1 Tim. 3,1 Igaz ez a beszéd,* és hitelt érdemlő, megbízható az ige. Ha valaki püspökséget
kiván,** felvigyázói, felügyelői szolgálatra
vágyakozik, és törekszik, jó dolgot kíván*** nemes, hasznos tevékenységet, feladatot
kíván, nemes
munkára vágyik.****
1 Tim. 3,2 Szükséges annakokáért, hogy a
püspök, azaz a felügyelő, a
felvigyázó feddhetetlen,* kifogástalan, nem vádolható, és támadhatatlan, nem zsarolható, panaszra
okot nem adó
legyen. Egy feleségű, monogám férfiú, úgy biológiai, mint szellemi értelemben. Józan,** megfontolt, bölcs, mértéktartó, titoktartó. Mértékletes,*** önmagán uralkodni képes, illedelmes,****
kötelességét pontosan teljesítő, szerény. Vendégszerető,***** aki a vendégeit kedvesen
fogadja, és teljesen kiszolgálja, a tanításra alkalmatos,****** akinek meg van hozzá a képessége,
adománya;
1 Tim. 3,3 Nem borozó,* nem részeges, nem
iszákos, nem
verekedő,**
és nem
veszekedő, aki
sértő, bántó szavakat mond indulatosan, és nem erőszakoskodó, nem kötekedő, hanem szelíd,
békeszerető. Nem
rút nyereségre vágyó,*** nem mohó, nem haszonleső, nem hitvány
módon nyerészkedő, nem kapzsi. Hanem szelíd,**** jóindulatú, elnéző, méltányos,
engedékeny, megértő, kíméletes. Versengéstől ment, a viszálykodást kerülő; nem harcoló, és nem harcias, aki nem vesz részt a
csatában, nem vitatkozó, vagy veszekedő, békés, békeszerető, legyőzhetetlen,
bevehetetlen*****nem
pénzsóvárgó,******
nem pénzsóvár, nem törekszik hamis nyereségre, nem anyagias, a pénznek nem
rabja.*******
*******És mert rendkívül fontos a mondanivaló, újra-és újra
ezt tanítja az apostol: „Ha van feddhetetlen, aki
kifogástalan, nem vádolható, és támadhatatlan, panaszra okot nem adó, egy
feleségű, monogám férfiú, úgy biológiai, mint szellemi értelemben.
Akinek hívő, és megbízható,
keresztény, és nem kicsapongással vádolt, nem vádolhatóak azzal, hogy a megmentetlen állapotból fakadó,
veszélyes életmódot folytatnak, és kicsapongó, züllött, elvetemült,
mértéktelen, orgiákon résztvevők. Avagy engedetlen gyermekei vannak, akik akaratos, konok, dacos, rakoncátlanok,
akik nem helyezik alá magukat a szülői tekintélynek. Mert szükséges,
hogy a püspök, azaz a felügyelő, a
felvigyázó feddhetetlen, és
kifogástalan legyen, ne legyen
vádolható, mint Isten sáfára, mint Isten intézője. Nem akaratos, ne
legyen önelégült, öntelt, önkényeskedő, a maga tetszését kereső, vagy kihívó, kemény,
kegyetlen, sem elbizakodott, önhitt, vagy kevély. Nem haragos, nem indulatos,
vagy hirtelen haragú, ingerlékeny, dühkitörésre hajlamos, haragtartó,
gyűlölködő, bosszúálló. Nem részeges, nem borissza alkoholista, nem verekedő,
nem erőszakos, arrogáns, harcias, veszekedő, civakodó, támadó, nem rút, és nem aljas nyerészkedő, nem anyagias
haszonleső, vagy kapzsi. Hanem
legyen vendégszerető, aki a vendégeit
kedvesen fogadja, és teljesen kiszolgálja. Jónak kedvelője, és a jóra
hajlandó, jóakaratú, irgalmas, kedves, és jóságos. Mértékletes és józan
gondolkodású, épeszű, fegyelmezett, meggondolt, és megfontolt, visszafogott,
megbízható, vagyis ép, egészséges elméjű, és önmagán uralkodni tudó.
