Zsid. 7,1 Mert ez a Melkisédek Sálem királya, a felséges Isten
papja, aki a királyok leveréséből visszatérő Ábrahám elé ment, és őt megáldotta.109
Zsid. 7,2 Akik tizedet is ad Ábrahám óta: aki először is, magyarázat
szerint a megigazulás királya, ezt követően
pedig Sálem királya, azaz békesség110
királya,
Zsid. 7,3 Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem
napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten
Fiához, pap marad örökké.
Zsid. 7,4 Nézzétek meg pedig, mily nagy ez, akinek a zsákmány
legjavából tizedet is adott Ábrahám, a pátriárka, az ősatya;111
Zsid. 7,5 És bár azoknak, kik a Lévi fiai közül nyerik el a
papságot, parancsolatuk van, hogy törvény szerint tizedet szedjenek a néptől,
az ő atyafiaiktól, saját testvéreiktől, jóllehet ők is az Ábrahám ágyékából származtak;112
Zsid. 7,6 De az, akinek származása nem azok közül való, tizedet
ad, és az ígéretek birtokosa megáldotta,113
Zsid. 7,7 Pedig minden vitán felül való hogy a nagyobb, a
felette álló áldja meg a kisebbet.
Zsid. 7,8 És itt halandó emberek szednek tizedet, ott ellenben
az, akiről bizonyságunk van, hogy él, és éltet:
Zsid. 7,9 És hogy úgy szóljak, Ábrahámon keresztül tizedet ad / fizet Lévi is, a tizedet elfogadó,
Zsid. 7,10 Mert ő még az atyja ágyékában vala, amikor annak
elébe ment Melkisédek.
Zsid. 7,11 Ha tehát a lévitai papság által elérhető volna a tökéletesség a
bevégzettség, a végcélba jutás - mert ugyanis a nép ez alatt nyerte a törvényt:
- mi szükség tovább is mondogatni, hogy más pap támadjon a Melkisédek rendje
szerint és ne az Áron rendje szerint?114
Zsid. 7,12 Mert a papság megváltozásával szükségképpen
megváltozik a törvény is.
Zsid. 7,13 Mert akiről ezek mondatnak, akiről
ez az ige szól, az más nemzetségből származott, amelyből senki sem
szolgált az oltár körül;
Zsid. 7,14 Mert nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott,
származott, sarjadt ki, amely nemzetségre nézve semmit sem szólott Mózes a
papságról.115
Zsid. 7,15 És még inkább nyilvánvaló és még világosabbá válik
az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elő más pap,
Zsid. 7,16 Aki nem hústesti parancsolatnak törvénye szerint, nem vérségi leszármazás útján, hanem enyészhetetlen,
elpusztíthatatlan, kiolthatatlan, halhatatlan, örökéletnek ereje, és hatalma
szerint lett.116
Zsid. 7,17 Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek
rendje szerint.117
Zsid. 7,18 Mert az előbbi parancsolat eltöröltetett, érvénytelennek
lett nyilvánítva, megszüntetésre került, hatályát vesztette mivelhogy erőtelen,
tehetetlen, haszontalan és hiábavaló.118
Zsid. 7,19 Minthogy a törvény semmiben sem szerzett
tökéletességet, nem tett bevégzetté, nem vitt végcélba, de beáll a jobb,
erősebb reménység, amely által, és amin keresztül közeledünk az Istenhez.119
Zsid. 7,20
És amennyiben nem esküvés nélkül történt,
mert amazok esküvés nélkül lettek papokká,
Zsid. 7,21 De ez esküvéssel, azáltal, aki azt mondá néki:
Megesküdött az Úr, és nem bánja meg, és nem gondolja meg magát, te pap vagy
örökké, Melkisédek rendje szerint.120
Zsid. 7,22 Annyiban jobb, erősebb, hatalmasabb szövetségnek lett
kezesévé és közvetítőjévé Jézus.121
Zsid. 7,23 És amazok jóllehet többen lettek papokká, de nem maradhattak
a helyükön, mert ezt a halál megakadályozta:
Zsid. 7,24 Ámde Ő, minthogy örökké megmarad, változhatatlan a
papsága, átruházhatatlanul viseli a papságot.
