2016. szeptember 15.
2016. szeptember 12.
Római levél 1. fejezet: Mi az Evangélium (revidiált, végleges)
Róm 1,1 Pál, Jézus Krisztusnak, a Felkentnek szolgája, vagyis rabszolgája, aki Urának, Jézus Krisztusnak
tulajdona. Elhívott, és meghívott apostol, vagyis az Úr Jézus által kinevezett követ, elválasztva, és külön választva a világi, tisztátalan,
szentségtelen dolgoktól. Isten Evangéliumának, azaz: Örömhírének, győzelmi hírének, a győzelmes
hadvezérről szóló jó hírnek hirdetésére és prédikálására*
*És azért: „Hogy legyek a Jézus Krisztus szolgája a
pogányok, vagyis a nemzetek között, munkálkodván az Isten
evangéliumában, hogy legyen a pogányoknak áldozata kedves és a Szent Szellem
által megszentelt.
[Más
fordítás: Hogy amikor az örömüzenet papi szolgálatát végzem, én a
Krisztus Jézusnak a nemzetek közé kirendelt áldozó papja vagyok; hogy a pogány
népek a Szent Szellemtől megszentelt kedves áldozati ajándékká legyenek]” (Róm.
15,16).
Az Úr Jézussal való
találkozása pedig így történt: Amikor Damaszkuszba tartott, hogy ott is üldözze
a Krisztus népét, itt találkozott a feltámadott Úrral. „És amint méne, lőn, hogy közelgete
Damaskushoz, és nagy hirtelenséggel mennyei fény sugárzá őt körül, és
villant fel körülötte a mennyből. És
ő leesvén a földre, halla szózatot, és egy
hang így szólt hozzá, mely ezt mondja
vala néki: Saul, Saul, mit kergetsz, és
miért üldözöl engem? És monda:
Kicsoda vagy, Uram? Az Úr pedig monda: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz,
és üldözöl: nehéz néked az ösztöke ellen
rugódoznod. Remegve és ámulva monda: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? Az Úr
pedig monda néki: Kelj fel és menj be a városba, és majd megmondják néked, mit
kell cselekedned. A vele utazó férfiak pedig némán, és szótlanul álltak, hallva
ugyan a szót, vagyis a hangot, de senkit sem látva. Felkele azonban
Saulus a földről, de mikor felnyitá szemeit, senkit sem láta, sőt egyáltalán nem
látott), azért kézen fogva vezeték be
őt Damaszkuszba. És három napig nem látott, és nem evett és nem ivott” (Csel. 9,3-9).
Az Úr pedig egy Anániás nevű
tanítványát küldte Saulushoz, így szólva hozzá: „…Eredj el, mert ő nékem választott edényem, hogy hordozza az én
nevemet a pogányok és királyok, és Izráel
fiai előtt. Anániás pedig
elment, és bement abba a házba; rátette kezét, és ezt mondta: „Atyámfia, Saul,
az Úr küldött engem, az a Jézus, aki megjelent neked az úton, amelyen jöttél,
és azért küldött, hogy újra láss, és megtelj Szent Szellemmel. És egyszerre,
mintha pikkelyek estek volna le a szeméről, újra látott; azután felkelt, és
bemerítkezett, majd miután evett, erőre kapott. Néhány napig együtt volt a
damaszkuszi tanítványokkal, és azonnal hirdetni kezdte a zsinagógákban
Jézusról, hogy ő az Isten Fia” (Csel.
9,15.17-20)
Róm. 1.2 Melyet eleve, és amit már hajdan megígért az ő prófétái, vagyis az Ő
nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyek által
a szentírásokban,
Róm. 1.3 Az ő Fia felől, a mi Urunkról, Jézus Krisztusról, aki Dávid magvából lett,
vagyis született hústest szerint,
Róm. 1.4 Aki megbizonyíttatott, és kijelentetett hatalmasan, és hatalmas erővel
Isten Fiának a szentség Szelleme szerint, vagyis a Szent Szellem által,
a halálból, vagyis a halottak közül való feltámadás által, a mi Urunk Jézus
Krisztus felől,
Róm. 1,5 Aki által vettük, és nyertük, és kaptuk a kegyelmet, vagyis Isten jóindulatát, és
kedvezését, és az apostolságot, vagyis az apostoli
küldetést, az apostoli megbízást a hitben való engedelmességnek okáért, azaz,
hogy a hitnek minden nemzet meghódoljon. Minden pogányok, azaz, hogy minden
nép, és nemzet között munkálkodjunk az ő nevéért; és az Ő neve dicsőségére]*
*Az apostol bizonyságtétele elhívásáról, és feladatáról: „Nékem, minden szentek között a legeslegkisebbnek adatott, vagyis jutott
osztályrészül ez a kegyelem, ez az ajándék, hogy a pogányoknak, vagyis a
nemzeteknek örömüzenetül hirdessem a
Krisztus végére mehetetlen, és
felfoghatatlan, kinyomozhatatlan, kifürkészhetetlen, mérhetetlen gazdagságát; Ezért vagyok én, Pál, a Krisztusnak foglya ti érettetek, a pogányokért,
vagyis a nemzetekért. Ha ugyan
hallottátok, és ha tényleg
megértettétek, és felfogtátok Isten
kegyelmének rendjét, és rendelkezését, vagyis Isten jóindulatát, kedvezését, jóindulatú gondoskodását
irántatok, és kegyelmének arról a sáfárságáról, melyet nékem adott a ti érdeketekben. Vagyis: amelyben a ti javatokra részesültem. Ennek az Evangéliumnak lettem szolgájává az Isten kegyelmének ama
ajándékából, mely adatott nékem az Ő hatalmának munkája, és csodatevő ereje,
energiája szerint, azaz amelyet hathatós erejével juttatott
nekem. Amelynek lettem én szolgájává
az Isten sáfársága, vagyis az Isten rám vonatkozó terve szerint, amelyet nékem adott tireátok nézve,
vagyis az eklézsiáért, melynek én kiszolgálójává lettem, hogy betöltsem, és teljesítsem, érvényre
juttassam, és teljesen feltárjam előttetek az Isten [logoszát],
azaz Igéjét” (Eféz. 3,8.1-2.7;Kol. 1,25).
Azért, hogy megismertettessék, és hogy
kijelentse, ismertté tegye, értésére adja, tudomására hozza most a mennybéli fejedelemségekkel, vagyis az égi helyeken lévő kormányzatokkal; fennhatóságokkal,
és hatalmasságokkal az egyház, azaz: a kihívott gyülekezet, az eklézsia
által az Istennek sokféle, és szerfölött sokrétű bölcsességét” (Eféz 3,10)
Róm. 1,6 Kik között, vagyis e nemzetek között vagytok ti is, Jézus Krisztusnak
hivatalosai, azaz: elhívottai.
Róm. 1,7 Mindeneknek, és mindenkinek, akik Rómában [jelentése: fenséges hírnévben, erőben]
vagytok, Isten szerelmeseinek, vagyis Isten kedvesen,
nagyon szeretett, drágáinak, hivatalos szenteknek: akik Istennek
szenteltek, és Isten tulajdona vagytok. Akiket ő elhívott és megszentelt, akik
ezért Isten szerinti, tökéletesek, hibátlanok, tiszták, Istenhez méltók vagytok.
Kegyelem, vagyis Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú
gondoskodása néktek és békesség, vagyis az az
állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a
veszély érzetétől való mentesség.
Boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól.
Róm. 1,8 Először hálát adok az én Istenemnek a Jézus Krisztus által mindnyájatokért,
hogy a ti hiteteknek, és meggyőződéseteknek az egész látható világon híre van, és hogy
a ti hitetekről dicsérettel szólnak, és hirdettetik.
Róm. 1,9 Mert bizonyságom, és tanúm nékem az Isten, kinek szellem szerint, és
szellemben szolgálok az ő Fiának evangéliumában, amit hirdetek, hogy imáimban szüntelen, és szakadatlanul,
megszakítás, és megállás nélkül emlékezem felőletek, és említést teszek
rólatok.
Róm. 1.10 Imádkozásaimban mindenkor, mindig, minden
időben és szüntelenül könyörögvén, vajha egyszer végre-valahára már
jó szerencsés út adódnék nékem Istennek akaratából, és segítségével hogy hozzátok mehessek, hogy hozzátok eljuthassak]*
*Az apostol így vágyakozik minden gyülekezet után, így írva a Thessalonikabeli gyülekezetnek is: „Mikor
éjjel-nappal nagy buzgón, és
fáradhatatlanul esedezünk és mindent felülmúló mértékben könyörgünk,
hogy megláthassuk a ti orcátokat, hogy végre szemtől-szembe láthassunk
benneteket, és kipótolhassuk a ti
hitetek hiányait, és
helyreigazíthassuk hitetek hiányosságait. Maga pedig az Isten és a mi Atyánk, és a mi Urunk a Jézus Krisztus
egyengesse meg, és terelje, és vezesse a mi utunkat ti
hozzátok.
[Más fordítás: Azért imádkozunk, hogy Istenünk, mennyei édesapánk, és
Urunk, Jézus segítsen meg minket, és végre valóban eljussunk hozzátok]” (1
Thess. 3,10-11)
Róm. 1,11 Mert hiszen kívánlak, és sóvárogva, epedve vágyom titeket látni, hogy
valami szellemi ajándékot közölhessek, és megoszthassak veletek, és adjak át nektek a ti megerősítésetekre,
megszilárdításotokra, és megalapozásotokra*
*Mert: „Tudom, és meg vagyok róla győződve, hogy
mikor hozzátok megyek, a Krisztus evangéliuma, vagyis örömüzenete áldásának
teljességével megyek, azaz a Krisztus
teljes áldását viszem magammal” (Róm. 15,29)
Róm. 1,12 Azaz, hogy együtt kölcsönösen felbuzduljunk, és felbátorodjunk, és
megvigasztalódjunk ti nálatok egymás hite által, a tiétek meg az enyém által,
azaz a kölcsönös hit által, mely tibennetek és énbennem van.
Róm. 1,13 Nem akarom pedig, hogy ne tudjátok atyámfiai, testvérek, hogy én gyakran
elvégeztem magamban, és már többször terveztem, és elhatároztam, hogy elmegyek
hozzátok, de mindez ideig megakadályoztattam, és gátolva voltam, hogy köztetek
is nyerjek valami szellemi gyümölcsöt, hogy
köztetek is legyen munkámnak valami gyümölcse, mint a többi pogányok, és az
egyéb nemzetek közt is.
Róm. 1,14 Mind a görögöknek, azaz helléneknek, vagyis pogányoknak, mind a
barbároknak, a műveletleneknek, mind
a bölcseknek, a tudósoknak, mind a tudatlanoknak, a bolondoknak, vagyis
Isten nélkül élőknek, az értelmetleneknek, vagyis érzéki, azaz hústestieknek
köteles vagyok és tartozom ezzel]*
*És így folytatja az apostol, megvallva, hogy ez nem a saját
erejéből történik: „Amire igyekezem is, tusakodván, küzdve, harcolva, igyekszem, és törekszem, és ezért fáradok és küzdök az Ő ereje szerint,
és az Ő erejével, mely én
bennem hatalmasan, és hatékonyan, és hatalommal munkálkodik, és működik”
(Kol. 1,29)
Róm. 1,15 Azért ami rajtam áll, és amennyire tőlem függ, kész vagyok, és megvan
bennem a buzgó készség, hogy néktek is, akik Rómában [jelentése: fenséges
hírnévben, erőben] vagytok, az evangéliumot, az örömüzenetet, a
győzelmi hírt hirdetni, és
prédikálni.
Róm. 1,16 Mert ugyanis nem szégyellem a Krisztus evangéliumát, az Úr Jézus kereszthalála általi győzelméről szóló jó hírt; a
győzelmi hírt, mert Istennek hatalma, és Istennek képessége, szabadító,
üdvösséget hozó ereje az minden hívőnek üdvösségére*aki hisz. Zsidónak,
azaz júdeaiaknak kezdetben, vagyis először s azután görögnek, azaz: hellénnek, vagyis pogánynak.
*Üdvösség: (szótéria): amely magába foglalja a bűnbocsánatot, megmenekülést
(rossztól, veszélytől, ártalomtól, betegségtől, balesetből, bűnökből.
Mindenfajta problémából, bajból); megszabadítás (mindenfajta veszedelemből,
gonosz szellemi lényektől /démonoktól/; oltalmazás; biztonság; állandóság;
jólét (bővölködés anyagi és szellemi javakban); jóllét (egészség); boldogság,
megtartatás;
Róm. 1,17 Mert az Istennek igazsága, vagyis: az Isten által
ajándékozott megigazulás jelentetik
ki, és nyilvánul meg abban, és igazságosságáról hull le az örömüzenetben a
lepel, mégpedig hitből hitbe, vagyis a hívő a hittel nyer el; s ezt az
igazságosságot a hit a hitnek adja tudtul, miképpen meg van írva: Az igaz, vagyis
a megigazult vagy megigazított ember pedig hitből él. Ez olyan hit, amely Istennek emberi ésszel fel nem érhető
segítségében, és csodáiban tud bizakodni]*
*Már a prófétán keresztül kijelenti a Szent Szellem, hogy: „Ímé,
felfuvalkodott, nem igaz őbenne az ő lelke, nem őszinte lelkű. De az igaz pedig az ő hite által él” (Hab. 2,4).
És megismétli az
apostolon keresztül: „Az igaz pedig
hitből él. És aki meghátrál, abban nem gyönyörködik a lelkem” (Zsid. 10,38)
Róm. 1,18 Mert nyilván van, és kijelentetik, megnyilvánul, és lelepleződik az
Istennek haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége
istentelensége, azaz Isten
nélkülisége, gonoszsága és hamissága, igazságtalansága, vagyis
igenélkülisége ellen. Kik az isteni igazságot, a valóságot, vagyis Isten Igéjét hamissággal,
igazságtalansággal, gonoszsággal, az IGE hiányával feltartóztatják, és
elnyomják, lefogva tartják, elfojtják, nem engedik érvényesülni, sőt gátolják,
és akadályozzák*
* „Mert nem olyan
Isten vagy te, aki hamisságban, vagyis hazugságban, valótlanságban,
kitalálásban gyönyörködnél. Mert Te nem leled örömöd a csalásban,
becsapásban, sikertelenségben, boldogtalanságban, és szerencsétlenségben. Nem lakhatik, és nem talál otthonra tenálad
gonosz. Nem állhatnak meg szemeid előtt a kevélyek, a dicsekvők. Gyűlölsz Te
minden bűnt cselekedőt, vagyis nem szereted a hiábavalóságot,
bálványt imádót” (Zsolt. 5,5-6)
Róm. 1,19 Mert ami az Isten felől tudható, megismerhető, megérthető, és nyilvánvaló,
nyilván van ő bennük, és világosan ismerik, mert az Isten megjelentette, és
nyilvánvalóvá, és láthatóvá tette, sőt kijelentette nékik*
*Mert: „nem hagyta magát bizonyság nélkül, mert jótevőtök
volt, a mennyből esőt adott nektek és termést hozó időket; bőven adott nektek
eledelt és szívbéli örömet” (Csel. 14,17)
Azért:
„hogy keressék az Istent, hátha kitapinthatják és megtalálhatják, hiszen
nincs is messzire egyikünktől sem; Mert Őbenne élünk, mozgunk és vagyunk…” (Csel.
