkozzatok, hogy kísértetbe
ne essetek; mert jóllehet a szellem kész, de a hústest erőtelen” (Mát.
26,41).
Ezt ismerve így beszél Pál
apostol: „… megsanyargatom, és megzabolázom,
állon ütöm, megöklözöm, és így alávetem, és leigázom testemet (szóma): egész lényemet és rabszolgává teszem, vagyis
rabságba kényszerítem, hogy míg
másoknak prédikálok, tanítok, hirdetem
az Igét, vagy amikor másokat versenybe hívok, magam valami módon méltatlanná és alkalmatlanná ne legyek” (1
Kor. 9,27).
Róm. 6,20 Mert mikor a bűn, vagyis a céltévesztés rabszolgái
valátok, az igazságtól, vagyis a megigazulástól szabadok, függetlenek valátok.
Róm. 6,21 Micsoda gyümölcsét vettétek azért akkor azoknak,
amiket most szégyenletek? Mert azoknak a vége, az eredménye halál*
*Ugyanis: „…
amíg hústest szerint éltünk, a bűnök, törvény által szított szenvedélyei
hatottak tagjainkban, amelyek a halálnak termettek gyümölcsöt” (Róm. 7,5).
Róm. 6,22 Most pedig, minekutána felszabadultatok a bűn, vagyis
a céltévesztés alól, rabszolgáivá lettetek pedig az Istennek megvan a gyümölcsötök a
megszenteltetésre, az Isten céljaira való elkülönítésre / elkülönülésre,
a vége, azaz eredménye pedig örök élet.
[Más
fordítás: Gyümölcsötök
a megszentelődés, célotok az örök vagyis: a természetfeletti élet, az életnek
egy más létezési formája].
Róm. 6,23 Mert a bűn, azaz a cél elvétésének zsoldja, vagyis a bér, amellyel a bűn fizet, halál. Az Isten kegyelmi ajándéka, vagyis a Szent Szellem
megnyilvánulása pedig örök élet, a természetfeletti élet a mi Urunk
Krisztus Jézusban*
*Isten már az első embert figyelmezette: „De a jó
és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert amely napon ejéndel arról,
bizony meghalsz” (1 Móz. 2,17).
De a test kívánságának
erőssége megerőtlenítette Isten Igéjét:
„Az asszony úgy látta, hogy jó volna enni arról a fáról, mert csábítja a
szemet, meg kívánatos is az a fa, mert okossá tesz: szakított a gyümölcséből,
evett, majd adott a vele levő férjének is, és ő is evett” (1Móz. 3,6).
És az apostolon keresztül folytatódik a kijelentés arról, ami halált
eredményez: „Ne tévelyegjetek, Isten nem
csúfoltatik meg; mert amit vet az ember, azt aratándja is.
[Más
fordítás: Ne áltassátok magatokat!
Istent nem lehet becsapni! Azt fogja az ember aratni, amit vetett].
Mert aki vet az ő hústestének,
vagyis aki a hús világába vet, a hústestből
arat veszedelmet, azaz pusztulást, és
saját húsából fog romlást aratni. Aki
pedig vet a Szellemnek, a Szellemből arat örök életet.
[Más
fordítás: Aki azért vet, hogy
kielégítse bűnös természetének kívánságait, annak a bűnös természete örök halált
terem, és ezt fogja learatni. Aki viszont a Szent Szellem tetszésére vet, az a
Szent Szellemből arat örök, azaz természetfeletti életet]” (Gal. 6,7-8).
Meg van írva, hogy: „Az istentelen,
vagyis az Isten nélkül élő, a nem hívő
munkál és szerez álnok és hamis keresményt; az igazságszerzőnek, vagyis a
megigazulást szerzőnek pedig jutalma
valóságos
(Más fordítás: de igaz bérhez jut az, aki igazságot /
alétheia: valóságot, azaz Igét / vet)”
(Péld.
11,18).
Mert: „Aki vet
hazugságot, arat nyomorúságot,
bajt, csapást, katasztrófát; és az ő haragjának, gőgjének, kevélységének, arroganciaúájának vesszeje megtöretik, és
megsemmisül. Az irgalmas szemű, és a jóságos tekintetű ember megáldatik, mert adott az ő kenyeréből
a szegénynek, a nincstelennek”
(Péld. 22,8-9).
Már Mózesen keresztül így
figyelmeztet az Úr: „Lám elődbe adtam ma
néked az életet és a jót: a halált és a gonoszt, a rosszat. Bizonyságul, tanúul hívom ellenetek ma a mennyet és
a földet, hogy az életet és a halált adtam előtökbe, az áldást és az átkot:
válaszd hát az életet, hogy élhess mind te, mind a te magod” (5 Móz. 30,15.19).
És mi az, ami halált
eredményez, erről így szól a Szent Szellem: „Parázna,
azaz: Isten iránt hűtlen férfiak és asszonyok, nem tudjátok-é, hogy a
világ barátsága ellenségeskedés az Istennel? Aki azért e világ barátja akar
lenni és a világgal barátságot köt,
az Isten ellenségévé lesz” (Jak. 4,4).
Hát: „… ne vegyetek részt a sötétség haszontalan cselekedeteiben, hanem
inkább leplezzétek le ezeket” (Eféz.
5,11).
Mert: „Amint
én láttam, akik hamisságot szántanak és gonoszságot, azaz vészt vetnek, ugyanazt aratnak” (Jób.
4,8).
Hanem: „… levetkezzétek ama régi élet szerint való ó embert, hogy a korábbi gonosz életmódotokat
hagyjátok el és vessétek le a „régi” embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt
[Más
fordítás: Ez ugyanis teljesen megromlott a saját vágyai miatt, amelyek
rossz irányba vezették, és aki romlásba rohan a megtévesztő kívánságok miatt].
Megújuljatok pedig a ti elméteknek szelleme
szerint” (Eféz. 4,22-23).
Mert: „Akik pedig Krisztuséi, a hústestet, vagyis a bűnös természetüket szenvedélyeivel, kívánságaival és vágyaival együtt
legyőzték indulataival és kívánságaival együtt” (Gal. 5,24).
És: Ezek által kaptuk meg azokat az ígéreteket, amelyek nekünk drágák, sőt
a legnagyobbak: hogy általuk isteni természet részeseivé legyetek és
megmeneküljetek attól a pusztulástól, amelyet a kívánság okoz a világban” (2 Pét. 1,4)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)