Váradi Attila: Mi a gyülekezet és mi
nem az?
Ezt a cikket azoknak írom, akik
hasonlóan éreznek velem. Azoknak, akik éveken át „jártak gyülekezetbe”, de
valami mégis hiányzik nekik. Azoknak, akik olvassák a Bibliát, és érdekes módon
valahogy egészen mást találnak ott, mint amit ma sokszor látunk. Cikkemet úgy
írom, mint egy eredetileg bűnös ember, akinek egyetlen esélye az, hogy Jézus
vérét ontotta érte a kereszten, és amúgy semmiképp sem vagyok különb másoknál.
De egyfajta szomorúsággal írom, ám mégis reménnyel, mert tudom, hogy Isten
megjutalmazza azokat, akik Őt keresik.
Szóval, bocsánat, de most nem fogok kertelni. Tévirányba sem szeretnék elmenni,
hanem megmaradni a Biblia meghatározásánál. Már az egyháztörténelem hajnalán
feltűntek a Nikolaiták, akiknek Jézus gyűlöli a tanítását. Ezek az emberek a
nép fölött uralkodtak, és alakítottak ki különféle rendszereket, amik által
manipulálhatják őket, hogy valamilyen módon „rendszer-függővé” tegyék őket.
A Bibliában a gyülekezet „kihívottak közösségét” jelenti. A görögből ismert
szavunk, az ekklézsia első szótagja is a „ki” jelentéssel bír. Honnan hívta ki
Isten az övéit? A bűnből, a sötétségből, Sátán gondolkozás-rendszeréből, a
megfelelésekből, a versengésből, és így tovább.
Ma sajnos totál eltorzult a „gyülekezet” szó, és akár csak az „egyház” szavunk,
általában egy épülethez kötjük (házhoz). Van egy épület, egy templom, egy
nyomda, egy mozi, egy csarnok, akármilyen épület, és ráírják, hogy XYZ
gyülekezet, közösség, stb.
Már bocsánat, de egy épület nem lehet
gyülekezet, hacsak nem kövek és építőanyagok gyülekezete.
A gyülekezet az újjászületetett emberekből áll, azokból, akiket az Atya
odahívott Jézushoz. Ezeket az embereket onnan ismered meg, hogy amikor a
Bibliában Jézus szavait olvassák, akkor megtérnek, és elkezdenek
engedelmeskedni neki. A gyülekezetet nem onnan ismered fel, hogy valaki
„gyülekezetbe jár”, ez a kifejezés sehol sem szerepel a Bibliában, mert nincs
is rá utasítás, hogy: „Menjetek el XYZ nevű gyülekezetbe”.
Sok olyan ember „jár gyülekezetbe”, akikről az Ige azt írja:
Azt vallják, hogy ismerik az Istent,
de cselekedeteikkel tagadják, mert utálatosak és engedetlenek, és minden jó
cselekedetre teljesen alkalmatlanok.
Titusz 1:16
Az ezt követő mondata Pálnak az,
hogy Titusz, te azonban azt hirdesd, ami az egészséges tanítással megegyezik,
és egy sor egészséges viselkedési példát ad. (Sokszor el lehet évekig lenni a
rendszerben anélkül, hogy az ember komolyan elkezdené Jézust követni...)
Gondolkozzunk el egy picit a szavakon. Ha az újjászületett emberek a
gyülekezet, akkor az, aki a gyülekezetbe „jár”, nem része a gyülekezetnek,
hanem csak közéjük „jár”. A gyülekezetbe (kihívottak közösségébe) nem járnak,
mert az nem egy hely, hanem egy létforma, egy csoport: a kihívottak közössége,
összessége. Nem, felejtsétek el, hogy látható és láthatatlan egyház, ilyen
nincs a Bibliában. Csak kihívottak
közössége van, semmi más. Nincsenek felekezetek, intézmények. Testvérek
vagyunk, egy család, ha ugyanabba a Jézusba merítkeztünk bele, az Ő
halálába.
Arra van példa, hogy jöjjünk össze, törjük meg a kenyeret, legyünk közösségben
egymással, ha van zsoltárod, bátorításod, bizonyságod, nyelveken szólásod,
akármid, amivel tudsz minket építeni, akkor gyere és oszd meg velünk a benned
levő Krisztust, majd utána mi is megosztjuk veled. Arra is van példa, hogy
elsősorban a férfiak könyörögjenek, imádkozzanak, esedezzenek, adjanak hálát
minden emberért, királyokért, stb. Ez lenne a prió 1., az elsőszámú
„programpont” egy normális bibliai „gyülekezetben”. Ehelyett minden más
programok vannak. Kávé, jazz, koncert, szentbeszédek, amit el tudtok képzelni.
