„Mert azért
jött az embernek Fia, hogy megkeresse és megtartsa [és megmentse; üdvözítse], a mi elveszett” (Luk. 19,10)
És az Evangélium újra-meg újra
megismétli: „Mert az embernek Fia
azért jött, hogy megtartsa [üdvözíteni jött, vagyis, hogy: megtartsa,
megőrizze, megmentse, kiszabadítsa, biztonságba helyezze, meggyógyítsa] azt, aki elveszett vala [(apollümi): tönkrement].
Mit gondoltok [és
mi a véleményetek]? Ha valamely embernek
száz juha van, és egy azok közül eltévelyedik [vagy eltéved; elkóborol,
elcsatangol, mert eltévelyítették, félrevezették, eltérítették, becsapták]: vajon a kilencvenkilencet nem hagyja-e ott
[a pusztában], és a hegyekre (idegen
istenek szimbóluma) menvén, nem keresi-e
azt, amelyik eltévelyedett [amelyik elveszett; eltévedt]?
És ha történetesen
megtalálja azt, bizony mondom néktek, inkább örvend azon [és jobban örül
neki], mint a kilencvenkilencen, amely el
nem tévelyedett [és amelyik nem tévedt el]. Ekképpen [ugyanígy] a ti
mennyei Atyátok sem akarja, hogy egy
is elvesszen [vagy elpusztuljon,
tönkremenjen, megsemmisüljön] e kicsinyek közül” (Mát. 18,11-14).
És így folytatja az Úr Jézus:
„Mert az embernek Fia nem azért jött,
hogy elveszítse az emberek lelkét (vagyis életét), hanem hogy megtartsa (és megmentse)….” (Luk. 9,56).
„Mert nem azért küldte
az Isten az ő Fiát a világra/ba, hogy kárhoztassa (vagyis hogy elítélje) a világot, hanem hogy megtartassék (vagyis hogy üdvözüljön) a világ általa.” (Ján. 3,17).
A farizeusokhoz (a vallásos emberekhez) pedig így szól az
Úr: „Elmenvén pedig tanuljátok meg, mi
az: Irgalmasságot [könyörületet] akarok
és nem áldozatot. Mert nem az igazakat [Isten jogrendjéhez igazodó, megigazultakat] hívogatni jöttem, hanem a bűnösöket [a céltévesztetteket] a megtérésre [gondolkodásmód megváltoztatására, hogy visszatérjenek,
visszaforduljanak Isten felé]”
(Mát. 9,13).
Mert: „… Nem az
egészségeseknek [a jó erőben levőknek] van
szükségük orvosra, hanem a betegeknek [azoknak, akik rosszul, szerencsétlenül, nyomorúságosan vannak]. Nem
azért jöttem, hogy igazakat [igazságosokat;
(meg)igaz(ult)akat], hanem hogy bűnösöket [vétkezőket;
(céltévesztetteket)] hívjak megtérésre [gondolkodásmód megváltoztatására;
Isten felé való visszatérés-, visszafordulásra]” (Márk. 2,17).
Tehát az Úr Jézus
azért jött, hogy ezt a próféciát is betöltse: „Az elveszettet megkeresem, s az elűzöttet visszahozom (az
eltévedtet visszaterelem), s a
megtöröttet (sérültet) kötözgetem
(bekötözöm), s a beteget (a gyengét) erősítem; a kövérre és az erősre vigyázok…” (Ezék. 34,16)
Ezékielen keresztül jelenti ki a Szent Szellem, hogy ki Ő,
aki elmegy az egyetlen eltévelyített juhot is megkeresni: „Mert így szól az én Uram, az Úr: Ímé, én magam keresem meg
(juhaimat), és nyájamat, és magam
tudakozódom utána (és én viselem gondjukat).
Miképpen a pásztor
tudakozódik nyája után, (és gondját viseli a nyájnak) amely napon ott áll elszéledt juhai között (amelyek szét voltak
szóródva); így tudakozódom nyájam után,
(és úgy viselem gondját juhaimnak) és
kiszabadítom őket minden helyről, ahova szétszóródtak a felhőnek és borúnak
napján. Az elveszettet megkeresem, s az elűzöttet visszahozom, (és
eltévedtet visszaterelem) s a megtöröttet
(a sérültet) kötözgetem, s a beteget (és a gyengét) erősítem; és a kövérre és az erősre vigyázok, és legeltetem őket úgy,
mint illik (és ahogy kell)” (Ezék. 34,11-12.16).
A próféta már így dicséri az Urat: „Kicsoda olyan Isten, mint te, aki
megbocsátja a bűnt, és elengedi népe maradékának büntetését? Nem tartja
meg haragját örökké, mert abban telik kedve, hogy kegyelmet ad” (Mik.
7,18).
Pál apostol bizonyságtétele: „Az Isten pedig a mi hozzánk való szerelmét [agapéját, isteni
természetét] abban mutatta meg,
[azzal bizonyítja] hogy [abban az
időben] mikor még bűnösök [céltévesztők] voltunk, Krisztus [már akkor] érettünk
meghalt” (Róm. 5,8).
„Igaz beszéd ez és
teljes elfogadásra méltó, hogy Krisztus Jézus azért jött e világra, hogy
megtartsa (üdvözítse, megtartsa, meggyógyítsa, megszabadítsa) a bűnösöket, akik közül első vagyok én” (1 Tim. 1,15)