2015. április 27.

Efézusi levél 5. fejezet: A világosság gyermekeiként járjunk (revidiált)

Eféz. 5,1 Legyetek annakokáért követői, utánzói az Istennek, mint kedvesen, drágán, nagyon szeretett gyermekek:

Eféz. 5,2 És járjatok, és éljetek Isten szerinti szeretetben, miképpen a Krisztus is szeretett* minket, és adta Önmagát miérettünk ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul [Más fordítás: S odaadta magát értünk, hogy felajánlás, véres áldozat, jó illat legyen az Istennek]**

*Szeretett: (agapaó): Ez azt jelenti: magadat teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad Istennel, eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni, feloldódni a szeretetben.

**Kijelenti a Szent Szellem, hogy az Isten szerinti szeretet nem érzelem, hanem cselekedet: „Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét, és isteni természetét abban mutatta meg, azzal bizonyította, hogy abban az időben, mikor még bűnösök, azaz céltévesztők voltunk, Krisztus már akkor érettünk meghalt” (Róm. 5,8).

Ugyanez a cselekvő szeretet van az Úr Jézus Krisztusban: „Mert az Isten őt eleve elrendelte, és oda adta engesztelő véres áldozatul, - fedélnek, mint előkép. Ő a frigyláda fedele a Templomban, vagyis az irgalom helye, a kiengesztelés - azoknak, akik az ő vérében hisznek. Hogy igazságát, az Ő igazzá tételét megmutassa nekünk, nyilvánvaló jelül, bizonyítékként. Isten ugyanis az előbb, a korábban elkövetett bűnöket végtelen türelmében elnézte, elengedte, és megbocsátotta” (Róm. 3,25).

A Szent Szellem újra - és újra kijelenti, hogy mit tett Isten Krisztusban értünk: „Ki a mi bűneinkért halálra adatott, és feltámasztatott a mi megigazulásunkért”„aki önmagát adta értünk, hogy megváltson minket minden gonoszságtól, és megtisztítson minket a maga népévé, amely jó cselekedetre törekszik (Tit. 2,14; Róm. 4,25).

És ismét: „Aki adta, és feláldozta önmagát a mi bűneinkért, azaz céltévesztésünkért. Hogy kiszabadítson, hogy kiragadjon, kimentsen, kivegyen, kiemeljen minket magának e jelenvaló gonosz nyomorúságos, nehéz, szűkös, tökéletlen, alkalmatlan, beteg, káros, veszélyes, ellenséges, züllött világból, azaz a jelen világ gonoszságából, ebből a gonosz korszakból, létkorból. Az Istennek és a mi Atyánknak akarata, rendelése, és elhatározása szerint” (Gal. 1,4).

Minden Krisztusban hívőt így figyelmeztet a Szent Szellem: „Öltözzetek föl azért, mint az Istennek választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet, azaz bensőt, irgalmasságot, jóságosságot, kedvességet, alázatosságot, szelídséget, türelmet, és hosszútűrést. Elszenvedvén viseljétek, hordozzátok el egymást, megbocsátván kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki vagyis a másik ellen panasza volna, miképpen a Krisztus, az Úr is megbocsátott néktek, úgy tegyetek ti is. Mindezeknek fölébe pedig öltözzétek föl a szeretetet, mint amely a tökéletességnek kötele, amely tökéletesen összefog mindent. (Más fordítás: Mindezek fölé pedig a szeretetet, amely a tökéletesség, azaz a célba jutottság köteléke, és amely a tökéletesség Összefogó ereje) (Kol. 3,12-14).

És ismét: „legyetek pedig egymáshoz jóságosak, kedvesek, jóindulatúak, irgalmasok, könyörületesek, megindulni képesek, együttérzők, megengedvén, és megbocsátván mindig egymásnak, miképpen az Isten is a Krisztusban megengedett, vagyis megbocsátott néktek(Eféz. 4,32).

„Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza, azaz fölkelti az ő napját mind a gonoszokra, vagyis a rosszakra, haszontalanokra, mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, azaz a megigazultaknak, mind a hamisaknak, azaz a céltévesztetteknek, a nem-hívőknek az engedetleneknek, igazságtalanoknak, azaz az ige nélkülieknek (Mát. 5,45).

 „Legyetek azért irgalmasok, mint a ti Atyátok is irgalmas” (Luk. 6,36).

Mert ez a krisztusi felnőttkor legfőbb ismertető jele: „Legyetek azért ti valóban olyan tökéletesek, azaz felnőtt, érett korú, célba érkezők, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes, azaz célját betöltött, a célban van (Mát. 5,48).

Eféz. 5,3 Paráznaság, azaz házasságtörés* pedig, és akármely tisztátalanság** romlottság, vagy fösvénység, vagy nyerészkedés, haszonlesés, kapzsiság, mohóság, bírvágy még csak ne is neveztessék, még szóba se kerüljön, még csak ne is említtessék ti közöttetek, amint szentekhez*** illik, és méltó

*Paráznaság (porneia): házasságtörés, azaz szövetségtörés, melynek gyökere minden esetben a hűtlenség akár gondolatban, akár tettben nyilvánul meg.

**Tisztátalanság: (akatharszia): szennyes, mindaz, ami nem érintkezhet Istennel, aminek nincs helye a megszentelt életben.

***Szentekhez: (hagiosz): szent, megszentelt, Istennek szentelt, Istenhez méltó, Isten tulajdona.

Eféz. 5,4 Sem undokság, szemérmetlenség, trágárság* sikamlósság, se rútság, sem ocsmányság, vagy mocskos viccelődés, vagy bolond, szégyenletes, ostoba vagy szellemeskedő beszéd, és léha vagy kétértelmű szót ne ejtsetek ki. Káromkodás ne hangozzék, melyek nem illenek: hanem inkább hálaadás.

*Trágárság (eutrapelia): durva tréfálkozás, szellemeskedés, (vulgáris értelemben) malackodás, élcelődés.

Eféz. 5,5 Mert azt jegyezzétek meg magatoknak, és értsétek meg, hogy egy paráznának* vagyis fajtalankodó férfinek, vagy férfi prostituáltnak, vagy tisztátalannak** szennyesnek, feslettnek, vagy fösvénynek, nyerészkedőnek, kapzsinak, pénzimádónak, ki bálványimádó, - mert az ilyen valójában bálványt imád - nincs öröksége, és egy sem kaphat helyet a Krisztusnak és Istennek országában, Királyságában***

*Parázna (pornosz) parázna, fajtalankodó férfi, férfi prostituált

**Tisztátalannak: (akatharszia): szennyes, mindaz, ami nem érintkezhet Istennel, aminek nincs helye a megszentelt életben.

***Már a testté lett Ige, az Úr Jézus figyelmezteti az embert, kijelentve, hogy az ember bensője gonosz, hiszen a sátán természete lett benne, mikor befogadta annak beszédét: „Monda továbbá: Ami az emberből jő, ömlik ki, az fertőzteti meg, az teszi tisztátalanná az embert. Mert onnan belülről, az emberek szívéből, azaz bensőjéből, a szellemi életének központjából származnak, törnek elő, és ömlenek ki a gonosz, romlott, züllött, káros, ártalmas gondolatok, okoskodások, számítgatások, fontolgatások, meggondolások, vitatkozások, kételyek, aggodalmaskodás. És a házasságtörések, paráznaságok, fajtalankodások, bálványimádás, gyilkosságok. Lopások, telhetetlenségek, azaz kapzsiság, mohóság, fösvénység, önzés, gonoszságok, rosszindulat, romlottság, ellenségeskedés. Álnokság, vagyis ravaszság, csalás. Szemérmetlenség, és szemtelenség, arcátlanság; kicsapongás, féktelenség, bujaság, gonosz szem, azaz irigység, rosszindulatú tekintet, rágalmazás, gyalázkodás, becsmérlődés, szitkozódás, istenkáromlás, gonosz beszéd mások ellen, kevélység, büszkeség, gőg, fennhéjázás, felfuvalkodottság. Bolondság, esztelenség meggondolatlanság, léhaság, a józanész hiánya. Mind ezek a gonoszságok, ezek a gonosz dolgok belülről jőnek ki, azaz az ember belsejéből származnak, és ezek fertőztetik meg, és szennyezik be, teszik tisztátalanná és szentségtelenné az embert” (Márk. 7,20-23).

És minden olyan beszéd gonosz, amely Isten beszédével ellentétben áll, ezért: „Semmi rothadt, romlott, haszontalan, hitvány, hasznavehetetlen, bomlasztó; tisztátalan beszéd, azaz (logosz): ami lehet szó, beszéd, és annak minden fajtája: kérdés, állítás, kijelentés, tanítás, prédikáció, prófécia, közmondás, üzenet, utasítás, parancs, a ti szátokból ki ne származzék, ki ne jöjjön. Hanem csak akkor szóljatok, ha az jó, és hasznos a szükséges építésre, hogy áldásos legyen, és kegyelmet közöljön a hallgatóknak. Hogy áldást, azaz üdvözítő erőt hozzon azokra, akik hallják. És meg ne szomorítsátok, és meg ne bántsátok, és ne bosszantsátok, és meg ne sértsétek az Istennek ama Szent Szellemét, aki által, és Akiben megpecsételtettetek megőrzés, hitelesítés, megerősítés céljából, a teljes váltságnak feloldozásnak napjára, - amely a megváltáson kívül magába foglalja a teljes felszabadítást, szabadon bocsátást. (Más fordítás: Hiszen Isten a Szent Szellem által előre megjelölt benneteket arra az időre, amikor elnyeritek a teljes megváltást. Ez a megjelölés mutatja, hogy ti Istenhez tartoztok, és az övéi vagytok)” (Eféz. 4,29-30).

