László Boda
2016. május 20.
Zsoltár 43. Könyörgés védelemért; (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt. 43,1 Ítélj meg engem oh Isten! [(šáp̄aṭ 'ĕlóhím): szolgáltass nekem igazságot] és
oltalmazd meg ügyemet [(rúḇ ríḇ) és pereld peremet] az irgalmatlan nemzetség ellen [ḥásíḏ lóh
lô' ló'): egy nem szent néppel szemben]; az álnok [mirəmáh:
csaló, félrevezető] és hamis
[(ʿavəláh
ʿável ʿevel): gonosz]
embertől szabadíts [(pálaṭ): ments meg, és helyezz
biztonságba] engem*
*És Dávid nem
szűnik meg kérni, megindokolva kérését: „Uram,
szolgáltass nekem igazságot, mert feddhetetlenül éltem, az Úrban bíztam
ingadozás nélkül!” (Zsolt. 26,1).
„A Te
orcádtól [a Te színed elől] jöjjön ki ítéletem, a te szemeid hadd
lássanak igazat. [Más fordítás: Színed elől jöjjön igazság nekem, szemed lássa meg igazamat]” (Zsolt. 17,2).
„Őrizd [(šámar): óvd] meg
életemet és szabadíts [(nácal): ragadj ki,
ments] meg
engem; ne szégyenüljek meg, hogy benned bíztam [Más fordítás: Tartsd meg életemet, ments meg, ne szégyenüljek meg, mert hozzád menekültem, (ḥásah): oltalmat / menedéket
Nálad kerestem]” (Zsolt. 25,20). „…Perelj Uram
[(jəhóváh):
Jahve, Örökkévaló] a velem perlőkkel;
harcolj [(láḥam): győzd le] az ellenem harcolókat”
(Zsolt. 35,1). „Serkenj föl,
ébredj, kelj védelmemre, tégy igazságot peremben oh Uram [(jəhóváh):
Jahve, Örökkévaló] Istenem [('ĕlóhím)],
az én [(riḇ ríḇ): peres] ügyemért. Ítélj meg engem, és [(šáp̄aṭ): tégy igazságot] a te igazságod
szerint, oh Uram [(jəhóváh 'ĕlóhím): Jahve,
Örökkévaló, Istenem], hogy ne örüljenek [(śámaḥ): ne diadalmaskodjanak] rajtam!”
(Zsolt.35,23-24).
„Ments meg, Uram, a hazug ajaktól és a csalárd
nyelvtől!” (Zsolt. 120,2).
Jeremiás is így imádkozik: „Pereld meg Uram lelkemnek perét; váltsd meg
életemet” (Siral. 3,58).
„Szolgáltass nekem igazságot, Uram, jogom és ártatlanságom szerint!
Igazságos bíró az Isten. Fékezi haragját, de bosszúja bármely nap fellobbanhat.
Az Úr az ő szent templomában, az Úr trónja az egekben [áll]; az ő szemei látják [a világot, és a
szegényre tekintenek], szemöldökei
megpróbálják [pillantása (szempillái; ragyogó szemei vizsgálják) szemügyre
veszik (megvizsgálják)] az emberek fiait.
Az Úr az igazat [(caddíq): a megigazultat] megpróbálja [(báḥan): megvizsgálja, megfigyeli, és őrködik felette]. A gonoszt [(rášáʿ): a céltévesztett
hitetlen istentelent, aki Isten nélkül él]
pedig, az álnokság kedvelőjét [(ḥámás): az erőszak, kár, sérelem,
kegyetlenség, elnyomás szeretőjét],
gyűlöli az ő lelke [(śáné' nep̄eš): megveti, és nem adja át magát neki, és nem köti össze magát vele,
vagyis nem vállal közösséget vele]” (Zsolt 7,9.12; 11,4-5).
Zsolt.
43,2 Hiszen te vagy oltalmam Istene [(máʿôz):
te vagy erősségem, menedékem], miért
vetettél [(zánaḥ): miért taszítottál]
hát el engemet? Miért kell gyászban [(qáḏar): szomorúan]
járnom ellenség háborgatása miatt, az [('ôjéḇ 'ójéḇ laḥac): ellenség elnyomása,
gyötrése]?*
*És így folytatja
Dávid: „Hadd mondjam Istennek, az én kőszálamnak [Én kősziklámnak,
oltalmazóm vagy]: Miért felejtkeztél el
rólam? Miért kell gyászban járnom ellenség háborgatása miatt [miért gyötör,
sanyargat engem az
ellenség]?” (Zsolt. 42,10).
