BIBLIA
2016. november 4.
2016. november 1.
Római levél 13. fejezet: MINDEN HATALOM ISTENTŐL RENDELT. (revideált)
Róm. 13,1 Mindenki engedelmeskedjék, rendelje és vesse alá
magát a felettes hatalmaknak, a hatalom képviselői és gyakorlóinak; mert nincs
hatalom mástól, hanem csak Istentől: és amely hatalmasságok vannak, az Istentől
rendeltettek, és a létező hatalmak Isten által állnak fenn a maguk viszonylagos
állásában*
*A felettes világi
hatalmaknak való engedelmességre újra és újra figyelmeztet a Szent Szellem: „Emlékeztessed őket, hogy a fejedelemségeknek és hatalmasságoknak,
és a hatalmon lévő elöljáróknak engedelmeskedjenek, és legyenek
készek minden jó cselekedetre” (Tit. 3,1).
És nemcsak
engedelmeskedni kell, hanem: „Intelek azért mindenekelőtt, hogy tartassanak
könyörgések, imádságok, esedezések, hálaadások minden emberekért. Királyokért
és minden méltóságban levőkért, hogy csendes és nyugodalmas életet éljünk,
teljes istenfélelemmel és tisztességgel. Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk
színe előtt, aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az
igazság megismerésére” (1Tim. 2,1-4).
Mert azt akarja
az Úr, hogy zavartalanul hirdethessük az Úr Jézusban való megmenekülést minden
embernek: „Hiszen nem kívánom én a bűnös ember halálát - így szól az én
Uram, az ÚR -, hanem azt, hogy megtérjen útjáról, és éljen” (Ez. 18,23).
Ezért: „Tisztességesen
éljetek a pogányok között, hogy ha valamivel rágalmaznak titeket, mint
gonosztevőket, a ti jó cselekedeteiteket látva, dicsőítsék Istent a
meglátogatás napján. Engedelmeskedjetek azért minden emberi rendelésnek az
Úrért: akár királynak, mint feljebbvalónak; akár a helytartóknak, mint akiket ő
küld a gonosztevők megbüntetésére és a jót cselekvők megdicsérésére. Mert Isten
akarata az, hogy jót cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek
tudatlanságát, mint szabadok: nem úgy, mint akik a szabadságot a gonoszság
takarójául használják, hanem mint Isten szolgái” (1 Pét. 2,12-16).
A lázadás és
forradalom nem Istentől van, ezért aki az Úré, az tartózkodjon tőle: „Féljed,
fiam, az Urat és a királyt, és felforgatók közé ne keveredj! Mert hirtelenséggel
feltámad az ő nyomorúságuk, és e két rendbeliek büntetését ki tudja?” (Péld.
24,21-22).
Hiszen minden
hatalom és erő Istené, Ő dönt a világi hatalmasságokról is: „Szóla Dániel,
és monda: Áldott legyen az Istennek neve örökkön örökké: mert övé a bölcsesség
és az erő. Ő szabja meg a különböző időket és alkalmakat. Királyokat taszít el,
és királyokat támaszt. Ő ad bölcsességet a bölcseknek és tudományt a nagy
tudósoknak” (Dán. 2,20-21).
A testté lett Ige
– az Úr Jézus – is kijelenti, hogy minden hatalom Istentől van: „Pilátus
ekkor így szólt hozzá: „Nekem nem felelsz? Nem tudod, hogy hatalmam van arra,
hogy szabadon bocsássalak, de hatalmam van arra is, hogy megfeszíttesselek?”
Jézus így válaszolt: „Semmi hatalmad nem volna rajtam, ha felülről nem adatott
volna neked: ezért annak, aki engem átadott neked, nagyobb a bűne” (Ján.
19,10-11).
Róm. 13,2 Azért, aki szembeszáll, és
ellene támad a hatalomnak, az az
Isten rendelésének szegül ellene, s Isten rendelésének támad; akik pedig ellene
támadnak, és akik ellenállnak, és szembeszegülnek, önmaguknak ítéletet
szereznek, ítéletet vonnak magukra.
Róm. 13,3 Mert a fejedelmek, és az elöljárók, akik
uralkodnak, nem a jó, hanem a rossz, a
gonosz, káros, ártalmas cselekedetnek elrettentésére vannak. Akarod-e pedig,
hogy ne félj, és ne rettegj a hatalomtól? Cselekedjed a jót, és elismerésed, és
dicséreted lesz attól*
*Mert: „Aki megtartja a parancsolatot, nem ismer
nyomorúságot, és a bölcsnek elméje megért mind időt, mind ítéletet” (Préd. 8,5).
Róm. 13,4 Mert Isten szolgája, és eszköze ő a te
javadra. Ha pedig a gonoszt, a rosszat, károst, ártalmast cselekszed, félj és
rettegj. Mert nem ok és cél nélkül,
nem hiába, és nem véletlenül, alaptalanul, feleslegesen, nem a látszat kedvéért viseli a fegyvert. Mert Isten
szolgája, eszköze, hogy a gonosztevőt megbüntesse, és igazságot szolgáltasson,
hogy megtorlója legyen annak, aki gonoszt, rosszat, károst, ártalmast
cselekszik.
Róm. 13,5 Annakokáért szükség engedelmeskedni, nem
csak a haragért, hanem a lelkiismeretért is. [Más fordítás: Alá kell tehát magadat vetned neki nemcsak a büntetés
miatt, hanem a lelkiismeretért is]*
*Pál apostol ezzel
az utasítással küldi el Tituszt a hívőkhöz:
„Emlékeztesd őket arra, hogy rendeljék
alá magukat a hatóságoknak és a felsőbbségeknek: engedelmeskedjenek, és
legyenek készek minden jó cselekedetre”
(Tit. 3,1).
Róm. 13,6 Mert azért fizettek adót is, ami tulajdonképpen
azt fejezi ki, hogy visszafizetsz, visszaszolgáltatsz valamit abból, amit az
életed fenntartásához közvetve, vagy közvetlenül kapsz; mivelhogy Istennek
szolgái ők, akik behajtják, és akik Isteni szolgálatban foglalatoskodnak
állandóan és szorgalmasan.
Róm. 13,7 Adjátok meg azért mindenkinek, amivel
tartoztok: ami megilleti,
akinek az adóval, a kirótt, kiszabott adót,
akinek a vámmal, a vámot, akinek a félelemmel, a félelmet; akinek
hódolattal, annak a hódolatot, akinek a tisztességgel és megbecsüléssel, annak
a tisztességet, és a megbecsülést*
*A vallási vezetők
küldöttei megkérdezték az Úr Jézust: „Mondd meg tehát nekünk, mi a véleményed: szabad-e adót
fizetni a császárnak, vagy nem?” …Mutassatok nekem egy adópénzt!” Azok
odavittek neki egy dénárt. Jézus megkérdezte tőlük: „Kié ez a kép és ez a
felirat?” „A császáré” - felelték. Jézus erre kijelentette: „Adjátok meg tehát
a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené” (Mt. 22,17-21).
Róm. 13,8 Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást - az ugyanabból a fajtából valót,
vagyis a Krisztusit - szeressétek.
És aki szereti a felebarátját, az embertársát, - a különböző, „másféle” más
fajtából való Ádámi idegent - a törvényt, Isten útmutatását, tanítását, amelyet
az Igében jelentett ki betöltötte, megvalósította,
tartalmat adott neki*
*Az Úr Jézus
kijelentése a legfontosabb, - sőt az egyetlen - parancsolatról: „… Úgy: Szeresd felebarátodat, a közelálló személyt, és az embertársadat, a
szomszédodat, a másik, a különböző; a „másféle” más fajtából való, az ádámi
idegent, mint saját magadat. E két parancsolattól függ az egész
törvény és a próféták [Más fordítás: E két parancsolaton függ, és ezen
alapszik az egész törvény és a próféták]”
(Mát. 22,39-40).
