Róm. 6,1 Mit mondunk tehát? Megmaradjunk-é a bűnben, vagyis a
céltévesztésben,
hogy a kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása annál
nagyobb, és bőségesebb legyen? Hogy a kegyelem annál inkább áradjon,
gyarapodjon, és megsokasodjon?
Róm. 6,2 Távol legyen: Semmi esetre sem. Akik egyszer már
meghaltunk a bűnnek, azaz a céltévesztésnek, mimódon élnénk még abban*
*Hiszen: „... aki
meghalt, felszabadult a bűn alól” (Róm.
6,7).
Róm. 6,3 Avagy nem tudjátok-é, és nem értitek, hogy mi, akik
bemerítkeztünk Krisztus Jézusba, az
ő halálába merítkeztünk be?*
*Az üdvösségünk Isten kegyelméből van:
„Mert kegyelemből, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú
gondoskodása által tartattatok meg,
és részesültetek a megváltásban, és így
üdvözültetek, mégpedig hit által. és
ez nem tőletek van, ez nem a magatok érdeme: Isten ajándéka ez. Nem cselekedetekből, hogy senki ne
kérkedjék, és ne dicsekedhessék” (Eféz. 2,8-9).
Bizony: „Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az
ő irgalmasságából tartott meg, vagyis
üdvözített minket újjászülő és
megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit. 3.5).
Az Úr Jézus kijelentése
arról, hogy hogyan és miért kell újonnan születni: „… Ha valaki nem születik, nem
származik vízből és Szellemből, nem mehet be, mert nem tud, nem képes bemenni az
Isten országába, Isten királyságába,
birodalmába” (Ján. 3,5).
És a kijelentés az
apostolokon keresztül így folytatódik: „… Térjetek
meg, vagyis változtassátok
meg gondolkozásotokat és merítkezzetek be mindnyájan a Jézus Krisztusnak
nevében a bűnöknek, vagyis a céltévesztés bocsánatára, és eltörlésére; és veszitek, megkapjátok a Szent Szellemet ajándéként” (Csel. 2,38).
És hogy milyen vízbe kell
bemerítkezni, arról így hangzik a kijelentés: „… Krisztus szerette a kihívott gyülekezetet, az
eklézsiát, és Odaadta érte a saját életét. Hogy azt felkészítse, és megszentelje, vagyis Isten számára elkülönítse, és szentté tegye, megtisztítván a bemerítés fürdőjében az
ige, az élet igéje által” (Ef.
5,25-26).
A Szent Szellembe való
bemeritkezés következménye lesz: „Eltemettetvén
Ővele együtt a bemerítésben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten
erejébe vetett hit által, aki feltámasztá Őt a halálból... Mert akik Krisztusba
meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek fel” (Kol. 2,12; Gal. 3,27).
Pál apostolon keresztül
megerősíti a Szent szellem, hogy mibe kell bemerítkezni: „… Pál, eljárván a felsőbb tartományokat, Efézusba érkezék: és mikor
némely tanítványokra talált, Monda nékik: Vajjon vettetek-é Szent Szellemet,
minekutána hivőkké lettetek? Azok pedig mondának néki: Sőt inkább azt sem
hallottuk, hogy már eljött a Szent Szellem. Ezután megkérdezte tőlük: Akkor
mibe meritkeztetetek be? A János
bemerítésébe ” - válaszolták ezek. Pál
ekkor így szólt: János, amikor bemerített, megtérést, vagyis a gondolkozásmód megváltoztatását követelte, és azt mondta a népnek, hogy abban higgyenek, aki utána jön,
azaz Krisztus Jézusban. Amikor ezt meghallották, bemerítkeztek az Úr Jézus
nevébe. És amikor Pál rájuk tette a kezét, leszállt rájuk a Szent Szellem,
úgyhogy különböző nyelveken szóltak, és prófétáltak” (Csel. 19,1-6).