17,27-28)
Hiszen: „Az egek beszélik
Isten dicsőségét, és kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat. Nap napnak mond
beszédet; éj éjnek ad jelentést. Nem olyan szó, sem olyan beszéd, amelynek
hangja nem hallható: Szózatuk kihat az egész földre, és a világ végére az ő
mondásuk” (Zsolt. 19,2-5)
„Kérdezd csak meg az
állatokat, azok is tanítanak, és az égi madarakat, azok is tudósítanak. Vagy
elmélkedj a földről, az is tanít, a tenger halai is beszélnek neked. Ki ne
tudná mindezekről, hogy az ÚR keze alkotta őket?” (Jób. 12,7-9)
Róm. 1,20 Mert ami Istenben láthatatlan tudniillik az ő örökké való hatalma, és az Ő
ereje, ami képessé tesz bármi megtételére, és istensége, a világ teremtésétől
fogva az ő alkotásaiból, az Ő műveiből, és munkái értelmes vizsgálata révén
megértetvén megláttatik. És
világosan látszanak, mivel a teremtett dolgokból érzékelhetők, úgy, hogy ők
menthetetlenek. És ezért nincs hát mentségük.
Róm. 1,21 Mert bár az Istent megismerték, és
az Ő létezésének tökéletesen tudatában vannak mindazáltal nem mint Istent
dicsőítették őt, sem néki hálákat nem adtak, hanem az ő okoskodásaikban hiábavalókká
lettek, és belevesztek gondolataikba, és üressé váltak, holtpontra
jutottak elgondolásaikkal; bolonddá azaz bálványimádókká váltak, és az ő
balgatag érteni nem akaró, és
oktalan szívük, vagyis az ő bensőjük megsötétedett, és egészen sötétségbe borult, és
megvakult*
*Mert
ezek azok: „Kik értelmükben, és gondolkozásmódjukban meghomályosodtak, akiknek sötétség borult az értelmükre, elidegenültek az isteni élettől, Istentől, aki az
élet forrása
elszakadtak, mert megmaradtak tévelygésükben, vagyis elszakadtak Isten
életétől a tudatlanság miatt, mely az
ő szívük az ő bensőjük keménysége, elkérgesedése, érzéketlensége, vaksága miatt van bennük (Eféz. 4,18).
Róm. 1,22 Magukat bölcseknek vallván, és bölcseknek tartván kérkedtek, és közben
balgatagokká, és oktalanná, bolonddá, és esztelenné lettek*
*Az Úr pedig azt kérdezi: „Hol a bölcs?
Hol az írástudó? Hol e világnak vitázója? Nemde nem bolondsággá tette-é Isten e
világnak bölcsességét? (1 Kor. 1,20)
„Nincs bölcsesség, és nincs értelem, és nincs tanács
az Úr ellen.” (Péld. 21,30)
Mert csak: „Őnála van a bölcsesség és hatalom, övé a
tanács és az értelem” (Jób. 12,13)
Róm. 1,23 És az örökkévaló, a halhatatlan Istennek dicsőségét, fölségét
felcserélték, és behelyettesítették, és meghamisították a mulandó
pusztulásra ítélt, és halandó embereknek és madaraknak és négylábú állatoknak
és csúszó-mászó állatoknak képmásával, vagyis kifaragott ábrázatával, képével*
*Azt kérdezi az Úr: „Kihez
hasonlíthatnátok az Istent, és hogyan készíthetnétek el képmását? A mesterember
bálványszobrot önt, az ötvös bevonja arannyal, és ezüstláncot forraszt hozzá.
Aki szegény ilyen áldozathozatalra, nem korhadó fát választ, ügyes mesterembert
keres, hogy olyan bálványszobrot készítsen, mely nem inog. Hát nem tudjátok,
nem hallottátok, nem mondták el nektek régtől fogva, nem magyarázták meg a föld
alapozását?” (Ésa. 40,18-21)
Az apostol is így szól a pogányokhoz:
„Mivel tehát az Isten nemzetsége vagyunk,
nem szabad azt hinnünk, hogy aranyhoz vagy ezüsthöz, vagy kőhöz, művészi
alkotáshoz vagy emberi elképzeléshez hasonló az istenség” (Csel. 17,29)
És az Úr így figyelmezteti az
Övéit: „Őrizzétek meg azért jól a ti
lelketeket, vagyis magatokat, mert semmi alakot nem láttatok akkor, amikor a tűznek közepéből szólott
hozzátok az Úr a Hóreben. a pusztaságban, sivatagban: vagyis e világban.
Hogy el ne vetemedjetek, és faragott
képet, valamely bálványféle alakot ne csináljatok magatoknak, férfi vagy
asszony képére. Képére valamely baromnak, amely van a földön; képére valamely
repdeső madárnak, amely röpköd a levegőben; Képére valamely földön csúszó-mászó
állatnak; képére valamely halnak, amely van a föld alatt lévő vizekben. Se
szemeidet fel ne emeld az égre, hogy meglásd a napot, a holdat és a
csillagokat, az égnek minden seregét, hogy meg ne tántorodjál, és le ne borulj
azok előtt, és ne tiszteljed azokat, amelyeket az Úr, a te Istened minden
néppel közlött, az egész ég alatt. (5
Móz. 4,15-19)
„Ezt mondja az Úr: A pogányok útját el ne tanuljátok…
Mert a népek bálványai csupa hiábavalóság, hiszen az erdő fájából vágják azt;
ács-mester kezei készítik bárddal. Ezüsttel és arannyal megékesíti azt,
szegekkel és pörölyökkel megerősítik, hogy le ne essék. Olyanok, mint az
egyenes pálmafa, és nem beszélnek; viszik-hordják őket, mert mozdulni nem
tudnak. Ne féljetek tőlük, mert nem tehetnek rosszat; de jót tenni se képesek!
Mind egyig balgatagok és bolondok; hiábavalóságokra tanít; fa az. Társisból hozott lapított
ezüst és Ofirból való arany; az
ácsnak és az ötvös kezének munkája; öltözetük kék és piros bíbor; mesterek
munkája valahány” (Jer. 10,2-6.8-9)
Róm
1,24 Ezért
Isten szívük, vagyis az ő bensőjük vágya, és kívánsága, szenvedélye
szerint kiszolgáltatta, és átadta őket a tisztátalanságnak, hadd gyalázzák meg,
és hadd szeplősítsék, és becstelenítsék meg, hadd tegyék gyalázatossá saját
testüket (szómájukat): vagyis saját személyüket, teljes
lényüket*
*Vagyis Isten
hagyta, hogy a maguk választotta úton járjanak: „Ki az elmúlt időkben hagyta a pogányokat mind a maguk útján
haladni” (Csel. 14,16).
