Zsolt. 32,1 „Dávid [szeretett, szerető; összekötő, egyesítő; főember] tanítása, [(maśəkíl): éneke]. Boldog, és [áldott] az, akinek hamissága [(pešaʿ): hűtlensége, lázadása] megbocsáttatott, [(násá'
náśá'): elvétetett, eltöröltetett] vétke elfedeztetett*
*Pál apostol idézi
a próféciát, amely beteljesedett: „Boldogok és áldottak, akiknek
megbocsáttattak és elfedeztettek bűneik, hamisságaik, gonoszságaik, vagyis céltévesztésük,
azaz a cél ELVÉTÉSE, és törvényszegéseik. És akinek elengedték
törvénytiprásait. Boldog
és áldott ember az, akinek az Úr bűnt nem tulajdonít, vagyis az a személy,
akinek az Úr vétkeit, azaz céltévesztését
nem rója, és nem számítja fel” (Róm. 4,7-8).
Hát jöjj az Úrhoz: „Ő megbocsátja minden bűnödet, meggyógyítja
minden betegségedet” (Zsolt. 103,3).
Zsolt. 32,2 Boldog, és [áldott] ember az, akinek az Úr [(jəhóváh): Jahve, az Örökkévaló] bűnt [(ʿávôn
ʿáôn): hamisságot] nem tulajdonít, [(ḥášaḇ):
akinek az ÚR nem
rója fel bűnét, nem tartja számon vétkét]
és (rúaḥ):
szellemében csalárdság [(rəmijjáh): álnokság] nincsen [nem lakik]*
*És így folytatja
Dávid: „Az ártatlan kezű és tiszta [(bar): őszinte] szívű, aki nem adja magát [nem
(násá'
náśá'): vágyik, és sóvárog] hiábavalóságra,
[(šavə'
šávə'): gonoszságra] és nem
esküszik meg csalárdságra [akinek az esze nem (mirəmáh): csaláson,
becsapáson, félrevezetésen jár, nem esküszik hamisan]. Áldást nyer az Úrtól, [(násá' náśá' jəhóváh bəráḵáh): megajándékozza,
körbeveszi Jahve, az Örökkévaló jóléttel] és
igazságot [(cəḏáqáh): megigazulást] az
üdvösség Istenétől [(jéšaʿ ješaʿ): a megmentő, szabadító
Istentől]. (Zsolt. 24,4-5).
És mert csak az Úr végezheti
el ezt, ezért kéri Dávid, hogy: „Tiszta szívet teremts bennem, oh Isten, és
az erős szellemet újítsd meg bennem” (Zsolt.
51,12).
És Isten ezt elvégezte, de az
embernek kell elfogadni: „Minthogy az
Isten volt az, aki Krisztusban megbékéltette önmagával a világot. Nem
tulajdonítván nékik az ő bűneiket, és reánk bízta a békéltetésnek igéjét. [Más fordítás: Isten volt a Krisztusban, amikor a világot
magával kiengesztelte, nem
számítva fel nekik az eleséseket, a hibás lépéseket, botlásokat, baklövéseket, melléfogásokat, törvényszegéseket, sőt belénk helyezte a
kibékítés, a kiengesztelődés (logoszát), igéjét]. Krisztusért
járván tehát követségben, mintha Isten kérne, és bátorítana benneteket mi általunk: Krisztusért,
a Krisztus nevében kérünk,
béküljetek meg, engesztelődjetek ki
az Istennel” (2 Kor. 5,19-20).