János apostol így látja a
megdicsőült Urat, az Úr Jézus Krisztust, és kijelentést nyer az Ő neve, amibe
be kell merítkezni: „… vérrel hintett
ruhába vala öltöztetve és a neve Isten
ígéjének neveztetik” (Jel. 19,13).
Róm. 6,4 Eltemettettünk, azaz szellemben hasonlóvá váltunk azért
Ővele együtt a bemerítés által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott, és
életre kelt Krisztus a halálból, a halottak közül az Atyának dicsősége fényessége, ragyogása, ereje által,
azonképpen mi is új, azaz újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő,
természetfeletti életben járjunk*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Eltemettetvén, vagyis szellemben
hasonlóvá válva, azaz hasonulva Ővele a bemerítésben, akiben egyetemben fel
is támasztattatok az Isten erejébe vetett
hit által, aki feltámasztá Őt a halálból, vagyis a halottak közül. És
titeket, kik holtak valátok a bűnökben, vagyis
akiket halottakká tettek az elesések, hibás
lépések, botlások, melléfogások és a
ti hústesteteknek
körülmetéletlenségében, megelevenített, és
életre keltett együtt Ővele, megbocsátván minden bűnötöket
az után, hogy minden elesésünket megbocsátotta” (Kol. 2,12-13).
És tette ezt azért Isten: „Hogy levetkezzétek, és félretegyétek ama régi élet, vagyis a korábbi gonosz
életmódotok, életviteletek, életvezetésetek,
magatartásotok, viselkedésetek szerint való ó embert, mely meg van
romolva, mert el van tévelyítve,
és csábítás áldozatául esett a csalárdság, a megtévesztés, becsapás, csalás, árulás, csábítás kívánságai miatt.
[Más
fordítás: Vessétek le az óembert, mely magát korábbi forgolódástokhoz
szabja, mely a csalárd kívánságok útján megromlik; Aki romlásba rohan a
megtévesztő, csalárd és gonosz kívánságok miatt, és akit
a saját vágyai rossz irányba vezettek].
Megújuljatok pedig a ti elméteknek, a ti bensőtöknek szelleme
szerint. És felöltözzétek amaz új,
vagyis újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban, azaz Hit
által való megigazulásban, és
valóságos szentségben az Ige által” (Eféz. 4,22-24).
És aki Újjonnan – vagyis a Szent Szellemtől, és
Isten Igéje által – született, az ilyen megvallást tesz: „Áldott, és imádni való az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztusnak
Atyja, aki az ő nagy irgalmassága, könyörületessége,
gyengéd, szerető irgalma szerint újonnan szült minket élő reménységre
Jézus Krisztusnak a halálból való
feltámadása által” (1Pét 1,3).
Hiszen: „Az ő akarata szült minket az igazságnak - a valóságnak - igéje által,
hogy az ő teremtményeinek valami zsengéje legyünk” (Jak. 1,18).
Az újjászülő beszéd pedig: „… az igazság – a valóság - beszéde, mely az
Evangélium” (Kol. 1,5).
És ti: „…nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek
újjá, Isten élő és maradandó igéje által”
(1Pt. 1,23).
Aki: „nem az általunk
véghezvitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából üdvözített minket
újjászülő és megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit. 3,5).
„Ezek által kaptuk meg
azokat az ígéreteket, amelyek nekünk drágák, sőt a legnagyobbak: hogy általuk
isteni természet részeseivé legyünk…” (2 Pét. 1,4).
Így valósult meg a prófécia,
amely az új teremtésnek figyelmeztetés is: „Ne a régi dolgokat emlegessétek,
ne a múltakon tűnődjetek! Mert én újat cselekszem, most kezd kibontakozni, majd
megtudjátok…” (Ésa. 43,18-19)
„Mert ímé, új egeket és új
földet teremtek, és a régiek ingyen sem említtetnek, a régire nem is emlékeznek, még
csak észbe sem jutnak” (Ésa. 65,17).