És bár: „A tudatlanság időszakait ugyan elnézte Isten, de most azt hirdeti az
embereknek, hogy mindenki mindenütt térjen meg, vagyis változtassa meg a
gondolkozás módját, és forduljon Isten felé” (Csel. 17,30).
Az apostol így figyelmezteti
a szenteket: „Ezt mondom annakokáért és
bizonyságot teszek az Úrban, hogy ti többé ne járjatok úgy, mint egyéb pogányok
is járnak az ő elméjüknek hiábavalóságában. Kik értelmükben meghomályosodtak,
elidegenültek az isteni élettől a tudatlanság miatt, mely az ő szívük keménysége
miatt van bennük. Kik erkölcsi érzés nélkül, önmagukat a bujálkodásra adták,
minden tisztátalanságnak nagy nyereséggel való cselekedésére” (Eféz.
4,17-19).
A megtérés előtti időről így
szól Isten Igéje: „Ti abban az időben
Krisztus nélkül éltetek, Izráel közösségétől elkülönítve, és mint az ígéret
szövetségein kívül álló idegenek, reménység nélkül és Isten nélkül éltetek a
világban. Most pedig Krisztus Jézusban ti, akik egykor „távol” voltatok,
„közel” kerültetek a Krisztus vére által” (Ef. 2,12-13).
Azért: „Hogy mindenitek szentségben és tisztességben tudja bírni a maga
edényét, Nem kívánság gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az
Istent” (1 Thess. 4,4-5).
Róm 1,25 Isten igazságát, vagyis a
valóságot, Isten Igéjét
hamissággal, hazugsággal, valótlansággal, kitalálással cserélték fel, és
változtatták át, s inkább a teremtmények, és a teremtett dolgok előtt hódoltak,
azokat tisztelték, imádták és szolgálták mint a Teremtő előtt, aki mindörökké,
az örökkévalóságon át áldott, és imádni való. Ámen*
*Ezért aztán: „Az Isten pedig
elfordult tőlük, és adta, és
kiszolgáltatta őket, hogy
szolgáljanak az ég seregének, és hogy
imádják az ég csillagseregét” (Csel. 7,42).
Róm 1,26 Ezért szolgáltatta ki, és hagyta, és engedte át őket Isten a saját
gyalázatos szenvedélyeiknek, a megvetendő, szégyenteljes, gyalázatos és tisztátalan
indulatoknak. Asszonyaik a természetes szokást, a természetes
érintkezést, a természetnek megfelelő,
veleszületett kapcsolatot; a
nemi érintkezést természetellenessel váltották fel*
*De: „… amiket titokban tesznek, azokról még beszélni
is szégyen” (Ef. 5,12)
„Senki titeket meg ne
csaljon üres beszédekkel; mert ezekért jő az Isten haragja a hitetlenség
fiaira. Ne vegyetek tehát részt ezekben”
(Eféz. 5,6-7)
Róm 1,27 A férfiak hasonlóképpen
abbahagyták az asszonnyal való természetes, ösztönös életet, vagyis a
természetnek megfelelő közösülést; érintkezést, és bujaságukban egymás iránt
gerjedtek vágyra, vagyis férfi férfival űzött ocsmányságot, és fertelmeskedett,
és fajtalankodtak. De meg is kapták tévelygésük megszolgált, és méltó, és
megérdemelt bérét, jutalmát, díját, elvévén önmagukban*
*Már Mózesen
keresztül figyelmezteti az Úr az Ő népét, hogy: „Férfiúval ne hálj úgy, amint
asszonnyal hálnak: utálatosság az” (3 Móz. 18,22).
„És ha valaki férfival hál, úgy amint asszonnyal szoktak hálni:
utálatosságot követtek el mindketten, halállal lakoljanak; vérük rajtuk” (3
Móz. 20,13)
Róm 1,28 Miképpen nem méltatták az Istent
arra, hogy megismerjék, és ismeretükben megtartsák, az Isten is romlott
eszükre, romlott értelmükre, és méltatlan elvetemült gondolkozásra hagyta, és
szolgáltatta ki hát őket. hogy alávaló és illetlen tetteket vigyenek végbe.
[Más
fordítás: És ahogy ők nem tartották
érdemesnek megőrizni Istent az ismeretükben, úgy Isten pedig
kiszolgáltatta őket olyan gondolkodásmódnak, amelyet nem érdemes megőrizni]*
*Az Úr Jézus
kijelentése: „Mert megkövéredett, és megkeményedett; megkérgesedett; elhízott,
érzéketlenné vált, eltompult e népnek
szíve, mert háj nőtte be e nép bensőjét, és füleikkel nehezen hallottak, és szemeiket behunyták. Hogy valami
módon ne lássanak szemeikkel, és ne halljanak füleikkel, és ne értsenek
szívükkel, és meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket, és hogy ne forduljanak hozzám, hogy
meggyógyítsam, és helyreállítsam őket” (Mát. 13,15)
Róm 1,29 Tele is vannak mindenféle gonoszsággal, hitványsággal. Paráznasággal,
rossz erkölccsel, igazságtalansággal, romlottsággal, csalással, jogtalansággal,
és istentelenséggel, ami házasságtöréshez, fajtalansághoz, prostitúcióhoz
vezette őket. Kapzsisággal, mohósággal, telhetetlenséggel jogtalanul, kicsalt
nyereség utáni vággyal, fösvénységgel. Ravaszsággal, rosszasággal,
romlottsággal, gonoszsággal, becstelenséggel, hitványsággal, gyávasággal,
aminek következtében mindenféle baj, gyalázat, csapás, szerencsétlenség éri
őket, tele irigységgel, féltékenységgel, rosszindulattal, gyűlölettel,
gyilkossággal, vetélkedéssel, versengéssel, viszálykodással, veszekedéssel,
vitákkal, és harcokkal ármánykodással, álnoksággal, rosszindulattal,
gonoszlelkűséggel, rossz jellemmel, elvetemültséggel*
*És hogy mit
tesznek az Isten nélkül élő emberek, arról így beszélnek a próféták: „Megkívánják a
mezőket és elrabolják, a házakat is elveszik. Nyomorgatják, és kihasználják
az embert és házát, őt magát és birtokát”
(Mik. 2,2).
„Az utcák zugaiban lappang, ólálkodik a
házak körül, a rejtekhelyeken titokban megöli az ártatlant, szemei lesnek az ügyefogyottra, és szeme a gyámoltalant figyeli. Leselkedik, és lesben áll a rejtekhelyén,
leselkedik, mint az oroszlán az ő barlangjában, vagy a bozótban, hogy
elragadja a szegényt. Kiveti hálóját,
és elragadja a szegényt, a nyomorultat, mihelyt hálójába foghatja azt. Lenyomja,
tiporja, és erejétől elesnek az ügyefogyottak
(Más
fordítás: Szétzúzza, levágja a gyámoltalanokat, ha a körmei közé
jutnak)” (Zsolt. 10,8-10).
„Az özvegyet és jövevényt megölik, az árvákat is fojtogatják” (Zsolt.
94,6)
Róm 1,30 Megszólók, súsárlók, besúgók, árulkodók, suttogók, pletykálkodók,
rágalmazók, rossz beszédűek. Istengyűlölők, Istent nem tisztelik, nem félik.
