Irma Nyári
2014. március 18.
2014. március 17.
Zsoltár 8. A TEREMTŐ DICSÉRETE (héberrel és kapcsolódó igékkel)
Zsolt. 8,1 Az éneklőmesternek [a karvezetőnek; Gát (jelentése: borsajtó,
prés, csöbör közhírré tétel) szerint] a gittithre [a
Szőlőtaposók, Szőlőprések kezdetű ének dallamára]. Dávid zsoltára*
*A Dávid által írt Zsoltárok a Szent Szellem kijelentései: „Ezek Dávidnak utolsó beszédei. Dávidnak,
Isai fiának szózata, annak a férfiúnak szózata, aki igen felmagasztaltaték,
Jákób Istenének felkentje és Izráel dalainak kedvence. Az Úrnak Szelleme
szólott énbennem, és az ő beszéde az én nyelvem által” (2 Sám. 23,1-2)
Ezt
erősíti meg az Úr Jézus is: „Hiszen Dávid
maga mondotta a Szent Szellem által: Monda az Úr az én uramnak: ülj az én jobb
kezem felől, míglen vetem a te ellenségeidet lábaid alá zsámolyul. (Márk. 12,36)
És
erről tesz bizonyságot Péter apostol is: „Atyámfiai,
férfiak, szükség volt betelni annak az írásnak, melyet megjövendölt a Szent
Szellem Dávid szája által...” (Csel.
1,16).
Zsolt. 8,2 [Uram]
Mi Urunk [Jahve, = örökké létező,
Örökkévaló] Istenünk, mily felséges [('addír): hatalmas, fenséges, csodálatos]
a te neved az egész földön, [széles e
világon, és szerte a világon] aki az egekre helyezted dicsőségedet [(hôḏ): ragyogásodat, pompádat,
fenségedet, méltóságodat].
»Más fordítás: Ó, Urunk,
Örökkévaló! Az egész Földön nincs nevednél felségesebb, az égnél is magasabbra
emelted dicsőségedet. Mert: A te dicsőséged fölmagasztaltatott az egek fölött,
és méltóságodról az egeken túl is beszélnek]*
*Minden próféta az Urat dicsőíti: „Ki
olyan az istenek között, mint te vagy, Uram? Ki olyan felséges, mint te vagy
szentségedben? Dicső tetteiben félelmetes, csodákat cselekvő” (2Móz. 15,11)
„Oh Isten, a te
utad szentséges; kicsoda olyan nagy Isten, mint az Isten? Te vagy az Isten, aki
csodát művelsz; megmutattad a népek között a te hatalmadat. És az egek dicsérik
a te csodadolgodat Uram; a te hűséges voltodat is a szentek gyülekezetében.
Mert a felhőkben kicsoda hasonlatos az Úrhoz, s ki olyan, mint az Úr, az
istenek fiai között? Magasztaltassál fel, oh Isten, az egek felett, és
dicsőséged legyen az egész földön!” (Zsolt.
77,14-15; 89,6-7;108,6)
„Kicsoda hasonló
az Úrhoz, a mi Istenünkhöz, aki a magasságban lakozik? Ifjak és szüzek, vének
gyermekekkel: Dicsérjék az Úrnak nevét, mert az ő neve dicső egyedül; az ő
dicsősége égre-földre kihat!” (Zsolt.
113,5; 148,12-13)
Habakuk
így prófétál a testben megjelent Istenről, aki dicsőségben jön vissza: „Isten a Témán (jelentése: a jobbra
fekvő, déli vidék) felől jön, és a Szent
a Párán (jelentése: szépség, ékesség)
hegyéről. Szela. Dicsősége elborítja az egeket, és dicséretével megtelik a
föld. Ragyogása, mint a napé, sugarak támadnak mellőle; és ott van az ő
hatalmának rejteke” (Hab. 3,3-4).
Zsolt. 8,3 A csecsemők [a
gyermekek, és kisdedek] és csecsszopók [kicsinyek,
csecsemők] szájával [szája által
hirdetteted dicséretedet, és mutattad
meg erődet], erősítetted [és
építetted] meg hatalmadat. [Védőbástyát,
és erődöt emeltél] a te ellenségeid [az ellenfeleid, az ellened törők, a támadóid] miatt, hogy a gyűlölködőt [az ellenszegülőt, és ellenséget] és bosszúállót [a lázadót, bosszúra kelőt] elnémítsd. [elhallgattasd, megrontsad, tönkretedd, és
megállítsad].