Hanem:
„Most született csecsemők gyanánt, a tiszta, csalárdságtól
mentes, szellemi hamisítatlan, és
megtéveszthetetlen tej, azaz Isten igéje után
vágyakozzatok, hogy azon növekedjetek
az üdvösségre, azaz amíg majd
megmenekültök” (1Pét 2,2).
Róm. 6,5 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint Ővele
eggyé lettünk, vagyis egybenőttünk,
és egyesültünk, bizonyára feltámadásáé szerint is azok leszünk, vagyis
feltámadásával is összenőttekké leszünk, egyesülünk*
*Mert: „Isten ugyanis
feltámasztotta, életre keltette az Urat, és hatalmával, és ereje által minket
is fel fog támasztani, és életre kelt a halálból” (1Kor. 6,14).
Mert: „... ha Annak a Szelleme lakik bennetek, aki feltámasztotta, életre keltette
Jézust a halálból, a halottak közül, ugyanaz,
aki feltámasztotta, életre keltette Krisztus Jézust a halálból, halottak közül, megeleveníti, életre kelti a ti
halandó testeiteket (szómátokat)
a ti éneteket, személyeteket is az ő ti bennetek lakozó Szelleme által...
Igaz beszéd ez, és megbízható
az ige (a logosz). Mert ha vele
együtt meghaltunk, vele együtt fogunk élni is” (Róm. 8,11; 2 Tim. 2,11).
Róm. 6,6 Tudván azt, hogy a mi ó emberünk Ővele
megfeszíttetett, azaz oszlopra feszíttetett, hogy megerőtlenüljön, és teljesen működésképtelenné, erejét vesztetté legyen a bűnnek
teste, (amartias szóma): a
céltévesztett én. És megsemmisüljön, vagyis elpusztuljon, tétlenné,
tehetetlenné váljon a bűn hatalmában álló, a céltévesztett test vagyis a: (szóma) = az egó, azaz az én, hogy ezután ne legyünk rabszolgája, és ne szolgáljunk a bűnnek, vagyis ne legyünk a céltévesztés rabszolgái*
*És azért rörtént
ez: „Hogy
levetkezzétek, és félretegyétek ama régi élet, a
korábbi gonosz életmódotok szerint való óembert, mely meg van romolva,
és eltévelyedett, csábítás áldozatául esett a csalárdság a megtévesztés,
becsapás, csalás, árulás, csábítás kívánságai miatt.
[Más fordítás: Hogy
levessétek az óembert, mely magát korábbi forgolódástokhoz szabja, mely a
csalárd kívánságok útján megromlik; Aki romlásba rohan a megtévesztő, csalárd
és gonosz kívánságok miatt, és akit a saját vágyai
rossz irányba vezettek]” (Eféz. 4,22).
„hogy
többé ne emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint éljétek le hústesti
életetek hátralevő idejét” (1Pt. 4,2).
És mi: „Azért
nem csüggedünk, és nem fáradunk bele, nem lankadunk meg, nem merülünk ki, nem
restülünk meg, nem veszítjük el kedvünket, és bátorságunkat; sőt ha a mi külső
emberünk megromol, tönkre is megy, és elfogyatkozik, a belső emberünk
mindazáltal napról-napra megújul, és minden nap épül” (2 Kor. 4,16).
Róm. 6,7 Mert aki így meghalt, felszabadult a bűn alól, és
megigazult; vagyis igazságossá lett, felmentést nyert a bűntől, azaz a cél ELVÉTÉSÉTŐL*
*Ezért tehát: „…
atyámfiai, testvéreim, nem vagyunk adósok a hústestnek, hogy hústest szerint
éljünk” (Róm. 8,12).
Róm. 6,8 Hogyha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy együtt
élünk is Ővele*
*A kijelentés
megerősítése: „Igaz beszéd ez. Mert ha vele együtt meghaltunk, vele együtt fogunk élni
is” (2 Tim. 2,11)
„Isten ugyanis feltámasztotta az Urat, és
hatalmával minket is fel fog támasztani”
(1Kor. 6,14).