Gyalázkodók gátlástalanok, fennhéjázók,
kevélyek, dölyfösek, gőgösek, felfuvalkodottak. Kérkedők, dicsekedők, hetvenkedők agyafúrtak, találékonyak
a rosszban, fortélyos gazok, rosszban mesterkedők, bosszúságra ingerlők.
Szüleik iránt engedetlenek*
*Gátlástalanok: A
görög fogalom szerint: ez egészen pontosan olyan embert jelent, aki
nem ismerve a mértéket vakmerően áthágja az isteni és emberi határokat, túllép
az erkölcsi korlátokon gőgtől, kevélységtől indíttatva. A fogalom magában
foglalja az erőszakos föllépést és a szabadjára engedett kívánságokat is, mint
paráznaság, bujaság, telhetetlenség. A görög köznyelvben jelentései tehát: gőg,
dölyf, kevélység; önhittség, elbizakodottság; kihívó viselkedés, féktelenség;
arcátlanság, csúfolódás; istentelenség, Isten elleni lázadás. Kéjvágy, bujaság;
vadság; bántalmazás, sértés, meggyalázás; nemi erőszak. Súlyos testi sértés;
erőszakosság, vadság; vakmerőség.
Róm 1,31 Értetlenek, balgatagok, ostobák, értelmetlenek. Hitszegők, szövetségtörők,
szószegők, megbízhatatlanok lelketlenek, szeretetlenek, kíméletlenek,
szívtelenek, ragaszkodás nélküliek könyörtelenek. Engesztelhetetlenek,
irgalmatlanok, összeférhetetlenek*
*Isten igéje
bemutatja, hogy milyenek azok az emberek, akik valamilyen vallást követnek, és
nem a Megváltót: „Az emberek ugyanis önzők, pénzsóvárak lesznek, kérkedők, dicsekvők, gőgösek, kevélyek.
Istenkáromlók, szüleikkel szemben
engedetlenek, hálátlanok, tisztátalanok,
és szentségtelenek. Szeretet nélkül
valók, kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértéktelenek, kegyetlenek, féktelenek, a jónak nem kedvelői, és jóra
nem hajlandók. Árulók, vakmerők,
felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői, akik inkább az élvezeteket szeretik, mint az
Istent. Kiknél megvan a kegyességnek
látszata, ezek olyan emberek, akik
vallási parancsokhoz, tehát külsőséges tényezőkhöz való igen pontos
ragaszkodásúak, akik a hitben folyó életet aprólékosan hűen, de alapjában véve
formálisan tartják meg, de
megtagadják annak erejét. Fordulj el
tehát ezektől, és ezeket kerüld” (2 Tim. 3,2-5).
„Főképpen pedig azokat, akik a hústestet
követvén, tisztátalan kívánságban járnak, és akik tisztátalan vágyaik után mennek. Ezek vakmerők, elbizakodottak, maguknak
kedveskedők, akik attól sem rettennek
vissza, hogy dicsőséges hatalmakat káromolják és az Isten felségét megvessék” (2 Pét. 2,10)
Róm 1,32 Akik bár fölismerték sem értették
Isten rendelkezését, Isten végzését, igazságát, döntését, hogy aki effélét
művel, és cselekszik, méltó a halálra, mégis ilyeneket nemcsak tesznek, sőt a
tetteseknek akik ilyeneket művelnek, még helyeselnek is, velük egyetértenek, és
oltalmazzák azokat.
Imádság:
Köszönöm Atyám, hogy Krisztusban jó pásztorom lettél.
Hálás vagyok törődésedért, gondoskodó szeretetedért. Ámen
Isten beszéde igen és Ámen!
„Énekeljetek neki új
éneket, szépen zengjenek hangszereitek!
Mert az ÚR igéje igaz, mindent hűségesen cselekszik”
(Zsolt. 33,3-4)
Bernleres: Isten kegyelme
Istennek semmit sem tudok adni és érette semmit sem tudok
cselekedni! A legjobb, amit tehetek, hogy eme tehetetlenségemet beismerem. Bár
ezt sem tudom az Ő kegyelme nélkül megtenni, de Isten maga az, aki ezt bennem
elvégzi.
Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól
Az élő hit szükségtelenné
teszi a vallásos érzések felkeltésének módszereit. Hiszen ha Jézus JELEN VAN,
minek is „azt éreztetni, mintha közel lenne”? Maga ígérte: „Veletek vagyok
minden napon, egészen a világ végéig”. Fogadd el! Áldjon az Úr!
Reinhard Bonnke
2016. szeptember 8.
Zsidó levél 7. fejezet: Reménységünk, közbenjárónk az Isten esküjével főpapunkká rendelt örök Fiú. (göröggel és kapcsolódó igékkel)
Zsid. 7,1 Mert [(gar): ugyanis] ez a Melkisédek [jelentése: igazság királya, az én királyom
igazságos] Sálem [jelentése: békesség,
béke, békés; teljes, egészséges, ép, sértetlen] királya, a [(hüpszisztosz):
magasságos] felséges Isten papja, aki
a királyok leveréséből visszatérő [legyőzése
után hazatérő] Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta [aki a királyok
leveréséből visszatérő Ábrahám (szünantaó): elé ment, és őt
megáldotta].*
*Erről így ad hírt
Isten igéje: „Melkisédek pedig Sálem királya, kenyeret és bort vitt ki eléje; ő pedig
a Magasságos Istennek papja vala. És megáldá őt, és monda: Áldott legyen Ábrám
a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől. Áldott a Magasságos Isten, aki
kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet ada néki mindenből” (1 Móz. 14,18-20).
Zsid. 7,2 Akinek tizedet is adott [(meridzó): juttatott,
átadott, részesített] Ábrahám mindenből: aki elsőben is [(próton):
először, kezdetben] magyarázat [(herméneuó): fordítás] szerint
igazság [(dikaioszüné): megigazulás] királya, azután [(epeita):
ezt követően, majd] pedig Sálem [jelentése: békesség, béke, békés; teljes, egészséges, ép, sértetlen] királya
is, azaz békesség [(eiréné): béke, békesség, háborítatlanság, vagyis: az az állapot,
amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, biztonság, siker,
a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az
egyén, mind a közösség vonatkozásában] királya,
Zsid. 7,3 Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem
napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten
Fiához, pap marad örökké.
Zsid. 7,4 Nézzétek [(theóreó): figyeljétek] meg pedig,
mily nagy ez, akinek a zsákmányból [a
zsákmány legjavából] tizedet is adott Ábrahám, a pátriárka, az [(patriarkhész):
ősatya];*
*Az Úr Jézus kijelentését hallva, így szólnak a Júdabeliek: „Avagy nagyobb [(meidzón): vagy idősebb] vagy-é te a mi atyánknál, Ábrahámnál, aki
meghalt? A próféták is meghaltak: kinek állítod [és kinek tartod] te magadat? Az Úr Jézus válasza: Ábrahám a ti
atyátok örvendezett [és ujjongott
azon], hogy
meglátja az én napomat; látta is, és örült. Mondának azért néki a zsidók: Még
ötven esztendős nem vagy, és Ábrahámot láttad. Monda nékik Jézus: Bizony,
bizony mondom néktek: Mielőtt Ábrahám lett, én Vagyok” (Ján.
8,53.56-58).
