Zsolt.
29,1
Dávid zsoltára a hajlék elkészültekkor. Adjatok az Úrnak Isten erős ifjúi,
adjatok az Úrnak tiszteletet, dicsőséget, tisztességet és dicséretet. Magasztaljátok az Urat, ti mennyei lények, magasztaljátok az Úr
dicsőségét és hatalmát.386
Zsolt.
29,3
Az Úr szava zeng a vizek fölött, a dicsőség Istene az erős, felséges Isten
mennydörög, az Úr ott van a nagy vizek felett.388
Zsolt. 29,6 És szökdelteti, táncoltatja azokat, mint a borjút, a
Libánont és a Szirjónt, mint a bivalyfiat.391
Zsolt.
29,7
Az Úr szava tűzlángokat szór.
Zsolt. 29,8 Az Úr szava megrengeti a pusztát, megrengeti az Úr
Kádesnek pusztáját.
Zsolt. 29,9 Az
Úr szava tölgyeket csavar ki, és megritkítja az erdőket. A dicsőség Istene
mennydörög, s templomában minden így kiált: Dicsőség!392
Zsolt.
29,10
Az Úr trónolt az özönvíz felett; így trónol az Úr, az örökkévaló király, mindörökké.393
Zsolt. 29,11 Az Úr ad erőt népének. Az Úr megáldja népét
békességgel.394
386 Dávid újra és újra erre hívja a nemzeteket is: „Adjatok az
Úrnak, népeknek nemzetségei: Adjatok az Úrnak dicsőséget és tisztességet. Magasztaljátok
az Urat! Magasztaljátok az Úr dicsőségét és hatalmát!” (Zsolt. 96,7). És ismét: „Adjatok
az Úrnak, népeknek nemzetségei, adjatok az Úrnak dicsőséget és dicséretet. Magasztaljátok az Urat! Magasztaljátok az Úr
dicsőségét és hatalmát!” (1 Krón. 16,28). És erre hívja a mennyi lényeket, és Isten földi
követeit, és minden teremtményét: „Áldjátok
az Urat ő angyalai, ti hatalmas erejűek, akik teljesítitek az ő rendeletét,
hallgatván az ő rendeletének szavára. Áldjátok az Urat minden ő serege: ő
szolgái, akaratának teljesítői! Áldjátok az Urat minden ő teremtményei, az ő
uralkodásának minden helyén! Áldjad én lelkem az Urat!” (Zsolt.
103,20-22).
387 Már Mózes
erre hív fel: „Mert az Úr nevét
hirdetem: magasztaljátok Istenünket!” (5 Móz. 32,3). És Dávid folytatja: „Adjátok az Úrnak neve dicsőségét; hozzatok
ajándékot és jöjjetek be az ő tornácaiba. Hajoljatok meg az Úr előtt szent öltözetben; rettegjen előtte az egész föld!”
(Zsolt. 96,8-9). És ismét: „Adjatok az Úr nevének
dicsőséget, hozzatok ajándékot, és jöjjetek eleibe, imádjátok az Urat a
szentség ékességében. Rettegjen az egész föld az ő orcájától; a föld kereksége
is megerősíttetik, hogy ne ingadozzék” (1 Krón. 16,29-30).
388 És így folytatódik
a kijelentés: „Hallgassátok figyelmesesen
az ő hangjának dörgését, és a zúgást morajlást,
amely az ő szájából kijön! Az egész ég alatt szétterjeszti azt, és villámát is
a földnek széléig. Utána hang zendül, mennydörgés bömböl, az ő fenségének
hangjával mennydörög, s nem tartja vissza azt, ha szava megzendült szüntelenül
hallatszik a hangja. Isten az ő szavával csodálatosan mennydörög, és nagy
dolgokat cselekszik, úgy hogy nem érthetjük” (Jób.
37,1-4). És a sok vizek: „Nemzetek
zajongnak, népek háborognak, országok
mozognak, és inognak, ha az Úr mennydörög; kiereszti hangját, megszeppen a
föld” (Zsolt. 46,7).