Róm. 6,9 Tudván, és biztosak vagyunk abban, hogy Krisztus, aki
miután feltámadt a halálból, vagyis a halottak közül, többé meg nem hal; a
halál többé rajta nem uralkodik*
*Mert Ő az: „Kit az Isten
feltámasztott, a halál fájdalmait megoldván; mivelhogy lehetetlen volt néki
attól fogva tartatnia” (Csel. 2,24)
Ahogyan azt előre megígérte: „Azt pedig, hogy
feltámasztotta őt a halálból, és többé nem fog visszatérni az elmúlásba, így mondta meg: Nektek váltom be a
Dávidnak tett biztos, szent ígéreteket. Ezért más helyen is így szól: Nem
engeded, hogy a te Szented elmúlást lásson”
(Csel. 13,34-35).
Róm. 6,10 Mert hogy meghalt, a bűnnek, vagyis a céltévesztés miatt
halt meg egyszer, hogy pedig él, az
Istennek él.
[Más
fordítás: Ami
ugyanis benne meghalt azt a vétek, a cél elvétése ölte meg egyszer, ami pedig
él azt az Isten élteti].
Róm. 6,11 Ezenképpen vegyétek
számításba, és gondoljátok ti is, hogy meghaltatok a
bűnnek, vagyis a céltévesztésnek, de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus
Krisztusban*
*Őbenne: „Aki a mi bűneinket, céltévesztésünket, tévedéseinket, maga vitte fel testében (szóma): teljes lényében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, a
vétkekre ne legyünk kaphatók, és
megigazultan folytassuk életünket. Akinek sajgó,
véres sebeivel szógyultatok meg, és megszabadultatok a
betegségekből, akiket teljessé, éppé tettek véres zúzódásai” (1 Pét. 2,24).
Róm. 6,12 Ne engedjétek, hogy uralkodjék tehát a bűn, a
céltévesztés következménye a ti halandó,
és mulandó testetekben (szóma): személyetekben, ami
ki van téve a halálnak, hogy engedjetek néki az ő kívánságaiban, és ne engedjetek az ő vágyainak és szenvedélyének*
*Pál apostol példát
ad a testi vágyak elleni harcról: „... megsanyargatom, és szolgává teszem a
testemet (szóma) = az énemet, hogy amíg másoknak prédikálok, magam ne legyek
alkalmatlanná a küzdelemre” (1Kor. 9,27)
Ti is: „Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a
paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a
kapzsiságot, ami bálványimádás.” „Ha ugyan Őt megértettétek, és Őbenne
megtaníttattatok, úgy amint az igazság a Jézusban: Hogy levetkezzétek ama régi
élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt.
Megújuljatok pedig a ti elméteknek szelleme szerint.” (Kol. 3,5; Eféz. 4,21-23).
Péter apostol is felhívja a
hívők figyelmét: „Szeretteim, kérlek
titeket, mint jövevényeket és idegeneket: tartózkodjatok a hústesti vágyaktól, amelyek az életünk ellen
harcolnak” (1Pt. 2,11)
Már Dávid ezt kéri az Úrtól, egyben kijelentve,
hogy hogyan tudjuk megtartóztatni magunkat a testi vágyaktól: „Vezéreld
utamat a te igéd szerint, és ne engedd, hogy valami hamisság uralkodjék
rajtam!” (Zsolt.
119,133).
Róm. 6,13 Se ne szánjátok,
és ne adjátok át, ne állítsátok oda a ti tagjaitokat, vagyis a test egy-egy funkciót végző részét
hamisságnak támadó
fegyvereiül a bűnnek, az igazságtalanságnak, és gonoszságnak szolgálatára.