Az Úr Jézus a
tanítványaitól búcsúzva kijelentette, hogy miről ismerhetők fel az Övéi: „Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást
szeressétek; ahogyan én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást.
Erről ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha egymást szeretni
fogjátok” (Ján. 13,34-35).
„Ez az én parancsolatom, hogy úgy szeressétek egymást,
ahogyan én szerettelek titeket” (Ján.
15,12).
„A parancs célja
tehát a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és képmutatás nélküli hitből fakadó
szeretet” (1 Tim. 1,5).
„Mert: az egész törvény ebben az egy igében teljesedik be: Szeresd
felebarátodat, mint magadat” (Gal.
5,14).
Ez a királyok
Királyának törvénye: „Ha ellenben
megtartjátok, és betöltitek a királyi törvényt az Írás szerint:
Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekszel” (Jak. 2,8).
Mert: „A gyűlölet viszályt teremt, de minden vétket elfedez, befed,
betakar, elrejt, eltitkol a szeretet” (Péld.
10,12).
Tehát: „Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek,
mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal; mert ez a törvény és ezt
tanítják a próféták. [Más fordítás: Ez a törvény és a próféták tanításának
lényege]” (Mát. 7,12).
Róm. 13,9 Mert ez: Ne légy házasságtörő, ne ölj, ne
lopj, hamis tanúbizonyságot ne szólj, ne kívánd a másét, és ha valamely más
parancsolat van, egy egészbe foglalja ez az egy ige: Szeressed felebarátodat, a közel levő embert, a szomszédot, az
embertársadat, mint saját magadat*
*Így hangzik a
prófécia: „Jaj
azoknak, akik álnokságot és gaztetteket terveznek fekvőhelyükön, és kora reggel
végrehajtják, mert van hozzá hatalmuk! Megkívánják a mezőket és elrabolják, és
a házakat és elszedik; és nyomorgatják a gazdát, és az ő házanépét, az embert
és az ő örökségét!” (Mik. 2,1-2).
Az Úr Jézus így
foglalja össze az összes parancsolatot: „Amit akartok azért, hogy az emberek
tiveletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal; mert ez a
törvény és a próféták” (Mát. 7,12).
Róm. 13,10 A Isten szerinti szeretet nem illeti gonosszal a felebarátot, és nem szerez az embertársnak
gonosz bántalmazást, és nem tesz rosszat. Annakokáért a törvénynek betöltése a
szeretet, mert a szeretettel teljesen betöltjük a törtvényt*
*A törvény
betöltését – beteljesítését – így magyarázza az apostol: „A parancs célja pedig a tiszta szívből, jó lelkiismeretből és
képmutatás nélküli hitből fakadó szeretet” (1 Tim. 1,5).
Az igazi Isten
szerinti szeretet pedig: „A szeretet hosszútűrő, türelmes, jóságos; a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.
Nem cselekszik éktelenül, nem
viselkedik bántóan, nem keresi
a maga hasznát, nem gerjed haragra, nem rója fel a gonoszt, a rosszat. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül az igazsággal; Mindent elfedez,
mindent hisz, mindent remél, mindent eltűr”(1 Kor. 13,4-7).
Róm. 13,11 Ezt pedig cselekedjétek, felismervén, és
tudván az időt, hogy ideje már, mert jelen
van a ti időtök az üdvösség* bekövetkezésére. Hogy
az álomból, a szellemi kábultságból felserkenjünk, és felébredve
fölkeljünk. Mert most közelebb van hozzánk az üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk**
*Üdvösség: a bűnbocsánat, megmenekülés (rossztól,
veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből; mindenfajta
problémából, bajból); megszabadítás (mindenfajta veszedelemből,
gonosz szellemi lényektől /démonoktól/; oltalmazás; biztonság; állandóság;
jólét (bővölködés anyagi és szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság,
megtartatás.
**És az apostol így
folytatja: „Ezért mondja: „Ébredj fel, aki alszol,
támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus” (Eféz. 5,14).
„Ezt pedig
azért mondom, testvéreim, mert a hátralevő idő rövidre szabott” (1 Kor.
7,29).
És mert: „Ti mindnyájan világosság fiai vagytok és
nappal fiai; nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé! Akkor ne is aludjunk,
mint a többiek, hanem legyünk éberek és józanok. Mert akik alusznak, éjjel
alusznak, és akik megrészegednek, éjjel részegednek meg. Mi azonban, akik
nappaliak vagyunk, legyünk éberek, felöltözvén a hitnek és szeretetnek
mellvasába, és sisak gyanánt az üdvösségnek reménységébe” (1 Thess. 5,5-8).
Már Ézsaiás így
prófétál: „Így szól az Úr: Jókedvem idején én meghallgattalak, és a
szabadulás napján segítettelek; megtartalak, és nép szövetségévé teszlek, hogy
megépítsd a földet, és kioszd az elpusztult örökségeket; Mondd a foglyoknak:
Jöjjetek ki! - a sötétségben levőknek: Jöjjetek a napvilágra! Útközben lesz
élelmük, még a kopár hegyeken is lesz legelőjük” (Ésa. 49,8-9).
Hát: „Kelj fel, tündökölj, mert eljött
világosságod, rád ragyogott az ÚR Jahve
dicsősége. Bár még sötétség borítja a földet, sűrű homály a nemzeteket, de
fölötted ott ragyog az ÚR Jahve, dicsősége meglátszik rajtad. Világosságodhoz
népek jönnek, és királyok a rád ragyogó fényhez” (Ésa. 60,1-3).
Róm. 13,12 Az éjszaka elmúlt, a nap pedig
elközelgett; vessük el, és tegyük félre azért a sötétségnek cselekedeteit, és
öltözzük fel a világosság, a fény fegyvereit*
*Az apostolok így
figyelmeztetik a hívőket: „Ne
tévelyegjetek: Istent nem lehet megcsúfolni. Hiszen amit vet az ember, azt
fogja aratni is: mert aki a hústestének vet, az a hústestből arat majd
pusztulást; aki pedig a Szellemnek vet, a Szellemből fog aratni örök életet” (Gal. 6,7-8).
„Vessétek le a régi élet szerint való óembert,
aki csalárd és gonosz kívánságok miatt megromlott; Megújuljatok pedig a ti
elméteknek szelleme szerint, és öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése
szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett” (Eféz. 4,22-24).
„és ne
vegyetek részt a sötétség haszontalan cselekedeteiben, hanem inkább leplezzétek
le ezeket” (Eféz. 5,11).
Hiszen: „Micsoda gyümölcsét vettétek azért akkor azoknak, amiket most
szégyenletek? Mert azoknak a vége halál” (Róm. 6,21).
„Mert egykor sötétség
voltatok, most azonban világosság vagytok az Úrban: éljetek úgy, mint a
világosság gyermekei” (Eféz. 5,8).
„tisztaságban, ismeretben, türelemben,
jóságban, Szent Szellemben, képmutatás nélküli szeretetben, az igazság igéjével,
Isten erejével, az igazság jobb és bal felől való fegyvereivel” (2 Kor. 6,6-7).
„Mert hústestben élünk, de nem hústest
szerint hadakozunk; hadakozásunk fegyverei ugyanis nem hústestiek, hanem erősek
az Isten kezében erődítmények lerombolására” (2 Kor. 10,3-4).