Megigazult, méltányos, pártatlan, és Isten által igazzá tett, tiszta és
tisztességes, szent, hívő, Istennek tetsző, magatűrtető, önmegtartóztató,
fegyelmezett, mértékletes, mértéktartó, önuralmat tanúsító, önmagát legyőzni
képes. Aki a tudomány szerint
való igaz, őszinte, szavahihető, becsületes, és a hívőhöz illő beszédhez, Igéhez tartja magát, aki ragaszkodik az Igéhez, és kitart az Ige mellett,
hogy inthessen, és aki képes
bátorítani, buzdítani, vagy vigasztalni az egészséges tudománnyal, a
romlatlan tanítással. Hogy meggyőzhesse az ellenkezőket, megcáfolva, feltárva,
és ismertté téve a tényeket az ellentmondóknak. (Más
fordítás: Aki ragaszkodik,
amire taníttatott, a megbízható, hiteles Igéhez, hogy képes legyen bátorítani,
buzdítani is az egészséges tanítással, de meggyőzni, és megcáfolni is az
ellentmondókat)” (Tit. 1,6-9).
És hogy hogyan kell
szolgálni azoknak, akik Isten népének vezetői, arról így szól Péter apostol: „Legeltessétek pásztorként felügyelve, és felvigyázva az Istennek köztetek lévő, és
rátok bízott nyáját, gondot viselvén, szorgalmasan figyelve, felügyeletet
gyakorolva, és vigyázva arra nem kényszerítésből, nem is kényszerűségből, hanem
örömest, buzgóságból, és önként, szabad akaratból, és készségesen. Sem nem rút
nyerészkedésből, nem nyereségszerzés, és haszonlesésből, hanem jóindulattal, és
odaadással, készségesen. Sem nem úgy, hogy letiporva, és zsarnokoskodva
uralkodjatok a gyülekezeteken, nem hatalmaskodva, kontrollálva, és leigázva a
választottak fölött mely sorsrészül jutott nektek, hanem mint példányképei a
nyájnak” (1Pét 5:2-3).
És ismét hangzik a figyelmeztetetés: „A testvéri
szeretet legyen maradandó, és
maradjon meg. A vendégszeretetről el ne felejtkezzetek, mert ez által némelyek,
tudtukon kívül, angyalokat vendégeltek meg” (Zsid. 13,1-2).
És ugyanezt mondja Pál apostol: „Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent
Szellem titeket vigyázókká, őrizőivé tett, az Isten anyaszentegyházának
legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett” (Csel. 20,28).
És folytatódik a kijelentés, ha a gyülekezetbe mentek:
„Bort és szeszes, részegítő italt ne igyatok te és a te fiaid
veled, mikor bementek a gyülekezet, a kijelentés sátorába, hogy meg ne
haljatok. Örökkévaló rendtartás legyen ez a ti nemzetségeitekben, nemzedékről
nemzedékre. Hogy különbséget tehessetek a szent és közönséges között, a tiszta
és tisztátalan között” (3 Móz. 10,9-10).
Továbbá: „A szentek szükségeire adakozók
legyetek; a vendégszeretetet gyakoroljátok. (Más fordítás: A szentekkel
vállaljatok közösséget szükségeikben. Legyetek a vendégszeretetre alkalmat
keresők, vagyis nem csak ismerőseiteket vendégeljétek meg, hanem az ismeretlen,
idegen embereket, jövevényeket is fogadjátok be közösségetekbe)” (Róm.
12,13).
És ismét: „Az Úr
rabszolgájának pedig nem kell nem
szabad, és nem szükségszerű torzsalkodni, harcolni, vitatkozni,
veszekedni, szóharcot folytatni. Hanem legyen mindenkihez minden módon,
mindenképpen, mindig és állandóan nyájas,
jóindulatú, szelíd, barátságos, és szívélyes, tanításra alkalmas, türelmes aki
elviseli a rosszat / a gonoszt. Higgadt a rossz iránt, béketűrő. (Más fordítás: Aki az Úr
rabszolgája, annak nem hadakoznia kell, hanem mindenki iránt nyájasnak lennie, tanításra
képesnek, gonoszat eltűrőnek, az ellenszegülőket szelíden nevelőnek)” (2
Tim. 2,24).
