Róm. 6,1 Mit mondunk tehát? Megmaradjunk-é a bűnben [vagyis a céltévesztésben] hogy a kegyelem [vagyis Isten jóindulata, kedvezése,
jóindulatú gondoskodása] annál nagyobb [és
bőségesebb] legyen? [hogy a kegyelem
annál inkább áradjon, gyarapodjon, és megsokasodjon]
Róm. 6,2 Távol legyen: [Semmi
esetre sem] akik [egyszer már]
meghaltunk a bűnnek [a céltévesztésnek],
mimódon élnénk még abban*
*Hiszen: „... aki
meghalt, felszabadult a bűn alól” (Róm.
6,7)
Róm. 6,3 Avagy nem tudjátok-é, [hát nem értitek] hogy [mi]
akik bemerítkeztünk Krisztus
Jézusba, az ő halálába merítkeztünk be*
*Az üdvösségünk Isten kegyelméből van: „Mert kegyelemből [Isten jóindulata, kedvezése, jóindulatú
gondoskodása által] tartattatok
meg [és részesültetek a megváltásban; és üdvözültetek], hit által; és ez nem tőletek van [ez nem
a magatok érdeme]: Isten ajándéka ez. Nem
cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék [és ne dicsekedhessék]”
(Eféz. 2,8-9).
Bizony: „Nem az igazságnak cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az
ő irgalmasságából tartott meg (vagyis üdvözített) minket újjászülő és megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit.
3.5).
Az Úr Jézus kijelentése
arról, hogy hogyan és miért kell újonnan születni: „… Ha valaki nem születik [nem származik] víztől és Szellemtől [vízből és Szellemből], nem mehet be [nem tud, nem képes
bemenni] az Isten országába [Isten
királyságába; birodalmába]” (Ján. 3,5).
És a kijelenetés az apostolokon keresztül így
folytatódik: „… Térjetek meg [változtassátok meg gondolkozásotokat] és merítkezzetek
be mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek [vagyis a
céltévesztés] bocsánatára [és eltörlésére]; és veszitek [megkapjátok] a
Szent Szellem ajándékát” (Csel. 2,38).
Mert: „… Krisztus szerette a kihívott gyülekezetet, az
eklézsiát, és Odaadta érte a saját életét. Hogy azt felkészítse, és megszentelje
[vagyis Isten számára elkülönítse, és szentté tegye], megtisztítván a bemerítés fürdőjében] az
ige [az élet igéje] által” (Ef.
5,25-26).
A Szent Szellembe
való bemeritkezés következménye lesz: „Eltemettetvén Ővele együtt a bemerítésben,
akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten erejébe vetett hit által, aki feltámasztá
Őt a halálból... Mert akik Krisztusba meritkeztetek be, Krisztust öltöztétek
fel” (Kol. 2,12; Gal. 3,27) .
Pál apostolon keresztül
megerősíti a Szent szellem, hogy mibe kell bemerítkezni: „… Pál, eljárván a felsőbb tartományokat, Efézusba érkezék: és mikor
némely tanítványokra talált, Monda nékik: Vajjon vettetek-é SzentSzellemet,
minekutána hivőkké lettetek? Azok pedig mondának néki: Sőt inkább azt sem
hallottuk, hogy már eljött a Szent Szellem. Ezután megkérdezte tőlük: Akkor
hogyan meritkeztetetk be? A János
bemerítésével ” - válaszolták ezek. Pál
ekkor így szólt: János, amikorbemerített, megtérést (vagyis a
gondolkozásmód megváltoztatását) követelte,
és azt mondta a népnek, hogy abban higgyenek, aki utána jön, azaz Krisztus
Jézusban. Amikor ezt meghallották, bemerítkeztek az Úr Jézus nevébe. És amikor
Pál rájuk tette a kezét, leszállt rájuk a Szent Szellem, úgyhogy különböző
nyelveken szóltak, és prófétáltak”
(Csel. 19,1-6).
János apostol így látja a
megdicsőült Urat, az Úr Jézus krisztust: „…
vérrel hintett ruhába vala öltöztetve és a
neve Isten ígéjének neveztetik”
(Jel. 19,13).