»U.F: Kisgyermekek és csecsemők szája dicsér:
hirdeti hatalmadat. Énekükkel némítod el bosszúszomjas ellenségeidet«*
*Ézsaiás így prófétál az Úrról: „Kit
tanít tudományra? A tanítást (a kijelentést) kivel érteti meg? (Kinek akarja kifejteni a kinyilatkoztatást?) Akiket most választottak el az anyatejtől.
Akiket most vettek le az anyamellről” (Ésa. 28,9).
Az
Úr Jézus idézi a próféciát, kijelentve ezzel azt is, hogy Ő a Teremtő, akiről a
dicséretek szólnak: „Amikor pedig a
főpapok és az írástudók látták azokat a csodákat, amelyeket tett, és a
gyermekeket, akik a templomban ezt kiáltották: „Hozsánna a Dávid Fiának!” -
haragra lobbantak, és így szóltak hozzá: „Hallod, mit mondanak ezek?” Jézus
pedig így válaszolt nekik: „Hallom. Sohasem olvastátok: Gyermekek és csecsemők
szája által szereztél dicséretet?” (Mt.
21,15-16).
Zsolt. 8,4 Mikor [nézem,
és] látom egeidet, a te ujjaidnak munkáját; [a Te kezednek művét,
alkotását] a holdat és a csillagokat, amelyeket teremtettél: [és amelyeket Te alkottál; elrendeztél, melyeket fölraktál] (akkor így gondolkodom)*
*Dávid megvallása: „Te vetettél
hajdan alapot a földnek, az ég a te kezed alkotása” (Zsolt. 102,26)
Az
Újszövetség bizonyságtétele a mi Urunkról, az Úr Jézus Krisztusról: „Te vetettél, Uram, alapot a földnek
kezdetben; és a te kezed alkotása az ég” (Zsid.
1,10)
A
nap és a hold – és az idő – megteremtése
így történt: „És monda Isten:
Legyenek világító testek az ég mennyezetén, hogy elválasszák a nappalt az
éjszakától, és legyenek jelek, és meghatározói ünnepeknek, napoknak és
esztendőknek. És legyenek világítókul az ég mennyezetén, hogy világítsanak a
földre. És úgy lőn. Teremté tehát Isten a két nagy világító testet: a nagyobbik
világító testet, hogy uralkodjék nappal és a kisebbik világító testet, hogy
uralkodjék éjjel; és a csillagokat. És
helyezteté Isten azokat az ég mennyezetére, hogy világítsanak a földre; És hogy uralkodjanak a nappalon és az
éjszakán, és elválasszák a világosságot a sötétségtől. És látá Isten, hogy jó.
És lőn este és lőn reggel, negyedik nap” (1
Móz. 1,14-19)
„Mert nagy az Úr és igen dicsérendő, és
rettenetes minden istenek felett; Mert a pogányoknak minden isteneik csak
bálványok, de az Úr teremtette az egeket” (1
Krón. 16,25-26)
Ő
a teremtő, és Övé minden: „Ímé az Úréi, a
te Istenedéi az egek, és az egeknek egei, a föld, és minden, a mi rajta van!” (5 Móz. 10,14).
Az embernek
tudnia kell, hogy Isten a Teremtő: „Mert
ami az Isten felől tudható [megismerhető, megérthető, és nyilvánvaló] nyilván van ő bennük; [és világosan
ismerik] mert az Isten megjelentette
[nyilvánvalóvá, és láthatóvá tette, sőt kijelentette] nékik. Mert ami
Istenben láthatatlan tudniillik az ő örökké való hatalma [az Ő ereje, ami
képessé tesz bármi megtételére] és
istensége, a világ teremtésétől fogva az ő alkotásaiból [az Ő műveiből, és
munkái értelmes vizsgálata révén] megértetvén
megláttatik; [és világosan látszanak, mivel a teremtett
dolgokból érzékelhetők] úgy, hogy ők
menthetetlenek. [És ezért nincs hát mentségük]” (Róm. 1,19-20).