És folytatódik a kijelentés, Isten emberei: „Senkit ne szidalmazzanak, senkit se szóljanak meg, ne veszekedjenek,
kerüljék a viszálykodást. Gyöngédek, megértőek legyenek, teljes szelídséget
tanúsítván minden ember iránt” (Tit.
3,2).
Nyilvánuljon meg rajtuk, és bennük: „… a Szellem
gyümölcse: az Isten szerinti szeretet, öröm,
békesség, béketűrés, türelem, állhatatosság, kitartás, szívesség,
kedvesség, jóság, jószívűség, becsületesség, egyenesség, hűség, megbízhatóság,
hitelesség, szelídség, jóindulat, higgadtság, nyugodtság, mértékletesség,
önuralom, önmegtartóztatás” (Gal. 5,22).
Mert: „Az igaznak, a megigazultnak gyümölcse
életnek fája; és életeket nyer meg a bölcs” (Péld. 11,30).
Legyenek bölcsek: A
felülről való bölcsesség pedig először is tiszta, azután békeszerető,
méltányos, engedelmes, irgalmassággal és jó gyümölcsökkel teljes, nem
részrehajló, nem kételkedő és nem képmutató. Az igazság gyümölcse pedig
békességben vettetik azoknak, akik békességesen munkálkodnak, és békességet teremtenek” (Jak.
3,17-18).
1 Tim. 3,4 Ki a maga házát jól
igazgatja, aki a saját
háznépét* jól vezeti, gondját viseli,
védi és helyesen
kormányozza, gyermekeit engedelmességben**irányítása alatt, alávetettségben]tartja,
minden tisztességgel*** szentségben neveli. (Más fordítás: aki saját családjának legyen jó gondviselője, gyermekeit fegyelemre és
teljes tisztességre nevelve).
1 Tim. 3,5 Mert ha valaki az ő tulajdon
házát, háznépét nem tudja igazgatni,* vezetni, kormányozni, rendben tartani, és példaként előtte állni, mi módon visel gondot az
Isten egyházára, az eklézsiára, a kihívottak
közösségére.**
**És megismétli az apostol, hogy aki
elöljáróságot kíván, annak ne legyenek: „… engedetlen gyermekei, olyanok, akik akaratos, konok, dacos, rakoncátlan
gyermekek, akik nem helyezik alá magukat a szülői tekintélynek” (Tit. 1,6).
Már az Ószövetségben kijelentésre került, hogy olyan
legyen, aki: „Vigyáz a háznépe dolgára,
és restségnek étkét nem eszi, és nem kenyere a semmittevés” (Péld. 31,27).
1 Tim. 3,6 Ne legyen új ember,* újonnan megtért ember, nehogy felfuvalkodván** és beképzeltté válva gőgös, öntelt, dölyfösen
viselkedő legyen. És így az ördög,*** a vádaskodó, rágalmazó, hibáztató,
félrevezető, ellenség kárhozatába,
az ördög tőrébe esve, a vádló ítéletébe ne essék, és az ő ítélete alá ne
kerüljön.
***Ördög (diabolosz): a vádaskodó, rágalmazó, hibáztató, félrevezető, ellenség.
1 Tim. 3,7 Szükséges pedig, hogy jó
bizonysága is legyen a kívül valóktól, hogy a kívülállóknak is jó véleményük legyen róla. Hogy gyalázatba és az ördög tőrébe, csapdájába, hálójába ne essék, és nehogy megszólják, és hogy
csúfolás, gúnyolás, gyalázás rágalom ne fogja,
hízelgés tőrbe ne ejtse.
1 Tim. 3,8 Hasonlóképpen a diakónusok,* az egyházi szolgálatot végzők, akik a szellemi
javakat felszolgálják és megosztják, tisztességesek, tiszteletre méltók, komolyak legyenek. Nem kétnyelvűek,
nem kétféleképpen
beszélők, és nem
kétszínűek. Nem
sok borivásba merültek, akik a mértéktelen borivás rabjai, nem olyanok, akik a
borívásnak adja át magát. nem
rút nyereségre vágyók** nem haszonlesők, nem piszkos nyereséget
hajhászók, nem kapzsik.