Róm. 6,4 Eltemettettünk [azaz szellemben hasonlóvá váltunk] azért Ővele együtt a
bemerítés által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott [életre kelt] Krisztus a halálból [a halottak közül] az Atyának dicsősége [fényessége, ragyogása]
által, azonképpen mi is új [újszerű,
ismeretlen, szokatlan, meglepő, természetfeletti] életben járjunk*
*És így folytatódik
a kijelentés: „Eltemettetvén [együtt elhantolva, azaz szellemben
hasonlóvá válva, hasonulva] Ővele együtt a bemerítésben, akiben
egyetemben fel is támasztattatok az Isten erejébe [beavatkozásába] vetett
hit által, aki feltámasztá Őt a halálból, [vagyis a halottak közül]. És titeket, kik holtak valátok a bűnökben
[vagyis akiket halottakká tettek az
elesések; hibás lépések, botlások, melléfogások] és a ti (hús)testeteknek
körülmetéletlenségében, megelevenített [és életre keltett] együtt
Ővele, megbocsátván minden bűnötöket, [az után, hogy minden elesésünket megbocsátotta]”
(Kol. 2,12-13).
És tette ezt azért Isten: „Hogy levetkezzétek [félretegyétek] ama régi élet [vagyis a korábbi gonosz életmódotok életvitel, életvezetés, magatartás, viselkedés] szerint való ó embert, mely meg van romolva
[el van tévelyítve, és csábítás áldozatául esett] a csalárdság [megtévesztés, becsapás,
csalás, árulás, csábítás] kívánságai
miatt. [Más fordítás: Vessétek le az óembert, mely magát korábbi
forgolódástokhoz szabja, mely a csalárd kívánságok útján megromlik; Aki
romlásba rohan a megtévesztő, csalárd és gonosz kívánságok miatt, és akit a saját vágyai rossz irányba vezettek]. Megújuljatok pedig a ti elméteknek [a ti bensőtök] szelleme szerint. És
felöltözzétek amaz új [újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő] embert, mely Isten szerint teremtetett
igazságban [Hit által való megigazulásban] és valóságos [maga a VALÓSÁG, az Ige által] szentségben” (Eféz. 4,22-24).
És ez az Újjonnan – vagyis a Szent Szellemtől, és Isten Igéje által –
született, az ilyen megvallást tesz: „Áldott
(imádni való) az Isten és a mi Urunk
Jézus Krisztusnak Atyja, aki az ő nagy irgalmassága (könyörületessége,
gyengéd, szerető irgalma) szerint újonnan
szült minket élő reménységre („biztos várását” jelenti valaminek, ami be is
fog következni. Itt: az Isten ígéreteire irányuló, ember fölött álló,
„földöntúli” remény) Jézus Krisztusnak a
halálból való feltámadása által” (1Pét 1,3).
Hiszen: „Az ő akarata szült minket az igazságnak igéje által, hogy az ő
teremtményeinek valami zsengéje legyünk” (Jak.
1,18). Az újjászülő beszéd pedig: „… az igazság beszéde, mely az Evangélium” (Kol. 1,5).
És ti: „…nem romlandó, hanem romolhatatlan magból születtetek
újjá, Isten élő és maradandó igéje által”
(1Pt. 1,23).
Aki: „nem az általunk véghezvitt
igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából üdvözített minket újjászülő és
megújító fürdője a Szent Szellem által” (Tit. 3,5).
„Ezek által kaptuk meg
azokat az ígéreteket, amelyek nekünk drágák, sőt a legnagyobbak: hogy általuk
isteni természet részeseivé legyetek…” (2 Pét. 1,4).
Így valósult meg a prófécia,
amely az új teremtésnek figyelmeztetés is: „Ne a régi dolgokat emlegessétek,
ne a múltakon tűnődjetek! Mert én újat cselekszem, most kezd kibontakozni, majd
megtudjátok…” (Ésa. 43,18-19)
„Mert ímé, új egeket és új
földet teremtek, és a régiek ingyen sem említtetnek (a régire nem is
emlékeznek), még csak észbe sem jutnak” (Ésa. 65,17).
Hanem:
„Mint most született csecsemők
(gyanánt), a tiszta (csalárdságtól
mentes, szellemi) hamisítatlan
(megtéveszthetetlen) tej (Isten
igéje) után vágyakozzatok (nagyon
vágyódik valami után, epekedik), hogy
azon növekedjetek. (általa növekedjetek az üdvösségre) (amíg majd
megmenekültök)” (1Pét 2,2)
Róm. 6,5 Mert ha az ő halálának hasonlatossága szerint Ővele
eggyé lettünk [egybenőttünk; egyesültünk] bizonyára feltámadásáé szerint is azok
leszünk, [vagyis feltámadásával is
összenőttekké leszünk]*
*Mert: „Isten ugyanis
feltámasztotta (életre keltette) az Urat, és
hatalmával (ereje által) minket is fel fog támasztani (és életre
kelt a halálból)”
(1Kor. 6,14).