Tehát: Ábrahámnak
a mindenható Isten jelent meg, és egyben kijelentést nyer, hogy Jézusban a
Mindenható jött el: „Mikor Ábrám
kilencvenkilenc esztendős vala, megjelenék az Úr (JHVH = Jahve, az
Örökkévaló) Ábrámnak, és monda néki: Én a
mindenható Isten vagyok, járj én előttem, és légy tökéletes (és
feddhetetlen). És monda Isten Ábrahámnak:
Szárainak, a te feleségednek nevét ne nevezd Szárainak, mert Sára az ő neve. És
megáldom őt, és fiat is adok ő tőle néked, és megáldom, hogy legyen népekké;
nemzetek királyai származzanak ő tőle. Ekkor Ábrahám arcra borult, de nevetett
és gondolá az ő szívében: vajon száz esztendős embernek lesz-é gyermeke? Avagy
Sára kilencven esztendős lévén, szűlhet-é”
(1 Móz. 17,1.15-17).
Zsid. 7,5 És bár azoknak, kik a Lévi fiai közül nyerik el a
papságot, parancsolatuk van, hogy törvény szerint tizedet szedjenek a néptől,
azaz az ő atyafiaiktól, [saját
testvéreiktől], jóllehet ők is az Ábrahám ágyékából [Ábrahám testéből] származtak;*
*A törvény így
szólt a lévitákról: „De ímé a Lévi fiainak örökségül adtam minden tizedet
Izráelben; az ő szolgálatukért való osztályrész ez, amellyel teljesítik ők a
gyülekezet (a kijelentés) sátorának szolgálatát. A lévitáknak pedig
szólj, és mondd meg nékik: Mikor beszeditek Izráel fiaitól a tizedet, amelyet
örökségetekül adtam néktek azoktól, akkor áldozzatok abból felemelt áldozatot
az Úrnak; a tizedből tizedet” (4 Móz.
18,21.26).
Zsid. 7,6 De az, akinek nemzetsége [(genealogeó): származása]
nem azok közül való, tizedet vett Ábrahámtól, [(dekatoó): tizedet ad],
és [aki az ígéretet kapta] az
ígéretek birtokosát megáldotta,*
*Erről így ad
hírt Isten igéje: „Melkisédek pedig Sálem királya, kenyeret és bort vitt ki eléje; ő pedig
a Magasságos Istennek papja vala. És megáldá őt, és monda: Áldott legyen Ábrám
a Magasságos Istentől, ég és föld teremtőjétől. Áldott a Magasságos Isten, aki
kezedbe adta ellenségeidet. És tizedet ada néki mindenből” (1 Móz. 14,18-20).
Maga Isten szólt
Ábrahámhoz így: „Bizony megáldván
megáldalak téged, és megsokasítván megsokasítalak téged [Más fordítás: Szólván ily módon: „Amilyen igaz, hogy
vagyok, olyan igaz, hogy igen megáldalak, és nagyon megszaporítlak téged]” (Zsid.
6,14).
„És nagy nemzetté (nagy néppé) teszlek, és megáldalak téged, és
felmagasztalom a te nevedet, és áldás leszel. És áldottak lesznek, akik téged
áldanak, és aki téged (qálal): megvet ('árar): átkozott lesz,
átok alá helyezi magát: és megáldatnak te benned a föld minden nemzetségei (minden
népei). (1 Móz. 12,2-3).
Zsid. 7,7 Pedig minden ellenmondás nélkül való, [minden vitán felül való] hogy a nagyobb,
a [(kreittón):
felette álló] áldja meg a kisebbet.
Zsid. 7,8 És itt halandó emberek szednek [(lambanó): fogadnak el]
tizedet, ott ellenben az, aki bizonyság szerint [akiről bizonyságunk van], hogy él, és [(dzaó): éltet]:
Zsid. 7,9 És hogy úgy szóljak, Ábrahámnál fogva [(dia)
Ábrahámon keresztül] tized vétetett [(dekatoó): tizedet ad /
fizet] Lévitől is, a tizedszedőtől [a
tizedet (lambanó): elfogadótól],
Zsid. 7,10 Mert ő még az atyja ágyékában vala, amikor annak
elébe ment, és [találkozott vele]
Melkisédek.
Zsid. 7,11 Ha tehát a lévitai papság által [elérhető]
volna a tökéletesség [(teleiószisz): bevégzettség, végcélba jutás]
- mert [(gar): ugyanis] a nép
ez alatt nyerte a törvényt: mi szükség tovább is mondogatni, hogy más pap
támadjon a Melkisédek rendje szerint és ne az Áron rendje szerint?*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Hiszen ha a törvény
emberei az örökösök, akkor üressé lett a hit, és valóra válthatatlan az ígéret”
(Róm. 4,14)
Ezért hangzik a
figyelmeztetés: „Elszakadtatok Krisztustól, akik a törvény által akartok
megigazulni, a kegyelemből kiestetek” (Gal.5,4)
De a törvénnyel nincs semmi
baj, mert a törvény betöltötte feladatát: „A törvény tehát az ígéretek ellen
van? Semmiképpen sem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes életet
adni, valóban a törvény alapján volna a megigazulás. De az Írás mindenkit bűn
alá rekesztett, hogy az ígéret a Jézus Krisztusban vetett hit alapján adassék
azoknak, akik hisznek” (Gal. 3,21-22)
„Ekként a törvény Krisztusra
vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből igazuljunk meg. De minekutána eljött a
hit, nem vagyunk többé a vezérlő mester alatt”
(Gal. 3.24).
Zsid. 7,12 Mert [(gar): ugyanis] a papság
megváltozásával szükségképpen [(anagké): elkerülhetetlenül]
megváltozik a törvény is.
Zsid. 7,13 Mert akiről ezek mondatnak, [akiről ez az ige szól] az más
nemzetségből származott, [más törzshöz
tartozik] amelyből senki sem szolgált az oltár körül;
Zsid. 7,14 Mert nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott, [(anatelló):
származott, sarjadt ki] amely nemzetségre nézve semmit sem szólott Mózes a
papságról.*
*És ez így lett
megírva: „De te, Efratának Betleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között:
belőled származik nékem, aki uralkodó az Izráelen; akinek származása eleitől
fogva, öröktől fogva van” (Mik. 5,2).
Prófécia Júdáról: „Nem múlik el Júdától a fejedelmi bot a jogar, sem a vezéri pálca, a kormánypálca térdei közül; míg eljő Siló, a
nyugalom, biztonság, gond nélküliség helye, és a népek néki engednek” (1
Móz. 49,10).
Az Evangélium így ad hírt a
prófécia beteljesedéséről: „Amikor pedig
megszületik vala Jézus a júdeai Betlehemben, Heródes király idejében. ímé
napkeletről bölcsek jövének, és érkeztek Jeruzsálembe, és érdeklődtek,
kérdezősködtek ezt mondván: „Hol van a
zsidók újszülött királya, aki megszületett? Mert láttuk az Ő csillagát, amikor
feltűnt napkeleten, és azért jövénk, hogy tisztességet tegyünk néki, hódoljunk
neki, hogy leboruljunk előtte, és imádjuk Őt” (Mát. 2,1-2).
És az Ő győzelméről: „És egy a Vének [presbiterek] közül monda nékem: Ne sírj: ímé győzött a
Júda nemzetségéből [törzséből] való
oroszlán, Dávid gyökere [sarja]…” (Jel. 5,5).