Hanem szánjátok és adjátok oda, és bocsássátok rendelkezésre magatokat az
Istennek szolgálatára, mint akik a halálból életre keltetek, és a ti
tagjaitokat, a ti testetek egy-egy funkciót végző részét a megigazulás fegyvereiül az Istennek*
*És mert nagyon
fontos, sőt életbevágó a kijelentés, ezért megismétli a Szent Szellem: „Kérlek azért
titeket atyámfiai az Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a ti
testeiteket (szómata umón) = halandó személyeteket földi formáját élő, szent és Istennek kedves áldozatul. Mint a ti okos
tiszteleteteket”„hogy többé ne emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint
éljétek le hústesti életetek, azaz (biosz) = földi életetek hátralevő idejét. Bizony, elég volt abból, hogy a
múltban a pogányok szokása szerint kicsapongásokban, kívánságokban,
részegeskedésekben, dorbézolásokban, tivornyázásokban és szentségtelen
bálványimádásokban éltetek” (Róm. 12,1;
1 Pét. 4,2-3).
Mert ha továbbra is: „… hústest szerint éltek,
meg kell halnotok, de ha a Szellem által megölitek, vagyis halálra adjátok
a test (szóma): a testi természetetek cselekedeteit, élni fogtok” (Róm. 8,13).
Róm. 6,14 Mert a bűn, vagyis a céltévesztés következménye ti
rajtatok nem uralkodik; mert nem vagytok törvény alatt, hanem kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése,
jóindulatú gondoskodása, és felmentése alatt*
*Azért mert: „… a törvény a
valóságban csak haragot nemz, haragot eredményez. Ahol azonban nincs
törvény, ott nincs törvényszegés sem, vagyis ott nem lehet áthágni sem a
törvényt” (Róm. 4,15).
Róm. 6,15 Mit is tehát? Mi következik ebből? Vétkezzünk-é és
újra céltévesztők legyünk-e? Mivelhogy nem vagyunk a törvény uralma alatt,
hanem kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása, és
felmentése alatt? Távol legyen.
Róm. 6,16 Avagy nem tudjátok, hogy akinek oda szánjátok, és
alárendelitek magatokat szolgákul, vagyis rabszolga gyanánt az engedelmességre,
annak vagytok szolgái, vagyis rabszolgái, akinek engedelmeskedtek: vagy a
bűnnek, vagyis a céltévesztésnek halálra, azaz ami a halálba vezet, vagy az
engedelmességnek, ami megigazulásra vezet*
*Az Úr Jézus – a testté lett Ige – így
figyelmeztet: „... Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki
bűnt, vagyis a cél elvétését cselekszi, rabszolgája a bűnnek, vagyis a cél elvétésének” (Ján. 8,34)
És Péter apostolon keresztül megmagyarázza a Szent
Szellem a kijelentést: „... mert akit
valaki legyőzött, az annak rabszolgájává lett. Mert ha az Úrnak, a megtartó
Jézus Krisztusnak megismerése által a világ fertelmeit elkerülték, de ezekbe ismét
belekeveredve legyőzetnek, az ő utolsó állapotuk gonoszabbá lett az elsőnél” (2 Pét. 2,19-20).
Róm. 6,17 De hála az Istennek az Ő kedvezéséért, jóindulatú
gondoskodásáért, és felmentéséért, vagyis kegyelméért, hogy jóllehet a bűn, a cél elvétésének
rabszolgái voltatok, de szívetek szerint, és most már szívből azaz: bensőtökből
engedelmeskedtek a tudomány és tanítás azon alakjának, és követendő mintájának,
amelyre adattatok, és amelyre
rendelve vagytok.
Róm. 6,18 Felszabadulván
pedig a bűn alól, vagyis a céltévesztés kötelékéből, az igazságnak, azaz a
megigazultságnak rabszolgáivá lettetek.
Róm. 6,19 Emberi módon szólok, és fejezem ki magam a ti
hústesteteknek erőtlensége, és gyarlósága
miatt. Mert amiképpen oda szántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak, a törvény nélküli állapotnak
rabszolgáiul a hamisságra, a
törvénytelenségre: azonképpen szánjátok, és adjátok oda most a ti tagjaitokat (szóma)
= személyetek egy-egy funkciót végző részét rabszolgáiul a megigazulásnak
a megszenteltetésre.