„Mi… akik a nappal fiai vagyunk, legyünk éberek,
vegyük magunkra a hit és a szeretet páncélját, és mint sisakot, az üdvösség
reménységét” (1 Thess. 5,8).
És: „„Legyen rajtatok Isten minden fegyvere, hogy
megállhassatok az ördögnek, az ellenségnek
minden ravaszságával, mesterkedéseivel szemben. [Más fordítás: Hordozzátok
az Isten teljes fegyverzetét, hogy hatalmatok legyen megállni, és képesek
legyetek helyt állni a vádló, azaz az ördög fogásaival, módszereivel,
cselvetéseivel szemben]. Mert nem vér és
hústest ellen van nékünk tusakodásunk, harcunk, és kell nékünk viaskodnunk, küzdenünk, birkóznunk,
hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, ez élet, e létkor sötétségének világbírói, vagyis e világ ura ellen, és a gonoszság rosszindulatú szellemei ellen, melyek a magasságban vannak.
[Más fordítás: A
jelenlegi sötét világot irányító hatalmas és gonosz szellemek, erők és
hatalmak ellen, akik a magasságban vannak]. Annakokáért
hordozzátok az Istennek minden fegyverét, hogy ellenállhassatok, és
szembeszállhassatok, harcolhassatok ama gonosz napon - e veszedelmes időben, - és
mindeneket elvégezvén megállhassatok. [Más
fordítás: Ezért szükséges,
hogy hordozzátok, és használjátok mindazokat a fegyvereket, amiket Isten ad
nektek. Így lesztek képesek ellenállni azon a gonosz napon. Így tudtok majd
mindvégig harcolni, és megállni a gonosszal szemben. Álljatok hát elő körül övezvén derekatokat,
azaz csípőtöket igaz lelkűséggel, vagyis Krisztus valóságával, és felöltözvén a
megigazultság mellvasába, a hit páncéljába, mellvértjébe. És felsaruzván
lábaitokat a békesség Evangéliumának az örömhír hirdetésének készségével. [Más fordítás: Legyetek állandóan készenlétben az
örömhírt, a győztes hadvezér érkezésének hírét hirdetni]. Mindezekhez fölvévén, és hordozva hitnek hatalmas pajzsát, amellyel ama
gonosznak, azaz a veszélyes ellenségnek minden tüzes, és izzó nyilát megolthatjátok, elfojthatjátok, és
megszüntethetitek. Az üdvösség sisakját is
fölvegyétek, és ragadjátok meg a Szellem
harci kardját, a hatalom támadó fegyverét, amely az Isten beszéde, azaz az Isten
kijelentése. Minden
imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben Szellemben, és ugyanezen
dologban legyetek éberek, és evégett virrasszatok minden kitartással, teljes
állhatatossággal és könyörgéssel minden szentekért. [Más fordítás: Minden helyzetben imádkozzatok Szent
Szellemben. Gyakoroljátok az imádkozás és kérés minden fajtáját! Erre mindig
legyetek készen, maradjatok éberek, és tartsatok ki az imádkozásban]”
(Eféz. 6,11-18).
Róm. 13,13 Mint nappal, ékesen, tisztességesen,
becsületesen, őszintén járjunk. Nem tobzódásokban, tivornyázásban, zavargás és kicsapongásban és részegségekben. Ne evés-ivásban, dorbézolásban, dáridózás és
mulatozásban; dőzsölésben. Nem bujálkodásokban, együtthálásban, ágyrajárásban, és feslettségekben, kicsapongásban, gátlástalan, féktelen
viselkedésben, kéjsóvárgásban. Nem versengésben és irigységben: ne
civakodásban, féltékenységben, hivalkodásban, vetélkedésben*
*Az Úr Jézus
figyelmeztet az Ő eljövetelére: „De
vigyázzatok magatokra, hogy valamikor meg ne nehezedjék a ti szívetek
tobzódásnak, részegségnek és ez élet gondjainak miatta, és váratlanul reátok ne
jöjjön az a nap, mint valami csapda. Mert úgy fog rátörni mindazokra, akik a
föld színén laknak. Legyetek tehát éberek és szüntelen könyörögjetek, hogy
kimenekülhessetek mindazokból, amik történni fognak, és hogy megállhassatok az
Emberfia előtt” (Luk. 21,34-36).
Az apostolok sem szűnnek meg figyelmeztetni a
hívőket: „Éppen azért: Ne részegeskedjetek, mert a borral léhaság jár
együtt, hanem teljetek meg Szellemmel” (Eféz. 5,18).
„hogy többé ne
emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint éljétek le hústesti életetek
hátralevő idejét. Bizony, elég volt abból, hogy a múltban a pogányok szokása
szerint kicsapongásokban, kívánságokban, részegeskedésekben, dorbézolásokban,
tivornyázásokban és szentségtelen bálványimádásokban éltetek. Azért haragusznak
rátok, sőt káromolják Istent, mert nem rohantok velük együtt a kicsapongásnak
ugyanabba a posványába” (1 Pét. 4,2-4).
A Szent Szellem már
Izráel fiait is így figyelmeztette: „Ne
tarts a bor mellett dőzsölőkkel, se a falánk húsevőkkel!” (Péld. 23,20).
Mert: „Jaj azoknak, akik jó reggelen részegítő
ital után futkosnak, és mulatnak estig, és bor hevíti őket: Citera és lant,
dob, fuvola és bor mellett lakmároznak, de az ÚR tetteit nem veszik észre,
kezének munkáját nem látják meg” (Ésa.
5,11-12) .
Róm. 13,14 Hanem öltözzétek fel az Úr Jézus
Krisztust, és a hústestet ne tápláljátok a kívánságokra, és ne dédelgessétek,
és ne úgy gondozzátok, és ápoljátok hústesteteket, hogy bűnös kívánságokra
gerjedjen*
*Azért kell
bemerítkezni a Szent Szellembe:
„Hogy levetkezzétek ama
régi élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai
miatt; újuljatok meg szellemetekben és elmétekben, És felöltözzétek amaz új
embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos szentségben” (Ef.
4,22-24).
„Mert akik Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel” (Gal.
3,27).
És: „Akik
pedig Krisztus Jézuséi, a hústestet megfeszítették szenvedélyeivel és
kívánságaival együtt. Ha Szellem szerint élünk, Szellem szerint is járjunk” (Gal.
5,24-25).
A cselekedeteitek
mutassák ezt meg: „Öltözzetek föl azért, mint az Istennek választottai,
szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot, alázatosságot,
szelídséget, hősszútűrést” (Kol. 3,12).
Minden hatalom Krisztusé, és az Ő népé: És ez így lett megírva.
„Hatalom, dicsőség és
királyi uralom adatott neki, hogy mindenféle nyelvű nép és nemzet őt tisztelje.
Hatalma az örök hatalom, amely nem múlik el, és királyi uralma nem semmisül
meg” (Dán. 7,14)
Imádság:
Uram!
Csak Te vagy méltó az
imádatra, senki más. Imádlak téged, másokat elég, ha „csak” szeretek. Taníts
jól szeretni embertársaimat! Ámen
Az Úr parancsa:
„Mindig azon
az úton járjatok, amelyet az ÚR, a ti Istenetek megparancsolt nektek, hogy
éljetek, jó dolgotok legyen, és hosszú ideig élhessetek azon a földön, amelyet
birtokba vesztek”
(5Móz 5,33).
Ha Krisztusban vagy,
Isten minden áldása a tied: Hosszú áldott, boldog élet.
Mert Ő az az út,
amelyen járni kell, az Úr Jahve, az Örökkévaló parancsa szerint.
(Ján.