Hiszen te, Uram, védőpajzsom [oltalmazóm] vagy, te vagy dicsőségem, csüggedt fejem
fölemeled, [felmagasztalod]” (Zsolt 3,4).
„Mégis
elvetettél, megszégyenítettél minket, nem vonultál ki seregeinkkel” (Zsolt. 44,10).
Hát: „Miért vetettél el, oh Isten, teljesen? Miért füstölög haragod a te
legelődnek juhai ellen?” (Zsolt. 74,1).
„De én hozzád rimánkodom, Uram, és jó reggel (hozzád száll), és
elédbe jut az én imádságom: Miért taszítasz, és vetsz el hát Uram engem, és
rejted el orcádat én tőlem?” (Zsolt. 88,14-15).
Zsolt.
43,3 Küldd el világosságodat [('ôr):
fényedet] és igazságodat, a te [('ĕmeṯ): valóságodat], azok
vezessenek engem; vigyenek el a te szent hegyedre, a te (mišəkán): lakóhelyedre]
és hajlékaidba*
*És így folytatja
megvallását, és próféciáját Dávid: „Mert te vagy az én szövétnekem, (az én mécsesem) Uram,
S az Úr (fénysugarat ad nekem), és
megvilágosítja az én sötétségemet” (2
Sám. 22,29).
Mert: „Világosság támad fel, és (fényözön árad) az igazra, és az a tiszta szívűekre öröm” (Zsolt. 97,11).
Igen: „Az igazakra világosság fénylik, és (ragyog) a sötétben: attól, aki irgalmas, kegyelmes és igaz” (Zsolt. 112,4).
Az Úr Jézusban teljesedtek be
ezek a próféciák is, aki kijelenti: „Én vagyok a világ [(koszmosz): teremtett világ, a látható
világ, vagyis: evilág] világossága [(phósz):
fénye]. Aki engem követ, soha nem él sötétségben, mert az a világosság lesz
benne, amely életet ad« (Ján. 8,12).
„Én világosságul jöttem e világra, hogy senki ne
maradjon a sötétségben, aki én bennem hisz”
(Ján. 12,46).
És: „Míg e világon (vagyis a világban) vagyok, e világ világossága vagyok” (Ján. 9,5).
Őt kéri Dávid, így imádkozva: „Dávidé. (jelentése: szeretett, szerető,
összekötő, egyesítő; főember). [Dávid zsoltára, mielőtt fölkenetnék]. Az Úr [(jəhóváh):
Jahve, az Örökkévaló] az én
világosságom [('ôr): fényem, ragyogásom]
és üdvösségem [(jéšaʿ ješaʿ): szabadításom, segítségem, biztonságom, jólétem,
azaz üdvösségem]…” (Zsolt. 27,1).
Zsolt. 43,4
Hadd menjek be, hadd [(bô'): járuljak] Isten oltárához,
vigasságos örömömnek erős Istenéhez, [(śiməḥáh
gíl): jókedvű örvendezéssel, ujjongással] és hadd dicsérjelek téged
citerával, [(kinnôr): hadd
magasztaljalak hárfával] Isten, én Istenem!
Zsolt. 43,5 Miért csüggedsz el [(šáḥaḥ):
roskadozol, és háborogsz] lelkem,
miért nyughatatlankodsz [(hámáh): gyötrődsz, és sóhajtozol] bennem? Bízzál
Istenben, és [(jáḥal): reménységgel várakozzál] mert még hálát adok én néki, [(jáḏáh):
még dicsérni, és áldani fogom Őt] az én szabadítómnak és
Istenemnek, az Ő [(páním): jelenlétében] szabadításáért [és a (jəšúʿáh):
megmenekülésért, és győzelemért]*
*Dávid panaszkodik Istennek, és bátorítja
saját magát: „Istenem!