Mert: „...ha Annak a Szelleme lakik bennetek, aki feltámasztotta (életre keltette)
Jézust a halálból (a halottak közül), ugyanaz, aki feltámasztotta (életre keltette) Krisztus
Jézust a halálból (halottak közül), megeleveníti (életre
kelti) a ti halandó testeiteket (éneteket,
személyeteket) is az ő ti bennetek lakozó
Szelleme által... Igaz beszéd ez (és
megbízható az ige (a logosz)). Mert ha vele együtt meghaltunk, vele
együtt fogunk élni is” (Róm. 8,11; 2
Tim. 2,11).
Róm. 6,6 Tudván azt, hogy a mi ó emberünk Ővele
megfeszíttetett [oszlopra
feszíttetett]. hogy megerőtlenüljön [és teljesen működésképtelenné, erejét vesztetté
legyen] a bűnnek teste, [(amartias szóma: a céltévesztett én]. és megsemmisüljön (elpusztuljon; tétlenné; tehetetlenné váljon)
a bűn hatalmában álló [a céltévesztett)] test [(vagyis a: szóma = én)] hogy ezután
ne szolgáljunk [és ne legyünk rabszolgája] a bűnnek, [vagyis
ne legyünk a céltévesztés) rabszolgái]*
*És azért rörtént
ez: „hogy
többé ne emberi vágyak, hanem az Isten akarata szerint éljétek le (hús)testi
életetek hátralevő idejét” (1Pt. 4,2).
Róm. 6,7 Mert aki [így]
meghalt, felszabadult a bűn alól. [megigazult;
igazságossá lett; (felmentést nyert)
a bűntől, a cél ELVÉTÉSÉTŐL)]*
*Ezért tehát: „…
atyámfiai, nem vagyunk adósok a (hús)testnek, hogy (hús)test
szerint éljünk” (Róm. 8,12).
Róm. 6,8 Hogyha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy [együtt] élünk [továbbra] is Ővele*
*A kijelentés
megerősítése: „Igaz beszéd ez. Mert ha vele együtt meghaltunk, vele együtt fogunk élni
is” (2 Tim. 2,11) „Isten ugyanis
feltámasztotta az Urat, és hatalmával minket is fel fog támasztani” (1Kor. 6,14)
Róm. 6,9 Tudván [és biztosak vagyunk
abban] hogy Krisztus, aki [miután]
feltámadt a halálból, [vagyis a halottak
közül] többé meg nem hal; a halál többé rajta nem uralkodik*
*Mert Ő az: „Kit az Isten
feltámasztott, a halál fájdalmait megoldván; mivelhogy lehetetlen volt néki
attól fogva tartatnia” (Csel. 2,24)
Ahogyan azt előre megígérte: „Azt pedig, hogy
feltámasztotta őt a halálból, és többé nem fog visszatérni az elmúlásba, így mondta meg: Nektek váltom be a
Dávidnak tett biztos, szent ígéreteket. Ezért más helyen is így szól: Nem
engeded, hogy a te Szented elmúlást lásson”
(Csel. 13,34-35).
Róm. 6,10 Mert hogy meghalt, a bűnnek [vagyis a céltévesztés miatt] halt meg egyszer, hogy pedig él, az Istennek él. [Más fordítás: Ami ugyanis benne meghalt azt a vétek (a cél elvétése) ölte meg
egyszer, ami pedig él azt az Isten élteti].
Róm. 6,11 Ezenképpen gondoljátok [és vegyétek számításba] ti is, hogy
meghaltatok a bűnnek [vagyis a
céltévesztésnek], de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban*
*Abban: „Aki a mi
bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az
igazságnak éljünk: akinek sebeivel gyógyultatok meg” (1 Pét. 2,24)
Róm. 6,12 Ne [engedjétek,
hogy] uralkodjék tehát a bűn [a
céltévesztés következménye] a ti halandó [és mulandó] testetekben [(szóma): személyetekben, ami ki van téve a halálnak]
hogy engedjetek néki az ő kívánságaiban [és ne engedjetek az ő vágyainak és szenvedélyének]*
*Pál apostol példát
ad a testi vágyak elleni harcról: „... megsanyargatom, és szolgává teszem a
testemet (szóma = énemet), hogy amíg másoknak prédikálok,
magam ne legyek alkalmatlanná a küzdelemre” (1Kor. 9,27)
Ti is: „Öljétek meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a
paráznaságot, a tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a
kapzsiságot, ami bálványimádás.” „Ha ugyan Őt megértettétek, és Őbenne
megtaníttattatok, úgy amint az igazság a Jézusban: Hogy levetkezzétek ama régi
élet szerint való ó embert, mely meg van romolva a csalárdság kívánságai miatt.