389 És ismét: „Az előtte levő fényességből, izzó szenek
gerjednek. És dörgött az égből az Úr, és a Magasságos hangot adott” (2 Sám. 22.13). Az Úr szavának erejéről és hatalmáról tesz bizonyságot
a Szent Szellem: „Mialatt Sámuel az
égőáldozatot mutatta be, előrenyomultak a Filiszteusok, hogy megütközzenek Izráellel. Az Úr azonban
hatalmas hangon mennydörgött azon a napon a Filiszteusok fölött, és úgy
megzavarodtak, hogy vereséget szenvedtek Izráeltől” (1Sám. 7,10). „És mennydörgött az Úr, Jahve az Örökkévaló a mennyekben, és a
Magasságos zengett, kiáltott, és kiáltása zúgott, mint sokaságé. És jégeső hullt és eleven szén” (Zsolt. 18,14).
390 Hiszen: „Nem olyan-e az én igém, mint a tűz? Azt mondja az Úr,
vagy mint a sziklazúzó pöröly” (Jer. 23,29). És az apostol megvallása Isten beszédéről: „Mert az Istennek beszéde, igéje működő,
tevékeny, hatékony, élő energia. És élesebb, metszőbb, áthatóbb, mélyrehatóbb
minden kétélű fegyvernél, és minden kétélű kardnál. És elhat a szívnek és a
szellemnek, az ízeknek és a velőknek megoszlásáig, és áthatol az elme és a
szellem, az ízületek és a velők szétválásáig, felosztásáig, és megosztásáig, és
döntésre alkalmassá teszi a gondolatokat, és a szívnek indulatait, és
szándékait, nézeteit, véleményét, és gondolkodását” (Zsid. 4,12).
391 És: „A hegyek szöknek vala, mint a kosok, s a halmok, mint
a juhoknak bárányai. Hegyek, hogy szöktök
vala, mint a kosok? Ti halmok, mint a juhoknak bárányai? (Zsolt. 114,4.6).
392 És Dávid
így buzdítja a szenteket: „Nosza, áldjátok az Urat mind, ti szolgái az
Úrnak, akik az Úr házában álltok éjjelente! Emeljétek fel kezeiteket a
szenthelyen, és áldjátok az Urat!” (Zsolt.
134,1-2).
393 És Dávid
így dicsőíti az örökkévaló királyt: „Az Úr Király mindenha és mindörökké. Jahve az
Örökkévaló uralkodik időtlen időkig, az örökkévalóságon át; a pogányok, a népek,
nemzetek eltűnnek, kivesznek az ő földjéről, az Ő országából” (Zsolt. 10,16). Mózes megvallása: „Az
Úr uralkodik mind örökkön örökké” (2 Móz. 15,18). A
Krisztusról így hangzik a bizonyságtétel: „A
te királyi széked, a te trónod óh Isten, örökkön örökké megáll, és megmarad. Igazságnak, egyenességnek, igazságosságnak, jogosságnak
pálcája, jogara a te országodnak, királyságodnak, birodalmadnak, uralmadnak, és
a te királyi hatalmadnak pálcája,
jogara” (Zsid.
1,8). Pál apostol is az
örökkévaló királyt dicsőíti: „Az
örökkévaló Királynak pedig, a halhatatlan, láthatatlan, egyedül bölcs Istennek
tisztesség és dicsőség örökkön örökké! Ámen” (1 Tim. 1,17).
394 Békesség (eiréné): a héber salom
(A héb. szótő ’tökéletes, sértetlen’ jelentésű) megfelelőjeként, az az
állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság,
siker, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind
az egyén, mind a közösség vonatkozásában. A fogalom egzisztenciális jellegéből
következik, hogy kifejezetten csak szellemi értelemben vett békéről a B
úgyszólván sehol nem beszél. A békesség kívánása része az általános köszönési
formulának is, de általános jókívánságként is hangzik.