1 Tim. 3,9 Kiknél megvan a hit titka
tiszta lelkiismerettel. [Más fordítás: olyanok, akik tiszta lelkiismerettel
birtokolják, és őrzik magukban a hit titkát].*
*És újra hangzik a kijelentés: „Birtokolván,
és megtartván a hitet és jó lelkiismeretet, a szellemi együttészlelést, melyet némelyek elvetvén, és elutasítván, a
hit dolgában hajótörést szenvedtek, és a hitet elvesztve megfeneklettek,
zátonyra futottak, és csak roncs maradt belőlük” (1
Tim. 1,19).
1 Tim. 3,10 És ezek is először
megpróbáltassanak,* ezeket is meg kell vizsgálni előbb, hogy alkalmasnak bizonyulnak-e, azután
szolgáljanak, ha feddhetetlenek,** kifogástalanok, panaszra okot nem adók, nem
vádolhatók, megtámadhatatlanok.
1 Tim. 3,11 Feleségeik hasonlóképen
tisztességesek, és tiszteletre méltóak, komolyak legyenek, nem patvarkodók,* nem rágalmazók, vádaskodók, pletykások, árulók,
rosszindulatúak, ellenségeskedők, ellenségeskedést szítók. Hanem józanok,
meggondoltak,
mértékletesek, körültekintőek, az ige szerint élők, és viselkedők, mindenben hűségesek, és megbízhatóak legyenek**
1 Tim. 3,12 A diakónusok, - az egyházi
szolgálatot végzők, akik a szellemi javakat felszolgálják és megosztják egy
feleségű - monogám, úgy biológiai, mint szellemi értelemben - férfiak legyenek,
akik gyermekeiket és tulajdon házaikat jól igazgatják, aki a saját háznépét jól vezeti, gondját viseli, védi
és helyesen kormányozza.*
*Tehát olyan ember, aki: „Vigyáz a háznépe dolgára, és
restségnek étkét nem eszi, a
semmittevés nem kenyere” (Péld. 31,27).
1 Tim. 3,13 Mert akik jól szolgálnak,
szép és méltó *tisztességet, rangot szereznek maguknak, és sok bizodalmat** és magabiztosságot a nyilvánosság előtt való
szólásban, és a Jézus Krisztusba
vetett hit hirdetésére.***
***Akik jól forgatják a rájuk bízott
talentumokat, azoknak azt mondja Uruk: „Jól vagyon jó, derék és hű rabszolgám,
kevesen voltál hű, sokra bízlak ezután, és
sokak fölé foglak állítani; menj be a te uradnak örömébe, az Urad ünnepi lakomájára” (Mát. 25,23).
1 Tim. 3,14 Ezeket írom néked, remélvén,
hogy nem sokára hozzád megyek;
1 Tim. 3,15 De ha késném, ezekből tudd meg, hogyan és mi módon kell, és szükséges forgolódni,* eljárni,
viselkedni, és tevékenykedni az Isten
házában. Mely az élő Istennek egyháza, ami a kihívottak közössége, az eklézsia, az igazságnak, a valóság oszlopa,**tartó pillére és erőssége, szilárd, és erős alapja.***
***Így tanítja Timóteust az apostol: „Az ifjúkori kívánságokat, vágyat, szenvedélyt pedig
kerüld, menekülj el, fuss el, tartsd távol magadtól. Hanem kövessed, az igazságot, Isten Igéjét. A hitet, az Isten szerinti szeretetet, és a
békességet vagyis azt az állapotot, amelyben minden a maga helyén van: épség,
jó egészség, jólét, a veszély érzetétől való mentesség, boldogság, boldogulás. Azokkal egyetembe, akik segítségül hívják az Urat tiszta,
mocsoktalan, érintetlen, vegyítetlen, amiben nincs idegen anyag, hamisítatlan,
valódi, tiszta eredetű, őszinte, romlatlan, becsületes szívből, bensőből, a szellemi élet központjából. A botor, meggondolatlan, ostoba, éretlen, és gyermekes, értelmetlen, nevelésre alkalmatlan
vitatkozásokat pedig kerüld, mellőzd,
utasítsd el, könyörgéssel
hárítsd el; és az ilyen vitatkozások elől térj ki. Tudván, hogy azok
háborúságokat, harcot, vitát,
viszályt, civakodást, versengést szülnek, hoznak létre, teremtenek.