Hiszen: „Az
egek beszélik Isten dicsőségét, és kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat. Nap
napnak mond beszédet; éj éjnek ad jelentést. Nem olyan szó, sem olyan beszéd,
amelynek hangja nem hallható: Szózatuk kihat az egész földre, és a világ végére
az ő mondásuk” (Zsolt. 19,2-5)
„Kérdezd csak meg az állatokat, azok is
tanítanak, és az égi madarakat, azok is tudósítanak. Vagy elmélkedj a földről,
az is tanít, a tenger halai is beszélnek neked. Ki ne tudná mindezekről, hogy
az ÚR keze alkotta őket?” (Jób. 12,7-9).
Hiszen: „Az
Úr szavára (logoszára) lettek az egek, és szájának leheletére
(Szellemére) minden seregük.
Mert ő szólt és meglett, ő parancsolt és előállott.
(Más fordítás: Mert
az Úr (logosza): Igéje alkotta az eget egész seregét szájának
Szelleme” (Zsolt. 33,6.9).
És János apostol
megvallása: „Kezdetben [már] vala az Ige (a logosz) és az Ige
[a logosz] vala az Istennél, és Isten maga vala az Ige
(a logosz). Ő kezdetben [(arkhé):
eredetileg] az Isten. Minden [a
mindenség] Őáltala lett [teremtetett;
rajta keresztül támadt; általa jött létre] és
nála nélkül [Tőle különválasztva] semmi
sem lett [teremtetett], ami lett
[teremtetett; létrejött; s egyetlen létező sem lett Őnélküle]” (Ján. 1,1-3).
És hogy ki a Teremtő, arról így tesz bizonyságot a
Szent Szellem: „Kezdetben teremté Isten
az eget (mennyet) és a földet” (1 Móz.
1,1)
De ezt csak: „Hit által értjük meg, hogy a
világ Isten beszéde (réma:
megnyilatkozása, kijelentése) által teremtetett (a világokat Isten
szava alkotta), hogy ami látható, a láthatatlanból (nem a
jelenségek világából) állott elő” (Zsid.
11,3).
Ő, a Logosz lett
hústestté: „És az Ige (logosz) (hús)testté lett és
lakozék (sátorozott, letáborozott) mi közöttünk (és láttuk az ő
dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes vala
kegyelemmel és igazsággal” (Ján. 1,14).
Őbenne: „…van a mi megváltásunk az Ő vére által…” (Eféz. 1.7).
Bizony Ő az: „Aki teremtette (és megalkotta) a nagy (égitesteket, a) világító testeket; mert örökkévaló az ő
kegyelme (és örökké tart szeretete). A
napot, hogy uralkodjék nappal; mert örökkévaló az ő kegyelme (és mert
örökké tart szeretete). A holdat és
csillagokat, hogy uralkodjanak éjszaka; mert örökkévaló az ő kegyelme (és
örökké tart szeretete)” (Zsolt.
136,7-9).
És Ő, az: „Aki a fiastyúkot és a kaszáscsillagot
(alkotta, és) teremtette; aki reggellé
változtatja a homályt és a nappalt (sötét) éjszakává sötétíti… az Úr (Jahve) annak a neve” (Ámós. 5,8).
És Ő az:
„Aki teremtette a gönczölszekeret, (Ő alkotta a Nagymedvét), és a kaszás csillagot és a fiastyúkot és
(Dél csillagait), és délnek titkos
tárait. Aki nagy dolgokat cselekszik megfoghatatlanul (és
kikutathatatlanul), és csodákat
megszámlálhatatlanul” (Jób.
9,9-10).
Mert
Ő, vagyis: „…Isten maga az Ige (a Logosz)”
(Ján. 1,1).