Amerikából jön a cucc, de a jó hír az az, hogy Amerikában már a „kiábrándulás”
is előbbre haladott, milliók jönnek ki évente az „intézményesült egyházból”
(tudom, ilyen nincs a Bibliában - a rendszerből), de nem azért, hogy elhagyják
a hitüket, hanem azért, hogy megóvják.
A Bibliában arra nincs példa, hogy van egy kötött program, amin néhány ember
főszereplőset játszik, a többi pedig passzív, esetleg ha ismerkedni akar,
álljon be szolgálatokba (szolgálja ki a „rendszert”) és jól van ez így. A
közösség nem arról szól, hogy bemegyünk valahová pár órára, aztán hazajövünk
üresen, mintha mise történt volna. A közösség központi eleme az úrvacsora volt,
szó szerint vacsora, nem egy kis pohárka és egy morzsa, hanem rendes vacsora
(vendéglátással), ahol lehetett beszélgetni, emlékeztetni egymást közösen az Úr
haláláról, feltámadásáról, sőt: visszajöveteléről. „Aki megnyitja az ajtót,
vele vacsorálok”, mondja Jézus, és ez szó szerinti asztalközösséget jelent. Nem
zene alatt lecsukott ájtatos fejjel, hanem együtt, egymás szemébe nézve.
Megosztva a szívedet, nem pedig egyirányú programáradattal lenyomva a füleden.
Az utolsó vacsorán nem volt dicsőítés, nem volt zene, nem volt sóműsor.
Lábmosás volt, közösség volt, beszélgettek, hogy ki árulja el Jézust, no meg az
árulás is akkor történt. Volt még egy szövetségkötés is. Nem pulpitusról, hanem
asztal mellől, evés közben. Utána néhány zsoltáréneklés, majd ima, szenvedés,
és a megváltás.
Tudjátok, van az a dal, hogy „Bocsáss meg kérlek, hogy mássá tettem, ami csak
Rólad szól, csak Rólad szól, Jézus.” Jézus halálából csináltunk egy kispoharas
cseppet és egy kenyérmorzsát (kovászost, kovásztalant, gluténmentest, mindegy).
Szégyen. Nekem nem egy csepp Jézus kell, nem egy morzsa belőle. Hanem jól
akarok vele lakni! Jóllakni a közösségben, jóllakni az emlékezésben, jóllakni
az étellel, jóllakni az Úr asztalánál. Mint Mefibóset Dávid asztalánál.
Közösségben. Királyi közösségben és megbecsülésben. Egymás felé fordulva és nem
egymás hátát nézve.
Gondoljatok bele, hogy Isten Atyának, Édesapának nevezi magát. Jézus a János
17-ben úgy imádkozik, hogy megismertette velünk Isten nevét, „Abba”, Apu,
Édesapa, stb. Miért? Mert Isten családban gondolkozik, nem rendszerben.
Családban, ahol testvérek vagyunk, ha az egyiknek fáj, a másiknak is. Egy
család nem heti egyszer-kétszer jön össze két órára, azt csókolom, lehet menni.
A család arról szól, hogy szeretet van és nevelés.
Nekem elegem van a rendszerekből. Elegem van a kétórás rötyögésekből, nekem
család kell. Család, ahol testvérek vannak. Ahol nem „járnak” a gyülekezetbe,
hanem ahol te és én vagyunk a gyülekezet, és ahol tudom, mi van a szívedben és
te is az enyémben. Ahol nem az épület és a programok a fontos, az emberek meg
lemorzsolódnak, ha már nem tudják szolgálni a rendszert.
Ahol Jézus a fontos, a sok felesleges dolog meg mehet. Ahová Jézus miatt jönnek
az emberek, mert az Atya vonzza őket, nem a cuccok miatt.
Ahol megmondhatod, ha valami bajt érzel. Ahol nem söprik a szőnyeg alá, mert a
rendszernek úgymond mennie kell. Ahol a kellékek vannak a közösségért, hogy
Jézushoz vigye közelebb, és nem az emberek a rendszerért, amit atombombával sem
lehet arrébb mozdítani.
Apropó, tanítás és pásztorlás. Emlékeztek, hogy Jézus hogyan definiálta a jó
pásztort? A jó pásztor életét adja a juhokért. Hm... Elgondolkodtató ez...
különösen az amerikai mini-pápaság-utánzatú egypásztoros rendszerekben, ahol
fentről árad a kenet, de mikor látunk valakit meghalni a juhaiért? Előtérbe
helyezni őket?