Zsid. 7,25 Ennek okáért ő tökéletesen és véglegesen üdvözítheti122
is azokat, akik ő általa járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy közbenjárjon,
és esedezzék érettük.123
Zsid. 7,26 Mert ilyen főpap illet vala minket, szent, ártatlan,
szeplőtelen tiszta, makulátlan, a bűnösöktől, a céltévesztőktől elválasztott,
elkülönített, és aki az egeknél magasságosabb lőn, és aki magasabbra jutott az
egeknél.124
Zsid. 7,27 Akinek nincs szüksége, mint a főpapoknak, hogy
napról-napra előbb a saját bűneiért vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert
ezt egyszer s mindenkorra megcselekedte, maga-magát megáldozván.125
Zsid. 7,28 Mert a törvény gyarló, erőtlen embereket rendel főpapokká,
de a törvény után való esküvés beszéde, igéje örök tökéletes Fiút.126
109 Erről
így ad hírt Isten igéje: „Melkisédek pedig Sálem királya, kenyeret és
bort vitt ki eléje; ő pedig a Magasságos Istennek papja vala. És megáldá őt, és
monda: Áldott legyen Ábrám a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől.
Áldott a Magasságos Isten, aki kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet ada néki
mindenből” (1
Móz. 14,18-20).
110 Békesség (eiréné): a héber salom (A héb. szótő ’tökéletes,
sértetlen’ jelentésű) megfelelőjeként, az az állapot, amelyben minden a maga
helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker, a veszély érzetétől
való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség
vonatkozásában. A fogalom egzisztenciális jellegéből következik, hogy
kifejezetten csak szellemi értelemben vett békéről a B úgyszólván sehol nem
beszél. A békesség kívánása része az általános köszönési formulának is, de
általános jókívánságként is hangzik.
111 Az Úr Jézus kijelentését hallva, így szólnak a Júdabeliek: „Avagy nagyobb vagy-e te a mi atyánknál,
Ábrahámnál, aki meghalt? A próféták is meghaltak: kinek állítod te magadat? Az Úr Jézus
válasza: „Ábrahám a ti atyátok
örvendezett, és ujjongott azon, hogy meglátja az én napomat; látta is, és örült.
Mondának azért néki a zsidók: Még ötven esztendős nem vagy, és Ábrahámot
láttad. Monda nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: Mielőtt Ábrahám lett, én Vagyok” (Ján.
8,53.56-58). Tehát: Ábrahámnak
a mindenható Isten jelent meg, és egyben kijelentést nyer, hogy Jézusban a
Mindenható jött el: „Mikor Ábrám
kilencvenkilenc esztendős vala, megjelenék az Úr, Jahve, az Örökkévaló Ábrámnak, és monda néki: Én a mindenható
Isten vagyok, járj én előttem, és légy tökéletes. És monda Isten Ábrahámnak: Szárainak, a te feleségednek nevét ne nevezd
Szárainak, mert Sára az ő neve. És megáldom őt, és fiat is adok ő tőle néked, és
megáldom, hogy legyen népekké; nemzetek királyai származzanak ő tőle. Ekkor
Ábrahám arcra borult, de nevetett és gondolá az ő szívében: vajon száz
esztendős embernek lesz-e gyermeke? Avagy Sára kilencven esztendős lévén,
szülhet-e” (1
Móz. 17,1.15-17).
112 A
törvény így szólt a lévitákról: „De ímé a Lévi fiainak örökségül adtam minden tizedet
Izráelben; az ő szolgálatukért való osztályrész ez, amellyel teljesítik ők a
gyülekezet, a kijelentés sátorának
szolgálatát. A lévitáknak pedig szólj, és mondd meg nékik: Mikor beszeditek
Izráel fiaitól a tizedet, amelyet örökségetekül adtam néktek azoktól, akkor
áldozzatok abból felemelt áldozatot az Úrnak; a tizedből tizedet” (4 Móz. 18,21.26).
113 Erről így ad hírt Isten igéje: „Melkisédek pedig Sálem királya, kenyeret és
bort vitt ki eléje; ő pedig a Magasságos Istennek papja vala. És megáldá őt, és
monda: Áldott legyen Ábrám a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől.
Áldott a Magasságos Isten, aki kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet ada néki
mindenből” (1 Móz. 14,18-20). Maga Isten szólt Ábrahámhoz így: „Amilyen igaz, hogy VAGYOK,
olyan igaz, hogy igen megáldalak, és nagyon megszaporítlak téged” (Zsid. 6,14). „És nagy
nemzetté, nagy néppé teszlek, és megáldalak téged, és felmagasztalom a te
nevedet, és áldás leszel. És áldottak lesznek, akik téged áldanak, és aki téged
megvet átok alá helyezi magát: és megáldatnak te benned a föld minden
nemzetségei, minden népei” (1 Móz.