14,6)
Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól
A
Bibliát kevéssé érdekli az idő múlása, inkább bizonyos korszakokra,
helyszínekre és eseményekre összpontosít. A legnagyobb „idő” akkor volt Isten
óráján, amikor Krisztus eljött a Földre. Születésének pillanata, halálának
pillanata, feltámadásának pillanata - valójában Jézus életének minden egyes
pillanata - nem „bolhacsípések” voltak a történelem színpadán, hanem az
örökkévalóságra kiható sorsdöntő események.
Ami igazán számít, az nem a hosszú
élet, hanem hogy Isten időzítése szerint éljük a napjainkat. „Jobb egy nap a te
udvaraidban, mint máshol ezer” - énekli a Zsoltáros (Zsolt 84,11).
Legyetek
áldottak!
REINHARD BONNKE
2016. október 28.
Római levél 12. fejezet: ISTENNEK TETSZŐ ÉLET (revideált)
Róm. 12,1 Kérlek, és buzdítalak, bátorítalak azért titeket atyámfiai, testvéreim az
Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda, mutassátok be, adjátok, állítsátok
oda teljes lényeteket, személyeteket élő,
szent és Istennek kedves, Neki tetsző, és elfogadható áldozatul. Mint a ti
okos, azaz igei tiszteleteteket.
[Más fordítás: Ez legyen a ti szellemi
dicsőítésetek és hódolatotok, és ésszerű, vagyis igeszerű istentiszteletetek, s így a
ti szolgálatotok okos, vagyis igei legyen]*
*Újra és újra figyelmeztet a Szent Szellem: „… ne szánjátok oda a ti tagjaitokat a testetek
egy-egy funkciót végző tagját
hamisságnak fegyvereiül a bűnnek; hanem szánjátok oda magatokat az
Istennek, mint akik a halálból életre keltetek, és a ti tagjaitokat igazságnak
fegyvereiül az Istennek” (Róm. 6,13).
„Avagy nem
tudjátok, hogy akinek oda szánjátok, akinek oda adjátok, és alárendelitek magatokat szolgákul, vagyis rabszolga
gyanánt az engedelmességre, annak vagytok szolgái, azaz rabszolgái akinek
engedelmeskedtek: vagy a bűnnek halálra, ami a halálba vezet, vagy az engedelmességnek
igazságra, vagyis ami megigazulásra
vezet” (Róm. 6,16)
„Emberi módon
szólok és fejezem ki magam a ti
hústesteteknek erőtlensége, gyarlósága
miatt. Mert amiképpen oda szántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak, és a gonoszságnak,
törvénytelenségnek szolgáiul a hamisságra,
a törvénytelenségre: azonképpen szánjátok és adjátok oda most a ti
tagjaitokat szolgáiul az igazságnak a megszenteltetésre, vagyis most úgy
állítsátok tagjaitokat rabszolgákul az igazságosság oldalára, hogy azok
megszentelődéseteket munkálják” (Róm. 6,19)
„Hogy többé ne embereknek kívánságai, hanem Isten
akarata szerint éljétek a hústestben
hátralevő időt” (1 Pét. 4,2)
És megvallhassátok, hogy: „Krisztussal együtt
megfeszíttettem. Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus; amely
életet pedig most hústestben élek, az Isten Fiában való hitben
élem, aki szeretett engem és önmagát adta érettem” (Gal. 2,20).
Róm. 12,2 És ne szabjátok magatokat,
ne igazodjatok, és ne legyetek hasonlóvá, ne alkalmazkodjatok, és ne
idomuljatok e világhoz, ehhez a létkorszakhoz. Hanem változzatok el, és
alakítsátok, formáljátok át, változtassátok meg magatokat a ti elméteknek, a ti
értelmetek, gondolkodásotok, megértésetek, vélekedésetek, a szellemetek belső,
értelmes felfogóképességének megújulása által. [Más
fordítás: És gondolkodásmódotok megújításával alakuljatok át úgy,
hogy megvizsgáljátok, és felismerjétek, megítélhessétek, megválasszátok, és
hogy azt próbálgassátok mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata, mi a
helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes, ami neki tetsző]*
*És hogy ez
konkrétan mit jelent, azt így fejti ki az apostol: „Megújuljatok pedig a ti elméteknek
szellemi értelme szerint” (Eféz. 4,23).
„Intelek titeket: Szellem szerint járjatok, és a
hústestnek kívánságát véghez ne vigyétek” (Gal. 5,16).
„Mert ez az Isten akarata, a ti szentté lételetek,
hogy magatokat a paráznaságtól megtartóztassátok. Hogy mindenitek szentségben
és tisztességben tudja bírni a maga edényét, a maga emberi testét. Nem kívánság gerjedelmével, mint a pogányok,
akik nem ismerik az Istent” (1 Thess. 4,3-5).
„Éppen azért: ne legyetek meggondolatlanok, hanem
értsétek meg, mi az Úr akarata” (Ef. 5,17).
Mint engedelmes gyermekek, - mint az
engedelmesség fiai, akiknek ez a döntő jellemvonásuk - ne szabjátok magatokat, ne alkalmazkodjatok a ti előbbi
kívánságaitokhoz. Ne igazodjatok azokhoz a korábbi vágyaitokhoz, kívánságaitokhoz, szenvedélyeitekhez,
amelyek tudatlanságotok, és
elvakultságotok idején, és alatt voltak bennetek. Hanem amiképpen szent,
a világtól, és annak szennyétől elkülönült az, aki elhívott titeket, ti is
szentek a világtól, és annak szennyétől elkülönültek legyetek teljes életetekben,
viselkedésetekben, életmódotokban, és minden
forgolódásotokban” (1 Pét.
1,14-15).
„Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van.
Ha valaki szereti a világot, abban nincs meg az Atya szeretete. Mert mindaz,
ami a világban van, a hústest kívánsága, a szem kívánsága, és az élettel való
kérkedés, nem az Atyából, hanem a világból van. A világ pedig elmúlik, és annak
kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké” (1 Ján.
2,15-17)
„Parázna, azaz
az Isten iránt hűtlen férfiak és asszonyok, nem tudjátok-e, hogy a
világgal való barátság, ellenségeskedés az Istennel? Ha tehát valaki a világgal
barátságot köt, ellenségévé válik az Istennek” (Jak. 4,4).
Róm. 12,3 Mert a nékem adott
kegyelem által mondom mindenkinek közöttetek, hogy feljebb ne bölcselkedjék,
mint ahogy kell bölcselkedni; hanem józanon bölcselkedjék amint az Isten
adta kinek-kinek a hit mértékét. [Más fordítás: Senki
ne becsülje magát, és ne gondoljon magáról a kelleténél többre; ne
fölényeskedjen, ne legyen gőgös. Ne jártassa elméjét a magas dolgokon azon
felül, amiben járnia kellene, hanem azon járjon az elmétek, hogy hogyan kell
viselkednetek józanul, Isten igéje szerint, kinek-kinek úgy, ahogy Isten a hit
mértékét kiosztotta]*
219
Nem a hústest bölcsességére kell támaszkodni: „Ne légy felettébb igaz, és felettébb ne bölcselkedjél; miért
keresnél magadnak veszedelmet?” (Préd. 7,16).
Mert: „Aki a maga eszében
bízik, ostoba, de aki bölcsen, az Ige szerint él, az megmenekül” (Péld.
28,26).
„Jaj azoknak, akik
bölcseknek képzelik magukat, és magukat tartják okosnak” (Ésa. 5,21).
Hanem:
„Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből; a magad eszére, okosságára,
ítélőképességére, megértésére, értelmedre, belátására pedig ne hagyatkozzál.