Zsid. 7,15 És még inkább nyilvánvaló [(katadélosz): még világosabbá
válik] az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elő más pap,
Zsid. 7,16 Aki nem [(szarkikosz): hús]testi parancsolatnak törvénye szerint, [nem vérségi leszármazás útján]
hanem enyészhetetlen [(akatalütosz): elpusztíthatatlan,
kiolthatatlan, leronthatatlan, romolhatatlan, halhatatlan, örök] életnek
ereje [hatalma] szerint lett.*
*Vagyis a Szent
Szellem által, mert: „A Szellem az,
aki megelevenít, életre kelt, és életet ad, a hústest nem használ semmit…” (Ján. 6,63).
Az Evangéliumban kerül
kijelentésre hogy az Úr jézus a Szent Szellemtől születik: „És ímé fogansz a te méhedben, és szülsz fiat
és nevezed az ő nevét JÉZUSNAK. Monda pedig Mária az angyalnak: Mi módon,
hogyan lehetséges ez, holott én férfit nem ismerek? És felelvén az angyal,
monda néki: A Szent Szellem száll te reád, és a Magasságosnak ereje árnyékoz
meg, és ragyogó ködbe burkol be árnyékával, és természetfölötti befolyással
vesz körül téged; azért ami születik is szentnek hivatik, Isten Fiának” (Luk. 1,31.34-35).
Máté beszámolója erről így
hangzik: „A Jézus Krisztus születése,
eredete, világrajövetele pedig így vala: Mária, az ő anyja, eljegyeztetvén Józsefnek, mielőtt egybekeltek,
és egyesültek volna,
viselősnek, vagyis várandósnak találtaték a Szent Szellemtől.
Zsid. 7,17 Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké,
Melkisédek rendje szerint.*
*Dávid is
prófétál Róla: „Megesküdt az Úr, és (meg nem bánja)
és meg nem másítja: Pap vagy te örökké Melkisédek rendje szerint” (Zsolt. 110,4).
A Dávid által mondott
próféciát idézi az apostol: „Miképpen
másutt [(heterosz en): máskor] is
mondja [(legó): kijelenti, kihirdeti]: Te örökké való pap vagy, Melkisédek [jelentése: igazság királya, az én királyom igazságos]
rendje szerint” (Zsid. 5,6).
A kárpiton túl: „Ahová (elsőként) útnyitóul bement érettünk Jézus, aki örökké való főpap lett Melkisédek
rendje szerint. Mert ez a Melkisédek
Sálem királya, a felséges Isten papja, aki a királyok leveréséből visszatérő
Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta. Akinek tizedet is adott Ábrahám
mindenből: aki elsőben is magyarázat szerint igazság királya, azután pedig
Sálem királya is, azaz békesség királya, Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség
nélkül való; sem napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá
tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké.
Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint” (Zsid. 6,20-7,1-3.17).
„Melkisédek pedig Sálem királya… a Magasságos Istennek
papja vala” (1 Móz. 14,18).
Zsid. 7,18 Mert az előbbi parancsolat eltöröltetik, [(athetészisz):
érvénytelennek lett nyilvánítva, megszüntetésre került, hatályát vesztette]
mivelhogy erőtelen [(aszthenész): tehetetlen] és haszontalan [(anóphelész): hiábavaló],*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Mert… a törvény a maga részéről tehetetlenséget mutatott, mivelhogy
erőtlen vala a hústest miatt, mert a hústest gyengévé tette…” (Róm. 8,3).
Zsid. 7,19 Minthogy a törvény semmiben sem szerzett
tökéletességet, [(údeisz údemia úden): nem tett bevégzetté, nem vitt végcélba], de beáll [(epeiszagógé): bevezetést nyert] a
jobb (kreittón): felette álló, erősebb] reménység, amely által, és [(hosz hé ho dia): akin, és amin
keresztül] közeledünk az
Istenhez. [Más fordítás: A törvény tudniillik nem vezetett el a tökéletességre, csak
előkészítője volt egy jobb reménynek, amely közelebb visz az Istenhez].*
*És a kijelentés
folytatódik: „A törvény pedig bejött, és azért csúszott be a kegyelem mellett, hogy a bűn, vagyis a félre-csúszás, botlás és elhajlás
megnövekedjék, és fokozódjék, bőséges legyen, hogy vele szaporodjék a bukás, és
hogy megsokasítsa az elesést. De ahol megnövekedik, megsokasodik,
elhatalmasodik a bűn, azaz: a hibás lépés, botlás, baklövés,
melléfogás, ott azt messze felülmúlva a kegyelem, vagyis Isten jóindulata,
kedvezése, jóindulatú gondoskodása sokkal inkább bővölködik, és túláradóan
kiárad” (Róm. 5,20).
„Mit mondunk tehát? A törvény bűn, azaz
céltévesztés -é? Távol legyen: sőt inkább a bűnt nem ismertem, hanem csak a
törvény által; mert a gonosz kívánságról sem tudtam volna, és a vágyat, és a
mohó kívánást sem ismerném, ha a törvény nem mondaná: Ne kívánd” (Róm. 7,7).
„Micsoda tehát a törvény? A bűnök okáért adatott, a törvényszegések, a törvény áthágásai miatt toldották meg vele az
ígéretet, amíg eljő a Mag, akinek tétetett az ígéret; rendeltetvén
angyalok által, közbenjáró kezében. A törvény tehát az Isten ígéretei ellen
van-e? Ellentétben áll az Isten
ígéreteivel? Távol legyen. Egyáltalán
nem! Mert ha olyan törvény adatott volna, amely képes megeleveníteni, és
életet adni, vagyis ha a törvénynek
lett volna éltető ereje, valóban a törvényből volna, és a törvény megtartásából származnék,
és fakadna az igazság, azaz a megigazulás” (Gal. 3,19.21).
„És mindenekből, a mikből a Mózes törvénye
által meg nem igazíttathattatok, ez által mindenki, a ki hisz, megigazul” (Csel. 13,39).
A
megigazulásról sokszor beszél az apostol: „Annakokáért a törvénynek cselekedeteiből, vagyis olyan
tettekből, melyekkel a törvényt akarja betölteni, egy hústest sem igazul meg
Őelőtte, vagyis Isten előtt: mert a bűn, azaz: a céltévesztés ismerete és
felismerése a törvény által vagyon. Most pedig kijelentetett, hogy a törvény
nélkül jelent meg, a törvénytől
függetlenül lett nyilvánvalóvá nekünk Isten igazsága, az Isten előtti
megigazulás, amelyről bizonyságot is tesznek, és tanúsítják a törvény és a
próféták, az Isten
nevében szóló, isteni akaratot közvetítő személyek. Isten pedig
ezt az igazságát, vagyis az Isten előtti megigazulást most nyilvánvalóvá, és
láthatóvá tette a Jézus Krisztusban való hit által, és a Jézus hitén keresztül
minden hívőnek, és mindazok elnyerik, és mindazokra száll, akik hisznek Benne.
Mert nincs különbség, és nincs
megkülönböztetés zsidó és nemzetbeli között. Mindenki vétkezett, vagyis
eltévesztette a célpontot, és nélkülözi, szűkölködik, és híjával van, az Isten
dicsőségének. Ezért Isten ingyen, ajándékképpen igazítja meg őket, miután
megváltotta őket a Krisztus Jézus által.
[Más fordítás: Megigazulásukat azonban
ingyen, az ő kegyelméből kapják a Krisztus Jézus kifizette váltság általi
szabadítás révén, amelyet a Krisztus Jézus megváltó munkája fordított felénk]. Hiszen azt tartjuk, és állítjuk, hogy hit által
igazul meg az ember, a törvény cselekvésétől függetlenül” (Róm. 3,20-24.28).