12,2-3).
114 És
így folytatódik a kijelentés: „Hiszen
ha a törvény emberei az örökösök, akkor üressé lett a hit, és valóra
válthatatlan az ígéret” (Róm. 4,14). Ezért hangzik a figyelmeztetés: „Elszakadtatok Krisztustól, akik a
törvény által akartok megigazulni, a kegyelemből kiestetek” (Gal.5,4). De a törvénnyel nincs semmi baj, mert a törvény
betöltötte feladatát: „A törvény tehát az ígéretek ellen van? Semmiképpen
sem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes életet adni, valóban a
törvény alapján volna a megigazulás. De az Írás mindenkit bűn alá rekesztett,
hogy az ígéret a Jézus Krisztusban vetett hit alapján adassék azoknak, akik
hisznek” (Gal. 3,21-22). „Ekként a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből
igazuljunk meg. De minekutána eljött a hit, nem vagyunk többé a vezérlő mester
alatt” (Gal. 3.24).
115 És ez
így lett megírva: „De te, Efratának Betleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között:
belőled származik nékem, aki uralkodó az Izráelen; akinek származása eleitől
fogva, öröktől fogva van” (Mik. 5,2). Prófécia Júdáról: „Nem múlik el
Júdától a fejedelmi bot a jogar, sem a vezéri pálca, a kormánypálca térdei közül;
míg eljő Siló, a nyugalom, biztonság,
gond nélküliség helye, és a népek
néki engednek” (1 Móz. 49,10). Az Evangélium így ad hírt a prófécia
beteljesedéséről: „Amikor pedig
megszületik vala Jézus a júdeai Betlehemben, Heródes király idejében. ímé
napkeletről bölcsek jövének, és érkeztek Jeruzsálembe, és érdeklődtek,
kérdezősködtek ezt mondván: „Hol van a
zsidók újszülött királya, aki megszületett? Mert láttuk az Ő csillagát, amikor
feltűnt napkeleten, és azért jövénk, hogy tisztességet tegyünk, hódoljunk neki,
hogy leboruljunk előtte, és imádjuk Őt” (Mát. 2,1-2). És az Ő győzelméről: „És egy a Vének, a presbiterek
közül monda nékem: Ne sírj: ímé győzött a Júda nemzetségéből való oroszlán,
Dávid gyökere Dávid sarja…” (Jel.
5,5).
116 Hanem a
Szent Szellem által, mert: „A Szellem az,
aki megelevenít, életre kelt, és életet ad, a hústest nem használ semmit…” (Ján. 6,63). Az Evangéliumban
kerül kijelentésre hogy az Úr jézus a Szent Szellemtől születik: „És ímé fogansz a te méhedben, és szülsz fiat
és nevezed az ő nevét JÉZUSNAK. Monda pedig Mária az angyalnak: Mi módon,
hogyan lehetséges ez, holott én férfit nem ismerek? És felelvén az angyal,
monda néki: A Szent Szellem száll te reád, és a Magasságosnak ereje árnyékoz
meg, és ragyogó ködbe burkol be árnyékával, és természetfölötti befolyással
vesz körül téged; azért ami születik is szentnek hivatik, Isten Fiának” (Luk. 1,31.34-35). Máté beszámolója erről így hangzik: „A Jézus Krisztus születése, eredete, világrajövetele pedig így vala: Mária, az ő anyja, eljegyeztetvén Józsefnek, mielőtt egybekeltek,
és egyesültek volna,
viselősnek, vagyis várandósnak találtaték a Szent Szellemtől” (Mát. 1,18).
117 Dávid
is prófétál Róla: „Megesküdt az Úr, és nem bánja meg, és nem másítja
meg: Pap vagy te örökké Melkisédek rendje szerint” (Zsolt. 110,4). A Dávid
által mondott próféciát idézi az apostol: „Miképpen
másutt is kijelenti, kihirdeti: Te örökké való pap vagy, Melkisédek rendje szerint” (Zsid.
5,6). A kárpiton túl: „Ahová útnyitóul,
előfutárként
bement érettünk Jézus, aki örökké való főpap lett Melkisédek rendje szerint. Mert
ez a Melkisédek Sálem királya, a felséges Isten papja, aki a királyok
leveréséből visszatérő Ábrahám elé
ment, és őt megáldotta.