Elcsügged [(šáḥaḥ): roskadozik,
megháborodott] bennem az én lelkem;
azért emlékezem reád a Jordán [az alájövő, a lefelé folyó, siető; lejövő).
H. jardén; g. Iordanész. a járad ige jelentése: leszáll, süllyed. Lehet a
Jordán név jelentése: évelő (ti. állandó vizű) vagy a halál folyó] és
Hermon [odaszentelés, (szent hegy; hozzáférhetetlen, száműzött;
felszentelt; kiemelkedő; csúcs, kiszögellés] földjéről, a Micár
[kicsinység, jelentéktelen] hegyérő Miért
csüggedsz el lelkem [miért vagy szomorú]
és nyughatatlankodsz [(hámáh):
gyötrődsz, és háborogsz]
bennem? Bízzál Istenben, és [(jáḥal):
reménységgel várakozzál] mert még
hálát adok én néki, és [(jáḏáh): dicsérem] az ő orcájának, az Ő [(páním):
jelenlétében] szabadításáért [és
a (jəšúʿáh):
győzelemért]” (Zsolt. 42,6-7).
Mert még fogod mondani:
„Légy újból nyugodt, lelkem, mert jól
bánt veled az ÚR!” (Zsolt. 116,7).
Mert: „Bizony elrejt [(cáp̄an): megóv, megvéd, megőriz]
engem az ő hajlékában [(sóḵ): sátrában] a veszedelem napján, a [(ráʿ
jôm): veszélyes, gonosz napon]; eltakar engem sátrának rejtekében, [sátra mélyén] sziklára emel fel [(cur cúr): magas kősziklára
helyez] engem. Most is felülemeli fejemet ellenségeimen, akik körültem vannak, akik [(səḇíḇáh sáḇíḇ) minden
oldalról körülvesznek], és én az ő
sátorában örömáldozatokkal áldozom, és [diadalkiáltással
mutatok be áldozatot hajlékában], énekelek [dicséretet mondok] és [zsoltárt] zengedezek [hangszeren játszva] az Úrnak” (Zsolt.
27,5-6)
Ki a boldog?
„Boldog ember, aki nem jár a gonoszok, a hitetlenek, az Isten nélküli emberek tanácsa
szerint. Aki meg nem áll a bűnösök, a
célt eltévesztők útján, és nem téblábol, lézeng, tartózkodik, időzik a csúfot
űzők között. Aki nem ül, és nem telepedik le a csúfolódók, a veszedelmes,
kártékony, ártalmas emberek székébe”
(Zsolt 1,1)
Hálaadás.
Áldalak Uram, hogy nem kell sírnom gyermekeim miatt, mert Te
azt mondtad, hogy: Tartsd vissza a te szódat a sírástól és szemeidet a
könnyhullatástól. Mert fiaid visszajönnek az ő határaikra, az ellenség földéből
térnek vissza (Jere,.31,16), És hirtelen megszabadul a fogoly (Ésa.51,14). És
minden gyermekem az Úr tanítványa lesz, és nagy lesz fiaim békessége
(Ésa.54,13). Mert vizet öntesz a szomjúhozóra, és folyóvizeket a szárazra. Magasztallak
ígéretedért, amely szerint azt mondtad, hogy: kiöntöm Szellememet a Te magodra
és áldásomat a te csemetéidre. (Ésa.44,3)
Örüljünk az Úrban, mi szabadító Istenünkben!
Mert: „A békességnek
Istene megrontja, összezúzza, összetiporja, összemorzsolja a Sátánt a mi lábaink
alatt hamar. A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme velünk. Ámen”
(Róm.
16,20)
Miért jött az Úr Jézus?
Az Úr Jézus nem azért jött közénk, hogy vallást alapítson,
hanem hogy segítő kezet nyújtson az EMBEREKNEK! Áldjon az Úr benneteket!
/Reinhard Bonnke/
2016. május 18.
Ige: Csak vándorok vagyunk e földön.