Minden te útjaidban megismered őt. Akkor ő egyengetni
fogja ösvényeidet, és egyenessé teszi a te
lépéseidet. Ne légy bölcs a te magad véleménye szerint; ne tartsd
magadat önnön szemedben bölcsnek. Tiszteld az Urat, és távozzál el a gonosztól, és
kerüld a rosszat, a haszontalan, káros, ártalmas, gonosz
dolgokat, a bajt. Gyógyulás lesz ez a te
testednek, egész lényednek, és megújulás, felüdülés, erősítés, életerő a te
csontjaidnak” (Péld. 3,5-8).
Róm. 12,4 Mert miképpen egy testben sok tagunk van, vagyis ahogyan az
ember személyének többféle szerepe, helyzete, működése van, minden tagnak pedig
nem ugyanazon cselekedete, tennivalója, feladata, szerepe, működése,
rendeltetése van:
Róm. 12,5 Azonképpen sokan egy
test, egy személy vagyunk, egy testet, egy személyt képezünk a
Krisztusban, egyenként pedig egymásnak tagjai, egy-egy funkciót végző tagja
vagyunk*
*Az apostol az
emberi személy alapján magyarázza a kijelentést: „Mert amiképpen a test, vagyis a személy egy, és sok tagja, sok szerepe, helyzete van, az egy testnek tagjai pedig, noha sokan
vannak, mind egy test, egy személy,
azonképpen a Krisztus is. Mert hiszen egy Szellem által mi
mindnyájan egy testté, egy személlyé
meríttettünk be, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok; és
mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg. Mert a test, a személy sem egy tag, hanem sok. Ha
ezt mondaná a láb: mivelhogy nem kéz vagyok, nem vagyok a testből való; avagy
nem a testből való-e azért? És ha a fül ezt mondaná: mivelhogy nem vagyok szem,
nem vagyok a testből való; avagy nem a testből való-e azért? Ha az egész test
szem, hol a hallás? Ha az egész hallás, hol a szaglás? Most pedig az Isten
elhelyezte a tagokat a testben egyenként mindeniket, amint akarta. Ha pedig az
egész egy tag volna hol volna a test? Így azonban sok tag van ugyan, de egy
test. Nem mondhatja pedig a szem a kéznek: Nincs rád szükségem; vagy viszont a
fej a lábaknak: Nem kelletek nékem. Sőt sokkal inkább, amelyek a test
legerőtlenebb tagjainak látszanak, azok igen szükségesek: És amelyeket a test
tisztességtelenebb tagjainak tartunk, azoknak nagyobb tisztességet
tulajdonítunk; és amelyek éktelenek bennünk, azok nagyobb ékességben
részesülnek; Amelyek pedig ékesek bennünk, azoknak nincs erre szükségük. De az
Isten szerkeszté egybe a testet, az alábbvalónak nagyobb tisztességet adván,
hogy ne legyen meghasonlás a testben, hanem kölcsönösen gondoskodjanak
egymásról a tagok” (1Kor. 12,12-25).
„Ti pedig Krisztus teste, teljes lénye vagytok, és egyenként
annak tagjai” (1Kor. 12,27).
„Mert egy a kenyér, egy test vagyunk
sokan; mert mindnyájan az egy kenyérből részesedünk” (1 Kor. 10,17).
„Mert az Ő
testének, az Ő személyének, teljes
lényének tagjai vagyunk, az Ő testéből, az Ő húsából és az Ő
csontjaiból valók” (Eféz.
5,30).
Ahogyan Éva is Ádámnak: „És alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát,
amelyet kivett vala az emberből, asszonnyá, és vivé az emberhez. És monda az
ember: Ez már csontomból való csont, és húsomból való hús: ez asszonyembernek
neveztessék, mert emberből vétetett” (1
Móz. 2,22-23).
Mert: „…Ádám …ama következendőnek, az Eljövendőnek,
vagyis Krisztusnak kiábrázolása, és előképe” (Róm. 5,14).
Róm. 12,6 Minthogy azért külön-külön ajándékaink, a gyülekezetben végzett szolgálat közben, a bennünk lakozó Szent Szellem
különböző megnyilvánulásai vannak a nékünk adott
kegyelem szerint, akár írásmagyarázás, vagyis prófétai igehirdetés, a hitnek
szabálya és mértéke szerint teljesítsük.
Róm. 12,7 Akár szolgálat - a mások javára végzett
szellemi, vagy anyagi tevékenység - a szolgálatban munkálkodjunk, és
maradjunk, fáradozzunk, forgolódjunk, és szenteljük
magunkat annak a szolgálatnak. Akár
tanító, szentelje magát a tanításnak.
Róm. 12,8 Akár segítségül hívó, - aki esedezés,
buzdítás vagy vigasztalás által könyörög, kér, kérlel, imádkozik - jóra
serkentő beszéddel buzdítson. A bátorító bátorítson; a vigasztaló vigasztaljon.
Az adakozó, aki ad a másiknak egy részt abból, amije van, szelídségben, szerénységben, egyszerűségben,
egyenességben, becsületességgel, és jószívűséggel, tettetés vagy önzés és hátsó gondolatok
nélküli jósággal adjon. Az elöljáró, - aki élen jár, mint követendő
példa, - aki vezet, irányít, gondoskodik valakiről, szorgalmatossággal, igyekezettel, buzgósággal,
serénységgel tegye. A könyörülő, aki irgalmasságot gyakorol, vidámsággal, jókedvvel, derűben, örömest, vidáman
művelje.
Róm. 12,9 Az Isten szerinti szeretet képmutatás, tettetés, színlelés, kétszínűség nélkül való legyen.
Iszonyodjatok, teljes lényetekkel irtózzatok,
és gyűlölettel, utálattal forduljatok el a gonosztól, mindentől, ami káros,
ártalmas, rossz, minden gonosz dologtól, ügytől, cselekedettől, és tapadjatok,
ragadjatok, csatlakozzatok, társuljatok a jóhoz*
*A próféták
állandóan figyelmeztetik Isten népét: „Keressétek
a jót és ne a gonoszt, hogy éljetek, és akkor veletek lesz az Úr, a Seregek
Istene, amint mondjátok. Gyűlöljétek a gonoszt és szeressétek a jót; állítsátok
vissza a kapuban az igazságot, a
vezetésben az igét; talán megkegyelmez
az Úr, a Seregek Istene a József maradékinak” (Ámós. 5,14-15).
„Akik szeretitek az Urat,
gyűlöljétek a gonoszt! Megőrzi ő az ő kegyeltjeinek életét; a gonoszok kezéből
megszabadítja őket. Világosság támad fel az igazra, és öröm a tiszta szívűekre.
Örüljetek igazak az Úrban, és tiszteljétek az ő szentséges emlékezetét!” (Zsolt.
97,10-12).
„Kerüld a rosszat és
cselekedjél jót; keresd a békességet és kövesd azt” (Zsolt. 34,15).
Az apostolok pedig kifejtik,
hogy mi a gonosz, és mi a jó: „Senkinek
gonoszért gonosszal, rosszért rosszat
ne fizessetek. A tisztességre gondotok legyen minden ember előtt. Jóra
törekedjetek, úgy hogy azt minden ember lássa” (Róm. 12,17).
És: „Fiacskáim, ne szóval szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és
valósággal” (1 Ján. 3,18) .
Róm. 12,10 Atyafiúi, testvéri szeretettel egymás
iránt gyöngédek, egymást odaadóan
szeretők, a tiszteletadásban egymást
megelőzők egymással versengők legyetek*
*Az apostolok újra
és újra figyelmeztetik a hívőket: „A
testvéri szeretet legyen maradandó. A vendégszeretetről meg ne feledkezzetek,
mert ezáltal egyesek - tudtukon kívül - angyalokat vendégeltek meg” (Zsid.