Aki tizedet is ad Ábrahám óta: aki először is,
magyarázat szerint a megigazulás királya, ezt követően, pedig Sálem királya is,
azaz békesség királya,
Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem
napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten
Fiához, pap marad örökké” (Zsid. 6,20-7,1-3.17). „Melkisédek pedig Sálem királya… a Magasságos Istennek
papja vala” (1 Móz. 14,18).
118 És így folytatódik a kijelentés: „Mert… a törvény a maga részéről
tehetetlenséget mutatott, mivelhogy erőtlen vala a hústest miatt, mert a
hústest gyengévé tette…” (Róm.
8,3).
119 És a kijelentés folytatódik: „A törvény pedig azért
csúszott be a kegyelem mellett, hogy a bűn,
a félre-csúszás,
botlás és elhajlás megnövekedjék, és fokozódjék, bőséges legyen, hogy
vele szaporodjék a bukás, és hogy megsokasítsa az elesést. De ahol
megnövekedik, elhatalmasodik, megsokasodik a bűn, a hibás lépés, botlás, baklövés, melléfogás, ott azt messze
felülmúlva a kegyelem sokkal inkább bővölködik, és túláradóan kiárad” (Róm.
5,20). „Mit
mondunk tehát? A törvény bűn, céltévesztés-e? Távol legyen: sőt inkább a bűnt
nem ismertem, hanem csak a törvény által; mert a gonosz kívánságról sem tudtam
volna, és a vágyat, és a mohó kívánást sem ismerném, ha a törvény nem mondaná:
Ne kívánd” (Róm. 7,7). „Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért
adatott, a törvényszegések, a törvény
áthágásai miatt toldották meg vele az
ígéretet, amíg eljő a Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén
angyalok által, közbenjáró kezében. A törvény tehát az Isten ígéretei ellen
van-e? Ellentétben áll az Isten
ígéreteivel? Távol legyen. Egyáltalán
nem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes megeleveníteni, és
életet adni, ha a törvénynek lett
volna éltető ereje, valóban a törvényből volna, és a törvény megtartásából származnék,
és fakadna az igazság, a megigazulás” (Gal. 3,19.21). „És mindenekből, amikből a Mózes törvénye által meg nem
igazíttathattatok, ez által mindenki, aki hisz, megigazul” (Csel. 13,39). A megigazulásról sokszor beszél az apostol: „Annakokáért a törvénynek cselekedeteiből,
olyan tettekből, melyekkel a törvényt akarja betölteni, egy hústest sem igazul
meg Isten előtt: mert a bűn, a céltévesztés ismerete és felismerése a
törvény által vagyon. Most pedig kijelentetett, hogy a törvény nélkül jelent meg, a törvénytől függetlenül
lett nyilvánvalóvá nekünk Isten igazsága, az Isten előtti megigazulás, amelyről
bizonyságot is tesznek, és tanúsítják a törvény és a próféták, az Isten nevében szóló, isteni
akaratot közvetítő személyek. Isten pedig ezt az igazságát, az
Isten előtti megigazulást most nyilvánvalóvá, és láthatóvá tette a Jézus
Krisztusban való hit által, és a Jézus hitén keresztül minden hívőnek, és
mindazok elnyerik, és mindazokra száll, akik hisznek Benne. Mert nincs
különbség, és nincs megkülönböztetés
zsidó és nemzetbeli között. Mindenki vétkezett, eltévesztette a
célpontot, és nélkülözi, szűkölködik, és híjával van, az Isten dicsőségének. Megigazulásukat
azonban ingyen, az ő kegyelméből kapják a Krisztus Jézus kifizette váltság
általi szabadítás révén, amelyet a Krisztus Jézus megváltó munkája fordított
felénk. Hiszen azt tartjuk, és állítjuk, hogy
hit által igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül” (Róm. 3,20-24.28).
120 És: „Miképpen másutt is kijelenti, kihirdeti: Te örökké való pap vagy, Melkisédek rendje
szerint” (Zsid.
5,6). Dávid is prófétál Róla: „Megesküdt az Úr, és nem bánja meg, nem
másítja meg: Pap vagy te örökké Melkisédek rendje szerint” (Zsolt. 110,4). És tette ezt azért, mert: „… az Isten, még jobban
meg kívánta mutatni az ígéret örököseinek az ő végzése változhatatlan, és megmásíthatatlan
voltát, esküvel erősítette azt meg, esküvel
vállalt kezességet” (Zsid.