„Avagy nem tudjátok-é, és nem vagytok tisztában vele, hogy igazságtalanok, hamisak, engedetlenek, hűtlenek, és hitetlenek nem örökölhetik Istennek országát, Istennek királyságát? Ne tévelyegjetek. Ne ámítsátok, ne csaljátok meg, és ne ejtsétek tévedésbe magatokat. Ne vezessenek félre titeket. Se paráznák, azaz: buja, fajtalan, lányfuttató, vagy prostituált férfiak, se bálványimádók, vagyis istenszobrot, vagy isten képet szolgálók, vagy imádók ne legyetek. Se házasságtörők, se pulyák, vagyis kéjenc, kicsapongó, homoszexuális férfi partnere, se férfiszeplősítők, vagyis homoszexuális férfi, azaz: férfiakkal paráználkodó és közösülő, férfivel háló ne legyen köztetek
Se lopók, tolvajok, se telhetetlenek, se kapzsik, fösvények, nyerészkedők, haszonlesők, se részegesek, vagyis iszákosak, se szidalmazók, se átkozódók, rágalmazók, gyalázkodók, káromkodók, gúnyolódók se ragadozók, rablók, harácsolók, zsarolók, nem örökölhetik Isten országát, Isten királyságát. Kerüljétek, és tartsátok távol magatoktól, és távoztassátok el a paráznaságot, a prostitúciót, szajhaságot - beleértve a házasságtörést és a vérfertőzést, - és a bálványimádást. Minden bűn, vagyis minden tévedés, hiba, vétek melyet az ember cselekszik, amit elkövet a testen, azaz a (szómán): a személyen, a teljes lényünkön kívül van. De aki paráználkodik, prostitúciót, szajhaságot művel, vagy bálványt imád, a maga teste, vagyis saját (szómája): saját személye, a teljes lénye ellen vétkezik, és eltéveszti, elhibázza a célpontot” (1 Kor. 6,9-10.18).

„Sanyargassátok, és öldököljétek meg azért a ti földi tagjaitokat. (Más fordítás: Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul; Irtsátok ki tehát tagjaitokból azt, ami földi; öljétek meg magatokban a régi emberi természetet és annak minden megnyilvánulását). Paráznaságot, fajtalanságot, tisztátalanságot, bűnös szenvedélyt, érzéki vágyakat, gonosz kívánságot, azaz gonosz vágyat, és gerjedelmet.  És a fösvénységet, a kapzsiságot, a telhetetlenséget, meg a gazdagság után való vágyakozást, hiszen az a bálványimádás egyik fajtája. Melyek miatt jő az Isten haragja az engedetlenség fiaira” (Kol. 3,5-6).

„És az Istennek, azaz a Krisztusnak békessége uralkodjék a ti szívetekben, amelyre el is hívattatok egy testben, azaz (Szóma): egy személyben. És háládatosak legyetek. A Krisztusnak beszéde, azaz Igéje lakozzék, és éljen ti bennetek gazdagon, és elevenen, minden bölcsességben. Tanítván és intvén egymást zsoltárokkal, dicséretekkel, szellemi énekekkel, hálával zengedezvén a ti szívetekben az Úrnak. (Más fordítás: Tanítsátok és buzdítsátok egymást, Szellem adta dallamokkal, énekekkel és dalokkal, kedvesen énekelve szívetekben Istennek). És mindent, amit csak cselekesztek szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek, hálát adván az Istennek és Atyának Ő általa” (Kol. 3,15-17).

Mert nézzétek a világiakat: „Aki pedig versenyben vesz részt, mindenben önmegtartóztató: azok azért, hogy elhervadó koszorút nyerjenek, mi pedig azért, hogy hervadhatatlant” (1Kor. 9,25)

Hát: „Ne engedjétek, hogy uralkodjék a bűn a ti halandó testetekben, - azaz (szómátokban): énetekben, ami ki van téve a halálnak - hogy engedjetek néki az ő kívánságaiban” (Róm. 6,12)

Mert: „Az az Isten akarata, hogy megszentelődjetek: hogy tartózkodjatok a paráznaságtól” (1Thessz. 4,3)

Hiszen: „Tisztességes minden tekintetben a házasság és a szeplőtelen házaságy; a paráznákat pedig és a házasságrontókat megítéli az Isten” (Zsid. 13,4)

Mert a paráznaság - akár fizikai, akár szellemi, vagyis bálványimádás, - a test cselekedete. Arról pedig azt mondja az Úr: „Ne tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg; mert amit vet az ember, azt aratándja is. Mert aki vet az ő hústestének, a hústestből arat veszedelmet; aki pedig vet a Szellemnek, a Szellemből arat örök, - azaz véget nem érő - életet” (Gal. 6,7-8).

Mert: „A testnek cselekedetei, azaz  a hús tettei pedig nyilvánvalók, és jól láthatók, melyek ezek: házasságtörés, fajtalanság, prostitúció, tisztátalanság, bujálkodás. Szemtelenség, arcátlanság, kicsapongás, féktelenség, szemérmetlenség. Bálványimádás, varázslás, kuruzslás, boszorkányság, babonaság, mágia. Ellenségeskedések, gyűlölet, gyűlölködés, versengések, viszály, veszekedés, vita, vetélkedés, harc, civakodás, féltékenység, harag, düh, bosszúság, irigység, (hivatalért történő versengés. Meghasonlás, széthúzás, elszakadás, lázadás, pártütések megosztottság, pártoskodás, versengések szakadások. Rosszindulat, gyilkosságok, részegségek, tobzódások, azaz vad mulatozás, lakmározás, dőzsölések és ezekhez hasonlók: melyekről előre mondom néktek, és figyelmeztetlek benneteket, amiképpen már ezelőtt is mondottam, hogy akik ilyeneket cselekesznek, és akik így élnek, Isten országának, Isten Királyságának örökösei nem lesznek. Akik pedig Krisztuséi, a hústestet, azaz a bűnös természetüket szenvedélyeivel, kívánságaival és vágyaival együtt megfeszítették indulataival és kívánságaival együtt” [A kereszt, azaz a (sztauroó): kínoszlop: a szenvedélyt, indulatot vagy az önzést legyőzi, eltörli, kiirtja. Minden olyan magatartás, amellyel az ember Krisztus megfeszítésének jegyében megtagadja hústesti életét, és a világban őt körülvevő bűnt. (dr Varga Zsigmond: Újszövetségi görög-magyar szótár 879. oldal: (sztauroó)] (Gal. 5,19-21.24).

„Mert, ha hústest kívánata szerint éltek, minden bizonnyal be fog következni a halálotok. De ha a hústest cselekedeteit a Szellem által megöldöklitek, vagyis a halálba viszitek, és halálra juttatjátok éltek. (Más fordítás: de ha a Szellemmel azt, amit a hús művel, megölitek, élni fogtok)” (Róm. 8,13).

Mert Isten országába nem jutnak be, hanem: „… kinn maradnak az ebek és a bűbájosok, a varázslók, és a paráznák és a gyilkosok, és a bálványimádók és mindenki, aki szereti, szólja és cselekszi a hazugságot. A gyáváknak pedig és hitetleneknek, és utálatosoknak és gyilkosoknak, és paráznáknak és bűbájosoknak, varázslóknak, és bálványimádóknak és minden hazugoknak, azoknak része a tűzzel és kénkővel égő tóban lesz, ami a második halál” (Jel. 22,15; Jel. 21,8).

Eféz. 5,6 Senki titeket meg ne csaljon,* félre ne vezessen, meg ne tévesszen, el ne ámítson hiú, üres beszédekkel,** és hazugságokkal, üres fecsegéssel. Mert ezekért, vagyis az ilyen dolgokért jő az Isten haragja a hitetlenség fiaira.

*Megcsal: (g: apataó): csal, megcsal, becsap, elcsábít, vonzó kedves magatartással félrevezet.

**Beszédekkel: (kenosz): haszontalan, hiábavaló tartalom nélküli beszéd (g: logosz): ez lehet: szó, beszéd (annak minden fajtája: kérdés, állítás, kijelentés, tanítás, prédikáció, prófécia, közmondás; üzenet; utasítás, parancs), Ige); akinek cselekedetei lehetnek látványosak, de igazi értékük nincs; alaptalan.

Eféz. 5,7 Annakokáért ne legyetek részesei ezeknek, ne vállaljatok velük közösséget, és ne legyen velük semmi dolgotok*

*Minden hívőt újra-és újra így figyelmeztet az apostol:Ne tévelyegjetek, és ne hagyjátok magatokat félrevezetni. Jó jellemet megrontanak, megfertőznek, csábítással romlásba visznek a rossz, romlott, züllött társaságok, és a gonosz beszédek, tanítások, társalgások, együttlétek, érintkezések, bizalmas kapcsolatok (1 Kor. 15,33).

Mert: „Aki jár a bölcsekkel, bölcs lesz; aki pedig magát társul adja a bolondokhoz, azaz a hitetlenekhez, megromol. (Más fordítás: Az ostobák, azaz az istentagadók barátja pedig romlottá lesz)” (Péld. 13,20).

Hiszen tudjuk, hogy: „Egy kevés kovász az egész tésztát megkeleszti” (Gal. 5,9).