Megújuljatok pedig a ti elméteknek szelleme szerint.” (Kol. 3,5; Eféz. 4,21-23).
Péter apostol is felhívja a
hívők figyelmét: „Szeretteim, kérlek
titeket, mint jövevényeket és idegeneket: tartózkodjatok a (hús)testi vágyaktól, amelyek az élet (pszükhé = énünk, életünk) ellen harcolnak” (1Pt. 2,11)
Már Dávid ezt kéri az Úrtól, egyben kijelentve,
hogy hogyan tudjuk megtartóztatni magunkat a testi vágyaktól: „Vezéreld
utamat a te igéd szerint, és ne engedd, hogy valami hamisság uralkodjék
rajtam!” (Zsolt.
119,133).
Róm. 6,13 Se ne szánjátok
[és ne adjátok át, ne állítsátok] oda
a ti tagjaitokat [a test egy-egy funkciót végző részét] hamisságnak [támadó] fegyvereiül a bűnnek [az igazságtalanságnak, és gonoszságnak
szolgálatára]. Hanem szánjátok [és
adjátok] oda [bocsássátok
rendelkezésre] magatokat az Istennek [szolgálatára],
mint akik a halálból életre keltetek, és a ti tagjaitokat [testetek egy-egy
funkciót végző részét] igazságnak [a megigazulás] fegyvereiül az Istennek*
*És mert nagyon
fontos, sőt életbevágó a kijelentés, ezért megismétli a Szent Szellem: „Kérlek azért
titeket atyámfiai az Istennek irgalmasságára, hogy szánjátok oda a ti
testeiteket (szómata umón = halandó test, azaz: személyeteket) élő, szent és Istennek kedves áldozatul.
Mint a ti okos tiszteleteteket”„hogy többé ne emberi vágyak, hanem az Isten
akarata szerint éljétek le (hús)testi
életetek (biosz = földi életetek)
hátralevő idejét. Bizony, elég volt abból, hogy a múltban a pogányok szokása
szerint kicsapongásokban, kívánságokban, részegeskedésekben, dorbézolásokban,
tivornyázásokban és szentségtelen bálványimádásokban éltetek” (Róm. 12,1; 1 Pét. 4,2-3).
Mert ha továbbra is: „…(hús)test szerint
éltek, meg kell halnotok, de ha a Szellem által megölitek (vagyis halálra
adjátok) a test (szóma: a testi természetetek) cselekedeteit, élni
fogtok” (Róm. 8,13).
Róm. 6,14 Mert a bűn [vagyis
a céltévesztés következménye] ti rajtatok nem uralkodik; mert nem vagytok
törvény alatt, hanem kegyelem [vagyis Isten jóindulata, kedvezése,
jóindulatú gondoskodása, és felmentése] alatt*
*Azért mert: „… a törvény [a
valóságban] csak haragot nemz [haragot eredményez]. Ahol azonban nincs törvény, ott nincs törvényszegés [vagyis ott
nem lehet áthágni sem a törvényt]” (Róm. 4,15).
Róm. 6,15 Mit is tehát? [Mi
következik ebből?] Vétkezzünk-é [és
újra céltévesztők legyünk-e?] mivelhogy nem vagyunk a törvény [uralma] alatt, hanem kegyelem [vagyis Isten jóindulata, kedvezése,
jóindulatú gondoskodása, és felmentése] alatt? Távol legyen.
Róm. 6,16 Avagy nem tudjátok, hogy akinek oda szánjátok [és alárendelitek] magatokat szolgákul [vagyis rabszolga gyanánt] az engedelmességre,
annak vagytok szolgái, [vagyis rabszolgái]
akinek engedelmeskedtek: vagy a bűnnek [vagyis
a céltévesztésnek] halálra, [vagyis
ami a halálba vezet] vagy az
engedelmességnek igazságra? [ami megigazulásra
vezet]*
*Az Úr Jézus – a testté lett Ige – így
figyelmeztet: „... Bizony, bizony mondom néktek, hogy mindaz, aki
bűnt (vagyis a cél elvétését) cselekszi, (rab)szolgája a bűnnek
(vagyis a cél elvétésének)” (Ján. 8,34)
És Péter apostolon keresztül megmagyarázza a Szent
Szellem a kijelentést: „... mert akit
valaki legyőzött, az annak szolgájává lett. Mert ha az Úrnak, a megtartó Jézus
Krisztusnak megismerése által a világ fertelmeit elkerülték, de ezekbe ismét
belekeveredve legyőzetnek, az ő utolsó állapotuk gonoszabbá lett az elsőnél” (2 Pét. 2,19-20).