13,1-2).
„Tisztítsátok meg egész
valótokat az igazság iránti engedelmességgel képmutatás nélküli
testvérszeretetre, egymást kitartóan, tiszta szívből, tiszta szellemből szeressétek, mint akik nem romlandó, hanem
romolhatatlan magból születtetek újjá, Isten élő és maradandó igéje által” (1
Pét. 1,22-23).
„A testvéri szeretetről
pedig nem szükséges írnom nektek, hiszen titeket az Isten tanított az egymás
iránti szeretetre, és mert gyakoroljátok is ezt minden testvér iránt egész
Macedóniában. De kérünk titeket, testvéreim, hogy egyre inkább gyarapodjatok ebben”
(1 Thess. 4,9-10).
Már Dávid így prófétál erről,
kijelentve az egyetértés és szeretet eredményét: „… Ó, mily szép és mily
gyönyörűséges, ha a testvérek egyetértésben élnek! Olyan ez, mint mikor a drága
olaj a fejről lecsordul a szakállra, Áron szakállára, amely leér köntöse
gallérjára. Olyan, mint a Hermon harmatja,
amely leszáll a Sion hegyére. Csak oda küld az ÚR áldást és életet mindenkor” (Zsolt.
133,1-2).
Az apostoli figyelmeztetés
minden gyülekezetben felhangzik: „Ha tehát van vigasztalás Krisztusban, ha
van szeretetből fakadó figyelmeztetés, ha van közösség a Szellemben, ha van
irgalom és könyörület, akkor tegyétek teljessé örömömet azzal, hogy ugyanazt
akarjátok: ugyanaz a szeretet legyen bennetek, egyet akarva ugyanarra
törekedjetek. Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem
alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál; és senki se a maga hasznát
nézze, hanem mindenki a másokét is. Az az indulat legyen bennetek, ami Krisztus
Jézusban is megvolt” (Fil. 2,1-5).
„Mindenkit tiszteljetek, és becsüljetek meg. Az atyafiúságot, a testvéri közösséget odaadóan szeressétek. Az Istent tiszteljétek. A királyt, vagyis a
legfőbb hatalmat tiszteljétek, és becsüljétek” (1Pét. 2,17).
Róm. 12,11 A fáradozásban, erőfeszítésben,
buzgóságban, szorgalomban, odaadásban ne legyetek restek. Szellemben buzgók
legyetek; az Úrnak szolgáljatok. [Más fordítás: A buzgóságban ne lankadjatok; a
szolgálatkészségben fáradhatatlanok, az igyekezetben nem lusták, a serénykedésben
nem késlekedők. Ne legyetek tunyák tennivalótokban. Legyetek
tüzes szelleműek, izzatok a Szellemtől. Krisztus
tulajdonaként végezzétek munkátokat, azaz: rabszolgálkodjatok]*
*És így folytatódik a kijelentés: „Tudván, hogy ti az Úrtól
veszitek az örökségnek jutalmát: mert az Úr Krisztusnak szolgáltok. [Más
fordítás: Tudván, hogy ti viszonzásul megkapjátok az Úrtól az örökséget.
Az Úr Krisztusnak szolgáljatok tehát]” (Kol. 3,24).
Róm. 12,12 A reménységben, - az Isten ígéreteire irányuló,
természetfölötti elváró reménységben örvendezők, derűsek, örülők.*
A háborúságban, a nyomorúságban, szorongattatásban,
elnyomásban, szorult helyzetben, nyomorgatásban, nyomorúságban, baj, és
üldözésben tűrők, és kitartóak,
állhatatosak. E azt jelenti, hogy: alatta maradás a tehernek, nem teszi le,
viszi; „vállalja” ezeket.** A könyörgésben,
imádságban állhatatosak, szorgalmasok, kitartóak, ragaszkodók***
*Az apostol újra és
újra arra buzdítja a hívőket, hogy örüljenek, s a Szent Szellem ennek az okát
is kijelenti: „Továbbá testvéreim,
örüljetek az Úrban. Ugyanazokat írni néktek én nem restellem, tinéktek pedig
bátorságos, és titeket megerősít” (Fil. 3.1).
„Örüljetek az Úrban
mindenkor; ismét mondom, örüljetek!” (Fil. 4,4).
„…és ne bánkódjatok, mert
az Úrnak öröme a ti erősségetek” (Nehem. 8,10).
**Az
üldöztetésekben és szorongattatásokban való állhatatosságra, a „teher alatt
maradásra” buzdítanak az apostolok: „De
emlékezzetek a korábbi napokra, amelyekben miután megvilágosodtatok, sok
szenvedéssel teljes küzdelmet állottatok ki. Mert egyrészt gyalázásokkal és
gyötrésekkel nyilvánosan megszégyenítettek titeket, másrészt társaikká lettetek
azoknak, akikkel ugyanez történt. A foglyokkal is együtt szenvedtetek, és
vagyonotok elrablását is örömmel fogadtátok, mivel tudtátok, hogy nektek
értékesebb és maradandóbb vagyonotok van. Ne veszítsétek el tehát bizalmatokat,
amelynek nagy jutalma van. Mert állhatatosságra van szükségetek, hogy az Isten
akaratát cselekedjétek, és így beteljesüljön rajtatok az ígéret” (Zsid.
10,32-36).
„Akiket Isten hatalma őriz
hit által az üdvösségre, amely készen van, hogy az utolsó időben nyilvánvalóvá
legyen. Amelyben örvendeztek, noha most kissé, ha meg kell lenni, szomorkodtok
különféle kísértések között, hogy a ti megpróbált hitetek, amely sokkal
értékesebb a veszendő, de tűzben kipróbált aranynál, Jézus Krisztus
megjelenésekor méltónak bizonyuljon a dicséretre, dicsőségre és tisztességre” (1
Pét. 1,5-7).
„Legyetek tehát
türelemmel, testvéreim, az Úr eljöveteléig. Íme, a földművelő várja a föld
drága gyümölcsét, és türelmesen várja, amíg az korai és késői esőt kap.
Legyetek tehát ti is türelemmel, és erősítsétek meg a szíveteket, mert az Úr
eljövetele közel van. Ne panaszkodjatok, testvéreim, egymásra, hogy el ne
ítéltessetek! Íme, a bíró az ajtó előtt áll. Vegyetek példát, testvéreim, a
szenvedésben és a türelemben a prófétákról, akik az Úr nevében szóltak” (Jak. 5,7-10).
***Az imádságban
való kitartásról az Úr Jézus mondott egy példázatot is: „Arról is mondott nekik példázatot, hogy mindenkor
imádkozniuk kell, és nem szabad belefáradniuk. Ezt mondta: „Az egyik városban
volt egy bíró, aki az Istent nem félte, az embereket pedig nem becsülte. Élt
abban a városban egy özvegyasszony is, aki gyakran elment hozzá, és azt kérte
tőle: Szolgáltass nekem igazságot ellenfelemmel szemben. Az egy ideig nem volt
rá hajlandó, de azután azt mondta magában: Ha nem is félem az Istent, és az
embereket sem becsülöm, mégis, mivel terhemre van ez az özvegyasszony, igazságot
szolgáltatok neki, hogy ne járjon ide, és ne zaklasson engem vég nélkül.”
Azután így szólt az Úr: „Halljátok, mit mond a hamis bíró! Vajon az Isten nem
szolgáltat-e igazságot választottainak, akik éjjel-nappal kiáltanak hozzá? És
várakoztatja-e őket?” (Luk. 18,1-7).