„Azért mivelhogy mindenkor bízunk, és tudjuk,
hogy e testben, ebben a valónkban, ebben
a személyben lakván, távol vagyunk* távol lakunk az Úrtól. [Más fordítások: „Ezért
tölt el a bizalom minket, s nem feledkezünk meg róla, hogy míg e testben, ebben
a valónkban vándorként élünk,
jövevényekként vagyunk, és távol járunk az Úrtól” [Más: „Mivel
tehát mindenkor bizakodunk és tudjuk, hogy amikor a testben, vagyis ebben a
személyünkben otthon vagyunk, az Úrtól elszakítva, idegenben vagyunk]**
Mert hitben járunk, szó szerint:
hitben járunk-kelünk, forgolódunk, életmódot folytatunk, és nem látásban, nem fizikai érzékelésben, vagy szemlélésben, mert a szemlélet még nem
osztályrészünk* (2 Kor. 5,6-7)
*Távol
vagyunk (ekdémeó): 1)
kivándorol. 2) idegenben, száműzetésben, hazájától távol él. Elhagyja hazáját,
távozik népe köréből; idegenbe megy; idegenben él.
**Dávid
megvallása: „Mert mi csak jövevények vagyunk te előtted és zsellérek, amint a mi
atyáink is egyenként, és mint minden
ősünk; a mi életünk napjai olyanok e
földön, mint az árnyék, melyben állandóság nincsen” (1 Krón. 29,15)
De kérlek: „Halld meg Uram az én könyörgésemet, az én
imádságomat, figyelmezzél segélykiáltásomra,
könnyhullatásomra, és könnyeim láttán
ne vesztegelj, és ne légy néma; mert én jövevény vagyok te nálad, zsellér, mint minden én ősöm” (Zsolt. 39,13)
Péter apostol így figyelmezteti a megváltottakat: „Péter, Jézus Krisztusnak apostola, a Pontusban. Galáciában, Kappadócziában, Ázsiában és Bithiniában elszéledt, és
szétszóródott jövevényeknek, vagyis idegenekenek,
azaz akik rövid ideig, átmenetileg idegen helyen tartózkodnak, tehát olyanok,
akiknek nem otthona a világ. És ha
Atyának hívjátok őt, aki személyválogatás nélkül, és elfogulatlanul válogat ki, kinek-kinek
cselekedete, tevékenysége, munkássága
szerint, szent félelemmel töltsétek a
ti jövevénységtek a ti vándorlásotok,
zsellérségetek idejét. Tudván, hogy nem veszendő holmin, nem romlandó, múlandó, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt
hiábavaló, értéktelen, és üres életetekből, életmódotokból. Hanem drága véren, mint hibátlan és
szeplőtlen, be nem szennyezett, mocsoktalan bárányén, a Krisztusén. Tehát: Szeretteim,
kérlek titeket, mint jövevényeket és
idegeneket, mint zarándokokat,
vándorokat, hontalanokat, tartóztassátok
meg magatokat, vagyis tartózkodjatok a
hústesti kívánságoktól, és vágyaktól,
amelyek az életetek ellen
vitézkednek, és küzdenek, amelyek hadat viselnek életetek ellen)” (1Pét 1,1.17-19.és 2,11).
***Azért: „Mert
most még ugyanis tükör által homályosan látunk - Itt a
mondat: tükörből nézünk mindent, és a kép
nem tiszta, vagy nem fejthető meg jól, homályos marad. - Akkor pedig színről-színre, azaz szemtől
szembe. Most rész szerint van bennem
az ismeret, most még csak töredékes a
tudásom, akkor pedig úgy ismerek
majd, amint én is megismertettem, ahogy
énrám ismert az Isten” (1 Kor. 13,12)
De már: „Szeretteim, most Isten gyermekei
vagyunk,csak még nem lett nyilvánvalóvá, hogy milyen leszünk. De tudjuk, hogy
amikor ez nyilvánvalóvá lesz,
hasonlókká leszünk Őhozzá; mert meg fogjuk őt látni, amint van, vagyis olyannak fogjuk őt látni, amilyen valójában”
(1
Ján. 3,2).
A teremtőről, az Úr Jézusról:
Mert: „Mert Belőle jött
elő, rajta keresztül megy és Őfelé halad minden, és Beléje torkollik a
mindenség. Övé a dicsőség mindörökké. Ámen”
(Róm. 11,36).
Megvallás
KRISZTUSBAN: Polgártársa
vagyok a szenteknek és cselédje az Istennek.
Ezért most már nem vagyok jövevény és zsellér.
(Eféz. 2.19)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)