Zsolt. 32,3 Míg elhallgatám, és amíg [(ḥáraš):
némán hallgatva csendben maradtam] megavultak [(báláh): tönkrementek, elerőtlenedtek, kiszáradtak, elsorvadtak (ʿecem):
teljesen] csontjaim a napestig való jajgatás miatt, az [egésznapi
(šə'áḡáh): ordításomban,
üvöltésemben]*
*Mert: „bánatban [(jáḡôn): szomorúságban fájdalomban] enyészik [(káláh): múlik el] életem és sóhajtásban [('ănáḥáh):
nyögésben, jajgatásban] múlnak éveim;
bűnöm miatt roskadoz erőm, a [(ʿávôn
ʿáôn): bűn miatti baj, csapás (kášal): elveszi erőmet, támolygok,
tántorgok, kimerült vagyok], és kiasznak
csontjaim, és [(ʿášéš ʿecem): elfogy, elenyészik testem]” (Zsolt. 31,11).
Hiszen már kijelentést nyert,
hogy: „Aki elfedezi és (takargatja) az ő vétkeit, nem lesz jó dolga, és (annak
nem lesz jó vége); aki pedig megvallja és
elhagyja, irgalmasságot nyer” (Péld.
28,13).
Bizony a földi emberek közül:
„Ki mondhatná azt: megtisztítottam
szívemet, tiszta vagyok az én bűnömtől (hamartia: a céltévesztéstől)”
(Péld. 20,9).
„… mert nincs ember, aki ne vétkeznék…” (1Kir. 8,46).
„Az ÚR letekint a mennyből az emberekre, hogy lássa, van-e köztük
értelmes, aki keresi az Istent? Mindnyájan elfordultak tőle, egyaránt megromlottak. Senki sem tesz jót,
egyetlen ember sem” (Zsolt. 14,2-3).
„Bizony nincs egy igaz ember is a földön, aki jót
cselekednék, és nem vétkeznék” (Préd.
7,20).
„Ha azt mondjuk [és azt állítjuk], hogy nincsen
bűn mi bennünk [(hamartia ekhó): vagyis a céltévesztés nem tart
hatalmában,
hogy nem a céltévesztés tart irányítása alatt, és nem az
igazgat], magunkat csaljuk meg [saját
magunkat vezetjük félre, (planaó): és csapjuk be] és igazság [(alétheia): a valóság,vagyis Isten szava, Igéje] nincsen mi bennünk [az Ige (hémin):
nincs nekünk, és velünk]. Ha megvalljuk [(homologeó):
elismerjük, és bevalljuk] bűneinket [(hamartia): céltévesztésünket, akkor
megtapasztaljuk, hogy Isten], hű és igaz
[megbízható és igazságos], hogy
megbocsássa bűneinket [hogy (aphiémi): elengedje
tartozásunkat, és felmentsen a céltévesztés alól] és megtisztítson [(katharidzó):
tisztának nyilvánítson] minket minden
hamisságtól. [(adikia): igazságtalanságtól,
istentelenségtől]” (1 Ján. 1,8-9).
A prófétán keresztül már
kijelentette az Úr: „Én, én vagyok, aki
eltörlöm álnokságaidat és gonoszságodat önmagamért, és bűneidről, és
gonoszságodról nem emlékezem meg!” (Ésa. 43,25)
Erről szól Mikeás próféta is: „Kicsoda olyan Isten, mint te, aki
megbocsátja a bűnt, és a gonoszságot,
és elengedi öröksége, vagyis népe maradékának vétkét, és gonoszságának
büntetését?! Nem tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik az
irgalmasságban, mert abban telik kedve, hogy kegyelmet ad! Hozzánk térvén,
könyörül rajtunk, és újra irgalmas lesz hozzánk; eltapodja álnokságainkat, és
igazságtalanságunkat. Bizony a tenger mélységébe veted minden bűnünket, azaz céltévesztésünket!” (Mik. 7,18-19)
Dávid is erről prófétál: „Áldjad én lelkem az Urat, és el ne
feledkezzél semmi jótéteményéről. Ne
feledd el, mennyi jót tett veled. Aki, vagyis Ő megbocsátja minden bűnödet és
gonoszságodat, meggyógyítja minden betegségedet és fogyatékosságodat, és
rosszullétedet. Aki megváltja életedet a koporsótól, és a sírtól; kegyelemmel,
és szeretettel, és irgalmassággal
koronáz meg téged” (Zsolt. 103,2-4).