Zsolt. 8,5 Micsoda az ember [a halandó] - mondom - hogy megemlékezel róla? [(záḵar): emlékezetedben tartod, nem feledkezel meg róla, számon tartod, gondolsz
rá, figyelemre méltatod] és az
embernek fia, hogy gondod van reá? [(páqaḏ): meglátogatod, számbaveszed, utánanézel, utánamégy, gondját viseled,
törődsz vele]*
*Értetlenül kérdezi Jób is: „Micsoda
az ember, hogy őt ily nagyra becsülöd, és hogy figyelmedet fordítod reá?” (Jób. 7,17)
Dávid is ámulva kérdezi: „Uram! Micsoda az ember, hogy tudsz felőle,
és az embernek fia, hogy gondod van reá?”
(Zsolt. 144,3).
És az apostol így idézi a próféciát: „Sőt [mi több] bizonyságot tett valahol valaki, mondván: Micsoda [és kicsoda] az
ember, hogy megemlékezel ő róla [és
gondolsz rá], avagy az embernek fia, hogy gondod van reá
[és hogy reá tekintesz; (episzkeptomai): és meglátogatod, gondoskodsz róla, és
vigyázol rá]? Kisebbé tetted őt rövid időre az angyaloknál [Elohim: Istennél], dicsőséggel
és tisztességgel [és méltósággal] megkoronáztad
[és megkoszorúztad] őt és úrrá tetted
kezeid munkáin. Mindent lábai
alá vetettél. Mert azzal, hogy néki mindent [vagyis a mindenséget] alávetette, semmit sem hagyott
alávetetlenül: de most még nem látjuk, hogy néki minden [vagyis a
mindenség] alávettetett, [hogy minden
uralma alatt áll]” (Zsid. 2,6-8).
Hiszen Isten már a teremtéskor – a bűneset előtt –
uralkodásra rendelte az embert Isten: „És
monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és
uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön,
és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon. Teremté tehát az Isten az embert
az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket. És
megáldá Isten őket, és monda nékik Isten: Szaporodjatok és sokasodjatok, és
töltsétek be a földet és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger
halain, az ég madarain, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon” (1
Móz. 1,26-28).
Zsolt. 8,6 Hiszen kevéssel tetted őt kisebbé az Istennél, [(məʿáṭ məʿaṭ): és kis híján isteni lénnyé tetted őt]* és dicsőséggel és tisztességgel [(káḇóḏ káḇôḏ): fenséggel; méltósággal; tisztelettel; pompával] megkoronáztad őt!**
*Káldi Biblia:
Némelyek így is fordítják a hébert: „Tenmagadnál kevéssé tetted őt kisebbé. t.
i. a megváltottat, ki kegyelmet nyert. A természeti embernek nincs dicsősége,
nincs függetlensége, szégyennel és ínséggel van tele”.
És:
„Szívének kivánságát megadtad néki; és
ajkainak (óhajtását, és) kérését nem
tagadtad meg. Szela. Hiszen gazdag áldással fordulsz feléje, sőt eléje vitted
javaidnak áldásait; szín-arany koronát tettél fejére. Életet kért tőled: adtál
néki hosszú időt, örökkévalót és végtelent. Nagy az ő dicsősége a te segítséged
által; fényt (fenséget) és méltóságot
adtál reája. Sőt áldássá tetted őt örökké, megvidámítottad őt színed örömével” (Zsolt. 21,3-7).
Mert:
„Mindent rendeltetésének megfelelően
készített az ÚR…” (Péld. 16,4).
Azt
mondja az Úr: „Mindent: aki csak az én
nevemről neveztetik, akit dicsőségemre teremtettem, (formáltam) alkottam és készítettem!” (Ésa. 43,7).
Mert
Isten szólt, és meglett: „És monda Isten:
Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger
halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön
csúszó-mászó mindenféle állatokon. ...Ez az Ádám nemzetségének könyve. A mely
napon teremté Isten az embert, Isten hasonlatosságára teremté azt. (1 Móz. 1,26; 5,1).
A
bűnbeesés után azonban: „Élt vala pedig Ádám
száz harminc esztendőt, és nemze fiat az
ő képére és hasonlatosságára és nevezé annak nevét Séthnek” (1 Móz. 5,3).
De:
„Ő megbocsátja minden bűnödet,
meggyógyítja minden betegségedet. megváltja életedet a koporsótól (a
sírtól); kegyelemmel (szeretettel) és irgalmassággal koronáz meg téged. Betölti
javaival életedet és megújul a te ifjúságod, mint a sasé” (Zsolt. 103,3-5).