[Más
fordítás: A
hústest gyönge, ugyanis enged a kísértésnek. Ezért amiképpen oda szántátok a ti
tagjaitokat a tisztátalanságnak, és
a törvény nélküli állapotnak rabszolgáiul a törvénytelenségre: most úgy
állítsátok tagjaitokat rabszolgákul az igazságosság oldalára, hogy azok
megszentelődéseteket munkálják]*
*Péter apostol megvallása: „Mert elégséges nékünk, hogy
életünk elfolyt, vagyis már eltelt
idejében a pogányok, vagyis a nemzetek
akaratát, vágyát, tetszését követtük,
és cselekedtük. Járván
feslettségekben, kicsapongásokban,
bujaságban, gyönyörök közt, kívánságokban,
érzékiség, vágy, és epekedésben, részegségekben, borozásokban, mértéktelenségben, dobzódásokban, vagyis dorbézolásban,
dáridózásban, és zavargásban, tivornyázva, ivásokban és undok, törvényt félretevő, tiltott bálványimádásokban”
(1Pét 4,3).
Így
figyelmeztet az Úr Jézus is: „Vigyázzatok és imádkozzatok, hogy kísértetbe
ne essetek; mert jóllehet a szellem kész, de a hústest erőtelen” (Mát.
26,41).
Ezt ismerve így beszél Pál
apostol: „… megsanyargatom, és megzabolázom,
állon ütöm, megöklözöm, és így alávetem, és leigázom testemet (szóma): egész lényemet és rabszolgává teszem, vagyis
rabságba kényszerítem, hogy míg
másoknak prédikálok, tanítok, hirdetem
az Igét, vagy amikor másokat versenybe hívok, magam valami módon méltatlanná és alkalmatlanná ne legyek” (1
Kor. 9,27).
Róm. 6,20 Mert mikor a bűn, vagyis a céltévesztés rabszolgái
valátok, az igazságtól, vagyis a megigazulástól szabadok, függetlenek valátok.
Róm. 6,21 Micsoda gyümölcsét vettétek azért akkor azoknak,
amiket most szégyenletek? Mert azoknak a vége, az eredménye halál*
*Ugyanis: „…
amíg hústest szerint éltünk, a bűnök, törvény által szított szenvedélyei
hatottak tagjainkban, amelyek a halálnak termettek gyümölcsöt” (Róm. 7,5).
Róm. 6,22 Most pedig, minekutána felszabadultatok a bűn, vagyis
a céltévesztés alól, rabszolgáivá lettetek pedig az Istennek megvan a gyümölcsötök a
megszenteltetésre, az Isten céljaira való elkülönítésre / elkülönülésre,
a vége, azaz eredménye pedig örök élet.
[Más
fordítás: Gyümölcsötök
a megszentelődés, célotok az örök vagyis: a természetfeletti élet, az életnek
egy más létezési formája].
Róm. 6,23 Mert a bűn, azaz a cél elvétésének zsoldja, vagyis a bér, amellyel a bűn fizet, halál. Az Isten kegyelmi ajándéka, vagyis a Szent Szellem
megnyilvánulása pedig örök élet, a természetfeletti élet a mi Urunk
Krisztus Jézusban*
*Isten már az első embert figyelmezette: „De a jó
és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert amely napon ejéndel arról,
bizony meghalsz” (1 Móz. 2,17).
De a test kívánságának
erőssége megerőtlenítette Isten Igéjét:
„Az asszony úgy látta, hogy jó volna enni arról a fáról, mert csábítja a
szemet, meg kívánatos is az a fa, mert okossá tesz: szakított a gyümölcséből,
evett, majd adott a vele levő férjének is, és ő is evett” (1Móz. 3,6).