Zsolt. 32,4 Míg éjjel-nappal [súlyosan] rám nehezedék kezed, életerőm ellankadt, mintegy a
nyár hevében, »mint a nyári hőségben« Szela.
[Más fordítás: Szívem olyan volt, mint a föld a tűző napon. Megtértem nyomorúságomban, midőn
a tövis szurdalt].
Zsolt. 32,5 Vétkemet bevallám néked, bűnömet [(ḥaṭṭá'ṯ
ḥaṭṭá'áh jḏʿ ʿávôn ʿáôn): vétkemet,
tévedésemet, céltévesztésemet megismertem, megértettem, és a bűn
következményét, a bajt, csapást megtapasztaltam], és el nem fedeztem [(kásáh):
nem rejtegettem, nem takargattam tovább, és
hamisságomat nem titkoltam el]. Azt mondtam [('ámar):
magamban]: Bevallom hamisságomat [(pešaʿ):
lázadásomat, elszakadásomat, hűtlenségemet] az Úrnak [(jəhóváh): Jahvénak, az
Örökkévalónak] - és te elvetted rólam bűneimnek terhét [(ḥaṭṭá'ṯ ḥaṭṭá'áh): céltévesztésem
következményeit, bajokat, csapásokat, és eltörölted adósságom, megbocsátottad Istennélküliségemet] Szela*
*És így folytatja
Dávid: „Egyedül te ellened vétkeztem, azt tettem, amit rossznak látsz…” (Zsolt.
51,6).
És: „… URam, légy kegyelmes hozzám! Gyógyíts meg engem, mert vétkeztem
ellened!” (Zsolt. 41,5).
Hiszen: „Ha a bűnöket számon tartod, Uram: Uram, kicsoda maradhat meg?! Hiszen
te nálad van a bocsánat, hogy féljenek (tiszteljenek) téged!” (Zsolt. 130,3-4).
De: „Aki elfedezi, és (takargatja)
az ő vétkeit, nem lesz jó dolga; aki pedig megvallja és elhagyja, irgalmasságot
nyer” (Péld. 28.13).
Hiszen a prófétán keresztül
már kijelentette az Úr: „Én, én vagyok,
aki eltörlöm álnokságaidat, és gonoszságodat önmagamért, és bűneidről, és
gonoszságodról nem emlékezem meg!” (Ésa. 43,25).
Erről szól Mikeás próféta is:
„Kicsoda olyan Isten, mint te, aki
megbocsátja a bűnt, a gonoszságot, és
elengedi öröksége, a népe maradékának vétkét, gonoszságát, és büntetését?! Nem
tartja meg haragját örökké, mert gyönyörködik az irgalmasságban, és mert abban
telik kedve, hogy kegyelmet ad! Hozzánk térvén, könyörül rajtunk, újra irgalmas
lesz hozzánk; eltapodja álnokságainkat, és igazságtalanságunkat. Bizony a
tenger mélységébe veted minden bűnünket!” (Mik.
7,18-19).
Dávid is erről prófétál: „Áldjad én lelkem az Urat, és el ne
feledkezzél semmi jótéteményéről és
ne feledd el, mennyi jót tett veled. Aki - Ő - megbocsátja minden bűnödet, minden
gonoszságodat, meggyógyítja minden betegségedet, és fogyatékosságodat,
rosszullétedet. Aki megváltja életedet a koporsótól, és a sírtól; kegyelemmel,
szeretettel és irgalmassággal koronáz meg téged” (Zsolt. 103,2-4).
És az apostolon keresztül
folytatódik a kijelentés: „Ha megvalljuk
[(homologeó): elismerjük, és bevalljuk] bűneinket [(hamartia): céltévesztésünket, akkor
megtapasztaljuk, hogy Isten], hű és igaz
[megbízható és igazságos], hogy
megbocsássa bűneinket [hogy (aphiémi): elengedje
tartozásunkat, és felmentsen a céltévesztés alól] és megtisztítson [(katharidzó): tisztának
nyilvánítson] minket minden hamisságtól.