Zsolt. 8,7 Úrrá [uralkodóvá]
tetted őt kezeid munkáin, [kezed alkotásain, és kezed művei fölé állítottad] mindent lábai alá vetettél*
*És hogy mi az a minden, azt Dávid próféciája jelenti ki: „Régente fundáltad a földet, s az egek is a
te kezednek munkája” (Zsolt. 102,26).
„És mindeneket
vetett az Ő lábai alá, és Őt tette mindeneknek fölötte az anyaszentegyháznak [vagyis az
eklézsiának, kihívottak közösségének)] fejévé” (Eféz. 1,22).
„Mert mindent az
ő lábai alá vetett
[Isten]. Mikor pedig azt mondja, hogy minden alája van vetve, nyilvánvaló
(és világos) hogy azon kívül [vagyis
annak kivételével], aki neki mindent
alávetett. [vagyis aki a mindenséget alá rendelte]. Mikor pedig minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik
annak, [vagyis Istennek] aki neki
mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben” (1
Kor. 15,27-28).
És hogy ez a hatalom – amelyet visszaad
Istennek – a Krisztusé, és az Ő testéé, vagyis az Eklézsiáé, a felkenté,– azaz
a fiúé – arról így beszél az Ige: „Ha
ugyanis mindent alávetett neki, akkor semmit sem hagyott, ami ne lenne neki
alávetve. Most ugyan még nem látjuk, hogy minden uralma alatt áll, azt azonban
látjuk, hogy az a Jézus, aki rövid időre kisebbé lett az angyaloknál, a halál
elszenvedése miatt dicsőséggel és tisztességgel koronáztatott meg, hiszen ő
Isten kegyelméből mindenkiért megízlelte a halált” (Zsid. 2,8-9).
Hiszen
Krisztus a fej, és az eklézsia – a kihívottak gyülekezete, mely Uráról,
Krisztusról neveztetik – az Ő teste: „És
Ő a feje a testnek, az egyháznak: aki a kezdet, elsőszülött a halottak közül;
hogy mindenekben Ő legyen az első. Mert tetszett az egész Teljességnek, hogy
benne lakjék” „Mert Őbenne lakozik az
istenségnek egész teljessége testileg. és benne jutottatok el ti is
ehhez a teljességhez, mert ő a feje minden fejedelemségnek és hatalmasságnak” (Kol. 1,18-19; 2,9-10).
Hiszen az Úr Jézus feltámadása után búcsuzva
tanítványaitól, kijelenti, hogy: „Nékem
[és bennem] adatott minden hatalom mennyen
és földön. Elmenvén tehát, tegyetek
tanítványokká [és tanítsatok] minden
népeket [az összes
nemzeteket], bemerítvén őket az Atyának, a Fiúnak és a
Szent Szellemnek nevében [hatalmába, dicsőségébe, erejébe]” (Mát. 28,18-19).
De ez a hatalom csak azután nyilvánul
meg, ha: „… vesztek [kaptok] erőt [hatalmat], minekutána a Szent Szellem eljő
[és leszáll] reátok: és lesztek nékem
tanúim [bizonyságtevőim] úgy
Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső
határáig” (Csel. 1,8).
*Már a teremtéskor így szólt Isten: „És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra;
és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, (vagyis az
állatokon) mind az egész földön, és a
földön csúszó-mászó mindenféle állatokon. Teremté tehát az Isten az embert az ő
képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket. És
megáldá Isten őket, és monda nékik Isten: Szaporodjatok és sokasodjatok, és
töltsétek be (és hódítsátok meg) a
földet és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger halain, az ég
madarain, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon (és a földön mozgó
minden élőlényen)” (1 Móz. 1,26-28). Dávidon keresztül így szól az Úr: „Hiszen enyém az erdőnek minden vadja, és az
ezernyi hegynek minden állata. Ismerem a hegyeknek minden szárnyasát, és a mező
állatai tudva vannak nálam” (Zsolt.
50,10-11). Mert: „Én teremtettem
a földet, az embert és a barmot, amelyek e föld színén vannak, az én nagy erőmmel
és az én kinyujtott karommal, és annak adom azt, (akinek én jónak látom) aki kedves az én szemeim előtt” (Jer. 27,5).