6,17).
121 És: „Most a mi főpapunk annyival kiválóbb szolgálatot nyert, amennyivel jobb
szövetségnek közbenjárója, amely jobb ígéretek alapján köttetett. Mert ha az az
első kifogástalan volt volna, nem kerestetett volna hely a másodiknak” (Zsid.
8,6-7).
122 Üdvözít (szódzó):- 1) megtart, (biztonságban) megőriz 2) megment,
kiszabadít, biztonságba helyez, meggyógyít. 3) betart (ígéretet). 4) megtart.
5) elrejt, titokban tart. 6) életben marad, tovább él. 7) megmenekül, épségben
marad, biztonságba kerül. 8) elmenekül, szerencsésen eljut valahová;
egészségessé tesz; életben tart; megment, megszabadít.
123 Folytatódik a kijelentés: „Mert nem kézzel csinált szentélybe, az igazinak csak
másolatába ment be Krisztus, hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe
előtt megjelenjék érettünk” (Zsid. 9,24). „Csak egyetlen Isten van, és
egyetlen híd Isten és az emberek között: az emberré lett Krisztus Jézus” (1 Tim. 2,5). „Én fiacskáim, ezeket azért írom néktek, hogy
ne vétkezzetek, ne tévesszétek el a
célt. És ha valaki vétkezik, eltéveszti a célpontot, van Szószólónk,
Közbenjárónk az Atyánál, az igaz
Jézus Krisztus” (1
Ján. 2,1). És most már: „Kicsoda az, aki elítél? Talán Krisztus Jézus? Az, aki meghalt, sőt aki fel is
támadott, aki életre is kelt, aki az Isten jobbján van, aki esedezik is és
közbenjár érettünk” (Róm. 8,34). Ő, aki így szól, bátorítva
az Övéit: „… Én, aki igazságban szólok,
van erőm a szabadításhoz, és elégséges
vagyok a megtartásra” (Ésa. 63,1).
124 Mert: „nem oly főpapunk van, aki
nem tudna megindulni gyarlóságainkon, erőtlenségeinken,
hanem aki megkísértetett mindenekben, hozzánk hasonlóan, kivéve a bűnt, a
céltévesztést” (Zsid.
4,15). Mert Isten: „azt, aki bűnt, céltévesztést
nem ismert, bűnné, céltévesztetté
tette értünk, azért, hogy mi Isten igazsága legyünk Őbenne. Hogy általa megigazultak legyünk Istenben” (2 Kor. 5,21).
125 Mert: „minden főpap
emberek közül választatván, emberekért rendeltetik az Isten előtt való
dolgokban, Isten szolgálatára, hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen, és mutasson be a bűnökért, Aki képes
együtt érezni a tudatlanokkal, aki elnéző tud lenni az értelmetlenekkel és
tévelygőkkel, mivelhogy maga is körül van véve gyarlósággal, és erőtlenséggel. És
ezért köteles, miképpen a népért, azonképpen önmagáért is áldozatot bemutatni a bűnökért” (Zsid. 5,1-3). Így szólt a törvény: „Áronnak pedig monda Mózes: Járulj az oltárhoz, és készítsd el a te
bűnért való áldozatodat és egészen égőáldozatodat, és végezz engesztelést
magadért és a népért. Készítsd el a nép áldozatát is, és végezz engesztelést
érettük is, amint megparancsolta az Úr” (3
Móz. 9,7). „És áldozza meg Áron a bűnért
való áldozati tulkot, amely az övé, és végezzen engesztelést magáért és háza
népéért. Áron pedig úgy áldozza meg a bűnért való áldozati tulkot, amely az
övé, és úgy szerezzen engesztelést magáért és háza népéért, hogy ölje meg a
bűnért való áldozati tulkot, amely az övé” (3
Móz. 16,6.11). Ezért: „minden pap naponként szolgálatban áll és
gyakorta viszi ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek eltörölni a
bűnöket. Ő azonban, egy áldozattal áldozván a bűnökért, mindörökre üle az
Istennek jobbjára; Mert egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a
megszentelteket” (Zsid.
10,11-12.14).
126 Azt: „Akit tett mindennek örökösévé, aki által a világot teremtette, és a világkorszakokat is létrehozta” (Zsid. 1,2).