[(adikia): minden igazságtalanságtól, istentelenségtől]” (1
Ján. 1,9).
Zsolt. 32,6 Azért hozzád fohászkodjék [(pálal):
imádkozzék, könyörögjön] minden kegyes [(ḥásíḏ): istenfélő, szent], alkalmas időben [(mácá' ʿéṯ): a szorongattatás idején, amíg megtalálhat]. Bár a [(raḇ):
sok], és a nagy vizek áradnának, nem juthatnak azok el ő hozzá [(nḡʿ): nem érik el, meg sem érinthetik őt]*
*És Dávid folytatja
a könyörgést, kijelentve azt is, hogy mik azok az áradó vizek: „Halál kötelei
[a (máveṯ):
csapás, pusztulás, romlás hullámai, fájdalmai] vettek körül, [('áp̄ap̄): kerítettek be, és kötöttek
gúzsba] s az istentelenség árjai [(bəlijjaʿal):
gonoszság, elvetemültség hullámai, a gonoszság örvényei, álnok embereknek
pusztító áradata] rettentettek
[rémítettek, háborítottak meg] engem”
(Zsolt. 18,5).
„Szabadíts meg engemet, oh Isten, mert a vizek elértek
hozzám. Mély sárba estem be, hol meg nem állhatok; (örvénylő vizekbe estem,
feneketlen iszapba) feneketlen örvénybe
süllyedtem, és az áradat elborít (elsodor) engem. Én pedig néked könyörgök, (hozzád imádkozom) oh Uram; jókedvednek (a kegyelem) idején, oh Isten, a te kegyelmed sokaságához
képest hallgass meg engem a te megszabadító hűségeddel. Ments ki engem (a
sárból) az iszapból, hogy el ne
süllyedjek; hadd szabaduljak meg gyűlölőimtől és (az örvénylő) feneketlen vizekből” (Zsolt. 69,2-3.14-15).
„A Te orcádtól [a
Te színed elől] jöjjön ki ítéletem, a te szemeid hadd lássanak igazat. [Más fordítás: Színed elől jöjjön
igazság nekem, szemed lássa meg igazamat]” (Zsolt. 17,2).
És az Úr válasza: „Így szól az Úr: Jókedvem, vagyis a kegyelem idején én meghallgattalak, és a
szabadulás napján segítettelek, megtartalak, megőrizlek, és nép szövetségévé
teszlek, és megajándékozom általad szövetségemmel népemet, hogy megépítsd a
földet, és te állítsd helyre az országot, és kioszd az elpusztult örökségeket” (Ésa. 49,8).
Mert: „Én, az
Úr, hívtalak el igazságban, és fogom kezedet, és megőrizlek, és népnek
szövetségévé teszlek, pogányoknak világosságává, és benned ajándékozom meg szövetségemmel a népeket, világosságommal a
nemzeteket” (Ésa. 42,6)
És az Úr Jézus Názáretben bejelenti küldetését, s hogy
Ő a próféciáknak beteljesítője: „Az Úrnak
Szelleme van én rajtam, mivelhogy felkent engem, hogy a szegényeknek az
evangéliumot hirdessem, elküldött, hogy a töredelmes szívűeket meggyógyítsam,
hogy a foglyoknak szabadulást hirdessek és a vakok szemeinek megnyílását, hogy
szabadon bocsássam a lesújtottakat, a
megkínzottakat. Hogy hirdessem az Úr jókedvének, és jóakaratának kedves
esztendejét, meghatározott időszakát” (Luk. 4,18).