És az apostolon keresztül folytatódik a kijelentés arról, ami halált
eredményez: „Ne tévelyegjetek, Isten nem
csúfoltatik meg; mert amit vet az ember, azt aratándja is.
[Más
fordítás: Ne áltassátok magatokat!
Istent nem lehet becsapni! Azt fogja az ember aratni, amit vetett].
Mert aki vet az ő hústestének,
vagyis aki a hús világába vet, a hústestből
arat veszedelmet, azaz pusztulást, és
saját húsából fog romlást aratni. Aki
pedig vet a Szellemnek, a Szellemből arat örök életet.
[Más
fordítás: Aki azért vet, hogy
kielégítse bűnös természetének kívánságait, annak a bűnös természete örök halált
terem, és ezt fogja learatni. Aki viszont a Szent Szellem tetszésére vet, az a
Szent Szellemből arat örök, azaz természetfeletti életet]” (Gal. 6,7-8).
Meg van írva, hogy: „Az istentelen,
vagyis az Isten nélkül élő, a nem hívő
munkál és szerez álnok és hamis keresményt; az igazságszerzőnek, vagyis a
megigazulást szerzőnek pedig jutalma
valóságos
(Más fordítás: de igaz bérhez jut az, aki igazságot /
alétheia: valóságot, azaz Igét / vet)”
(Péld.
11,18).
Mert: „Aki vet
hazugságot, arat nyomorúságot,
bajt, csapást, katasztrófát; és az ő haragjának, gőgjének, kevélységének, arroganciaúájának vesszeje megtöretik, és
megsemmisül. Az irgalmas szemű, és a jóságos tekintetű ember megáldatik, mert adott az ő kenyeréből
a szegénynek, a nincstelennek”
(Péld. 22,8-9).
Már Mózesen keresztül így
figyelmeztet az Úr: „Lám elődbe adtam ma
néked az életet és a jót: a halált és a gonoszt, a rosszat. Bizonyságul, tanúul hívom ellenetek ma a mennyet és
a földet, hogy az életet és a halált adtam előtökbe, az áldást és az átkot:
válaszd hát az életet, hogy élhess mind te, mind a te magod” (5 Móz. 30,15.19).
És mi az, ami halált
eredményez, erről így szól a Szent Szellem: „Parázna,
azaz: Isten iránt hűtlen férfiak és asszonyok, nem tudjátok-é, hogy a
világ barátsága ellenségeskedés az Istennel? Aki azért e világ barátja akar
lenni és a világgal barátságot köt,
az Isten ellenségévé lesz” (Jak. 4,4).
Hát: „… ne vegyetek részt a sötétség haszontalan cselekedeteiben, hanem
inkább leplezzétek le ezeket” (Eféz.
5,11).
Mert: „Amint
én láttam, akik hamisságot szántanak és gonoszságot, azaz vészt vetnek, ugyanazt aratnak” (Jób.
4,8).
Hanem: „… levetkezzétek ama régi élet szerint való ó embert, hogy a korábbi gonosz életmódotokat
hagyjátok el és vessétek le a „régi” embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt
[Más
fordítás: Ez ugyanis teljesen megromlott a saját vágyai miatt, amelyek
rossz irányba vezették, és aki romlásba rohan a megtévesztő kívánságok miatt].
Megújuljatok pedig a ti elméteknek szelleme
szerint” (Eféz. 4,22-23).
Mert: „Akik pedig Krisztuséi, a hústestet, vagyis a bűnös természetüket szenvedélyeivel, kívánságaival és vágyaival együtt
legyőzték indulataival és kívánságaival együtt” (Gal. 5,24).
És: Ezek által kaptuk meg azokat az ígéreteket, amelyek nekünk drágák, sőt
a legnagyobbak: hogy általuk isteni természet részeseivé legyetek és
megmeneküljetek attól a pusztulástól, amelyet a kívánság okoz a világban” (2 Pét. 1,4)