Tehát: „Meglássátok, és ügyeljetek rá, hogy senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt vet, hogy valaki rabul ne ejtsen a tudományon keresztül hiú, üres, félrevezető szavakon át. A bölcselkedés üres, hiábavaló, semmit érő, haszontalan csalása, megtévesztése által. Mely emberek rendelése szerint, amely emberek által továbbadott hagyomány, előírás, tanítás, rendelkezés, a világ elemi tanításai, alapelvei szerint, és nem a Krisztus szerint való, és nem Krisztushoz igazodik.  (Más fordításban: Vigyázzatok, hogy senki félre ne vezessen, meg ne csaljon benneteket evilági bölcselkedéssel és hamis tanítással, ami emberi hagyományokon és világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson). Senki tőletek a pálmát, vagyis a versenydíjat el ne vegye, meg ne fosszon titeket a győzelmi díjtól, kedvét találván alázatoskodásban és az angyalok tisztelésében, olyakat tudakozván, amelyeket nem látott, nem tapasztalt, ok nélkül, és alaptalanul felfuvalkodván az ő hústestének bölcsességével. (Más fordításban: Senki ne mondjon benneteket méltatlannak a jutalomra, főleg az nem, aki alázatoskodásban s az angyalok tiszteletében tetszeleg magának. Aki látomásokkal dicsekszik, és látomásaival foglalkozik, látomások után indul, érzékies, azaz hústesti gondolkodásában ostobán felfuvalkodva)” (Kol. 2,8.18).

„Mert nyilván van, és kijelentetik, megnyilvánul, és lelepleződik az Istennek haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége, istentelensége, azaz Isten nélkülisége, gonoszsága és hamissága, igazságtalansága, vagyis ige nélkülisége ellen. Kik az isteni igazságot, a valóságot, vagyis Isten Igéjét hamissággal, igazságtalansággal, gonoszsággal, az IGE hiányával feltartóztatják, és elnyomják, lefogva tartják, elfojtják, nem engedik érvényesülni, sőt gátolják, és akadályozzák(Róm. 1,18).

„Ti azért szeretteim előre tudván ezt, őrizkedjetek, hogy az istentelenek, azaz az Isten nélkül élők tévelygéseitől elragadtatva, a saját erősségetekből ki ne essetek; Hanem növekedjetek a kegyelemben és a mi Urunknak és üdvözítő Jézus Krisztusunknak ismeretében. Néki legyen dicsőség, mind most, mind az örökkévalóságban. Ámen” (2 Pét. 3,17.18).

Eféz. 5,8 Mert valátok régen sötétség, most pedig világosság, fény az Úrban: mint világosságnak, fénynek fiai úgy járjatok, és éljetek*

*Ezért hálát kell adni: „... az Atyának, ki alkalmasakká tett minket a szentek örökségében való részvételre a világosságban; Aki megszabadított minket a sötétség hatalmából, és általvitt az Ő szerelmes Fiának országába; Kiben van a mi váltságunk az Ő vére által, bűneinknek bocsánata” (Kol. 1,12-14).

Mert Az Úr Jézus jövetelének célja: „Én világosságul jöttem e világra, hogy senki ne maradjon a sötétségben, aki én bennem hisz(Ján. 12,46)

Dávid már így prófétál Róla: „Mert te gyújtod meg az én szövétnekemet, te gyújtasz nekem mécsest; az Úr az én Istenem megvilágosítja az én sötétségemet, Uram, fénysugarat ad nekem a sötétségben(Zsolt. 18,29).

Mert: „Az Úrtól való szövétnek, az Úrtól kapott mécses az embernek életereje, aki megvizsgálja a szívnek minden rejtekét, és egészen átkutatja bensőnket(Péld. 20,27).

A János írása szerinti Evangélium így tesz bizonyságot a világosságról: „Az igazi világosság eljött volt már a világba, amely megvilágosít minden embert. (Más lehetséges fordítás: „Az igazi világosság az Ige volt, amely megvilágosít minden e világra jövő embert). A világban volt és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt. Az övéi közé, a saját világába jöve, és az övéi nem fogadák be őt” (Ján. 1,9-11).

De ti ismeritek Őt, hát: „Úgy fényljék, és világítson, ragyogjon fel a ti világosságtok, a ti fényetek az emberek előtt, hogy észrevegyék, és meglássák a ti jó cselekedeteiteket, és dicsőítsék, és magasztalják a ti mennyei Atyátokat (Mát. 5,16).

Ezért: „Ne legyetek hitetlenekkel felemás igában. Ne húzzatok egy igát a hitetlenekkel; mert mi szövetsége van, mi köze van egymáshoz igazságnak, azaz a megigazultságnak, és hamisságnak, a törvénytelenségnek, a gonoszságnak, a törvényrontásnak a törvénynélküli állapotnak. Vagy mi közössége a világosságnak, a fénynek, vagy hogyan fér össze a világosság a sötétséggel. (Más fordításban: Ti nem olyanok vagytok, mint a hitetlenek, ezért ne kapcsolódjatok hozzájuk! Mi köze lehet egymáshoz két embernek, ha az egyik Istennel összhangban akar élni, a másik meg nem tiszteli Isten törvényeit? Milyen közös dolga lehet a világosságnak a sötétséggel)? (2 Kor. 6,14).

És azért: „Hogy legyetek feddhetetlenek és tiszták, romlatlanok, Istennek szeplőtlen, hibátlan gyermekei az elfordult és elvetemedett nemzetség közepette, az elfajult nemzedékben, akik között fényletek, és ragyogtok, mint csillagok e világon, ha az élet igéjére figyeltek, és megtartjátok. Életnek beszédét tartván elébük, és az élet igéjét nyújtjátok; hogy dicsekedhessem majd a Krisztus napján, hogy nem futottam hiába, sem nem fáradtam hiába” (Fil. 2,15-16).

És hogy ez a gyakorlatban hogyan nyilvánul meg, arról sok mondanivalója van a Szent Szellemnek: „Magatokat a pogányok közt jól, tisztességesen, becsületesen viselvén, nemesen forgolódjatok / viselkedjetek helyesen / a nemzetek között. Hogy amiben rágalmaznak titeket, mint gonosztévőket, a jó cselekedetekből, ha látják azokat, dicsőítsék Istent a látogatása napján” (1Pét 2:12).

És ha a Krisztusban megigazultunk, akkor azt mondja az Úr: „Az igazak ösvénye pedig olyan, mint a hajnal felragyogó világossága, mely minél tovább halad, annál világosabb lesz, a teljes délig” (Péld. 4,18).

„Az éjszaka előrehaladt, a nappal pedig elközelgett, közel jött. tegyük, hát félre, és vessük el, a sötétségnek cselekedeteit, és öltözzük fel a világosság, a fény fegyvereit(Róm. 13,12).

Az apostolok így figyelmeztetik a hívőket: Mi… akik a nappal fiai vagyunk, legyünk éberek, vegyük magunkra a hit és a szeretet páncélját, és mint sisakot, az üdvösség reménységét” (1 Thess. 5,8)

 vigyázván minden állhatatossággal és könyörgéssel minden szentekért” (Eféz. 6,11-18).

„Hiszen valamennyien a világosság és a nappal fiai vagytok, nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé” (1Thessz. 5,5).

Eféz. 5,9 Mert a világosságnak, azaz a Szellemnek gyümölcse minden jóságban és igazságban* azaz megigazultságban és valóságban, azaz Isten Igéjében van**

*Igazságban (dikaioszüné): megigazult vagy megigazított, igaznak nyilvánított

**A világosság, vagyis: „… a Szellem gyümölcse: az Isten szerinti szeretet, öröm, békesség, béketűrés, türelem, állhatatosság, kitartás, szívesség, kedvesség. Jóság, jószívűség, becsületesség, egyenesség, használhatóság, kedvesség, megbízhatóság, hűség, hit, bizalom, meggyőződés, bizonyosság, hitelesség, szelídség, jóindulat, barátságosság, higgadtság, nyugodtság, mértékletesség, önuralom, önmérséklet, önmegtartóztatás (Gal. 5,22).

Hát: „Öltözzetek föl azért, mint az Istennek választottai, szentek és szeretettek, könyörületes szívet, jóságosságot, alázatosságot, szelídséget, hosszútűrést, türelmet. Elszenvedvén viseljétek el egymást és megbocsátván kölcsönösen egymásnak, ha valakinek valaki ellen panasza volna, miképpen a Krisztus, az Úr is megbocsátott néktek, akképpen ti is; Mindezeknek fölébe pedig öltözzétek föl a szeretetet, mint amely a tökéletességnek kötele, ami tökéletesen összefog mindent. És az Istennek - a Krisztusnak - békessége uralkodjék a ti szívetekben, azaz bensőtökben, amelyre el is hívattatok egy testben, azaz (szóma): egy személyben; és háládatosak legyetek” (Kol. 3,12-15).

Az apostol kérése: Titusz tanítsa a szenteket, hogy: „Senkit ne szidalmazzanak, senkit ne szóljanak meg. Ne veszekedjenek, hanem kerüljék a viszálykodást. Gyöngédek, és megértőek legyenek, teljes szelídséget tanúsítván minden ember iránt” (Tit. 3,2).

Mert: „Az igaznak, azaz a megigazultnak gyümölcse életnek fája; és életeket nyer meg a bölcs” (Péld. 11,30) .

Eféz. 5,10 Meggondolván azt vizsgálgassátok, és azt keressétek, mi legyen kedves* ami megnyeri a tetszését az Úrnak**

*Kedves (euaresztosz): kellemes, tetsző, ami megnyeri a tetszését.

**Hogy ez mit jelent, arról így beszél az apostol: „És ne szabjátok magatokat, ne igazodjatok, és ne legyetek hasonlóvá, ne alkalmazkodjatok, és idomuljatok e világhoz, ehhez a világkorszakhoz, ehhez a létkorszakhoz. Hanem változzatok el, és alakítsátok, formáljátok át, változtassátok meg magatokat a ti elméteknek, vagyis a ti értelmetek, gondolkodásotok, megértésetek, vélekedésetek, a szellemetek belső, értelmes felfogóképességének megújulása által. És gondolkodásmódotok megújításával alakuljatok át úgy, hogy megvizsgáljátok, és megítélhessétek és felismerjétek, és hogy azt próbálgassátok mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes, ami neki tetsző (Róm. 12,2).