És az apostol így bátorítja a
minden korban élő szenteket: „Mert Ő és
az Írás is azt mondja: Kellemetes, vagyis az elfogadás, jókedv, szívesség, jóakarat meghatározott időszakában, a kellő időben, azaz a kegyelem idején meghallgattalak, és
az üdvösség, a megmenekülés, gyógyulás,
ellátás, áldás, stb. napján megsegítettelek, és segítségedre siettem, és
kivonultam sereggel. Ímé most van itt a kellemetes és kellő idő. Most van a kegyelem ideje, a szívesen fogadott
időszak, ímé itt az üdvösség, vagyis most van a
bűnbocsánat, megmenekülés, megszabadítás, oltalmazás, biztonság, jólét,
egészség, boldogság, megtartatás napja” (2Kor. 6,2).
Zsolt. 32,7 Te vagy oltalmam [(siṯəráh
séṯer): rejtekhelyem, menedékem, védelmem, a háborúságban, mely körülvett engem, és megóvsz engem a
bajtól, szorongatástól, nyomorúságtól], Te mentesz meg,
Te [(nácar): védsz, és őrzöl meg a] veszedelemtől [(cár
car): ellenségtől, és megmentesz a félelemtől]. És [(sáḇaḇ pálêṭ rón): körülveszel a szabadulás örömkiáltásával]! Szela*
*És így folytatja
megvallását Dávid: „Bizony elrejt [(cáp̄an): megóv, megvéd, megőriz] engem
az ő hajlékában [(sóḵ): sátrában] a veszedelem napján [(ráʿ
jôm): veszélyes, gonosz napon]; eltakar engem sátrának rejtekében, [sátra mélyén] sziklára emel
fel [(cur cúr): magas kősziklára helyez] engem” (Zsolt. 27,5).
Bátorítva
a minden korban élő hívőket: „És lesz az
Úr nyomorultak [elnyomottak, szegények, összetörtek] kővára,
[biztos menedéke], kővár a szükség [a nyomorúság, szorongatás, és veszedelem] idején, és [az alkalmas időben segítője]. Azért te benned [(báṭaḥ): hisznek, és] bíznak, akik ismerik a te nevedet, [akik igazán ismernek Téged], mert
nem hagytad el [soha] Uram, akik keresnek téged, [akik
hozzád fordultak segítségért]” (Zsolt. 9,10-11).
Mert: „Az igazak segedelme pedig az Úrtól van; Ő az ő
erősségük a háborúság idején. Megvédi őket az Úr és megszabadítja őket;
megszabadítja őket a gonoszoktól és megsegíti őket, mert ő benne bíznak” (Zsolt. 37,39-40)
„Isten a mi oltalmunk és erősségünk! Igen bizonyos
segítség a nyomorúságban. Azért nem félünk, ha elváltoznék is a föld, ha hegyek
omlanának is a tenger közepébe: Zúghatnak, tajtékozhatnak hullámai; hegyek
rendülhetnek meg háborgásától. Szela” (Zsolt.
46,2-4)
Mert: „Hajlék az örökkévaló Isten, alant vannak örökkévaló karjai; elűzi
előled az ellenséget, és ezt mondja: Pusztítsd!” (5 Móz. 33,27)
„Az Isten az én erősségem, ő benne bízom én. Paizsom
nékem ő s üdvösségemnek szarva, erősségem és oltalmam. Az én üdvözítőm, ki
megszabadítasz az erőszakosságtól. Az Úrhoz kiáltok, aki dicséretreméltó; És
megszabadulok ellenségeimtől” (2 Sám.
22,3-4)
„Azt mondom az Úrnak: Én oltalmam, váram, Istenem ő
benne bízom! Mert ő szabadít meg téged a madarásznak tőréből, a veszedelmes
dögvésztől. Tollaival fedez be téged, és szárnyai alatt lészen oltalmad; pajzs
és páncél az ő hűsége. Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól
nappal; A dögvésztől, amely a homályban jár; a döghaláltól, amely délben
pusztít. Elesnek mellőled ezren, és jobb kezed felől tízezren; és hozzád nem is
közelít. Bizony szemeiddel nézed és meglátod a gonoszoknak megbüntetését!... Az
Úr megőriz téged minden gonosztól, megőrzi a te életedet. Megőrzi az Úr a te
ki- és bemeneteledet, mostantól fogva mindörökké!” (Zsolt. 91,2-8; 121,7-8).