Jézus nem csak tanította az embereket heti két órában, azt kész, három embert
meg tudok hallgatni, de bocsi, most már megy a vonatom, majd lelépett, hanem
velük volt, szerette őket, gyógyította őket, törődött velük. Hajjaj, különösen,
amikor Jánost siratta, és a nép meg ment, és Jézus megszánta őket, mint pásztor
nélküli való juhokat. Érted? Gyászol Jézus, van elég baja és közben meg
megszánja a népet, és elkezd velük törődni. Megy a vonatom... Hmm.
Tényleg, tényleg arról kell felismerni a lelkipásztort a vicc szerint, hogy
„Vasárnap érthetetlen, hétköznap elérhetetlen”? Nem, tesók, hála Istennek a
Biblia mást ír. A Biblia szerint a prédikáció dialogosz, nem monologosz. A
prédikáció nem az volt, hogy Pál prédikált, letolta az anyagot, a többiek
csendben ücsörögtek székeken, azt sziasztok. Hajjaj. Ha tudnátok, milyen parázs
viták folytak. Sőt, még maguk a tanítványok is kutatták az Írásokat, hogy
csakugyan úgy vannak a dolgok, ahogy Pálék hirdetik.
Jézus rengeteget kérdezett. Jó, olykor monológot is mondott, de szinte mindig
kérdezett, nem igaz? Ott is, beleszólhattak, megszólíthatták. Jézus nem bújt
egy beprogramozott tanítás mögé, ahol nem kellett félnie a kérdésektől: a
gondolkozástól. Persze, ez nagyon kényelmes, de az embereket inkább arra kéne
tanítani, hogy hogyan olvassák a Bibliát és tegyenek fel belőle jó kérdéseket,
amikre maguk találhatják meg a választ és alkalmazást. Ez nem a klérus dolga,
ez minden egyes hívőé!
A Bibliában a gyülekezetet néhány érett keresztény vezette, akik úgymond
„felügyelték” a dolgokat. Ha volt zsoltárod, tanításod, nyelveken szólásod,
próféciád? Mondd el, és a gyülekezet ítélje meg. Ehhez kellettek a vének, a
moderációhoz, hogy minden szép rendben menjen. De a vének nem kitöltötték az alkalmat
szereplésükkel, hanem mederben tartották. Hozhatunk egy-egy témát, nézzünk meg
egy igeszakaszt, és kérdezzünk rá néhány velős kérdésre. S ahogy együtt
keressük a választ a Bibliából, már az emlékezetessé válik. Együtt megyünk az
Úr elé, nem pedig Mózes lejön a hegyről a kőtáblákkal, a kész megrágott
tanítással.
Vegyünk egy másik mai bálványt, a dicsőítést. Szóljatok, ha már ti is unjátok a
keresztény sztárokat. Mert én nagyon. És ez egyre rosszabb lesz. Gondoljatok
bele, hogy a dicsőítés eredetileg arról szól, hogy Jézus nevét magasztaljuk,
erre mit csinált az intézményesített kereszténység ebből? Rádiót, CD-eladást,
top-listákat, koncerteket, sztárokat.
A Bibliában megvan a dicsőítés definíciója:
Általa vigyük Isten elé a dicsőítés
áldozatát mindenkor, azaz nevéről vallást tévő ajkaink gyümölcsét.
Zsidók 13:15
Tudjátok, mi ragadott meg ebben a
versben nemrég? Az, hogy eszerint a leírás szerint a dicsőítés nem zenéről
szól, hanem evangelizációról és bizonyságtevésről! Nevéről vallást tévő ajkak
gyümölcséről. A szövegkörnyezet Jézusról szól, hogy szenvedett a táboron kívül.
Olyan zsidóknak íródott, akiket kizavartak Rómából, saját népük pedig megvetett
pusztán azért, mert Jézust hirdették. Nos, gondolj bele, hogy abban mi az
áldozat, hogy bemész a véka alá, a zárt helyre, és ott énekelsz? Ám, ha kihozod
a lámpást a véka alól, (most gondolkozz rómaiaktól és a többi zsidó által
üldözött messiási zsidó szemmel) és elkezded hirdetni őt zsidónak először, meg
görögnek is... úgy, hogy ezért megvetnek, hülyének néznek, megköveznek. No, az
már valóban áldozattal jár.
A zsidó szó eredete, a Júda eredetileg is dicsőítést, szó szerint, nyílt
megvallást jelent. Lea akkor használta a jádá szót, amikor megszületett a
negyedik fia, és azt mondta: Most már nyíltan elismerem az Urat. Hoppá. Nem
csak énekelgetett. Hanem nyíltan vallást tett az Örökkévalóról. Erre száz
százalékig rímel Jézusnak az a mondása, hogy ha valaki megvall engem az emberek
előtt, azt Én is meg fogom vallani Mennyei Atyám és a szent angyalok előtt. Ugyanaz
a megvallás, ugyanaz a bátor bizonyságtevés, ugyanaz a kockázatos
bizonyságtevés egy ellenséges környezetben - e bűnös és parázna nemzedékben.