És hogy ez konkrétan mit jelent, azt így fejti ki az apostol: „Megújuljatok pedig a ti elméteknek szellemi értelme szerint” (Eféz. 4,23)

„Intelek titeket: Szellem szerint járjatok, és a hústestnek kívánságát véghez ne vigyétek” (Gal. 5,16)

„Mert ez az Isten akarata, a ti szentté tételetek, hogy magatokat a paráznaságtól megtartóztassátok; Hogy mindenitek szentségben és tisztességben tudja bírni a maga edényét, azaz emberi testét. Nem kívánság gerjedelmével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent” (1 Thess. 4,3-5)

Hanem: „Mint engedelmes gyermekek, ne szabjátok magatokat a ti előbbi kívánságaitokhoz, amelyek tudatlanságotok alatt voltak bennetek; hanem amiképpen szent az, aki elhívott titeket, ti is szentek, azaz elkülönültek legyetek teljes életetekben” (1 Pét. 1,14-15)

„Ne szeressétek a világot, se azt, ami a világban van. Ha valaki szereti a világot, abban nincs meg az Atya szeretete. Mert mindaz, ami a világban van, a hústest kívánsága, a szem kívánsága, és az élettel való kérkedés, nem az Atyától, hanem a világtól van. A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké” (1 Ján. 2,15-17)

„Parázna vagyis: az Isten iránt hűtlen férfiak és asszonyok, nem tudjátok-e, hogy a világgal való barátság, ellenségeskedés az Istennel? Ha tehát valaki a világgal barátságot köt, ellenségévé válik az Istennek” (Jak. 4,4).

 És így folytatódik a kijelentés: „Mert a mi országunk mennyekben van, azaz nekünk a mennyben van polgárjogunk vagyis: nekünk a polgárjogunk, magatartásunkat meghatározó eredetünk és hovatartozásunk a mennyekben van. Honnét a megtartó üdvözítő Úr Jézus Krisztust is várjuk” Hát: „Legyetek én követőim, azaz együttkövetőim, vagyis akik velem együtt követik Jézust, atyámfiai, testvéreim. És figyeljetek azokra, akik úgy járnak, és élnek, amiképpen mi néktek példátok vagyunk, vagyis példát adtunk. Mert sokan járnak, és élnek másképpen, kik felől, és akikről sokszor mondtam néktek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a Krisztus keresztjének, azaz kínoszlopának ellenségei. Kiknek végük veszedelem, romlás, pusztulás, kiknek Istenük az ő hasuk, és akiknek dicsőségük az ő gyalázatukban van, mert azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk. Kik mindig a földiekkel, földi dolgokkal törődnek” (Fil. 3.20; 17-19)

És kérlek benneteket: „Csakhogy a Krisztus evangéliumához méltóan, annak megfelelően éljetek és viseljétek magatokat. [Más fordítás: „Csak éppen arra ügyeljetek, hogy a ti mennyei polgárságban való forgolódásotok a Krisztus örömüzenetéhez méltó legyen]. Hogy akár odamenvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok felől, hogy megálltok erősen egy Szellemben, egy érzéssel, egy akarattal, egy szívvel, egyetértően viaskodván, bajtársian együtt küzdve az evangélium hitéért. (Fil. 1,27).

Timóteust így buzdítja Pál apostol: „Te azért a munkának terhét hordozzad, és vállald, tűrd és viseld, szenvedd el velem együtt a nehézségeket, nehéz helyzeteket, mint a Jézus Krisztus jó, derék, vitéz, bátor, becsületes vitéze, katonája, harcosa. Egy harcos, vagyis hadseregben szolgáló sem elegyedik, és nem bonyolódik, gabalyodik, keveredik, bocsátkozik bele a földi élet ügyes-bajos dolgaiba, a világi dolgokba. Hogy tessék és örömöt okozzon annak, aki őt harcossá avatta, aki besorozta a hadseregbe, és harcosává választotta, vagyis aki Istenért harcol. Ha pedig küzd, harcol is valaki, nem koronáztatik meg, vagyis nem részesül győzelmi díjban, ha nem szabályszerűen törvényesen,azaz a hit törvényének megfelelően, küzd, és harcol(2 Tim. 2,3-5).

Eféz. 5,11 És ne legyen közösségetek,* ne vegyetek részt másokkal együtt a sötétségnek** gyümölcstelen, meddő, haszontalan, eredménytelen cselekedeteivel. Hanem inkább meg is feddjétek,*** és leplezzétek le azokat.

*Közösségetek (szünkoinóneó): részt vesz másokkal együtt, részesedik

**Sötétségnek: (szkotosz): tudatlanság; vallási és erkölcsi sötétség, amit a bűn, a hitetlenség és az Istennélküliség okoz.

***Megfedd: (elenkhó): megvizsgál, kikérdez, napvilágra hoz, feltár, ismertté teszi a tényeket.

Eféz. 5,12 Mert amelyeket azok alattomban, és titokban cselekesznek, éktelen* dolog, szégyen, gyalázat, csúfság még beszélni is róla.

*Éktelen (aiszkhrosz): szégyen, gyalázat, csúfság.

Eféz. 5,13 Mindezek pedig megfeddetvén* megvizsgálván, napvilágra hozva, feltárva, és ismertté téve a tényeket, a világosság, a fény által napvilágra jőnek. Mert minden, ami napvilágra jő, világosság. [Más fordítás: Mindaz, ami lelepleződik, a világosság, a fény által lesz nyilvánvalóvá, láthatóvá, ismertté. És ami így világossá válik, fényforrás lesz];

*Megfeddetvén (elenkhó): megvizsgál, kikérdez, napvilágra hoz, feltár, ismertté teszi a tényeket.

Eféz. 5,14 Annakokáért mondja: Serkenj föl, aki aluszol, ébredj fel, aki szunyókálsz, és támadj fel a halálból, vagyis a halottak közül, és felragyog; tenéked a Krisztus. [Más fordítás: S majd rád veti fényét a Krisztus]*

*És tovább folytatódik a kijelentés: És ezeket azért írjuk néktek, hogy örömetek teljes legyen. És ez pedig az az üzenet, amelyet tőle hallottunk és hirdetünk néktek, hogy az Isten világosság és nincsen Őbenne semmi sötétség. Ha azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és sötétségben járunk; akkor hazudunk és nem az igazságot cselekesszük. Ha pedig a világosságban járunk, amint Őmaga a világosságban van: akkor közösségünk van egymással, és Jézus Krisztusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket minden bűntől” (1 Ján. 1,4-7).

Mert: „… a világosság, a fény a sötétségben fénylik, világít, felragyog, tündöklik, de a sötétség nem fogadta be azt, mert nem fogta fel, nem ismerte meg. És ezért nem tudta megragadni, hatalmába keríteni, elfoglalni, fogva tartani. (A görög szöveg szerint: A sötétség nem tudott erőszakkal úrrá lenni a világosság fölött) (Ján. 1,5).

Mert: „Az igazi világosság eljött volt már a világba, mert az Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden e világra jövő embert Ő jött el a világba. A világban volt és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg Őt” (Ján. 1,9-10).

Az Úr Jézus kijelentése: „…. Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem járhat a sötétségben, hanem övé lesz az életnek világossága” (Ján. 8,12).

Így szól az Úr a kihívottak közösségéhez, az eklézsiához: „Kelj fel, világosodjál, tündökölj, mert eljött világosságod, és az Úr dicsősége rajtad feltámadt, rád ragyogott. Mert még sötétség borítja a földet, és éjszaka a népeket, sűrű homály a nemzeteket, de rajtad feltámad az Úr, és fölötted ott ragyog az ÚR, és dicsősége rajtad megláttatik. És népek jönnek világosságodhoz, és királyok a néked feltámadt fényességhez, a rád ragyogó fényhez(Ésa. 60,1-3).

Az is kijelentést nyer, hogy mi az ítélet, amit az ember von magára: „Az ítélet pedig azt jelenti, hogy a világosság e világra jött, hogy a fény behatolt a világba az emberek közé, és az emberek inkább szerették a sötétséget, mint a világosságot, a fényt; mert az ő cselekedeteik gonoszak valának, mert gonosz dolgokat tettek. Mert minden, aki hamisan cselekszik, aki gonosz, hitvány, romlott dolgokat tesz, gyűlöli a világosságot, a fényt, és nem megy a világosságra, a fényre, hogy az ő cselekedetei fel ne fedessenek, nehogy kiderüljön, mit csinált, és le ne lepleződjenek, rá ne bizonyuljanak cselekedetei.” (Ján. 3,19-20).

Ezek azok: „… akik ellenségei a világosságnak, nem ismerik útjait, nem maradnak ösvényein” (Jób. 24,13).

Aki pedig az igazságot cselekszi és követi, aki az igazsághoz szabja tetteit, az a világosságra, a fényre megy, hogy az ő cselekedetei nyilvánvalókká legyenek, hogy látsszon, hogy amit tesz, azok Isten szerint való cselekedetek. [Más fordítás: A világosság megmutatja, hogy Isten által tette ezeket a dolgokat; és hogy tetteiről nyilvánvalóvá legyen, hogy Istenben tette őket]” (Ján. 3,21).

Eféz. 5,15 Meglássátok annakokáért, hogy mi módon, okkal járjatok, nem mint bolondok, hanem mint bölcsek. [Más fordítás: Gondosan ügyeljetek tehát arra, hogyan éltek, ne esztelenül, botorul, nem mint balgák] *

*És így folytatja az apostol: „Atyámfiai, testvérek, ne legyetek kisgyermekek értelemben, vagyis a megértésben; a gondolkozásban; eszetek jártatásában; hanem a gonoszságban, rosszban, a gonoszság terén legyetek gyermekek, azaz maradjatok kiskorúak, kisdedek, naivak, ártatlanok. Értelemben, vagyis a megértésben pedig érettek legyetek. (Más fordítás: Gondolkodásotokban azonban legyetek felnőttek vagyis nagykorúak, férfiak; s az értelemre nézve tökéletesek, bevégzettek, végcélba jutottak legyetek)” (1 Kor. 14,20).