És Dávid folytatja: „Elrejted őket a te orcádnak rejtekében az
emberek zendülései elől; sátorban őrzöd őket a perpatvarkodó nyelvektől. Áldott
az Úr, hogy csodálatossá tette kegyelmét rajtam, mint egy megerősített
városon!” „Látják az igazak és örvendeznek, és minden gonoszság megtartóztatja
az ő száját. A bölcs az eszébe veszi ezeket, és meggondolják az Úrnak
kegyelmességét!” „Mert nagy az ő kegyelmessége mi hozzánk, és az Úrnak igazsága
megmarad örökké. Dicsérjétek az Urat!” (Zsolt.
31,21-22; 107,42-43; 117,2).
Zsolt. 32,8 Bölccsé teszlek [értelmet adok neked, hogy (śáḵal): okosan, megfontoltan körültekintően
viselkedj, és cselekedj], és megtanítlak téged az útra, és [(járá' járáh dereḵ zú jálaḵ): mutatom
neked az utat, azt mondva: ez, ez itt] amelyen járj;
szemeimmel [(ʿajin): tekintetemmel] tanácsollak téged, és [(jáʿac):
vigyázok rád, őrizlek téged]*
*Dávid így
imádkozott előzőleg: „Útjaidat, Uram [(jəhóváh): Jahve, Örökkévaló], ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem. Vezess [hűségesen és oktass] engem a Te igazságodban [a Te ('ĕmeṯ): igazságod szerint] és taníts engem, mert
te vagy az én szabadító [megmentő, üdvözítő] Istenem, [és gyámolom] mindennap várlak téged [mindig benned reménykedem, és tebenned bízom szüntelen]” (Zsolt. 25,4-5).
Már Mózes így könyörög az
Úrhoz: „Most azért ha kedvet találtam
szemeid előtt, (ha valóban megnyertem jóindulatodat, ismertesd meg velem) és mutasd meg nékem a te útadat, hogy
ismerjelek meg téged, hogy kedvet találhassak előtted…” (2 Móz. 33,13).
Jób azt kéri: „Amit át nem látok, arra te taníts meg
engemet; ha gonoszságot cselekedtem (ha álnokságot követtem el), többet nem teszem!” (Jób. 34,32).
Dávid pedig így folytatja
könyörgését: „[Te igaz vagy] Uram,
vezess [igazgass, vezérelj] engem a
te igazságodban az én ellenségeim miatt [ha
rám tör ellenségem]; egyengesd [s
tedd járhatóvá, egyenessé] előttem a te útadat [ösvényedet; és utamat színed előtt]!” (Zsolt. 5,9).
„Mert nagy vagy te és csodadolgokat művelsz; csak te vagy Isten egyedül!
Mutasd meg nékem a te útadat, hogy járhassak a te igazságodban, és teljes
szívvel tiszteljem nevedet” (Zsolt. 86,10-11).
„Taníts meg engem a te akaratodat teljesítenem, mert te vagy Istenem! A
te jó Szellemed vezéreljen engem az egyenes úton” (Zsolt. 143,10).
Mert az én ellenségeim azok: „Akik gonoszt gondolnak (és rosszat
terveznek) szívükben, és minden nap
háborút kezdenek (háborúságot szítanak). Nyelvüket élesítik, mint a kígyó; áspiskígyó mérge (viperaméreg) van ajkaik alatt. Szela” (Zsolt. 140,3-4)
Ezért kérem, hogy: „Taníts meg engem a te utadra, oh Uram!
Vezérelj (vezess) engem egyenes
(a helyes) ösvényen, az én üldözőim miatt
(mert ellenségeim vannak)” (Zsolt. 27,11).
És az Úr válasza: „Saját füleddel hallhatod a mögötted hangzó
szót: Ezen az úton járjatok, se jobbra, se balra ne térjetek le!” (Ésa. 30,21).