A dicsőítés nem feltétlenül zene, hanem evangelizáció. Nem a véka alatt egy
épületben, hanem kint az emberek között. Vagy épp börtönben, éjfélkor egy csomó
hitetlen rab között, földrengéssel kísérve és egy római őr megtérésével. Ez a
dicsőítés. Jézus nevéről vallást tevő ajkak gyümölcse.
Az ApCselben folyamatosan mászkáltak. Az evangéliumokban is. Érdekes, hogy ma
nincs ez a mászkálás. Pedig Jézus azt mondta az apostoloknak, hogy tanítvánnyá
tegyék az embereket a bemerítéskor, hogy megtartsák mindazt, amit Jézus
parancsolt (és nem kért) nekik. Ma a két legelhanyagoltabb szó az egyházban a
„menni” és a „küldeni”. Ehelyett a „jönni” van és a „hívni”. A véka alá, hogy
az egy-emberes sóműsort végigücsörögjék. Menni, kockáztatni a bőröd Istenért,
és közben átélni, hogy tényleg Jézusnak adatott minden hatalom... ez a
tanítványság, nem a jazz koncert és nem a fun, cool, hypster, stb. világnak
való bejövés.
Hajjaj, ha levesszük a „templomot” és az épületet a gyülekezet feje fölül, ha
eltávolítjuk végre a vékát a lámpa tetejéről, annyi meg annyi minden érthetővé
válik. Isten háza... ó, ha tudnák, hogy az te vagy, meg én. A Szentlélek
temploma. Isten nem lakik emberkéz csinálta épületekben, templomokban,
imaházakban, csarnokokban. Nem ám. Fenn lakik a mennyben, de az alázatossal és
a megtört szívűvel is: ez az újjászületés velejárója. Azok térnek meg biblikus
módon, akiknél valahol megtörténik az Isten szerinti megszomorodás. Akik
megutálják saját lelküket, és a világot, és mindent kárnak és szemétnek ítélnek
Jézus ismeretének páratlan gazdagságáért. Számodra is keresztre lett már
feszítve a világ? Vagy még szereted a világot, és ellenségeskedsz az Atyával? A
világ elmúlik, és mindaz, ami benne van, de aki Isten akaratát teszi, megmarad
mindörökre. (Isten akarata, hogy rábízd magad Arra, akit Ő elküldött.)
Pál Timóteus felé szánt igehirdetésre való buzdítása sem „gyülekezeti épületre”
vonatkozott, hanem alkalmas és alkalmatlan időre! Hmmm... az utcára, a
munkahelyre, skype-ra, csetelésre, tudod, arra, hogy kezdeményezd a dicsőítést
(a vallástételt Jézusról).
Látjátok már a problémát? A régi épületes, megkövesedett tömlőben nem tud
meglenni az újbor. Jézus egy teljesen más életről beszélt, nem programokról,
hanem egy családról, közösségről, amiben drága véren megváltott testvérek
vagyunk, akik együtt eszünk az Úr asztaláról és buzdítjuk egymást közös
hitünkben. Erre vágytak az emberek már akkor is, és érdekes módon, felforgatták
az akkori világot. Mert akkor még tudták, hogy mindenki megy a pokolra, és
meghal bűneiben, ha meg nem tér, és ezért hirdették is a megtérést és a bűnök
bocsánatát hit által Jézus halálában és feltámadásában. No az, az dicsőítés
volt. Gitár, zongora, fények, belépőjegyek, stadionbérlések, felhajtás nélkül.
(Az evangelizálást kísérő csodákról nem is beszélve.)
Mennyire vágyom végre erre az igazi Jézusért együtt kiálló családra, azt el sem
tudom mondani. És akkor még az „egymás” szeretetéről szóló igékről nem is
beszéltem...
(Tudom, vannak testvéreim, újjászületett hiteles keresztények is ezekben a
rendszerekben, őértük nagyon hálás vagyok. Ez a cikk inkább az ember mindennél
csalárdabb szívéről beszél, ami oly nehezen képes magát átadni az Új
szövetségnek, és még annyi meg annyi vallásos ószövetségi hátizsákot
hordozunk.)
Fedezzük fel a gyülekezetet és nyugodt lesz az
életünk.
http://nyugodtleszazeleted.blogspot.hu/2015/07/mi-gyulekezet-es-mi-nem-az.html?fb_action_ids=949200728477709&fb_action_types=og.comments