 Hogy ez bekövetkezhessen, arra buzdít a Szent Szellem, hogy: „Mint most született, vagyis mint újszülött csecsemők, a tiszta, hamisítatlan szellemi tej után vágyakozzatok, azt kívánjátok, hogy azon növekedjetek az üdvösségre(1 Pét. 2,2).

Mert csak akkor tudják betölteni az Igét: „Bölcsen viseljétek magatokat a kívül valók irányában, a jó alkalmatosságot áron is megváltván, a kedvező alkalmakat jól használjátok fel(Kol. 4,5).

És azért: „Hogy megítélhessétek, hogy el tudjátok dönteni, bírálni, hogy mi a rossz és mi a jó, mi a helyes, a lényeges, fontos.  Míg az eltérő dolgokat meg tudjátok próbálni, vagyis vizsgálni. Hogy legyetek napfénytiszták, a NAP fényében megvizsgált, megítélt, minden hamisságtól mentesek, és botlás nélkül valók, azaz kifogástalanok, feddhetetlenek, és megütközést nem keltők, meg nem botránkoztatók, vagyis: nem tévútra vezetők, nem eltévelyítők, olyanok, akikben senki meg nem botolhat a Krisztusnak napjára” (Fil. 1,10).

Ezért: „Mindent vizsgáljatok meg; ami jó, azt megtartsátok! Mindentől, ami gonosznak látszik, őrizkedjetek!” (1 Thess. 5,21-22)

„Hogy legyetek feddhetetlenek és tiszták, és romlatlanok, Istennek szeplőtlen, és hibátlan gyermekei az elfordult és elvetemedett, elfajult nemzetség közepette és nemzedékben, kik között fényletek, ragyogtok, mint csillagok e világon” (Fil. 2,15)

„Hogy legyetek a ti mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza az ő napját mind a gonoszokra, mind a jókra, és esőt ád mind az igazaknak, mind a hamisaknak. Legyetek azért ti tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes” (Mát. 5,45.48)

„Maga pedig a békességnek Istene szenteljen meg titeket mindenestől, teljes egészében; és a ti egész valótok, mind szellemetek, mind elmétek, mind testetek (szóma)= egész lényetek feddhetetlenül, és teljes épségben, kifogástalanul, , hibátlanul őriztessék meg a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelére. Hogy erősekké tegye a ti szíveteket, feddhetetlenekké a szentségben, vagyis a szent életben, a mi Istenünk és Atyánk színe előtt, amikor eljő a mi Urunk Jézus Krisztus minden ő szentjeivel egyetemben” (1 Thess. 5,23; 3,13)

Isten igéjének fényében kell mindent - önmagunkat is - megvizsgálni, hiszen a NAP-ról így vall Dávid: „Mert nap és pajzs az ÚR, kegyelmet és dicsőséget ad az Isten. Nem vonja meg javait az ÚR azoktól, akik feddhetetlenül élnek” (Zsolt. 84,12)

És: „Menedékem és pajzsom vagy te; igédben van az én reménységem(Zsolt. 119,114).

 Eféz. 5,16 Áron is megvegyétek az alkalmatosságot,* mert a napok, és az idők gonoszok

*Alkalmatosság exagoradzó: kihasználva a lehetőséget, megragadva az alkalmat.

Eféz. 5,17 Annakokáért ne legyetek esztelenek, meggondolatlanok, értetlenek, ostobák, hanem lássátok be, és értsétek meg, mi legyen az Úrnak akarata*

*Az apostol így figyelmezteti, és buzdítja a mindenkori hívőket: Bölcsen viseljétek magatokat a kívül valók irányában, a jó alkalmatosságot áron is megváltván, és a kedvező alkalmakat jól használjátok fel(Kol. 4,5).

Ezt pedig cselekedjétek, tudván és felismerve az időt, hogy ideje már a ti időtök az üdvösség bekövetkezésére. Hogy az álomból, a szellemi kábultságból felserkenjünk, és fölkeljünk. Mert most közelebb van hozzánk, - sőt a küszöbön áll - az üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk(Róm. 13,11).

És az apostol így folytatja: „Ezt pedig azért mondom, testvéreim, mert a hátralevő idő rövidre szabott” (1 Kor. 7,29)

Már Ézsaiás így prófétál: „Így szól az Úr: Jókedvem idején én meghallgattalak, és a szabadulás , az üdvösség napján segítettelek; megtartalak, és nép szövetségévé teszlek, hogy megépítsd a földet, és kioszd az elpusztult örökségeket; Mondd a foglyoknak: Jöjjetek ki! - a sötétségben levőknek: Jöjjetek a napvilágra! Útközben lesz élelmük, még a kopár hegyeken is lesz legelőjük” (Ésa. 49,8-9)

Hát: „Kelj fel, tündökölj, mert eljött világosságod, rád ragyogott az ÚR - Jehova - dicsősége. Bár még sötétség borítja a földet, sűrű homály a nemzeteket, de fölötted ott ragyog az ÚR - Jehova - és dicsősége meglátszik rajtad. Világosságodhoz népek jönnek, és királyok a rád ragyogó fényhez” (Ésa. 60,1-3).

„Ismervén tehát az Úrnak félelmét, embereket térítünk, és az Igét hirdetjük. Isten előtt pedig nyilván, azaz láthatók vagyunk. (Más fordítás: Isten előtt teljesen át vagyunk világítva, nyíltan állunk)…»Más fordítás: Mivel az Úr félelme átjár bennünket, igyekszünk meggyőzni, és megnyerni az embereket, hiszen az Isten ismer minket« (2 Kor. 5,11).

És aki hirdeti az Igét: „Szükséges, hogy a kívülállóknak is jó véleményük legyen róla, nehogy gyalázatba és az ördög csapdájába essék” (1Tim. 3,7).

Eféz. 5,18 És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van, ami a megmentetlen állapotból fakadó veszélyes életmódra* utal, és amiben menthetetlen romlás van, hanem teljesedjetek be Szent Szellemmel. [Más fordítás: Ne részegeskedjetek, mert a borral léhaság jár együtt. A Szent Szellem töltsön be újra meg újra benneteket]**

*Veszélyes életmód (aszótia): züllöttség, elvetemültség.

**Ti a nappal fiai vagytok, ezért: „Mint nappal, ékesen, tisztességesen, becsületesen, őszintén járjunk. Nem tobzódásokban, tivornyázásban, zavargás és kicsapongásban, és részegségekben. Ne evés-ivásban, dorbézolásban, dáridózás és mulatozásban, dőzsölésben…” (Róm. 13,13).

Mert: „A bor csúfoló, a részegítő ital háborgó, és valaki abba beletéved, nem bölcs. (Más fordítás: A bor csúfolódóvá tesz, a részegítő ital lármássá, senki sem bölcs, aki attól tántorog)” (Péld. 20,1).

A Szent Szellem már Izráel fiait is így figyelmeztette: „Ne tarts a bor mellett dőzsölőkkel, se a falánk húsevőkkel!” (Péld. 23,20).

Mert: „Jaj azoknak, akik jó reggelen részegítő ital után futkosnak, és mulatnak estig, és bor hevíti őket: Citera és lant, dob, fuvola és bor mellett lakmároznak, de az ÚR tetteit nem veszik észre, kezének munkáját nem látják meg” (Ésa. 5,11-12).

És: „Jaj azoknak, akik hősök borivásban és híresek, és vitézek részegítő ital vegyítésében, keverésében(Ésa. 5,22).

Ha a gyülekezetbe mentek: „Bort és szeszes, vagyis részegítő italt ne igyatok te és a te fiaid veled, mikor bementek a gyülekezet, azaz a kijelentés sátorába, hogy meg ne haljatok. Örökkévaló rendtartás legyen ez a ti nemzetségeitekben nemzedékről nemzedékre. Hogy különbséget tehessetek a szent és közönséges között, a tiszta és tisztátalan között” (3 Móz. 10,9-10).

Akkor: „Hogy van hát atyámfiai, mi következik ebből, mit kell hát tenni, testvéreim? Mikor egybegyűltök, vagyis összejöttök, mindeniteknek, azaz kinek-kinek van zsoltára, dicsőítő éneke, tanítása, az Úrról szóló ismerete, tudásanyaga, nyelve, kijelentése, vagyis kinyilatkoztatása, magyarázata. Mindenek épülésre legyenek, épülésre szolgáljanak. (1 Kor. 14,26).

És: „A Krisztusnak beszéde, Igéje lakozzék, és éljen ti bennetek gazdagon, és elevenen, minden bölcsességben. Tanítván és intvén egymást zsoltárokkal, és a Szent Szellemtől származó dicséretekkel, szellemi énekekkel, hálával zengedezvén a ti szívetekben az Úrnak (Kol. 3,16).

És egy akarattal való imádságban: „És minekutána könyörögtek, megmozdult megrendült az a hely, ahol egybegyűltek; és betelének mindnyájan Szent Szellemmel, és az Isten beszédét, az Isten igéjét bátorsággal szólják, és hirdetik vala(Csel. 4,31).

Eféz. 5,19 Beszélgetvén egymás között zsoltárokban és dicséretekben és szellemi énekekben, és szellemi dallamokkal énekelvén és dicséretet mondván szívetekben* az Úrnak. [Más fordítás: A Szent Szellemtől kapott énekekkel bátorítsátok egymást; Énekeljetek az Úrnak teljes szívvel! Énekeljetek neki új éneket].

*Szív (kardia): szív = a szellemi élet központja, a benső.