Pál apostolon keresztül
jelenti ki a Szent Szellem Istenútját: Aki:
„... Jézus, aki azt mondja: Én
vagyok az út, az igazság és az élet...” (Ján. 14,6).
Zsolt. 32,9 Ne legyetek oktalanok, [(bín):
értelem híján] mint a ló, mint az öszvér, amelyeknek kantárral és zabolával kell
szorítani az állát [(bálam): fékezni szilajságát,], mert [másként] nem közelít hozzád*
*És az apostol a
nyelv megfékezését példázza ezzel a képpel: „Ímé a lovaknak szájába zablát vetünk,
hogy engedelmeskedjenek nékünk, és az ő egész testüket [(szóma): teljes valójukat] igazgatjuk [(metagó): irányíthatjuk, és kormányozhatjuk]”
(Jak. 3,3).
Zsolt. 32,10 Sok bánata van a gonosznak [(raḇ
maḵə'ôḇ maḵə'óḇ rášáʿ): sok fájdalom, szenvedés, csapás éri a
céltévesztőket], de aki bízik az Úrban, [(jəhóváh): Jahvéban, az Örökkévalóban,
(báṭaḥ):
biztonságban van, annak nincs félnivalója, mert Ő] kegyelemmel [(ḥeseḏ): szeretettel] veszi azt körül, és Ő azt [(sáḇaḇ):
megváltoztatja]*
*Mert: „A bűnösöket, (azaz
a céltévesztőket) követi a gonosz; az
igazaknak pedig jóval fizet Isten” (Péld. 13,21).
Ezért: „üldözi őket a baj, az igazaknak pedig szép jutalmuk lesz” (Péld. 13,21).
Mert: „akik az Úrban bíznak, erejük megújul, szárnyra kelnek, mint a
saskeselyűk, futnak, és nem lankadnak meg, járnak és nem fáradnak el!” (Ésa. 40,31).
Ugyanis: „Mindenkit, vagyis minden embert, aki
gonoszat, vagyis rosszat, haszontalan, hibás dolgot, bajt művel, és
elkövet, végrehajt, utolér a kín, a nyomorúság, aggodalom, baj,
keserűség, megpróbáltatás, szorongattatás, szükség. És a gyötrelem, és
ínség, szorongató veszedelem, szorongás, szorongatás, szükséghelyzet
elsősorban, és először is a zsidót, azután a pogányt, vagyis görögöt, hellént.
Ámde dicsőség, tisztelet, megbecsülés, méltóság, rang, tisztesség és békesség
vár, vagyis épség, jó egészség, jólét, a veszély érzetétől való mentesség,
boldogság, boldogulás jut majd osztályrészül mindenkinek, aki jót tesz, és aki a jót folyamatosan
munkálja. Kezdetben a júdeaiakra, azután a pogányra, vagyis görögre” (Róm 2,9-10).
És a próféta megvallása: „Siralmamat vígságra fordítottad,
leoldoztad gyászruhámat, körülöveztél örömmel” (Zsolt. 30,12).
Mert. „Te tanítasz engem az élet
ösvényére, teljes öröm van tenálad; a te jobbodon gyönyörűségek vannak örökké. [Más fordítás:
Megmutatod nekem az élet útját, az öröm teljességét színed előtt, és a
gyönyörűséget jobbodon mindörökké] (Zsolt. 16,11).
Zsolt. 32,11 Örüljetek, és [(śámaḥ):
örvendezzetek] az Úrban [(jəhóváh): Jahvéban, az Örökkévalóban], vigadozzatok [(gúl
gíl): ujjongjatok, remegjetek, ugráljatok örömötökben] ti igazak [(caddíq): igaznak
nyilvánítottak]! Örvendezzetek [(ránan) ujjongva rikoltsatok örömötökben,
örömkiáltást hallassatok] mindnyájan ti igaz [(jášár): megigazult] szívűek, [és dicsekedve énekeljetek
mindnyájan]!*