Az Úr rabszolgájának pedig nem kell, sőt nem
szabad, és nem szükségszerű torzsalkodni, harcolni, vitatkozni,
veszekedni, szóharcot folytatni. Hanem legyen mindenkihez, minden módon,
mindenképpen, mindig és állandóan nyájas,
jóindulatú, szelíd, barátságos, és szívélyes, tanításra alkalmas, türelmes, olyan
aki elviseli a rosszat / gonoszt, higgadt a rossz iránt, béketűrő. (Más fordítás: Aki az Úr
rabszolgája, annak nem hadakoznia kell, hanem mindenki iránt nyájasnak lennie.
Tanításra képesnek, gonoszat eltűrőnek, az ellenszegülőket szelíden nevelőnek). Aki szelíden, jóindulattal,
barátságossággal, higgadtsággal tanítja,
oktatja, képezi, neveli az ellenszegülőket, az olyanokat, akik szembehelyezik
magukat, szembeszállnak, ellenkeznek, ellenszegülnek, kötekednek. Ha talán adna
nékik az Isten megtérést, az értelem, a gondolkodásmód megváltoztatására az igazság, a valóság, Krisztus megismerésére”
(2 Tim. 2,22-25).
Pál apostol megvallása: „...Mert mi az élő Isten temploma vagyunk, ahogyan az Isten mondta:
„Közöttük fogok lakni és járni, Istenük leszek, és ők az én népem lesznek” (2Kor. 6,16).
1 Tim. 3,16 És minden versengés nélkül, közismerten,
elismerten, bevallottan, nagy a hitnek eme
titka: Isten, aki megjelent, láthatóvá, nyilvánvalóvá, ismertté vált,
megmutatkozott hústestben, megigazíttatott, igazolást nyert Szellemben. Megláttatott az angyaloktól.
Hirdettetett a pogányok, a népek,
nemzetek közt, hittek benne a világon, fölment
a dicsőségbe.
[Más fordítás: Valljuk, hogy a a hit Nagy
Titka Az, aki megjelent testben, igazolta a Szellem, látták az angyalok,
hirdették a népeknek, hitt benne a világ, befogadta a dicsőség].*
*János apostol bizonyságtétele: „Kezdetben már vala az Ige, és az
Ige vala az Istenben, és Isten maga vala az Ige. A világban volt, és a világ
általa lett, általa jött létre, és teremtetett, rajta keresztül támadt, de a
világ mégsem ismerte meg, nem ismerte fel őt. Az övéi közé, a saját tulajdonába
jöve, és az övéi, a saját tulajdonai nem fogadák be őt. És az Ige hústestté
lett, és lakozék, sátrat vert,
letáborozott mi közöttünk, és láttuk, szemléltük az ő dicsőségét, mint
az Atya egyszülöttjének dicsőségét. Aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal. Akit kegyelem és
igazság tölt be” (Ján. 1,1.10-11.14).
Ő Maga az ÉLET: „És
az élet, a természetfeletti élet, a
más létezési forma megjelent, szemmel láthatóvá, nyilvánvalóvá lett, ismertté
vált, megmutatta magát, és láttuk, és megtapasztaltuk, felfogtuk, s szemlélői
is voltunk. És tanúbizonyságot teszünk róla, és jelül szolgálunk, magunkon
hordozva bizonyságtételünk hitelességének JELÉT: szavaink valódiságát, amit
életünkkel, és tetteinkkel igazolunk, és hirdetjük néktek is az örök életet, a
természetfeletti életet, a más létezési formát, amely az Atyánál vala és most
szemmel láthatóvá, nyilvánvalóvá lett, ismertté vált, megmutatta magát és
megjelent nékünk” (1 Ján. 1,2).
„És tudjátok, hogy ő azért jelent meg, hogy a mi bűneinket eltávolítsa; és ő benne nincsen bűn”
(1 Ján. 3,5).
Őbenne van biztonságos utunk,
mi bátorságunk és bizodalommal való menetelünk Istenhez az Őbenne való hit által” (Ef.
3,12)