És az apostol is így buzdítja
a hívőket: „Mindenkor örüljetek,
szüntelenül imádkozzatok, mindenért hálát adjatok, mert ez az Isten akarata
Jézus Krisztus által a ti javatokra” (1Thessz. 5,16-18).
Róm. 12,13 A szentek szükségeire adakozók legyetek; a
vendégszeretetet gyakoroljátok. [Más fordítás: A szentekkel vállaljatok
közösséget szükségeikben.
Legyetek a vendégszeretetre alkalmat keresők, vagyis nem csak ismerőseiteket
vendégeljétek meg, hanem az ismeretlen, idegen embereket, jövevényeket is
fogadjátok be közösségetekbe]*
*És ismét hangzik a
figyelmeztetetés: „A testvéri szeretet legyen maradandó. A vendégszeretetről el ne felejtkezzetek,
mert ez által némelyek, tudtukon kívül, angyalokat vendégeltek meg” (Zsid. 13,1-2).
Cselekedjetek úgy, ahogyan
Ábrahám is, aki a sátra bejáratánál ülve: „felemelé
az ő szemeit, és látá, hogy ímé három férfiú áll ő előtte. És látván, eléjük
siete a sátor ajtajából, és földig meghajtá magát. És monda: Jó Uram, ha kedves
vagyok te előtted, kérlek, ne kerüld el a te szolgádat. Hadd hozzanak, kérlek,
egy kevés vizet, és mossátok meg a ti lábaitokat, és dőljetek le a fa alatt. Én
pedig hozok egy falat kenyeret, hogy erősítsétek meg a ti szíveteket, azután
menjetek tovább, mert azért tértetek be a ti szolgátokhoz. És mondának:
Cselekedjél, amint szólál. És besiete Ábrahám a sátorba Sárához, és monda:
Siess, gyúrj meg három mérték lisztlángot, és csinálj pogácsát. A baromhoz is
elfuta Ábrahám, és hoza egy gyenge kövér borjút, és adá a szolgának, az pedig
siete azt elkészíteni. És vőn vajat és tejet, és a borjút, melyet elkészített
vala, és eléjük tevé: és ő mellettük áll vala a fa alatt, azok pedig evének” (1 Móz. 18,2-8).
Róm. 12,14 Áldjátok, vagyis ajánljátok Isten kegyelmébe azokat, akik titeket kergetnek,
üldözőiteket; áldjátok, jót kívánjatok azoknak, és ne átkozzátok, ne mondjatok
rosszat*
*Már az
Ószövetségben így szól a parancs: „Ha előltalálod ellenséged eltévedt ökrét
vagy szamarát: hajtsd vissza néki. Ha látod, hogy annak a szamara, aki téged
gyűlöl, a teher alatt fekszik, vigyázz, rajta ne hagyd; oldd le azt ővele
együtt” (2 Móz. 23,4-5).
És az Úr Jézus így
figyelmezteti az övéit: „Én
pedig azt mondom néktek: Szeressétek Isten szeretetével ellenségeiteket, áldjátok, vagyis ajánljátok Isten kegyelmébe azokat,
akik titeket átkoznak, jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek, és
imádkozzatok azokért, akik háborgatnak és kergetnek titeket” (Mát.
5,44-48).
Erre Ő maga ad gyakorlati
útmutatást, amely által az is kijelentést nyer, hogy mit is jelent az ellenség
„áldása”: „Mikor pedig elmenének a helyre, mely Koponya helyének mondatik,
ott megfeszíték őt és a gonosztevőket, egyiket jobb kéz felől, a másikat balkéz
felől. Jézus pedig monda: Atyám! Bocsásd
meg nékik; mert nem tudják mit cselekesznek” (Luk. 23,33-34).
És az Övéi követik Őt: „Amikor
megkövezték Istvánt, az így imádkozott: „Úr Jézus, vedd magadhoz szellememet!”
Térdre esvén pedig, nagy fennszóval kiálta: Uram, ne tulajdonítsd nékik e bűnt! És ezt mondván, elaluvék” (Csel. 7,59-60).
Róm. 12,15 Örüljetek az örülőkkel, és sírjatok a
sírókkal*
*A testté lett Ige
– az Úr Jézus – ezt tanítja: „Boldogok, akik sírnak, mert ők megvigasztaltatnak” (Mt. 5,4).
És a Szent
Szellem megmagyarázza: „Mert a Bárány, aki a királyiszéknek közepette van,
legelteti őket, és a vizeknek élő forrásaira viszi őket; és eltöröl Isten az ő
szemeikről minden könnyet” (Jel. 7,17).
Dávid így
imádkozik: Akik könnyezve vetettek, ujjongva arassanak! Aki sírva indul,
mikor vetőmagját viszi, ujjongva érkezzék, ha kévéit hozza!” (Zsolt. 126,6).
Róm. 12,16 Egymás iránt ugyanazon indulattal,
érzéssel legyetek. [Más fordítás: Éljetek egymással
egyetértésben; egy célra, egymás javára törekedjetek; ugyanolyan legyen a
gondolkodásotok mások iránt, mint önmagatok iránt]. Ne kevélykedjetek, hanem az
alázatosakhoz szabjátok magatokat. [Más fordítás: Ne legyetek fennhéjázók, nagyra
törők. Ne a magas vagy fellengzős dolgokon
jártassátok eszeteket, hanem
alkalmazkodjatok az egyszerű emberekhez; Ne legyetek nagyravágyók, hanem együttérzők az alacsonyrendűekkel]* Ne legyetek bölcsek, okosak, eszesek,
értelmesek timagatokban, a magatok értelme szerint. Ne legyetek olyanok, akik
csak a saját emberi értelmükben bíznak, és erre építenek**
*És az apostol
részletesen kifejti az előző kijelentés értelmét, azaz: Isten akaratát: „Ha tehát van vigasztalás Krisztusban, ha van
szeretetből fakadó figyelmeztetés, ha van közösség a Szellemben, ha van irgalom
és könyörület. Teljesítsétek be az én örömömet, hogy egyenlő indulattal
legyetek, ugyanazon szeretettel viseltetvén, egy érzésben, egyugyanazon
indulattal lévén. Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem
alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál” (Fil. 2,1-3).
„A békességes tűrésnek és
vigasztalásnak Istene pedig adja néktek, hogy ugyanazon indulat legyen bennetek
egymás iránt Krisztus Jézus szerint: hogy egy szívvel, egy szájjal dicsőítsétek
Urunkat, Jézus Krisztust, az Atyát. Fogadjátok be tehát egymást, ahogyan
Krisztus is befogadott minket az Isten dicsőségére” (Róm. 15,5-7)
„Végezetre, atyámfiai, legyetek jó
egészségben, épüljetek, vigasztalódjatok, egy értelemben legyetek, békességben
éljetek; és a szeretetnek és békességnek Istene lészen veletek” (2 Kor. 13,11)
„Csakhogy a Krisztus evangéliumához
méltóan viseljétek magatokat, hogy
akár oda menvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok
felől, hogy megálltok egy Szellemben, egy személyként viaskodván az evangélium
hitéért” (Fil. 1,27).
„És akik e szabály szerint élnek, békesség
és irgalmasság azokon, és az Istennek Izráelén” (Gal. 6,16).
**Hanem: „Bizodalmad legyen az Úrban teljes
elmédből; a magad értelmére pedig ne támaszkodjál. Minden te útjaidban
megismered őt; akkor ő igazgatja a te útjaidat. Ne tartsd bölcsnek önmagadat,
féljed az Urat, és kerüld a rosszat! Egészség lesz ez a te testednek, egész lényednek, és megújulás a te csontjaidnak” (Péld. 3,5-8).