Eféz. 5,20 Hálákat adván mindenkor mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében az Istennek és Atyának*

*És így folytatja az apostol: „Hogy van hát, mi következik ebből? Imádkozom a szellemmel, de imádkozom az értelemmel is; énekelek dicséretet a szellemmel, de dicséretet énekelek az értelemmel is. Hangszert pengetek Szellemtől indítva, de hangszert pengetek értelemtől indítva is (1 Kor. 14,15).

„Minden imádsággal és könyörgéssel imádkozván minden időben a Szellem által, és ugyanezen dologban vigyázván, éberek lévén, minden állhatatossággal és könyörgéssel minden szentekért” (Eféz. 6,18).

Bármi ér: „Szenved-é valaki köztetek? Imádkozzék. Öröme van-é valakinek? Dicséretet énekeljen” (Jak. 5,13).

Hogy mi az eredménye a szüntelen való imának, és dicséretnek arról így vall Dávid: „Bizony elrejt és megóv engem az ő hajlékába, az Ő sátrában a veszedelem napján; eltakar, és elrejt engem sátrának rejtekében, sátra mélyén, sziklára emel fel engem, és magas kősziklára helyez engem. Most is felülemeli fejemet ellenségeimen, akik körültem vannak, és én az ő sátorában örömáldozatokkal áldozom, énekelek és zengedezek az Úrnak. (Más fordítás: Így hát fölemelt fővel állok ellenségeim között, ezért örvendezve mutatok be áldozatot az ÚR sátrában, és éneket zengek az Úrnak)” (Zsolt. 27,5-6).

Hát: „Jöjjetek el, örvendezzünk az Úrnak; vigadozzunk, és ujjongjunk a mi szabadításunk kősziklájának! Menjünk elébe hálaadással; vigadozzunk néki zengedezésekkel, és ujjongjunk előtte énekszóval(Zsolt. 95,1-2).

És: „Áldom az Urat minden időben, dicsérete mindig ajkamon van!” (Zsolt. 34,2).

Ezt a példát kövessétek: „Szüntelen imádkozzatok. Mindenben, és mindenért hálákat adjatok; mert ez az Isten akarata a Krisztus Jézus által ti hozzátok, a ti javatokra(1 Thess. 5,17-18).

Eféz. 5,21 Engedelmesek, és készségesek* legyetek egymás iránt vagyis alkalmazkodjatok egymáshoz Isten félelmében, a Krisztus iránti tiszteletből**

*Készségesek (hüpotasszó): alkalmazkodik, tehát: alkalmazkodjatok egymáshoz.

**És így folytatja az apostol:Annakokáért, szerelmeseim, amiképpen mindenkor engedelmeskedtetek. Nem úgy, mint az én jelenlétemben csak, nemcsak amikor köztetek vagyok, hanem most sokkal inkább az én távollétemben, félelemmel, azaz félelem közepette és rettegéssel, vagyis rettegés között is vigyétek véghez a ti üdvösségeteket, és munkálkodjatok üdvötökre. //A görög szöveg szerint a mondat így is fordítható: ne a saját üdvösségeteken munkálkodjatok, vagy: még ha félelem és remegés közepette is, éljetek üdvözülttökként //. Más fordításban:Szeretett testvéreim, ti mindig engedelmesek voltatok, amikor közöttetek éltem. Most, hogy távol vagyok tőletek, még fontosabb, hogy engedelmeskedjetek. Tegyétek teljessé, és biztossá a megmeneküléseteket! Mindezt pedig Isten iránti teljes tisztelettel vigyétek véghez” (Fil. 2,12).

„Teljesítsétek be, és tegyétek teljessé az én örömömet azzal, hogy egyenlő indulattal, egyetértésben, egyet akarva, és gondolva, közös lelkesedéssel legyetek, ugyanazon Isten szerinti szeretettel viseltetvén, egy érzésben összeforrva, egyugyanazon indulattal lévén, ugyanarra törekedtek]. (Más fordításban: Ha igen, akkor, tegyétek meg, amire kérlek titeket! Ezzel nagy örömöt fogtok szerezni. Legyen a gondolkozásotok összhangban egymással, legyen bennetek ugyanaz az isteni szeretet egymás iránt, éljetek teljes egyetértésben, és ugyanarra a célra törekedjetek)” (Fil. 2,12).

„Csakhogy a Krisztus evangéliumához méltóan, és annak megfelelően éljetek és viseljétek magatokat. (Más fordítás: „Csak éppen arra ügyeljetek, hogy a ti mennyei polgárságban való forgolódásotok a Krisztus örömüzenetéhez méltó legyen). Hogy akár odamenvén és látván titeket, akár távol lévén, azt halljam dolgaitok felől, hogy megálltok erősen, egy Szellemben, egy érzéssel, egy akarattal és szívvel, egyetértően viaskodván, és bajtársian együtt küzdötök az evangélium hitéért(Fil. 1,27).

„Ne legyünk hiú dicsőség kívánók, hiábavaló dicsőség után sóvárgó, hiú dicsőségre törők, egymást ingerlők, egymásra irigykedők. (Más fordítás: Ne legyünk üres dicsőségre vágyók, egymással szemben kihívók, egymásra irigykedők; Ne törtessünk kihívóan s egymásra irigykedve hiú dicsőség után)” (Gal. 5,26).

Mert ha a Szent Szellem vezet, az meglátszik életünk minden területén. Ezért így figyelmeztet az apostol: „Atyafiúi , azaz testvéri szeretettel egymás iránt gyöngédek, egymást odaadóan szeretők, a tiszteletadásban egymást megelőzők legyetek, olyanok, akik a tisztelet dolgában egymással versengők (Róm. 12,10)

Teljes alázatossággal és szelídséggel, hosszútűréssel, türelemmel, elszenvedvén egymást szeretetben. (Más fordítás: Legyetek mindig alázatosak, szelídek és türelmesek, és isteni szeretettel viseljétek el egymást)” (Eféz. 4,2).

„Semmit nem cselekedvén versengésből, vetélkedésből, önzésből, viszálykodásból, perlekedésre való hajlamból, sem hiábavaló, hiú dicsőségből, önhittségből, se hiú dicsőségvágyból. Hanem alázatosan egymást különbeknek, kiválóbbnak tartván, és többre becsülvén ti magatoknál. (Más fordításban: Ne irányítson benneteket az önzés, irigység, vagy büszkeség! Ellenkezőleg, alázatosak legyetek, és adjatok a másiknak több tiszteletet, mint amit magatoknak kívántok!)” (Fil. 2,3)

Valakik annakokáért tökéletesek vagyunk, ilyen értelemben legyünk: és ha valamiben másképpen értetek, az Isten azt is ki fogja jelenteni néktek, és feltárja majd előttetek. Mert: „Akik szellemileg érettek vagyunk, mind így kellene, hogy gondolkozzunk. De ha valamiben más lenne a véleményetek, Isten majd azt is megmutatja nektek. (Más fordítás: Mindazoknak, akik bevégzettek, végcélra törők vagyunk, ilyen észjárásunk van, és ha valamiben a ti észjárásotok más volna, Isten azt is le fogja előttetek leplezni)]” (Fil. 3,15).

Eféz. 5,22 Ti asszonyok a ti saját férjeteknek engedelmesek* és alkalmazkodók legyetek, mint az Úrnak.

*Engedelmes: (hüpotasszó): engedelmeskedik, alkalmazkodik, aláveti magát

Eféz. 5,23 Mert a férj, azaz a férfi feje* eredete, forrása a feleségének, azaz az asszonynak, mint a Krisztus is feje, eredete, forrása az egyháznak,azaz a kihívottak közösségének, eklézsiának. És ugyanő megtartója, azaz üdvözítője: megváltója, megszabadítója, megmentője, gyógyítója, megszilárdítója, helyre állítója a testnek, azaz a (szóma): személynek, vagyis az eklézsiának, az ő személyének.

*Fej (kephalé): eredete, forrása.

Eféz. 5,24 De miképpen az egyház, vagyis a kihívottak közössége, az eklézsia engedelmes, és alárendeli magát a Krisztusnak, azonképpen az asszonyok is úgy tegyenek, és legyenek engedelmesek, alkalmazkodók férjüknek mindenben*

*Az apostol megismétli a figyelmeztetést: „Akarom, és szeretném pedig, hogy ha megértenétek, és tudatában lennétek annak, hogy minden férfiúnak / a krisztusi felnőtt kort elért embernek / feje, eredete, forrása a Krisztus. Az asszonynak / a Krisztusban kisdednek, a még testi kereszténynek / feje, vagyis eredete pedig a férfiú, / a krisztusi felnőtt kort elért ember /. A Krisztusnak feje, eredete pedig az Isten” (1 Kor. 11,3).

Ahogyan Éva is Ádámból származott – vagyis eredete Ádám  volt: „És alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát, amelyet kivett vala az emberből, asszonnyá, és vivé az emberhez. És monda az ember: Ez már csontomból való csont, és testemből (szarx) = húsomból való test, azaz hús: ez asszonyembernek neveztessék, mert emberből vétetett” (1 Móz. 2,22-23).

Mert: „… Ádám… ama következendőnek, Eljövendőnek, azaz Krisztusnak kiábrázolása, előképe” (Róm. 5,14).

És újra hangzik a figyelmeztetés: „Ti asszonyok, engedelmeskedjetek, alkalmazkodjatok, és alárendeltségbe legyetek a ti férjeteknek, azaz éljetek a férjetek fennhatósága és védelme alatt, amiképpen illik az Úrban. Mert ez illik azokhoz, akik az Úr hatalma alatt vannak (Kol. 3,18).

A feleség feladata a gyakorlatban: „Legyenek mértékletesek fegyelmezettek, visszafogottak, tiszták, szentek, érintetlenek, tisztességesek, háziasak, jóindulatúak, férjüknek engedelmesek, szeretetteljesen alkalmazkodók, hogy az Isten beszéde ne káromoltassék, nehogy miattuk érje gyalázat Isten igéjét(Tit. 2,5).