Zsid. 7,20
És amennyiben nem esküvés nélkül való, [nem esküvés nélkül történt] mert
amazok esküvés nélkül lettek papokká,
Zsid. 7,21 De ez esküvéssel, az által, aki azt mondá néki:
Megesküdött [(omnüó): esküvel fogadta] az Úr, és nem bánja meg, és nem [(metamellomai)
gondolja meg magát], te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint:*
*És: „Miképpen másutt
[(heterosz
en): máskor] is mondja [(legó):
kijelenti, kihirdeti]: Te örökké való
pap vagy, Melkisédek [jelentése: igazság
királya, az én királyom igazságos] rendje
szerint” (Zsid. 5,6).
Dávid is prófétál Róla: „Megesküdt az Úr (meg nem bánja) és meg nem másítja: Pap vagy te örökké
Melkisédek rendje szerint” (Zsolt.
110,4).
És tette ezt azért, mert: „… az Isten, kiválóbban [(perisszoteron):
még jobban] meg akarván [(búlomai): meg kívánta] mutatni az ígéret örököseinek az ő végzése [(búlé):
elhatározása] változhatatlan, és [(ametathetosz):
megmásíthatatlan] voltát, esküvéssel
lépett közbe [(mesziteuó): esküvel
erősítette azt meg, esküvel vállalt kezességet]” (Zsid. 6,17).
Zsid. 7,22 Annyiban jobb [(kreittón): különb, erősebb, hatalmasabb]
szövetségnek lett kezesévé [jótállójává,
közvetítőjévé] Jézus.*
*És: „Most a mi
főpapunk annyival kiválóbb szolgálatot nyert, amennyivel jobb szövetségnek közbenjárója,
amely jobb ígéretek alapján köttetett. Mert ha az az első kifogástalan volt
volna, nem kerestetett volna hely a másodiknak” (Zsid. 8,6-7).
Zsid. 7,23 És [(kai): ugyanis] amazok jóllehet [(men): valóban] többen lettek papokká, de nem
[paramenó): maradhattak a helyükön] mert a halál
miatt meg nem maradhattak, [mert ezt a
halál (kólüó): megakadályozta]:
Zsid. 7,24 De ennek, [(de): ámde Ő] minthogy örökké
megmarad, változhatatlan a papsága [(aparabatosz): átruházhatatlanul viseli a papságot].
Zsid. 7,25 Ennek okáért ő mindenképpen [(pantelész): teljesen,
tökéletesen] üdvözítheti is, mert [(dünamai): hatalma van
(szódzó):
megmenteni, kiszabadítani, megtartani, biztonságba helyezni, és megőrizni,
meggyógyítani] azokat, akik ő általa
járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy [(entügkhanó): közbenjárjon], és esedezzék
érettük.*
*Folytatódik a kijelentés: „Mert nem kézzel csinált szentélybe, az igazinak csak
másolatába ment be Krisztus, hanem magába a mennybe, hogy most Isten színe
előtt megjelenjék érettünk” (Zsid. 9,24).
„Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az
ember Krisztus Jézus. [Más fordítás: Csak egyetlen Isten van, és
egyetlen híd Isten és az emberek között: az emberré lett Krisztus Jézus]” (1 Tim. 2,5).
„Én fiacskáim, ezeket azért írom néktek, hogy ne vétkezzetek [el ne
tévesszétek a célt]. És ha valaki
vétkezik, [eltéveszti a célpontot] van
Szószólónk [(paraklétosz): pártfogónk, közbenjárónk,
védőügyvédünk, támogatónk] az Atyánál, az
igaz Jézus Krisztus” (1 Ján. 2,1).
És most már: „Kicsoda az, aki elítél? Talán
Krisztus Jézus? Az, aki meghalt, sőt aki fel is támadott, aki életre is kelt,
aki az Isten jobbján van, aki esedezik is és közbenjár érettünk” (Róm.
8,34).
Ő,
aki így szól, bátorítva az Övéit: „… Én, a ki igazságban szólok, (van erőm
a szabadításhoz), és elégséges vagyok a
megtartásra” (Ésa. 63,1).
Zsid. 7,26 Mert ilyen főpap illet vala minket, szent, ártatlan,
szeplőtelen [(amiantosz): mocsoktalan, tiszta, makulátlan], a bűnösöktől [(hamartólosz):
céltévesztőktől] elválasztott, [(khóridzó): elkülönített] és aki az egeknél magasságosabb lőn, [és aki magasabbra jutott az egeknél]*
*Mert: „nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon, (erőtlenségeinken) hanem aki megkísértetett mindenekben,
hozzánk hasonlóan, kivéve a bűnt (a céltévesztést)” (Zsid. 4,15).
Mert Isten: „azt, aki bűnt, azaz céltévesztést nem ismert, bűnné, azaz céltévesztetté tette értünk, azért, hogy mi Isten igazsága
legyünk Őbenne. Hogy általa
megigazultak legyünk Istenben” (2
Kor. 5,21).
Zsid. 7,27 Akinek nincs szüksége, mint a főpapoknak, hogy
napról-napra előbb a saját bűneiért vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert
ezt egyszer s mindenkorra megcselekedte, maga-magát megáldozván.*
*Mert: „minden főpap emberek közül választatván,
emberekért rendeltetik az Isten előtt való dolgokban, [Isten szolgálatára] hogy ajándékokat és áldozatokat vigyen [(proszpheró):
mutasson be] a bűnökért, Aki képes együtt érezni a
tudatlanokkal [aki elnéző tud lenni az értelmetlenekkel] és tévelygőkkel, mivelhogy maga is körül van
véve gyarlósággal [asztheneia): erőtlenséggel]. És ezért köteles, miképpen a népért,
azonképpen önmagáért is áldozni [áldozatot
bemutatni] a bűnökért” (Zsid. 5,1-3).
Így szólt a törvény: „Áronnak pedig monda Mózes: Járulj az
oltárhoz, és készítsd el a te bűnért való áldozatodat és egészen
égőáldozatodat, és végezz engesztelést magadért és a népért. Készítsd el a nép
áldozatát is, és végezz engesztelést érettük is, amint megparancsolta az Úr” (3 Móz. 9,7).
„És áldozza meg Áron a bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és
végezzen engesztelést magáért és háza népéért. Áron pedig úgy áldozza meg a
bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és úgy szerezzen engesztelést
magáért és háza népéért, hogy ölje meg a bűnért való áldozati tulkot, amely az
övé” (3 Móz. 16,6.11).
Ezért: „minden pap naponként szolgálatban áll és gyakorta viszi ugyanazokat az
áldozatokat, amelyek sohasem képesek eltörölni a bűnöket. Ő azonban, egy
áldozattal áldozván a bűnökért, mindörökre üle az Istennek jobbjára; Mert
egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket” (Zsid. 10,11-12.14).
Zsid. 7,28 Mert [(gar): ugyanis] a törvény gyarló [(asztheneia):
erőtlen] embereket rendel főpapokká,
de a törvény után való esküvés beszéde [(logosz): igéje] örök tökéletes Fiút.*
*Azt: „Akit tett
mindennek örökösévé, aki által a világot [(aión): világkorszakokat] is teremtette [(poieó): létrehozta, alkotta]” (Zsid. 1,2)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)