Róm. 6,17 De hála az Istennek, [az Ő , kedvezése, jóindulatú gondoskodása, és felmentése] hogy
jóllehet a bűn [a cél elvétésének]
(rab)szolgái voltatok, de szívetek szerint [most
már szívből azaz: bensőtökből] engedelmeskedtek a tudomány [és tanítás] azon alakjának, [és követendő mintájának] amelyre
adattatok [és amelyre rendelve vagytok].
Róm. 6,18 Felszabadulván
pedig a bűn alól [vagyis a
céltévesztés kötelékéből],
az igazságnak [azaz a megigazultságnak]
(rab)szolgáivá lettetek.
Róm. 6,19 Emberi módon szólok [és fejezem ki magam] a ti (hús)testeteknek erőtlensége [gyarlósága]
miatt. [A (hús)test gyönge ugyanis enged
a kísértésnek]. Mert amiképpen oda szántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak [a törvénytelen nélküli állapotnak] (rab)szolgáiul a hamisságra [törvénytelenségre]:
azonképpen szánjátok [és adjátok] oda
most a ti tagjaitokat [(szóma = személyetek) egy-egy funkciót végző részét] (rab)szolgáiul az igazságnak [megigazulásnak]
a megszenteltetésre.
[Más fordítás: most úgy állítsátok tagjaitokat rabszolgákul az igazságosság oldalára,
hogy azok megszentelődéseteket munkálják]*
*Péter apostol megvallása: „Mert elég(séges) nékünk,
hogy életünk elfolyt (vagyis már eltelt) idejében a pogányok (a nemzetek) akaratát (vágyát, tetszését) cselekedtük (és követtük). Járván feslettségekben
(kicsapongásokban, bujaságban, gyönyörök közt), kívánságokban (érzékiség, vágy,és
epekedésben), részegségekben
(borozásokban, mértéktelenségben), dobzódásokban
(dorbézolásban, dáridózásban, és zavargásban, tivornyázva), ivásokban és undok
(bűnös, törvényt félretevő, tiltott) bálványimádásokban” (1Pét 4,3).
Így figyelmeztet az Úr Jézus is: „Vigyázzatok
és imádkozzatok, hogy kísértetbe ne essetek; mert jóllehet a szellem kész, de a
(hús)test erőtelen” (Mát. 26,41).
Ezt ismerve így beszél Pál
apostol: „… megsanyargatom [megzabolázom; állon ütöm; megöklözöm;
alávetem] testemet (szóma: egész lényemet )
és (rab)szolgává teszem; [és rabságba (rabszolgaságba) vetem (és kényszerítem) leigázom] hogy míg másoknak prédikálok, [tanítok; hirdetem az Igét; hogy amikor másokat versenybe hívok] magam valami módon méltatlanná és
alkalmatlanná ne legyek” (1 Kor. 9,27).
Róm. 6,20 Mert mikor a bűn [vagyis
a céltévesztés] (rab)szolgái
valátok, az igazságtól [vagyis a megigazulástól] szabadok [függetlenek] valátok.
Róm. 6,21 Micsoda gyümölcsét vettétek [termett ez] azért akkor azoknak, amiket most szégyenletek? Mert
azoknak a vége [az eredménye] halál*
*Ugyanis: „…
amíg (hús)test szerint éltünk, a bűnök törvény által szított
szenvedélyei hatottak tagjainkban, amelyek a halálnak termettek gyümölcsöt” (Róm. 7,5)
Róm. 6,22 Most pedig, minekutána felszabadultatok a bűn [vagyis a céltévesztés] alól, (rab)szolgáivá lettetek pedig az Istennek megvan a gyümölcsötök a
megszenteltetésre [Isten céljaira való elkülönítésre / elkülönülésre], a vége [eredménye] pedig örök élet [Más fordítás: Gyümölcsötök a megszentelődés, célotok az örök vagyis: A
természetfeletti élet, az életnek egy más létezési formája].
Róm. 6,23 Mert a bűn [a cél elvétésének] zsoldja
[a bér, amellyel a bűn fizet]
halál az Isten kegyelmi ajándéka [vagyis a Szent Szellem megnyilvánulása]
pedig örök élet [a természetfeletti élet]
a mi Urunk Krisztus Jézusban*