De azért értsétek meg, hogy Krisztusban: „… nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok, eggyé lettetek a Krisztus Jézusban” (Gal. 3,28).

 Azért: „Mert hiszen egy Szellem által, azaz egy Szellemben mi mindnyájan egy testté (szóma) = személlyé meríttettünk be… és mindnyájan egy Szellemmel itattattunk meg, azaz valamennyiünket egy Szellem itatott át. Ezért: „… nincs különbség, vagyis megkülönböztetés… mert ugyanaz az Ura mindnyájunknak, aki kegyelemben gazdag és bőkezű mindazokhoz, akik Őt segítségül hívják” (1 Kor. 12,13; Róm. 10,12).

És minden hívőhöz így szól a Szent Szellem: „Ti pedig a Krisztus teste (szóma) = teljes lénye vagytok, és tagjai rész szerint, azaz egyenként pedig egy-egy funkciót végző részei vagyunk (1 Kor. 12,27).

A testnek pedig: „Ő a feje a testnek, azaz (szóma): egész lényének, az eklézsiának; a kihívottak közösségének: aki a kezdet, az eredet, az elsőszülött, vagyis legelsőnek nemzett, a LEGELŐSZÖR ELŐHOZOTT; / Itt: az új emberiség elsőszülöttje, első példánya / a halottak közül; hogy mindenekben Ő legyen az első. Hogy Övé legyen az elsőség mindenben (Kol. 1,18).

Eféz. 5,25 Ti férfiak, szeressétek* - azaz teljesen adjátok át, váljatok eggyé vele, teljesen szánjátok oda magatokat, és oldódjatok fel a szeretetben - a ti feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette – teljesen eggyé vált a kihívott gyülekezetekkel, az eklézsiákkal, és Önmagát adta, és feláldozta, kiszolgáltatta azért, Odaadva érte a saját életét**

*Szeressétek (agapaó): önmagad teljesen odaadni, átadni, teljesen összekötni magad valakivel, eggyé válni vele. Vagyis teljesen odaszánni magad, és elveszni, feloldódni a szeretetben.

**A férfiakra vonatkozóan is részletes tanácsot ad az apostol: „Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, vagyis teljesen adjátok át, váljatok eggyé vele, teljesen szánjátok oda magatokat, és oldódjatok fel a szeretetben, és ne legyetek irántuk keserű kedvűek mogorvák, vagy indulatosak velük szemben, és ne viselkedjetek durván velük (Kol. 3,19).

Hogy ez mit jelent a gyakorlatban, erről így szól Isten Igéje: „A férfiak hasonlóképpen, együtt lakjanak, együtt éljenek értelmes módon, megértéssel, az ismeretnek megfelelően feleségükkel. Az asszonyi nemnek, mint gyöngébb, erőtlenebb edénynek, tisztességet, tiszteletet tévén. Részesítsék őket megbecsülésben, mint akik örökös társaik az élet kegyelmében. Hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak, és imáitoknak ne legyen akadálya(1Pét 3,7)

„A feleségének adja meg a férj amivel tartozik, a köteles jóakaratot, vagyis teljesítse házastársi kötelességét feleségével szemben. Hasonlóképpen a feleség, azaz az asszony is ugyanígy a férjének. Ne fosszátok meg egymást, ne tartózkodjatok, ne vonakodjatok) egymástól legfeljebb közös megegyezéssel, egyenlő akaratból bizonyos ideig. Hogy ráérjetek a böjtölésre, és időt szentelhessetek az imádkozásra. Azután ismét egymáshoz térjetek, és legyetek együtt, hogy a sátán meg ne kísértsen titeket, mivelhogy magatokat meg nem tartóztathatjátok, azaz: az önmegtartóztatás, önfegyelmetek hiánya miatt(1 Kor. 7,3.5).

És mindkét házasfélre vonatkozóan: „És járjatok, vagyis éljetek isten szerinti szeretetben, miképpen a Krisztus is szeretett eggyé vált velünk, és adta Önmagát miérettünk ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul. [Más fordítás: S odaadta magát értünk, hogy felajánlás, véres áldozat, jó illat legyen az Istennek]” (Eféz. 5,2).

És ismét: „legyetek pedig egymáshoz jóságosak, kedvesek, jóindulatúak, irgalmasok, könyörületesek, megindulni képesek, együttérzők egymás iránt, megengedvén bocsássatok meg mindig egymásnak, miképpen az Isten is a Krisztusban megengedett, megbocsátott néktek(Eféz. 4,32).  

Eféz. 5,26 Hogy azt megszentelje* azaz Istennek elkülönítse, szentté tegye, megtisztítván a víznek fürdőjével az ige, a (rema) az élet igéje által. [Más fordítás: Hogy felkészítse, és megtisztítsa az övéit az Isten élő beszéde által].

*Megszentel (hagiadzó): Istennek elkülönít, szentté tesz.

Eféz. 5,27 Hogy majd Önmaga elébe állítsa dicsőségben az egyházat, azaz hogy megdicsőülve állítsa maga mellé a kihívottak közösségeit, az eklézsiát, úgy hogy azon ne legyen szeplő, szennyfolt, vagy sömörgözés, vagy ránc, vagy bármi hasonló; hanem hogy legyen szent* azaz kifogástalan, feddhetetlen, támadhatatlan, hibátlan, és feddhetetlen. [Más fordítás: Krisztus azért halt meg, hogy a Gyülekezetet felkészítse a maga számára, mint dicsőséges, szent és tökéletes szépségű menyasszonyát. Hogy szent legyen és kifogástalan; Ragyogó tisztává akarta tenni, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen] **

*Szent (anómosz): kifogástalan, feddhetetlen, támadhatatlan, hibátlan.

**Az Úr Jézus szenvedése előtt így kéri az Atyát, kijelentve, hogy mi a víz, amely megszentel: „Szenteld meg őket a te igazságoddal: A te igéd igazság. És én ő érettük oda szentelem magamat, hogy ők is megszenteltekké legyenek az igazságban, azaz hogy ők is megszentelődjenek az igazsággal(Ján. 17,17.19).

 Régen az ótermészet nem tudott Istennek engedelmeskedni, de: „Isten megmosott, megtisztított, megszentelt, így lettetek szentek, és megigazított benneteket, megigazulttá tett az Úr Jézusnak nevében és a mi Istenünk Szelleme által” (1 Kor. 6,11).

A megtisztulás eszközéről így beszél az Úr Jézus: „Ti már tiszták vagytok az ige (logosz) által, amelyet szóltam nektek” (Ján. 15,3).

És az ó emberünk Krisztussal együtt meghalt: „Eltemettettünk, azaz szellemben hasonlóvá váltunk azért Ővele együtt a bemerítés által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott, életre kelt Krisztus a halálból, a halottak közül az Atyának dicsősége, fényessége, ragyogása által, azonképpen mi is új életben, és állapotban járjunk(Róm. 6,4).

Az Úr Jézus kijelentése: „… Ha valaki nem születik, nem származik vízből és Szellemből, nem mehet be, mert nem tud, nem képes bemenni az Isten országába, az Isten királyságába (Ján. 3,5).

Péter apostolon keresztül kerül kijelentésre, hogy milyen vízből születünk újjá: „… újonnan születtetek nem romlandó, nem veszendő magból, de romolhatatlanból, Istennek igéje által, Isten élő, és megmaradó beszédéből, amely él és megmarad örökké(1Pét 1,23).

Jakab apostolon keresztül megismétli a Szent Szellem, az újjászületés eszközét: „Az Ő akarata szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő teremtményeinek valami zsengéje legyünk” (Jak. 1,18).

Ami minket is megtart, azaz üdvözít: megszabadít, oltalmaz, biztonságot ad most képmás gyanánt, mint bemerítés, ami nem a hústest szennyének, romlottságának, istentelenségének, azaz Isten nélküliségének lemosása, letevése, félretevése, hanem jó lelkiismeret, azaz jó szellemi együttészlelés keresése Isten iránt, a Jézus Krisztus feltámadása által; (1Pét 3,21).

Mert: „Csakis ételekkel meg italokkal és alámerítésekkel - melyek hústesti rendszabályok - ezek a megjobbulás, a helyreállítás idejéig kötelezők, és csak addig vannak érvényben. (Zsid. 9,10).

És hogy mibe kell bemerítkezni, arról így beszél az Ige: „Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott meg minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Szellem megújítása által. (Más fordítás: Nem az általunk véghezvitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit. 3,5).

Ekkor mondja az Úr: „Mindenestől szép vagy, én mátkám, és semmi szeplő nincs benned! (Más fordítás: Mindened oly szép, kedvesem, semmi hibád sincsen)” (Én. 4,7).

Eféz. 5,28 Hasonlóképpen kötelesek, tartoznak a férfiak szeretni, - vagyis teljesen átadni, eggyé válni, teljesen oda szánni magukat, és feloldódni a szeretetben - az ő feleségüket, mint az ő tulajdon, a saját testüket (szóma): a saját énjüket. Aki szereti [agapaó] Isten szerinti szeretettel az ő feleségét, önmagát szereti.

Eféz. 5,29 Mert soha senki az ő tulajdon, az ő saját testét (szarx): húsát, hústestét nem gyűlölte* nem vetette meg, nem utálta. Hanem ellenkezőleg táplálgatja** gondját viseli, egészen addig, amíg éretté válik, és ápolgatja*** gondozza, melengeti, babusgatja azt, miképpen az Úr Krisztus is az egyházat**** kihívottak közösségét, az eklézsiát;

*Gyűlölte (miszeó): megvet, utál, kevésbé szeret.