Zsolt. 8,8 Juhokat és mindenféle barmot [vagyis mindenféle jószágot], és még a mezőnek vadait [a mezei állatokat] is*
*Már a teremtéskor
így szólt Isten:
„És monda Isten: Teremtsünk embert a mi
képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain,
a barmokon, (vagyis az állatokon) mind
az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon. Teremté tehát
az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá
teremté őket. És megáldá Isten őket, és monda nékik Isten: Szaporodjatok és
sokasodjatok, és töltsétek be (és hódítsátok meg) a földet és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger
halain, az ég madarain, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon (és a
földön mozgó minden élőlényen)” (1 Móz. 1,26-28). Dávidon keresztül
így szól az Úr: „Hiszen enyém az erdőnek
minden vadja, és az ezernyi hegynek minden állata. Ismerem a hegyeknek minden
szárnyasát, és a mező állatai tudva vannak nálam” (Zsolt. 50,10-11). Mert: „Én
teremtettem a földet, az embert és a barmot, amelyek e föld színén vannak, az
én nagy erőmmel és az én kinyujtott karommal, és annak adom azt, (akinek én
jónak látom) aki kedves az én szemeim
előtt” (Jer. 27,5).
Zsolt. 8,9 Az ég madarait és a tenger* halait, mindent, ami a
tenger ösvényein
jár**
*Tenger: (H. jám, g. thalassa): A vizek
egybefolyása, - ellentétbe a szárazfölddel. Képletesen a változékony,
nyughatatlan nemzetek, akik nem ismerik az igaz Istent.
**Az özönvíz után újjá lett a föld – mintegy előképéül az új földnek
– és az Úr parancsa:
„Azután megáldá Isten Noét és az ő fiait,
és azt mondá nékik: Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet. És
féljen és rettegjen tőletek a földnek minden állatja az égnek minden madara:
minden ami nyüzsög a földön, és a tengernek minden hala kezetekbe adatott” (1 Móz. 9,1-2) Az Újszövetség is
arról tesz bizonyságot: „Mert nem
angyaloknak vetette alá a jövendő világot, amelyről szólunk. Sőt bizonyságot
tett valahol valaki, mondván: Micsoda az ember, hogy megemlékezel ő róla, avagy
az embernek fia, hogy gondod van reá?
Kisebbé tetted őt rövid időre az angyaloknál, dicsőséggel és
tisztességgel megkoronáztad őt és úrrá tetted kezeid munkáin, Mindent lábai alá
vetettél. Mert azzal, hogy néki mindent alávetett, semmit sem hagyott
alávetetlenül: de most még nem látjuk, hogy néki minden alávettetett” (Zsid. 2,5-8) Mert az új teremtést
hívja az Úr a vele való uralkodásra: „Azért
ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak, ímé, újjá lett
minden” (2 Kor. 5,17) Péter
apostolon keresztül így szól az új teremtés: „De új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyekben
igazság lakozik” (2 Pét. 3,13)
János apostol már látta ezt az új eget és földet: „Ezután láték új eget és új földet; mert az első ég és az első föld
elmúlt vala...” (Jel. 21,1)
Zsolt. 8,10 [Uram]
Mi Urunk Istenünk, mily felséges [mily nagy, és csodálatos, dicsőséges,
fenséges] a te neved az egész földön!
[széles e világon].
2014. március 16.
Ige: Az igehirdetésről
„Mivel tehát a világ, vagyis evilág a saját
maga bölcsessége, tudása, ismerete és
tapasztalata útján nem ismerte meg Istent a maga bölcsességében, és nem is
akart tudni róla, mert nem is értette. Tetszett Istennek, aki úgy határozott,
és döntött, mert úgy látta helyesnek és jónak, hogy az igehirdetés bolondsága, vagyis ostobaságnak, képtelenségnek látszó
igehirdetés, a prédikálás által üdvözítse, azaz szerezzen bűnbocsánatot,
megszabadítást, biztonságot, jólétet, egészséget, boldogságot, és tartsa meg a
hívőket, vagyis azokat, akik hisznek” (1Kor. 1,21)
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)