Dávid megvallása:
„…Uram, nem fuvalkodott fel az én szívem, szemeim sem láttak magasra, Nem
törekszem arra, ami túl nagy és elérhetetlen nekem. Inkább csitítottam,
csendesítettem magamat, mint anya a gyermekét. Mint a gyermek, olyan most a
lényem” (Zsolt. 131,1-2).
A prófétán keresztül is int a Szent Szellem: „Jaj azoknak, akik
bölcseknek képzelik magukat, és magukat tartják okosnak” (Ésa. 5,21)..
„Ne
légy felettébb igaz, és felettébb ne bölcselkedjél; miért keresnél magadnak
veszedelmet?” (Préd. 7,16).
És Pál apostol is figyelmezteti a Krisztus népét: „Akik tehát tökéletesek vagyunk, így
gondolkozzunk, és ha valamit másképpen gondoltok, azt is kijelenti majd Isten
nektek; Csakhogy amire eljutottunk, ugyanabban egy szabály szerint járjunk,
ugyanazon értelemben legyünk”(Fil.
3,15-16).
Róm. 12,17 Senkinek gonoszért gonosszal, rosszért rosszal, sérelemért,
igazságtalanságért, méltatlanságért ne fizessetek sérelemmel, igazságtalansággal, káros, ártalmas dologgal. A
tisztességre a Krisztusi magatartásnak megfelelően gondotok legyen minden ember
előtt. Jóra törekedjetek
úgy, hogy azt minden ember lássa*
*És: „Ne mondd: Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele,
megfizetek mindenkinek cselekedete szerint!” (Péld. 24,29).
„Ne mondd: Megfizetek a
rosszért! Reménykedj az Úrban, ő megsegít téged” (Péld.
20,22).
Tehát: „Vigyázzatok, hogy senki senkinek rosszért
rosszal ne fizessen; hanem mindenkor jóra törekedjetek úgy egymás iránt, mint
mindenki iránt” (1 Thess. 5,15).
„Nem fizetvén gonosszal a gonoszért, avagy
szidalommal a szidalomért; sőt ellenkezőleg áldást mondván, tudva, hogy arra
hívattatok el, hogy áldást örököljetek” (1
Pét. 3,9).
„Mert Isten akarata az, hogy jót
cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek tudatlanságát” (1 Pét. 2,15).
És azt valljátok: „Mert
gondunk van a tisztességre nemcsak az Úr előtt, hanem az emberek előtt is” (2 Kor. 8,21).
Róm. 12,18 Ha lehetséges, amennyire tőletek függ, minden emberrel
békességben éljetek*
*Az Úr Jézus azt tanítja,
hogy: „Boldogok a békességre igyekezők, a békeszerzők, akik
békét teremtenek, és békességet készítenek: mert ők az Isten fiainak mondatnak” (Mát. 5,9).
Ezért az apostol is erre
hívja fel a hívők figyelmét: „Törekedjetek mindenki iránt a békességre és a
szent életre, amely nélkül senki sem látja meg az Urat” (Zsid. 12,14).
És: „Azokra a dolgokra
törekedjünk tehát, amelyek a békességet és egymás
építését szolgálják” (Róm. 14,19).
Róm. 12,19 Magatokért bosszút ne álljatok, és ne szolgáltassatok a magatok
ügyében igazságot szerelmeseim, hanem adjatok helyet a gonosz = a sátán ellen
irányuló haragnak, mert meg van
írva: Enyém a bosszúállás, az igazságszolgáltatás, és a
megvédelmezés, én megfizetek,és
igazságot szolgáltatok, és megigazítok,
ezt mondja az Úr*
*Te pedig: „Bosszúálló, és igazságszolgáltató
ne légy, és haragot ne tarts a te néped fiai ellen, hanem szeressed
felebarátodat, mint magadat. Én vagyok az Úr” (3 Móz. 19,18).
„Ne mondd: bosszút állok
rajta! Várjad az Urat, és megszabadít téged!” (Péld. 20,22).
„Ne mondd ezt: amiképpen
cselekedett én velem, úgy cselekszem ő vele; megfizetek mindenkinek az ő
cselekedete szerint” (Péld. 24,29).
Mert: „Enyém a
bosszúállás, és az
igazságszolgáltatás és a megfizetés,
amikor lábuk megtántorodik; mert közel van az ő veszedelmük napja, és siet, ami
rájuk vár! Bizony, ítél az ÚR népe ügyében, és megkönyörül szolgáin, ha látja,
hogy ernyedt a kéz, és végét járja apraja-nagyja” (5 Móz. 32,35-36).
„Mert igazságot szolgáltat
népének az ÚR, és megkönyörül szolgáin” (Zsolt. 135,14).
Róm. 12,20 Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj
ennie; ha szomjúhozik, adj innia, mert
ha ezt műveled, eleven szenet, tüzes, izzó parazsat gyűjtesz, és halmozol
az ő fejére*
*A Szent Szellem
arra tanít, hogy mit kell tennünk azokkal, akik gyűlölnek és üldöznek minket: „Ha éhezik, aki gyűlöl téged, adj neki kenyeret, és ha
szomjazik, adj neki vizet, Mert elevenszenet gyűjtesz az ő fejére, és az Úr
megfizeti néked” (Péld. 25,21-22).
Az Úr Jézus kijelentése az
Övéi részére: Így nyilvánul meg, hogy isteni természet részesei vagytok: „Nektek
azonban, akik hallgattok engem, ezt mondom: szeressétek ellenségeiteket,
tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket; áldjátok azokat, akik átkoznak,
és imádkozzatok azokért, akik bántalmaznak titeket. Aki arcul üt, annak tartsd
oda a másik arcodat is, és aki elveszi felsőruhádat, attól alsóruhádat se
tagadd meg. Mindenkinek, aki kér tőled, adj, és attól, aki elveszi a tiedet, ne
követeld vissza. És amint szeretnétek, hogy az emberek veletek bánjanak, ti is
úgy bánjatok velük” (Luk. 6,27-31).
Hogy legyetek a ti mennyei
Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és
esőt ad mind az igazaknak, mind a hamisaknak. Legyetek azért ti tökéletesek,
miként a ti mennyei Atyátok tökéletes” (Mát. 5,44-45.48).
Az eleven szénről pedig
Ézsaiáson keresztül szól a kijelentés: Ézsaiás
próféta az Úr jelenlétébe kerülve megrémül és így szól: „… Jaj nekem!
Elvesztem, mert tisztátalan ajkú vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom.
Hiszen a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim! És hozzám repült egy a
szeráfok közül, és kezében eleven szén vala, amelyet fogóval vett volt
az oltárról; És illeté számat azzal, és mondá: Ímé ez illeté ajkaidat, és
hamisságod eltávozott, és bűnöd elfedeztetett” (Ésa. 6,5-7).
Tehát azért kell eleven szenet – vagyis élő Igét – gyűjteni az ellenség fejére,
hogy ellenségből testvérré, gyűlölő és üldözőből szerető – Krisztusi – emberré váljon!!
Róm. 12,21 Ne győzettessél meg a gonosztól, hanem a gonoszt jóval győzd meg. [Más fordítás: Ne hagyd, hogy legyőzzön, és
leigázzon a rossz téged, és hogy győzedelmeskedjen
rajtad. Inkább te győzd le a rosszat
jóval].
Szeress!
Ne uralkodjál testvéreden kegyetlenül, hanem félj a te
Istenedtől, és szeresd őt Isten szerinti szeretettel.
(3 Móz. 25:43)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)