**Táplálgatja (ektrephó): gondját viseli, táplálja; felnevelni egészen addig, amíg éretté válik.

***Ápolgatja [(thalpó): gondozza, melengeti, babusgatja.

****Egyház (ekklészia): kihívottak közössége, eklézsia.

Eféz. 5,30 Mert az Ő testének a személyének, lényegének, tagjai, vagyis az Ő testének / személyének egy - egy funkciót végző része vagyunk, // az Ő testéből, az Ő húsából és az Ő csontjaiból valók //:

Eféz. 5,31 Ezért elhagyja* otthagyja, hátrahagyja az ember atyját és anyját, és ragaszkodik** tapad, ragad az ő feleségéhez; és lesznek ketten egy hústestté. [Más fordítás: úgyhogy a kettő egy hússá lesz]***

*Elhagyja (kataleipó): elhagy, otthagy, hátrahagy.

**Ragaszkodik (proszkollaó): csatlakozik, tapad, ragad.

***Már a teremtéskor kijelentést nyert, hogy: „És alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát, amelyet kivett vala az emberből, asszonnyá, és vivé az emberhez. És monda az ember: Ez már csontomból való csont, és testemből, / húsomból való test / hús: ez asszonyembernek neveztessék, mert emberből vétetett. Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő anyját, és ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy testté, egy hússá” (1 Móz. 2,22-24)

Az Úr Jézus pedig így fejti ki a kijelentést: „… Nem olvastátok-é, hogy a Teremtő kezdettől fogva férfiúvá és asszonnyá teremté őket. És ezt mondá: Annakokáért elhagyja a férfiú atyját és anyját; és ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté, egy hússá. Úgy hogy többé nem kettő, hanem egy test, egy hús. Amit azért az Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza” (Mát. 19,4-6).

Eféz. 5,32 Felette nagy titok ez: de én a Krisztusról és a kihívottak közösségéről, az eklézsiáról szólok*

*Így folytatódik a kijelentés: Nem tudjátok-é, nem vagytok tisztába vele hogy a ti testeitek szómátok: vagyis a ti egész személyetek, teljes lényetek: a Krisztusnak tagjai, azaz testrészei, az Ő testének - szómájának = személyének - egy-egy funkciót végző része? Elszakítva, és leválasztva, és elvéve hát a Krisztus tagjait, vagyis testrészeit, paráznának, szajha, prostituált, azaz bálványimádó tagjaivá, testrészeivé tegyem? Távol legyen. Isten mentsen, szó sem lehet róla. Avagy nem tudjátok-é, nem vagyok tisztába vele, hogy aki a paráznával, a tisztátalan szajhával, prostituálttal, azaz bálványimádóval egyesül, és összeforr vele, vagy ragaszkodik, és tapad hozzá, az egy test egy szóma: azaz: egy személy lesz vele? Az Írásban ugyanis ez áll: „ketten lesznek, úgymond, egy testté, vagyis egy hússá. Aki pedig az Úrral egyesül, az Úrral forr össze, vagy ragaszkodik, és tapad hozzá, az egy szellem Ővele. Avagy nem tudjátok-é, nem vagytok tisztában vele hogy a ti testetek, a ti szómátok: vagyis a ti személyetek, amit Istentől kaptatok a bennetek lakozó Szent Szellem temploma, sőt a templom magva, vagyis a Szentek Szentje, a legfőbb szentély, akit Istentől nyertetek,  aki Isten ajándékából a tiétek és nem a magatokéi vagytok(1 Kor. 6,15-17.19).

Eféz. 5,33 Hanem azért ti is egyen-egyen, mindegyiktek, az ő feleségét úgy szeresse, mint önmagát; az asszony pedig meglássa, hogy tisztelje a férjét*

*A férfiakhoz így szól az Úr: „Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, és ne legyetek irántuk keserű kedvűek ne legyetek hozzájuk keserű szívvel. Ne legyetek mogorvák, és ne legyetek kemények irántuk, s ne bánjatok durván velük. És ne legyetek indulatosak velük szemben” (Kol. 3,19).

Péter apostolon keresztül nyer kijelentést, hogy ez az ima meghallgatásnak is feltétele: „A férfiak … együtt lakjanak értelmes módon, megértéssel, az ismeretnek megfelelően feleségükkel. Az asszonyi nemnek, mint gyöngébb, erőtlenebb edénynek tisztességet tévén. Részesítsék őket megbecsülésben, mint akik örökös társaik az élet kegyelmében. Hogy a ti imádságaitok meg ne hiúsuljanak, hogy imádságaitokban ne legyetek akadályozva(1Pét 3,7)



Az Úr Jézus a győztes

Magasztallak Uram!

 „Mert erőssége vagy a gyöngének, erőssége a szegénynek szorongásában; a szélvész, és zivatar ellen oltalom, árnyék a hőségben, mert a hatalmaskodók dühe olyan, mint a kőfalra zúduló zivatar (Ésa. 25,4)



M. B. Schlink: A teherről.

Isten sohasem terhel erőd felett



Hogyan imádkozzunk?

 „És amikor imádkoztok, ne legyetek olyanok, mint a képmutatók, akik a zsinagógákban, és az utcák szegletein állva szeretnek imádkozni, hogy lássák őket az emberek. Bizony mondom nektek, elnyerték jutalmukat! Te pedig, amikor imádkozol, menj be a belső szobádba, és titkon, ajtódat bezárva imádkozz a te Atyádhoz. Atyád pedig, aki látja, amit titkon tettél, megfizet neked.” Máté evangéliuma 6. rész. 5-6. vers.

Lehet látványosan, lehet szórakozottan, nagy hangon és csendben, hosszan és röviden... 

Az imáról már nagyon sok dolgot leírtak. Könyvek százai jelentek meg a „hogyan”-ról.
Számomra ma reggel nagyon személyesen jelent meg ez a tanács. Azt üzeni Isten, hogy ne az emberek elismeréséért imádkozz. Ne azért, hogy látszólag alázatosan, fejedet mélyen a melledre hajtva – közben azt erősen döngetve – elmondjad, hogy te mennyit imádkoztál ezért vagy azért. Aztán mellkasodról felpillantva várod az elismerést, a hatást, a vállveregetést. „Hát ez aztán az ima embere! Hogy micsoda csodálatosan imádkozik! Micsoda gyönyörű szavakkal! Én aztán soha nem tudnék így imádkozni!” És máris megkaptad jutalmadat. Természetesen az emberektől, és nem Istentől.

Isten valahogy egy egészen másfajta imádságot ért meg. Lehet, hogy az az ima dadogva hangzik. Nem is a legjobb szavakkal, nem is a legkifejezőbb mondatokkal. Mégis – elhat annak fülébe, akihez szól. Ezzel az imával nem lehet kiállni a porondra. Nincs benne színészi, költői fordulat. Csak őszinte szó. Titkon elsóhajtott, elrebegett, elsírt – valódi szó. Olyan - igazán - szívből jövő.

Ez igen. S amikor Atyád hallja ezt – mert Ő meghallja – megfizet neked. És akkor – már nem bírsz a belső szobádban maradni. Kimész és elmondod, mily nagy dolgokat tett érted és veled az Úr. 

Ez az igazi ima!


http://reggelidicseret.blogspot.hu/2013/08/hogyan-imadkozzunk.html

Égi szent béke

Napi Gondolatok Reinhard Bonnkétól

Ha hiszünk az Úr Jézus nevében, nem egyszerűen „hívővé” válunk, hanem alapvető helyzetünk változik meg: személyiségváltozáson megyünk keresztül, átalakulunk, mert BELEKERÜLÜNK mindabba, amit Jézus neve képvisel.


A Biblia azt mondja, hogy beleszületünk Isten családjába - ez elég nagy állapotváltozás! Isten minden csodája közt a legnagyobb átváltozás, amikor egy bűnös ember Isten gyermekévé válik. Ez az átváltozás akkor megy végbe, amikor átadjuk az életünket Krisztusnak. Isten áldjon benneteket! REINHARD BONNKE


Új kezdet


ÚJ Teremtés Krisztusban - Gyógyulás, szabadulás, helyreállítás


Ámos 8:11 „Bizony, eljönnek a napok — ezt mondja Uram, az Örökkévaló —, mikor éhséget küldök a földre, de nem kenyérre éheznek majd! Szomjúságot bocsátok rájuk, de nem vízre szomjaznak! Az Örökkévaló szavát kívánják, igéjére éheznek és szomjaznak!




Szentlélek úgy kérünk szállj le ránk - Boanergész

2015. április 25.

Ige: Apostoli áldás.

 „Pál, Silvánus és Timóteus a Thessalonikabeliek kihívott gyülekezetének, azaz eklézsiájának írja e levelet, amely él az Atya Istenben, azaz az Úr Jézus Krisztusban: kegyelem* Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása néktek és békesség** Istentől, a mi Atyánktól, az Úr Jézus Krisztustól” (1 Thess. 1,1)

*Kegyelem: (kharisz) olyan tett, amely örömet vált ki, boldogságot hoz. Szószerinti jelentése: öröm. Valaki igyekszik másoknak örömet okozni. Jótétemény valaki iránt, aki az ellenkezőjét érdemelné. „Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú gondoskodása az ember iránt” Így is megfogalmazhatjuk: A kegyelem Isten szeretetének konkrét cselekedetekben való megnyilvánulása az emberért, az emberen és az emberben.

**Békesség (eiréné): vagyis: az az állapot, amelyben minden a maga helyén van: épség; jó egészség; jólét, a veszély érzetétől való mentesség; boldogság, boldogulás, mégpedig mind az egyén, mind a közösség vonatkozásában.



Napkeltétől napnyugtáig áldjuk dicsérjük az Úr Nevét

Spurgeon: A bibliáról.

„Jobb a szívben tartani a Bibliát, mint a könyvespolcon”